Titta

Barn utan papper

Barn utan papper

Om Barn utan papper

Om flyktingbarn som lever gömda efter att deras ansökan om asyl avslagits eller i väntan på att deras fall ska omprövas. Vi fokuserar på barnens rättigheter och vad samhället bör göra för att hjälpa dessa utsatta barn. Hur ska den svenska skolan kunna svara upp mot papperslösa elevers enorma behov att bli sedda och få känna trygghet? Hur ska man undervisa dem? Enligt Barnkonventionen har alla barn rätt till skola, men lever Sverige upp till denna konvention?

Till första programmet

Barn utan papper: Rätten till skola

Du måste logga in för att nå programmet!

Du behöver logga in via till exempel en mediecentral för att kunna titta eller lyssna på det här programmet.

Se programmet via din mediecentral

Dela

Rätten till skola

Avsnitt 3 av 4

Produktionsår:
Längd:

Någonstans i Sverige lever en splittrad eritreansk flyktingfamilj gömd. Bakom sig har de en flykt fylld av umbäranden och traumatiska upplevelser. Sedan ankomsten till Sverige har familjen under ett och ett halvt års tid flyttat mellan ett trettiotal gömställen. Möjligheten till kontinuerlig skolgång har varit i det närmaste obefintlig för sönerna i familjen, som genom den långa flykten förlorat många år av utbildning. Sverige har fram till hösten 2012 saknat lagstiftning om asylsökande flyktingbarns rätt till utbildning, trots att Barnkonventionen tydligt slår fast denna rätt. Men med regeringens höstbudget kom beskedet att papperslösa barn ska få gå i skola från mitten av 2013. Det kommer att få konsekvenser för de många flyktingbarn som idag lever gömda i landet.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Skola och samhälle, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Immigration
Ämnesord:
Flyktingbarn, Flyktingfrågor, Flyktingpolitik, Samhällsvetenskap, Skolan, Sociala frågor, Sverige, Undervisning, Utbildning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Barn utan papper

Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaBarn utan papper

En viktig vuxen

Avsnitt 1 av 4

Pia Lundgren arbetar på en skola som undervisar gömda flyktingbarn. Hon har sett många av sina elever utvisas. Mohammed som älskar matte är en av dem. Pias roll är att i första hand finnas där som vuxen. Skolsköterskan Eva Hamad menar att i samtal med förtvivlade elever betyder det mycket att man visar omsorg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaBarn utan papper

I väntan på framtiden

Avsnitt 2 av 4

I Knivsta beslöt man år 2009 att alla barn har rätt att gå i skola. Det inbegrep även flyktingbarn gömda på Alsike kloster. Klostret har varit en fristad för papperslösa flyktingar sedan 1970-talet. Besök i klostret och möte med helgeandssystrarna. Tostacy som bor på klostret, säger det betytt mycket att hon fått gå i skolan. Syskonen Bobby och Nadie lovprisar helgeandssystrarna.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaBarn utan papper

Rätten till skola

Avsnitt 3 av 4

Sverige har saknat lagstiftning om asylsökande flyktingbarns rätt till utbildning, trots att barnkonventionen slår fast denna rätt. Men regeringens höstbudget innebär att papperslösa barn ska få gå i skola från mitten av 2013. Det får konsekvenser för de många gömda flyktingbarnen i vårt land.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaBarn utan papper

Jag reser från land till land

Avsnitt 4 av 4

Tolvårige Kaled lever gömd med sin familj i Sverige. De är papperslösa och söker asyl. Kaled är rotlös och otrygg. Mamman försvinner en dag och Khaled får veta att hon sitter i fängelse. Vad kan hända härnäst? En morgon är mamman tillbaka hos familjen och de beger sig till Norge. Var Kaleds resa slutar vet ingen.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Inspirerande matematik

Resonera och kommunicera i matte

Matematik är ett språk man utvecklar hela livet. Lär man sig ett nytt språk får man ett ökat självförtroende. Pernilla Tengvall och Hanna Almström, båda NO- och mattelärare, talar om fem strategier för ett formativt förhållningssätt där ett gott gruppklimat och delaktighet är några av hörnstenarna. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Umeå universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Forskare kritiserar En läsande klass

Efter chocksiffror om sjunkande läsförståelse hos svenska elever är det många som vill hjälpa till att vända trenden. Läsförståelseprojektet ”En läsande klass” har på kort tid blivit mycket uppmärksammat. Men nu kommer kritik från forskarhåll.

Fråga oss