Titta

Åsså har jag dyslexi

Åsså har jag dyslexi

Om Åsså har jag dyslexi

Att knappt kunna läsa och skriva när alla andra i klassen verkar klara det galant är tungt. Funderingar som "Är jag dum?" och "Vad är det för fel på mig?" tar hårt på självkänslan. Vi träffar åtta barn som alla har dyslexi. De berättar hur de kände innan de visste att det fanns något som hette dyslexi och om tiden efter att de fick diagnosen. Vi får också höra vilka de strategier de har för att tackla svårigheterna. Många av dem har utvecklat helt andra styrkor på grund av sin dyslexi.

Till första programmet

Åsså har jag dyslexi: Vi hjälper varandraDela
  1. Jag heter Björn och fyller elva i år.

  2. Jag gillar basket.

  3. Jag hade lite svårt med mitt uttal-

  4. -och därför gick jag om ett år.

  5. Jag kunde
    varken läsa eller skriva ordentligt.

  6. Jag behövde den hjälp jag kunde få.

  7. Bra, Björn.

  8. När jag var liten-

  9. -hade jag svårt med vokalerna.

  10. E och ä var svårt. Y och i var svårt.

  11. Jag fick röra på händerna
    i stället för att prata-

  12. -så jag kunde förklara orden bättre.

  13. I dag är det rätt så bra.

  14. Jag har svårt att prata
    för min språkstörning.

  15. Det är inte min dyslexi som gör det.

  16. Min dyslexi beskriver jag-

  17. -som att det är väldigt jobbigt
    att läsa. Jag kan hoppa över rader.

  18. Jag kan säga fel ord,
    fast jag inte menar det.

  19. Jag kan inte stava så himla bra.

  20. Jag har berättat
    för alla mina klasskompisar-

  21. -att jag har dyslexi.

  22. Det känns bara skönt
    att kunna säga det.

  23. Vissa vet vad dyslexi är-

  24. -men rätt många
    vet inte exakt vad det är.

  25. Jag tror jag har dykliexi.

  26. Dyslexi är en sak
    som bara kommer med födseln.

  27. -Kommer du att ha det hela livet?
    -Ja.

  28. Du ser konstigt
    när du läser och skriver-

  29. -men du ser väl inte konstiga färger?

  30. Nej. Jag ser inte konstigt
    när jag läser-

  31. -men jag kan hoppa över
    väldigt långa rader.

  32. Det svåraste på svenskan är att läsa.

  33. På tystläsningsstund
    får jag ibland lyssna på talbok.

  34. Ibland inte...

  35. Då ska jag läsa och träna ögonen
    så att jag blir bra på det.

  36. "Jag kan känna mig annorlunda.
    Orden hoppar inte runt längre."

  37. Jag trodde dyslexi var
    när man blandade ihop bokstäver-

  38. -och de ändras.

  39. Varför skriver du på dator
    hela tiden?

  40. Det hjälper mig.

  41. Hjälper det inte att skriva för hand?

  42. Det hjälper inte med rättstavningen.

  43. När jag skriver för hand
    kan det bli felstavat.

  44. På datorn brukar det stå
    om det är felstavat eller ej.

  45. Blandar du ihop d och b
    på tangenterna?

  46. Inte på tangenterna-

  47. -men jag kan blanda ihop dem
    när jag skriver fritt.

  48. När jag fick höra
    att Björn hade dyslexi-

  49. -började jag tänka på kungen,
    för han har väl dyslexi.

  50. -I alla fall har...
    -...Victoria det.

  51. Sen har hon på 20-lappen det.

  52. Och rapparen Petter har det.

  53. Det är kända personer
    som har dyslexi.

  54. -Tänk om jag tappar den.
    -Men den sitter ju jättehårt.

  55. En av mina bästa kompisar
    heter Gustaf. Han har också dyslexi.

  56. Vi lärde känna varandra-

  57. -när jag och min kompis Erik
    lekte Pokémon.

  58. Då kom du fram och frågade oss.

  59. Jag frågade
    om jag fick vara med och leka.

  60. Ni lekte Pokémon och jag
    visste mycket om Pokémon.

  61. Sen blev vi bästa kompisar.

  62. Han kan förstå saker-

  63. -som jag vill att nån ska förstå.

  64. Dyslexin hjälpte oss komma närmare-

  65. -för vi
    började vara med varandra mer.

  66. "Tal och språk" har vi-

  67. -för att träna på att säga ord
    vi har svårt för att säga.

  68. Vi kanske får köra på datorn
    nån gång.

  69. Då är det oftast berättelser
    eller tangentbordsövning.

  70. Det bästa med extralektionerna
    är att det är lugn och ro.

  71. Det är inte så babbligt.

  72. Vi kanske tränar extra
    men det är ju värt det till slut.

  73. Det känns bra, för vi går uppåt.

  74. Vi har blivit bättre och bättre
    på "Tal och språk"-lektionerna.

  75. Om du hade gått om men inte jag
    så hade jag inte känt dig så mycket.

  76. Då hade jag ensam haft dyslexi.

  77. Båda vi två skulle ha varit ensamma.

  78. -Det är säkert som vi har det nu.
    -Ja. Vi har varandra.

  79. Vissa saker är jag bättre på,
    kanske tack vare dyslexin.

  80. Vissa saker är jag sämre på,
    tack vare dyslexin, tror jag.

  81. Basketen
    betyder väldigt mycket för mig.

  82. Det är inte vilken sport som helst.
    Det är även ett teknikspel.

  83. Det går snabbt
    och det gör inget om man gör fel.

  84. Jag siktar på att bli basketstjärna
    och väldigt bra på basket.

  85. Jag är med i det här programmet för
    att jag vill hjälpa andra-

  86. -få reda på vad dyslexi är.

  87. Om man inte talar ur sig ordentligt-

  88. -kan man känna sig dålig
    och inte må så bra.

  89. Textning: Henrik Johansson
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Vi hjälper varandra

Avsnitt 3 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

"Jag vill hjälpa andra att förstå vad dyslexi är, därför ville jag vara med i det här programmet." Björn och hans bästa kompis Gustaf går i samma klass. De har båda dyslexi och tycker det är skönt att ha varandra så att någon förstår en när det känns svårt i skolan.

Ämnen:
Svenska
Ämnesord:
Barn, Dyslektiker, Dyslexi, Elever med särskilda behov, Läs- och skrivsvårigheter, Undervisning
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Åsså har jag dyslexi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Tro inte att du är dum!

Avsnitt 1 av 8

Hanna trodde hon var dum i huvudet för att hon hade svårt att hänga med i skolan. Hennes föräldrar trodde hon hade fel på ögonen. Hanna berättar om lättnaden när hon förstod att hon inte var dum och att dyslexi inte var en livsfarlig sjukdom.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Skäms inte!

Avsnitt 2 av 8

Att ha dyslexi är inget att skämmas över - det är bara att berätta att man har det. Adam drömmer om att bli filmregissör och han älskar att göra film. Det kan vara bra för dyslektikers självkänsla att brinna för något utanför skolarbetet

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Vi hjälper varandra

Avsnitt 3 av 8

Björn och hans bästa kompis Gustaf går i samma klass. De har båda dyslexi och tycker det är skönt att ha varandra så att någon förstår en när det känns svårt i skolan.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Våga berätta!

Avsnitt 4 av 8

När Malin får sin diagnos förstår mamma varför skolarbetet har lidit. Nu ska Malin berätta om dyslexin för sina fotbollskompisar.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Att få en diagnos

Avsnitt 5 av 8

Vi följer med Emilia till logopeden som ska utreda om Emilia har dyslexi. Hennes fyra äldre syskon har alla fått diagnosen och de ger henne tips och råd om hur hon ska hantera sin dyslexi, om hon nu har det.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Ge aldrig upp!

Avsnitt 6 av 8

Efter att ha fått sin diagnos har Devika slutat jämföra sig med sina klasskompisar. Hennes självförtroende har blivit bättre och hon har till och med börjat skriva på en bok.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Du har rätt att få hjälp!

Avsnitt 7 av 8

Stephani har ganska nyligen berättat för sina klasskamrater att hon har dyslexi. Vi får vara med när hon har prov i historia, där hon får hjälp att skriva ner sina svar.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Tillsammans är vi starka

Avsnitt 8 av 8

"Jag låg efter i alla ämnen och kände att skolan bara var tråkig." Ludvig är inte ensam i klassen om att ha en diagnos - han har ju Gustav och Axel. De tre kallar sig för Diagnosligan och hänger alltid ihop.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivet i Bokstavslandet - syntolkat

F som i fiskar

Del 7 av 16. Ami, Bruno, Coco och Dani får inte bara bokstäverna F och I från teaterdirektören, utan även en guldfiskskål. Är den ett tips på ett tema för kvällens show, eller bara något för Coco att bada i? En fikasugen fiskare kommer till Ordförrådet och vill ha ett ord som är godare än det hon har fiskat upp.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHär vill inte hundar bo

Del 19

Maria kikade in bakom pappa. Skoglund kom gående. Bakom honom kunde hon se in i stora rummet. Där skymtade hon gubbarna som satt tysta runt bordet vid fönstret. "Gå hem till mamma du, det är inget roligt här idag". Johan Hallberg läser Anna Ehrings roman om 7-åriga hundlängtande Maria som utspelar sig 1974-75.

Fråga oss