Titta

En bok, en författare (2013)

En bok, en författare (2013)

Om En bok, en författare (2013)

Den rika utgivningen av svensk och utländsk facklitteratur hamnar i fokus då vi i varje program möter en aktuell författare som intervjuas om sin bok och dess ämne. Böckerna handlar om vitt skilda ämnen som till exempel media, historia, politik, samhälle, naturvetenskap, konst och kultur. Sändningsår 2013.

Till första programmet

En bok, en författare: Du har svaren!Dela
  1. Tulsa Jansson har bytt liv.

  2. Från modelliv i Paris
    till bankkarriär i Stockholm-

  3. -till studier i praktisk filosofi
    i Lund och Oslo.

  4. Hon har skrivit "Du har svaren!
    Filosofi till vardags".

  5. Hon bor i Höganäs i Skåne.

  6. Där har hon mottagning
    för enskilda filosofiska samtal.

  7. Intervjuare är författaren
    och dramatikern Ulrika Kärnborg.

  8. Varför har just du
    skrivit just den här boken?

  9. Jag tror att det
    har att göra med nån pliktkänsla.

  10. Jag är så övertygad
    om att det är bra.

  11. Jag kom från ett liv där jag
    tvingats, via livskriser, reflektera.

  12. Det har blivit ett resultat av det.

  13. "Det" är bra, säger du.
    Då menar du filosofisk praktik?

  14. Ja, att filosofera utanför akademin.

  15. Att använda det
    som kritiska kreativa tankeövningar.

  16. Det är ju det din bok handlar om:
    filosofisk praktik.

  17. Om du skulle förklara det för nån
    som inte visste vad det är...

  18. -Vad skulle du säga då?
    -Det handlar om att filosofera.

  19. Inte filosofi
    utifrån vad en filosof har sagt.

  20. Vi är alla filosofer.
    Vi agerar utifrån värderingar.

  21. Vi gör moraliska bedömningar
    varje dag.

  22. Vi blir arga på människor
    utifrån nån bedömning man gör.

  23. Det är etik och moral
    vi har i vår vardag hela tiden.

  24. Därför är det relevant
    i vår vardag.

  25. Hur kom du in på det här ämnet?

  26. -Hur blev du intresserad av det?
    -Jag tror att, som jag sa...

  27. Dels via livskriserna så har
    jag gått i olika form av terapi.

  28. Det var en reaktion på att allting,
    all ångest och förvirring blir-

  29. -inte patologisk, men onormal.
    Det vänder jag mig emot.

  30. Det är högst normalt att tvivla,
    undra och vara vilsen i livet.

  31. Det ser man
    som en resurs inom filosofi.

  32. Man får upptäcka medundrande
    i medmänniskor och filosofer-

  33. -kring ämnena
    som vi berörs av allihopa:

  34. Kärlek, vänskap, mod, mening,
    vad är det goda samhället?

  35. Det görs till nåt
    som är relevant för mig.

  36. Hur hittade du
    till filosofin som ämne?

  37. -Läste du det?
    -Jag läste det från början.

  38. Jag läste hyfsat tung litteratur-

  39. -när jag satt på castingar
    i olika länder när jag var modell.

  40. Det var också konflikten mellan yta-

  41. -och nåt slags djup och sorg
    på nåt sätt. Jag vet inte riktigt.

  42. Att läsa och studera gör mig lycklig.

  43. Föreläsningarna i Lund
    har varit själavård för mig.

  44. Du hade väl en lång karriär bakom dig
    när du började på universitetet?

  45. -Ja.
    -Hur kändes det?

  46. Det som är ballt
    med filosofi är att man möts.

  47. Mina 20-åriga klasskamrater
    och jag möts på samma plan.

  48. Vi har alla samma auktoritet.

  49. Man undrar över livet
    eller de allmänmänskliga ämnena.

  50. Skillnaden märks inte i ålder.

  51. Sen var jag
    exotiska inslag på middagar.

  52. "Vad trevligt att Ni kom".
    De pratar högt liksom.

  53. Jag vill slå hål på myter
    och ifrågasätta det som är normen.

  54. Där fyllde jag kanske
    en funktion för dem också.

  55. Jag var exotisk i sammanhanget.

  56. Du pratar i boken om olika livsval
    och att välja nya vägar i livet.

  57. Som jag förstår det
    var ett av dina nyval-

  58. -att lämna Stockholm
    och alla storstäder.

  59. Du flyttade till landsbygden.

  60. Du skriver att det var väldigt
    provocerande i sig för din omgivning.

  61. Kan du berätta om det?

  62. Ja, jag tror att det kanske
    är lite typiskt för Stockholm.

  63. Man är väldigt Stockholmscentrerad.

  64. Jag sa att vi funderade på
    att flytta ifrån Stockholm.

  65. Människor blev förskräckta.

  66. Det var som om vi valt nån sjukdom
    frivilligt eller nånting.

  67. Att vi skulle åka härifrån.

  68. "Vad ska ni jobba med?
    Hur ska ni leva?" På nåt sätt.

  69. Det finns ju väldigt många i Sverige
    som inte bor i Stockholm.

  70. Det finns nån slags förvissning
    om att det är här det händer-

  71. -och att landsbygden är nåt slags
    sovande bihang till storstaden.

  72. Det finns myter om landsbygden
    och småstäder, tror jag.

  73. I alla fall
    bland stockholmare generellt.

  74. Måste man till landsbygden
    för att hitta själslig ro?

  75. Det tror jag inte,
    men för mig var det så.

  76. Det finns färre människor och bilar.
    Vi har ett rödljus i Höganäs.

  77. Jag blir stressad här,
    fast det är inspirerande.

  78. Att vara i Stockholm
    är påfrestande för mig.

  79. Sen kan det bero på andra saker.

  80. Jag tror att för att kunna
    reflektera på ett konstruktivt sätt-

  81. -så tror jag
    att man behöver viss tystnad.

  82. Det kan man hitta i en storstad,
    men det var svårare för mig.

  83. Så du tycker att det där lugnet
    har du hittat nu?

  84. Ja, det är en förutsättning
    för att göra det jag gör.

  85. Att kunna samla kraft och tänka,
    helt enkelt.

  86. -Var ligger Höganäs?
    -Det ligger mittemot Helsingör.

  87. Jag ser Danmark.
    Det ligger på västkusten i Skåne.

  88. När du har din mottagning
    med filosofisk praktik...

  89. Har du dina samtal där?

  90. Nej, i Helsingborg och Stockholm,
    så det är två olika ställen.

  91. Men det händer
    att jag har dem i mitt växthus.

  92. Tror du att det var
    dina tidigare erfarenheter-

  93. -till exempel som modell
    eller med kommersiell tv...

  94. Var det nåt där som gjorde att du
    kände behovet av att byta bana?

  95. Ja, modell måste man ju byta.
    Det är ingen som vill ha en sen.

  96. Det är ju ganska dramatiskt.
    Det delar vi nog med elitidrottare.

  97. Man har haft ett högstatusyrke
    som väldigt ung.

  98. Man är inte utbildad
    och vet inte vart man ska ta vägen.

  99. Det finns en inbyggd potentiell
    kris där redan från början.

  100. Att gå därifrån till
    att sortera post, det är knepigt.

  101. Jag tror att den största reaktionen
    eller effekten på mitt liv var nog-

  102. -att jag tycker att det saknas
    utrymme för reflektion.

  103. Och lite andliga...

  104. Andliga reflektioner och diskussioner
    kring det viktiga.

  105. Alltså meningen,
    kärlek och vänskap och sånt.

  106. Utan att det ska bli nåt New Age.

  107. Det är också reaktioner
    mot den kognitiva psykologin.

  108. Den har blivit en generell huskur
    för alla problem i hela världen.

  109. Det är jättebra i många sammanhang.

  110. Det är inget generellt.
    Många psykologer håller med om det.

  111. Många söker deras hjälp utan att vara
    sjuka eller ha beteendestörningar.

  112. Man söker för att man
    har problem med livet snarare.

  113. Det är ju ganska naturligt.

  114. -Det är ingen sjukdom, menar du.
    -Exakt. Tack.

  115. Existentiella frågor...

  116. För er inom filosofisk praktik
    är existentiella frågor normala.

  117. -Kan man säga så?
    -Ja.

  118. Det finns inget antagande
    om att vi bör vara lyckliga.

  119. Det finns press nu
    när vi har sånt materiellt välstånd-

  120. -att man bör vara lycklig.

  121. Annars är man misslyckad,
    otacksam eller gnällig.

  122. Det kanske finns
    högre värden än lycka.

  123. Det kanske är viktigare att vara
    autentisk än att vara lycklig.

  124. Det är besvärligt att ifrågasätta
    sig själv och sina drivkrafter.

  125. Hur vill jag leva?

  126. Hur lever jag enligt värderingar?
    Varför har jag dem?

  127. Det är lustfyllt och hisnande,
    men ganska läskigt.

  128. Man behöver inte bli lyckligare,
    men det kan finnas ett värde ändå.

  129. Inom filosofin säger man att lyckan
    inte är det mest eftersträvansvärda.

  130. -Det behöver inte vara det.
    -Nej.

  131. Det kan också vara andra saker
    som betyder mycket för individen.

  132. Ja, precis.
    Man kan kanske vara falskt lycklig.

  133. Eller under en falsk tro att man ska
    leva i en kärnfamilj i ett radhus-

  134. -eller som konstnär i en vindsvåning.

  135. Det finns många myter
    vi håller fast vid.

  136. Vi orienterar oss i vårt liv
    kring idéerna om det goda.

  137. Börjar man peta på det
    lite grann kanske man kan få-

  138. -djupare antaganden eller andra
    argument för vad som är viktigt.

  139. När man går till en psykolog
    kallas man för "patient".

  140. -Vad kallas man hos en filosof?
    -Man kallas för "gäst".

  141. Det ligger ganska mycket i det.

  142. Det kanske inte är ultimat namn,
    men det illustrerar relationen.

  143. När jag träffar en gäst
    har jag ingen annan kunskap.

  144. Jag har inga andra verktyg
    än att kunna ställa relevanta frågor.

  145. Och lite olika teorier
    kring vad som är värdefullt.

  146. Hur man kan tänka
    kring allmänmänskliga ämnen.

  147. Jag har ingen kunskap om hjärnan
    och synapser eller patologier.

  148. Jag kan inte ställa diagnoser
    kring dig och din barndom.

  149. Filosofin är den enda vetenskap
    där man möts på ett jämlikt plan.

  150. Det är det häftiga med filosofiska
    caféer och sokratiska dialoger.

  151. Det kan vara nån väldigt ung
    eller nån väldigt gammal.

  152. Nån som inte läst filosofi.
    Det handlar inte om det.

  153. Råmaterialet i filosofin är livet-

  154. -och de slutsatser
    man drar av sina erfarenheter.

  155. Om jag skulle komma till dig
    som gäst med en fråga...

  156. Till exempel: "Vad är vänskap?"

  157. Det kanske är ett speciellt problem
    som jag har med en vän.

  158. Jag vet inte vad jag ska göra.

  159. Hur går vårt samtal
    eller konsultation till?

  160. Det är så jag gör. Jag ber den
    som kommer att formulera en fråga.

  161. Redan där påbörjas någonting
    som är ganska grundläggande:

  162. Att isolera
    vad man faktiskt undrar över.

  163. Vi har en tendens att baka ihop
    våra problem i ett stort nystan.

  164. Vi skulle resonera kring vänskap
    och försöka hitta definitioner.

  165. Vi ser vad som är kännetecknande
    och vad som är motsats till vänskap.

  166. Det är ett extremt stort begrepp
    och ganska luddigt.

  167. Hur många i Sverige arbetar
    som du gör med filosofisk praktik?

  168. Vi har ett antal
    praktiserande medlemmar.

  169. Jag tror att vi är elva nu.

  170. Det har att göra med
    att det är ganska nytt.

  171. Jag talar om att det finns för dem
    som vill använda det och utbilda sig.

  172. Jag försöker bygga upp styrkan
    i egenskap av ordförande.

  173. -Kan man säga att det är en ny trend?
    -Ja, det hoppas jag.

  174. Jag menar att det här är ett sätt
    att trimma sitt omdöme.

  175. Det är inte bara jag.

  176. UNESCO menar att det här är nåt som
    stöttar den demokratiska processen.

  177. Det är ett bra verktyg för att stå
    emot manipulation och extremism.

  178. Att faktiskt tänka själv och inte
    lyssna för mycket på auktoriteter.

  179. Hur är svenskar på att filosofera?

  180. Är det naturligt för oss, eller
    är det främmande just i Sverige?

  181. Det har funnits längre och starkare
    kultur i att allmänfilosofera-

  182. -i Danmark, Norge och Finland.

  183. När jag är ute
    är det nästan en väckelsekänsla.

  184. Det är himla spännande
    och jag lär mig jättemycket.

  185. Där jag varit med har det varit
    väldigt framgångsrikt och givande.

  186. Tycker du att det fungerar lika bra
    i grupp som det gör enskilt?

  187. Det är roligare i grupp.
    Det finns olika varianter.

  188. Det finns dels det filosofiska caféet
    som handlar om ett tema.

  189. Sokratiska dialoger
    är en ännu mer styrd process.

  190. De är ännu mer spännande.

  191. På den här bilden
    ser vi en teckning av dig.

  192. Det är något
    som brukar kallas lyckopiller.

  193. Tycker du att filosofi
    är bättre än antidepressiv medicin?

  194. Det går inte att säga så.

  195. Man behöver
    antidepressiv medicin i vissa fall.

  196. Men jag tror
    att det finns en övertro på...

  197. ...på Prozac och andra tabletter.

  198. Att man lite grann
    i vår idé om livet...

  199. Det finns inte utrymme
    för att vara ledsen och förtvivlad.

  200. Om man blir ledsen och förtvivlad
    som ett svar på en skilsmässa-

  201. -eller en närståendes död eller
    en förlamning så är det väldigt sunt.

  202. Det hade varit sjukligt
    att inte bli det.

  203. Då undrar jag om man
    ska använda sig av psykofarmaka.

  204. Jag tror
    att man behöver andra verktyg.

  205. Till exempel att reflektera
    över vad det nya livet innebär.

  206. Finns det situationer som är tvärtom?

  207. Då du skulle avråda nån
    från en filosofisk praktiker?

  208. Eller en patient, en gäst,
    som skulle söka konsultation hos dig-

  209. -som du skulle
    vara tvungen att avvisa?

  210. Det gör jag med människor
    som har stora livskriser.

  211. Om det är mer relevant
    från min kunskap.

  212. Jag kan bedöma
    att nån är i jätteobalans.

  213. Jag är ingen behandlare.

  214. Det kan vara
    annan behandling de behöver.

  215. De kanske tror att jag kan ge den.
    Då informerar jag om det.

  216. Men generellt
    ser jag ingen fara i det.

  217. Det kan vara nån
    som har behov av psykofarmaka-

  218. -eller som har andra kriser
    eller nån patologi.

  219. Det skulle inte skada.

  220. Man kan samtidigt ha filosofiska
    diskussioner om vad som är viktigt.

  221. I boken pratar du roligt om några
    fallgropar som försvårar för oss-

  222. -för att vara så kloka
    som vi skulle vilja vara.

  223. Akvarellen som du har gjort
    visar några av fallgroparna.

  224. Kan inte du berätta
    lite om bilderna här?

  225. -Vad står det?
    -Det är två sätt att vara vilsen på.

  226. En människa säger: "Var är jag?"

  227. Den andra, samma människa säger:
    "Här är jag. Var är alla andra?"

  228. Det illustrerar hur vi inte
    problematiserar vår egen ståndpunkt.

  229. Man har inte de kritiska,
    kreativa ögonen på sig själv.

  230. Man utgår ifrån
    att man är världens mittpunkt.

  231. Vad finns det fler för fallgropar
    som förhindrar klokhet?

  232. Dels är det ju det vi pratade om
    att flytta till landsbygden.

  233. Det är effektivt att distrahera sig.

  234. När det blir jobbigt kan man
    börja dricka, jobba eller träna mer.

  235. Man distraherar sig på olika sätt.
    Handlar, till exempel.

  236. Vi förenklar också tillvaron.
    Man ser saker svart och vitt.

  237. Att, ja...
    "Afrika är bara krig och svält."

  238. Man vet nånstans
    att det är mer komplext.

  239. Livet är mer komplext är kunskapen om
    världen man klänger sig fast vid.

  240. Man gör det för att orientera sig,
    så det är ju inte konstigt.

  241. Det är som egofixeringen
    som bilden illustrerade.

  242. Sen är det väl ett par tre till
    som jag har glömt.

  243. Självbedrägeri eller låsning gör
    att man inte ställer sig frågorna.

  244. Ja, bristande mod också.
    Det är jobbigt.

  245. Man kan förstå att allt
    är annorlunda än vad man tänkte.

  246. Det ställer krav.
    Hur ska man hantera det?

  247. Ska man fortsätta leva så?

  248. -Då kanske kaoset ökar istället.
    -Absolut.

  249. Tycker du att filosofi
    gör samhället mer demokratiskt?

  250. Ja, nu är ju det en av mina...

  251. Min akademiska filosofi
    är ju moral- och politisk filosofi.

  252. Jag är intresserad
    av det goda samhället.

  253. Ett demokratiskt samhälle är ju
    i sig ett föremål för en definition.

  254. Vad man menar med det
    är ju en allmän floskel.

  255. Vi pratar om hur viktig
    demokratin är. Vad är det?

  256. Är det att rösta vart fjärde år
    utifrån nån odefinierad magkänsla?

  257. Eller att reflektera
    kritiskt och kreativt?

  258. Ja, det är en förutsättning
    för att vara med-

  259. -och ha möjlighet att påverka
    vilket håll landet styrs.

  260. Vilken relation
    man själv har till samhället.

  261. Hur man bör leva tillsammans.

  262. Övar man sig
    i kritiska, kreativa reflektioner...

  263. Det vill säga att tänka logiskt.

  264. Att tänka empatiskt
    och vara kreativ eller fantasifull.

  265. Då övar man sig
    på att tänka utanför det givna.

  266. Jag stöttar
    den demokratiska processen.

  267. Kan även barn lära sig
    att tänka kritiskt och kreativt?

  268. Ja. Jag har inte jobbat
    med så unga barn.

  269. I Australien
    är det obligatoriskt i grundskolan-

  270. -från första klass
    till sista i grundskolan.

  271. Och det har drivits av lärarna
    själva, inte från politiskt håll.

  272. Det är spännande
    och inte speciellt stor skillnad.

  273. Riktigt små barn har också
    jättedjupa funderingar kring vänskap.

  274. "Hur ska jag vara när nån
    säger att jag ska vara snäll?"

  275. "Finns skuggor på riktigt? Har man en
    familj fast föräldrarna är skilda?"

  276. Det är ju väldigt
    filosofiska frågeställningar.

  277. Vilka tycker du är de
    stora filosofiska frågorna idag?

  278. Det är samma som alltid.

  279. Det är samma som barnen ställer
    kanske redan när de är pyttesmå.

  280. Ja, det jag är intresserad
    av är moralfilosofi.

  281. Hur bör jag leva?

  282. Och politisk filosofi som är:
    hur bör vi leva?

  283. Sen är det naturligtvis
    vänskap, mod, kärlek.

  284. Ja... Lycka.

  285. Var de samma eller annorlunda
    på Sokrates tid?

  286. Nej. Det är så himla bra. Det är där
    den akademiska filosofin kommer in.

  287. Man har en enorm skatt att ösa ur
    av de som har tänkt på det tidigare.

  288. Har du nån favoritfilosof?

  289. Min är Wittgenstein.
    Du skriver om honom.

  290. -Har du nån stor föregångare?
    -Ja, Sokrates.

  291. Han hade de tre olika fundamenten
    som vi är inspirerade av:

  292. Tron på att vi har en inre visdom.

  293. Den behöver provoceras eller
    ifrågasättas för att formuleras.

  294. Om du skulle ut i näringslivet som
    filosofisk praktiker och verka där...

  295. -Vad skulle man kunna göra?
    -Det gör jag redan.

  296. Man undersöker till exempel mod.

  297. Företag har pärmar med värderingar
    och vet inte vad de ska göra med dem.

  298. Sokratiska dialoger är
    ett bra sätt att befästa dem-

  299. -eller ifrågasätta dem
    och grundlägga dem på nya sätt.

  300. -Och det funkar bra?
    -Ja, jättebra.

  301. Betyder det att alla
    är filosofer innerst inne?

  302. -Ja.
    -Hur då?

  303. Det går inte att gå igenom en dag
    utan att bli irriterad på nånting.

  304. Det sättet vi lever på är ett uttryck
    för vad vi tycker är värdefullt.

  305. Antingen kan det vara utifrån
    ett medvetet reflekterande:

  306. Man lever enligt värderingarna
    på ett medvetet plan.

  307. Man kan också vara färgad av sociala
    regler, familj, idoler och reklam.

  308. Frågan var alltså...?

  309. Frågan är om alla
    är filosofer innerst inne.

  310. Just det. Filosoferandet är alltså...

  311. Föremålen för filosoferandet
    är relationer. Det finns överallt.

  312. Huruvida man ska ta sista kakan i
    personalrummet eller inte och varför.

  313. Eller varför man blir irriterad
    på nån som säger nåt till en?

  314. Det är ju moraliska överväganden
    som gör att man reagerar.

  315. Man klandrar och berömmer folk.
    Det gör vi varje dag.

  316. Har filosofin gett dig redskap
    som gör dig kanske inte lyckligare-

  317. -men i alla fall
    tryggare eller tydligare?

  318. Eller att du går stadigare på jorden
    eller nåt sånt där?

  319. Ja, det tycker jag.
    Det är kanske lite paradoxalt-

  320. -men det är också ett verktyg
    för att just tvivla.

  321. Det är nåt som är lite undervärderat.

  322. Tage Danielsson sa:
    "Utan tvivel är man inte klok."

  323. Det är ju helt fantastiskt
    klokt sagt. Man behöver tvivla.

  324. Jag känner att det går stadigare
    därför att jag tvivlar mer.

  325. Om du fick välja nån som skulle
    läsa boken, vem skulle det vara?

  326. Jag vill att Fredrik Reinfeldt
    läser min bok.

  327. Han har sån makt genom sin roll
    som statsminister i Sverige.

  328. Han kan verka för att det här
    faktiskt blir implementerat mer-

  329. -i skola, vård och offentliga rum.

  330. Det blir då också ett verktyg
    för att trimma sitt omdöme.

  331. Jag tror att han har en idé om...
    Ett vishetsideal, tror jag.

  332. Jag tror att han skulle kunna
    se värdet i detta och verka för det.

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Du har svaren!

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Många av oss har svårt att hantera dilemman och tunga känslor. Tulsa Jansson är praktisk filosof och vill med "Du har svaren!" ge oss nya verktyg att hantera kriser med. Grundtanken i praktisk filosofi är att den som söker svar själv bär på svaret och med filosofins hjälp kan hitta fram till det. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Ämnen:
Psykologi och filosofi > Filosofi
Ämnesord:
Filosofi, Filosofisk rådgivning
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i En bok, en författare

2010
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sören Wibeck

I "Ett land, två folk" skildrar journalisten och författaren Sören Wibeck den sekellånga konflikten mellan israeler och palestinier som i grunden inte är religiös, utan har nationalistiska orsaker. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kurdo Baksi

I "Min vän Stieg Larsson" beskriver författaren samarbetet och de många diskussionerna med sin "storebror" Stieg. Hans arbetskapacitet, energi och idérikedom kom läsarna till del, men i många hänseenden var han också en gåtfull människa. Intervjuare: Marianne Rundström.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sanna Sjöswärd

I "Min mamma är en persisk prinsessa" skildrar Sanna Sjöswärd sin uppväxt som adoptivbarn i Sverige och mötet med sin biologiska familj i Iran många år senare. Intervjuare: Sharon Jåma.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Johan Hakelius

I "Döda vita män" porträtterar Johan Hakelius ett antal brittiska män. Intervjuare: Max Landergård.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Annika Borg

"Bibeln på mitt sätt" av teologen, prästen och författaren Annika Borg är en guide till Bibelns texter skriven på ett såväl kärleksfullt som respektlöst sätt. Intervjuare: Mats Svegfors.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Wanja Lundby-Wedin

I "På väg mot jämlikhet" skriver LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin Att jämlikhet är hennes måttstock när det gäller politiskt och fackligt arbete. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lars Gunnar Erlandson

I "Lunch med Victor Borge" berättar Lars Gunnar Erlandson, mångårig utrikeskorrespondent för Sveriges Radio, om den danske pianisten och underhållaren Victor Borge. Intervjuare: Kristina Bennet Westre.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Stig Hansén

I "Wallraff" frågar journalisten Stig Hansén ut den tyske författaren Günter Wallraff om moral och etik, och denne berättar öppet om sina bevekelsegrunder, valet av roller och om sina drömmar. Intervjuare: Anna Maria Höglund.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Pia Gadd

I "Frillor, fruar och herrar" tittar journalisten Pia Gadd närmare på frilloväsendet som under flera hundra år var en helt öppen företeelse och som också kunde ha maktpolitisk påverkan. Vem var frillan och vad betydde hon för sin samtid? Intervjuare: Antonio de la Cruz.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

David Eberhard

I "Ingen tar skit i de lättkränktas land" reder psykiatern David Eberhard ut varför vi, trots att vi lever i världens mest rättvisa land, allt oftare känner oss kränkta. Intervjuare: Erik Gandini.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Tilde Björfors

I "Inuti ett cirkushjärta" av Cirkus Cirkörs grundare Tilde Björfors följer vi Cirkus Cirkör som 1995 formulerade visionen om att förändra världen genom nycirkus. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Joel Dahlberg

Intervju med ekonomijournalisten Joel Dahlberg om hans bok "Bankbluffen", i vilken han granskar storbankernas tjänster som ofta innebär att kunderna betalar mer än de egentligen behöver.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sverker Sörlin om Den blinde skaparen

"Den blinde skaparen" av idéhistorikern Sverker Sörlin handlar om vetenskapsmannen Charles Darwin, urtypen för det ensamma geniet. Intervjuare: Eva Hamilton.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Björn Höglund

I "Alla spelar spel" skildrar kulturjournalisten Björn Höglund sällskapsspelens historia. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Klas Hallberg

I "YCDBRALAI", som ska utläsas som You Can't Do Business Running Around Like An Idiot, berättar författaren och föreläsaren Klas Hallberg om att få saker och ting gjorda. Intervjuare: Lena Scherman.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2011
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hooman Majd

I "Irans dubbla ansikte" av Hooman Majd möter vi den sekulära storstadseliten och den fattiga jordbrukarmajoriteten. Deras land är storslaget, komplext och motsägelsefullt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kristoffer Ahlström

Med "Magkänslans anatomi" vill journalisten Kristoffer Ahlström kartlägga de psykologiska mekanismer som ligger bakom hur vi fattar våra beslut. Vad krävs för att de beslut vi slutligen tar skulle kunna bli mycket bättre? Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lotta Schüllerqvist

"Marnas hemlighet" av journalisten Lotta Schüllerqvist vill visa det Gaza som finns bortom dramatiska bilder och rapporter om våld. Här möter vi människor i deras vardag med sina drömmar och okuvliga hopp. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sören Sommelius

"Från King till Obama" av kulturjournalisten Sören Sommelius tar upp de svartas kamp för sina medborgerliga rättigheter i det "civiliserade" USA. Rasåtskillnader är inte så långt bort som många tror. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ernst Brunner

I "Anckarström och kungamordet" tecknar författaren Ernst Brunner ett porträtt av Gustav III:s mördare. Jacob Johan Anckarström var ansedd som en brutal person i Sverige, men som ett moraliskt föredöme ute i Europa. Vilken är den sanna bilden? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Dilek Baladiz

"I hederns skugga" av socionomen Dilek Baladiz kommer unga män som är uppvuxna med hedersnormer till tals. Vilka krav och förväntningar har deras familjer på dem som bröder och som blivande äkta män och pappor? Intervjuare: Thord Eriksson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Thomas Anderberg

"Den stora konstsvindeln" av kritikern och filosofidocenten Thomas Anderberg handlar om Andy Warhols Brillolåda som skulle säljas på Stockholms Auktionsverk. Försäljningen stoppades sedan märkliga omständigheter framkommit. Intervjuare: Ulrik Petersson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Birgitta Kimber

"Att stå ut med busungar" av specialläraren och psykoterapeuten Birgitta Kimber handlar om att bemöta barn som skolkar, bråkar, stör eller på annat sätt visar att de inte mår bra. Här bygger metoden på att det skapas en allians mellan föräldrar och skola. Intervjuare: Thord Eriksson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Görrel Espelund

"8 kvinnor som skapat världsrubriker" av journalisten Görrel Espelund handlar om det manliga maktmonopol som håller på att brytas. Men vilken skillnad gör egentligen kvinnliga ledare? Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kjell Albin Abrahamson

"Så länge du lever" av radiojournalisten Kjell Albin Abrahamson handlar om samtal mellan honom själv och kollegan Kerstin Bodell - två människor som vill prata om något annat än sina sjukdomar. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jonas Söderström

"Jävla skitsystem!" av informationsarkitekten Jonas Söderström tar upp undermåliga datasystem ur ett arbetsmiljöperspektiv. Vad är det som stressar dig på jobbet? Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Steve Sjöquist

"Fotspår" av författaren och föreläsaren Steve Sjöquist handlar om livet som hiv-positiv i dagens Sverige. Vad händer när vi vågar möta medmänniskor utanför de konventionella ramarna? Steve Sjöquist intervjuas av Gabriella Ahlström.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Disa Håstad

"Frihetens frestelser" av den före detta utrikeskorrespondenten Disa Håstad handlar om huruvida de nya stater som bildats i Centralasien efter murens fall och kommunismens sammanbrott kommer att formas till fredliga och demokratiska stater. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bengt Göransson

I "Tankar om politik" vill den före detta skol- och kulturministern Bengt Göransson uppmana till eftertanke och nyansering i ett medialt klimat som ställer allt högre krav på politikern och medborgaren. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kristina Engwall

"Frivillig barnlöshet" handlar om den fråga som de flesta någon gång i livet behöver ta ställning till. Situationerna när det passar, eller inte passar, att skaffa barn omges av starka normer och föreställningar. En av bokens två redaktörer, historikern Kristina Engwall, intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2012
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Nisse Simonson

I "Glöm inte minnet" berättar läkaren Nisse Simonson om vår snillrika hjärna utifrån nyckelorden minnet och glömskan. Han bjuder också på olika fallbeskrivningar och berättar om det senaste inom minnesforskningen. Intervjuare: Aina Bergvall.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Dan Josefsson

"Den mörka hemligheten" av journalisten Dan Josefsson och psykologen Egil Linge vänder sig till alla som märker att det är något som inte stämmer när de försöker skapa, eller leva i, nära relationer, och till dem vars förflutna hindrar dem från att leva det liv de vill leva. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jan Jörnmark

"Avgrunden" av ekonomhistorikern Jan Jörnmark och bildkonstnären Annika von Hausswolff är en undersökning i efterdyningarna av kollaps, skenande statsskulder och ödeplatser. Hur sätter kapitalismen spår i geografin? Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Åsa Moberg

Vad är väninneskap - ett ord som inte ens finns? I "Väninnorna och jag" har författaren Åsa Moberg samlat exempel ur sitt eget och åtta nära väninnors liv. I fritt flödande och mycket spontana intervjuer diskuterar de väninneskapets natur. Intervjuare: Ann Lagerström.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bo Bergström

Vi upplever just nu en gigantisk fotoboom och det är många som är nyfikna på den kommunikativa sidan av fotograferandet. I "Bild & budskap" skriver Bo Bergström om triangeldramat mellan beställaren, fotografen och betraktaren. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Fatima Bremmer

I "De sista tanterna" har Fatima Bremmer och fotograf Magnus Wennman klivit in i tanternas värld. De har följt med Ebba, 85, på syjunta och Maj-Britt, 82, till Salong Fleur. Boken tar upp ämnen som husmorsideal och familjepolitik, ger bakgrund till tanternas karakteristiska inredning, frisyr, klädstil och fritidsintressen.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Åke Holmquist

I "Beethoven" av Åke Holmquist möter vi Ludwig van Beethovens (1770-1827) unika konstnärskap och tragiska liv som personifierade romantikens begrepp om ett geni. Han blev en legend redan under sin livstid, beundrad och ifrågasatt, utmanande och oroande. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Leif GW Persson

I "Gustavs grabb" berättar Leif GW Persson i romanform om sitt eget liv, om hela klassresan från uppväxten i arbetarkvarteren på Gärdet i Stockholm till livet idag. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kenneth Kauppi

Ett fritidshus kan ligga nästan varsomhelst. Och se ut hur som helst. Det som gör fritidshusen i "Arkitektens fritidshus" av Kenneth Kauppi så speciella är att de bebos av personer som i sitt dagliga värv bland annat skapar vackra, trivsamma miljöer åt andra. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Birgitta Forsman

I " Gudlös etik" argumenterar Birgitta Forsman för att etiken måste befrias ur religionens tvångströja. De religiösa moralreglerna är inte så bra som många vill tro, och sökandet efter svar på dagens moralfrågor i uråldriga skrifter är en usel metod att bedriva etik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Anders Andrén

"Det medeltida Gotland" av arkeologiprofessorn Anders Andrén tar upp öns dramatiska historia och dess spår av en svunnen storhetstid. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lena Granqvist

Under ett helt liv står en akademiker inför många val som får betydelse för livets sammanlagda inkomst. "Livslön", av bland andra Lena Granqvist, är tänkt som en vägledare för alla som vill veta mer om detta begrepp. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Tommy Deogan

"Män av våld" av Tommy Deogan tar upp dagens huligankultur i Sverige. Hur ska denna ständigt växande rörelse bemötas? Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Patricia Lorenzoni

I "Mama Dolly" av idéhistorikern Patricia Lorenzoni möter vi lyckliga, tragiska och parodiska modersgestalter. Vi har alla en relation till mödrar, om inte annat så till vår egen. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Göran Bexell

"Akademiska värden visar vägen" av Göran Bexell tar upp universitetens roll som en av samhällets främsta drivkrafter för utveckling och förnyelse. Författaren är professor i etik och före detta rektor för Lunds universitet. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2013
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jäkla människa

Hur hanterar man jobbiga människor i vardagen och på jobbet? Psykologerna Mattias Lundberg och Anders Wahlberg vill med ”Jäkla människa! - en handbok i hur du hanterar jobbiga människor på arbetet” ge oss verktygen. Mattias Lundberg intervjuas av Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Främling, vad döljer du för mig?

Rasism utförs oftast inte av monster. Den utförs av sådana som du och jag, välintegrerad och så kamouflerad att vi ofta inte ser den. Marcus Priftis, författare och spoken word-artist, hävdar att vi alla, mer eller mindre, gör oss skyldiga till sådan här vardagsrasism. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sveriges historia 1830-1920

I ”Sveriges historia: 1830-1920” beskriver Bo Stråth, professor i historia vid Helsingfors universitet, en period präglad av framtidstro och industrialism, men också av konflikter mellan kungamakt och folkstyre, mellan arbetare och arbetsgivare. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En dos stryknin

Snövit, Madame Bovary och pastor Gregorius är bara några exempel på personer i litteraturen som har förgiftats. I ”En dos stryknin” ger Olle Matsson, professor i kemi vid Uppsala universitet, en bred kulturhistorisk och naturvetenskaplig skildring av gifter och giftmord i litteraturen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den siste resenären

Tomas Löfström skriver i "Den siste resenären” om den bortglömde Torgny Sommelius som utvecklade reseskildringen under 50-talet. Journalisten och författaren Torgny Sommelius följde ett eget spår. Han skrev om resenärens ensamhet och blandade dokumentära reportage med fiktion. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Alltings mått

Vad är värdet av humaniora? Inom universiteten och forskningspolitiken har debatten om humaniora länge varit låst i två positioner. I ”Alltings mått” hävdar idéhistorikerna Anders Ekström och Sverker Sörlin att humanistisk kunskap redan idag spelar en betydligt större roll än vad som erkänns. Anders Ekström intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sveriges historia 1920-1965

Det Sverige som beskrivs i ”Sveriges historia: 1920-1965” är ett land som av sin samtid betraktades med såväl avund som misstro. Medan fattigdomen och arbetslösheten minskar ökar siffrorna för valdeltagande, löneökningar, semesterveckor och pensioner. Yvonne Hirdman intervjuas av Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Route 66

”Route 66 och den amerikanska drömmen” av Peter Kadhammar beskriver ett Amerika långt från den amerikanska drömmen. Kadhammar reser från Oklahoma till Kalifornien. Han stannar till i småstäder och pratar med folk på bensinmackar, härbärgen och i soppköer. Han ser ett land i förfall. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lärarens retorik

Hans Gunnarsons retoriska verktyg kan användas i klassrum, vid konferenser och i möte med föräldrar. "Lärarens retorik" är tänkt att utveckla såväl den egna som elevernas förmåga att kommunicera. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Maten och makten

Samtidigt som efterfrågan på mat i världen ökar blir de svenska bönderna allt färre. Vilka blir följderna av att Sverige ställer sig utanför den globala matproduktionen? Christer Isaksson intervjuas av Susanna Baltscheffsky.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mitt grymma öde

"Mitt grymma öde - roman" av Carl-Michael Edenborg är en ocensurerad berättelse. Det är kompositören Händel som själv får föra ordet. Han ansågs vara tidens största kompositör, men uppfattades också som fet, ful, snål och lynnig. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kongo - en historia

David van Reybrouck skildrar Demokratiska republiken Kongos utveckling från och med 1850. Det är en historia om exploatering, kolonisering och folkmord. Men också om människors förmåga att se framåt under de mest exceptionella omständigheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kryp

I John Hallméns närgångna fotografier får vi uppleva krypens värld i makroperspektiv - håriga flugor, slitna skalbaggar och färgstarka flicksländor täckta av daggens droppar. Det blir som en upptäcktsfärd till en främmande civilisation. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Godkänt?

Svenska elevers resultat i internationella mätningar blir allt sämre. I ”Godkänt? – en reportagebok om den svenska skolan” försöker reportern Emma Leijnse ta reda på varför. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Limbo

Vad gör en förälder med en 20-åring som tillbringar nätterna framför datorn och sover halva dagarna? Helene Lumholdt och Karin Enqvist har skrivit ”Limbo : en bok om dem som fastnat i entrén till vuxenvärlden till deras oroliga, arga och vilsna föräldrar”. Författarna vill visa på en väg framåt. Helene Lumholdt intervjuas av Hélène Benno.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2014
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Katastrofdoktorn

Johan von Schreeb har 25 års erfarenhet av att arbeta som kirurg på slagfält. "Katastrofdoktorn" handlar om varför han har sökt sig till platser som andra hjälporganisationer flyr. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Civilsamhället klämt mellan stat och kapital

Lars Trägårdh och hans medförfattare har analyserat centrala framtidsfrågor. I "Civilsamhället klämt mellan stat och kapital" synas utmaningar, som när det homogena folkhemmet ska övergå till ett pluralistiskt medborgarsamhälle. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju så jävla easy going

Jenny Jägerfelds roman ”Jag är så jävla easy going” handlar om 18-åriga Joanna som har adhd, är ganska impulsiv och inte alltid så genomtänkt. Men diagnosen är inget större problem så länge hon äter sin medicin. Men när familjen inte längre har råd med den och Joanna blir kär i Audrey blir det värre. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Giv mig, min son, ditt hjärta

Eskil Franck växte upp i en familj där prästämbetet gått i arv i generationer, och själv vigdes han till präst som mycket ung. Han blir framgångsrik inom kyrkan men kämpar mot tvivel. I ”Giv mig, min son, ditt hjärta” skriver han om vägen bort från tron och kyrkan och ut mot ovissheten. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En halv sanning är också en lögn

Journalisten Hanne Kjöller uppmärksammar fall i media där hon menar att läsare och tittare har vilseförts. I "En halv sanning är också en lögn" ger hon sin kritiska syn på delar av journalistkårens förhållningssätt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lappväsendet

Utnämnandet av Adolf Suwe till lappfogde år 1885 var första steget mot bildandet av myndigheten lappväsendet. I ”Lappväsendet” skriver Patrik Lantto bland annat om hur lapptjänstemännen agerade, hur samerna betraktades och om lappväsendets funktion i statens samepolitik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Organ till salu

I ”Organ till salu” skriver etnologen Susanne Lundin om organhandelns dunkla värld där desperata patienter utgör små bitar i ett stort pussel. Hon skildrar en växande marknad någonstans mellan medicinsk spetskompetens och människohandel. Intervjuare: Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Plundrarna

Under 1930- och 40-talen stal nazisterna miljontals konstverk. Mycket hittades vid krigsslutet men en del försvann för att komma fram i ljuset igen långt senare. I ”Plundrarna” skriver Anders Rydell om nazisternas besatthet av konst och om dagens bittra kamp om rätten till den ”försvunna” konsten. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Det nya Afrika

Den ekonomiska utvecklingen i Afrika förbises ofta till förmån för gamla stereotyper. I ”Det nya Afrika” skriver SVT:s korrespondent Erika Bjerström om ett Afrika där fattigdomen minskar, demokratin är på uppgång och utvecklingen av sjukhus, utbildning och vägar drivs på av en allt större medelklass. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vina Vinas vargpinne

I Jujja Wieslanders barnbok ”Vina Vinas vargpinne” hittar Vina Vina en pinne. Den kan bli både motorsåg och metspö men är framför allt användbar när vargen kommer. Jujja Wieslander intervjuas av Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

På andra sidan oss

Max Bergander, 26 år gammal, skriver i diktsamlingen "På andra sidan oss" om de känslor han hade när han separerade från sin dotters mamma och hennes tidigare barn. Det handlar om rädsla och skam, men också om glädjen över att ha tagit ett beslut för att förändra sitt liv. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ingens mamma

I antologin ”Ingens mamma – tolv kvinnor om barnfrihet” skriver kvinnor som av olika skäl valt att inte få barn. Kvinnor som valt att sterilisera sig, som tycker att klimakteriet är befriande och som vänder sig mot den kulturella press samhället sätter på kvinnor att bli mammor. Anna Lindman intervjuar bokens redaktör Josefine Adolfsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Eremiten i Paris

Den rumänske filosofen Emil Cioran föddes i Rumänien 1911 och kom till Paris 1937. I ”Eremiten i Paris” vill Tobias Dahlkvist visa hur Cioran förvandlar den teoretiska pessimismen till en levnadskonst. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Som om vi hade glömt

Journalisten Daniel Poohl berättar om sin uppväxt i början av 1990-talet. När flyktingar från inbördeskriget i Jugoslavien flyttar till den lilla orten blir Daniel lycklig. Men i mellanstadieklassen uppstår en konflikt, likt den som pågår i övriga Sverige, när flera i klassen börjar kalla sig patrioter. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever

Isa Ståhl och Zandra Bergman vill ge unga kunskapen som krävs för att kunna påverka skola och studiesituation. "Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever" visar bland annat vad skolan enligt lag är skyldig att ta ansvar för. Isa Ståhl på Sveriges elevkårer intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2015
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Urban express

Per Schlingmann och Kjell A Nordström guidar oss i vad som händer i världen, staden och med oss människor. "Urban express" är ett collage som beskriver vår tid och hur man själv kan hantera de förändringar som möter oss alla.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

9,3 på Richterskalan

Andreas Norman berättar i sin bok ”9,3 på richterskalan” om hur han som nyss antagen till UD:s diplomatprogram skickades till Thailand dagarna efter tsunamin den 26 december 2004 och oförberedd hamnade mitt i krishanteringen efter en av de värsta naturkatastroferna i modern tid. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När lojaliteten prövas

Anders Carlberg reflekterar i sin bok ”När lojaliteten prövas” över svenska judars relation till den svenska offentligheten och om förhållandet till Israel och israelisk politik. Utgångspunkten är personlig och präglad av egna erfarenheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju svensk

I ”Jag är ju svensk” berättar Cheko och Nalin Pekgul om de ökade motsättningarna mellan konservativa muslimer och mer liberala eller sekulära. I Tensta är arbetslösheten hög och det finns många fördomar som skapar spänningar mellan olika grupper. Nalin Pekgul intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mediekratin - mediernas makt i svenska val

Kent Asp är statsvetare och professor i journalistik. I "Mediekratin - mediernas makt i svenska val" analyserar han mediernas roll inom politiken. Gör medierna egentligen demokratin bättre eller sämre? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vad är bildning

Odd Zschiedrich är bland annat kansliansvarig vid Svenska Akademien. I boken ”Vad är bildning” resonerar han kring hur begreppet bildning används i olika sammanhang. Finns det olika slags bildning och vad är allmänbildning? Har bildningsbegreppet förändrats över tid? Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Gymnasiet som marknad

Inom skolvärlden har marknadsföring blivit viktig sedan det beslutades att främja skolval och skolors frihet att utforma sin verksamhet. Lisbeth Lundahl reflekterar i "Gymnasiet som marknad" över den ökade konkurrensen mellan skolorna. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bibliotekarien som medpedagog

Sofia Malmberg är bibliotekarie på Adolf Fredriks musikklasser. I "Bibliotekarien som medpedagog" ger hon konkreta exempel på hur en pedagogisk skolbiblioteksverksamhet skapas. Även om hur man kan fungera som medpedagog i ämnesövergripande projekt. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag bara tvingar mig lite

”Jag bara tvingar mig lite” är en självbiografisk roman skriven av Maja-Stina Fransson. I den får vi följa Minna som barn, tonåring och ung kvinna. Vi får läsa hennes dagbok och följa med in i terapirummet. Hon har tvångstankar. I boken skildras det med allvar, men också med en viss komik som ett liv med tvångstankar kan innebära. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När jag inte hade nåt

Ison Glasgow är en av Sveriges mest hyllade hiphopartister. Han berättar i "När jag inte hade nåt" om sin uppväxt och hur den format honom till den han är idag. Han berättar om utanförskap, utsatthet och ett starkt band till sin mor. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Cornelis - en liten bok om vänskap

Agneta Brunius berättar i ”Cornelis – en liten bok om vänskap” om sin vänskap med Cornelis Vreeswijk. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

De nya dödssynderna

I "De nya dödssynderna" får vi reda på egenskaperna som svenska folket anser vara de sämsta. Stefan Einhorn presenterar resultaten från en opinionsundersökning och illustrerar med historier ur sitt liv. Intervjuare: Behrang Miri.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Facebookpolisen

Genom sina personliga och humoristiska inlägg på Växjö/Alvestapolisens Facebooksida har Scott Goodwin fått mycket uppmärksamhet. ”Facebookpolisen” är den ocensurerade bokversionen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Twitterboken

Sophia Sundberg, föreläser och utbildar i Twitter. I Twitterboken ger hon tips från första kvittret till att flyga fritt, och om hur man kan tänka strategiskt i sitt twitteranvändande. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den nya amerikanska maten

Emil Arvidson och Martin Gelin berättar i ”Den nya amerikanska maten” om den revolution som skett i amerikansk matkultur. Emil Arvidson intervjuas av John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Mediedagarna 2014

Lyssna på minoriteten

Ledarskapsutvecklaren Myrna Lewis menar att besluten blir bättre om man tar hänsyn till allas röster i en grupp. Att låta alla i en grupp komma till tals är en tillgång snarare än ett problem. Moderator: Martin Sande. Från Mediedagarna i Göteborg (Meg) 2014. Inspelat den 7 mars. Arrangör: Preera.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMifforadio

Donationer

Vill du donera dina organ? Vilka är för- och nackdelarna med organdonation? Mysig morgonshow om de stora livsfrågorna. Vi äter frukost och pratar med lyssnare som ringer in. Skön musik spelas.

Fråga oss