Titta

UR Samtiden - Så minns unga

UR Samtiden - Så minns unga

Om UR Samtiden - Så minns unga

Vad påverkar barns lärande? Och vad ligger bakom nedsättningar som förhindrar lärande, så som adhd, läs- och skrivsvårigheter och dyskalkyli? Under fem år har en rad framstående forskare försökt ta reda på de frågorna. Här presenterar de sina resultat. Inspelat i Tändstickspalatset i Stockholm i maj 2012. Arrangör: Vetenskapsrådet.

Till första programmet

UR Samtiden - Så minns unga: Vad kan vi lära från internationella studier - Stefan Samuelsson

Programmet är inte tillgängligt

Det här programmet går inte längre att spela upp på UR Skola.

Dela

Vad kan vi lära från internationella studier - Stefan Samuelsson

Produktionsår:
Längd:

Vad spelar läraren för roll när det kommer till att utveckla barns förmåga till lärande och deras läs- och skrivfärdigheter? Enligt en ny internationell tvillingstudie är lärarens roll överskattad. Stefan Samuelsson, professor i pedagogik vid Linköpings universitet, presenterar studien och visar hur svårt det är att upptäcka vilka som får problem med läsandet och skrivandet. Inspelat i Tändstickspalatset i Stockholm i maj 2012. Arrangör: Vetenskapsrådet.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Specialpedagogik > Dyslexi och dyskalkyli
Ämnesord:
Dyslexi, Elever med särskilda behov, Läs- och skrivsvårigheter, Undervisning
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Så minns unga

Mer högskola & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nätmobbning - en översikt

UR Samtiden - Nätmobbning - en översikt

Ungdomar tycker det är lättare att vara elak på nätet där de inte möter andras blickar och omedelbara reaktioner. Det berättar Sofia Berne, forskare i psykologi vid Göteborgs universitet. Hon kallar nätmobbning för gammalt vin i en ny flaska, men en viktig skillnad är att nätmobbning kan pågå 24 timmar om dygnet och överallt. Inspelat i december 2013. Arrangör: Göteborgs universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - integration

Utsikter på skola i Landskrona

På Dammhagskolan, där över 95 % av eleverna har invandrarbakgrund, pågår projektet UTSIKTER. Forskare från olika ämnesområden mäter och analyserar elevernas resultat kontinuerligt för att se vad i skolan som fungerar och vad som inte fungerar. Förhoppningen är att både betygen och stämningen ska höjas.

Fråga oss