Titta

Tiggy testar

Tiggy testar

Om Tiggy testar

Tiggy är nyfiken på hur saker fungerar. Varför flyter isbitar? Hur bildas en regnbåge? Och varför bubblar läsken? Tillsammans med Beppe utför hon häpnadsväckande experiment. Tiggy testar olika fenomen och upptäcker att hon blir trött i näsan.

Till första programmet

Tiggy testar: Att lita på en literMaterialDela
  1. Lita på en liter.

  2. Men Beppe, hur mycket vatten
    tänker du hinka i dig i dag?

  3. Ja, du... Jag läste att det är bra
    att dricka mycket vatten.

  4. Fast inte hur mycket som helst.

  5. Jag tänkte att jag skulle försöka
    få i mig en liter.

  6. En liter? Är inte det så här ungefär?
    Det där ser ut att vara hundra liter.

  7. Nej, alltså... En liter är väl
    ungefär typ så här mycket nånting.

  8. Va? Nej, så där ungefär.

  9. En liten liter.
    Det hör man ju, en liten liter.

  10. Nej, nej. Vi får ta och titta lite
    på det här.

  11. Du får testa vad en liter är. Vi får
    bara plocka fram lite prylar först.

  12. En skål, och så får vi ta...

  13. Hur mycket saker kan behövas
    för att förklara en liter?

  14. -Det verkar ju superkomplicerat.
    -Det är det inte.

  15. Det verkar så enkelt
    när man köper en liter mjölk.

  16. "Hej, en liter tack."

  17. Titta nu. Det här är ett mjölkpaket
    och det är en liter.

  18. Jag tycker att det ser ut som...
    Jag trodde att en liter var så här.

  19. -Kanske.
    -Du tyckte att en liter var så här.

  20. Nu ska vi se
    om vi häller ner den här...

  21. -Vad hände med litern?
    -Det blev så lite som jag sa.

  22. Nu är det så lite bara.

  23. Men om jag sen häller mjölken
    härifrån ner i kannan...

  24. Kolla vad som händer då.

  25. Nu ser det ut att vara mycket mer.
    Nu är det så där mycket som du sa.

  26. -Exakt.
    -Men jag fattar inte.

  27. När vi ändå håller på
    kan vi testa ett litet glas med.

  28. Jag börjar bli lite törstig. En liter
    borde få plats i ett glas.

  29. Det ser lite litet ut, men kör på.

  30. Nej, stopp. Men Beppe...

  31. -Det får inte plats.
    -Inte alls.

  32. Ett glas kan inte innehålla en liter.

  33. -Nej.
    -Jag fattar inte.

  34. Hur ska man kunna lita på en liter
    när det blir så olika?

  35. Du kan verkligen lita på en liter.
    En liter är alltid en liter.

  36. Här i mjölkpaketet,
    i den stora skålen, i kannan...

  37. ...eller i och utanför glaset.

  38. Det är ett sätt att förklara
    hur mycket plats något tar.

  39. Men, hur mycket är det?

  40. Det finns ett tjusigare ord för det.

  41. Volym.

  42. Volymen för mjölken är en liter.

  43. Mjölkens volym är en liter
    fastän det ser så olika ut.

  44. En liter är alltid en liter.

  45. Kan vi inte dricka upp mjölken?

  46. Jag blev lite sugen. Jag har sugrör.

  47. -Då kan vi bubbla. Min favvo.
    -Det kan vi göra.

  48. Roligt. Kom här.

  49. Ta den så kör jag här i glaset.

  50. Kolla, det ser ut som ett skägg.

  51. En liter mjölk bubblar också.

  52. Ja. Nu får det absolut inte plats
    i det där lilla glaset längre.

  53. Kolla, kolla.

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Att lita på en liter

Avsnitt 1 av 40

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Tiggy undrar vad en liter är och hur stor plats den tar. En liter kan se väldigt olika ut men är alltid exakt lika mycket, trots olika behållare och mätglas.

Ämnen:
Matematik > Geometri > Storheter och enheter
Ämnesord:
Matematik, Mål, Mått, Vikt, Volymmått
Utbildningsnivå:
Förskola

Alla program i Tiggy testar

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Att lita på en liter

Avsnitt 1 av 40

Hur stor plats tar en liter? undrar Tiggy. Hon upptäcker att en liter kan se väldigt olika ut, i olika behållare och mätglas. Men är ändå alltid exakt lika mycket!

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Superblandningen

Avsnitt 2 av 40

Tiggy undersöker hur olika föremål och vätskor hamnar om man lägger ner flera samtidigt i en behållare. Varför lägger de sig i en viss ordning?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Pennans alla färger

Avsnitt 3 av 40

Tiggy får se att färgerna i en penna ibland består av en blandning av flera olika färger. Beppe visar hur färgerna kan separeras med hjälp av ett kaffefilter och lite vatten. Färgseparering, helt enkelt!

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Russinhissen

Avsnitt 4 av 40

Tiggy undersöker om ett russin flyter eller sjunker i ett glas med läsk. Hon upptäcker att kolsyra bildas i läsken när man tillsätter koldioxid.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Ballongracet

Avsnitt 5 av 40

Tiggy och Beppe bygger en tävlingsbana för ballonger som sitter på sugrör. Vad är det för kraft som får dem att åka framåt längs banan?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Fluffiga degen

Avsnitt 6 av 40

Tiggy bakar bullar och gör två olika degar. Den ena med jäst och den andra utan. Blir det någon skillnad på dem?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Flyter eller inte

Avsnitt 7 av 40

Tiggy undersöker vad som flyter och vad som inte flyter när det släpps ner i vatten. Vad är det som gör att vissa saker flyter? Beppe förklarar förenklat vad begreppen Arkimedes princip och flytkraft innebär.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Trött i nosen

Avsnitt 8 av 40

Tiggy testar att lukta en lång stund och inser att näsan kan bli trött. Näsans doftceller orkar inte längre skicka signaler till hjärnan och det slutar att lukta.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Braigaste bron

Avsnitt 9 av 40

Tiggy vill bygga ett hus av pepparkakor, men upptäcker att alla material inte tål lika mycket påfrestning.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Den magiska ballongen

Avsnitt 10 av 40

Tiggy undersöker vad som händer med en ballong om man gnider den mot hår eller ylle. Hon upptäcker att ballongen får en laddning som kan dra till sig eller stöta bort olika föremål. Beppe förklarar begreppen attrahera och repellera.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Vackraste oljan

Avsnitt 11 av 40

Tiggy får lite olja över efter att ha smort in hjulen på sin skateboard. Istället för att kasta den tillverkar Tiggy och Beppe en slags lavalampa.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Vatten över huvudet

Avsnitt 12 av 40

Varför måste man äta mat ur en tub när man är i rymden? Beppe berättar att det är för att maten inte ska flyga iväg och Tiggy får veta att detta har att göra med något som kallas för gravitation.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Det bruna äpplet

Avsnitt 13 av 40

Varför blir viss mat brun när den har stått framme ett tag? Genom ett enkelt experiment får Tiggy reda på varför och hur det går att undvika genom konservering.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Dykarnas hemlighet

Avsnitt 14 av 40

Hur gjorde man förr när man skulle dyka? Tiggy får lära sig skillnaden mellan luftmolekyler och vattenmolekyler.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Muggtelefonen

Avsnitt 15 av 40

Tiggy bygger en telefon av tråd och burkar. Men hur kommer det sig att man hör vad den som pratar i burken säger? Jo, ljudet färdas mellan burkarna på grund av vibrationer i tråden.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer förskola & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Lägesord

Om fiskar, tomtar i bilen och att snitsla en bana.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMeka med 1, 2, 3

En puckel och massor med rutor

Schacklin och Minus berättar sin historia för Timpani som visar sin gamla nedlagda fabrik. Den är stor och har en tom rymd ända upp till taket. Tillsammans sjunger de låten "Ett, två, tre fyra, fem" och får veta att Timpani kan räkna. De funderar också på när något är tomt. Kan det vara tomt tre gånger eller bara en gång? Hur stort är ett tomrum?

Fråga oss