Titta

Tiggy testar

Tiggy testar

Om Tiggy testar

Tiggy är nyfiken på hur saker fungerar. Varför flyter isbitar? Hur bildas en regnbåge? Och varför bubblar läsken? Tillsammans med Beppe utför hon häpnadsväckande experiment. Tiggy testar olika fenomen och upptäcker att hon blir trött i näsan.

Till första programmet

Tiggy testar: Måla med saltMaterialDela
  1. MÅLA MED SALT

  2. Nej...

  3. Så himla lyxigt. Nästan fusk.

  4. Beppe, kolla här.
    Kolla in den här stranden.

  5. -Vad fin. Har du varit där?
    -Nej, men jag önskar det.

  6. Jag fick det med posten.
    Min kompis är på den här stranden.

  7. "Jag badar och solar varje dag"-

  8. -"oftast på stranden du ser
    på bilden. Jag dyker efter fiskar."

  9. Han kunde ha varit här
    och vattnat blommor i stället.

  10. Och fisk har vi ju här.

  11. Jag skulle mycket hellre vara här.

  12. Men en grej är inte så kul
    när man badar i havet.

  13. Om man dyker för snabbt
    drar man in massor med salt.

  14. -Brukar det hända dig?
    -Hur så?

  15. Då slarvar du med att hålla för
    näsan. Men sånt är inte roligt.

  16. Det smakar äckligt!
    Massor med salt i munnen och näsan.

  17. Men var är saltet? Havsvattnet
    ser alldeles kristallklart ut.

  18. Bra fråga.
    Det är som om saltet gömmer sig.

  19. Jag tycker att vi gör ett experiment.
    Då behöver vi lite salt.

  20. -Och så ska vi ha lite penslar.
    -Va?

  21. Ja, just det. Och så vatten.

  22. Och ett litet, svart papper.

  23. -Vad tror du om det?
    -Saltet och vattnet hajar jag.

  24. Förmodligen ska vi hälla salt i
    vattnet så att det smakar som havet.

  25. Jag tror att vi ska göra havsvatten
    med salt och vatten.

  26. Sen ska vi måla en fantastisk strand
    som ligger bredvid.

  27. Det var ingen dum gissning.
    Vi ska göra nästan precis så.

  28. Vi börjar med att hälla ner vatten
    i den här lilla glasskålen.

  29. Så. Och sen häller vi ner lite salt-

  30. -så att det blir härligt saltigt,
    precis som i havet.

  31. Härligt och härligt...

  32. Vi får blanda ordentligt.

  33. Det ser inte så gott ut.
    Lite som spökvatten.

  34. Ja, spökvatten kan man ställa utanför
    dörren så att inte tjuvarna kommer.

  35. -Kolla, nu är saltet borta.
    -Ja, visst ser det ut som havsvatten?

  36. Kolla, det är nu det roliga börjar.
    Nu doppar jag ner penseln.

  37. -Ett B. När börjar det roliga?
    -Nu får du vänta.

  38. -Hur länge då?
    -Ganska länge, faktiskt.

  39. Alltid ska man vänta...

  40. Beppe, du har gjort
    värsta magiska målarfärgen!

  41. Ganska tjusigt, va?
    Vad händer om du smakar på den?

  42. -Fy. Det är ju saltet!
    -Just det.

  43. Vi ser inte saltet,
    men det följer med i penseln.

  44. När vattnet har fått torka,
    eller avdunstat...

  45. Det är när vattnet sticker i väg.
    Då blir bara saltet kvar.

  46. Coolt. Vattnet avdunstar
    och då kan vi se saltet igen.

  47. -Vill du prova att måla?
    -Ja, jag kan måla T som i Tiggy.

  48. Det kan inte bara stå "Beppe".
    Det blir fusk och orättvist.

  49. Textning: Malin Hedlund
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Måla med salt

Avsnitt 26 av 40

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Tiggy undrar varför vattnet i havet smakar så salt - man ser ju inget salt. Hon får reda på att man kan trolla fram saltet ur vattnet genom att låta vattnet avdunsta. Och dessutom kan saltvattnet bli en magisk målarfärg.

Ämnen:
Kemi > Kemiska processer i naturen, Kemi > Materiens uppbyggnad och kretslopp
Ämnesord:
Avdunstning, Geofysik, Lösningar (kemi), Meteorologi, Naturvetenskap, Salt
Utbildningsnivå:
Förskola

Alla program i Tiggy testar

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Att lita på en liter

Avsnitt 1 av 40

Hur stor plats tar en liter? undrar Tiggy. Hon upptäcker att en liter kan se väldigt olika ut, i olika behållare och mätglas. Men är ändå alltid exakt lika mycket!

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Superblandningen

Avsnitt 2 av 40

Tiggy undersöker hur olika föremål och vätskor hamnar om man lägger ner flera samtidigt i en behållare. Varför lägger de sig i en viss ordning?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Pennans alla färger

Avsnitt 3 av 40

Tiggy får se att färgerna i en penna ibland består av en blandning av flera olika färger. Beppe visar hur färgerna kan separeras med hjälp av ett kaffefilter och lite vatten. Färgseparering, helt enkelt!

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Russinhissen

Avsnitt 4 av 40

Tiggy undersöker om ett russin flyter eller sjunker i ett glas med läsk. Hon upptäcker att kolsyra bildas i läsken när man tillsätter koldioxid.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Ballongracet

Avsnitt 5 av 40

Tiggy och Beppe bygger en tävlingsbana för ballonger som sitter på sugrör. Vad är det för kraft som får dem att åka framåt längs banan?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Fluffiga degen

Avsnitt 6 av 40

Tiggy bakar bullar och gör två olika degar. Den ena med jäst och den andra utan. Blir det någon skillnad på dem?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Flyter eller inte

Avsnitt 7 av 40

Tiggy undersöker vad som flyter och vad som inte flyter när det släpps ner i vatten. Vad är det som gör att vissa saker flyter? Beppe förklarar förenklat vad begreppen Arkimedes princip och flytkraft innebär.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Trött i nosen

Avsnitt 8 av 40

Tiggy testar att lukta en lång stund och inser att näsan kan bli trött. Näsans doftceller orkar inte längre skicka signaler till hjärnan och det slutar att lukta.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Braigaste bron

Avsnitt 9 av 40

Tiggy vill bygga ett hus av pepparkakor, men upptäcker att alla material inte tål lika mycket påfrestning.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Den magiska ballongen

Avsnitt 10 av 40

Tiggy undersöker vad som händer med en ballong om man gnider den mot hår eller ylle. Hon upptäcker att ballongen får en laddning som kan dra till sig eller stöta bort olika föremål. Beppe förklarar begreppen attrahera och repellera.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Vackraste oljan

Avsnitt 11 av 40

Tiggy får lite olja över efter att ha smort in hjulen på sin skateboard. Istället för att kasta den tillverkar Tiggy och Beppe en slags lavalampa.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Vatten över huvudet

Avsnitt 12 av 40

Varför måste man äta mat ur en tub när man är i rymden? Beppe berättar att det är för att maten inte ska flyga iväg och Tiggy får veta att detta har att göra med något som kallas för gravitation.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Det bruna äpplet

Avsnitt 13 av 40

Varför blir viss mat brun när den har stått framme ett tag? Genom ett enkelt experiment får Tiggy reda på varför och hur det går att undvika genom konservering.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Dykarnas hemlighet

Avsnitt 14 av 40

Hur gjorde man förr när man skulle dyka? Tiggy får lära sig skillnaden mellan luftmolekyler och vattenmolekyler.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Muggtelefonen

Avsnitt 15 av 40

Tiggy bygger en telefon av tråd och burkar. Men hur kommer det sig att man hör vad den som pratar i burken säger? Jo, ljudet färdas mellan burkarna på grund av vibrationer i tråden.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer förskola & kemi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Dykarnas hemlighet

Hur gjorde man förr när man skulle dyka? Tiggy får lära sig skillnaden mellan luftmolekyler och vattenmolekyler.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Det bruna äpplet

Varför blir viss mat brun när den har stått framme ett tag? Genom ett enkelt experiment får Tiggy reda på varför och hur det går att undvika genom konservering.

Fråga oss