Titta

En bok, en författare (2013)

En bok, en författare (2013)

Om En bok, en författare (2013)

Den rika utgivningen av svensk och utländsk facklitteratur hamnar i fokus då vi i varje program möter en aktuell författare som intervjuas om sin bok och dess ämne. Böckerna handlar om vitt skilda ämnen som till exempel media, historia, politik, samhälle, naturvetenskap, konst och kultur. Sändningsår 2013.

Till första programmet

En bok, en författare: KrypDela
  1. Fotografen John Hallmén
    har öga för små, små kryp.

  2. Med den digitala fototekniken,
    och ett enormt tålamod-

  3. -har han ägnat timmar åt
    flugor, skalbaggar och sländor.

  4. I boken "Kryp" öppnar sig
    en okänd minivärld i makroperspektiv.

  5. Lennart Nilsson
    har fått en värdig efterföljare.

  6. Mattias Österlund intervjuar.

  7. Varför en bok om små, små kryp?

  8. Jag vill visa vilka häftiga varelser
    som finns i Sverige-

  9. -om man tittar närmare.

  10. Du tittar extremt nära. Hur ser vi de
    här krypen när vi kommer så här nära?

  11. En viktig grej är-

  12. -att man plötsligt nästan
    kan identifiera sig med det man ser.

  13. Det är inte ett kryp på väggen,
    i ett uppifrånperspektiv.

  14. Det kan man inte relatera till,
    utan det är bara ett virrvarr av ben.

  15. Men får man ögonkontakt,
    då händer nånting.

  16. Då kan man uppleva
    att man nästan får kontakt.

  17. Vad händer hos dig
    när du möter den här blicken?

  18. Jag fascineras av
    den enorma mångfalden-

  19. -med många typer av utseenden
    när man tittar riktigt nära.

  20. En del ser skräckinjagande ut,
    en del gulliga-

  21. -och en del är bara
    underliga och fascinerande.

  22. Vad är vår syn generellt,
    vardagssvensken...

  23. -Hur ser vi på de här krypen?
    -Det är få som har tittat så nära.

  24. Den bild man har är flugorna
    som är lite irriterande.

  25. Man ser dem mer som små saker,
    än levande varelser.

  26. När man kommer nära
    ser man att det finns ett liv.

  27. Det finns ögon, mundelar och små hår.

  28. Det är det häftiga
    när man kommer nära.

  29. Vi har ett första exempel...
    Vad är det här?

  30. En taggsländblomfluga.
    En av våra vanligare blomflugor.

  31. Det är getingliknande flugor.

  32. De kan stå stilla i luften,
    ovanför blommor.

  33. -Hur är bilden tagen?
    -Det är tidigt på morgonen.

  34. Den väntar på
    att solen ska värma upp den.

  35. Under natten sitter de stilla
    och väntar på-

  36. -att få i gång blodsystemet
    och få upp temperaturen i vingarna.

  37. Man såg en daggdroppe på hjässan,
    om man säger så på ett sånt kryp.

  38. -Varifrån kommer ditt intresse?
    -Det kom när jag var liten.

  39. Jag vet inte hur det började.

  40. Varför blir man intresserad
    som tvååring? Man kan bara spekulera.

  41. De här krypen finns ju överallt.
    Kryper man runt på tomten-

  42. -kanske man fastnar
    för de här små varelserna.

  43. Men hur yttrade sig intresset?

  44. Jag hade nog svårt för att inte
    titta närmare på det som rörde sig.

  45. -Då vände du på stenen.
    -Vänt på stenar har jag alltid gjort.

  46. Det är fortfarande väldigt spännande.

  47. -Och fotointresset?
    -Det kom mycket senare.

  48. Jag har alltid varit
    intresserad av bild, form och teknik.

  49. När jag fotade med digitalkamera-

  50. -började jag snart
    rikta den mot de här små krypen.

  51. Då blev det nånting-

  52. -där de tre intressena
    förstärkte varandra.

  53. Vad hände med din egen syn på krypen
    när du kunde komma så här nära?

  54. Jag har alltid
    tittat så nära som möjligt-

  55. -med lupp eller förstoringsglas.

  56. Tar man närgångna bilder
    ser man fler detaljer-

  57. -än om man tittar i ett mikroskop.

  58. Det var en drivkraft i sig,
    att kunna se dem riktigt bra.

  59. Det slående i boken
    är ju livets mångfald.

  60. Det finns 18
    olika sorters stilettflugor-

  61. -och över 300 arter av bladlöss.

  62. De är enormt många.
    Vad tänker du om denna mångfald?

  63. Är man intresserad
    av natur och djur-

  64. -hoppar man säkert runt, som jag,
    mellan olika djurgrupper.

  65. Ett tag är man intresserad av fåglar,
    ett tag av grodor eller nåt.

  66. Såna faser har jag gått igenom.

  67. När man kommer till insekterna öppnas
    en värld med 30 000 olika varelser.

  68. Det är lätt att man fastnar där.
    Ger man insekter proportionerlig tid-

  69. -är det lätt att fastna där.

  70. -Fotograferar du andra saker också?
    -Jag har avgränsat mig till kryp.

  71. Det finns en sån mångfald där
    så jag känner mig inte begränsad.

  72. Vi har en videosnutt också,
    där man kommer riktigt nära.

  73. Det här är taget tidigt på morgonen,
    och man ser-

  74. -att krypen är
    täckta av daggdroppar.

  75. Vatten beter sig lite annorlunda
    i den här skalan.

  76. Vi har ju sällan
    stora vattenklot på oss, så här.

  77. Hur stor är förstoringen?

  78. Förstoringsgraden på kamerasensorn
    är tre gånger. Det låter inte mycket.

  79. Men kamerasensorn är ganska liten.
    På en bildskärm-

  80. -är det
    flera hundra gångers förstoring.

  81. Alla de här miljoner krypen...
    Har alla en funktion?

  82. Det är ju ett mänskligt perspektiv,
    att hitta en funktion.

  83. Men alla har en plats i ekosystemet.

  84. På så sätt har de en funktion.

  85. För mig blir de anonyma,
    även om man kommer nära dem.

  86. -Tycker du om alla de här små?
    -Man får en relation till dem.

  87. Nånting i variationen i sig gör-

  88. -att jag blir
    väldigt vänligt sinnad till dem.

  89. Jag tycker om dem.
    Men några är mindre trevliga.

  90. När jag fotograferar den här flugan-

  91. -sitter jag och slår bort myggor.

  92. -Du smäcker flugor?
    -Ja då.

  93. Några såna hämningar har jag inte.

  94. Många känner ett visst äckel
    inför en del av de här små djuren.

  95. -Hur tänker du om det?
    -Det är ett naturligt förhållande.

  96. -De kryp vi kommer i kontakt med...
    -Är inte den här lite äcklig?

  97. Det här tycker jag är
    en väldigt gullig spindel.

  98. Man tycker olika.
    Spindlar har många svårt för.

  99. Det här... Nu växlade vi bild.
    Här är en majbagge.

  100. Den ser lite otäck ut.
    Nästan lite demonisk.

  101. Det är en ganska rultig skalbagge
    som kryper runt på marken.

  102. Den har en intressant livscykel,
    och lägger sina ägg i marken.

  103. De kläcks, larverna kryper ut och
    söker upp blommor de kryper upp på.

  104. Där väntar de på en viss typ av bin.
    När biet landar på blomman-

  105. -hoppar larven upp på det,
    och liftar med hem till biets bohåla.

  106. Där ändrar den skepnad,
    och äter upp biets larver.

  107. Sen förpuppar den sig,
    och ut kryper nya skalbaggar.

  108. Känner du nånsin nåt obehag?
    Här är ett annat exempel.

  109. -Det är väldigt sällan.
    -En otrevlig typ.

  110. Ja, men vi kanske associerar
    till nån science fiction-figur.

  111. Jag tycker sällan de är obehagliga,
    om de inte ger sig på oss-

  112. -som fästingar och vägglöss.
    Det här är en snäckätande asbagge.

  113. De ger sig inte på oss-

  114. -utan är lite besvärliga för sniglar.

  115. De drar ut dem ur deras skal.

  116. Men en del av småkrypen
    är faktiskt inte våra vänner.

  117. De är skadeinsekter.
    Det här är väl en silverfisk?

  118. Ja, på riktigt nära håll.

  119. Inget populärt kryp,
    men många känner till den.

  120. Hur tänker du kring skadeinsekter,
    och de som inte bara är gulliga?

  121. Insekter har hittat en nisch
    där de kan dra nytta av människan.

  122. En del blir till besvär,
    och äter upp saker i våra hus.

  123. Men då lägger vi
    ett mänskligt perspektiv på saken.

  124. De är inte ondskefulla i sig.
    Men det finns fästingar och vägglöss.

  125. De är reella problem för oss,
    och svårare att tycka om.

  126. Men man kan se det
    som en framgångssaga.

  127. Att de är så många
    i antal och variation-

  128. -gör dem till evolutionära vinnare.

  129. -Vad gör dem så framgångsrika?
    -Det beror på många faktorer.

  130. De var bland de första varelserna
    som dök upp på land.

  131. De har några framgångsrika koncept.
    De är små, många har flygförmåga.

  132. Då kan de sprida sig ganska snabbt.

  133. Dessutom kan de producera
    ganska mycket ägg.

  134. Från ett enda par flugor
    blir det en enorm mängd avkomma.

  135. Sen går livscykeln ganska snabbt.

  136. På kort tid
    produceras många generationer.

  137. Det gör att de kan spridas
    ganska snabbt över stora områden.

  138. De sprider sig geografiskt
    i våra dagar.

  139. Bilderna är tagna i Sverige,
    men en del är invandrade insekter.

  140. -Hur kommer de hit?
    -Insekter känner inga nationsgränser.

  141. De finns
    där det är bra levnadsförhållanden.

  142. De sprids till olika områden
    och kommer in på olika ställen.

  143. Där förhållandena är bra-

  144. -där kan de etablera sig.

  145. Hur väl klarar sig småkryp
    från södra Europa i vårt klimat?

  146. I vissa fall går det jättebra.
    Vissa kan etablera sig så-

  147. -att de hittar ställen inomhus,
    där vi har ett mildare klimat.

  148. De kan uppträda
    som skadedjur hos oss-

  149. -medan de på sydligare breddgrader
    bara uppträder ute i naturen.

  150. Det är en färgsprakande bok-

  151. -och ett exempel på hur insekter
    använder färg på olika sätt.

  152. Vilka är de främsta
    användningsområdena för färg?

  153. Det är väldigt skiftande.
    Några använder det som kamouflage.

  154. Det här är en fallbagge,
    som är lite grönskimrande.

  155. Den smälter in ganska väl
    bland gröna blad.

  156. Den glänsande ytan
    gör den svårare att upptäcka.

  157. Det suddar ut dess konturer,
    och reflekterar färger i omgivningen-

  158. -så den blir svår att upptäcka.

  159. Denna skalbagge
    heter grön groplöpare-

  160. -och ser väldigt färgsprakande ut.

  161. På långt håll flyter färgerna ihop
    och den är svår att upptäcka-

  162. -mot en naturbakgrund.

  163. Här syns ögonen tydligt.

  164. Många kryp har enormt stora ögon,
    proportionellt sett. Hur ser de?

  165. Hur de upplever världen är svårt
    att veta. Vi kan bara spekulera.

  166. Facettögonen
    har man haft olika teorier om.

  167. Det är som ett kluster av ögon.
    Eller linser.

  168. De leder ner ljuset till nervceller,
    i en inre kärna.

  169. Hur den här bilden ter sig för dem-

  170. -är svårt för oss att förstå.

  171. Den här rovstekeln är ett kryp-

  172. -som lever på
    att kunna se väldigt väl.

  173. Den använder ögonen och fångar
    flygande insekter, som flugor.

  174. Det kräver att den har bra syn.

  175. På kort avstånd
    ser den väldigt väl. Tror vi.

  176. Bilderna är vackra,
    som en skönhetsupplevelse.

  177. Ger det ny kunskap att titta så nära?

  178. Ja, och det kan ge incitament
    att lära sig mer.

  179. Man kan upptäcka olika strukturer,
    former och anatomiska detaljer-

  180. -som man blir frågande inför.

  181. Då kanske man vill söka
    lösningen på den gåtan.

  182. För mig blir det ett gränsland
    mellan det vetenskapliga mikroskopet-

  183. -och skönhetsupplevelsen.
    Flera av bilderna är tydligt...

  184. ...estetiskt vackra.
    Är det konst eller vetenskap?

  185. Det är mest intressant
    när det är lite både och.

  186. Här är en styltfluga.
    Den är liten. 7 mm lång, ungefär.

  187. Den flög in i vardagsrummet
    när jag fotade ett annat kryp.

  188. Jag tog bilder på den.

  189. Det är en väldigt vanlig art-

  190. -och det finns tusentals
    ute i skogen.

  191. Många tänker nog inte på dem.
    Men tittar man riktigt nära-

  192. -ser de ganska spektakulära ut.

  193. Men det är en tydlig komposition,
    du är fotograf.

  194. Ja, men det är inte
    nåt jag lägger mycket tanke-

  195. -eller medveten möda på.
    Det sker i bakgrunden.

  196. Jag gillar att sysselsätta mig
    mest med tekniken och motivet.

  197. Det andra får sköta sig själv.

  198. -Hur ofta ser du nya arter för dig?
    -Väldigt ofta.

  199. När jag går ut hittar jag
    nåt jag inte har sett tidigare.

  200. -Var hittar du dem?
    -Jag återvänder ofta till en plats.

  201. I Nackareservatet, jag bor nära
    och cyklar ut där tidiga morgnar.

  202. Där har jag varit massor av gånger-

  203. -så jag vet när ljuset
    faller på stenen, i bakgrunden.

  204. Jag vet var jag ska leta
    olika tider på året.

  205. -Krypen finns ju överallt.
    -Letar du överallt?

  206. Jag uppsöker ställen
    som är gynnsamma ur ljussynpunkt-

  207. -där jag vet
    att jag får ett fint morgonljus.

  208. Eftersom krypen
    rör på sig ganska mycket-

  209. -så är samma arter
    inte alltid på samma plats.

  210. Jag kan lika gärna
    hitta en ny art på den platsen.

  211. Du känner dig aldrig färdig,
    och vill leta på andra ställen?

  212. Än så länge
    blir det bara roligare och roligare.

  213. Jag lär mig platsen mer och mer.

  214. Efter hand inser man hur stor
    variation på liten yta det blir.

  215. Det finns nåt intressant i det också.

  216. Man återvänder och ser
    vad som händer på en begränsad plats.

  217. Vi pratade om färg.
    Man kan kamouflera sig på flera sätt.

  218. -Vilka sätt använder de?
    -Några har en avvikande form.

  219. Ett spröt, eller nån form på kroppen-

  220. -som bryter av den typiska konturen.

  221. Då blir det lättare
    att undvika fåglar-

  222. -som är ute efter ett visst byte.

  223. Här är en bärfis,
    som heter mindre spetsnäsa.

  224. Den är välkamouflerad på alla sätt.

  225. Dess färg överensstämmer
    med gräsaxet den sitter på.

  226. Och formen påminner precis-

  227. -om den torra gräsställningen.

  228. Blir du överraskad när du ser dem,
    fast de försökt gömma sig?

  229. Ibland ser man dem först
    när man har dem på bild.

  230. Jag tar en bild på ett kryp,
    sen kom ytterligare ett med.

  231. Många insekter är hotade.
    Hur ser hoten ut mot de här små?

  232. Det främsta hotet är att miljön de
    lever i försvinner eller förändras.

  233. Det är de främsta hoten.
    Våtmarker som dikas ut-

  234. -eller skogsområden som avverkas.

  235. Spelar det nån roll
    om den här spetsnos...

  236. ...om ett sånt litet kryp försvinner?

  237. De är pusselbitar i ett ekosystem.

  238. Exakt vad det gör om en art
    försvinner, är svårt att förutse.

  239. Det går inte
    att lista ut på förhand.

  240. Det visar sig.
    Och det kan visa sig förödande.

  241. Det kan vara en parasit som
    håller en annan art i schack, åt oss.

  242. -Vi upptäcker nya insekter också.
    -Ja, det gör vi.

  243. Så fort vi tittar noga
    dyker det upp nya arter. Visst.

  244. Du har pratat lite
    om din glänta i Nackareservatet.

  245. Men på bilderna ser man
    en bit av insekten i fokus-

  246. -medan det andra är suddigt.
    Hur får du den effekten?

  247. Ett problem för makrofotografer
    är det korta skärpedjupet.

  248. Bara en liten del åt gången är skarp.

  249. Då tar man många bilder och flyttar
    fokus lite grand mellan varje gång.

  250. Man tar en bild
    där det främsta partiet är skarpt-

  251. -sen flyttar man fokus en liten bit,
    och får nästa del.

  252. Det finns programvaror
    som kan slå ihop de skarpa delarna-

  253. -och ge ett utökat skärpedjup.

  254. Jag brukar säga
    att man "fokusstackar" delarna...

  255. -Man packar dem på varandra.
    -Ja.

  256. -Hur många bilder behöver man ta?
    -Det kan räcka med en.

  257. Om det är ett stort kryp.
    Är det nåt väldigt litet-

  258. -måste man kanske ta flera hundra
    bilder, och det kan ta ett tag.

  259. Själva fotograferingen
    kanske inte tar så lång tid.

  260. Men efterbearbetningen tar tid.
    Det krävs tunga beräkningar-

  261. -om datorn ska kunna
    identifiera de skarpa delarna.

  262. Hur går en normal fotografering till?

  263. I fält, på sommaren, ställer jag
    klockan på tre-halv fyra på morgonen.

  264. Jag vill vara på plats i soluppgången
    när ljuset börjar bli bra-

  265. -men det inte är
    så varmt att krypen kommer.

  266. Morgonkylan är din vän. Här
    ser vi hur det kan gå till. Berätta.

  267. Här ser vi
    när jag fotar ute i fält.

  268. Det vita schabraket är ett ljustält-

  269. -som jag använder
    för att mjuka upp ljuset-

  270. -men också mot vinden.
    Morgonen var ganska blåsig.

  271. -Var det ett levande kryp där?
    -Ja, en liten jordlöpare.

  272. Söker du upp dem där de sitter?

  273. Jag väljer ut en bra plats,
    ofta i Nackareservatet.

  274. Är det inte så blåsigt
    slipper jag använda det fula tältet.

  275. Då kan man fota dem
    i naturligt ljus, utan vindskydd.

  276. Jag samlar in bilderna, och
    ser inte hur den slutgiltiga blir.

  277. Man ser det först när man kommer hem
    och datorn får jobba.

  278. Bilden växer fram,
    som under mörkrumstiden.

  279. -Gör du nåt mer än stackar bilderna?
    -Sen är det ganska mycket jobb.

  280. Programmen är väldigt bra på
    att slå ihop fokus till en enhet.

  281. Men det blir artefakter, störningar,
    i bilden från den här processen.

  282. Det får man rensa bort,
    och det kan ta många timmar.

  283. -Du tar bilder hemma också.
    -Ja, på vinterhalvåret.

  284. Då är det svårt att hitta kryp i
    naturen, så jag fotar i studion.

  285. Studio och studio...
    Det är hemma på fönsterbrädan-

  286. -jag har den här uppställningen.
    Jag får kryp av entomologkompisar.

  287. De är intresserade av insekter.
    Annars har jag insekter i frysen.

  288. Hur många insekter har du i frysen?

  289. Jag är dålig på att samla in,
    men har ett tiotal att plocka fram-

  290. -en kulen höstkväll.

  291. Jag sätter upp dem i det där stället.

  292. Då är det viktigt
    att mjuka upp ljuset.

  293. -Jag använder en pingisboll...
    -Det vita, man såg under kameran.

  294. Jag har gjort hål,
    sticker in motivet-

  295. -och fotar genom det övre hålet.
    Jag belyser bollen från alla håll-

  296. -med tre olika lampor,
    och ljuset studsar runt där inne.

  297. Det blir
    ett studioljus i mikroformat.

  298. Vad är skillnaden,
    om du fotograferar i naturen-

  299. -eller om du
    tar nåt från frysen hemma?

  300. Fördelen med studio är att
    man kan fota när det är kallt ute-

  301. -och jag kan zooma in på en
    hundradels millimeterstor detalj.

  302. Det är den stora fördelen.

  303. Man kan också välja vinklar
    som är svåra att uppnå i naturen.

  304. Om man ser det här
    och blir sugen på att testa själv...

  305. Hur blir man en småkrypsfotograf?

  306. Det är ett
    ganska tacksamt fotoområde.

  307. Motiven finns överallt,
    det är ingen brist på dem.

  308. Med lite uppfinningsrikedom
    kan man få mycket bättre bilder.

  309. Man kan använda bakvända objektiv.
    Så började jag.

  310. Jag satte ett 50 mm normalobjektiv
    bakvänt på ett annat objektiv.

  311. Plötsligt var det en förstorande
    lins. Då kommer man riktigt nära.

  312. Finns det några tumregler så jag
    vet vad jag satt framför kameran?

  313. Det är inte så lätt att veta.

  314. Man kan aldrig lära sig allt,
    och det är skönt.

  315. Vartefter snappar man upp-

  316. -vilken familj
    det man fotograferat tillhör.

  317. Då kan man bygga upp ett kontaknät
    med experter på de här små grupperna.

  318. Om du får välja en läsare
    till din bok, vem blir det?

  319. Lena Adelsohn-Liljeroth,
    vår kulturminister.

  320. Det finns en stor lucka
    mellan kultur och natur i Sverige.

  321. Hon kanske kan minska den,
    om hon blir inspirerad av krypen.

  322. Ett möte
    mellan estetik och vetenskap.

  323. Fler från kultursidan
    borde vända på stenar i skogen.

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Kryp

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Kryp är för det mesta så små att vi knappt lägger märke till dem, än mindre tänker på dem som levande varelser. I John Hallméns fotografier får vi uppleva krypens värld i makroperspektiv. Närgångna och kraftigt uppförstorade porträtt visar en sällan skådad verklighet av håriga flugor, slitna skalbaggar och färgstarka flicksländor täckta av daggens droppar. Det blir som en upptäcktsfärd till en främmande, okänd civilisation - en civilisation som finns mitt ibland oss. John Hallmén intervjuas av Mattias Österlund.

Ämnen:
Biologi > Djur och natur > Djur
Ämnesord:
Insekter, Naturvetenskap, Ryggradslösa djur, Zoologi
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i En bok, en författare

2010
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sören Wibeck

I "Ett land, två folk" skildrar journalisten och författaren Sören Wibeck den sekellånga konflikten mellan israeler och palestinier som i grunden inte är religiös, utan har nationalistiska orsaker. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kurdo Baksi

I "Min vän Stieg Larsson" beskriver författaren samarbetet och de många diskussionerna med sin "storebror" Stieg. Hans arbetskapacitet, energi och idérikedom kom läsarna till del, men i många hänseenden var han också en gåtfull människa. Intervjuare: Marianne Rundström.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sanna Sjöswärd

I "Min mamma är en persisk prinsessa" skildrar Sanna Sjöswärd sin uppväxt som adoptivbarn i Sverige och mötet med sin biologiska familj i Iran många år senare. Intervjuare: Sharon Jåma.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Johan Hakelius

I "Döda vita män" porträtterar Johan Hakelius ett antal brittiska män. Intervjuare: Max Landergård.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Annika Borg

"Bibeln på mitt sätt" av teologen, prästen och författaren Annika Borg är en guide till Bibelns texter skriven på ett såväl kärleksfullt som respektlöst sätt. Intervjuare: Mats Svegfors.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Wanja Lundby-Wedin

I "På väg mot jämlikhet" skriver LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin Att jämlikhet är hennes måttstock när det gäller politiskt och fackligt arbete. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lars Gunnar Erlandson

I "Lunch med Victor Borge" berättar Lars Gunnar Erlandson, mångårig utrikeskorrespondent för Sveriges Radio, om den danske pianisten och underhållaren Victor Borge. Intervjuare: Kristina Bennet Westre.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Stig Hansén

I "Wallraff" frågar journalisten Stig Hansén ut den tyske författaren Günter Wallraff om moral och etik, och denne berättar öppet om sina bevekelsegrunder, valet av roller och om sina drömmar. Intervjuare: Anna Maria Höglund.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Pia Gadd

I "Frillor, fruar och herrar" tittar journalisten Pia Gadd närmare på frilloväsendet som under flera hundra år var en helt öppen företeelse och som också kunde ha maktpolitisk påverkan. Vem var frillan och vad betydde hon för sin samtid? Intervjuare: Antonio de la Cruz.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

David Eberhard

I "Ingen tar skit i de lättkränktas land" reder psykiatern David Eberhard ut varför vi, trots att vi lever i världens mest rättvisa land, allt oftare känner oss kränkta. Intervjuare: Erik Gandini.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Tilde Björfors

I "Inuti ett cirkushjärta" av Cirkus Cirkörs grundare Tilde Björfors följer vi Cirkus Cirkör som 1995 formulerade visionen om att förändra världen genom nycirkus. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Joel Dahlberg

Intervju med ekonomijournalisten Joel Dahlberg om hans bok "Bankbluffen", i vilken han granskar storbankernas tjänster som ofta innebär att kunderna betalar mer än de egentligen behöver.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sverker Sörlin om Den blinde skaparen

"Den blinde skaparen" av idéhistorikern Sverker Sörlin handlar om vetenskapsmannen Charles Darwin, urtypen för det ensamma geniet. Intervjuare: Eva Hamilton.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Björn Höglund

I "Alla spelar spel" skildrar kulturjournalisten Björn Höglund sällskapsspelens historia. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Klas Hallberg

I "YCDBRALAI", som ska utläsas som You Can't Do Business Running Around Like An Idiot, berättar författaren och föreläsaren Klas Hallberg om att få saker och ting gjorda. Intervjuare: Lena Scherman.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2011
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hooman Majd

I "Irans dubbla ansikte" av Hooman Majd möter vi den sekulära storstadseliten och den fattiga jordbrukarmajoriteten. Deras land är storslaget, komplext och motsägelsefullt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kristoffer Ahlström

Med "Magkänslans anatomi" vill journalisten Kristoffer Ahlström kartlägga de psykologiska mekanismer som ligger bakom hur vi fattar våra beslut. Vad krävs för att de beslut vi slutligen tar skulle kunna bli mycket bättre? Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lotta Schüllerqvist

"Marnas hemlighet" av journalisten Lotta Schüllerqvist vill visa det Gaza som finns bortom dramatiska bilder och rapporter om våld. Här möter vi människor i deras vardag med sina drömmar och okuvliga hopp. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sören Sommelius

"Från King till Obama" av kulturjournalisten Sören Sommelius tar upp de svartas kamp för sina medborgerliga rättigheter i det "civiliserade" USA. Rasåtskillnader är inte så långt bort som många tror. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ernst Brunner

I "Anckarström och kungamordet" tecknar författaren Ernst Brunner ett porträtt av Gustav III:s mördare. Jacob Johan Anckarström var ansedd som en brutal person i Sverige, men som ett moraliskt föredöme ute i Europa. Vilken är den sanna bilden? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Dilek Baladiz

"I hederns skugga" av socionomen Dilek Baladiz kommer unga män som är uppvuxna med hedersnormer till tals. Vilka krav och förväntningar har deras familjer på dem som bröder och som blivande äkta män och pappor? Intervjuare: Thord Eriksson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Thomas Anderberg

"Den stora konstsvindeln" av kritikern och filosofidocenten Thomas Anderberg handlar om Andy Warhols Brillolåda som skulle säljas på Stockholms Auktionsverk. Försäljningen stoppades sedan märkliga omständigheter framkommit. Intervjuare: Ulrik Petersson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Birgitta Kimber

"Att stå ut med busungar" av specialläraren och psykoterapeuten Birgitta Kimber handlar om att bemöta barn som skolkar, bråkar, stör eller på annat sätt visar att de inte mår bra. Här bygger metoden på att det skapas en allians mellan föräldrar och skola. Intervjuare: Thord Eriksson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Görrel Espelund

"8 kvinnor som skapat världsrubriker" av journalisten Görrel Espelund handlar om det manliga maktmonopol som håller på att brytas. Men vilken skillnad gör egentligen kvinnliga ledare? Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kjell Albin Abrahamson

"Så länge du lever" av radiojournalisten Kjell Albin Abrahamson handlar om samtal mellan honom själv och kollegan Kerstin Bodell - två människor som vill prata om något annat än sina sjukdomar. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jonas Söderström

"Jävla skitsystem!" av informationsarkitekten Jonas Söderström tar upp undermåliga datasystem ur ett arbetsmiljöperspektiv. Vad är det som stressar dig på jobbet? Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Steve Sjöquist

"Fotspår" av författaren och föreläsaren Steve Sjöquist handlar om livet som hiv-positiv i dagens Sverige. Vad händer när vi vågar möta medmänniskor utanför de konventionella ramarna? Steve Sjöquist intervjuas av Gabriella Ahlström.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Disa Håstad

"Frihetens frestelser" av den före detta utrikeskorrespondenten Disa Håstad handlar om huruvida de nya stater som bildats i Centralasien efter murens fall och kommunismens sammanbrott kommer att formas till fredliga och demokratiska stater. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bengt Göransson

I "Tankar om politik" vill den före detta skol- och kulturministern Bengt Göransson uppmana till eftertanke och nyansering i ett medialt klimat som ställer allt högre krav på politikern och medborgaren. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kristina Engwall

"Frivillig barnlöshet" handlar om den fråga som de flesta någon gång i livet behöver ta ställning till. Situationerna när det passar, eller inte passar, att skaffa barn omges av starka normer och föreställningar. En av bokens två redaktörer, historikern Kristina Engwall, intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2012
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Nisse Simonson

I "Glöm inte minnet" berättar läkaren Nisse Simonson om vår snillrika hjärna utifrån nyckelorden minnet och glömskan. Han bjuder också på olika fallbeskrivningar och berättar om det senaste inom minnesforskningen. Intervjuare: Aina Bergvall.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Dan Josefsson

"Den mörka hemligheten" av journalisten Dan Josefsson och psykologen Egil Linge vänder sig till alla som märker att det är något som inte stämmer när de försöker skapa, eller leva i, nära relationer, och till dem vars förflutna hindrar dem från att leva det liv de vill leva. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jan Jörnmark

"Avgrunden" av ekonomhistorikern Jan Jörnmark och bildkonstnären Annika von Hausswolff är en undersökning i efterdyningarna av kollaps, skenande statsskulder och ödeplatser. Hur sätter kapitalismen spår i geografin? Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Åsa Moberg

Vad är väninneskap - ett ord som inte ens finns? I "Väninnorna och jag" har författaren Åsa Moberg samlat exempel ur sitt eget och åtta nära väninnors liv. I fritt flödande och mycket spontana intervjuer diskuterar de väninneskapets natur. Intervjuare: Ann Lagerström.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bo Bergström

Vi upplever just nu en gigantisk fotoboom och det är många som är nyfikna på den kommunikativa sidan av fotograferandet. I "Bild & budskap" skriver Bo Bergström om triangeldramat mellan beställaren, fotografen och betraktaren. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Fatima Bremmer

I "De sista tanterna" har Fatima Bremmer och fotograf Magnus Wennman klivit in i tanternas värld. De har följt med Ebba, 85, på syjunta och Maj-Britt, 82, till Salong Fleur. Boken tar upp ämnen som husmorsideal och familjepolitik, ger bakgrund till tanternas karakteristiska inredning, frisyr, klädstil och fritidsintressen.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Åke Holmquist

I "Beethoven" av Åke Holmquist möter vi Ludwig van Beethovens (1770-1827) unika konstnärskap och tragiska liv som personifierade romantikens begrepp om ett geni. Han blev en legend redan under sin livstid, beundrad och ifrågasatt, utmanande och oroande. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Leif GW Persson

I "Gustavs grabb" berättar Leif GW Persson i romanform om sitt eget liv, om hela klassresan från uppväxten i arbetarkvarteren på Gärdet i Stockholm till livet idag. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kenneth Kauppi

Ett fritidshus kan ligga nästan varsomhelst. Och se ut hur som helst. Det som gör fritidshusen i "Arkitektens fritidshus" av Kenneth Kauppi så speciella är att de bebos av personer som i sitt dagliga värv bland annat skapar vackra, trivsamma miljöer åt andra. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Birgitta Forsman

I " Gudlös etik" argumenterar Birgitta Forsman för att etiken måste befrias ur religionens tvångströja. De religiösa moralreglerna är inte så bra som många vill tro, och sökandet efter svar på dagens moralfrågor i uråldriga skrifter är en usel metod att bedriva etik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Anders Andrén

"Det medeltida Gotland" av arkeologiprofessorn Anders Andrén tar upp öns dramatiska historia och dess spår av en svunnen storhetstid. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lena Granqvist

Under ett helt liv står en akademiker inför många val som får betydelse för livets sammanlagda inkomst. "Livslön", av bland andra Lena Granqvist, är tänkt som en vägledare för alla som vill veta mer om detta begrepp. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Tommy Deogan

"Män av våld" av Tommy Deogan tar upp dagens huligankultur i Sverige. Hur ska denna ständigt växande rörelse bemötas? Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Patricia Lorenzoni

I "Mama Dolly" av idéhistorikern Patricia Lorenzoni möter vi lyckliga, tragiska och parodiska modersgestalter. Vi har alla en relation till mödrar, om inte annat så till vår egen. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Göran Bexell

"Akademiska värden visar vägen" av Göran Bexell tar upp universitetens roll som en av samhällets främsta drivkrafter för utveckling och förnyelse. Författaren är professor i etik och före detta rektor för Lunds universitet. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2013
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jäkla människa

Hur hanterar man jobbiga människor i vardagen och på jobbet? Psykologerna Mattias Lundberg och Anders Wahlberg vill med ”Jäkla människa! - en handbok i hur du hanterar jobbiga människor på arbetet” ge oss verktygen. Mattias Lundberg intervjuas av Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Främling, vad döljer du för mig?

Rasism utförs oftast inte av monster. Den utförs av sådana som du och jag, välintegrerad och så kamouflerad att vi ofta inte ser den. Marcus Priftis, författare och spoken word-artist, hävdar att vi alla, mer eller mindre, gör oss skyldiga till sådan här vardagsrasism. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sveriges historia 1830-1920

I ”Sveriges historia: 1830-1920” beskriver Bo Stråth, professor i historia vid Helsingfors universitet, en period präglad av framtidstro och industrialism, men också av konflikter mellan kungamakt och folkstyre, mellan arbetare och arbetsgivare. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En dos stryknin

Snövit, Madame Bovary och pastor Gregorius är bara några exempel på personer i litteraturen som har förgiftats. I ”En dos stryknin” ger Olle Matsson, professor i kemi vid Uppsala universitet, en bred kulturhistorisk och naturvetenskaplig skildring av gifter och giftmord i litteraturen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den siste resenären

Tomas Löfström skriver i "Den siste resenären” om den bortglömde Torgny Sommelius som utvecklade reseskildringen under 50-talet. Journalisten och författaren Torgny Sommelius följde ett eget spår. Han skrev om resenärens ensamhet och blandade dokumentära reportage med fiktion. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Alltings mått

Vad är värdet av humaniora? Inom universiteten och forskningspolitiken har debatten om humaniora länge varit låst i två positioner. I ”Alltings mått” hävdar idéhistorikerna Anders Ekström och Sverker Sörlin att humanistisk kunskap redan idag spelar en betydligt större roll än vad som erkänns. Anders Ekström intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sveriges historia 1920-1965

Det Sverige som beskrivs i ”Sveriges historia: 1920-1965” är ett land som av sin samtid betraktades med såväl avund som misstro. Medan fattigdomen och arbetslösheten minskar ökar siffrorna för valdeltagande, löneökningar, semesterveckor och pensioner. Yvonne Hirdman intervjuas av Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Route 66

”Route 66 och den amerikanska drömmen” av Peter Kadhammar beskriver ett Amerika långt från den amerikanska drömmen. Kadhammar reser från Oklahoma till Kalifornien. Han stannar till i småstäder och pratar med folk på bensinmackar, härbärgen och i soppköer. Han ser ett land i förfall. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lärarens retorik

Hans Gunnarsons retoriska verktyg kan användas i klassrum, vid konferenser och i möte med föräldrar. "Lärarens retorik" är tänkt att utveckla såväl den egna som elevernas förmåga att kommunicera. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Maten och makten

Samtidigt som efterfrågan på mat i världen ökar blir de svenska bönderna allt färre. Vilka blir följderna av att Sverige ställer sig utanför den globala matproduktionen? Christer Isaksson intervjuas av Susanna Baltscheffsky.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mitt grymma öde

"Mitt grymma öde - roman" av Carl-Michael Edenborg är en ocensurerad berättelse. Det är kompositören Händel som själv får föra ordet. Han ansågs vara tidens största kompositör, men uppfattades också som fet, ful, snål och lynnig. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kongo - en historia

David van Reybrouck skildrar Demokratiska republiken Kongos utveckling från och med 1850. Det är en historia om exploatering, kolonisering och folkmord. Men också om människors förmåga att se framåt under de mest exceptionella omständigheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kryp

I John Hallméns närgångna fotografier får vi uppleva krypens värld i makroperspektiv - håriga flugor, slitna skalbaggar och färgstarka flicksländor täckta av daggens droppar. Det blir som en upptäcktsfärd till en främmande civilisation. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Godkänt?

Svenska elevers resultat i internationella mätningar blir allt sämre. I ”Godkänt? – en reportagebok om den svenska skolan” försöker reportern Emma Leijnse ta reda på varför. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Limbo

Vad gör en förälder med en 20-åring som tillbringar nätterna framför datorn och sover halva dagarna? Helene Lumholdt och Karin Enqvist har skrivit ”Limbo : en bok om dem som fastnat i entrén till vuxenvärlden till deras oroliga, arga och vilsna föräldrar”. Författarna vill visa på en väg framåt. Helene Lumholdt intervjuas av Hélène Benno.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2014
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Katastrofdoktorn

Johan von Schreeb har 25 års erfarenhet av att arbeta som kirurg på slagfält. "Katastrofdoktorn" handlar om varför han har sökt sig till platser som andra hjälporganisationer flyr. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Civilsamhället klämt mellan stat och kapital

Lars Trägårdh och hans medförfattare har analyserat centrala framtidsfrågor. I "Civilsamhället klämt mellan stat och kapital" synas utmaningar, som när det homogena folkhemmet ska övergå till ett pluralistiskt medborgarsamhälle. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju så jävla easy going

Jenny Jägerfelds roman ”Jag är så jävla easy going” handlar om 18-åriga Joanna som har adhd, är ganska impulsiv och inte alltid så genomtänkt. Men diagnosen är inget större problem så länge hon äter sin medicin. Men när familjen inte längre har råd med den och Joanna blir kär i Audrey blir det värre. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Giv mig, min son, ditt hjärta

Eskil Franck växte upp i en familj där prästämbetet gått i arv i generationer, och själv vigdes han till präst som mycket ung. Han blir framgångsrik inom kyrkan men kämpar mot tvivel. I ”Giv mig, min son, ditt hjärta” skriver han om vägen bort från tron och kyrkan och ut mot ovissheten. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En halv sanning är också en lögn

Journalisten Hanne Kjöller uppmärksammar fall i media där hon menar att läsare och tittare har vilseförts. I "En halv sanning är också en lögn" ger hon sin kritiska syn på delar av journalistkårens förhållningssätt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lappväsendet

Utnämnandet av Adolf Suwe till lappfogde år 1885 var första steget mot bildandet av myndigheten lappväsendet. I ”Lappväsendet” skriver Patrik Lantto bland annat om hur lapptjänstemännen agerade, hur samerna betraktades och om lappväsendets funktion i statens samepolitik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Organ till salu

I ”Organ till salu” skriver etnologen Susanne Lundin om organhandelns dunkla värld där desperata patienter utgör små bitar i ett stort pussel. Hon skildrar en växande marknad någonstans mellan medicinsk spetskompetens och människohandel. Intervjuare: Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Plundrarna

Under 1930- och 40-talen stal nazisterna miljontals konstverk. Mycket hittades vid krigsslutet men en del försvann för att komma fram i ljuset igen långt senare. I ”Plundrarna” skriver Anders Rydell om nazisternas besatthet av konst och om dagens bittra kamp om rätten till den ”försvunna” konsten. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Det nya Afrika

Den ekonomiska utvecklingen i Afrika förbises ofta till förmån för gamla stereotyper. I ”Det nya Afrika” skriver SVT:s korrespondent Erika Bjerström om ett Afrika där fattigdomen minskar, demokratin är på uppgång och utvecklingen av sjukhus, utbildning och vägar drivs på av en allt större medelklass. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vina Vinas vargpinne

I Jujja Wieslanders barnbok ”Vina Vinas vargpinne” hittar Vina Vina en pinne. Den kan bli både motorsåg och metspö men är framför allt användbar när vargen kommer. Jujja Wieslander intervjuas av Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

På andra sidan oss

Max Bergander, 26 år gammal, skriver i diktsamlingen "På andra sidan oss" om de känslor han hade när han separerade från sin dotters mamma och hennes tidigare barn. Det handlar om rädsla och skam, men också om glädjen över att ha tagit ett beslut för att förändra sitt liv. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ingens mamma

I antologin ”Ingens mamma – tolv kvinnor om barnfrihet” skriver kvinnor som av olika skäl valt att inte få barn. Kvinnor som valt att sterilisera sig, som tycker att klimakteriet är befriande och som vänder sig mot den kulturella press samhället sätter på kvinnor att bli mammor. Anna Lindman intervjuar bokens redaktör Josefine Adolfsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Eremiten i Paris

Den rumänske filosofen Emil Cioran föddes i Rumänien 1911 och kom till Paris 1937. I ”Eremiten i Paris” vill Tobias Dahlkvist visa hur Cioran förvandlar den teoretiska pessimismen till en levnadskonst. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Som om vi hade glömt

Journalisten Daniel Poohl berättar om sin uppväxt i början av 1990-talet. När flyktingar från inbördeskriget i Jugoslavien flyttar till den lilla orten blir Daniel lycklig. Men i mellanstadieklassen uppstår en konflikt, likt den som pågår i övriga Sverige, när flera i klassen börjar kalla sig patrioter. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever

Isa Ståhl och Zandra Bergman vill ge unga kunskapen som krävs för att kunna påverka skola och studiesituation. "Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever" visar bland annat vad skolan enligt lag är skyldig att ta ansvar för. Isa Ståhl på Sveriges elevkårer intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2015
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Urban express

Per Schlingmann och Kjell A Nordström guidar oss i vad som händer i världen, staden och med oss människor. "Urban express" är ett collage som beskriver vår tid och hur man själv kan hantera de förändringar som möter oss alla.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

9,3 på Richterskalan

Andreas Norman berättar i sin bok ”9,3 på richterskalan” om hur han som nyss antagen till UD:s diplomatprogram skickades till Thailand dagarna efter tsunamin den 26 december 2004 och oförberedd hamnade mitt i krishanteringen efter en av de värsta naturkatastroferna i modern tid. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När lojaliteten prövas

Anders Carlberg reflekterar i sin bok ”När lojaliteten prövas” över svenska judars relation till den svenska offentligheten och om förhållandet till Israel och israelisk politik. Utgångspunkten är personlig och präglad av egna erfarenheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju svensk

I ”Jag är ju svensk” berättar Cheko och Nalin Pekgul om de ökade motsättningarna mellan konservativa muslimer och mer liberala eller sekulära. I Tensta är arbetslösheten hög och det finns många fördomar som skapar spänningar mellan olika grupper. Nalin Pekgul intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mediekratin - mediernas makt i svenska val

Kent Asp är statsvetare och professor i journalistik. I "Mediekratin - mediernas makt i svenska val" analyserar han mediernas roll inom politiken. Gör medierna egentligen demokratin bättre eller sämre? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vad är bildning

Odd Zschiedrich är bland annat kansliansvarig vid Svenska Akademien. I boken ”Vad är bildning” resonerar han kring hur begreppet bildning används i olika sammanhang. Finns det olika slags bildning och vad är allmänbildning? Har bildningsbegreppet förändrats över tid? Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Gymnasiet som marknad

Inom skolvärlden har marknadsföring blivit viktig sedan det beslutades att främja skolval och skolors frihet att utforma sin verksamhet. Lisbeth Lundahl reflekterar i "Gymnasiet som marknad" över den ökade konkurrensen mellan skolorna. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bibliotekarien som medpedagog

Sofia Malmberg är bibliotekarie på Adolf Fredriks musikklasser. I "Bibliotekarien som medpedagog" ger hon konkreta exempel på hur en pedagogisk skolbiblioteksverksamhet skapas. Även om hur man kan fungera som medpedagog i ämnesövergripande projekt. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag bara tvingar mig lite

”Jag bara tvingar mig lite” är en självbiografisk roman skriven av Maja-Stina Fransson. I den får vi följa Minna som barn, tonåring och ung kvinna. Vi får läsa hennes dagbok och följa med in i terapirummet. Hon har tvångstankar. I boken skildras det med allvar, men också med en viss komik som ett liv med tvångstankar kan innebära. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När jag inte hade nåt

Ison Glasgow är en av Sveriges mest hyllade hiphopartister. Han berättar i "När jag inte hade nåt" om sin uppväxt och hur den format honom till den han är idag. Han berättar om utanförskap, utsatthet och ett starkt band till sin mor. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Cornelis - en liten bok om vänskap

Agneta Brunius berättar i ”Cornelis – en liten bok om vänskap” om sin vänskap med Cornelis Vreeswijk. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

De nya dödssynderna

I "De nya dödssynderna" får vi reda på egenskaperna som svenska folket anser vara de sämsta. Stefan Einhorn presenterar resultaten från en opinionsundersökning och illustrerar med historier ur sitt liv. Intervjuare: Behrang Miri.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Facebookpolisen

Genom sina personliga och humoristiska inlägg på Växjö/Alvestapolisens Facebooksida har Scott Goodwin fått mycket uppmärksamhet. ”Facebookpolisen” är den ocensurerade bokversionen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Twitterboken

Sophia Sundberg, föreläser och utbildar i Twitter. I Twitterboken ger hon tips från första kvittret till att flyga fritt, och om hur man kan tänka strategiskt i sitt twitteranvändande. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den nya amerikanska maten

Emil Arvidson och Martin Gelin berättar i ”Den nya amerikanska maten” om den revolution som skett i amerikansk matkultur. Emil Arvidson intervjuas av John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden Tema

Träna en hjärna

Konditionsträning kan få din hjärna att växa, en god fysik minskar risken för flera psykiska sjukdomar. Lägg till kognitiv träning och du förbättrar ytterligare dina chanser att hålla hjärnan alert. Här får vi höra forskare berätta om hur man bokstavligen kan få hjärnan att växa.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaI sängen med Anna

Nära dig

På helgerna hjälper Veronicas make Conny henne själv för att de ska får vara i fred. Hon njuter av deras sexliv trots förlamningen nedanför midjan.

Fråga oss