Titta

Mediatiden

Mediatiden

Om Mediatiden

Vad innebär åsiktsfrihet? Ska man behöva riskera livet för att berätta en historia? Och vem är du egentligen på nätet? I fem program för och om unga och deras förhållande till media tar vi upp frågor om bland annat pressetik, censur, medborgarjournalistik och propaganda. Dessutom diskuteras stereotypa roller på nätet och hur unga allt oftare är missnöjda med traditionella medier.

Till första programmet

Mediatiden : Vem kan man lita på?MaterialDela
  1. Vi försöker väcka människor
    som inte vet vad som pågår.

  2. Människor som är får och tror
    att verkligheten visas på nyheterna-

  3. -medan det som visas på tv
    i själva verket är kompletta lögner.

  4. Vi visar inte ansiktet av goda skäl.

  5. Vi har ett ansikte,
    men vi har många ansikten.

  6. Det är den 5 november i London och
    tusentals maskerade unga har samlats-

  7. -för en manifestation
    under namnet "Anonymous".

  8. De pratar om att medierna ljuger,
    att folk är lurade.

  9. Ungas förtroende för traditionella
    medier verkar sjunka.

  10. I stället väljer man nya källor, som
    sociala medier, forum och bloggar.

  11. I det här programmet möter vi
    några av dem som engagerat sig-

  12. -för fri information på nätet.

  13. En är Chris, som var medlem i en
    beryktad aktivist- och hackergrupp-

  14. -som heter Anonymous.

  15. Om man väljer att vara med om sånt
    här, folk som sover utomhus och så...

  16. Det finns alltid en risk
    att man blir gripen av polis.

  17. I februari förra året greps jag
    av databrottsmyndigheten...

  18. ...i samband med Operation Payback.

  19. Jag hamnade i chocktillstånd,
    för det hände så fort.

  20. Innan jag visste ordet av blev jag
    gripen och förd till polisstationen.

  21. Anonymous är en grupp människor
    som bestämt sig för att samarbeta-

  22. -under namnet "Anonymous"
    för att göra något åt en viss sak.

  23. Det kan handla om vad som helst.

  24. Så länge de är tillräckligt många,
    så gör Anonymous något åt saken.

  25. Det finns inga inträdeskrav eller så,
    vem som helst får vara med.

  26. Jag anser att Anonymous
    står för yttrandefrihet.

  27. Anonymous kom från internet, så
    allt som anses inkräkta på internet-

  28. -inkräktar på Anonymous
    sätt att vara.

  29. Var hälsat, Sverige. Vi är Anonymous.

  30. Vi har sett razzior utföras mot
    Pirate Bay och andra torrentsajter.

  31. Vi ser det som ett brott mot
    informationsfriheten.

  32. Vi förlåter inte. Vi glömmer inte.

  33. Sverige, ni borde ha väntat er oss.

  34. Han kallar sig Niklas. Han är ingen
    typisk hacker, men tog ändå steget-

  35. -och deltog i en attack förra året.

  36. Det han gjorde var straffbart,
    och därför vill han vara anonym.

  37. Om du skulle berätta om första gången
    du hörde talas om Anonymous...

  38. Det var på Flashback
    som jag insåg vad det handlade om.

  39. Det verkliga intresset var väl
    egentligen "Operation Payback".

  40. Vad är "Operation Payback"?

  41. Det var en aktion mot amerikanska
    myndigheter och banker...

  42. ...på grund av att de stängde av
    pengaflödet till Wikileaks.

  43. Wikileaks sprider information som
    myndigheter inte vill ska komma ut.

  44. Information som det är väldigt
    viktigt att den kommer ut.

  45. Man kände att man verkligen behövde
    göra nånting vid det tillfället.

  46. För att visa sitt stöd
    och var man står i frågan.

  47. Wikileaks startade i mitten av
    2000-talet men blev världskända 2010-

  48. -när de via nätet släppte tusentals
    topphemliga dokument.

  49. Christian Christensen är professor
    i medier och kommunikation-

  50. -på Uppsala Universitet
    och är expert på Wikileaks.

  51. Jag tror att det fanns en känsla
    bland dem som deltog i Wikileaks-

  52. -av att medierna
    inte berättade hela sanningen.

  53. Det som hände var att de uppmuntrade
    människor med känslig information-

  54. -men som var rädda för att få hot
    riktade mot sig eller deras jobb-

  55. -eller deras liv, om det handlar om
    en diktatur eller nånting.

  56. Det fanns ett ställe
    där man kunde skicka en fil...

  57. Den skulle vara säker och anonym.

  58. Fler civila dödsoffer i Afghanistan
    än man tidigare trott.

  59. Det visar hemliga dokument.

  60. Judit Ek är chef för nyhets-
    redaktionerna på Sveriges Television-

  61. -och en av dem som bestämmer
    vilka nyheter som ska lyftas fram.

  62. Mitt intryck är att
    det är en grupp människor som kände-

  63. -att för mycket viktig information
    hålls hemlig, i en för liten krets-

  64. -och som hela världen
    borde få reda på.

  65. Vi startar ett webbforum,
    där vi lovar och förbinder oss-

  66. -att verkligen ge rejäl spridning-

  67. -åt det hemliga material
    som våra läckor kommer med till oss.

  68. Att sprida information från läckor
    har ju medier gjort i alla tider.

  69. Vad var det nya med Wikileaks?

  70. Det nya var att de, tack vare webben
    och hela den digitala utvecklingen-

  71. -kan tillgängliggöra såna
    gigantiska mängder med information.

  72. De läste inte ens igenom allt
    de la ut, långt därifrån.

  73. De sa: "Vi har fått reda på alla
    amerikanska diplomaters rapporter."

  74. "Vi lägger ut dem här. Vi vet inte
    vad de innehåller, men här finns de."

  75. "Den som orkar läsa, läs!"

  76. Ett av Wikileaks starkaste fästen
    i världen var konstigt nog Island-

  77. -en karg ö med vulkaner och glaciärer
    långt uppe i norra Atlanten.

  78. Nu är jag på väg dit för att träffa
    aktivister som jobbat med Wikileaks.

  79. Ja, jag vet var det ligger.
    Vi ses där, tio minuter. Hej då.

  80. En del av aktivisterna på Island har
    precis dragit i gång en ny tjänst-

  81. -som heter "Whistle Blowers Press",
    där folk med känslig information-

  82. -lätt kan ladda upp och sprida den.

  83. Jag ska träffa Gudmundur Ragnar, en
    av initiativtagarna till projektet.

  84. -Hej. Trevligt att träffas.
    -Jag såg dig där uppe.

  85. Gudmundur har engagerat sig för fri
    information på nätet i mer än 15 år-

  86. -och nu är han alltså med och bygger
    upp ett alternativ till Wikileaks.

  87. Jag vill att han ska förklara varför
    Wikileaks blev så stora på Island.

  88. Men för att förstå måste vi
    först känna till en annan händelse-

  89. -som skakade Island.

  90. 2008 drabbades stora delar av världen
    av en ekonomisk kollaps-

  91. -och många banker gick i konkurs. En
    var Islands största bank, Kaupthing.

  92. En stor del av islänningarnas
    besparingar försvann över en natt.

  93. Den isländska kronan blev plötsligt
    värd nästan ingenting.

  94. Då avslöjade Wikileaks vad som hänt.

  95. Hemligheten som Wikileaks avslöjade
    var vem banken lånade ut pengar till.

  96. Banken berättade inte
    vad de gjorde med pengarna.

  97. De lekte med pengarna,
    och försökte själva bli rika.

  98. Men en person som försökte läcka
    den här informationen-

  99. -gav den till isländsk media.

  100. Ingen vågade publicera.
    Eftersom vi är ett litet samhälle-

  101. -och om man publicerade det här
    skulle man förlora sitt jobb.

  102. Men sedan läcktes det till Wikileaks-

  103. -så isländsk media kunde säga:
    "Någon säger något om oss!"

  104. De försökte stoppa det, man nämnde
    det inte i den statliga televisionen.

  105. God kväll, nyheter lördag 1 augusti.
    Men inte alla vi tänkt berätta-

  106. -eftersom alla kan hitta dem
    på webbsidan wikileaks.org.

  107. Det blev en enormt stor nyhet.

  108. Det var bra för Wikileaks på Island,
    folk insåg sidans värde.

  109. -Jättebra. Okej, tack.
    -Trevligt att träffas.

  110. Låt oss förändra världen. Hej då.

  111. -Du måste förklara det här...
    -"Hakkavélin".

  112. "Hakkavélin" kan lite grovt
    översättas som "köttkvarnen".

  113. Vi har faktiskt en där inne,
    en korvmaskin.

  114. Tanken är
    att vi tar en massa olika saker-

  115. -konst, vetenskap, teknologi...
    Vi blandar det och ser vad vi får.

  116. Det här är Reykjaviks hackerspace
    "Hakkavélin", en möteslokal-

  117. -där hackers
    utbyter idéer och information.

  118. Jason kom från USA för ett par år sen
    och har bestämt sig för att stanna.

  119. Ja. Här har vi öppna möten,
    varje tisdag klockan åtta på kvällen.

  120. Folk kan prata om projekt
    de håller på med, få råd...

  121. Enligt Jason gjorde Wikileaks
    att många fick upp ögonen-

  122. -för att hackers kan göra skillnad.

  123. Jag la märke till förändringen när
    Wikileaks började publicera sakerna-

  124. -när det kom in
    i världens medvetande.

  125. Folk började inse att
    det finns andra som tycker som jag.

  126. Som känner sig manipulerade.

  127. Som känner att man inte är det
    som regeringarna sätter främst.

  128. De insåg att när de blir arga nog-

  129. -eller när de organiserar sig,
    så kan de faktiskt åstadkomma saker.

  130. Det är bra när det sker.
    Får man en reaktion är det jättebra.

  131. Unga känner att media ljuger och inte
    berättar hela sanningen, har de rätt?

  132. Delvis har de rätt. "Ljuga" kanske
    är ett starkt ord, men jag menar...

  133. Man kan inte påstå att man får
    "hela sanningen" av en dagstidning.

  134. Dagstidningar, tv, radio,
    de ger en del av en bild av världen.

  135. Så ungdomar som tror att de inte
    får hela bilden, de är ju korrekta.

  136. Om utgångspunkten är att de ljuger
    med flit, att de gör det medvetet...

  137. Det är nåt helt annat.

  138. De yngre mediaanvändarna har märkt
    att det finns många olika källor-

  139. -för att få information.
    Man är mer van att kolla utomlands-

  140. -titta på alternativa medier,
    mindre bolag som skapat nyheter...

  141. Trovärdighetsfrågan kommer in då.

  142. En stor dagstidning som Svenska
    Dagbladet eller Dagens Nyheter-

  143. -har en slags granskningsprocess,
    en redaktionsprocess.

  144. En liten blogg utan gransknings-
    process kan få ut ny information-

  145. -men då får man ställa frågan
    hur man kan lita på den-

  146. -på samma sätt som på DN.
    Jag tror att det är ett samspel.

  147. Unga är mycket mer webbaserade,
    tittar mycket mer på webben-

  148. -än på traditionell broadcast, det
    ser vi i alla våra undersökningar.

  149. Vi satsar mycket resurser på webben,
    för att göra bättre webbnyheter.

  150. Styrkan med traditionella medier-

  151. -är att vi har alla kontroll-
    instanser och våra varumärken-

  152. -och det garanterar att det är
    kvalitet på det vi publicerar.

  153. Ett problem som finns i bloggvärlden
    och i vissa sociala medier-

  154. -är att det är för mycket skräp.

  155. Medan vår konkurrensfördel...
    "Titta på det vi valt fram åt dig."

  156. "Det här tycker vi
    verkligen är viktigt."

  157. Nätet har alltså kommit att bli
    ungas främsta nyhetskälla.

  158. Men fri information är inte
    en självklarhet för alla.

  159. Det här är Daniel och Martin,
    två av hundratals hackers-

  160. -som är engagerade
    i nätverket Telecomix.

  161. Under den våg av revolutioner som
    svepte över Mellanöstern under 2011-

  162. -försökte flera regimer lägga locket
    på genom att stänga ner internet.

  163. Internettrafiken sjönk dramatiskt...

  164. Det här gillade inte Telecomix, som
    skapade alternativa vägar till nätet-

  165. -genom att använda oväntad teknologi.

  166. Telefonnätet fungerade fortfarande.

  167. Då kläcktes bland annat idén
    att vi kanske kan faxa-

  168. -för att kommunicera med Egypten.
    Faxar finns ju lite överallt.

  169. Okej! Här har vi elektroniken.
    Titta! En pytte...

  170. -En liten G-router.
    -Och gamla Kexbox.

  171. Jag har ju... Men du! Där var ju en!

  172. Vi satte ihop fax med information
    och fick det översatt till arabiska-

  173. -och sen faxades det
    till alla de här numren i Egypten.

  174. Det landade konstiga fax i maskiner
    på olika håll i landet plötsligt.

  175. Det stod nånting i stil med:

  176. "Hej, vi kommer från internet, vi har
    sett vad som håller på att hända er."

  177. "Vi vet att de stängt av internet,
    och att ni kämpar för frihet."

  178. "Vi vill hjälpa er. Vi vet att
    internet betyder mycket för er"-

  179. -"så här har ni modemnummer, och
    så här gör ni för att koppla upp er."

  180. Internet betydde att människor kände
    att världen såg vad som hände-

  181. -och att till exempel de här fotona
    och videorna som kom ut...

  182. De bilderna och filmerna
    spreds över världen.

  183. Vi förmedlade ju vidare till
    andra nyhetstjänster och liknande.

  184. Det var inte bara vi som sett det.

  185. Det var BBC, CNN, TV4, TV5...

  186. De flesta större nyhetsmedierna
    hade fått nys om det här.

  187. Det fanns ingen chans för regimen
    att bara glömma att folket existerat-

  188. -eller att det här hade hänt.

  189. Vi internetaktivister
    är inte traditionellt politiska.

  190. Vi tillhör inte riktigt väst, syd,
    nord eller nånting, eftersom vi...

  191. Vi tillhör internet. Det är nog
    en stor del i att de litade på oss.

  192. Vi ville det de ville, fast vår
    ståndpunkt i det hela var att-

  193. -vi ville att informationen skulle
    flöda, att inget skulle censureras.

  194. Därför var vi liksom...
    Vi var på samma nivå, så att säga.

  195. De knackade på dörren,
    kom in och grep mig.

  196. De tog mina datorer, min telefon,
    allt elektroniskt, från mitt rum-

  197. -för att analysera det.

  198. Jag bodde hos mina föräldrar då,
    de blev inte direkt glada över det.

  199. Det var ingen trevlig upplevelse-

  200. -att sitta i en liten cell och tänka:
    "Vad ska hända med mig?"

  201. Och inte veta på så länge...

  202. Jag var ute mot borgen medan
    de gick igenom alla mina datorer.

  203. Jag riskerade fem
    eller åtta års fängelse, tror jag.

  204. Jag friades från alla åtalspunkter,
    men det dröjde runt ett år.

  205. Jag ska träffa Birgitta Jonsdottir.

  206. Hon sitter i parlamentet för partiet
    "Rörelsen" och ska bo här nånstans.

  207. Åtminstone enligt min GPS.

  208. Hon är också en av grundarna
    till Piratpartiet här på Island-

  209. -och inblandad i nästan allt
    som har med fri information att göra.

  210. Hon verkar verkligen vara
    en spindel i nätet här på Island.

  211. Hon ska ta med mig till Thingvellir,
    där vikingarna samlades för rådslag-

  212. -redan på 800-talet.
    Ska vi se... Här tror jag hon bor.

  213. -God morgon.
    -Svante.

  214. Jag ska sätta en mikrofon
    på dig direkt, här någonstans...

  215. -Jag undrade... Kan du köra?
    -Visst.

  216. Varsågod.

  217. Jag var en av Islands yngsta punkare.

  218. Jag var den första tjejen
    med tuppkam.

  219. På Birgittas visitkort från riksdagen
    står det "hacktivist".

  220. Hon har en dröm om att göra Island
    till ett paradis för fri information.

  221. Nu gör vi det här.
    Vi lagstiftar om fristadsidén.

  222. -Vad gjorde ni?
    -Vi såg oss om i världen...

  223. ...efter de bästa lagarna.

  224. Om jag ville skapa ett skatteparadis-

  225. -skulle jag leta efter de bästa
    lagarna för att skapa sekretess.

  226. Vi gjorde samma sak,
    fast vi ville hitta de bästa lagarna-

  227. -för att garantera transparens.

  228. Undrar om de har kaffe här inne.

  229. Ja, vi kollar.
    Jag är också sugen på en kopp kaffe.

  230. Det här är en väldigt viktig plats
    för det isländska folket.

  231. Det var här vårt första parlament låg
    för länge sedan.

  232. Alla hövdingar och folket
    samlades här för att fatta beslut.

  233. Vi är väldigt stolta över att vi har
    en av världens äldsta demokratier.

  234. Så det är
    ett slags centrum för...åminnelse-

  235. -av hur djupt vi värdesätter
    och förstår demokratins värde.

  236. Vi går ner.

  237. Hur fungerade det på 900-talet?

  238. Samlades de här i veckor
    och höll ett slags möten?

  239. Ja. De slog läger här-

  240. -och de verkställde lagen också.

  241. Om man brutit mot lagen diskuterades
    det. Det var domstol och parlament.

  242. Det var annorlunda.
    De kom hit på sina hästar...

  243. ...ofta med sina familjer och...

  244. Man kan föreställa sig dem
    komma ridande i sina utstyrslar.

  245. Birgitta var med och fick ut ett av
    de mest sensationella avslöjandena.

  246. Det gäller extremt hemligt material
    om bland annat USA:s agerande-

  247. -under sina invasioner
    av Irak och Afghanistan.

  248. Det som kanske orsakat mest
    uppmärksamhet i världen i dag...

  249. I Irak i juli 2007 dödade amerikansk
    militär flera journalister-

  250. -och civila i ett helikopterangrepp-

  251. -som bröt mot flera av de regler som
    finns för vad man får göra i krig.

  252. Filmmaterialet slog ner som en bomb-

  253. -och USA:s agerande
    blev hårt kritiserat.

  254. Vi har valt att inte ta med delar som
    innehåller döda och skadade kroppar.

  255. Säg till när du skjutit dem.

  256. Skjut dem allihop. Kom igen, skjut!

  257. -Uppfattat.
    -Jag fick dem.

  258. -Helvete, Kyle...
    -Jag träffade dem.

  259. När en pappa med sina barn åker förbi
    och ser en av männen ligga på gatan-

  260. -bestämmer han sig för att köra
    den skadade till sjukhus.

  261. Då öppnar helikoptern eld,
    även mot minibussen med alla barnen.

  262. Pappan dödas direkt,
    men barnen överlever.

  263. Du hade information som var
    väldigt farlig för många människor.

  264. Ja, så vi gjorde grundlig research.
    Vi skickade folk till Irak-

  265. -och videon visades för familjerna
    till de som dödades i videon först.

  266. I Irak, och sedan för världen.

  267. Du måste ha känt att du satt på något
    som skulle explodera som en bomb.

  268. Jag var med om att förändra världen.

  269. Det var som om ni hade den bästa
    gåvan media någonsin skulle kunna få.

  270. Och media fick den gåvan.

  271. Jag tror att det var Washington Post
    som hade sett den-

  272. -några på den tidningen,
    men de publicerade den inte.

  273. Det gjordes försök att få tillgång
    till den, men inget hände.

  274. En tidning hade den
    utan att använda den.

  275. Att kunna erbjuda världen den-

  276. -alla nationer som ingår i de
    villigas koalition, till exempel...

  277. För mig var det
    en helt otrolig känsla.

  278. Beskriv drömmen om att göra Island
    till en fristad för information.

  279. I mångas ögon
    har Island blivit ett slags...

  280. ...demokratilaboratorium.

  281. Där vi kan experimentera
    med informationsfrihet-

  282. -och olika typer av styrande,
    eftersom vi är så få.

  283. Vi kan göra det först, men jag hoppas
    att andra länder ska kopiera det.

  284. Det finns inget copyright-C på idén.

  285. De är framtiden. Det är roligare att
    jobba med unga än folk i min ålder.

  286. Jag önskar nästan
    att jag hade mask på mig...

  287. För det påminner mig om det roliga
    jag upplevde med Anonymous.

  288. Jag ångrar inte vad jag gjorde,
    och jag skulle göra om det.

  289. För jag tror på det.
    Folk står upp för olika saker och...

  290. ...jag valde att stå upp för
    internetfrihet och anticensur.

  291. Och jag skulle göra om det,
    jag har fortfarande samma åsikter.

  292. Översättning: Arnar Jonsson
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Vem kan man lita på?

Avsnitt 5 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur ser förtroendet för traditionell media ut bland unga idag? Läser man dagstidningar, tittar på nyheter på tv eller lyssnar på radio? Är kanske journalistens traditionella roll som sorterare av nyheter och material på väg att dö ut? Vi träffar en kille som kom i kontakt med Anonymous på Flashback. Han tycker att Wikileaks och liknande företeelser är viktiga då de tillåter information att komma fram som annars inte tas upp i media. Dessutom reser Svante Tidholm till Island för att ta reda på varför ön är på väg att bli ett yttrandefrihetens paradis.

Ämnen:
Information och media, Samhällskunskap > Demokratiska fri- och rättigheter
Ämnesord:
Journalistik, Läckor (avslöjande av information), Masskommunikation, Massmedia, Politik, Samhällsvetenskap, Sociala medier, Statskunskap, Ungdomar och massmedia, Yttrandefrihet
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Mediatiden

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMediatiden

Farlig rapportering - är det värt det?

Avsnitt 1 av 5

Är det värt att utsätta sig för livsfara för att ta reda på sanningen? 19-åriga Betlehem Isaak drömmer om att bli journalist som sin pappa. Han heter Dawit Isaak och har suttit i fängelse i Eritrea sedan 2001 när han startade en tidning tillsammans med sina kollegor. Betlehem berättar hur hennes pappa greps vid frukostbordet den där morgonen, och hur hon tänker kring risker och journalistisk. Vi träffar också journalisten Martin Schibbye, som tillsammans med Johan Persson satt fängslad i Etiopien i över ett år.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMediatiden

Utøya

Avsnitt 2 av 5

Ska man publicera bilder på tonåringar som precis överlevt en massaker? Jorid, en av de norska ungdomar som var med på Utøya sommaren 2011, berättar om massakern och varför en kompis anmälde tidningen Verdens Gang till pressombudsmannen. Hanne Skartveit, politisk redaktör på Verdens Gang, talar om hur de resonerade kring pressetik och de bilder och intervjuer som publicerades. Aftonbladets reporter Mattias Carlsson var först på plats vid Utøya och rapporterade från en liten båt medan gärningsmannen var igång. Hur klarade han av att behålla sin professionella roll?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMediatiden

Arabiska våren

Avsnitt 3 av 5

Hur viktigt är det att få säga vad man tycker och tänker? Mohamed och Salsabil Barani följde revolutionen i Libyen från Sverige. I Ryssland möter vi den 20-åriga demokratiaktivisten Vera Kichanova som har blivit känd som någon som vågar kritisera den ryska statsmakten.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMediatiden

Vem är du på nätet?

Avsnitt 4 av 5

Vem är du på nätet? Och vem vill du vara? Vi följer med Catarina Hsu till datorspelsträffen Dreamhack. Patrick Bach, producent för Battlefield 3, förklarar varför alla spel ser ut på ungefär samma sätt. Gina Derawi berättar om alla roller och identiteter som hon har testat i sina videobloggar.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMediatiden

Vem kan man lita på?

Avsnitt 5 av 5

Hur ser förtroendet för traditionell media ut bland unga idag? Läser man dagstidningar, tittar på nyheter på tv eller lyssnar på radio? Är kanske journalistens traditionella roll som sorterare av nyheter och material på väg att dö ut? Vi träffar en kille som kom i kontakt med Anonymous på Flashback. Han tycker att Wikileaks och liknande företeelser är viktiga då de tillåter information att komma fram som annars inte tas upp i media. Dessutom reser Svante Tidholm till Island för att ta reda på varför ön är på väg att bli ett yttrandefrihetens paradis.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 7-9 & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Källkritik

Partiska röster

Viralgranskarna Åsa och Emelie undersöker vad de tror är en falsk identitet på nätet. Vem står egentligen bakom inlägget och var kommer bilden ifrån? Hur kan man hantera kränkningar i sociala medier?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tänk till snackar stress

Sociala medier

I sociala medier matas vi med perfekta middagar, snygga outfits och ständiga nyhetsuppdateringar från hela världen. Hur får det oss att må egentligen? Vi träffar Rokibath som mått väldigt dåligt på grund av sociala medier. Antropologen Haris Agic berättar om hur man jämförde sig med varandra under 1800-talet och drar paralleller till dagens selfies. Vi ringer också bloggaren och modellen Lisa Tellbe och ställer frågor om hennes perfekta flöde.

Fråga oss