Titta

Doktor NO - syntolkat

Doktor NO - syntolkat

Om Doktor NO - syntolkat

Följ med doktor NO när han tillsammans med forskare i framkant löser svåra uppdrag i naturvetenskapens tjänst. Denna gång ger han sig in i kemin. Kemi finns inte bara runt omkring oss, utan även i oss. Våra kroppar är nämligen biokemiska fabriker i samspel med vår omgivning. Programledare: Stephan Wilson Yüceyatak. Programmen är syntolkat, anpassat för synskadade.

Till första programmet

Doktor NO - syntolkat: Svett-testDela
  1. -Text över bild:
    -Ett svårlöst uppdrag.

  2. Vi sökte en person med mod, styrka-

  3. -uthållighet och briljans.

  4. -Vi fann...
    -Doktor NO2.

  5. Stephan och Håkan står vid spegeln.
    Håkan sprejar deo under armarna.

  6. -Jag använder inte deo.
    -På allvar?

  7. Jag luktar inte svett. Det vet alla.

  8. Stephan dagdrömmer om kollegorna.
    Erik Fichtelius, chef:

  9. -Han luktar i alla fall gott.
    -Doreen Månsson, Stephans drömtjej:

  10. ...som luktar svett, ni vet.
    Stephan...

  11. -Markus Granseth, kompis:
    -Det är sant, faktiskt.

  12. Tillbaka i omklädningsrummet.

  13. -Stephan upptäcker ett meddelande.
    -"Analysera din svettlukt."

  14. Kontakta Anna-Karin Borg-Karlsson,
    professor i organisk kemi på KTH.

  15. Stephan springer genom högskole-
    området och in genom en tung port.

  16. Stephan knackar på hos Anna-Karin.

  17. -Hej. Stephan.
    -Hej. Anna-Karin.

  18. Du ska analysera min svettlukt.
    Jag tror inte att jag luktar svett.

  19. Du kanske inte har
    så mycket bakterier på kroppen.

  20. Det är bakterier som står för
    de föreningar som blir svettlukt.

  21. -Du tror inte att jag luktar svett?
    -Låt bli att tvätta dig några dagar.

  22. Jobba ordentligt för att få igång
    svettproduktionen. Speciellt här.

  23. Hon pekar på sin armhåla.
    En hand i bild ritar på en glasskiva.

  24. För att känna doft krävs det luft
    och många molekyler i gasform.

  25. Värme ökar flyktigheten.
    Därför luktar det mycket en varm dag.

  26. Vi känner lukt när molekylerna från
    ämnet fastnar på luktslemhinnan.

  27. Vi har 20 miljoner luktsinnesceller.

  28. Varje cell
    är täckt med luktreceptorer.

  29. Dofter retar olika receptorer.
    Då går det impulser till medvetandet-

  30. -där vi uppfattar doften. Vi kan
    urskilja tiotusentals olika dofter.

  31. Luktcentrum har kopplingar
    till våra känsloupplevelser.

  32. Därför kan en lukt väcka minnet
    av en känsla eller upplevelse.

  33. -Tillbaka hos Anna-Karin.
    -Om jag tränar och svettas...

  34. ...och skippar duschen...
    Jag tror ändå inte att jag luktar.

  35. -Men vi ses om tre dagar. Spännande.
    -Välkommen.

  36. De tar i hand.

  37. Text: Dag 1. Stephan peppar sig
    framför spegeln på gymmet.

  38. En biffig personlig tränare väntar.

  39. Då ska du få svettas lite.

  40. Stephan får göra situps,
    tyngdlyftning och grodhopp.

  41. Dag 2: Brottning, armhävningar,
    situps och grodhopp.

  42. Dag tre: Bastu. Stephan dryper av
    svett där han sitter ensam i bastun.

  43. Han torkar sig med bomull under
    armarna och lägger den i en påse.

  44. Det är ett luktprov till Anna-Karin.

  45. Vad hittar Anna-Karin för substanser
    i svetten? Det är dags för analys.

  46. Text: Deodoranter döljer svettdoften
    och minskar antalet bakterier.

  47. Text: Antiperspiranter dämpar
    produktionen med aluminiumklorid.

  48. -Intervju med ungdomar. Petra:
    -Det är äckligt och luktar illa.

  49. Man är rädd att andra ska se att man
    svettas. Man använder deodorant.

  50. -Amanda och Axel:
    -Det luktar illa.

  51. Det är ofräscht
    och jag tänker på dålig hygien.

  52. Svettmottagningens behandlingsrum.

  53. Ibland kan nåt stick kännas vasst.
    Då väntar vi bara lite till.

  54. En läkare injicerar Botox i en hand.

  55. Jag heter Carl Swartling och
    behandlar folk med sjuklig svettning.

  56. Jag lägger en droppe här.

  57. Vi behandlar svetten
    med Botulinumtoxin - Botox.

  58. Vi använder det till detta ändamål.

  59. Botox är mer än skönhetsbehandling.

  60. Text: Minst 90 000 svenskar
    lider av hyperhidros.

  61. Vi ger små injektioner i huden.

  62. -Hur länge hade du haft det här?
    -I lite mer än tio år.

  63. Text: Alla kan drabbas av hyperhidros
    oavsett ålder.

  64. Jag drar alltid handen mot byxan
    innan jag hälsar.

  65. Hon hade inte tänkt på varför.

  66. Man lär sig att komma runt det
    och dölja det.

  67. De som kommer hit har redan provat
    det som finns receptfritt.

  68. Men när det gäller de svåraste
    svettningarna kommer de hit.

  69. Om jag hade hört om det här tidigare-

  70. -hade klädkontot varit mindre.

  71. Man vill sätta in behandling tidigt-

  72. -så att folk känner sig bekväma
    och får bra livskvalitet.

  73. -Händerna är klara. Känns det bra?
    -Då vågar man hälsa på folk.

  74. Nu är det armhålorna kvar. Orkar du?

  75. Tänk när du blir torr. Du kommer
    att gå omkring och hälsa på alla.

  76. Det brukar kunna bli halleluja-
    stämning. Chansen är jättehög.

  77. Swartling injicerar i armhålorna.
    Stephan är tillbaka på KTH.

  78. Han knackar på laboratoriet.

  79. -Här är det jag lovade. Ofräscht.
    -Då ska vi se vad du luktar.

  80. Anna-Karin stoppar ner en doftkanyl.

  81. I en gaskromatograf ser vi-

  82. -hur många doftämnen du har haft där.

  83. -Vi ses snart.
    -Det gör vi.

  84. Stephan smyger runt
    i de tomma laboratorierna på KTH.

  85. Han upptäcker burar med insekter.

  86. Anna-Karin sätter kanylen
    i en analysator.

  87. Stephan hittar en glaslåda
    och trycker på en knapp.

  88. Generat springer han iväg.

  89. Nu har det gått en timme.
    Vi har plockat fram resultatet.

  90. Stephan och Anna-Karin sitter framför
    datorn med diagram och tabeller.

  91. Den här komponenten finns också
    när man klipper gräs.

  92. Det här är en sönderdelningsprodukt
    av en fettsyra.

  93. Nonanal, heter den. Den luktar
    på gränsen till gammal stearin.

  94. Lite fränare än stearin.

  95. Det verkar inte finnas så mycket
    av de illaluktande, men av annat.

  96. De luktar inte speciellt illa.
    Här har vi en benzaldehyd.

  97. -Den finns i mandelkubb.
    -Luktar den lite sött?

  98. -Du ser!
    -Det är en typisk mandeldoft.

  99. Maskiner i all ära,
    men det måste finnas experter-

  100. -som kan bedöma min svettlukt.

  101. En skicklig parfymör-

  102. -kan säkert dissekera ut
    vilka ämnen du har i din svett.

  103. De har supernäsor.

  104. Strax ska en sensorisk luktpanel
    avslöja Stephans sanna doft.

  105. Luktar han verkligen sött,
    eller är han en bluff?

  106. En hand i bild ritar med tusch
    på en glasskiva.

  107. Det finns dofter
    som registreras undermedvetet.

  108. De får oss att reagera omedvetet.

  109. Såna feromoner är ett kemiskt språk-

  110. -hos växter, insekter och människor.

  111. Enn nyfött barn kan kravla sig fram
    till moderns bröst.

  112. Modermjölken får barnet
    att söka sig dit.

  113. Lukt påverkar hur vi uppfattar
    platser och hur maten smakar.

  114. Det är även en varningsmekanism.

  115. Lukten av brandrök eller bensinångor
    får oss att reagera på fara.

  116. Stephan möter Per Hermansson,
    sensorisk analytiker.

  117. -Vad ska hända nu?
    -Vi gör en sensorisk analys.

  118. Nu vet du vad svetten innehåller.

  119. Frågan är vad den luktar. Nu tar vi
    hjälp av en sensorisk panel.

  120. -De kan beskriva vad det luktar.
    -Här, ta dem. Vart ska vi?

  121. Per pekar mot ett kontorsfönster.
    De tar hissen upp.

  122. Laboratorium.

  123. Panelen har ingen aning?

  124. Per delar upp bomullen och lägger den
    i sju flaskor med lock.

  125. Då kommer vi in i bedömningslokalen.
    Här sitter den fantastiska panelen.

  126. Hej.

  127. I dag ska vi bedöma ett prov-

  128. -som i sedvanlig ordning är okänt,
    för att undvika påverkan.

  129. Vad upplever du när du luktar
    på detta prov? Varsågoda.

  130. Fem personer sitter redo
    med pennor och frågeformulär.

  131. De får varsin flaska att lukta i.

  132. De sätter flasköppningen först
    vid ena näsborren och sen den andra.

  133. Stephan och Per gör samma sak.
    Alla antecknar sitt intryck-

  134. -koncentrerat och professionellt.

  135. -Någon olja.
    -Dammigt. Vanilj eller mandel.

  136. -Papper. Dammig.
    -Brödigt med lite vaniljton.

  137. -Sött. Bomull.
    -Har ni luktat på liknande tidigare?

  138. Nej. - Vad är det som luktar så?

  139. Det är jag,
    efter tre dagars konstant svettande-

  140. -och icke-tvålande.

  141. -De skrattar.
    -Stephans svett på burk.

  142. Du kanske har egen deo i armhålan-

  143. -eftersom vi inte känner
    merkaptanerna och svavelföreningarna.

  144. Du besitter den egenskapen att du
    har en inbyggd deodorant. Otroligt.

  145. Jag har alltid vetat det,
    men bara mina nära har trott mig.

  146. Nu har jag det på band. Tack.

  147. Stephan tar Per i hand och bugar
    mot de andra innan han lämnar rummet.

  148. Jag som parfym... Vad tror du?

  149. Håkan och Stephan tar hissen ner.

  150. Jag kommer att bli rik!

  151. Producent: Kristina Lund
    Projektledare: Helen Rundgren

  152. Syntolk: Anna Potter, Syntolkning Nu

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Svett-test

Avsnitt 3 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vilka molekyler är det som är lukt? Doktor NO får i uppdrag att analysera sin svettlukt. För att göra det tränar och bastar han i tre dagar utan att duscha för att sedan undersökas av en professor och en sensorisk luktpanel. Vilken är Stephans sanna doft?

Ämnen:
Kemi > Kemiska processer i kroppen
Ämnesord:
Lukt, Medicin, Otorinolarynologi, Svettkörtlar
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Doktor NO - syntolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO - syntolkat

Endorfinkick

Avsnitt 1 av 4

Hur fungerar endorfinerna - kroppens egna droger? Doktor NO får i uppdrag att höja sin smärttröskel.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO - syntolkat

Överdos

Avsnitt 2 av 4

Stephan testar att ta en överdos av energidrycker. Vad är det i dem som påverkar blodtrycket?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO - syntolkat

Svett-test

Avsnitt 3 av 4

Doktor NO får i uppdrag att analysera sin svettlukt. För att göra det tränar och bastar han i tre dagar utan att duscha för att sedan undersökas av en professor och en sensorisk luktpanel. Vilken är Stephans sanna doft?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO - syntolkat

Gasattack

Avsnitt 4 av 4

Doktor NO får i uppdrag att testa tårgas. Hur påverkas man av den om man inte har gasmask? Vi följer också hundföraren Leffe och sökhunden Lina när de letar efter en försvunnen person.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning

Mer grundskola 4-6 & kemi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Jästöversvämning

Agneta ser köket som ett laboratorium fullt av kemiska äventyr men får problem då ett experiment med deg jäser över och hamnar över hela arbetsbänken. I studion tittar Beppe närmare på vad som egentligen händer när deg jäser genom att bygga en koldioxidraket.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Gör din egen blixt

Agneta vill prata om all fysik som finns i en bilmotor, men det blir inte riktigt som hon tänkt sig. Beppe testar om det går att göra en egen blixt.

Fråga oss