Titta

En bok, en författare (2013)

En bok, en författare (2013)

Om En bok, en författare (2013)

Den rika utgivningen av svensk och utländsk facklitteratur hamnar i fokus då vi i varje program möter en aktuell författare som intervjuas om sin bok och dess ämne. Böckerna handlar om vitt skilda ämnen som till exempel media, historia, politik, samhälle, naturvetenskap, konst och kultur. Sändningsår 2013.

Till första programmet

En bok, en författare: LimboDela
  1. Journalisten Helene Lumholdt
    har skrivit "Limbo"-

  2. -tillsammans med Karin Enqvist.

  3. Det är en bok för föräldrar och för
    barn som ska ge sig ut i vuxenlivet.

  4. Det är inte lätt för nån av dem.
    Vad gör en mamma-

  5. -med barn
    som hänger vid datorn nattetid-

  6. -och sover till sen eftermiddag?
    Intervjuar gör Helene Benno.

  7. -Varför skrev du den här boken?
    -Av några olika orsaker.

  8. Dels för att jag själv hade barn
    i de här åldrarna-

  9. -runt gymnasiet och studenten.

  10. Då hade jag också många kompisar-

  11. -som hade barn i samma ålder,
    och vi delade bekymren och oron.

  12. Och jag är också
    frilansjournalist-

  13. -och skriver mycket om ungdomar,
    om vård och behandling-

  14. -och psykologi och såna där saker.
    Det var många som frågade mig:

  15. "Du som håller på med det här,
    vet du ingenstans dit min svägerska"-

  16. -"kan vända sig för att hennes son
    är helt under isen?"

  17. Det kom frågor överalltifrån,
    och jag blev alltid svaret skyldig.

  18. Det fanns ingenstans
    dit föräldrar kunde vända sig.

  19. Det finns några ställen
    för unga vuxna, men inte så många.

  20. En del kostar även mycket pengar.

  21. Jag blev dem alltid svaret skyldig,
    och det fanns inget att läsa.

  22. Till sist en dag, på väg till jobbet,
    gick jag över Skanstullsbron-

  23. -och då hade det precis ringt
    en människa till och frågat mig.

  24. Jag tänkte: "Det var väl själva fan."

  25. "Jag får väl
    skriva den här boken själv."

  26. -Vilka åldrar är det?
    -Det är verkligen en glidande skala.

  27. De jag tänkte på i första hand
    var de unga vuxna-

  28. -som ofta har hunnit gå ut gymnasiet.

  29. Det är sen,
    när studentsången har klingat av-

  30. -som de upptäcker att de
    är mitt ute i den karga verkligheten-

  31. -och inte vet vart de ska ta vägen.
    De ser att det är svårt att få jobb.

  32. -Varför heter boken "Limbo"?
    -Det var ett ganska givet namn...

  33. ...på det tillståndet.
    Det är en gammal katolsk beteckning.

  34. En uppfinning,
    kan man egentligen säga.

  35. Folk som inte var döpta när de dog-

  36. -trodde man kom till helvetet.
    Så upptäckte de väl nånstans-

  37. -att det kändes taskigt mot dem
    som aldrig hade fått nån chans.

  38. Då uppfann man en sorts väntrum
    för de döda.

  39. Man var i väntrummet och visste inte
    om man skulle komma till helvetet...

  40. -...eller få ta sig till himlen.
    -Är det vuxenvärlden?

  41. De flesta som var i det här
    väntrummet fick ju komma till himlen.

  42. Du skrev boken
    med psykoterapeuten Karin Enqvist.

  43. -Hur hittade ni varandra?
    -Efter att jag tänkte på bron...

  44. ...att jag får göra det själv, så är
    jag inte dummare än att jag förstår-

  45. -att ett bokförlag inte vill ha en
    bok skriven av bara en journalist.

  46. De vill gärna
    ha ett proffs med också.

  47. I det här fallet är det lämpligt-

  48. -med en som är kunnig
    inom psykologi och psykoterapi.

  49. Jag hade träffat Karin
    flera år tidigare-

  50. -och intervjuat henne
    om nåt helt annat.

  51. Hon jobbade på en av de få mottag-
    ningarna för den här åldersgruppen...

  52. ...alltså unga vuxna. Jag tyckte
    att hon var en väldigt trevlig-

  53. -varm, empatisk och klok person.

  54. Jag kände att vi pratade bra ihop.

  55. När jag kom upp på jobbet
    ringde jag till henne.

  56. -Blev hon glad?
    -Jag frågade: "Kommer du ihåg mig?"

  57. "Ja." "Vad bra - jag tänkte
    att vi skulle skriva en bok ihop."

  58. -"Ja", sa hon.
    -Det var väldigt rakt på.

  59. -På vilka olika sätt har ni bidragit?
    -Man kan ju säga...

  60. ...att jag har skrivit
    kanske 98 procent av boken.

  61. Jag har gjort alla intervjuer och
    skrivit den sammanhängande texten.

  62. Sen har Karin skrivit reflektioner-

  63. -kring några av dem
    som berättar i boken.

  64. Men innehållet har ändå kommit till
    i ett mycket intimt samarbete.

  65. Vi har träffats och pratat,
    och delat erfarenheter-

  66. -både från våra egna barndomar,
    vår egen tonårstid-

  67. -våra egna erfarenheter
    som föräldrar-

  68. -och våra erfarenheter av våra egna
    barn och kompisar och så vidare.

  69. Plus våra yrkesmässiga erfarenheter.
    Karin har bred och djup erfarenhet-

  70. -av att jobba
    med unga vuxna personer.

  71. Du har själv två barn i limbo-åldern,
    två söner.

  72. -Hur har övergången varit för dig?
    -Jag tycker så här...

  73. Precis som jag skriver i boken:
    För de allra flesta-

  74. -går ju det här över. Det är en fas,
    och den kan vara olika djup och svår.

  75. Den kan vara lite olika lång,
    men för de allra flesta går det över.

  76. I mitt fall kan jag nu känna
    att mina barn är på andra sidan.

  77. Jag tänker:
    "Tänk om jag hade vetat det."

  78. "Jag hade inte
    behövt oroa mig så mycket."

  79. -Vad var det som var jobbigast?
    -Det jobbigaste var nog...

  80. Det var min yngste son
    - han var lite räkmackeunge.

  81. Han behövde inte anstränga sig i
    skolan och hade det bra med kompisar.

  82. Sen blev han nog
    lite tagen på sängen-

  83. -när det inte var sommarlov längre,
    utan han var arbetslös.

  84. -Vaknade han plötsligt upp?
    -Ja, och han tyckte...

  85. ...att jag var en ganska hopplös typ
    som inte unnade honom lite ledighet-

  86. -utan påpekade att han var arbetslös.

  87. Sen började han söka jobb. Eller, sen
    upptäckte han att andra fick jobb-

  88. -eller började plugga. Han
    hade inte riktigt tänkt i de banorna.

  89. Han var lite vilsen.

  90. Var du en sån där tjatig,
    jobbig mamma då?

  91. -Jag vet inte.
    -Vad skulle han säga?

  92. Det vet inte jag. Det är klart
    att den här boken har uppkommit-

  93. -därför att jag har haft egna barn
    och haft funderingar.

  94. Samtidigt har de inte valt att
    jag ska prata eller skriva om dem.

  95. -Jag föredrar att inte göra det.
    -Vilka andra erfarenheter använde du?

  96. Du menar i skrivandet av boken?

  97. Ja, alla erfarenheter
    av att vara människa, sammantaget.

  98. Det jag har lärt mig genom mitt jobb-

  99. -och av att prata med andra människor
    inom behandling och inom psykologi-

  100. -och av alla andra människor
    jag har mött.

  101. Du sa att du och Karin hade pratat
    om hur det var när ni var tonåringar.

  102. Hur tycker du att det här med att
    vara tonåring har sett ut historiskt?

  103. Först ska jag säga
    vad jag tänkte i dag.

  104. När jag var i tonåren-

  105. -så sa min mamma som var född 1914:

  106. "Åh, vad skönt
    att jag inte är ung i dag."

  107. "Så jobbigt som det verkar."
    Nu sitter jag och mina kompisar-

  108. -och säger: "Jag skulle aldrig
    klara av att vara ung i dag."

  109. Det jobbigaste som vi upplever nu
    är alla de här valen-

  110. -som i alla fall till en del
    bara är skenbara.

  111. När vi var i tonåren,
    eller när jag gick i skolan-

  112. -så kunde jag ringa till ett sjukhus
    och säga: "Hej, jag vill jobba här."

  113. "Jaha, hur många timmar i veckan?"
    "Ja, kanske tre."

  114. "Och när vill du börja?"
    "Nästa vecka, kanske."

  115. -"Nej, förresten..."
    -Du kunde få gå en kurs också.

  116. Ja, man fick gå en kurs på en halvdag
    - sen var man sjukvårdsbiträde.

  117. Det var inte så kul,
    men man fick jobb.

  118. Vad jämförde din mamma med, bakåt?

  119. Hon tyckte mest att det handlade
    om nyheter från världen.

  120. Att man fick reda på allt elände
    som fanns i världen, alla krig...

  121. Det var ju mycket Biafrabarnen
    som svalt, och...

  122. Jämmer och elände
    tyckte hon att det var-

  123. -som hon hade varit besparad
    när inte tv:n fanns.

  124. Det är inte bara skillnad på att vara
    tonåring, utan också på föräldraskap.

  125. Hur tycker du att det har förändrats?

  126. På två sätt, skulle jag säga.
    Det ena är-

  127. -att det var enklare
    att vara förälder förr.

  128. Det ställdes färre krav
    på att man skulle lyssna-

  129. -till barnens röst
    eller att man skulle ge barnen-

  130. -möjlighet att ta del
    av alla möjligheter i samhället.

  131. Det finns de som grinar för att deras
    ungar inte har fått gå på Skansen.

  132. Jag säger: "De flesta ungar går inte
    på Skansen, de bor inte i Stockholm."

  133. "Jo, de åker hit på studiebesök!"

  134. "Men han kan väl gå på Skansen sen?
    Han kommer att bli dödstrött på det."

  135. "Men han skulle behöva gå
    just när han är fem!"

  136. -Jämför vi oss för mycket med andra?
    -Ja.

  137. Och alla options som finns. Tänk om
    min unge är en gudabenådad trummis-

  138. -och jag inte låter honom komma i
    kontakt med trummor. Hur ska det gå?

  139. Hur är det med övergången till vuxen-
    världen? Pratar vi för lite om den?

  140. Att det är lite jobbigt
    när man sitter med kolleger...

  141. Ja, absolut.
    Det är som med sjukdomar.

  142. Först vet man inte att nåt finns.
    Sen börjar jag berätta om min moster-

  143. -och du berättar om din faster, och
    så är hela världen plötsligt full-

  144. -av människor som har sjukdomen.
    Så har det varit med det här.

  145. När jag har öppnat upp lite eller
    ställt frågor har det bara vällt ut.

  146. Det finns ingen med barn
    i den här åldern-

  147. -och ingen som känner nån med barn i
    den här åldern som har varit oberörd.

  148. Ser du nån röd tråd
    i vad de berättar?

  149. Ja, absolut.
    Den här boken handlar ju mest-

  150. -om medelklassföräldrar-

  151. -som det funkar ganska bra för
    i livet.

  152. De har ingen katastrofberedskap.

  153. De har ingen lust
    att gå till soc och be om hjälp.

  154. De behöver ingen ekonomisk hjälp
    - de kan försörja sina 25-åringar.

  155. De kanske bor
    i stora lägenheter eller hus.

  156. Inte sällan är det ensamstående
    föräldrar, oftast mammor.

  157. Det är trevligt att ha sällskap hemma
    också - det är lite dubbelt.

  158. Man kanske både vill ha sällskap
    och vill ha ut dem.

  159. Det är just föräldrar
    som vill sina barn väldigt väl.

  160. Det är de här
    som har ordnat barnkalas-

  161. -och noga tagit reda på
    vilken skola som passar bäst.

  162. Curlingföräldrar, väldigt mycket.

  163. Hur ska man bygga upp
    katastrofberedskapen? Kan man det?

  164. Jag vet inte,
    men om man vill ändra på nåt-

  165. -måste man alltid
    ändra på sig själv först.

  166. Min erfarenhet-

  167. -är att man kommer ett bra steg
    på vägen om man tittar på sig själv.

  168. Jag tror att jag har sagt att
    föräldrar ofta säger till sina barn:

  169. "Det spelar ingen roll vad du gör
    eller vad du blir."

  170. "Bara du blir lycklig.
    Då är jag lycklig."

  171. Det är inget litet krav att ställa
    på en ung vuxen.

  172. Du har pratat både med unga vuxna
    och med mammor.

  173. Är det nån speciell
    som du har fastnat särskilt för?

  174. Egentligen inte, fast när du säger så
    kommer jag spontant på en mamma-

  175. -som berättade att hon inte trodde
    att hon hade några förväntningar-

  176. -mer än att de var nöjda och så där.

  177. Men sen när hon märkte
    att hennes barn valde...

  178. Den flicka som hon var mamma till-

  179. -blev med barn.

  180. Mamman blev jätteförtvivlad.
    Hon såg dotterns framtid raseras.

  181. Hon skulle ju ut och resa
    och upptäcka världen.

  182. Men det var ju egentligen mammans
    drömmar, inte dotterns.

  183. Hon insåg att hon egentligen hade
    tänkt sig en universitetsutbildning.

  184. Det var det som skulle vara,
    på nåt vis.

  185. Du har som sagt
    både intervjuat mammor och barn-

  186. -eller unga vuxna,
    eller vad man ska säga.

  187. -Varför inga pappor?
    -Det är inga pappor med.

  188. Vi har en liten brasklapp i boken
    om det. Det var nämligen så-

  189. -att alla som ringde till mig
    eller frågade åt nån annan-

  190. -var kvinnor, eller är kvinnor.

  191. Av de män jag träffade och frågade-

  192. -var det en man
    som spontant ställde upp-

  193. -och var med på en intervju
    och berättade.

  194. De andra jag frågade
    ville inte vara med.

  195. Skulle jag då börja
    jaga en man speciellt-

  196. -bara för att han är man och pappa-

  197. -när jag har så många viktiga
    och starka berättelser från kvinnor?

  198. Då kände jag: "Nej. Då koncentrerar
    jag mig hellre på kvinnor."

  199. Har inte pappor en speciell roll
    när mammor kan vara för nära...

  200. -...och man har en för nära relation?
    -Det tycker jag verkligen att de har.

  201. Tyvärr är många fäder frånvarande-

  202. -och det är de
    också under den här perioden.

  203. Många av de kvinnor och unga vuxna
    som jag har pratat med-

  204. -har inte...
    Det finns inga pappor där då heller.

  205. Sen ska jag inte säga att det är så-

  206. -men de män jag har pratat med
    vid sidan av...

  207. -...har haft en lite annan syn.
    -Vad är skillnaden?

  208. Det är lite mer: "Släng ut honom
    om han inte sköter sig."

  209. Eller "Dra ur sladden till datorn."

  210. "Ryck upp dig" och lite så där.

  211. Fast jag tror att det där
    är nåt slags rollfördelning.

  212. Man tar på sig att säga
    "Det är väl ingen fara."

  213. Vi pratade om historiska skillnader.
    Är inte papporna mer närvarande nu?

  214. Man säger så. Pappor
    är definitivt mycket mer närvarande-

  215. -när barnen är små.
    På Södermalm, där jag jobbar-

  216. -där krockar man med alla män
    som går med barnvagnar.

  217. Men det kanske kan vara så
    att när man vill hålla kvar barnen-

  218. -så stänger man ute papporna.
    Kanske man försöker putta bort dem-

  219. -...så att man ska få ha kvar...
    -Att mammorna gör det?

  220. Nej, det tror inte jag.

  221. Jag har träffat många mammor-

  222. -som verkligen, intensivt,
    längtar efter att ha pappan-

  223. -att kunna dela oron med.

  224. En del av de kvinnor
    som har haft män hemma-

  225. -har ändå känt att man
    inte har kunnat mötas i det här.

  226. Om vi pratar om övergången
    som boken handlar om-

  227. -finns ju alla grader från
    att det rasar samman fullständigt-

  228. -till bara lite lättare.
    Vilka tecken kan man titta efter?

  229. Dels om det dröjer för länge.

  230. Sen tror jag att snarare
    än att man tittar efter tecken-

  231. -så tror jag att man måste titta på
    sig själv igen. Att man orkar med-

  232. -att bli motad. Det är inte så lätt
    om ens unge snäser-

  233. -"Gå ut härifrån"
    eller "Det har du inte med att göra".

  234. Att man orkar stå kvar där
    och att man som förälder-

  235. -är jätteviktig,
    fast de unga just då-

  236. -kanske ger signaler
    om nåt helt annat.

  237. Man kan vara ganska övertygad om
    att trots att det inte hörs nåt-

  238. -och de inte säger nåt, så pågår det
    ett arbete inne i skallen på dem.

  239. Alla människor
    vill ju ändå ha det bra.

  240. Men det är ju
    en väldigt fin balansgång.

  241. När ska man hjälpa till
    och när ska man hålla sig borta?

  242. När ska man vara tyst
    och när ska man säga ifrån?

  243. Det finns ju vissa saker...
    Om ens unga vuxna-

  244. -börjar droga eller börjar skära sig-

  245. -eller har nåt annat rent fysiskt
    självskadande beteende-

  246. -så måste man ju ta tag i det.

  247. Men kruxet är ju också
    om barnen är myndiga.

  248. Man har egentligen inga skyldigheter
    om de har gått ut gymnasiet-

  249. -och man har inga rättigheter. Jag
    kan inte ta 22-åringen under armen-

  250. -och trava i väg till öppenpsykiatrin
    om det skulle vara så-

  251. -att jag tycker
    att han eller hon behöver det.

  252. Det bygger ju på
    att man får den unga vuxna-

  253. -att vilja ta emot hjälp.

  254. Borde man rentav kunna vara
    föräldraledig när de är i den åldern?

  255. Ja, det tycker jag verkligen.
    Det vore ju jättebra.

  256. Det finns jättemånga som fortsätter
    att behöva jättemycket...

  257. De kan ta sig till fotbollsträningen,
    men om de går i skolan-

  258. -har de kanske fortfarande svårt
    med ekvationerna i matte-

  259. -eller hur man gör en arbetsansökan.

  260. En mamma som är lärare berättar
    i boken att hennes som frågade:

  261. "Mamma,
    hur gjorde du när du fick ditt jobb?"

  262. "Jag utbildade mig på univer-
    sitetet..." "Ja, men hur gjorde du?"

  263. "Satte du upp en lapp, eller?"
    Han hade ingen aning-

  264. -om hur man söker ett jobb.

  265. Det är ju väldigt många olika
    familjekonstellationer nu.

  266. Vilken roll spelar det om man
    är gift, skild eller ensamstående-

  267. -och om det är ett ensambarn
    eller många syskon?

  268. Det går inte att svara på.
    Men att man har en relation-

  269. -och att man finns där som förälder,
    det tror jag är viktigare.

  270. Att man är närvarande.

  271. Du har som sagt intervjuat många,
    och du träffar även folk på stan.

  272. Vad har du fått
    för olika typer av reaktioner?

  273. Jag har fått mycket respons.

  274. Både från folk i omgivningen
    som säger: "Åh, vad bra!"

  275. Och så en del som pliktskyldigt
    säger att de ska läsa.

  276. Men sen har vi ju fått några...
    Precis innan jag gick hit-

  277. -så fick jag dels en förfrågan:

  278. "Min 22-åring vill inte gå ut,
    vet du vart jag ska vända mig?"

  279. "Hon vill få hjälp." Så dels
    är det lite praktiska frågor.

  280. Sen har vi också fått några tackbrev.

  281. Det sista var från en bibliotekarie
    och hade rubriken-

  282. -"Årets bok!"
    Hon var så otroligt tacksam.

  283. Hon och hennes kolleger var alla
    mammor med barn i den åldern-

  284. -och kände igen sig mycket.
    Hon sa att hon köpte in fackböcker.

  285. Under de tio år
    hon hade köpt in fackböcker-

  286. -hade hon aldrig sett en bok som den
    här, fast hon hade väntat på det.

  287. Hon visste att behovet var så enormt
    bland läsarna.

  288. Är det skillnad på
    hur unga och föräldrar reagerar?

  289. Jag har inte pratat
    med så många ungdomar.

  290. Boken riktar sig i första hand
    till föräldrarna.

  291. Men jag träffade en tjej som var 23.
    Hon kom inte från Stockholm-

  292. -utan från Borås eller nåt. Hon sa:

  293. "Jag skulle jättegärna vilja ge
    den där boken till mina föräldrar"-

  294. -"så att de fattar
    vad de håller på med."

  295. "Jag är yngst av några syskon."

  296. "Jag bor kvar hemma fast jag inte
    vill. De håller kvar mig"-

  297. -"för om jag flyttar
    är de ensamma kvar"-

  298. -"och då måste de bestämma sig för
    om de ska skilja sig."

  299. Det verkar vara många som behöver
    råd, tips och inspiration.

  300. Vilka är dina mest handfasta råd?

  301. Titta på dig själv! Nagla upp dina
    egna tankar och förväntningar-

  302. -inför dig själv.

  303. Tänk på hur du själv var
    när du var ung.

  304. Hur mycket kunde du välja?
    Vad hade du för drömmar-

  305. -och självkänsla,
    och hur lyssnade du?

  306. Hur lät du dina föräldrar påverka
    dig? Folk berättar ju alltid-

  307. -om mammas eller pappas
    starka inverkan.

  308. Vi är också mammor och pappor nu
    till de unga.

  309. Vi påverkar dem väldigt mycket.
    Det är viktigt att ha i bakhuvudet.

  310. När man hör det du berättar-

  311. -så återkommer man till
    att det är så svårt att släppa taget.

  312. Vad är det som gör
    att det är så svårt?

  313. Herregud, det här är ju våra bästa
    vänner, höll jag på att säga.

  314. Man har ju följts åt hela vägen.

  315. Sen är det förstås också så
    att när ens barn flyttar hemifrån-

  316. -då är det ett pinnhål till
    på stegen upp till himlen-

  317. -eller ner i graven.

  318. Det är ju en fas. Jag kände det när
    mina barn var utflugna båda två.

  319. Det blev en sorg. Jag var ju
    jätteglad att det hade gått bra-

  320. -men min roll som mamma... Ja, man
    är ju alltid mamma resten av livet.

  321. Men ändå - det här vardagliga,
    att nu...

  322. Den här nya rollen
    som man kommer in i-

  323. -hur nära vän
    kan man vara med sina barn?

  324. -Jag utforskar det.
    -Hur går det?

  325. Just nu är vi nog lite på...

  326. Vi är väldigt artiga. De kommer hem
    på besök och äter middag-

  327. -och har med sig flickvänner.

  328. Ibland så ringer de
    och kanske vill låna pengar-

  329. -eller vill ha hjälp med nåt.

  330. Hjälp att fixa till ett CV
    eller nåt sånt där.

  331. -Du är ändå lite behövd?
    -Lite, men inte så himla mycket.

  332. Nej, men jag tycker det känns lagom.

  333. Jag tycker det skulle vara jobbigt-

  334. -om de valde att häcka med mig.

  335. Det är det man kan läsa om.
    Vem vill du ska läsa din bok?

  336. Alla de som tror
    att de är ensammast i världen-

  337. -om att känna sån här oro och vara
    rädda för att misslyckas själva.

  338. Ett av de mejl jag fick löd:
    "Det är fortsatt svårt"-

  339. -"men nu vet jag
    att jag inte är ensammast i världen."

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Limbo

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

"Limbo : en bok om dem som fastnat i entrén till vuxenvärlden till deras oroliga, arga och vilsna föräldrar" är skriven av Helene Lumholdt och Karin Enqvist. Författarna har egna erfarenheter av att lotsa sina nästan vuxna barn ut i livet. Strax efter studentexamen kan tillvaron rasa samman. Oförskämda och förslöade men samtidigt förskrämda och förtvivlande, tillbringar ungdomarna nätterna framför datorn eller teven. Författarna redovisar intervjuer med barn och deras anhöriga och visar på en väg framåt. Helene Lumholdt intervjuas av Hélène Benno.

Ämnen:
Psykologi och filosofi > Psykologi, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Familj och samlevnad
Ämnesord:
Föräldrar och barn, Psykologi, Unga vuxna, Ungdomar, Ungdomspsykologi, Utvecklingspsykologi
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i En bok, en författare

2010
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sören Wibeck

I "Ett land, två folk" skildrar journalisten och författaren Sören Wibeck den sekellånga konflikten mellan israeler och palestinier som i grunden inte är religiös, utan har nationalistiska orsaker. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kurdo Baksi

I "Min vän Stieg Larsson" beskriver författaren samarbetet och de många diskussionerna med sin "storebror" Stieg. Hans arbetskapacitet, energi och idérikedom kom läsarna till del, men i många hänseenden var han också en gåtfull människa. Intervjuare: Marianne Rundström.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sanna Sjöswärd

I "Min mamma är en persisk prinsessa" skildrar Sanna Sjöswärd sin uppväxt som adoptivbarn i Sverige och mötet med sin biologiska familj i Iran många år senare. Intervjuare: Sharon Jåma.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Johan Hakelius

I "Döda vita män" porträtterar Johan Hakelius ett antal brittiska män. Intervjuare: Max Landergård.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Annika Borg

"Bibeln på mitt sätt" av teologen, prästen och författaren Annika Borg är en guide till Bibelns texter skriven på ett såväl kärleksfullt som respektlöst sätt. Intervjuare: Mats Svegfors.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Wanja Lundby-Wedin

I "På väg mot jämlikhet" skriver LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin Att jämlikhet är hennes måttstock när det gäller politiskt och fackligt arbete. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lars Gunnar Erlandson

I "Lunch med Victor Borge" berättar Lars Gunnar Erlandson, mångårig utrikeskorrespondent för Sveriges Radio, om den danske pianisten och underhållaren Victor Borge. Intervjuare: Kristina Bennet Westre.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Stig Hansén

I "Wallraff" frågar journalisten Stig Hansén ut den tyske författaren Günter Wallraff om moral och etik, och denne berättar öppet om sina bevekelsegrunder, valet av roller och om sina drömmar. Intervjuare: Anna Maria Höglund.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Pia Gadd

I "Frillor, fruar och herrar" tittar journalisten Pia Gadd närmare på frilloväsendet som under flera hundra år var en helt öppen företeelse och som också kunde ha maktpolitisk påverkan. Vem var frillan och vad betydde hon för sin samtid? Intervjuare: Antonio de la Cruz.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

David Eberhard

I "Ingen tar skit i de lättkränktas land" reder psykiatern David Eberhard ut varför vi, trots att vi lever i världens mest rättvisa land, allt oftare känner oss kränkta. Intervjuare: Erik Gandini.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Tilde Björfors

I "Inuti ett cirkushjärta" av Cirkus Cirkörs grundare Tilde Björfors följer vi Cirkus Cirkör som 1995 formulerade visionen om att förändra världen genom nycirkus. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Joel Dahlberg

Intervju med ekonomijournalisten Joel Dahlberg om hans bok "Bankbluffen", i vilken han granskar storbankernas tjänster som ofta innebär att kunderna betalar mer än de egentligen behöver.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sverker Sörlin om Den blinde skaparen

"Den blinde skaparen" av idéhistorikern Sverker Sörlin handlar om vetenskapsmannen Charles Darwin, urtypen för det ensamma geniet. Intervjuare: Eva Hamilton.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Björn Höglund

I "Alla spelar spel" skildrar kulturjournalisten Björn Höglund sällskapsspelens historia. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Klas Hallberg

I "YCDBRALAI", som ska utläsas som You Can't Do Business Running Around Like An Idiot, berättar författaren och föreläsaren Klas Hallberg om att få saker och ting gjorda. Intervjuare: Lena Scherman.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2011
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hooman Majd

I "Irans dubbla ansikte" av Hooman Majd möter vi den sekulära storstadseliten och den fattiga jordbrukarmajoriteten. Deras land är storslaget, komplext och motsägelsefullt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kristoffer Ahlström

Med "Magkänslans anatomi" vill journalisten Kristoffer Ahlström kartlägga de psykologiska mekanismer som ligger bakom hur vi fattar våra beslut. Vad krävs för att de beslut vi slutligen tar skulle kunna bli mycket bättre? Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lotta Schüllerqvist

"Marnas hemlighet" av journalisten Lotta Schüllerqvist vill visa det Gaza som finns bortom dramatiska bilder och rapporter om våld. Här möter vi människor i deras vardag med sina drömmar och okuvliga hopp. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sören Sommelius

"Från King till Obama" av kulturjournalisten Sören Sommelius tar upp de svartas kamp för sina medborgerliga rättigheter i det "civiliserade" USA. Rasåtskillnader är inte så långt bort som många tror. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ernst Brunner

I "Anckarström och kungamordet" tecknar författaren Ernst Brunner ett porträtt av Gustav III:s mördare. Jacob Johan Anckarström var ansedd som en brutal person i Sverige, men som ett moraliskt föredöme ute i Europa. Vilken är den sanna bilden? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Dilek Baladiz

"I hederns skugga" av socionomen Dilek Baladiz kommer unga män som är uppvuxna med hedersnormer till tals. Vilka krav och förväntningar har deras familjer på dem som bröder och som blivande äkta män och pappor? Intervjuare: Thord Eriksson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Thomas Anderberg

"Den stora konstsvindeln" av kritikern och filosofidocenten Thomas Anderberg handlar om Andy Warhols Brillolåda som skulle säljas på Stockholms Auktionsverk. Försäljningen stoppades sedan märkliga omständigheter framkommit. Intervjuare: Ulrik Petersson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Birgitta Kimber

"Att stå ut med busungar" av specialläraren och psykoterapeuten Birgitta Kimber handlar om att bemöta barn som skolkar, bråkar, stör eller på annat sätt visar att de inte mår bra. Här bygger metoden på att det skapas en allians mellan föräldrar och skola. Intervjuare: Thord Eriksson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Görrel Espelund

"8 kvinnor som skapat världsrubriker" av journalisten Görrel Espelund handlar om det manliga maktmonopol som håller på att brytas. Men vilken skillnad gör egentligen kvinnliga ledare? Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kjell Albin Abrahamson

"Så länge du lever" av radiojournalisten Kjell Albin Abrahamson handlar om samtal mellan honom själv och kollegan Kerstin Bodell - två människor som vill prata om något annat än sina sjukdomar. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jonas Söderström

"Jävla skitsystem!" av informationsarkitekten Jonas Söderström tar upp undermåliga datasystem ur ett arbetsmiljöperspektiv. Vad är det som stressar dig på jobbet? Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Steve Sjöquist

"Fotspår" av författaren och föreläsaren Steve Sjöquist handlar om livet som hiv-positiv i dagens Sverige. Vad händer när vi vågar möta medmänniskor utanför de konventionella ramarna? Steve Sjöquist intervjuas av Gabriella Ahlström.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Disa Håstad

"Frihetens frestelser" av den före detta utrikeskorrespondenten Disa Håstad handlar om huruvida de nya stater som bildats i Centralasien efter murens fall och kommunismens sammanbrott kommer att formas till fredliga och demokratiska stater. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bengt Göransson

I "Tankar om politik" vill den före detta skol- och kulturministern Bengt Göransson uppmana till eftertanke och nyansering i ett medialt klimat som ställer allt högre krav på politikern och medborgaren. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kristina Engwall

"Frivillig barnlöshet" handlar om den fråga som de flesta någon gång i livet behöver ta ställning till. Situationerna när det passar, eller inte passar, att skaffa barn omges av starka normer och föreställningar. En av bokens två redaktörer, historikern Kristina Engwall, intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2012
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Nisse Simonson

I "Glöm inte minnet" berättar läkaren Nisse Simonson om vår snillrika hjärna utifrån nyckelorden minnet och glömskan. Han bjuder också på olika fallbeskrivningar och berättar om det senaste inom minnesforskningen. Intervjuare: Aina Bergvall.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Dan Josefsson

"Den mörka hemligheten" av journalisten Dan Josefsson och psykologen Egil Linge vänder sig till alla som märker att det är något som inte stämmer när de försöker skapa, eller leva i, nära relationer, och till dem vars förflutna hindrar dem från att leva det liv de vill leva. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jan Jörnmark

"Avgrunden" av ekonomhistorikern Jan Jörnmark och bildkonstnären Annika von Hausswolff är en undersökning i efterdyningarna av kollaps, skenande statsskulder och ödeplatser. Hur sätter kapitalismen spår i geografin? Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Åsa Moberg

Vad är väninneskap - ett ord som inte ens finns? I "Väninnorna och jag" har författaren Åsa Moberg samlat exempel ur sitt eget och åtta nära väninnors liv. I fritt flödande och mycket spontana intervjuer diskuterar de väninneskapets natur. Intervjuare: Ann Lagerström.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bo Bergström

Vi upplever just nu en gigantisk fotoboom och det är många som är nyfikna på den kommunikativa sidan av fotograferandet. I "Bild & budskap" skriver Bo Bergström om triangeldramat mellan beställaren, fotografen och betraktaren. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Fatima Bremmer

I "De sista tanterna" har Fatima Bremmer och fotograf Magnus Wennman klivit in i tanternas värld. De har följt med Ebba, 85, på syjunta och Maj-Britt, 82, till Salong Fleur. Boken tar upp ämnen som husmorsideal och familjepolitik, ger bakgrund till tanternas karakteristiska inredning, frisyr, klädstil och fritidsintressen.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Åke Holmquist

I "Beethoven" av Åke Holmquist möter vi Ludwig van Beethovens (1770-1827) unika konstnärskap och tragiska liv som personifierade romantikens begrepp om ett geni. Han blev en legend redan under sin livstid, beundrad och ifrågasatt, utmanande och oroande. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Leif GW Persson

I "Gustavs grabb" berättar Leif GW Persson i romanform om sitt eget liv, om hela klassresan från uppväxten i arbetarkvarteren på Gärdet i Stockholm till livet idag. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kenneth Kauppi

Ett fritidshus kan ligga nästan varsomhelst. Och se ut hur som helst. Det som gör fritidshusen i "Arkitektens fritidshus" av Kenneth Kauppi så speciella är att de bebos av personer som i sitt dagliga värv bland annat skapar vackra, trivsamma miljöer åt andra. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Birgitta Forsman

I " Gudlös etik" argumenterar Birgitta Forsman för att etiken måste befrias ur religionens tvångströja. De religiösa moralreglerna är inte så bra som många vill tro, och sökandet efter svar på dagens moralfrågor i uråldriga skrifter är en usel metod att bedriva etik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Anders Andrén

"Det medeltida Gotland" av arkeologiprofessorn Anders Andrén tar upp öns dramatiska historia och dess spår av en svunnen storhetstid. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lena Granqvist

Under ett helt liv står en akademiker inför många val som får betydelse för livets sammanlagda inkomst. "Livslön", av bland andra Lena Granqvist, är tänkt som en vägledare för alla som vill veta mer om detta begrepp. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Tommy Deogan

"Män av våld" av Tommy Deogan tar upp dagens huligankultur i Sverige. Hur ska denna ständigt växande rörelse bemötas? Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Patricia Lorenzoni

I "Mama Dolly" av idéhistorikern Patricia Lorenzoni möter vi lyckliga, tragiska och parodiska modersgestalter. Vi har alla en relation till mödrar, om inte annat så till vår egen. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Göran Bexell

"Akademiska värden visar vägen" av Göran Bexell tar upp universitetens roll som en av samhällets främsta drivkrafter för utveckling och förnyelse. Författaren är professor i etik och före detta rektor för Lunds universitet. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2013
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jäkla människa

Hur hanterar man jobbiga människor i vardagen och på jobbet? Psykologerna Mattias Lundberg och Anders Wahlberg vill med ”Jäkla människa! - en handbok i hur du hanterar jobbiga människor på arbetet” ge oss verktygen. Mattias Lundberg intervjuas av Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Främling, vad döljer du för mig?

Rasism utförs oftast inte av monster. Den utförs av sådana som du och jag, välintegrerad och så kamouflerad att vi ofta inte ser den. Marcus Priftis, författare och spoken word-artist, hävdar att vi alla, mer eller mindre, gör oss skyldiga till sådan här vardagsrasism. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sveriges historia 1830-1920

I ”Sveriges historia: 1830-1920” beskriver Bo Stråth, professor i historia vid Helsingfors universitet, en period präglad av framtidstro och industrialism, men också av konflikter mellan kungamakt och folkstyre, mellan arbetare och arbetsgivare. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En dos stryknin

Snövit, Madame Bovary och pastor Gregorius är bara några exempel på personer i litteraturen som har förgiftats. I ”En dos stryknin” ger Olle Matsson, professor i kemi vid Uppsala universitet, en bred kulturhistorisk och naturvetenskaplig skildring av gifter och giftmord i litteraturen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den siste resenären

Tomas Löfström skriver i "Den siste resenären” om den bortglömde Torgny Sommelius som utvecklade reseskildringen under 50-talet. Journalisten och författaren Torgny Sommelius följde ett eget spår. Han skrev om resenärens ensamhet och blandade dokumentära reportage med fiktion. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Alltings mått

Vad är värdet av humaniora? Inom universiteten och forskningspolitiken har debatten om humaniora länge varit låst i två positioner. I ”Alltings mått” hävdar idéhistorikerna Anders Ekström och Sverker Sörlin att humanistisk kunskap redan idag spelar en betydligt större roll än vad som erkänns. Anders Ekström intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sveriges historia 1920-1965

Det Sverige som beskrivs i ”Sveriges historia: 1920-1965” är ett land som av sin samtid betraktades med såväl avund som misstro. Medan fattigdomen och arbetslösheten minskar ökar siffrorna för valdeltagande, löneökningar, semesterveckor och pensioner. Yvonne Hirdman intervjuas av Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Route 66

”Route 66 och den amerikanska drömmen” av Peter Kadhammar beskriver ett Amerika långt från den amerikanska drömmen. Kadhammar reser från Oklahoma till Kalifornien. Han stannar till i småstäder och pratar med folk på bensinmackar, härbärgen och i soppköer. Han ser ett land i förfall. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lärarens retorik

Hans Gunnarsons retoriska verktyg kan användas i klassrum, vid konferenser och i möte med föräldrar. "Lärarens retorik" är tänkt att utveckla såväl den egna som elevernas förmåga att kommunicera. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Maten och makten

Samtidigt som efterfrågan på mat i världen ökar blir de svenska bönderna allt färre. Vilka blir följderna av att Sverige ställer sig utanför den globala matproduktionen? Christer Isaksson intervjuas av Susanna Baltscheffsky.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mitt grymma öde

"Mitt grymma öde - roman" av Carl-Michael Edenborg är en ocensurerad berättelse. Det är kompositören Händel som själv får föra ordet. Han ansågs vara tidens största kompositör, men uppfattades också som fet, ful, snål och lynnig. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kongo - en historia

David van Reybrouck skildrar Demokratiska republiken Kongos utveckling från och med 1850. Det är en historia om exploatering, kolonisering och folkmord. Men också om människors förmåga att se framåt under de mest exceptionella omständigheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kryp

I John Hallméns närgångna fotografier får vi uppleva krypens värld i makroperspektiv - håriga flugor, slitna skalbaggar och färgstarka flicksländor täckta av daggens droppar. Det blir som en upptäcktsfärd till en främmande civilisation. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Godkänt?

Svenska elevers resultat i internationella mätningar blir allt sämre. I ”Godkänt? – en reportagebok om den svenska skolan” försöker reportern Emma Leijnse ta reda på varför. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Limbo

Vad gör en förälder med en 20-åring som tillbringar nätterna framför datorn och sover halva dagarna? Helene Lumholdt och Karin Enqvist har skrivit ”Limbo : en bok om dem som fastnat i entrén till vuxenvärlden till deras oroliga, arga och vilsna föräldrar”. Författarna vill visa på en väg framåt. Helene Lumholdt intervjuas av Hélène Benno.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2014
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Katastrofdoktorn

Johan von Schreeb har 25 års erfarenhet av att arbeta som kirurg på slagfält. "Katastrofdoktorn" handlar om varför han har sökt sig till platser som andra hjälporganisationer flyr. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Civilsamhället klämt mellan stat och kapital

Lars Trägårdh och hans medförfattare har analyserat centrala framtidsfrågor. I "Civilsamhället klämt mellan stat och kapital" synas utmaningar, som när det homogena folkhemmet ska övergå till ett pluralistiskt medborgarsamhälle. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju så jävla easy going

Jenny Jägerfelds roman ”Jag är så jävla easy going” handlar om 18-åriga Joanna som har adhd, är ganska impulsiv och inte alltid så genomtänkt. Men diagnosen är inget större problem så länge hon äter sin medicin. Men när familjen inte längre har råd med den och Joanna blir kär i Audrey blir det värre. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Giv mig, min son, ditt hjärta

Eskil Franck växte upp i en familj där prästämbetet gått i arv i generationer, och själv vigdes han till präst som mycket ung. Han blir framgångsrik inom kyrkan men kämpar mot tvivel. I ”Giv mig, min son, ditt hjärta” skriver han om vägen bort från tron och kyrkan och ut mot ovissheten. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En halv sanning är också en lögn

Journalisten Hanne Kjöller uppmärksammar fall i media där hon menar att läsare och tittare har vilseförts. I "En halv sanning är också en lögn" ger hon sin kritiska syn på delar av journalistkårens förhållningssätt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lappväsendet

Utnämnandet av Adolf Suwe till lappfogde år 1885 var första steget mot bildandet av myndigheten lappväsendet. I ”Lappväsendet” skriver Patrik Lantto bland annat om hur lapptjänstemännen agerade, hur samerna betraktades och om lappväsendets funktion i statens samepolitik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Organ till salu

I ”Organ till salu” skriver etnologen Susanne Lundin om organhandelns dunkla värld där desperata patienter utgör små bitar i ett stort pussel. Hon skildrar en växande marknad någonstans mellan medicinsk spetskompetens och människohandel. Intervjuare: Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Plundrarna

Under 1930- och 40-talen stal nazisterna miljontals konstverk. Mycket hittades vid krigsslutet men en del försvann för att komma fram i ljuset igen långt senare. I ”Plundrarna” skriver Anders Rydell om nazisternas besatthet av konst och om dagens bittra kamp om rätten till den ”försvunna” konsten. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Det nya Afrika

Den ekonomiska utvecklingen i Afrika förbises ofta till förmån för gamla stereotyper. I ”Det nya Afrika” skriver SVT:s korrespondent Erika Bjerström om ett Afrika där fattigdomen minskar, demokratin är på uppgång och utvecklingen av sjukhus, utbildning och vägar drivs på av en allt större medelklass. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vina Vinas vargpinne

I Jujja Wieslanders barnbok ”Vina Vinas vargpinne” hittar Vina Vina en pinne. Den kan bli både motorsåg och metspö men är framför allt användbar när vargen kommer. Jujja Wieslander intervjuas av Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

På andra sidan oss

Max Bergander, 26 år gammal, skriver i diktsamlingen "På andra sidan oss" om de känslor han hade när han separerade från sin dotters mamma och hennes tidigare barn. Det handlar om rädsla och skam, men också om glädjen över att ha tagit ett beslut för att förändra sitt liv. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ingens mamma

I antologin ”Ingens mamma – tolv kvinnor om barnfrihet” skriver kvinnor som av olika skäl valt att inte få barn. Kvinnor som valt att sterilisera sig, som tycker att klimakteriet är befriande och som vänder sig mot den kulturella press samhället sätter på kvinnor att bli mammor. Anna Lindman intervjuar bokens redaktör Josefine Adolfsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Eremiten i Paris

Den rumänske filosofen Emil Cioran föddes i Rumänien 1911 och kom till Paris 1937. I ”Eremiten i Paris” vill Tobias Dahlkvist visa hur Cioran förvandlar den teoretiska pessimismen till en levnadskonst. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Som om vi hade glömt

Journalisten Daniel Poohl berättar om sin uppväxt i början av 1990-talet. När flyktingar från inbördeskriget i Jugoslavien flyttar till den lilla orten blir Daniel lycklig. Men i mellanstadieklassen uppstår en konflikt, likt den som pågår i övriga Sverige, när flera i klassen börjar kalla sig patrioter. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever

Isa Ståhl och Zandra Bergman vill ge unga kunskapen som krävs för att kunna påverka skola och studiesituation. "Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever" visar bland annat vad skolan enligt lag är skyldig att ta ansvar för. Isa Ståhl på Sveriges elevkårer intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2015
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Urban express

Per Schlingmann och Kjell A Nordström guidar oss i vad som händer i världen, staden och med oss människor. "Urban express" är ett collage som beskriver vår tid och hur man själv kan hantera de förändringar som möter oss alla.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

9,3 på Richterskalan

Andreas Norman berättar i sin bok ”9,3 på richterskalan” om hur han som nyss antagen till UD:s diplomatprogram skickades till Thailand dagarna efter tsunamin den 26 december 2004 och oförberedd hamnade mitt i krishanteringen efter en av de värsta naturkatastroferna i modern tid. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När lojaliteten prövas

Anders Carlberg reflekterar i sin bok ”När lojaliteten prövas” över svenska judars relation till den svenska offentligheten och om förhållandet till Israel och israelisk politik. Utgångspunkten är personlig och präglad av egna erfarenheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju svensk

I ”Jag är ju svensk” berättar Cheko och Nalin Pekgul om de ökade motsättningarna mellan konservativa muslimer och mer liberala eller sekulära. I Tensta är arbetslösheten hög och det finns många fördomar som skapar spänningar mellan olika grupper. Nalin Pekgul intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mediekratin - mediernas makt i svenska val

Kent Asp är statsvetare och professor i journalistik. I "Mediekratin - mediernas makt i svenska val" analyserar han mediernas roll inom politiken. Gör medierna egentligen demokratin bättre eller sämre? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vad är bildning

Odd Zschiedrich är bland annat kansliansvarig vid Svenska Akademien. I boken ”Vad är bildning” resonerar han kring hur begreppet bildning används i olika sammanhang. Finns det olika slags bildning och vad är allmänbildning? Har bildningsbegreppet förändrats över tid? Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Gymnasiet som marknad

Inom skolvärlden har marknadsföring blivit viktig sedan det beslutades att främja skolval och skolors frihet att utforma sin verksamhet. Lisbeth Lundahl reflekterar i "Gymnasiet som marknad" över den ökade konkurrensen mellan skolorna. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bibliotekarien som medpedagog

Sofia Malmberg är bibliotekarie på Adolf Fredriks musikklasser. I "Bibliotekarien som medpedagog" ger hon konkreta exempel på hur en pedagogisk skolbiblioteksverksamhet skapas. Även om hur man kan fungera som medpedagog i ämnesövergripande projekt. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag bara tvingar mig lite

”Jag bara tvingar mig lite” är en självbiografisk roman skriven av Maja-Stina Fransson. I den får vi följa Minna som barn, tonåring och ung kvinna. Vi får läsa hennes dagbok och följa med in i terapirummet. Hon har tvångstankar. I boken skildras det med allvar, men också med en viss komik som ett liv med tvångstankar kan innebära. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När jag inte hade nåt

Ison Glasgow är en av Sveriges mest hyllade hiphopartister. Han berättar i "När jag inte hade nåt" om sin uppväxt och hur den format honom till den han är idag. Han berättar om utanförskap, utsatthet och ett starkt band till sin mor. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Cornelis - en liten bok om vänskap

Agneta Brunius berättar i ”Cornelis – en liten bok om vänskap” om sin vänskap med Cornelis Vreeswijk. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

De nya dödssynderna

I "De nya dödssynderna" får vi reda på egenskaperna som svenska folket anser vara de sämsta. Stefan Einhorn presenterar resultaten från en opinionsundersökning och illustrerar med historier ur sitt liv. Intervjuare: Behrang Miri.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Facebookpolisen

Genom sina personliga och humoristiska inlägg på Växjö/Alvestapolisens Facebooksida har Scott Goodwin fått mycket uppmärksamhet. ”Facebookpolisen” är den ocensurerade bokversionen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Twitterboken

Sophia Sundberg, föreläser och utbildar i Twitter. I Twitterboken ger hon tips från första kvittret till att flyga fritt, och om hur man kan tänka strategiskt i sitt twitteranvändande. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den nya amerikanska maten

Emil Arvidson och Martin Gelin berättar i ”Den nya amerikanska maten” om den revolution som skett i amerikansk matkultur. Emil Arvidson intervjuas av John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Social ångest

Ett av de allra vanligaste ångestsyndromen är social ångest. Psykologen Anna Kåver beskriver vad social ångest är, varför man drabbas och hur KBT-behandling går till. Hon diskuterar även hur temperament och personlighet, bland annat introversion, påverkar oss. Intervjuare: YuSie Rundkvist Chou.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnaministeriet dokumentär

Jag är Sol, Englas syster

När Sol var 11 år hände det ofattbara, hennes 20 månader yngre syster försvann under en cykeltur för att aldrig komma tillbaka. Det var den 5 april 2008. Systern hette Engla. Fallet med Engla skakade om hela Sverige och fick enorm uppmärksamhet i tv, tidningar och radio. Under veckan som gick, innan man visste vad som hänt, var Sol hemma för att skyddas från all uppståndelse. Hur går man vidare med sitt liv efter en traumatisk upplevelse? I dag kämpar Sol för att inte alltid bara bli bemött som Englas syster.

Fråga oss