Titta

En bok, en författare (2013)

En bok, en författare (2013)

Om En bok, en författare (2013)

Den rika utgivningen av svensk och utländsk facklitteratur hamnar i fokus då vi i varje program möter en aktuell författare som intervjuas om sin bok och dess ämne. Böckerna handlar om vitt skilda ämnen som till exempel media, historia, politik, samhälle, naturvetenskap, konst och kultur. Sändningsår 2013.

Till första programmet

En bok, en författare: Mitt grymma ödeDela
  1. Carl-Michael Edenborg är författare,
    översättare, förläggare-

  2. -och idéhistoriker.
    Och så är han musikälskare.

  3. Det är nog så viktigt
    med tanke på boken "Mitt grymma öde":

  4. En fantasifull berättelse
    om den fule, tjocke, snåle-

  5. -och koleriske
    barockkompositören Händel.

  6. Född i tyska Halle 1685,
    död i London 1759.

  7. Intervjuar gör författaren och
    tidigare språkröret Birger Schlaug.

  8. -Varför har du skrivit den här boken?
    -Ja, för att jag...

  9. ...var väldigt förtjust
    i Händels musik. Sen så...

  10. ...väckte han mina fantasier.

  11. Här bak står det: "Den ocensurerade
    versionen av Händels liv."

  12. Vad skiljer den censurerade
    från den ocensurerade?

  13. Den censurerade
    finns i biografierna över Händel.

  14. Den innehåller inte så mycket att
    censurera. Han saknade ju kärleksliv-

  15. -och hade inga nära relationer
    till andra människor.

  16. Nånstans är väl min version allt det
    som kanske inte ens fanns i hans liv.

  17. Är det så att man
    vet så lite om Händel-

  18. -att det är lättare
    att skriva fritt om honom?

  19. Nej, så är det faktiskt inte.
    Det är nog snarare...

  20. Det var inte så lätt...
    Det var kanske så att hans liv-

  21. -var ganska tomt på känslor,
    passion och kärlekshistorier-

  22. -samtidigt som hans musik
    är så passionerad.

  23. -Där kom min fantasi in...
    -Vad är det som intresserar dig mest?

  24. Är det musiken, personen
    eller tiden i sig?

  25. Kontrasten mellan
    hans passionerade musik-

  26. -som väcker raseri, ljuvhet,
    förälskelse och svartsjuka...

  27. Musiken rymmer mycket passion, men i
    hans liv finns det ingenting sånt.

  28. Han var affärsman, tyckte om mat,
    var lite ilsken, tyckte om pengar...

  29. Kontrasten satte igång mig.

  30. Du är doktor i idéhistoria.
    Hur har det påverkat boken?

  31. Ganska mycket. Jag har jobbat mycket
    med källor och samtida dokument.

  32. Det finns ganska många fragment
    i texten från brev och liknande.

  33. Jag är van
    vid att jobba empiriskt.

  34. Alla yttre omständigheter - årtal,
    personer och adresser - stämmer-

  35. -så gott jag har kunnat förmå.
    På det sättet kom min utbildning...

  36. -...till nytta.
    -Händel är mest känd som kompositör.

  37. Den här har nog de flesta hört.

  38. -Är det mästerverk eller pekoral?
    -Musiken?

  39. Ja... Ett mästerverk,
    som mycket av hans musik.

  40. Det här är ju en religiös musik.

  41. -Var han religiös?
    -Det tror jag inte.

  42. -Vad grundar du det på?
    -Den musik som han helst skrev...

  43. ...var världslig,
    som de italienska operorna.

  44. Han envisades alldeles för länge
    med att skriva dem.

  45. När publiken svek, fortsatte han.

  46. De handlade bara om häxor, riddare,
    svartsjuka, mord och drakar.

  47. Det var en anpassning till marknaden
    att skriva religiös musik.

  48. "Hallelujakören" ur "Messias"
    är hans mest berömda-

  49. -men i boken tycker han själv bara
    att den är en stor kompromiss.

  50. Om vi stod i en
    inte så lång bankomatkö-

  51. -och jag bad dig beskriva Händel
    som kompositör...

  52. -Vad hade du sagt då?
    -En blandning av tysk psalmmusik...

  53. ...från 1600-talet, och italiensk
    melodi och lätthet. Det är speciellt.

  54. Han börjar som Bach med psalmer
    och tung, medeltida musik.

  55. Sen lär han sig det lätta hantverket
    från Vivaldi i Italien.

  56. Detta fogar han ihop i sin musik,
    som är oerhört tung och rytmisk-

  57. -samtidigt som den
    har en melodisk lätthet.

  58. Vad hade han för relation
    till sin egen musik?

  59. Du skriver så här...
    Händel säger själv:

  60. "Varje gång jag hörde mina
    kompositioner rös jag..."

  61. "Tårarna rann. Det var som om
    omväxlande eld och snö angrep mig."

  62. "Som om musiken
    invaderade min varelse..."

  63. "...och frätte sönder
    och pånyttfödde allt kött."

  64. Var det så?

  65. Det vi vet om Händels barndom är att
    pappan hatade och förbjöd musik.

  66. De smugglade in en cembalo på vinden.

  67. Det motståndet
    har jag gjort en stor grej av.

  68. Musiken handlar inte bara om konst,
    utan är som en religion.

  69. Där kommer hela hans själ
    till uttryck.

  70. Samtidigt arbetade han hårt - han
    skrev en opera på tre veckor.

  71. Han såg det nog även som ett jobb.

  72. Han hade en hård barndom:
    "En häst av trä är min första vän".

  73. Det skriver du att han säger.
    Vad vet vi om hans barndom?

  74. Där finns det få källor.
    Det vi vet är att pappan.-

  75. -var emot musik
    och att han var livläkare.

  76. -Varför var han emot musik?
    -Han var väldigt religiös.

  77. Han bar en svart kalott
    och var en väldigt sträng lutheran.

  78. Inom protestantismen
    finns ju en viss allmän avoghet-

  79. -mot det yttre:
    musiken, målningarna, konsten...

  80. Man vill ha en tung,
    allvarlig religiositet.

  81. Han tyckte nog att det var larvigt,
    medan jag tänker att lilla Händel-

  82. -hade svårt att uttrycka sig.
    Läser man hans brev-

  83. -så framträder ingen "ordmänniska".

  84. Jag tänker mig att musiken då-

  85. -kan bli det enda sättet
    att uttrycka sitt känsloliv på.

  86. Känslolivet fick sig
    kanske törnar i barndomen?

  87. Du skriver att när Händel var liten
    och låg i sin säng-

  88. -så kom hans mor in
    och förgrep sig på honom.

  89. -Finns det belägg för det?
    -Nej.

  90. -Det är inte det enda övergreppet...
    -Men varför smutskastar du modern?

  91. Våldtäkterna som han utsätts för
    har ett speciellt syfte.

  92. Han pratar mycket om dem i boken.
    Det finns en nyckelfras:

  93. "Stackars Bach
    som aldrig blev våldtagen."

  94. För honom har våldtäkterna gjort
    honom till en bättre kompositör.

  95. För honom har de varit bra. Oavsett
    smärta och posttraumatisk stress-

  96. -för att använda moderna uttryck, så
    inser han att de har varit fruktbara.

  97. Jag tyckte att det var intressant
    att beskriva-

  98. -hur något så förfärligt
    som ett övergrepp-

  99. -där man kränks, visar sig vara det
    bästa som har hänt en.

  100. Jag tycker att paradoxen
    är intressant.

  101. Men det hänger också ihop
    med att han inte gillade kvinnor.

  102. Det verkar ju så.
    I boken hatar han kvinnor.

  103. Mammans övergrepp är ett sätt
    att förklara den inställningen.

  104. "Jag ville aldrig
    bli en avbild av min far."

  105. "Med hans stinkande skjortor, grova
    kinder, spritstinna andedräkt"-

  106. -"och det söndertrasade instrument i
    hans byxor som gjorde mamma så illa."

  107. Du målar ut hans far
    som en riktig skitstövel.

  108. Man vet att han inte kostade på
    sin första fru en kista.

  109. Han slängde ned henne
    i en grop på kyrkogården.

  110. Han var ökänd i Halle
    för att vara väldigt sträng-

  111. -snål och elak.
    Så visst finns det belägg för det.

  112. Boken är i jagform
    där Händel själv berättar-

  113. -så här 320-330 år efteråt.

  114. -Varför?
    -Det funderade jag inte ens över.

  115. Det föll sig bara så. Det är det
    mest anakronistiska i hela boken.

  116. Det faktum att Händel pratar
    som en 2000-talsmänniska-

  117. -är det mest paradoxala av alltihop.
    Men så blir det i jagform.

  118. Jag har själv skrivit en bok så.
    Då funderade jag en del-

  119. -över med vilken rätt
    man går in i en annan människa-

  120. -och gör sig till tolk
    för den personen i jagform.

  121. Ja... Jag skulle inte, som du,
    ha skrivit om en 1900-talsmänniska.

  122. De har inte varit döda
    tillräckligt länge.

  123. Men efter några hundra år
    är det fritt fram.

  124. Då har de uppnått nån slags mytisk
    status och tillhör "materialet".

  125. Så du har inget emot
    att om 200-300 år-

  126. -bli föremål för nån författares
    rövarhistoria?

  127. Det vore ju fantastiskt kul.

  128. Nån frågade vad jag trodde
    att Händel skulle tycka om romanen.

  129. Han skulle förstås ha hatat den.

  130. Du beskriver Händel
    som väldigt osympatisk.

  131. I boken framstår han
    som en girig, fet månglare-

  132. -som suger av män i parti och minut
    för att vinna fördelar.

  133. -Har du nån grund för det?
    -Inte avsugningarna, förstås.

  134. -Det är väldigt mycket sånt.
    -Han var ju illa omtyckt...

  135. ...av sin omgivning.
    Han var bufflig.

  136. Han brusade upp och hotade att slänga
    ut sina sångerskor genom fönstret.

  137. Han svor och skrek och var snål.

  138. Samtida karikatyrer
    avbildar honom som en stor gris...

  139. -...med texten "Me myself alone".
    -Kan det inte ha varit avundsjuka?

  140. Fast det syns även i brev.
    Han var svår.

  141. Men det innebär inte
    att han var prostituerad.

  142. Nej...

  143. Sex spelar en stor roll i boken,
    mest för att man inte vet nåt om det.

  144. -Han kanske var asexuell?
    -Boken kommer ju fram till det.

  145. Det finns en dröm i honom om oskuld
    och om kastraterna som änglar.

  146. Det här stadiet då han suger av...

  147. Det är inte orimligt. Forskarna vet-

  148. -att han förmodligen
    var homosexuell.

  149. De män som han bodde hos under resor-

  150. -kardinaler och furstar -
    var berömda homosexuella.

  151. Det var ingen slump.
    Han plockade var och en.

  152. Senare har jag förstått
    att musikhistorikerna menar det.

  153. Så det fanns en grund
    för min idé.

  154. Ett litet hemligt sällskap av
    1700-talsbögar tog hand om honom.

  155. Fast i boken prostituerar han sig
    för att få fördelar.

  156. -Varför inte?
    -Men då kommer ju frågan:

  157. När man lyssnar på Händel
    efter att ha läst boken-

  158. -så är det svårt att glömma bort det
    som du har skrivit.

  159. Hans musik blir väldigt annorlunda.

  160. Vilket ansvar har man när man
    ger en så sjuk bild av en person?

  161. Det roliga med Händel
    var att han var illa omtyckt.

  162. Omgivningen fann honom motbjudande.

  163. Jag ville få läsaren
    att känna med honom.

  164. Jag skildrar ju ett monster,
    men jag vill ta med mig läsarna-

  165. -och få dem att känna
    nån sorts ömhet.

  166. Framför allt i slutet
    där hans förälskelse skildras.

  167. Utmaningen var att få läsaren
    att tycka om en motbjudande person.

  168. Finns det nåt du gillar hos Händel,
    förutom musiken?

  169. Det är så svårt att säga... Nej, jag
    skulle nog inte ha gillat honom alls-

  170. -och han skulle inte ha gillat mig.

  171. I din bok utnyttjas han
    av familjens pigor-

  172. -och han svimmar.
    Som tonåring skär han sig.

  173. Han blir irriterad över att
    "...lemmen växte när jag blödde".

  174. Varför skulle han ha tyckt så?

  175. Boken handlar om relationen
    till kastratsångarna.

  176. I hans dröm är de änglar.

  177. Övergreppen och hans bild
    av pappan som ett sexuellt rovdjur-

  178. -som våldtar hans mamma
    föder ett äckel inför sexualiteten.

  179. Det gäller även honom själv.
    Hans egen upphetsning äcklar honom-

  180. -eftersom han är så präglad
    av att sex är smutsigt.

  181. Så... Jag har försökt att visa det.

  182. Inte bara vår tids tonåringar
    skär sig-

  183. -och det är ofta kopplat
    till övergrepp.

  184. -Jag ville visa hur han mådde.
    -Hur han kunde ha mått.

  185. Del två handlar om tiden i Hamburg
    och heter "I valfiskens blodiga buk".

  186. -Varför det?
    -I min fantasi...

  187. ...blev operasalongen
    en öppnad bröstkorg.

  188. Och valfisken... Stora operahus
    är som valen i "Moby Dick".

  189. Han försöker komma in
    och besegra dem - och lyckas.

  190. Han började jobba på operan
    i Hamburg. Hur trivdes han där?

  191. Väldigt bra. Han gjorde raketkarriär.

  192. Han skrev sin första opera
    vid 20 års ålder.

  193. När jag gjorde research
    upptäckte jag att Hamburgoperan-

  194. -i början av 1700-talet
    var ett ganska lustigt ställe.

  195. Vår tid är så besatt
    av blodiga splatterfilmer.

  196. På Hamburgoperan
    ville publiken se avrättningar.

  197. Det kastades hinkar med kalvblod.

  198. Det var som en black metal-konsert.
    Det förbluffade mig.

  199. Det är med i boken. Det gillade han.

  200. I Hamburg blir han
    våldtagen av en soldat.

  201. Han har samlat på sig övergrepp
    från sin mor, pigan, sin lärare-

  202. -och från en soldat.
    Sen skriver han sin första opera.

  203. Det är en stor skillnad
    mot hans liv som du beskriver det.

  204. Jag är inte säker på det.
    I boken är Bach den evige demonen...

  205. -Som levde ett lugnt familjeliv.
    -Massor av barn, anställd av kyrkan.

  206. I våra ögon
    är ju Bach fullkomlig.

  207. Hans kompositioner är så perfekta.

  208. Det jag tänker är att Händels musik
    är mycket sårigare-

  209. -ömtåligare och trasigare.
    Ariorna är så gripande.

  210. Bach kunde aldrig ha gjort dem så.
    Hans hade varit perfekta, fulländade-

  211. -men Händels arior är så spröda.

  212. För mig är det en större konst som
    lyckas sträcka sig ut ur ett sår.

  213. Så övergreppen hänger ihop
    med hur sårad han är.

  214. Kan du få tårar i ögonen
    när du lyssnar på Händel?

  215. Gud, ja. Och rysningar. Rysningen
    spelar en stor roll i boken.

  216. Varför ryser vi när vi hör musik?
    Vi ryser när vi blir rädda-

  217. -eller när vi blir nedkylda-

  218. -men också av vacker musik.
    Det är så märkligt.

  219. Det spelar en viktig roll i boken.

  220. Han mäter musikens skönhet
    med sin egen kropp.

  221. Jo, jag får också tårar i ögonen
    ibland när jag lyssnar på Händel.

  222. Samtidigt som han då skrev de här
    vackra och ibland burleska sakerna-

  223. -så säger han så här:

  224. "När den sista tonen hade klingat ut,
    skakades den fullsatta salongen"-

  225. -"av applådernas åskstorm. Publiken
    ville inte sluta klappa, skrika..."

  226. "De var naturligtvis överspända."

  227. -Varför skulle han ha tyckt så?
    -Han pendlade...

  228. ...mellan en religiös bild av konsten
    och musiken, och sitt människoförakt.

  229. -Han litade inte på dem.
    -Var även den verklige Händel sån?

  230. Hur ska man kunna veta det?
    Den tidens brevskrivande-

  231. -var så formaliserat.
    Man skulle inte uttrycka känslor.

  232. Så det får vi aldrig veta.
    Han skrev inte dagbok.

  233. -Skriver man sanningen där?
    -I vår tid vill vi blotta känslor...

  234. ...men det var inte stort då. Det kom
    i slutet av 1700-talet med Rousseau.

  235. Relationer hade han till män,
    kvinnor och publiken-

  236. -men även till kastrater. Berätta.

  237. Kastraterna var
    den tidens superstjärnor.

  238. -Varför?
    -Deras röster var så vackra.

  239. -Varför fick inte kvinnor sjunga?
    -Kastraterna var män...

  240. ...som hade blivit kastrerade
    vid ungefär sju års ålder.

  241. De kommer aldrig i målbrottet
    och har en gosses röst-

  242. -men med en manlig kropps
    resonanslåda.

  243. Vi har ingen aning om hur det lät.

  244. Det var tydligen himmelskt vackert.
    Händels operor är svårspelade i dag.

  245. Antingen används specialiserade
    sopraner som Cecilia Bartoli-

  246. -eller countertenorer
    som sjunger i falsett.

  247. -Men det är inte alls samma sak.
    -Så här kunde det i alla fall låta.

  248. -Vad tycker du kastratsångare?
    -Den här inspelningen är så raspig...

  249. ...att det inte gör dem rättvisa.
    Dåtidens besatthet av kastrater...

  250. Tvåtusen pojkar opererades om året.

  251. Det var en tragedi
    för bondpojkar som såldes...

  252. -Alla fick inte bra röster?
    -En handfull.

  253. Andra kunde få en karriär, ofta som
    musiker, efter musikkonservatoriet.

  254. Fattiga bondbarn fick en utbildning-

  255. -betald av kyrkan.
    Samtidigt kunde de aldrig få barn.

  256. Varifrån kom tanken på kastrater?
    Ville kyrkan inte ha kvinnor i kören?

  257. Jag vet faktiskt inte.
    Det började på 1500-talet.

  258. Sen blev det bara större. Den mest
    berömde var Farinelli på 1700-talet.

  259. De var den tidens Lady Gaga
    och Michael Jackson.

  260. De fick enormt hög lön
    och var stora divor.

  261. De var operans stjärnor.
    Tenorer var lite buskisar.

  262. Ja, tenorer fanns nästan inte.

  263. Kastraterna spelade inte
    kvinnoroller, utan stora härförare.

  264. Enligt din bok sexutnyttjade
    han kastrater-

  265. -för att sen sparka dem från operan
    hej vilt. Vad bygger du det på?

  266. -Ingenting.
    -Du målar upp en taskig bild.

  267. -Jag vill ju skildra ett monster.
    -Han säger så här:

  268. "Jag stötte bort kastraten. Jag
    lämnade honom som en bit avskräde."

  269. Ja... Poängen är att han
    blir besviken på kastraterna.

  270. -Varför?
    -De får stånd.

  271. Hans dröm är att de
    ska vara fria från sexualitet.

  272. Det är hans dröm om änglarna.
    Men de får stånd.

  273. De är jättestolta eftersom de vet
    att alla tror att det är omöjligt.

  274. Sanningen är
    att kastrater kunde ha sex.

  275. De var populära älskare.
    Man slapp risken för reproduktion.

  276. De var jättepopulära
    bland adelskvinnor.

  277. I min bok vänder jag på det,
    för potensen är alltid så dyrkad-

  278. -men Händel avskyr potensen.
    Han älskar impotens.

  279. I din bok besökte han
    ett sånt där ställe-

  280. -där man kastrerar småpojkar.

  281. Han skar själv ut några testiklar
    och hade två testiklar-

  282. -i en liten burk
    eller ask i sin ficka.

  283. -Finns det nån grund för detta?
    -Naturligtvis inte.

  284. Det är inte omöjligt att en
    kompositör som var i Neapel i ett år-

  285. -kunde vara så nyfiken
    på kastrathanteringen-

  286. -att han gjorde ett besök.
    Det är väl det enda...

  287. Vi vet så lite om hur det gick till.
    Man skämdes så.

  288. Man ville inte prata om det.

  289. Så hela den sekvensen är en fri,
    nästan gotisk skräckfantasi.

  290. Det saknar grund.

  291. Du är förläggare också, men du
    har inte gett ut boken själv.

  292. Ditt förlag ger bland annat ut
    erotisk litteratur och skräck.

  293. På hemsidan står det:
    "Läsningen av förlagets böcker"-

  294. -"kokar ned till ett frätande slem.
    Genom sin människa ska förlaget"-

  295. -"prångla ut de sista resterna
    av människan som en liten smuts."

  296. -Hur menar du?
    -Det är tio år gammalt.

  297. -Gör du likadant med Händel?
    -Ja... På ett sätt...

  298. Jag är så fånig att jag tycker
    att man kommer människor närmare-

  299. -genom det
    som är mörkt och smärtsamt.

  300. Glada och lyckliga historier
    känns aldrig lika innerliga-

  301. -och intima
    som en smärtsam bekännelse.

  302. Det är väl det jag försöker göra -
    kommunicera och komma andra nära.

  303. På nåt sätt tenderar vi att mötas
    på ett naknare sätt när vi lider.

  304. Du har lärt känna Händel
    och studerat honom-

  305. -och nu kommer frågan
    som du tyckte var fånig:

  306. -Vad hade Händel tyckt om boken?
    -Han hade avskytt den.

  307. Till att börja med hade han inte
    förstått vad det var för en text.

  308. -Han hade säkert stämt mig.
    -Han hade känt sig kränkt.

  309. Han hade stämt mig
    och misslyckats.

  310. Lär man känna Händel genom din bok?

  311. Ja. Det är intressant
    det som du sa om musiken.

  312. Jag hoppas att man kan lyssna på den
    på ett rikare sätt efteråt.

  313. Jag tror nästan det.
    Kanske hör man hans förtvivlan.

  314. Planerar du någon ny roman?

  315. Ja, jag skriver på nåt helt annat.
    Nåt samtida och mindre barockt-

  316. -burleskt och svulstigt.

  317. Vem bör läsa den här boken?

  318. Jag skriver nog alltid
    för mig själv som 13-åring.

  319. -Vad hade du lärt dig då?
    -Att fler var lika tokiga som jag...

  320. ...d.v.s. jag själv och Händel...

  321. ...och att det fanns en möjlighet
    att uttrycka det.

  322. Textning: David Lind
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Mitt grymma öde

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I "Mitt grymma öde - roman" berättar Carl-Michael Edenborg om kompositören Georg Friedrich Händel. Edenborg låter kompositören själv föra ordet. Händel sågs som sin tids största kompositör, men uppfattades också som fet, ful, snål och lynnig. Det är en ocensurerad berättelse om narcissism och konstnärskap, om sex och övergrepp, kärlek och längtan. Intervjuare: Birger Schlaug.

Ämnen:
Musik, Svenska
Ämnesord:
Biografiska romaner, Händel, Georg Friedrich, 1685-1759, Litteraturvetenskap
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i En bok, en författare

2010
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sören Wibeck

I "Ett land, två folk" skildrar journalisten och författaren Sören Wibeck den sekellånga konflikten mellan israeler och palestinier som i grunden inte är religiös, utan har nationalistiska orsaker. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kurdo Baksi

I "Min vän Stieg Larsson" beskriver författaren samarbetet och de många diskussionerna med sin "storebror" Stieg. Hans arbetskapacitet, energi och idérikedom kom läsarna till del, men i många hänseenden var han också en gåtfull människa. Intervjuare: Marianne Rundström.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sanna Sjöswärd

I "Min mamma är en persisk prinsessa" skildrar Sanna Sjöswärd sin uppväxt som adoptivbarn i Sverige och mötet med sin biologiska familj i Iran många år senare. Intervjuare: Sharon Jåma.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Johan Hakelius

I "Döda vita män" porträtterar Johan Hakelius ett antal brittiska män. Intervjuare: Max Landergård.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Annika Borg

"Bibeln på mitt sätt" av teologen, prästen och författaren Annika Borg är en guide till Bibelns texter skriven på ett såväl kärleksfullt som respektlöst sätt. Intervjuare: Mats Svegfors.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Wanja Lundby-Wedin

I "På väg mot jämlikhet" skriver LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin Att jämlikhet är hennes måttstock när det gäller politiskt och fackligt arbete. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lars Gunnar Erlandson

I "Lunch med Victor Borge" berättar Lars Gunnar Erlandson, mångårig utrikeskorrespondent för Sveriges Radio, om den danske pianisten och underhållaren Victor Borge. Intervjuare: Kristina Bennet Westre.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Stig Hansén

I "Wallraff" frågar journalisten Stig Hansén ut den tyske författaren Günter Wallraff om moral och etik, och denne berättar öppet om sina bevekelsegrunder, valet av roller och om sina drömmar. Intervjuare: Anna Maria Höglund.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Pia Gadd

I "Frillor, fruar och herrar" tittar journalisten Pia Gadd närmare på frilloväsendet som under flera hundra år var en helt öppen företeelse och som också kunde ha maktpolitisk påverkan. Vem var frillan och vad betydde hon för sin samtid? Intervjuare: Antonio de la Cruz.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

David Eberhard

I "Ingen tar skit i de lättkränktas land" reder psykiatern David Eberhard ut varför vi, trots att vi lever i världens mest rättvisa land, allt oftare känner oss kränkta. Intervjuare: Erik Gandini.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Tilde Björfors

I "Inuti ett cirkushjärta" av Cirkus Cirkörs grundare Tilde Björfors följer vi Cirkus Cirkör som 1995 formulerade visionen om att förändra världen genom nycirkus. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Joel Dahlberg

Intervju med ekonomijournalisten Joel Dahlberg om hans bok "Bankbluffen", i vilken han granskar storbankernas tjänster som ofta innebär att kunderna betalar mer än de egentligen behöver.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sverker Sörlin om Den blinde skaparen

"Den blinde skaparen" av idéhistorikern Sverker Sörlin handlar om vetenskapsmannen Charles Darwin, urtypen för det ensamma geniet. Intervjuare: Eva Hamilton.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Björn Höglund

I "Alla spelar spel" skildrar kulturjournalisten Björn Höglund sällskapsspelens historia. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Klas Hallberg

I "YCDBRALAI", som ska utläsas som You Can't Do Business Running Around Like An Idiot, berättar författaren och föreläsaren Klas Hallberg om att få saker och ting gjorda. Intervjuare: Lena Scherman.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2011
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hooman Majd

I "Irans dubbla ansikte" av Hooman Majd möter vi den sekulära storstadseliten och den fattiga jordbrukarmajoriteten. Deras land är storslaget, komplext och motsägelsefullt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kristoffer Ahlström

Med "Magkänslans anatomi" vill journalisten Kristoffer Ahlström kartlägga de psykologiska mekanismer som ligger bakom hur vi fattar våra beslut. Vad krävs för att de beslut vi slutligen tar skulle kunna bli mycket bättre? Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lotta Schüllerqvist

"Marnas hemlighet" av journalisten Lotta Schüllerqvist vill visa det Gaza som finns bortom dramatiska bilder och rapporter om våld. Här möter vi människor i deras vardag med sina drömmar och okuvliga hopp. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sören Sommelius

"Från King till Obama" av kulturjournalisten Sören Sommelius tar upp de svartas kamp för sina medborgerliga rättigheter i det "civiliserade" USA. Rasåtskillnader är inte så långt bort som många tror. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ernst Brunner

I "Anckarström och kungamordet" tecknar författaren Ernst Brunner ett porträtt av Gustav III:s mördare. Jacob Johan Anckarström var ansedd som en brutal person i Sverige, men som ett moraliskt föredöme ute i Europa. Vilken är den sanna bilden? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Dilek Baladiz

"I hederns skugga" av socionomen Dilek Baladiz kommer unga män som är uppvuxna med hedersnormer till tals. Vilka krav och förväntningar har deras familjer på dem som bröder och som blivande äkta män och pappor? Intervjuare: Thord Eriksson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Thomas Anderberg

"Den stora konstsvindeln" av kritikern och filosofidocenten Thomas Anderberg handlar om Andy Warhols Brillolåda som skulle säljas på Stockholms Auktionsverk. Försäljningen stoppades sedan märkliga omständigheter framkommit. Intervjuare: Ulrik Petersson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Birgitta Kimber

"Att stå ut med busungar" av specialläraren och psykoterapeuten Birgitta Kimber handlar om att bemöta barn som skolkar, bråkar, stör eller på annat sätt visar att de inte mår bra. Här bygger metoden på att det skapas en allians mellan föräldrar och skola. Intervjuare: Thord Eriksson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Görrel Espelund

"8 kvinnor som skapat världsrubriker" av journalisten Görrel Espelund handlar om det manliga maktmonopol som håller på att brytas. Men vilken skillnad gör egentligen kvinnliga ledare? Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kjell Albin Abrahamson

"Så länge du lever" av radiojournalisten Kjell Albin Abrahamson handlar om samtal mellan honom själv och kollegan Kerstin Bodell - två människor som vill prata om något annat än sina sjukdomar. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jonas Söderström

"Jävla skitsystem!" av informationsarkitekten Jonas Söderström tar upp undermåliga datasystem ur ett arbetsmiljöperspektiv. Vad är det som stressar dig på jobbet? Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Steve Sjöquist

"Fotspår" av författaren och föreläsaren Steve Sjöquist handlar om livet som hiv-positiv i dagens Sverige. Vad händer när vi vågar möta medmänniskor utanför de konventionella ramarna? Steve Sjöquist intervjuas av Gabriella Ahlström.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Disa Håstad

"Frihetens frestelser" av den före detta utrikeskorrespondenten Disa Håstad handlar om huruvida de nya stater som bildats i Centralasien efter murens fall och kommunismens sammanbrott kommer att formas till fredliga och demokratiska stater. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bengt Göransson

I "Tankar om politik" vill den före detta skol- och kulturministern Bengt Göransson uppmana till eftertanke och nyansering i ett medialt klimat som ställer allt högre krav på politikern och medborgaren. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kristina Engwall

"Frivillig barnlöshet" handlar om den fråga som de flesta någon gång i livet behöver ta ställning till. Situationerna när det passar, eller inte passar, att skaffa barn omges av starka normer och föreställningar. En av bokens två redaktörer, historikern Kristina Engwall, intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2012
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Nisse Simonson

I "Glöm inte minnet" berättar läkaren Nisse Simonson om vår snillrika hjärna utifrån nyckelorden minnet och glömskan. Han bjuder också på olika fallbeskrivningar och berättar om det senaste inom minnesforskningen. Intervjuare: Aina Bergvall.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Dan Josefsson

"Den mörka hemligheten" av journalisten Dan Josefsson och psykologen Egil Linge vänder sig till alla som märker att det är något som inte stämmer när de försöker skapa, eller leva i, nära relationer, och till dem vars förflutna hindrar dem från att leva det liv de vill leva. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jan Jörnmark

"Avgrunden" av ekonomhistorikern Jan Jörnmark och bildkonstnären Annika von Hausswolff är en undersökning i efterdyningarna av kollaps, skenande statsskulder och ödeplatser. Hur sätter kapitalismen spår i geografin? Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Åsa Moberg

Vad är väninneskap - ett ord som inte ens finns? I "Väninnorna och jag" har författaren Åsa Moberg samlat exempel ur sitt eget och åtta nära väninnors liv. I fritt flödande och mycket spontana intervjuer diskuterar de väninneskapets natur. Intervjuare: Ann Lagerström.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bo Bergström

Vi upplever just nu en gigantisk fotoboom och det är många som är nyfikna på den kommunikativa sidan av fotograferandet. I "Bild & budskap" skriver Bo Bergström om triangeldramat mellan beställaren, fotografen och betraktaren. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Fatima Bremmer

I "De sista tanterna" har Fatima Bremmer och fotograf Magnus Wennman klivit in i tanternas värld. De har följt med Ebba, 85, på syjunta och Maj-Britt, 82, till Salong Fleur. Boken tar upp ämnen som husmorsideal och familjepolitik, ger bakgrund till tanternas karakteristiska inredning, frisyr, klädstil och fritidsintressen.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Åke Holmquist

I "Beethoven" av Åke Holmquist möter vi Ludwig van Beethovens (1770-1827) unika konstnärskap och tragiska liv som personifierade romantikens begrepp om ett geni. Han blev en legend redan under sin livstid, beundrad och ifrågasatt, utmanande och oroande. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Leif GW Persson

I "Gustavs grabb" berättar Leif GW Persson i romanform om sitt eget liv, om hela klassresan från uppväxten i arbetarkvarteren på Gärdet i Stockholm till livet idag. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kenneth Kauppi

Ett fritidshus kan ligga nästan varsomhelst. Och se ut hur som helst. Det som gör fritidshusen i "Arkitektens fritidshus" av Kenneth Kauppi så speciella är att de bebos av personer som i sitt dagliga värv bland annat skapar vackra, trivsamma miljöer åt andra. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Birgitta Forsman

I " Gudlös etik" argumenterar Birgitta Forsman för att etiken måste befrias ur religionens tvångströja. De religiösa moralreglerna är inte så bra som många vill tro, och sökandet efter svar på dagens moralfrågor i uråldriga skrifter är en usel metod att bedriva etik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Anders Andrén

"Det medeltida Gotland" av arkeologiprofessorn Anders Andrén tar upp öns dramatiska historia och dess spår av en svunnen storhetstid. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lena Granqvist

Under ett helt liv står en akademiker inför många val som får betydelse för livets sammanlagda inkomst. "Livslön", av bland andra Lena Granqvist, är tänkt som en vägledare för alla som vill veta mer om detta begrepp. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Tommy Deogan

"Män av våld" av Tommy Deogan tar upp dagens huligankultur i Sverige. Hur ska denna ständigt växande rörelse bemötas? Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Patricia Lorenzoni

I "Mama Dolly" av idéhistorikern Patricia Lorenzoni möter vi lyckliga, tragiska och parodiska modersgestalter. Vi har alla en relation till mödrar, om inte annat så till vår egen. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Göran Bexell

"Akademiska värden visar vägen" av Göran Bexell tar upp universitetens roll som en av samhällets främsta drivkrafter för utveckling och förnyelse. Författaren är professor i etik och före detta rektor för Lunds universitet. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2013
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jäkla människa

Hur hanterar man jobbiga människor i vardagen och på jobbet? Psykologerna Mattias Lundberg och Anders Wahlberg vill med ”Jäkla människa! - en handbok i hur du hanterar jobbiga människor på arbetet” ge oss verktygen. Mattias Lundberg intervjuas av Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Främling, vad döljer du för mig?

Rasism utförs oftast inte av monster. Den utförs av sådana som du och jag, välintegrerad och så kamouflerad att vi ofta inte ser den. Marcus Priftis, författare och spoken word-artist, hävdar att vi alla, mer eller mindre, gör oss skyldiga till sådan här vardagsrasism. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sveriges historia 1830-1920

I ”Sveriges historia: 1830-1920” beskriver Bo Stråth, professor i historia vid Helsingfors universitet, en period präglad av framtidstro och industrialism, men också av konflikter mellan kungamakt och folkstyre, mellan arbetare och arbetsgivare. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En dos stryknin

Snövit, Madame Bovary och pastor Gregorius är bara några exempel på personer i litteraturen som har förgiftats. I ”En dos stryknin” ger Olle Matsson, professor i kemi vid Uppsala universitet, en bred kulturhistorisk och naturvetenskaplig skildring av gifter och giftmord i litteraturen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den siste resenären

Tomas Löfström skriver i "Den siste resenären” om den bortglömde Torgny Sommelius som utvecklade reseskildringen under 50-talet. Journalisten och författaren Torgny Sommelius följde ett eget spår. Han skrev om resenärens ensamhet och blandade dokumentära reportage med fiktion. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Alltings mått

Vad är värdet av humaniora? Inom universiteten och forskningspolitiken har debatten om humaniora länge varit låst i två positioner. I ”Alltings mått” hävdar idéhistorikerna Anders Ekström och Sverker Sörlin att humanistisk kunskap redan idag spelar en betydligt större roll än vad som erkänns. Anders Ekström intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sveriges historia 1920-1965

Det Sverige som beskrivs i ”Sveriges historia: 1920-1965” är ett land som av sin samtid betraktades med såväl avund som misstro. Medan fattigdomen och arbetslösheten minskar ökar siffrorna för valdeltagande, löneökningar, semesterveckor och pensioner. Yvonne Hirdman intervjuas av Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Route 66

”Route 66 och den amerikanska drömmen” av Peter Kadhammar beskriver ett Amerika långt från den amerikanska drömmen. Kadhammar reser från Oklahoma till Kalifornien. Han stannar till i småstäder och pratar med folk på bensinmackar, härbärgen och i soppköer. Han ser ett land i förfall. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lärarens retorik

Hans Gunnarsons retoriska verktyg kan användas i klassrum, vid konferenser och i möte med föräldrar. "Lärarens retorik" är tänkt att utveckla såväl den egna som elevernas förmåga att kommunicera. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Maten och makten

Samtidigt som efterfrågan på mat i världen ökar blir de svenska bönderna allt färre. Vilka blir följderna av att Sverige ställer sig utanför den globala matproduktionen? Christer Isaksson intervjuas av Susanna Baltscheffsky.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mitt grymma öde

"Mitt grymma öde - roman" av Carl-Michael Edenborg är en ocensurerad berättelse. Det är kompositören Händel som själv får föra ordet. Han ansågs vara tidens största kompositör, men uppfattades också som fet, ful, snål och lynnig. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kongo - en historia

David van Reybrouck skildrar Demokratiska republiken Kongos utveckling från och med 1850. Det är en historia om exploatering, kolonisering och folkmord. Men också om människors förmåga att se framåt under de mest exceptionella omständigheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kryp

I John Hallméns närgångna fotografier får vi uppleva krypens värld i makroperspektiv - håriga flugor, slitna skalbaggar och färgstarka flicksländor täckta av daggens droppar. Det blir som en upptäcktsfärd till en främmande civilisation. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Godkänt?

Svenska elevers resultat i internationella mätningar blir allt sämre. I ”Godkänt? – en reportagebok om den svenska skolan” försöker reportern Emma Leijnse ta reda på varför. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Limbo

Vad gör en förälder med en 20-åring som tillbringar nätterna framför datorn och sover halva dagarna? Helene Lumholdt och Karin Enqvist har skrivit ”Limbo : en bok om dem som fastnat i entrén till vuxenvärlden till deras oroliga, arga och vilsna föräldrar”. Författarna vill visa på en väg framåt. Helene Lumholdt intervjuas av Hélène Benno.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2014
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Katastrofdoktorn

Johan von Schreeb har 25 års erfarenhet av att arbeta som kirurg på slagfält. "Katastrofdoktorn" handlar om varför han har sökt sig till platser som andra hjälporganisationer flyr. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Civilsamhället klämt mellan stat och kapital

Lars Trägårdh och hans medförfattare har analyserat centrala framtidsfrågor. I "Civilsamhället klämt mellan stat och kapital" synas utmaningar, som när det homogena folkhemmet ska övergå till ett pluralistiskt medborgarsamhälle. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju så jävla easy going

Jenny Jägerfelds roman ”Jag är så jävla easy going” handlar om 18-åriga Joanna som har adhd, är ganska impulsiv och inte alltid så genomtänkt. Men diagnosen är inget större problem så länge hon äter sin medicin. Men när familjen inte längre har råd med den och Joanna blir kär i Audrey blir det värre. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Giv mig, min son, ditt hjärta

Eskil Franck växte upp i en familj där prästämbetet gått i arv i generationer, och själv vigdes han till präst som mycket ung. Han blir framgångsrik inom kyrkan men kämpar mot tvivel. I ”Giv mig, min son, ditt hjärta” skriver han om vägen bort från tron och kyrkan och ut mot ovissheten. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En halv sanning är också en lögn

Journalisten Hanne Kjöller uppmärksammar fall i media där hon menar att läsare och tittare har vilseförts. I "En halv sanning är också en lögn" ger hon sin kritiska syn på delar av journalistkårens förhållningssätt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lappväsendet

Utnämnandet av Adolf Suwe till lappfogde år 1885 var första steget mot bildandet av myndigheten lappväsendet. I ”Lappväsendet” skriver Patrik Lantto bland annat om hur lapptjänstemännen agerade, hur samerna betraktades och om lappväsendets funktion i statens samepolitik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Organ till salu

I ”Organ till salu” skriver etnologen Susanne Lundin om organhandelns dunkla värld där desperata patienter utgör små bitar i ett stort pussel. Hon skildrar en växande marknad någonstans mellan medicinsk spetskompetens och människohandel. Intervjuare: Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Plundrarna

Under 1930- och 40-talen stal nazisterna miljontals konstverk. Mycket hittades vid krigsslutet men en del försvann för att komma fram i ljuset igen långt senare. I ”Plundrarna” skriver Anders Rydell om nazisternas besatthet av konst och om dagens bittra kamp om rätten till den ”försvunna” konsten. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Det nya Afrika

Den ekonomiska utvecklingen i Afrika förbises ofta till förmån för gamla stereotyper. I ”Det nya Afrika” skriver SVT:s korrespondent Erika Bjerström om ett Afrika där fattigdomen minskar, demokratin är på uppgång och utvecklingen av sjukhus, utbildning och vägar drivs på av en allt större medelklass. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vina Vinas vargpinne

I Jujja Wieslanders barnbok ”Vina Vinas vargpinne” hittar Vina Vina en pinne. Den kan bli både motorsåg och metspö men är framför allt användbar när vargen kommer. Jujja Wieslander intervjuas av Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

På andra sidan oss

Max Bergander, 26 år gammal, skriver i diktsamlingen "På andra sidan oss" om de känslor han hade när han separerade från sin dotters mamma och hennes tidigare barn. Det handlar om rädsla och skam, men också om glädjen över att ha tagit ett beslut för att förändra sitt liv. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ingens mamma

I antologin ”Ingens mamma – tolv kvinnor om barnfrihet” skriver kvinnor som av olika skäl valt att inte få barn. Kvinnor som valt att sterilisera sig, som tycker att klimakteriet är befriande och som vänder sig mot den kulturella press samhället sätter på kvinnor att bli mammor. Anna Lindman intervjuar bokens redaktör Josefine Adolfsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Eremiten i Paris

Den rumänske filosofen Emil Cioran föddes i Rumänien 1911 och kom till Paris 1937. I ”Eremiten i Paris” vill Tobias Dahlkvist visa hur Cioran förvandlar den teoretiska pessimismen till en levnadskonst. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Som om vi hade glömt

Journalisten Daniel Poohl berättar om sin uppväxt i början av 1990-talet. När flyktingar från inbördeskriget i Jugoslavien flyttar till den lilla orten blir Daniel lycklig. Men i mellanstadieklassen uppstår en konflikt, likt den som pågår i övriga Sverige, när flera i klassen börjar kalla sig patrioter. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever

Isa Ståhl och Zandra Bergman vill ge unga kunskapen som krävs för att kunna påverka skola och studiesituation. "Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever" visar bland annat vad skolan enligt lag är skyldig att ta ansvar för. Isa Ståhl på Sveriges elevkårer intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2015
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Urban express

Per Schlingmann och Kjell A Nordström guidar oss i vad som händer i världen, staden och med oss människor. "Urban express" är ett collage som beskriver vår tid och hur man själv kan hantera de förändringar som möter oss alla.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

9,3 på Richterskalan

Andreas Norman berättar i sin bok ”9,3 på richterskalan” om hur han som nyss antagen till UD:s diplomatprogram skickades till Thailand dagarna efter tsunamin den 26 december 2004 och oförberedd hamnade mitt i krishanteringen efter en av de värsta naturkatastroferna i modern tid. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När lojaliteten prövas

Anders Carlberg reflekterar i sin bok ”När lojaliteten prövas” över svenska judars relation till den svenska offentligheten och om förhållandet till Israel och israelisk politik. Utgångspunkten är personlig och präglad av egna erfarenheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju svensk

I ”Jag är ju svensk” berättar Cheko och Nalin Pekgul om de ökade motsättningarna mellan konservativa muslimer och mer liberala eller sekulära. I Tensta är arbetslösheten hög och det finns många fördomar som skapar spänningar mellan olika grupper. Nalin Pekgul intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mediekratin - mediernas makt i svenska val

Kent Asp är statsvetare och professor i journalistik. I "Mediekratin - mediernas makt i svenska val" analyserar han mediernas roll inom politiken. Gör medierna egentligen demokratin bättre eller sämre? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vad är bildning

Odd Zschiedrich är bland annat kansliansvarig vid Svenska Akademien. I boken ”Vad är bildning” resonerar han kring hur begreppet bildning används i olika sammanhang. Finns det olika slags bildning och vad är allmänbildning? Har bildningsbegreppet förändrats över tid? Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Gymnasiet som marknad

Inom skolvärlden har marknadsföring blivit viktig sedan det beslutades att främja skolval och skolors frihet att utforma sin verksamhet. Lisbeth Lundahl reflekterar i "Gymnasiet som marknad" över den ökade konkurrensen mellan skolorna. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bibliotekarien som medpedagog

Sofia Malmberg är bibliotekarie på Adolf Fredriks musikklasser. I "Bibliotekarien som medpedagog" ger hon konkreta exempel på hur en pedagogisk skolbiblioteksverksamhet skapas. Även om hur man kan fungera som medpedagog i ämnesövergripande projekt. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag bara tvingar mig lite

”Jag bara tvingar mig lite” är en självbiografisk roman skriven av Maja-Stina Fransson. I den får vi följa Minna som barn, tonåring och ung kvinna. Vi får läsa hennes dagbok och följa med in i terapirummet. Hon har tvångstankar. I boken skildras det med allvar, men också med en viss komik som ett liv med tvångstankar kan innebära. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När jag inte hade nåt

Ison Glasgow är en av Sveriges mest hyllade hiphopartister. Han berättar i "När jag inte hade nåt" om sin uppväxt och hur den format honom till den han är idag. Han berättar om utanförskap, utsatthet och ett starkt band till sin mor. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Cornelis - en liten bok om vänskap

Agneta Brunius berättar i ”Cornelis – en liten bok om vänskap” om sin vänskap med Cornelis Vreeswijk. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

De nya dödssynderna

I "De nya dödssynderna" får vi reda på egenskaperna som svenska folket anser vara de sämsta. Stefan Einhorn presenterar resultaten från en opinionsundersökning och illustrerar med historier ur sitt liv. Intervjuare: Behrang Miri.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Facebookpolisen

Genom sina personliga och humoristiska inlägg på Växjö/Alvestapolisens Facebooksida har Scott Goodwin fått mycket uppmärksamhet. ”Facebookpolisen” är den ocensurerade bokversionen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Twitterboken

Sophia Sundberg, föreläser och utbildar i Twitter. I Twitterboken ger hon tips från första kvittret till att flyga fritt, och om hur man kan tänka strategiskt i sitt twitteranvändande. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den nya amerikanska maten

Emil Arvidson och Martin Gelin berättar i ”Den nya amerikanska maten” om den revolution som skett i amerikansk matkultur. Emil Arvidson intervjuas av John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & musik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Cornelis - en liten bok om vänskap

Agneta Brunius berättar i ”Cornelis – en liten bok om vänskap” om sin vänskap med Cornelis Vreeswijk. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnaministeriet dokumentär

Hiphop-tjejerna i Göteborg

I ungdomshuset Radar 72 i en av Göteborgs förorter har ett stort gäng tjejer samlats. De är på väg att starta ett eget hiphop-kollektiv som heter Gangshebang, under rapparen Peshis ledning. Musiken blir ett sätt att använda sin energi till något bra och samtidigt berätta sin historia.

Fråga oss