Titta

Madelens matmyter - syntolkat

Madelens matmyter - syntolkat

Om Madelens matmyter - syntolkat

Det finns många myter gällande mat. Men stämmer de eller inte? Reportern Madelen Persson försöker ta reda på hur det ligger till, och på vägen får vi reda på var maten kommer ifrån och hur den tillverkas. Madelen besöker olika ställen och deltar i arbetet som bedrivs på platsen; hon sköter grisar, stoppar korv och utvinner akrylamid ur chips i ett laboratorium. Madelens matmyter väcker frågor gällande bland annat djurhållning, hygien, bioteknik, tillsatser i maten och miljö. Vi får en bild av hur modern matindustri fungerar och varför, med för- och nackdelar. Programmen är syntolkade med speaker som förklarar vad som händer i bilden.

Till första programmet

Madelens matmyter - syntolkat: Kan man odla en fyrkantig tomat?Dela
  1. Ett bildkollage
    från ursprunget till våra måltider.

  2. Ett sädesfält, slakteri, bageri,
    restaurangkök, middagsbord-

  3. -och finklädda restauranggäster.

  4. Det många myter gällande mat.
    Stämmer de eller inte?

  5. Reportern Madelen Persson försöker
    ta reda på hur det ligger till.

  6. Madelens matmyter.
    Kan man odla en fyrkantig tomat?

  7. Tomater.
    Vad många olika tomater det finns.

  8. Kvisttomat,
    körsbärstomat, plommontomat.

  9. Fler verkar det bli hela tiden.

  10. Men myten om
    att det finns fyrkantiga tomater...

  11. Det måste jag kolla upp.

  12. Jag är på väg till Holland där man
    odlar otroliga mängder grönsaker.

  13. 70 procent av våra importerade
    tomater kommer från Holland.

  14. Men engelskan...
    Hur säger man kvisttomat?

  15. "Tomato with a stick?" Nej.

  16. Holland. Eller Grönsakslandet.

  17. Ett av Europas
    främsta jordbruksländer.

  18. Här borde man
    kunna odla fyrkantiga tomater.

  19. Framme i Holland, på väg i bil.

  20. Jag är på väg mot en tomatodling.

  21. Ett gigantiskt växthus där man
    odlar massor av tomater för export.

  22. Hon går in i växthuset, sätter på
    stövlar och går ut till odlingen.

  23. Hon möter Nancy som gallrar blad.

  24. -Vad gör du?
    -Jag gallrar blad.

  25. Jag har aldrig sett så många tomater.
    Kan du visa runt mig?

  26. -Hur många tomater finns det?
    -500 000.

  27. Här finns 500 000 tomatplantor.
    I oändliga rader växer de.

  28. Här odlas två sorters tomater.

  29. -Bara två sorter?
    -Här finns det bara två.

  30. Nancy har glömt tomatsorternas namn.

  31. -Vad heter de?
    -Det kommer tillbaka snart.

  32. Sunstream är en kvisttomat.
    Hela vägen ner är Beschen.

  33. Det är en cocktailtomat.
    Den är sötare än den här.

  34. Hur får man plantorna
    att bli så höga?

  35. De växer i Rockwool.

  36. -De växer i Rockwool, mineralull.
    -Rockwool?

  37. Inte jord? Det är samma material
    som används när man bygger hus.

  38. -Varför använder man mineralull?
    -När rötterna får sjukdomar...

  39. ...kan vi kasta bort ullen.
    Vi rengör i slutet at året.

  40. När rötterna står i jord
    blir sjukdomarna kvar.

  41. Om rötterna blir sjuka kastas ullen.
    I jorden finns sjukdomarna kvar.

  42. Finns det tomater
    som är formade som en fyrkant?

  43. Har Nancy hört talas om
    fyrkantiga tomater?

  44. Nej.

  45. -Tror du att det finns?
    -Då vill jag gärna se dem.

  46. Är det där en humla?

  47. Madelen pekar mot ett bi
    som flyger ut från en bikupa i papp.

  48. De attackerar oss.
    Man ska inte blåsa på dem.

  49. Vad gör de för något?

  50. Nancy säger att de pollinerar
    tomatens gula blommor.

  51. Hon lyfter fram en tomatklase.
    Varje blomma måste pollineras.

  52. De landar på blomman. De skakar den.
    Pollen fastnar på magen.

  53. De samlar upp pollen med benen.
    De har stora mängder på benen.

  54. -Måste alla blommorna pollineras?
    -Ja.

  55. Då plockar vi tomater.

  56. Inga fyrkantiga tomater,
    vad jag kan se.

  57. De klipper av tomatklasar
    och lägger dem i plastlådor.

  58. -Finns det fyrkantiga tomater?
    -Fråga på utvecklingsavdelningen.

  59. De möter Roland. Vet han
    om det finns fyrkantiga tomater?

  60. Fråga på utvecklingsavdelningen.

  61. Jag kommer tillbaka och packar.

  62. -Vi ses.
    -Hej då.

  63. Ny sorters tomater,
    kanske fyrkantiga.

  64. Nu är jag på rätt spår.

  65. Madelen lämnar växthuset.
    Hon kör iväg i bilen.

  66. Hon tänker sig själv
    som en fyrkantig tomat.

  67. Tänk om man genmanipulerade mig
    med en tomat. Hur skulle det se ut?

  68. Men det är olagligt i Europa
    med genmodifiering.

  69. Jag ska till ett utvecklingscentrum
    för grönsaker.

  70. Framme vid centret.

  71. -Madelen. Kan jag se mig omkring?
    -Självklart.

  72. -Vad gör ni här?
    -Vi förädlar.

  73. Vi förädlar tomatsorter,
    gurkor, sallad och tar fram frön.

  74. De går genom kontorskorridorerna.

  75. Ni gör olika tomatsorter här.
    Det låter spännande.

  76. Innan vi går in i växthuset
    måste man ta på skyddskläder.

  77. -Du kan gå in där och byta.
    -Vi ses om en stund.

  78. Madelen sätter på vita skyddskläder
    inne på toaletten.

  79. Labbet får inte besökas.
    Forskningen är hemlig.

  80. Madelen tittar in genom en glasruta.

  81. -Får jag titta in?
    -Ja, men vi går inte in.

  82. Gud, vad nervös han är.
    Här göms nog fyrkantiga tomater.

  83. Roland säger att de kan filma
    där nya sorter tas fram.

  84. Nya tomater.

  85. Hur många sorter har ni?

  86. Vi har tio olika sorter...

  87. Det brukar finnas tio sorter
    i butiken och 20-30 här.

  88. Han visar en plansch med alla sorter
    och färger på tomater.

  89. Det finns olika färger.
    Gul, orange, grön.

  90. Vilka tomatsorter utvecklar ni?

  91. Bifftomat, klassisk, körsbärstomat.

  92. Hur gör man?
    Hur utvecklar man tomater?

  93. Man tar frön från plantor och planterar
    dem. Här är unga plantor.

  94. -Kan du visa?
    -Här är en gul paprikatomat.

  95. Roland visar en paprikatomat vars
    frön har korsats med en vanlig sort.

  96. Finns det risker med växtförädling?

  97. Nej, inte när man gör det på klassiskt
    sätt, som det här.

  98. Vi gör det på naturligt sätt.

  99. Om vi pratar om gmo
    sätter man in dna från olika arter.

  100. Man vet inte hur det utvecklas.
    Därför är det förbjudet.

  101. -Kan jag få försöka?
    -Ja visst.

  102. Man skapar olika tomatsorter
    genom växtförädling.

  103. Det är inte samma sak
    som genmodifiering.

  104. Då plockar man ut
    specifika egenskaper i dna:t.

  105. Man kan korsa en fisk
    med en majskolv. Konstigt.

  106. Här inne måste ta bort ståndaren.

  107. Madelen plockar i de små tomat-
    blommorna. Roland tittar leende på.

  108. Jag förstörde pistillen.

  109. Nej, du tog pistillen.

  110. Sedan använder man ett rör
    för att underlätta.

  111. Man sätter på pollen.
    Sedan ska vi doppa pistillen.

  112. Roland sprutar pollen i en behållare
    och för den mot blommans pistill.

  113. ...på pistillen.
    Sedan börjar pollenet växa.

  114. Han visar en korsning mellan
    bifftomat och cocktailtomat.

  115. -Den gånger den blir den.
    -Utvecklar ni...

  116. -Tar ni fram fyrkantiga tomater?
    -Nej, inte för tillfället.

  117. -Det är kanske er hemlighet.
    -Kanske det. Vi gör det inte just nu.

  118. Vi tycker inte att det är nödvändigt.
    Dessutom är det väldigt svårt.

  119. En fyrkantig tomat
    finns inte i naturen.

  120. Man kan man utveckla
    en fyrkantig tomat?

  121. Det finns en paprikaformad.

  122. Ni har ju paprikaformade tomater.

  123. Ja, det är möjligt
    att skapa vilken form som helst-

  124. -men vi ser till vad kunderna
    vill ha.

  125. Jag vet inte om en stjärnformad
    tomat är något man vill ha.

  126. Men fyrkantsformen
    är kanske bra vid förpackning.

  127. En fyrkantig tomat
    är enkel att förpacka.

  128. -Kan man skapa en fyrkantig tomat?
    -Ja.

  129. Madelen tackar.

  130. Enligt Marcel skulle de kunna få fram
    fyrkantiga tomater om de vill-

  131. -men det vill de inte.
    Därför finns de inte.

  132. Nu måste jag hjälpa till
    med packningen. Det lovade jag.

  133. Madelen tar på sig ett hårnät
    och overall.

  134. Han måste vara chef.
    Han har röd hatt.

  135. Madelen möter Jan Baars
    och pekar på hans röda hatt.

  136. De går mot förpackningsmaskinerna.

  137. Vilken fin hatt du har.

  138. -Jag fick det här.
    -Jag är stolt över min hatt.

  139. Minitomater klipps i längder
    och läggs i en förpackning på en våg.

  140. -Hur snabbt måste jag göra det?
    -Under en timmes tid...

  141. -...gör man 100-110.
    -110 på en timme.

  142. Madelen börjar packa tomater.
    110 kartonger i timmen är takten.

  143. Gröna tomater klipps bort.
    Det går inte särskilt fort.

  144. Madelen vänder sig till en kille.

  145. Har du sett en fyrkantig tomat?

  146. -Hur går det?
    -Bra.

  147. Har du sett en fyrkantig tomat?

  148. Nix.

  149. Fel håll.

  150. En kvinna synar hennes jobb.

  151. Det var ganska mycket fel
    med min packning.

  152. Jan Baars vill visa något annat.

  153. -Etiketterna ska vara på samma håll.
    -Det är som att spela Tetris.

  154. Madelen flyttar till etiketteringen.
    Hon hejar på kollegorna.

  155. Jan granskar hennes jobb.

  156. Stopp! En förpackning saknar etikett.

  157. En reprimand från Jan.
    Alltid 14 förpackningar i varje låda.

  158. Gud, vad sträng han är.
    Det blev fel. Undrar om han såg.

  159. -Följ med mig och prova något annat.
    -Det går bra nu.

  160. Jan tar med henne till nästa station.
    Madelen kör truck med Jan.

  161. De försvinner i väg med en truck
    fullastad med tomater.

  162. -Holländska tomater till Sverige?
    -Ja.

  163. Madelen flyger tillbaka
    och smakar på cocktailtomater.

  164. Röda, som den hatt hon bär.

  165. Fyrkantiga tomater alltså.
    I framtiden kanske.

  166. Hatten fick jag.

  167. Hon trycker ner hatten över pannan
    och stoppar en tomat i munnen.

  168. Producent: Ulrika Johnsson
    Ansvarig utgivare: Ami Malmroos

  169. Syntolk: Siv Vestberg, Syntolkning.nu

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Kan man odla en fyrkantig tomat?

Avsnitt 5 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Idag finns det tomater i alla olika storlekar, former och färger. Madelen Persson ska ta reda på om det till och med är möjligt att odla fram fyrkantiga tomater? För att utföra uppdraget åker hon till Holland, där man odlar stora mängder tomater för export, bland annat till Sverige. Hon besöker ett gigantiskt växthus och får veta hur tomaterna odlas, samt besöker ett företag som jobbar med att ta fram nya variationer av grönsaker genom växtförädling. Programmet är syntolkat med speaker som förklarar vad som händer i bilden.

Ämnen:
Biologi > Djur och natur, Hem- och konsumentkunskap > Mat och hälsa
Ämnesord:
Bärodling, Fruktodling, Lantbruk, Odling, Tomater, Trädgårdsskötsel, Växtförädling, Växtodlingslära
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Madelens matmyter - syntolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMadelens matmyter - syntolkat

Är alla tillsatser dåliga?

Avsnitt 1 av 6

Nästan all mat innehåller tillsatser. Madelen går på shoppingrunda i mataffären med tillsatsexperten Evelyn från Livsmedelsverket och besöker en fabrik som gör sylt och choklad.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMadelens matmyter - syntolkat

Är det farligt att äta chips?

Avsnitt 2 av 6

För tio år sedan larmades det om att chips och annan friterad mat var cancerframkallande. Men vad hände sen? Är det farligt att äta chips?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMadelens matmyter - syntolkat

Är mörkt bröd alltid nyttigare än ljust?

Avsnitt 3 av 6

Vad innehåller bröd egentligen, och måste man äta mörkt bröd för att vara nyttig? Madelen går till botten med frågan och besöker en bonde som odlar säd till bröd. För att reda ut vad det industriellt bakade brödet innehåller besöker hon ett bageri och får vara med och baka.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMadelens matmyter - syntolkat

Finns det trynen och knorrar i korven?

Avsnitt 4 av 6

Vad innehåller falukorv egentligen? Är det sant att delar av grisen som tryne och knorr mals ner och hamnar i korvsmeten? Madelen ska ta reda på hur det ligger till och hon börjar med att besöka en grisbonde.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMadelens matmyter - syntolkat

Kan man odla en fyrkantig tomat?

Avsnitt 5 av 6

Tomater finns i alla möjliga storlekar, former och färger. Madelen Persson åker till Holland för att ta reda på om det går att odla fyrkantiga tomater. Hon besöker också ett företag som förädlar grönsaker.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMadelens matmyter - syntolkat

Kan man bli rosa av att äta lax?

Avsnitt 6 av 6

I odlad lax tillsätts ett färgämne för att köttet ska bli mer rosa. Madelen ställer sig frågan om det kan överföras till oss människor om vi äter väldigt mycket lax? För att ta reda på hur man föder upp lax åker Madelen till en stor laxodling utanför Tromsö.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKroppsgranskarna - teckenspråkstolkat

Träning och slappande

Under 6 veckor byter soffpotatisen Puran liv med Linda, som älskar att träna. Vi följer hur deras kroppar påverkas. Programledaren Stephan Yüceyatak vardagstränar när han leker med dottern och lagar mat. Har det någon effekt? Han träffar Susanna Appel som forskat i hur träning påverkar kroppen.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHångla

Frågespecial

Sexualupplysaren Manne Forssberg ut hur stor en genomsnittlig snopp är. Han svarar också på frågor om att komma för fort, gruppsex, oralsex och abort.

Fråga oss