Titta

UR Samtiden - Autismliknande tillstånd

UR Samtiden - Autismliknande tillstånd

Om UR Samtiden - Autismliknande tillstånd

Hur ska man förstå autistiskt tänkande och beteende? En föreläsningsdag om autism och Aspergers syndrom och hur man lära sig att respektera personer med autism. Arrangör: CHILD Högskolan Jönköping. Inspelat den 24 september 2012. Originaltitel: Föreläsningsdag om autismliknande tillstånd.

Till första programmet

UR Samtiden - Autismliknande tillstånd: Studenter med Aspergers syndrom

Programmet är inte tillgängligt

Det här programmet går inte längre att spela upp på UR Skola.

Dela

Studenter med Aspergers syndrom

Produktionsår:
Längd:

Ann Simmeborn Fleischer, forskare i handikappvetenskap vid Högskolan i Jönköping, berättar om sin forskning om universitetsstudenter med Aspergers syndrom. Hon har tittat på hur de upplever skolan och på det stödsystem som de har rätt till. Arrangör: CHILD Högskolan Jönköping. Inspelat den 24 september 2012. Originaltitel: Studenter med Aspergers syndrom - möjligheter och begränsningar i högre utbildning.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Specialpedagogik > Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Personer med funktionsnedsättning
Ämnesord:
Autismspektrumstörningar, Elever med särskilda behov, Neuropsykiatriska diagnoser, Personer med Aspergers syndrom, Personer med psykisk funktionsnedsättning, Psykiatri, Studenter med funktionsnedsättning, Stödundervisning, Undervisning
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Autismliknande tillstånd

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Autismliknande tillstånd

Autism och vardagen

Hilde de Clercq, lingvist och författare, berättar om det hon kallar för autistiskt tänkande, och vilka konsekvenser det får i vardagslivet. Som mamma till ett barn med autism ger hon konkreta, illustrerande exempel.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Autismliknande tillstånd

Autism - vem har problemet?

Theo Peeters föreläser om de två olika kulturerna i samhället: den autistiska och den neurotypiska, d.v.s. människor med normalfungerande nervsystem. Vem ska beskyllas när de två kulturerna krockar? Peeters menar att autism inte är en sjukdom - det handlar om att hantera information på ett annat sätt.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning

Mer högskola & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lärandets nya landskap

Utveckling och ledarskap på Årsta skola

Ska man jobba med IT i skolan bör man satsa på verksamhetsnära IT-lösningar som har pedagogisk förankring. Det säger Martin Claesson, när han berättar hur de arbetat med utvecklingen på Årsta skola, där han är intendent. Inspelat 5 februari 2014. Arrangör: Stiftelsen DIU (Datorn i utbildningen).

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - integration

Jag ville bli advokat!

Romernas skolsituation är kantad av problem. Många romska elever avslutar inte grundskolan och går därför inte vidare till gymnasieskolans nationella program. Skulle en romsk folkhögskola kunna bidra till en förbättrad statistik? Soraya Post och Thereza Eriksson är verksamma vid Agnesbergs folkhögskola.

Fråga oss