Titta

Gatsmart

Gatsmart

Om Gatsmart

Att börja röra sig i trafiken på egen hand, om det så är till fots, på cykel eller i kollektivtrafiken, kan upplevas som en ny frihet men det är också ett nytt ansvar. Vi möter barn som berättar om sina erfarenheter av trafiksituationen där de bor. Hur ser vägen till skolan ut? Vilka trafikfaror finns? Vad skulle kunna göra vägen säkrare, och hur kan man påverka dem som bestämmer? Programmen tar också upp trafikregler och beteenden.

Till första programmet

Gatsmart: Åka tågMaterialDela
  1. Tuffi, tuffi, tuffi,
    tåget går ut i vida världen.

  2. Den som 50 öre har
    får följa med på färden.

  3. I dag ska vi snacka tåg.

  4. Vi ska träffa Amanda
    som är expert på att åka tåg.

  5. Sen ska vi snacka tågsäkerhet.

  6. Okej. Alla in i tåget nu.
    Alla ska i väg. - In med dig nu.

  7. Snyggt och säkert.
    Party people, alla är med.

  8. Jag heter Amanda och jag är 9,5 år.

  9. Vi bor lite norr om Stockholm.
    Ganska nära Vallentuna.

  10. Jag åker tåg ganska ofta.

  11. Det går snabbare än bil och buss.

  12. Man behöver inte stressa på ett tåg.

  13. I dag ska jag och Lova
    åka till badet med tåget.

  14. Badet ligger ganska nära stationen.

  15. -När går tåget?
    -Klockan 12.44 var det väl?

  16. Jag var sju, åtta år
    när jag åkte tåg första gången.

  17. -Jag skulle åka till skolan.
    -Hur tänkte du när du skulle åka?

  18. Jag tyckte att det var lite pirrigt.

  19. Jag brukar sitta
    närmast fönstret i mitten.

  20. Om man sitter i mitten av vagnen...

  21. Om det kommer på jättemånga
    sätter de sig närmast dörrarna.

  22. Då är det bättre att sitta i mitten.

  23. Det var Bill, Bull, Busan och jag
    Vi var födda samma år och samma dag

  24. Vi gick i samma skola,
    lärde mycket av varandra

  25. Hur är det att åka själv
    och med en vuxen?

  26. Själv, då är det lite mer roligare.
    Med en vuxen måste man vara...

  27. ...fyra, fem, sex, sju,
    åtta, nio, tio.

  28. -Ta upp biljetterna, tack.
    -Nu måste vi hitta remsan.

  29. Tack.

  30. Jag har ju remsa, men om man åker
    ofta kanske man ska ha tågkort-

  31. -i stället för att köpa remsor
    hela tiden.

  32. -Hur många stationer är det kvar?
    -Bara två stationer.

  33. -Bra.
    -Tror jag. Eller så är det tre.

  34. Jag vet ju alla stationer
    till där jag bor.

  35. Sen finns det små kartor
    som man kan läsa.

  36. Sen ser man ju skyltarna.

  37. Det är alltid skyltar.
    Annars vet man inte när man ska av.

  38. Man ska aldrig spela med mobilen-

  39. -stationen innan.

  40. Det är lätt att man råkar missa
    och så åker man för långt.

  41. Man kan åka jättelångt och så kommer
    man för sent till skolan eller hem.

  42. Man kanske ska ha mobilen med sig
    om det händer nånting.

  43. Det är bara kul att åka själv.
    Jag vet inte varför.

  44. Man klarar mer än vad man tror.

  45. Jag gillar också att åka tåg.
    Man kan njuta av utsikten-

  46. -man kan snacka med grannen.
    Nej... Okej.

  47. Man slipper brottas med brorsan
    i baksätet.

  48. Det här är ett X2000-tåg. Ett av de
    snabbaste i Sverige. 200 km/h.

  49. Men på andra håll i världen
    finns ännu snabbare tåg.

  50. Det här är framtiden.
    Tåget har inte ens hjul.

  51. Tåget svävar på ett magnetiskt fält-

  52. -och det är ett av världens snabbaste
    tåg med en toppfart på 580 km/h.

  53. Det är snabbare än vissa flygplan.
    Till och snabbare än Batmobilen.

  54. Hon är superhjälten i trafiken.
    Han är en trafikkatastrof.

  55. Uppdraget är att stoppa trafikdåren.
    Hon är cool, hon är smart-

  56. -hon är Missy Gatsmart.

  57. Nej!

  58. -Vad gör du?
    -Inte du nu igen.

  59. Men kolla, där kommer det.

  60. -Fattar du hur farligt det är?
    -Ja, men nu är det klart.

  61. -Mannen, du är galen.
    -Vad är det nu då?

  62. Kolla.

  63. Du är galen, loco.
    När bommarna är nere stannar du.

  64. Jag har bråttom.
    Jag har ett jobb att sköta.

  65. Jag med. Det är att få trafikdårar
    som du att fatta.

  66. Gör om, gör rätt.

  67. -Jalla, mannen.
    -Jaha...

  68. Kom, kompis.

  69. Så ska det vara. Hajar du?
    Tålamod ger guld.

  70. -Tackar, tackar.
    -Du, farsan. Jobbet.

  71. -Jaså? Det är lugnt.
    -Stick nu.

  72. Det är fint med lite bling bling.
    Hej, hej.

  73. -Farsan, spåra inte ur nu.
    -Nej, nej.

  74. -Hej.
    -Kaffe. 20 kronor.

  75. Tåg är nice, men det finns viktiga
    saker som man måste tänka på.

  76. En av de sakerna är
    att inte lalla på spåret.

  77. Nu ska jag skryta. Jag har en fotboll
    signerad av Zlatan Ibrahimovic.

  78. Han har hållit i den
    och skrivit sitt namn på den.

  79. Låt säga att jag skjuter ut den på
    spåret eller tappar den på perrongen.

  80. Ska jag då springa ut och hämta den?

  81. Det går ganska snabbt.
    Man kan hoppa ner och plocka upp den.

  82. Man hör ju när tåget kommer
    på mils avstånd.

  83. Det finns ett argument
    som hindrar att jag hämtar fotbollen.

  84. Jag vill behålla mitt liv.

  85. Tåg kommer jättesnabbt och jättetyst
    och de hinner inte bromsa.

  86. Bollen får ligga.

  87. Du minns väl Amanda?
    Vi ska få träffa henne igen.

  88. Skolan som hon går i delas
    av ett tågspår.

  89. Det finns ett staket
    mellan skolgården och rälsen.

  90. Det är typ en meter ifrån.

  91. Nu har ni jobbat superbra
    på morgonen.

  92. När jag säger till går alla treor
    och sätter på sig kläderna-

  93. -så att jag kan följa med er över
    tågrälsen och lämna er till slöjden.

  94. När vi går över då är det
    till biblioteket och slöjden-

  95. -som ligger på andra sidan spåret.
    Vi treor går över varje fredag.

  96. Då kör vi.

  97. Vi har med oss en vuxen.
    Vi får inte gå över själva.

  98. Om det händer nåt
    finns det alltid en vuxen där.

  99. Det viktigaste
    när man går över spåret är-

  100. -att man inte lyssnar på musik.

  101. Om det börjar plinga
    hör man bara musik i öronen.

  102. Då tror man
    att det är musiken som gör plinget.

  103. Man måste vara uppmärksam
    när man går över ett spår.

  104. Det är läskigt att gå över spåret.
    Jag är rädd att bommarna går ner-

  105. -när man är mitt på.

  106. När ett tåg har åkt förbi
    går bommarna upp.

  107. Då ska man inte gå
    när de är halvt uppe.

  108. De måste vara helt uppe när man ska
    gå över. De kan smälla ner igen-

  109. -och det kan komma ett tåg till.

  110. -Är det läskigt att gå över spåret?
    -Ibland, ibland inte.

  111. När det är strömavbrott
    blir det lite läskigt att gå över.

  112. -När bommarna inte fungerar.
    -Händer det ibland?

  113. Ja, det hände en gång.

  114. Förra veckan var det strömavbrott
    i hela Täby.

  115. -Vad fick ni göra då?
    -Jag var på väg hem.

  116. Vi var vid bilen där borta.
    Där finns det en annan järnväg.

  117. Vi fick åka försiktigt. Vi kollade
    åt sidorna att det inte kom nåt tåg.

  118. Då får tågen tuta och åka sakta.

  119. Det händer mycket olyckor här
    med tåg.

  120. I år har det hänt
    två trafikolyckor här.

  121. Att de har fastnat
    eller att tåget kör på bilarna.

  122. -Hur skulle man kunna slippa det?
    -Bygga en tunnel under.

  123. -Eller bygga nåt över.
    -Ja, nånting över eller under.

  124. Det är ju en ramp där.
    Då kan ju rampen gå ner.

  125. -Lite tajtare.
    -Eller lite brantare ner i tunneln.

  126. -Vill ni slippa gå över här?
    -Ja.

  127. Det vore nice om det fanns broar och
    tunnlar så man slapp korsa spåren-

  128. -men nu är det inte så. Var
    uppmärksam vid spår och perronger-

  129. -så att inget tråkigt händer dig.
    Du måste vara gatsmart.

  130. Ta hand om varandra i trafiken.

  131. Textning: Magnus Blixtberg
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Åka tåg

Avsnitt 4 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Amanda bor och går i skolan nära en pendeltågslinje. Att åka tåg går snabbt och är kul men att korsa spår är farligt. Amanda van vid att åka tåg och vet vad man ska tänka på när man åker själv. Det handlar både om att ha koll på biljetter och om att vara försiktig i närheten av tåg och spår. Missy Gatsmart visar Herr Stress hur han ska bete sig vid nedfällda tågbommar.

Ämnen:
Samhällskunskap > Trafikkunskap
Ämnesord:
Barn och trafik, Järnvägar, Järnvägsövergångar, Kommunikationer, Spårvägar, Teknik, Trafiksäkerhet, Transportmedel, Tåg, Tågresor
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Gatsmart

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGatsmart

Korsa gatan

Avsnitt 1 av 5

Hur ska man bete sig när man går över gatan? Olivia måste ta sig över en trafikerad gata på väg till skolan. Eleverna på skolan har fått ge kommunen förslag om hur skolvägen kan bli säkrare. Missy Gatsmart har fullt upp med att få Herr Stress att förstå hur han ska bete sig när han ska gå över gatan.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGatsmart

Cykla

Avsnitt 2 av 5

Vad är det för regler som gäller när man cyklar? Vi träffar Ture som skadade huvudet i en cykelolycka och fick ligga på sjukhus. Cykelreparatören Fuad Mehinagic berättar hur en cykel ska vara utrustad för att vara säker att använda. Missy Gatsmart försöker få Herr Stress att förstå hur viktigt det är att använda cykelhjälm.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGatsmart

Åka skolskjuts

Avsnitt 3 av 5

Jonna är med och testar ett nytt system som ska göra resan till skolan säkrare, bland annat genom en sändare hon bär i väskan. Vi får också se hur barn i andra delar av världen tar sig till skolan.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGatsmart

Åka tåg

Avsnitt 4 av 5

Amanda är van att ha koll på biljetter och vet hur försiktig man ska vara i närheten av tåg och spår. Missy Gatsmart visar Herr Stress hur han ska bete sig vid nedfällda tågbommar.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGatsmart

Mörker och reflexer

Avsnitt 5 av 5

Jesses väg till skolan går längs en mörk och trafikerad landsväg. Han och skolkompisen Lovisa åker till Trafikverket för att ta reda på varför det tar sån tid att göra vägen säkrare. Och hur mycket bättre syns man när det är mörkt om man använder reflexer?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola f-3 & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärsta kalaset

Del 4

Lina och Sara har bestämt sig för att själva samla pengar till kalaset. Och nu har de haft loppis och sålt godis på torget. Men när Linas mamma förstår att det är surgubben Alis gamla godis de sålt blir hon jättearg. Hon säger att Lina är en tjuv om hon inte ger pengarna de tjänat till Ali.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaPengar på hjärnan

Tjäna pengar

Vilka jobb verkar vara bra att tjäna pengar på som vuxen? Och hur är det att ha en fattig pappa som vill tjäna pengar på att skriva dikter fast ingen har sett honom skriva en rad? Funderingar och sagor om ekonomi med Fanny Danielsson.

Fråga oss