Titta

Åsså har jag dyslexi

Åsså har jag dyslexi

Om Åsså har jag dyslexi

Att knappt kunna läsa och skriva när alla andra i klassen verkar klara det galant är tungt. Funderingar som "Är jag dum?" och "Vad är det för fel på mig?" tar hårt på självkänslan. Vi träffar åtta barn som alla har dyslexi. De berättar hur de kände innan de visste att det fanns något som hette dyslexi och om tiden efter att de fick diagnosen. Vi får också höra vilka de strategier de har för att tackla svårigheterna. Många av dem har utvecklat helt andra styrkor på grund av sin dyslexi.

Till första programmet

Åsså har jag dyslexi: Att få en diagnosDela
  1. Jag heter Emilia
    och jag går i årskurs tre.

  2. Jag gillar att spela basket.

  3. Just nu ska de kolla
    om jag har dyslexi.

  4. Om jag ser på en text
    brukar jag bara tänka:

  5. "Oj, vad mycket".
    Jag brukar bli trött.

  6. När mamma inte hinner hjälpa mig
    med läxorna kan jag inte göra dem.

  7. Då får jag ont i magen
    eftersom jag inte gjort dem.

  8. Jag får massvis med skuldkänslor
    och kan inte gå till skolan.

  9. Jag vill inte gå.
    Jag tror att de ska bli arga på mig.

  10. Jag ser inte ordbilder när jag läser.
    Jag blandar ihop bokstäver.

  11. Och när jag skriver...

  12. Då blir jag bara irriterad
    att jag inte kan.

  13. Samma sak när jag läser.

  14. Det var min lärare som märkte att jag
    hade problem med att läsa och skriva.

  15. Svenskan är svår. Jag får
    så många stavfel när jag skriver.

  16. När jag läser blandar jag ihop orden.

  17. Nu ska vi gå in här.

  18. -Vill du gå fram?
    -Ja.

  19. Vi ska gå in.

  20. Då ska vi se. Emilia?

  21. Hej. Emma heter jag.

  22. -Vet du varför du är här idag?
    -Ja.

  23. -Vad ska vi göra idag?
    -Vi ska... Vad heter det?

  24. Titta lite
    på läsningen och skrivningen.

  25. -Hur tycker du det går att läsa?
    -Dåligt.

  26. -Stavningen då? Hur går det med den?
    -Vi brukar ha veckans ord i skolan.

  27. Då brukar det alltid
    vara krångliga ord.

  28. Jag brukar inte få rätt på dem.

  29. Vi ska sätta igång med alla tester.

  30. Jag säger en mening, så väljer du
    en bild som passar till meningen.

  31. Fåret springer.

  32. Ska vi säga nånting? Den?

  33. Mus, kopp, katt fisk, buss, grus.

  34. Oj. Nu ska du få en lista av mig
    med påhittade ord.

  35. Påudd... nilfjeg.

  36. Varför är den bra att göra?

  37. När det är riktiga ord kanske
    du kan just de orden jättebra.

  38. De här orden
    har du nog aldrig sett förut.

  39. Jag vet faktiskt
    ganska lite om dyslexi.

  40. Jag vet att man kan ha svårt-

  41. -med mer än att bara läsa och skriva.

  42. Om jag säger ett krångligt ord-

  43. -kanske den som har dyslexi
    inte kan säga det ordet.

  44. När var det ni fick besked om
    att ni hade dyslexi?

  45. För mig var det i fyran.

  46. -Var det fyran eller femman för dig?
    -Fyran, tror jag.

  47. Alla mina syskon har dyslexi
    och jag tror att min kusin har det.

  48. De har sagt att jag måste öva mycket
    och att jag aldrig ska ge upp-

  49. -och att jag ska berätta
    att jag har dyslexi.

  50. Annars kan de tro:
    "Åh, hon läser så himla dåligt."

  51. När man inte fått reda på det
    känner man sig dum.

  52. Man förstår inte varför man inte
    kan läsa och skriva som alla andra.

  53. Man måste säga till lärare
    att man har dyslexi.

  54. Du har rätt att lyssna
    på alla böcker lärarna ger dig.

  55. Ibland känner jag mig
    jättesugen på att läsa.

  56. När jag väl läser
    vill jag inte läsa längre.

  57. Jag brukar bli trött.

  58. Jag blandar ihop bokstäverna
    och glömmer första bokstaven.

  59. En gång när jag läste en text
    skulle jag säga "hallå".

  60. Så sa jag "allå".

  61. Jag tänkte att varför skulle
    den säga så? Det kändes konstigt.

  62. -Vicka lite.
    -Vad var svårast på utredningen?

  63. När jag var liten tyckte jag
    att de påhittade orden var svårast.

  64. -Vad tyckte du var jobbigt?
    -Hon skulle säga en mening.

  65. Så var det fyra bilder och man
    skulle peka på bilden som passade.

  66. Om du har dyslexi,
    kan du säga det till klassen då?

  67. -Är det pinsamt?
    -Jag kan säga det.

  68. Klassen vet redan
    att jag ska göra en utredning.

  69. Så de kommer att vilja veta.

  70. Det är många smarta människor
    som har dyslexi.

  71. Som han Einstein.

  72. -Vem är Einstein?
    -Ett mattegeni.

  73. Han hade dyslexi,
    men man är inte dum för det.

  74. Testerna var
    ganska spännande och roliga.

  75. Vissa var svåra
    och vissa var extra roliga.

  76. -Hej. - Kicki från skolan.
    -Bra.

  77. Jag tittade på testerna vi gjorde.

  78. Det med att förstå ord och
    att ha ord att prata funkar jättebra.

  79. Så var det läsningen
    som var lite jobbigt.

  80. Jag har kommit fram till
    att du har dyslexi.

  81. -Hur känns det?
    -Det känns faktiskt ganska bra.

  82. -Då kan jag få hjälp med det.
    -Precis.

  83. Jag känner mig lättad.
    Annars skulle jag känna mig korkad.

  84. Jag vill öva lite mer
    på att skriva på datorn-

  85. -och läsa och det jag har svårt med.

  86. Vi firar dyslexi.
    Det blir dubbelt firande idag.

  87. Vi firar din diagnos. Det blir
    lättare för dig. Du får hjälp.

  88. Sen är det skolavslutning för Daniel.

  89. Vad tänkte du när logopeden
    sa att du hade dyslexi?

  90. Först tänkte jag att det var skönt.

  91. Hon tyckte att det var bra om
    man kan läsa 15 20 minuter varje dag.

  92. Nu vet jag att jag har dyslexi.
    "Det är för att jag har dyslexi."

  93. Textning: Emilia Carlsson
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Att få en diagnos

Avsnitt 5 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

"När jag ser på en text tänker jag: Oj vad mycket!" Emilia vet ännu inte om hon har dyslexi eller ej. Hennes fyra äldre syskon har fått diagnosen och nu ska även Emilia utredas. Vi får följa med och se hur en utredning hos logopeden går till. I väntan på resultatet får vi möta Emilias äldre syskon, som ger henne tips och råd om hur hon ska hantera sin dyslexi, om hon nu har det.

Ämnen:
Svenska
Ämnesord:
Barn, Dyslektiker, Dyslexi, Elever med särskilda behov, Läs- och skrivsvårigheter, Undervisning
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Åsså har jag dyslexi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Tro inte att du är dum!

Avsnitt 1 av 8

Hanna trodde hon var dum i huvudet för att hon hade svårt att hänga med i skolan. Hennes föräldrar trodde hon hade fel på ögonen. Hanna berättar om lättnaden när hon förstod att hon inte var dum och att dyslexi inte var en livsfarlig sjukdom.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Skäms inte!

Avsnitt 2 av 8

Att ha dyslexi är inget att skämmas över - det är bara att berätta att man har det. Adam drömmer om att bli filmregissör och han älskar att göra film. Det kan vara bra för dyslektikers självkänsla att brinna för något utanför skolarbetet

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Vi hjälper varandra

Avsnitt 3 av 8

Björn och hans bästa kompis Gustaf går i samma klass. De har båda dyslexi och tycker det är skönt att ha varandra så att någon förstår en när det känns svårt i skolan.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Våga berätta!

Avsnitt 4 av 8

När Malin får sin diagnos förstår mamma varför skolarbetet har lidit. Nu ska Malin berätta om dyslexin för sina fotbollskompisar.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Att få en diagnos

Avsnitt 5 av 8

Vi följer med Emilia till logopeden som ska utreda om Emilia har dyslexi. Hennes fyra äldre syskon har alla fått diagnosen och de ger henne tips och råd om hur hon ska hantera sin dyslexi, om hon nu har det.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Ge aldrig upp!

Avsnitt 6 av 8

Efter att ha fått sin diagnos har Devika slutat jämföra sig med sina klasskompisar. Hennes självförtroende har blivit bättre och hon har till och med börjat skriva på en bok.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Du har rätt att få hjälp!

Avsnitt 7 av 8

Stephani har ganska nyligen berättat för sina klasskamrater att hon har dyslexi. Vi får vara med när hon har prov i historia, där hon får hjälp att skriva ner sina svar.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Tillsammans är vi starka

Avsnitt 8 av 8

"Jag låg efter i alla ämnen och kände att skolan bara var tråkig." Ludvig är inte ensam i klassen om att ha en diagnos - han har ju Gustav och Axel. De tre kallar sig för Diagnosligan och hänger alltid ihop.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivet i Bokstavslandet - syntolkat

Ut i naturen

Del 6 av 16. Bokstäverna N och U är i fokus när Ami, Bruno, Coco och Dani ska sätta samman kvällens show. Men vad ska Bruno ha för kostym? Ami hittar en oväntad lösning. När alla vill hämta ut samma ord från Ordförrådet sätts Bobbys och Epas kreativitet på prov. Samtidigt har nya rim rymt och Nyheterna tar hjälp av en tittare.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHär vill inte hundar bo

Del 14

På Cypern var det varmare än på sommaren hemma. Det växte apelsiner på träden precis som pappa berättat att det skulle göra. Man begrep inte vad folk sa och havet var varmt som i badkaret, fast med stora härliga vågor. Johan Hallberg läser Anna Ehrings roman om sexåriga hundlängtande Maria som utspelar sig 1974-75.

Fråga oss