Titta

Himmel och jord

Himmel och jord

Om Himmel och jord

Vilken roll har religionen i det moderna samhället? Hur lever vi ett gott liv? Vad är skillnaden mellan religion och kultur? Utifrån allmänmänskliga livsfrågor belyser vi världsreligionerna. Filmaren Erik Sandström reser runt i världen och träffar människor som berättar vad religionen betyder för dem. Religionshistorikern Karen Armstrong resonerar. Psykologen Susan Gantt berättar om gruppdynamik.

Till första programmet

Himmel och jord: Jakten på lyckanMaterialDela
  1. Lyckan, finns den?

  2. Kan man bli lycklig, eller är lyckan
    små glimtar av en önskevärld-

  3. -som vi aldrig får stanna i?

  4. Kan religion vara en väg till lyckan?
    Jag ska försöka ta reda på det.

  5. Jag ska inte be till olika gudar,
    utan träffa människor-

  6. -som har tänkt mycket
    på vad lyckan är.

  7. Jag börjar lite klichémässigt med att
    leta reda på en guru på en bergstopp.

  8. Nånstans här hoppas jag kunna hitta
    den första ledtråden till lyckan.

  9. När man mediterar
    ska man sitta så här.

  10. Höger ben över vänster,
    höger hand över vänster.

  11. Andas in, tänk put.
    Andas ut, tänk tå.

  12. Fokusera här eller här.
    Utforska sinnet och sök stillhet.

  13. Man får insikt.

  14. Man förstår vad som är vad,
    det man inte visste.

  15. Man ska hjälpa dem
    som har det svårt, och ge.

  16. Man ska följa Buddhas regler
    och meditera.

  17. Då når man himlen-

  18. -och slipper återfödas.
    Det gäller alla!

  19. Man får även glädje i livet.

  20. Meditation - det är som en blandning
    av avspänning och koncentration.

  21. Jag har sett varianter
    i olika religioner.

  22. Det är inte bön,
    utan en helt annan stillhet.

  23. Man är inte i dialog med nån gud.
    Det handlar om att rensa bort-

  24. -alla störande tankar. Det här
    är nåt vi alla kan behöva i vardagen-

  25. -även om vi inte tillber
    nån särskild gud.

  26. Jag ska träffa en buddhistmunk
    i London.

  27. Han kanske kan ge tips
    om hur jag plockar de bästa bitarna-

  28. -ur de österländska visdomarna.

  29. Jag vaknar och stiger upp
    vid fem eller halv sex på morgonen.

  30. Sen sitter jag
    från klockan sex till klockan sju.

  31. Efter det gör jag olika sysslor.

  32. Det handlar om vardagssysslor-

  33. -men vi ska vara meditativa
    och medvetna om det vi gör.

  34. Det är det som buddhismen går ut på:

  35. Att vara medveten
    och komma till insikt.

  36. Det finns olika typer av medvetenhet.
    Den första handlar om kroppen.

  37. Det är oftast det man fokuserar på
    när man sopar.

  38. Jag är medveten
    om hur min arm rör sig-

  39. -och om de känslor
    som ingår i den rörelsen.

  40. Jag stannar kvar i det
    och är medveten om min kroppsform.

  41. Det är att vara medveten
    om sin kropp och sitt intellekt-

  42. -och om känslorna som kommer
    och går. Ju mer medveten man är-

  43. -desto fler såna stunder får man
    och desto bättre blir det.

  44. Jag vill absolut inte ge intryck
    av att jag har kommit särskilt långt.

  45. Jag har fått ut mycket av det
    - det är verkligen givande.

  46. Men jag har en mycket lång väg
    att vandra-

  47. -och jag har bara precis börjat.

  48. Luangpor, jag har
    några funderingar om andning.

  49. Kan jag fokusera
    på andningen vid nästippen-

  50. -när jag vill träna
    min koncentration-

  51. -och sen fokusera på andningen
    vid naveln, eller vore det oklokt?

  52. Teknikerna är helt skilda
    och har mycket olika syften.

  53. I det ena fallet försöker du enbart
    koncentrera dig.

  54. I det andra fallet ska du visserligen
    använda din koncentration-

  55. -men du ger akt
    på hur ditt medvetande rör sig.

  56. Det finns inte en korrekt definition
    av lycka, utan tre, fyra stycken.

  57. Man kan med lycka mena
    ett extatiskt lyckorus, eufori.

  58. Man kan med lycka mena sinnesfrid.

  59. Den tredje användningen
    är att må förbaskat bra.

  60. Den fjärde är
    att vara nöjd med sitt liv.

  61. Vill man maxa den första,
    den euforiska känslan-

  62. -så finns det en viss risk
    att man ger sig på droger.

  63. Det gör att de andra tre
    går åt pipan på sikt.

  64. Men om man försöker maxa sinnesfrid-

  65. -som i vissa religioner,
    främst buddhism-

  66. -då tror jag att de andra tre
    kommer på köpet.

  67. -Ser du på tv?
    -Nej.

  68. -Spelar du spel på din Iphone?
    -Jag har ingen Iphone.

  69. -Läser du tidningar?
    -Ibland torkar jag fönstren med dem.

  70. -Vet du vad som händer i världen?
    -Nej.

  71. -Det låter tråkigt.
    -Men man ger akt på sitt medvetande.

  72. När man ger akt på sitt medvetande-

  73. -börjar man se vad saker och ting
    består av och hur de hänger ihop.

  74. -Hur är det med sex?
    -Det är nåt man måste kämpa med...

  75. ...när man lever så här.
    Jag är ju ung.

  76. Man har tankar och minnen,
    t.ex. minnen av en gammal flickvän.

  77. Om man ägnar för mycket tid åt det
    skapas begär och energi.

  78. Det blir ett problem. Det tar längre
    tid att hamna i rätt sinnesstämning.

  79. Så du ägnar dig inte alls åt sex?

  80. -Inte ens... Du behöver inte svara.
    -Jag tror jag vet vad du tänker säga.

  81. Det gäller allt. Förutom att man
    inte alltid kan styra sina tankar.

  82. Du kan drömma eller tänka,
    men inget mer än så.

  83. Just det.

  84. På senare tid
    har man talat mycket om lycka.

  85. Vissa säger nu att buddhismen
    handlar om lycka.

  86. Men det stämmer inte.
    Buddha talade inte om lycka.

  87. Han talade om att övervinna lidandet-

  88. -om att befria sig från lidandet.
    Det är inte samma sak.

  89. Buddhisterna
    försöker alltså inte bli lyckliga.

  90. Deras mål
    är att göra sig av med sina behov-

  91. -eftersom det är de
    som orsakar allt lidande.

  92. Att inte känna lidande - kan det
    vara ett steg mot att känna lycka?

  93. Det verkar logiskt på nåt sätt.
    Jag frågar teologen Karen Armstrong-

  94. -om de andra religionerna
    har kommit fram till samma sak.

  95. Lidandet är det enda som varenda
    människa kommer att uppleva-

  96. -vid nåt tillfälle i livet.
    Till exempel kommer vi alla att dö-

  97. -och det blir troligen
    ingen behaglig upplevelse.

  98. Lidandet är påtagligt,
    och religionerna har inte hävdat-

  99. -att de ska ta bort det eller fungera
    som en sorts bedövningsmedel-

  100. -så att man kan gå igenom allt hemskt
    utan att känna nåt.

  101. Syftet med religionen är inte
    att besvara våra frågor om kosmos.

  102. Det har vi vetenskapen till. Reli-
    gionen kan inte besvara de frågorna.

  103. Och det behöver den inte heller.
    Den ska hjälpa oss-

  104. -att på ett konstruktivt,
    välvilligt och fredligt sätt-

  105. -hantera de problem
    som inte går att lösa.

  106. Den lyckoforskning jag har tagit del
    av, som finns på lycka och religion-

  107. -är för det mesta gjord i USA.
    De har sett ett svagt samband-

  108. -mellan religion och lycka.

  109. Att religiösa människor i genomsnitt
    är lite, lite lyckligare än andra.

  110. Men när man
    gör om studierna i Europa-

  111. -finns det inget samband alls.

  112. Det tror man beror på att välfärds-
    staten är illa utvecklad i USA.

  113. Kyrkan och församlingen får vissa
    av de funktioner som staten har här.

  114. Jag brottades med tanken
    på att göra abort.

  115. Och jag kan berätta att Jesus och
    hans ödmjukhet gav mig en mild knuff.

  116. "Gör det inte, gör det inte."

  117. Man har sett att religionens sociala
    aspekter är mest lyckobringande.

  118. Inte att man sitter och ber
    och hamnar i goa medvetandetillstånd-

  119. -utan att man är med i en församling
    och deltar i olika aktiviteter.

  120. Enligt Buddha
    var begäret lidandets orsak.

  121. Om vi tillåter oss själva
    att följa vårt begär-

  122. -kommer vi aldrig
    att kunna hantera det.

  123. Då fortsätter det att styra oss. Våra
    liv är fyllda av otillfredsställelse-

  124. -och är i grund och botten
    en form av lidande.

  125. Om vi analyserar det
    så upplever vi visserligen lycka-

  126. -men den lycka vi upplever
    varar inte.

  127. Alla drabbas av lidandets problem.

  128. Folk använder en mängd olika
    metoder för att minska sitt lidande.

  129. Kortsiktigt fungerar det så klart.
    Det kan kännas bra ett tag.

  130. Men sen tar det slut.
    Shoppingturen är över.

  131. Jag vet inte om resonemanget håller.

  132. Visst går våra ägodelar sönder, och
    våra lyckliga dagar följs av mörka.

  133. Vi förändras. Livet är kort,
    och en dag är det slut.

  134. Men man kan väl ändå njuta av det
    så länge man har det?

  135. Jag älskar att shoppa
    och att ha fina kläder.

  136. De här är fina. 268 dollar.

  137. Jag gillar guldskor. Jag
    köper ofta skor i guldaktiga nyanser.

  138. Jag skulle se bra ut i de här.

  139. Jag vill gärna ha en äppelkaka.
    Och en äppel...

  140. Vad är det för kaka? Den ser god ut.

  141. Jag kan äta tårta och kakor
    hela veckan-

  142. -utan att längta efter riktig mat.
    Jag har gjort det. Jag älskar kakor.

  143. Är det crème brûlée?
    Jag har aldrig provat det.

  144. Jag älskar kakor.

  145. Jag gillar glasspinnar.
    Ibland äter jag det till frukost.

  146. Det räknas som frukt.

  147. I andra religioner finns idéer om att
    man tappar fokus av att ha roligt.

  148. Och visst kan det få en att tappa
    fokus på Gud eller högre syften.

  149. Att till varje pris
    försöka ha roligt-

  150. -kan få en att tappa fokus
    på Gud eller annat som är viktigt.

  151. Men jag vet
    att han vill att jag njuter av livet-

  152. -så jag behöver aldrig tänka: "Vill
    Gud inte att jag ska ha roligt?"

  153. "Vill han inte att jag ska njuta av
    stunden?" Jag vet att han vill det.

  154. Även i en stad kan man se upp mot
    himlen och få se en fantastisk syn.

  155. Det är nåt som Gud har skapat.

  156. Jag tror att Gud
    älskar att jag har roligt.

  157. Jag såg nyligen
    "Triumfens ögonblick"-

  158. -där nån säger:
    "Jag behagar Gud genom att springa."

  159. Jag har tänkt på det,
    eftersom jag brukar springa.

  160. Jag tänkte: "Gud, vill du se mig
    springa?" Han gav mig två ben.

  161. Jag är säker på att Gud
    vill att vi ska ha roligt.

  162. Allt handlar inte om det, men han
    har gett oss saker att njuta av.

  163. Vi har två olika linjer hittills:

  164. Att försaka allt för att slippa
    lidandet i att det en dag försvinner-

  165. -eller att tillåta sig själv
    njutningen av att leva i stunden.

  166. Men kanske är min fråga felställd.
    Jag frågar hur man hittar lyckan-

  167. -men jag får svar om hur det
    är tänkt att man ska leva sitt liv.

  168. Lyckan är bara en bieffekt
    av att man följer religionens regler.

  169. Eller åtminstone
    minskar man känslan av olycka.

  170. Jag ber Bengt Brülde
    reda ut begreppen.

  171. I forskningen kring lycka
    undersöker man mest-

  172. -vad som gör oss nöjda med våra liv
    eller vad som får oss att må bra.

  173. Den har en del gemensamt
    med buddhisterna.

  174. Man lägger stor vikt
    vid psykologiska faktorers betydelse.

  175. Det finns också mycket som visar att
    den yttre livssituationen är viktig.

  176. Det är viktigt
    att vara social och fysiskt aktiv-

  177. -och att ha vänner. Det är ett plus
    att ha en kärleksrelation.

  178. Det är viktigt
    att ha ett lagom utmanande jobb.

  179. Hög lön är inte så viktigt. Folk
    som tjänar mycket är lite lyckligare-

  180. -än dem som tjänar mindre, men
    skillnaden är förvånansvärt liten.

  181. Religionen är svår - som konsten.
    Den innebär hårt arbete.

  182. Att bara sjunga några psalmer
    eller läsa trosbekännelsen-

  183. -räcker inte för att göra en lycklig.

  184. Man blir bara lycklig
    om man monterar ner sitt ego.

  185. Det är det som religionen
    har förstått. Som Buddha sa-

  186. -orsakas vårt lidande
    av egoism och självcentrering.

  187. Om man släpper det blir man lycklig.

  188. I Kuala Lumpur
    träffar jag ungdomar som har insett-

  189. -att man blir lyckligare om man
    slutar tänka på sig själv hela tiden.

  190. Här är majoriteten muslimer, men
    religioner predikar ju samma princip:

  191. Att man ska hjälpa den
    som inte klarar sig själv.

  192. Och nu blir det bra. Inte bara den
    som tar emot hjälp blir lyckligare-

  193. -utan minst lika mycket den som ger.

  194. Det ger mig en stabil grund och
    påminner mig om vad som är viktigt.

  195. -Och vad är viktigt?
    -Att ge tillbaka.

  196. De är föräldralösa
    eller har problem i familjen.

  197. De kan ha ensamstående föräldrar
    eller ha fått en hård uppfostran.

  198. Pappan kan sitta i fängelse.

  199. Det känns på nåt sätt meningsfullt-

  200. -att hjälpa barnen
    att få en bättre framtid.

  201. Du sa att det handlar om att "ge
    tillbaka". Vem har gett nåt till dig?

  202. Gud. Han har gett mig
    förmånen att få födas-

  203. -i en bra familj.
    Jag är väldigt tacksam-

  204. -över att jag har sluppit
    ha det som de här barnen.

  205. Därför är det viktigt för mig
    att försöka förbättra deras liv.

  206. Vi är på väg till mötesplatsen
    där vi ska träffa frivilligarbetarna.

  207. Rörelsen växer långsamt.
    Allt fler unga engagerar sig-

  208. -vilket är bra. I dag har vi nog
    två nya frivilligarbetare med oss.

  209. Det här ska ni göra i dag.

  210. Ni låter dem sitta i en cirkel
    och prata om nyårslöften.

  211. Sen delar ni in dem i grupper,
    och vissa får gå till huset-

  212. -och andra till klassrummet.
    Fokusera.

  213. Jag tycker också
    man ska leva moraliskt-

  214. -och försöka bidra till andras lycka-

  215. -även om det inte
    skulle göra en själv lyckligare.

  216. "Jag lovar att gå i skolan."

  217. Men det har visat sig att givande och
    ideellt arbete gör oss lyckligare.

  218. Rummet där man sover.

  219. -Hur var det?
    -Jag fick bra kontakt med barnen...

  220. ...men det var svårt att hålla koll
    på alla pojkarna. Han fick flickorna.

  221. Därför hade han det ganska lugnt.
    Dessutom hade han godis i fickan-

  222. -så han hade nåt att ge dem.

  223. Så det var därför de var så tysta.

  224. -Det var inte på grund av godiset.
    -Det trodde jag.

  225. Nej, nej.

  226. Islam har lärt mig att hjälpa
    dem som inte har det lika bra.

  227. Det fungerar på samma sätt
    som för kristna eller buddhister.

  228. Det handlar bara om att hjälpa
    människor. Det spelar ingen roll-

  229. -om den andre inte är muslim.
    Jag skulle ändå hjälpa den personen.

  230. Det behöver inte vara religiöst.
    Alla kan göra det.

  231. Men vi gör det i vår religions namn.

  232. Alla har gott och ont i sig.
    Vi tar fasta på det goda-

  233. -och visar för folk
    att alla kan göra det.

  234. Jag tror man kan se på lite olika
    sätt på vad en god gärning är.

  235. Finns det osjälviska handlingar
    där man bara gör nåt för nån annan-

  236. -utan att det är nedsolkat
    av själviskhet?

  237. Det handlar mer
    om vilka konsekvenserna blir.

  238. Det är bättre att ge med lite
    själviska motiv men goda effekter-

  239. -än att vara helt ren och osjälvisk
    när det man gör inte leder nån vart.

  240. Vi ordnar soppkök
    varje onsdags- och söndagskväll.

  241. Välgörenhet har alltid
    varit en viktig del av islam.

  242. Det här är ett sätt att stärka
    brödraskapet och göra välgörenhet-

  243. -ett sätt att göra nåt gott
    för sina medmänniskor.

  244. Vi var en grupp vänner
    som startade det här.

  245. Vi ringde runt till vänner
    och samlade dem.

  246. Nu är vi så många att vi
    kan göra det två gånger i veckan.

  247. De flesta ungdomar tänker
    bara på att ha roligt nuförtiden.

  248. Det här är bättre än att bara
    stå och snacka med kompisar.

  249. Om man vill hjälpa nån,
    oavsett ras eller religion-

  250. -så behöver man
    bara ha goda avsikter-

  251. -och ett öppet hjärta.
    Det känns väldigt meningsfullt...

  252. ...att få hjälpa folk
    i sitt eget land.

  253. Det är befriande att göra det här i
    stället för att bara hänga nånstans.

  254. Jag gillar att vara här och
    dela ut mat och göra folk glada.

  255. Det gör mig varm inombords.

  256. -Hej, sötnos! Hur är läget?
    -Det är bra.

  257. -Vart ska du?
    -Till kyrkan.

  258. -Till kyrkan! Ska du sjunga i dag?
    -Ja, faktiskt.

  259. Grannskapen är viktiga.
    Växer man upp i New York-

  260. -känner man dem
    som bor i ens område.

  261. Det blir lite som en stor familj.

  262. Jag tycker mycket om South Bronx.
    Det är annorlunda, men inte dåligt.

  263. I New York har vi rykte om oss
    att vara ohyfsade.

  264. Vi kanske har stenansikten, men
    om nån stannar oss och vill prata-

  265. -så pratar vi gärna
    eller visar vägen.

  266. Jag arbetar på en kyrka på Times
    Square - "Times Square Church".

  267. De lade nog inte så mycket tid
    på namnet.

  268. Det är inget spännande arbete,
    men jag älskar min arbetsplats.

  269. Jag bad för er innan jag somnade.

  270. Det finns mycket att be om.

  271. På skyltarna står det "Stanna upp
    och be." Vi skämtar om det.

  272. Folk gör så här,
    men det ligger nåt i det.

  273. Jag bad för er.

  274. Om jag är på jobbet och säger till
    min kollega att jag har ett problem-

  275. -och frågar om vi kan be om det,
    så ber vi inte bara tillsammans.

  276. Hon ber även för mig hemma hos sig.
    Folk har den inställningen.

  277. Dessutom är vi vänner.

  278. Ibland måste man vara allvarlig. Vi
    kommer inte alltid att vara lyckliga.

  279. Och så måste det få vara. Folk
    försöker behaga Gud på olika sätt.

  280. Men...jag vet inte varför Gud
    skulle vilja ha oss här-

  281. -även om världen naturligtvis
    är hård-

  282. -om vi inte skulle kunna
    få lite andrum-

  283. -och göra nåt njutbart.

  284. Meditationen har ett syfte. Först och
    främst arbetar vi på koncentrationen.

  285. Vi försöker samla den energi i
    medvetandet som oftast rör sig fritt-

  286. -och fastnar i olika tankar
    och känslor.

  287. Efteråt är medvetandet klart,
    fokuserat och stabilt.

  288. Därefter når man insikt.

  289. Man förstår saker och ting.
    Ens medvetande blir allt klarare-

  290. -och tommare, tills man går runt
    med en känsla av renhet-

  291. -och tomhet.

  292. Det är enormt fascinerande och
    spännande. Det är en form av lycka.

  293. Man har forskat på meditation och
    sett att det har positiva effekter-

  294. -på alla former av lycka, men det
    är ju inte nyckeln till lycka.

  295. Lyckoforskningen lär oss
    att det inte finns nån nyckelfaktor-

  296. -utan det är otroligt många faktorer
    som samverkar.

  297. Jakten på den avgörande faktorn
    som ska göra all skillnad...

  298. Det går inte.

  299. Det finns kanske ingen enkel väg
    till lyckan.

  300. Vi kan inspireras av religioner,
    lyckocoacher och moderna gurus-

  301. -men receptet på lycka är personligt-

  302. -och det tar tid
    att hitta rätt ingredienser.

  303. För mig är inte buddhistens
    tomma sinne vägen till lyckan.

  304. Jag blir inte heller lycklig
    av att shoppa loss på Manhattan.

  305. Ständig meditation är inte bättre-

  306. -än att aldrig söka sitt inre djup.
    Men nånstans däremellan-

  307. -när vi kombinerar det bästa
    ur de livsstilar som inspirerar oss-

  308. -kan vi ibland få tag på de där
    små guldkornen som vi kallar lycka.

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Jakten på lyckan

Avsnitt 4 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad är lycka? Är religion en väg att bli lycklig? Vi träffar en ung buddhistmunk utanför London som menar att enda vägen till lycka och harmoni är att göra sig fri från begär. Shana, en katolsk gospelsångerska, anser istället att det är stundens njutning som gör henne lycklig. Goda bakverk, kläder och sång är hennes passion och hon är övertygad om att hennes Gud tycker att hon ska njuta i stunden. I Malaysia hjälper en grupp ungdomar fattiga på helgerna. Blir man lyckligare av att hjälpa andra? Dessutom resonerar filosofen Bengt Brülde resonerar kring vad lycka egentligen är, och religionshistorikern Karen Armstrong resonerar kring religionens roll för den mänskliga lyckan. Hon tror att religionen kan hjälpa oss att inte vara så olyckliga, trots att vi vet att vi en dag ska dö.

Ämnen:
Religionskunskap > Livsfrågor
Ämnesord:
Fysiologisk psykologi, Känslor, Lycka, Psykologi, Religion, Religionshistoria
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i Himmel och jord

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHimmel och jord

Varför finns religion?

Avsnitt 1 av 4

Vi följer med Ramkrishnu till den heliga modern. Religion kan också användas i politiska syften. Republikanen Lila Rose lobbar mot abort i USA. I Calcutta möter vi fattiga som tröstar sig med religionen. Psykologen Susan Gantt berättar om gruppdynamik. Det finns likheter mellan fotbollssupportern och religionsutövaren.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHimmel och jord

Att hitta kärleken

Avsnitt 2 av 4

Vilken roll spelar religionen när det gäller synen på kärlek och äktenskap? Den ortodoxe juden Mendy träffade sin fru via en äktenskapsförmedlare. 25-åriga Mira lever dubbelliv i Libanon. Vi möter två katolska nunnor som älskar Jesus. Samt ser ett homosexuellt par tvingas smyga med sin kärlek i Libanon.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHimmel och jord

Utanför

Avsnitt 3 av 4

Att ingå i en religion ger ofta en stark grupptillhörighet. Samtidigt accepterar man regler som kan utesluta andra. I Malaysia möter vi en anonym kvinna som anser att delar av islam är redskap för förtryck. Organisationen Sisters in Islam jobbar mot kvinnoförtryck. Religionshistorikern Karen Armstrong förklarar hur religiös fundamentalism uppstår.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHimmel och jord

Jakten på lyckan

Avsnitt 4 av 4

Vad är lycka? En ung buddhistmunk menar att enda vägen till lycka och harmoni är att göra sig fri från begär, medan den katolska gospelsångerskan Shana är övertygad om att Gud tycker att hon ska njuta. Vi möter också en grupp ungdomar i Malaysia som arbetar med att hjälpa fattiga. Kan det vara en väg till lycka?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer gymnasieskola & religionskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHimmel och jord

Utanför

Att ingå i en religion ger ofta en stark grupptillhörighet. Samtidigt accepterar man regler som kan utesluta andra. I Malaysia möter vi en anonym kvinna som anser att delar av islam är redskap för förtryck. Organisationen Sisters in Islam jobbar mot kvinnoförtryck. Religionshistorikern Karen Armstrong förklarar hur religiös fundamentalism uppstår.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHimmel och jord

Att hitta kärleken

Vilken roll spelar religionen när det gäller synen på kärlek och äktenskap? Den ortodoxe juden Mendy träffade sin fru via en äktenskapsförmedlare. 25-åriga Mira lever dubbelliv i Libanon. Vi möter två katolska nunnor som älskar Jesus. Samt ser ett homosexuellt par tvingas smyga med sin kärlek i Libanon.

Fråga oss