Titta

Gatsmart

Gatsmart

Om Gatsmart

Att börja röra sig i trafiken på egen hand, om det så är till fots, på cykel eller i kollektivtrafiken, kan upplevas som en ny frihet men det är också ett nytt ansvar. Vi möter barn som berättar om sina erfarenheter av trafiksituationen där de bor. Hur ser vägen till skolan ut? Vilka trafikfaror finns? Vad skulle kunna göra vägen säkrare, och hur kan man påverka dem som bestämmer? Programmen tar också upp trafikregler och beteenden.

Till första programmet

Gatsmart: Mörker och reflexerMaterialDela
  1. Idag ska vi snacka mörker i trafiken.

  2. Mörker som i höst,
    vinter, kväll, natt.

  3. Det finns saker
    man måste tänka på när det är mörkt.

  4. Jag är i Linköping
    för att testa en körsimulator.

  5. I en körsimulator testkör man
    utan att sitta i trafiken på riktigt.

  6. Först ska vi träffa en kille som har
    en farlig och mörk väg till skolan.

  7. Jag heter Jesse och bor i Hedenäset.

  8. Det är i mitten av Övertorneå
    och Haparanda i Norrbotten.

  9. Mamma brukar gå tidigt till jobbet.

  10. Jag brukar vara hemma ensam ett tag,
    sen går jag.

  11. Det är nästan lika mörkt
    som på natten hela tiden.

  12. Det här är min skolväg.

  13. Man känner sig
    inte säker på vägen.

  14. Man måste akta sig för bilar,
    även om man har reflexväst.

  15. Vägen är så liten.

  16. Det brukar vara jättemånga bilar
    och de kör jättefort.

  17. Det blir ganska läskigt.

  18. Jag tänker att bilarna inte kommer
    att se mig. Jag måste gå åt sidan.

  19. Bilarna bara kör och bryr sig
    inte om vad som finns därframme.

  20. Jag tror
    att de har bråttom till jobbet.

  21. Även om man har bråttom ska man
    alltid sakta ner för människor.

  22. Jag går den stora vägen.

  23. Nästan halvvägs
    tar jag en liten genväg.

  24. Jag brukar gå här.
    Den sparar mycket tid.

  25. Den är mycket säkrare
    än att gå på stora vägen.

  26. Det kommer inga bilar här.

  27. När man går här ser man fin utsikt.

  28. Hur skulle din drömväg se ut?

  29. Jag skulle vilja ha
    en gång- och cykelväg.

  30. Det skulle vara mycket tryggare
    än det är nu.

  31. Snart ska vi till Jesse som sagt
    ifrån om den farliga skolvägen.

  32. Men nu ska jag samla mod-

  33. -och ge mig ut i det digitala mörkret
    för att se vad som händer.

  34. Jag börjar lite lätt i 20. Upp i 30.

  35. Det är fruktansvärt mörkt.
    Jag ser knappt min hand.

  36. Det är som en riktig bil.

  37. De har lyckats
    kopiera verkligheten.

  38. Det är inget dataspel man stoppar
    en femma i och spelar en halvtimme.

  39. Nu är jag uppe i 70. Ju snabbare
    jag kör, desto mindre ser jag.

  40. Om nån skulle springa ut utan
    reflexer skulle jag nog inte se dem.

  41. Hon är superhjälten i trafiken.
    Han är en trafikkatastrof.

  42. Uppdrag: att stoppa trafikdårar.

  43. Hon är cool. Hon är smart.
    Hon är Missy Gatsmart.

  44. Att jag alltid
    ska vara ute i sista minuten.

  45. -Stanna. Vad gör du?
    -Nej, inte du igen.

  46. Hörru, mannen, vad är det för stil?
    Du är fett osynlig i mörkret.

  47. Jag har inte tid.
    Jag är på väg till ett möte.

  48. Vilket möte? Vill du
    bli krockad på väg till mötet?

  49. -Va?
    -Lugn, jag fixar. Ge mig den.

  50. Det är bättre.

  51. -Vad har du gjort?
    -Lite ljusa kläder.

  52. Cool, mannen.
    Du har stil. Syns bättre.

  53. -Jag kan inte se ut såhär.
    -Nej, du måste ha lite bling-bling.

  54. Boom, magic, jag svär.
    Okej, vi ska se hur bra du syns.

  55. Hajaru? Så ska det vara.

  56. Du får medalj av mig. Sådär.

  57. -Reflex i mörker är lika med kärlek.
    -Tackar.

  58. -Stick till mötet nu, farsan.
    -Jaså mötet? Nej, det är lugnt.

  59. -Men stick nu.
    -Okej. Tjabang.

  60. Du lyser som en stjärna, mannen.

  61. Nu ska ni vara beredda.
    Det är dags för ett reflextest.

  62. Jag har hjälp av cheerleaders.

  63. Vi vill se hur de syns i mörkret
    med och utan reflex.

  64. Kan du se hur många de är
    när en bil lyser på dem i mörkret?

  65. Ja, hur många är de?

  66. De var faktiskt sex.
    Fem med och en utan reflex.

  67. One, two, three, four, six, seven.

  68. Hur många är de den här gången?

  69. One, two, three, four, six, seven.

  70. Nu var de fem personer.
    Fyra med och en utan reflex.

  71. Och vad händer här?

  72. Det där var ingen hund.

  73. I mörkret syns bara reflexerna.
    Det är viktigt att använda reflex.

  74. Kolla in reflexerna längs vägkanten.
    Utan dem skulle jag köra av vägen.

  75. Om du har på dig reflex-

  76. -så kan du bli synlig
    på upp till 125 meters avstånd.

  77. Det ger en bilist
    chans att upptäcka dig.

  78. Använd reflexer
    så klarar du dig bra.

  79. Reflexer är något som alla borde ha.
    Var gatsmart!

  80. Vi ska till Jesse i Hedenäset
    där vägen är smal och livsfarlig.

  81. Jesse och hans kompisar
    har gett förslag på förbättringar.

  82. Vi är på väg
    till Trafikverket i Luleå-

  83. -för att kolla vad som händer
    på vår väg.

  84. Jag skulle vilja ha
    en gång- och cykelväg.

  85. Så att man kan gå lite säkrare.

  86. Jag vill ha nedsatt hastighet,
    speciellt på vintern.

  87. Gärna till 30 istället för 50.

  88. Gärna fler busskurer så att man
    inte blir blöt om man står i regn.

  89. Ja, det skulle också vara bra.

  90. Jag är projektledare och
    är ansvarig för att vägen ska byggas.

  91. Kommer gång- och cykelvägen
    att bli av?

  92. Det ser ut att bli av nästa sommar.

  93. -Hur kommer vägen att se ut?
    -Såhär ser vägen ut idag.

  94. Vi har tänkt bygga en trottoar
    på 2,5 meter där diket finns idag.

  95. Där får man plats att gå och cykla.

  96. Det blir 2,5 kilometer
    genom Hedenäset.

  97. Kommer hastigheten att bli lägre,
    med nya skyltar och så?

  98. Det blir bättre än idag.

  99. Trottoaren gör att bilarna
    kommer tvingas köra långsammare.

  100. Har ni brytt er om barnens åsikter?

  101. Har det varit viktigare än andras,
    eller lika mycket?

  102. Skolbarnen är en stor del av dem
    som kommer att använda cykelvägen.

  103. Därför var det viktigt
    att fråga er i förstudien.

  104. Varför har det tagit så lång tid?
    Vägen har varit planerad i flera år.

  105. Många ska tycka till. Det tar tid.

  106. Det är många inblandade.
    Vi har lagar och regler att följa.

  107. Vad tror ni om vägen?
    Förstår ni vad som är tänkt?

  108. -Det kommer nog bli mycket bättre.
    -Det tror jag också.

  109. Det var intressant.
    Det blir nog bra.

  110. Jag tror också
    att den kommer bli bra och säker.

  111. Du måste säga till
    om trafiken är läskig där du bor.

  112. De som bestämmer
    måste lyssna på barn.

  113. Förändringar brukar ta tid,
    så ha tålamod.

  114. Den som väntar på nåt gott...

  115. Nu ska jag testa en annan simulator:
    lastbilssimulatorn.

  116. Sådär. Jag och min lastbil
    är ute och gör vägarna.

  117. Min enda vän är vägen därute.

  118. Det är underbart.
    Natur, grönt och väg. En älg!

  119. Vad gör du där? Hörru, älgen.
    Det är mörkt snart, ta på reflexer.

  120. Farlig kille.

  121. Textning: Emilia Carlsson
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Mörker och reflexer

Avsnitt 5 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Jesses väg till skolan går längs en mörk och trafikerad landsväg. Vi följer honom en vintermorgon när han körs om av timmerbilar och bussar i höga hastigheter. Vägen ska byggas om men det dröjer. Jesse och hans skolkompis Lovisa åker till Trafikverket i Luleå för att ta reda på vad som händer och varför det tar så lång tid att göra vägen säkrare. Det handlar också om att synas i mörker. Hur mycket bättre syns man om man använder reflexer? Missy Gatsmart har fullt upp med att få Herr Stress att förstå hur han ska bete sig i trafiken när det är mörkt.

Ämnen:
Samhällskunskap > Trafikkunskap
Ämnesord:
Barn och trafik, Kommunikationer, Landsvägsfordon, Landsvägstrafik, Teknik, Trafiksäkerhet, Transportmedel, Vägtrafik
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Gatsmart

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGatsmart

Korsa gatan

Avsnitt 1 av 5

Hur ska man bete sig när man går över gatan? Olivia måste ta sig över en trafikerad gata på väg till skolan. Eleverna på skolan har fått ge kommunen förslag om hur skolvägen kan bli säkrare. Missy Gatsmart har fullt upp med att få Herr Stress att förstå hur han ska bete sig när han ska gå över gatan.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGatsmart

Cykla

Avsnitt 2 av 5

Vad är det för regler som gäller när man cyklar? Vi träffar Ture som skadade huvudet i en cykelolycka och fick ligga på sjukhus. Cykelreparatören Fuad Mehinagic berättar hur en cykel ska vara utrustad för att vara säker att använda. Missy Gatsmart försöker få Herr Stress att förstå hur viktigt det är att använda cykelhjälm.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGatsmart

Åka skolskjuts

Avsnitt 3 av 5

Jonna är med och testar ett nytt system som ska göra resan till skolan säkrare, bland annat genom en sändare hon bär i väskan. Vi får också se hur barn i andra delar av världen tar sig till skolan.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGatsmart

Åka tåg

Avsnitt 4 av 5

Amanda är van att ha koll på biljetter och vet hur försiktig man ska vara i närheten av tåg och spår. Missy Gatsmart visar Herr Stress hur han ska bete sig vid nedfällda tågbommar.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGatsmart

Mörker och reflexer

Avsnitt 5 av 5

Jesses väg till skolan går längs en mörk och trafikerad landsväg. Han och skolkompisen Lovisa åker till Trafikverket för att ta reda på varför det tar sån tid att göra vägen säkrare. Och hur mycket bättre syns man när det är mörkt om man använder reflexer?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola f-3 & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDrömyrket - samiska

Hundskötare

Vi följer med syskonen Hanna och Linnea till deras drömyrke som hundskötare. Besök på hunddagis där syskonen får ta emot hundarna och rasta alla tjugoåtta samtidigt. Hanna och Linnea har god hand med alla hundar! Berättarröst på lulesamiska.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHemma hos oss

Ophélia

Ophélias lillasyster Elikia gillar att titta på tv. Då hoppar hon upp och ned och skriker. Elikia har en hjärnskada. Att gå och prata är svårt och hon förstår inte alltid lekarna. Ophelia tycker att det är bra att ha en lillasyster för annars skulle det bli alldeles för tyst i huset.

Fråga oss