Titta

Rektorerna

Rektorerna

Om Rektorerna

Två nya rektorer skall vända två skolor i kris. Lina Axelsson är ny rektor på Ronnaskolan i Södertälje med ansvar för 800 elever. Helena Hansson är ny rektor på Älvåkraskolan i Älvsbyn med 300 elever. Niorna i Ronnaskolan i Södertälje visar stadigt sjunkande resultat och i Älvåkraskolan i Älvsbyn vill pojkarna inte plugga. Nu krävs det nya arbetssätt - och en personal som vill anamma dem.

Till första programmet

Rektorerna: SkolavslutningDela
  1. -Vi har satsat på matten i veckan.
    -Det har gått jättebra.

  2. Slöjden var helt okej.
    Det var bara halsduken som skulle in.

  3. -Jag är inte klar med den.
    -Ta med den hit, så jobbar du här.

  4. -Sen är det matteprov på onsdag.
    -Det jobbar du med på måndag.

  5. Du kan potenser. Du är skärpt!

  6. Gruva inte för matten, utan kör på.
    Tänk: "Det här fixar jag!"

  7. Vi tror att du gör det.

  8. Helena Hansson
    är ny rektor i Älvsbyn.

  9. Av hennes 300 elever ligger pojkarna
    långt under rikssnittet.

  10. Lina Axelsson är ny rektor
    i Södertälje, och har 800 elever-

  11. -där bara hälften av niorna
    är behöriga till gymnasiet.

  12. Två nya rektorer med uppdrag
    att vända skolornas resultat.

  13. Hon är inte här. Jag har skickat sms och
    ringt henne och pappan.

  14. Pappan hävdar att hon är i Älvsbyn.
    Mamman svarar inte i mobilen.

  15. Hon skulle ha gjort ett prov
    och visat stickningen.

  16. Då skulle hon få beskedet
    att hon hade klarat matten.

  17. Ja. Vi hoppas att hon dyker upp.

  18. Men om det är så
    att hon kommer senare i dag-

  19. -och Ulla-Gunn har fört in SO-betygen
    kan man då ändra dem?

  20. Vi ska ju skriva under på torsdag, så
    man hinner kanske rätta dem i morgon.

  21. -Hör av dig om hon inte kommer.
    -Ja, jag ska kila vidare nu.

  22. Det är superviktigt, för jag hör
    om två-lärar-systemet att man tänker:

  23. "Om du tar den lektionen
    så rättar jag under tiden."

  24. Man delar upp det, så du måste säga:
    "Det här förväntar jag mig".

  25. "Jag vill se att alla jobbar."

  26. Framförallt är det inte så
    att de får fler undervisningstimmar-

  27. -så jag tänker inte...

  28. Du måste...

  29. Jag försöker förklara för dig.
    Titta på tjänstefördelningen.

  30. -De har olika tider.
    -Många är berörda.

  31. Varje lärarpar ska sitta tillsammans,
    enligt dig-

  32. -och jag ser hur svårt det är.

  33. I matte och NO
    är de inte ett par hela vägen-

  34. -för alla jobbar inte heltid.

  35. I engelska fungerar det inte helt-

  36. -och mest problem är det i B-laget.

  37. Egentligen är det bekymmer överallt
    med det här.

  38. Det är bara att det här med arbetstid är
    problematiskt.

  39. Det är upp till dig.
    Du får säga: "Så här är det."

  40. -Däremot känner jag...
    -Förhandla om ökad arbetstid.

  41. Om lärarna säger okej,
    så betalar vi extra per timme.

  42. -Jag tänker strategiskt.
    -Strategiskt, ja.

  43. Men om man normalt sett
    är 22 elever per lärare-

  44. -men plötsligt får en till
    som ska hjälpa en på alla lektioner-

  45. -och man inte ser det
    som en förbättring-

  46. -då är det nåt sjukt i systemet.

  47. Då handlar det inte om eleverna.
    Jag fattar ingenting.

  48. Vilka är de viktigaste
    arbetsuppgifterna?

  49. Nu ska jag jaga Elvira. Hur är det med
    hennes bild? Har hon betyg?

  50. -Ja, men hon var inte här i dag.
    -Hon försov sig, så hon är här nu.

  51. Då jagar jag vidare.
    Vi försöker få...

  52. ...SO:n klar, men det ska väl gå.

  53. Jag är som en Energizer bunny.
    Snart går det väldigt långsamt.

  54. Vi syns sen!

  55. Ursäkta att jag kommer in,
    men jag måste i väg.

  56. Okej.

  57. Då har vi godkänt i bild, matte
    och slöjd när ni har gjort det där.

  58. Nu har du betyg i nio ämnen-

  59. -och om du tentar av biologin
    har du elva ämnen.

  60. Då har du 110 poäng och två VG:n.

  61. Det är 120 poäng.

  62. -Så många poäng har jag aldrig haft.
    -Nej, så nu siktar vi på det.

  63. Det har gått bättre de sista veckorna än
    nånsin i hela grundskolan.

  64. Jag vet inte tidsmässigt
    om det har gjort det.

  65. -Jag har pluggat mer än nånsin.
    -Ja. Vi syns på torsdag.

  66. Kom nu, grabbar!

  67. Alla elever och lärare
    på Ronnaskolan, kom närmare!

  68. Jag måste säga att Ronnaskolan har bland
    Sveriges bästa elever.

  69. När jag kom hit
    var jag ganska okunnig.

  70. Första dagen trodde jag att alla hette
    Habibi, för alla sa det.

  71. Sen insåg jag att alla var
    glada, positiva och nyfikna-

  72. -och om det inte är egenskaper
    som ger framgång i livet-

  73. -då vet jag inte vilka som gör det.

  74. Den blomstertid nu kommer-

  75. -med lust och fägring stor.

  76. Du nalkas, ljuva sommar-

  77. -då gräs och gröda gror...

  78. Ett, två, tre, fyra...
    Åtta, nio och två VG.

  79. -Nu får du ta fram ditt.
    -Det är borta. Synd!

  80. Ja...

  81. Det är mer än jag hade förväntat mig.

  82. Jag tänkte att jag skulle få 270,
    men det är 300!

  83. Sju MVG, nio VG och ett G.

  84. Yes! Bra jobbat, Lisa. Tack.

  85. Ja, jag vill leva, jag vill dö
    i Norden.

  86. Jag vill leva, jag vill dö-

  87. -i Norden.

  88. Det är en stor dag för er.

  89. Det har varit roligt
    att ha den här klassen.

  90. Vi hoppas att ni får
    väldigt fina år på gymnasiet-

  91. -och önskar er all lycka till.

  92. Vi kommer att sakna er.

  93. Nu är det slut. Kom ihåg
    att du kan bli hur duktig som helst.

  94. Du kan lära dig allt om du vill.

  95. Det är du som bestämmer
    om du ska lyckas och vad du ska bli.

  96. Lycka till, allihopa...

  97. -...och ha en trevlig sommar.
    -Tack, detsamma.

  98. Nu får ni gå hem.

  99. Grattis.

  100. Jag har sagt till din mamma
    att du får bo hos mig.

  101. -Ha det bra.
    -Lycka till nu.

  102. Jennifer! Grattis.

  103. -MVG.
    -IG!

  104. Du kramade honom.

  105. Jag är besviken.

  106. Får jag 70?

  107. 305 poäng!

  108. Jag gick upp 50 poäng
    på två-tre månader

  109. Jag fick 305!

  110. -Jag visste det.
    -Jag fick 305! Oh my god...

  111. Vi har förstört våra liv
    och vår framtid!

  112. Jag kommer in.

  113. Hej då!

  114. Nu går de. Det är
    som när barnen flyttar hemifrån.

  115. -Vi låser dörren.
    -Det är en god idé.

  116. Det är tre stolar.

  117. Så...

  118. Alla trötta och sommarlovssugna-

  119. -lärare och personal på Ronnaskolan-

  120. -nu har eleverna gått. Hur känns det?

  121. Bra och lite sorgligt?

  122. I går frågade jag Alice
    hur resultaten ser ut.

  123. Den indikation jag har nu är
    att vi kan tycka att vi har fler...

  124. Vi tog emot
    130 nyanlända elever förra året-

  125. -men i nio ämnen
    är vi bättre än förra årets nior.

  126. På tre ämnen är det samma, och
    i sju är det samma eller lite mindre.

  127. Vi är på väg,
    så en applåd till er alla.

  128. Men i all känslan av positivitet
    så har vi några avsked.

  129. Jag tänkte höja pulsen lite.

  130. Alice har fått en tjänst i Flen.
    Ska du berätta lite om den?

  131. Jag blir rektor för Malmköpings
    grundskoleområde i Flens kommun.

  132. Nu får du blommor.

  133. Tack så hemskt mycket
    för allt fint arbete.

  134. Det har varit ett nöje
    att arbeta här.

  135. Jag har varit stolt
    över att jobba här.

  136. Ni gör ett jättefint jobb.
    Glöm inte det.

  137. Ni betyder jättemycket för barnen. Tack.

  138. Ni undrar vad jag gav för referenser.
    Jag sa inte ett positivt ord.

  139. Jo, det är klart att jag gjorde.
    Det är ju en resa-

  140. -och när jag blev rektor kanske
    du tänkte "Kan hon, så kan jag"-

  141. -så vi lär oss av varandra. Jag är
    jätteglad och vi håller kontakten.

  142. Så ser det ut.

  143. Flickorna är till vänster,
    som ni förstår-

  144. -och pojkarna till höger.

  145. Vi sa i går, att om man avrundar det,
    så ligger gruppen på 207.

  146. Ungarna har gjort en fantastisk resa.
    Det måste man ju säga.

  147. En eloge till er
    som har jobbat med dem-

  148. -men vi har kvar skillnaden mellan
    pojkar och flickor att jobba med.

  149. Men det resultatet
    med den gruppen av elever...

  150. När de kom var det
    inte skrivet guld och gröna skogar...

  151. -...så att lyckas med det här är bra.
    -Ja, det ska vi vara nöjda med.

  152. Det ser bra ut, men skillnaden
    mellan pojkar och flickor-

  153. -är fortfarande jättestor.

  154. -Har du hunnit titta på det?
    -Jag ska visa dig siffrorna.

  155. Vi får se om Niklas kommer.

  156. Jag skrev ner
    de olika klassernas meritvärden.

  157. -Det är A.
    -A, B, C, D.

  158. Kom in.

  159. Det är egentligen katastrof:

  160. 172 mot 246.

  161. Vad gör att så många av pojkarna
    i en generation-

  162. -presterar så lågt?

  163. Jag blir jättebekymrad.

  164. Vi har haft mycket åtgärdsprogram,
    men hur har man följt upp dem?

  165. De som har haft störst stödbehov-

  166. -har fått bra stöd,
    när det gäller den gruppen.

  167. Åsa har gjort ett fantastiskt jobb-

  168. -men det finns en ganska stor grupp som
    ligger i mellanskiktet-

  169. -och är ganska nöjda.
    De mår bra och gör det de måste-

  170. -och några har fått ta i på slutet för
    att komma in på rätt gymnasium-

  171. -men det är mer en kulturfråga
    och ett samhällsproblem.

  172. Hur har det sett ut i åttorna?

  173. Jag har inte hunnit titta på dem,
    för jag har fokuserat på niorna nu.

  174. Där har du en som drar ner mycket.
    En elev har 40 poäng i meritvärde.

  175. Då måste jag bara säga,
    för jag ser namnet här...

  176. I betygskatalogen såg jag
    att de nyanlända presterar jättebra.

  177. De som har hunnit vara här,
    men den här kom i år.

  178. En av dem presterar dåligt, men
    de andra presterar mycket bättre...

  179. -...än våra infödda.
    -Ja, när de har varit här ett tag.

  180. De har bra meritvärden,
    och det gör det intressant.

  181. De påverkar inte resultatet
    i slutändan.

  182. Jag vill be om ursäkt
    till föräldrarna.

  183. Jag ber om ursäkt för
    att vi har misslyckats med era barn.

  184. Pojkarna.

  185. Du har ett nytt meddelande.

  186. Hej, jag vill flytta mitt barn från
    Ronnaskolan till Brunnsängskolan-

  187. -för vi har köpt hus där. Hej då.

  188. Togs emot i dag kl. 9.30.

  189. Vill du ha hennes nummer?

  190. Jag ringer upp dig om en liten stund.

  191. Jag kan inte komma in.

  192. Hej.

  193. Hej!

  194. Välkommen. Vart vill du bli kopplad?

  195. Anki Blom.

  196. -Sa du Anki Johansson?
    -Nej, Ann-Kristin...

  197. Ursäkta, skriv namnet på personen
    du vill bli kopplad till.

  198. Ann-Kristin Blom.

  199. Hej. Det är Lina Axelsson Kihlblom
    som ringer från Ronnaskolan.

  200. Hur många är det
    i förskoleklassen till hösten?

  201. Bra. Då ser jag fram emot ditt mejl.

  202. Tack så mycket. Hej.

  203. -Hej, Alice. Jag sitter i mörkret.
    -Jag ser det.

  204. Jag är inte riktigt frisk.
    Jag är bara...

  205. Hur är det med dig?

  206. Jag är helt slut.
    Det är som om luften har gått ur mig.

  207. -Budgetmötet var inte roligt.
    -Holm ringde och var orolig.

  208. Så jag ringde upp henne
    när du var i Västergötland.

  209. Förskoleklassen...
    Vi hade 110 elever-

  210. -och man skickade ut ett välkomstbrev
    när alla hade valt en annan skola-

  211. -så det känns lite... Nu är vi uppe
    i 80 elever. Det är 30 elever.

  212. -Elevantalet har minskat.
    -Ja, drastiskt.

  213. Det innebär
    att fyra personer måste bort-

  214. -plus att vi har överskott på hög.

  215. Att det blir tre klasser i sjuan
    ska vara en besparing-

  216. -men blir en fördyring,
    så nåt måste bort.

  217. Under hösten...

  218. Jag måste bli av med dem
    i augusti-december.

  219. Lina.

  220. Hej! Hur går det?

  221. Ja.

  222. Ja.

  223. Vilket nummer har den första?

  224. Jaha...

  225. Men då har vi tagit bort den.
    X135 ska bort.

  226. -Ja.
    -"241" har du skrivit.

  227. Hon ska också bort. Gud så bra!

  228. Hon finns inte kvar.
    Då tar vi 150 på henne.

  229. Vi kan hitta människor då, men vi
    har inte råd med några överflödiga.

  230. Vi måste spara in pengarna innan jul.

  231. Vi måste bromsa jättemycket.

  232. Varje månad drar vi i väg.

  233. Fram till jul går vi över
    med 700 000 i månaden. Det går inte.

  234. Skål!

  235. Jag satte en glad mun,
    för jag känner mig väldigt glad.

  236. Det är roligt på skolan,
    och jag har ett roligt jobb.

  237. Sen har det varit dagar
    då munnen sett ut som ett streck-

  238. -för det är jobbigt ibland
    att vara rektor.

  239. Det finns massor av förväntningar.

  240. Man ska vara insatt i arbetsmiljölagar
    och skollagar-

  241. -och ha kontakt med socialtjänst och
    göra systematiskt kvalitetsarbete...

  242. Det kan vara rätt mycket, och man
    ska ha koll på budget och ekonomi.

  243. Sen ska man bevilja reseräkningar,
    ledigheter och barnledigheter-

  244. -och sen regnar det genom taket.

  245. Jag frågade
    om jag ser ut så här nån gång.

  246. "Ja, när du är stressad skjuter du fram
    hakan och ser sur ut."

  247. Det kanske ligger nåt i det,
    men jag blir oftast sur på mig själv-

  248. -och de. Jag blir galen på att jag inte
    har ordning på nycklarna-

  249. -för det är så irriterande och ger
    en signal om att jag är helvimsig.

  250. Jag tänkte avsluta med den här...

  251. En stor puss och kram till er.

  252. Ni som vill ha en
    får komma fram efter middagen.

  253. Sen vill jag önska er en skön sommar och
    en ledighet som ni förtjänar.

  254. Jag hoppas att solen skiner på er,
    och i augusti längtar jag efter er.

  255. Tack för det här läsåret!

  256. Om du tänker efter: Vilken resa!

  257. Polisanmälningar...

  258. Bara sen vecka 44...

  259. -Det har varit tunga personalärenden.
    -Ja, herregud.

  260. Ja, personalärenden.

  261. Min erfarenhet i Sverige är
    att rektorerna inte har nåt mod.

  262. De är administratörer.

  263. De här åren har jag upplevt rektorn som
    en administratör-

  264. -inget mer.

  265. Jag tvekade på om jag skulle
    bli rektor tills jag träffade dig-

  266. -och tänkte: "Här är en modig svensk som
    har en stark vilja."

  267. Men man vill inte fastna i facket
    som jobbig-

  268. -men jag hoppas inte
    att det har blivit så.

  269. Allt kommer att ändras nästa läsår-

  270. -för nu har du de förändringar
    som behövdes för att allt ska rulla.

  271. Nu ska du vara lyhörd
    och sitta och ta emot.

  272. Jag känner också att min del...

  273. Nu har vi ett nytt kök, så nu ska vi
    börja laga mat. Det ska bli gott.

  274. Under det här året ska det lyfta.

  275. Textning: Sofie B. Grankvist
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Skolavslutning

Avsnitt 8 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I Älvåkraskolan kämpar lärare för att de svagaste eleverna ska bli behöriga till gymnasiet. Det är stora skillnader mellan pojkars och flickors resultat. Detta upprör Helena Hanssons chef. Lina Axelssons första år som rektor på Ronnaskolan är över. Hon tycker att niornas avslutning är som att se sina egna barn flytta hemifrån.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Lärarroll och ledarskap
Ämnesord:
Högstadiet, Rektorer, Skolan, Skolledning, Skolpersonal, Skolutveckling, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Rektorerna

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRektorerna

Terminsstart

Avsnitt 1 av 8

Lina Axelsson är ny rektor på Ronnaskolan i Södertälje där endast 42% av eleverna i årskurs nio uppnår målen i kärnämnena. Helena Hansson är ny rektor på Älvåkraskolan i Älvsbyn - en skola som brottas med låga meritvärden. Kan de nya rektorerna lyckas vända skolornas nedåtgående spiraler?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRektorerna

Skolinspektionen kommer

Avsnitt 2 av 8

Ronnaskolan hoppas få godkänt på de punkter där Skolinspektionen har önskat förändring. Och i Älvåkraskolan pyser missnöjet bland elever, föräldrar och lärare. Det har blivit för svårt i skolan!

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRektorerna

Eleverna demonstrerar

Avsnitt 3 av 8

Rektorn Lina Axelsson har en hektisk dag med brandlarm på Ronnaskolan och elever som lämnar lektionerna. Hon möter elever som vill ha hjälp att nå högsta betyg, men måste prioritera den stora grupp som inte når godkänt. Efter lunch blir en elev våldsam och sedan utbryter demonstrationer. På Älvåkraskolan bekymrar sig Helena Hansson över elevernas höga frånvaro.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRektorerna

Jubel i Ronnaskolan

Avsnitt 4 av 8

Ronnaskolans elever jublar över att de ska få varsin dator. Pressen är på plats och stämningen är hög. I Älvåkraskolan tampas rektor med en gammal takläcka och niornas uppsättning av Romeo och Julia väcker pressens intresse.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRektorerna

Muffverkstad

Avsnitt 5 av 8

Jennie på Älvåkraskolans elevfik känner att ungdomarna måste lära sig mer om vaginor. Ronnaskolans rektor måste få kollegiet att omfamna ännu en omorganisation, "tvålärarmodellen". Samtidigt ska eleverna få ta konsekvensen av sin nedskräpning.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRektorerna

Vandalisering och nationella prov

Avsnitt 6 av 8

I Älvsbyn trappas vandaliseringen upp i Älvåkraskolan. Rektorn Helena Hansson får inte kommunen att laga hålet i taket i datasalen. Hon är mycket trött och stressad. I Ronnaskolan förhandlar rektorn med lärarfacket om att ha två lärare i varje klassrum. Lärarna är mycket skeptiska och rektorn Lina Axelsson känner pressen.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRektorerna

Vårbalen

Avsnitt 7 av 8

Det går mycket bra i skolan för nyanlända flyktingbarn på Älvåkraskolan och Ronnaskolan. Men på Älvåkraskolan är det svårt att få några lärare att ta sig an de nyanlända eleverna. Lärarna kallas därför till en lektion på arabiska för att kunna förstå flyktingbarnens situation. På Ronnaskolan är det dags för niornas vårbal.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRektorerna

Skolavslutning

Avsnitt 8 av 8

Det är stora skillnader mellan pojkars och flickors resultat på Älvåkraskolan i Älvsbyn och detta upprör Helena Hanssons chef. Lina Axelssons första år som rektor på Ronnaskolan är över. Hon tycker att niornas avslutning är som att se sina egna barn flytta hemifrån.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Framtidens skolpolitik

Alla behövs och alla kan

Gustav Fridolin, språkrör för Miljöpartiet, talar om skolans utveckling de närmaste 40 åren. Inspelat i januari 2014. Arrangör: Steinbergs utbildning.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Skolfotografen

Vi slår följe med en återkommande gäst i skolan, skolfotografen. Flera kommuner och skolor säger numera nej till skolfotografering. Obetalda skolfotoräkningar är en växande kategori hos Kronofogden och klagomålen till Konsumentverket ökar för varje år. Är skolfotot en hotad tradition?

Fråga oss