Titta

Åsså har jag dyslexi

Åsså har jag dyslexi

Om Åsså har jag dyslexi

Att knappt kunna läsa och skriva när alla andra i klassen verkar klara det galant är tungt. Funderingar som "Är jag dum?" och "Vad är det för fel på mig?" tar hårt på självkänslan. Vi träffar åtta barn som alla har dyslexi. De berättar hur de kände innan de visste att det fanns något som hette dyslexi och om tiden efter att de fick diagnosen. Vi får också höra vilka de strategier de har för att tackla svårigheterna. Många av dem har utvecklat helt andra styrkor på grund av sin dyslexi.

Till första programmet

Åsså har jag dyslexi: Skäms inte!Dela
  1. -Jag ska bara filma lite snabbt...
    -Kör.

  2. Jag är Adam, tolv år...
    Jag jobbar...

  3. Nej, jag går fortfarande i skolan. Det
    är självklart.

  4. Pistolen... Jag skjuter inte
    med Magnum-glassar.

  5. Under hela ettan, tvåan och trean kunde
    jag inte skriva.

  6. Det var inte kul. Inte alls.

  7. Jag fick runt i klassrummet ibland-

  8. -och kollade hur de hade skrivit.

  9. De hade mycket bättre resultat
    än vad jag hade.

  10. Då blev jag lite besviken.

  11. De stökigaste i klassen hade
    bättre skrivstil än vad jag hade.

  12. Det kändes jättejobbigt.

  13. Jag hade dåligt självförtroende.

  14. Jag hade
    väldigt dåligt självförtroende.

  15. Jag kände
    att jag inte kunde lära mig.

  16. Det kändes som att jag var född dum.

  17. Jag var den första i klassen
    som fick diagnosen.

  18. Jag sa det på direkten:
    "Jag har dyslexi."

  19. När någon undersöks och är annorlunda
    kallas det för diagnos.

  20. Diagnosen hjälper en förstå
    vilken hjälp man behöver.

  21. Pappa sa att dyslexi
    är när bokstäver dansar-

  22. -men jag såg inte så mycket sånt.
    Jag visste inte om jag hade dyslexi.

  23. Men jag hoppar alltid över rader.
    Det är störande.

  24. -Vad heter din senaste film?
    -"Deadly Warrior II".

  25. -Vad är dyslexi? Vet ni det?
    -Det är läs- och skrivsvårigheter.

  26. Vi är fyra stycken här som har det.

  27. -Har du också det?
    -Ja.

  28. Jag läser långsamt
    och stavar som en sexåring.

  29. När man läser
    kan allt flumma ihop sig.

  30. Jag kan bara råka byta rader.

  31. I femman var alla duktiga på att läsa
    utom jag. Jag var långsam.

  32. När man skulle läsa högt så hackade man
    när man läste.

  33. Man får försöka följa raderna...

  34. -Du vågade inte stå inför klassen.
    -Nej, det är jättejobbigt.

  35. -Du blev ledsen en gång.
    -Det blev jag säkert.

  36. Jag tror inte du är ensam om
    att tycka det.

  37. Jag blir stressad
    om vi ska skriva på tavlan.

  38. Jag börjar slarva och kan inte läsa det
    man blir förhörd på.

  39. Say three things that you can eat.

  40. I can eat sushi. I can eat chickens. I
    can eat cows.

  41. Att läsa och skriva är det jobbigaste.
    Och när det är prov...

  42. Hjärnan stannar när det är prov-

  43. -så jag kan sitta och försöka tänka en
    hel lektion.

  44. Det börjar glappa som en CD-skiva.

  45. Det här är mitt rum.
    Här är en affisch på en stad.

  46. Här är min surfdator
    och där är min saxofon.

  47. Det här är
    förra årets senaste filmkamera.

  48. -Är det nåt vi saknar?
    -Nej. Allting är med.

  49. Mina intressen betyder mycket, speciellt
    filmandet.

  50. När jag började kände jag mig
    som Steven Spielberg.

  51. Det ska börja med:
    "Previously on 'Deadly Warrior'..."

  52. Är det här din?

  53. Det roligaste med att regissera är att
    man får lite makt över en film.

  54. Jag måste filma från den vinkeln och sen
    ska du och jag sitta och babbla.

  55. Filma och zooma in långsamt.

  56. Man får säga: "Du ska dit.
    Du ska dit. Var är min latte?

  57. Tre, två, ett, action...

  58. Ok. I think I have very good skills with
    this.

  59. Tre, två, ett, kör...

  60. -We need better...
    -Nu glömde du igen...

  61. -Ska jag skjuta i luften?
    -Prata högre. Jag hör dig knappt.

  62. Jag har lagt upp 78 filmer totalt.

  63. Oftast så får jag inga kommentarer, men
    ibland kan jag få det.

  64. Mina gamla filmer fick kommentarer som
    "Lär dig stava".

  65. "Learn to spell." Där är en.

  66. Det här skrev jag också.

  67. "Lär dig stava..."

  68. Jag blir lite besviken
    men förstår att jag stavar fel.

  69. Jag får börja stava rätt
    så att man fattar.

  70. -Adam. Kom upp och hjälp mig duka.
    -Ja.

  71. Kommer du ihåg känslan
    innan du fick din diagnos?

  72. Jag hade dåligt självförtroende.

  73. -Du blir arg på dig själv.
    -Ja.

  74. -Du säger elaka saker till dig själv.
    -Ja, det också.

  75. -Och att du är värdelös...
    -Ja. Och glömmer saker...

  76. Nu har du börjat med RoboMemo.
    Har närminnet blivit bättre sen dess?

  77. Ja.

  78. Det hjälper mig komma ihåg siffror och
    bokstäver.

  79. Coolt. Då har vi det avklarat.

  80. Jag minns första utvecklingssamtalet.
    Jag kunde inte skriva en mening-

  81. -och göra mellanrum
    så jag använde tummen.

  82. Ja, just det. Du skrev ihop allting-

  83. -och satte ett finger mellan.

  84. För att göra bäst ifrån mig
    ska jag sitta i ett litet klassrum-

  85. -och ha Elin där.
    Hon är min speciallärare.

  86. -Ska Adam läsa nästa text?
    -Ja.

  87. "Varsågoda, sa tjejen
    och visade fram Anna till stolen."

  88. Med specialläraren
    går vi från klassrummet-

  89. -och får sitta i ett mindre rum.
    Det blir mycket lättare så.

  90. -Nu drar jag.
    -Tja, mannen.

  91. -Ska vi kolla på film nu?
    -Adam är filmgalen.

  92. Mina tips till de som har dyslexi: Det
    är inget att skämmas för.

  93. Det är bara att säga att man
    har dyslexi. Det är mina tips.

  94. -Det var bra filmat.
    -Kör lite snett så där...

  95. Så...

  96. Textning: Henrik Johansson
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Skäms inte!

Avsnitt 2 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Att ha dyslexi är inget att skämmas över - det är bara att berätta att man har det. Adam drömmer om att bli filmregissör och han älskar att göra film. När vi träffar honom är han mitt uppe i att göra sin 78:e film. Det kan vara bra för dyslektikers självkänsla att brinna för något utanför skolarbetet

Ämnen:
Svenska
Ämnesord:
Barn, Dyslektiker, Dyslexi, Elever med särskilda behov, Läs- och skrivsvårigheter, Undervisning
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Åsså har jag dyslexi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Tro inte att du är dum!

Avsnitt 1 av 8

Hanna trodde hon var dum i huvudet för att hon hade svårt att hänga med i skolan. Hennes föräldrar trodde hon hade fel på ögonen. Hanna berättar om lättnaden när hon förstod att hon inte var dum och att dyslexi inte var en livsfarlig sjukdom.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Skäms inte!

Avsnitt 2 av 8

Att ha dyslexi är inget att skämmas över - det är bara att berätta att man har det. Adam drömmer om att bli filmregissör och han älskar att göra film. Det kan vara bra för dyslektikers självkänsla att brinna för något utanför skolarbetet

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Vi hjälper varandra

Avsnitt 3 av 8

Björn och hans bästa kompis Gustaf går i samma klass. De har båda dyslexi och tycker det är skönt att ha varandra så att någon förstår en när det känns svårt i skolan.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Våga berätta!

Avsnitt 4 av 8

När Malin får sin diagnos förstår mamma varför skolarbetet har lidit. Nu ska Malin berätta om dyslexin för sina fotbollskompisar.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Att få en diagnos

Avsnitt 5 av 8

Vi följer med Emilia till logopeden som ska utreda om Emilia har dyslexi. Hennes fyra äldre syskon har alla fått diagnosen och de ger henne tips och råd om hur hon ska hantera sin dyslexi, om hon nu har det.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Ge aldrig upp!

Avsnitt 6 av 8

Efter att ha fått sin diagnos har Devika slutat jämföra sig med sina klasskompisar. Hennes självförtroende har blivit bättre och hon har till och med börjat skriva på en bok.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Du har rätt att få hjälp!

Avsnitt 7 av 8

Stephani har ganska nyligen berättat för sina klasskamrater att hon har dyslexi. Vi får vara med när hon har prov i historia, där hon får hjälp att skriva ner sina svar.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Tillsammans är vi starka

Avsnitt 8 av 8

"Jag låg efter i alla ämnen och kände att skolan bara var tråkig." Ludvig är inte ensam i klassen om att ha en diagnos - han har ju Gustav och Axel. De tre kallar sig för Diagnosligan och hänger alltid ihop.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivet i Bokstavslandet - syntolkat

En sång om en sång

Del 5 av 16. Teatergruppen på Bokstavsteatern får bokstäverna S och Å från teaterdirektören till Cocos stora förtjusning. Till Ordförrådet kommer Bokstavslandets största sångare för att lämna tillbaka sitt favoritord. Hur ska Bobby och Epa få honom på bättre tankar? De två poliserna Lök och Sök löser ännu ett fall med rim på rymmen.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHär vill inte hundar bo

Del 7

Morfar stod i ljus kostym och väntade på dem när de klev av tåget. Hans hår var svart och blänkte i solen. Han luktade rakvatten och pratade roligt. Johan Hallberg läser Anna Ehrings roman om sexåriga hundlängtande Maria som utspelar sig 1974-75.

Fråga oss