Titta

Kemi nästa - syntolkat

Kemi nästa - syntolkat

Om Kemi nästa - syntolkat

Kemi finns runt omkring oss i vardagen och påverkar allt vi gör. Luften vi andas, plasten vi använder, vattnet vi dricker och saltet vi strör på maten - överallt finns kemi. Varför är det svårt att andas på Mount Everest? Varför flyter man så bra i Döda havet? Hur får ett fyrverkeri sina färger och former? Tankar, drömmar och frågor väcks hos sex unga passagerare på en buss på väg hem. I varje program får en fråga sitt svar och temat fördjupas med hjälp av NO-pedagogen och lärarfortbildaren Hans Persson i ett experiment, ett reportage eller en animation. Programmen är syntolkade med speaker som förklarar vad som händer i bilden.

Till första programmet

Kemi nästa - syntolkat: FläckarDela
  1. Sex ungdomar - Elin, Ahmed, Theo,
    Michael, Josephine och Louise-

  2. -står i en busskur och väntar.

  3. Bussen kommer,
    de stiger på och sprider ut sig.

  4. Längst fram en affisch med texten:
    "Fråga Hasse."

  5. Kemi nästa. Fläckar.

  6. Theo sätter sig framför Ahmed
    mittemot Josephine.

  7. Hej.

  8. -Han tittar på henne.
    -Gud, vad hon är söt.

  9. Och så himla cool.

  10. Men åh, vad det var pinsamt.

  11. Theo minns skoldansen.
    De dansade tätt.

  12. Han hade en chokladkaka
    i bröstfickan, som smälte.

  13. Vad har du gjort?

  14. Jag vet inte.

  15. -Åh, vad det var jobbigt.
    -Theo suckar.

  16. Skjortan kan jag väl aldrig ha igen,
    med den där fula fläcken.

  17. Hasse på affischen förklarar.

  18. Man kan lösa en chokladfläck
    med kallt vatten och såpa.

  19. -Annars tar man mjölk.
    -Han häller upp mjölk i en skål.

  20. Det låter konstigt
    att ta nåt som kan ge nya fläckar.

  21. Men mjölken löser upp chokladen.

  22. Tyg med en chokladfläck stoppas ned
    i mjölken. Fläcken försvinner.

  23. Det är för att mjölkmolekyler
    och chokladmolekyler liknar varann.

  24. Det brukar man kalla
    för "lika löser lika".

  25. Mjölk?
    Men det spelar ju ingen roll nu.

  26. Hon kanske inte ens
    gillar mig längre.

  27. Theo tittar på Josephine.

  28. Fläcken såg ju jätteäcklig ut.
    Den såg ut som bajs.

  29. Bussen kör vidare.

  30. Lotta Rudman arbetar med
    att bloda ner en vit skjorta.

  31. Mannen har blivit utsatt för
    ett mordförsök av en kvinna.

  32. Han säger inget. Man ska förstå
    att det har hänt nåt förfärligt.

  33. Det här är färgeriet och patineringen
    på Dramaten.

  34. Jag gör fläckar på kläder.

  35. Det kan vara blodfläckar
    eller matfläckar.

  36. Det kan vara svett.

  37. Här skulle nån stå bakom ett fönster
    där skuggorna faller-

  38. -och när personen gick ut
    skulle skuggorna vara kvar.

  39. Mina fläckar ska tåla tvätt
    och mycket hantering på scen.

  40. De får inte innehålla nåt
    som är störande för aktören.

  41. Nu ska jag göra en blodig näsduk.

  42. Det ska vara rejält med blod
    mitt på näsduken.

  43. Jag gör det med tryckfärg,
    sånt som man trycker t-shirts med.

  44. Den är vattenfast.

  45. Hon tar färg på en tallrik
    och duttar på näsduken.

  46. Riktigt blod fungerar inte.
    Det skulle inte vara rött.

  47. Fläcken skulle bli mörk - svart
    eller brun - och se ut som rost.

  48. Nu ska den torka.
    Den ska fixeras med värme.

  49. På dörren en varningsskylt:
    "Giftiga ämnen."

  50. Jag ska göra en undertröja
    som ska se mycket använd ut-

  51. -och ha fläckar överallt.
    Svettfläckar främst.

  52. Jag använder kaliumpermanganat,
    ett desinfektionsmedel.

  53. I kontakt med luft och vatten
    blir det brunt.

  54. Lotta blandar en lila smörja i en
    bunke och fyller på en sprejflaska.

  55. Här är tröjan.
    Den ska bli svettig under armarna-

  56. -och det ska ha runnit här.

  57. Han ska bli riktigt sunkig.

  58. Det är inte så svårt,
    och det är roligt.

  59. Hon har också
    en sprejflaska med vatten.

  60. Hon sprejar på skjortan med båda-

  61. -och sakta förändras färgen
    från lila till brunt.

  62. Det här är ett undermedel för oss.

  63. Det är inte kul om man gör fel,
    för man kan inte tvätta ur det.

  64. Men jag gör ju aldrig fel.

  65. Har du själv nåt knep?

  66. Ta bort den så fort som möjligt. Jag
    är inte bra på att ta bort fläckar-

  67. -jag är bättre på att sätta dit dem.

  68. Experiment.

  69. Mjölk hälls på en tallrik.

  70. Man droppar blå och röd färg
    i mjölken, sedan diskmedel-

  71. -och färgen blandas med mjölken.

  72. Vad hände?

  73. Färgfläckarna vill inte
    lösa sig i den feta mjölken.

  74. Diskmedlet minskar ytspänningen
    och gör att färg och mjölk blandas.

  75. På bussen.

  76. Varför går inte alla fläckar bort
    med vatten?

  77. Hasse på affischen förklarar.

  78. Vatten funkar ofta bra
    som lösningsmedel.

  79. Han doppar ett kaffefilter med
    en ritad tröja i ett vattenglas.

  80. Molekylerna måste likna
    vattenmolekylerna. Lika löser lika.

  81. På tröjan har vi ritat två olika
    fläckar med två olika pennor.

  82. Det är bara molekylerna från den ena
    pennan som liknar vattenmolekyler.

  83. Bara färgen från den
    är vattenlöslig.

  84. Visa på hur fläcken försvinner.

  85. Gräsfläckar
    löser man inte upp med vatten.

  86. -De tar man bort med T-sprit.
    -Gräsfläckar försvinner.

  87. Juice eller andra fläckar av frukt
    tar man bort med citronsyra.

  88. Fruktfläckar försvinner.

  89. Ska man ta bort oljefläckar
    måste man hitta ett ämne-

  90. -med molekyler
    som liknar oljemolekyler.

  91. Det hittar man t.ex. i smör.

  92. Oljefläckar försvinner.

  93. Liknande ämnen löser upp varann.
    Så gör man när man tar bort fläckar.

  94. Tillbaka på bussen.

  95. Okej.

  96. Men nästa gång jag dansar med nån ska
    jag inte ha en chokladkaka i fickan.

  97. Theo tittar på Josephine
    och de ler mot varann.

  98. Medverkande:
    Theo Leijonborg Andreassen-

  99. -Lotta Rudman, Hans Persson.

  100. Projektledare: Helen Rundgren.

  101. Producent: Lotta Ohlin.

  102. Ansvarig utgivare: Ami Malmros.

  103. Syntolk: Peter Lilliecrona,
    Syntolkning Nu.

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Fläckar

Avsnitt 5 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Theo undrar hur man får bort en fläck choklad från skjortan. Vilka knep finns för att lösa upp fläckar? Och varför går inte alla fläckar bort med vatten? Vi följer med till patineringsavdelningen på Dramaten där scenkläder får fejkade blod- och svettfläckar som garanterat inte går bort i tvätten. I experimentet ser vi vad som händer när man blandar karamellfärg, mjölk och diskmedel. Theodor Leijonborg Andreassen undrar och NO-pedagogen Hans Persson svarar. Programmet är syntolkat med speaker som förklarar vad som händer i bilden.

Ämnen:
Kemi > Kemikalier i hem och samhälle, Kemi > Materiens uppbyggnad och kretslopp
Ämnesord:
Fläckborttagning, Hemmets vård, Kemi, Naturvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Kemi nästa - syntolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKemi nästa - syntolkat

Plast

Avsnitt 1 av 6

Plast är ett av vår tids vanligaste material - men vad är det egentligen? Och hur återvinns PET-flaskor?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKemi nästa - syntolkat

Vatten

Avsnitt 2 av 6

Hur kan vatten se olika ut beroende på temperatur? Och varför kan vissa insekter springa på vattenytan?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKemi nästa - syntolkat

Luft

Avsnitt 3 av 6

Varför är det svårt att andas på höga höjder? Och hur påverkar syret i luften en eldsvåda?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKemi nästa - syntolkat

Salt

Avsnitt 4 av 6

Varför flyter man så bra i Döda havet? Och vad händer med mat när den saltas?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKemi nästa - syntolkat

Fläckar

Avsnitt 5 av 6

Vilka knep finns för att lösa upp fläckar? Och varför går inte alla fläckar bort med vatten?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKemi nästa - syntolkat

Fyrverkeri

Avsnitt 6 av 6

Hur får man fram alla olika färger och mönster i ett fyrverkeri?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & kemi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKemi nästa - syntolkat

Fyrverkeri

Hur får man fram alla olika färger och mönster i ett fyrverkeri?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO - syntolkat

Överdos

Stephan testar att ta en överdos av energidrycker. Vad är det i dem som påverkar blodtrycket?

Fråga oss