Titta

Åsså har jag dyslexi

Åsså har jag dyslexi

Om Åsså har jag dyslexi

Att knappt kunna läsa och skriva när alla andra i klassen verkar klara det galant är tungt. Funderingar som "Är jag dum?" och "Vad är det för fel på mig?" tar hårt på självkänslan. Vi träffar åtta barn som alla har dyslexi. De berättar hur de kände innan de visste att det fanns något som hette dyslexi och om tiden efter att de fick diagnosen. Vi får också höra vilka de strategier de har för att tackla svårigheterna. Många av dem har utvecklat helt andra styrkor på grund av sin dyslexi.

Till första programmet

Åsså har jag dyslexi: Ge aldrig upp!Dela
  1. Jag koncentrerar mig så mycket på att
    läsa rätt att jag inte fattar nåt.

  2. "Alla klasskompisar säger
    att de är klara."

  3. "Då blir jag stressad
    över att jag inte hinner."

  4. "Några tänker nog:
    'Vad hon läser sakta.'"

  5. "Hur kan de vara så snabba?
    Jag hör deras tankar."

  6. "Om de bara kunde acceptera
    att en del behöver lite mer tid."

  7. "Man kan vara snabb, långsam,
    både och."

  8. "Det bästa är
    att vi alla är värdefulla."

  9. "Hur man är, kan man vara kompisar."

  10. Det är svårt att ha dyslexi.
    Man måste kämpa mycket.

  11. Om man inte gör det,
    kan man klara det-

  12. -men det är svårare.
    Jag vill visa att man måste kämpa-

  13. -för att kunna klara saker.

  14. Jag heter Devika, är elva år
    och går i femman.

  15. Mina hobbies är: smink, teater...

  16. Min favoritfärg är svart, rött
    och lila.

  17. Jag vill bli rockare och punkare
    när jag blir stor.

  18. En kommer från Indien.

  19. -Vet du vad dyslexi är?
    -När man har lite svårt att läsa.

  20. Och behöver hjälp med läsningen.

  21. Du får hjälp på lektionerna ibland.

  22. Du känns mer som en vanlig tjej
    när jag tänker på dig.

  23. Man är ju vanlig,
    men har svårigheter.

  24. Man tänker ju inte:
    "Där är hon med dyslexi."

  25. Innan jag visste att jag hade dyslexi
    hade jag svårt att läsa.

  26. Man undrar jag varför.

  27. Alla kompisarna kunde ju läsa, men
    jag kunde inte läsa lika bra som de.

  28. Jag tog en bok och låtsasläste
    lite ibland.

  29. Så att folk skulle tro
    att jag läste.

  30. Annars hade ju fröken undrat
    varför jag inte läste.

  31. När jag läser tyst,
    läser jag en tre meningar.

  32. Sen, efter det,
    så förstår jag ingenting.

  33. Är det nån som känner igen,
    eller...?

  34. Det blir svårt att skriva. Man vet
    inte när det ska vara "ä" eller "e".

  35. För jag ser inte skillnaden ibland.

  36. Men då brukar jag skriva
    det jag gissar och tror.

  37. Men blir det fel, så får det vara så.
    Jag rättar det sen.

  38. Om man klickar
    på "Klicka och diktera"-

  39. -så läser den upp vad man säger.

  40. Jag heter Devika.

  41. Oj. "Ica."
    Men man kan ändå fixa det sen.

  42. -Ja.
    -Det är bra.

  43. Om man är trött kan man
    läsa in det-

  44. -och sen en annan dag kan man rätta.
    Det är jätteanvändbart.

  45. Jag jämför mig väl lite,
    men de har ju inte dyslexi.

  46. Jag kan ju inte jämföra mig
    med nån som inte har det.

  47. Om jag hade gjort det hade jag haft
    jättedåligt självförtroende.

  48. Jag skulle gissa att vi bråkade
    för att jag inte ville läsa.

  49. Men jag minns inte om det var så.
    Var det så?

  50. Jag visste inte att du hade dyslexi.
    Jag trodde att om vi lästränade-

  51. -och satt och tragglade,
    så skulle du lära dig läsa.

  52. Kunde jag inte läsa alls nånting?
    Inte ens "hej"?

  53. Du kunde läsa, men det var
    jättesvårt, du blev trött och arg.

  54. Du ville inte.

  55. Jag skämdes över att jag inte kunde
    läsa lika bra som de andra.

  56. Tänk om du inte misstänkt att jag
    hade dyslexi? Vad hade hänt då?

  57. Sitter man och kämpar och inte får
    upp läsningen, och blir pressad-

  58. -och jämför sig med kompisar,
    då känner man till slut:

  59. "Jag är inte lika smart som de
    andra." Då dalar självförtroendet.

  60. Det jobbigaste är
    när jag är i skolan-

  61. -och vi ska titta på faktafilmer-

  62. -och anteckna samtidigt.

  63. En gång blev det stopp.
    Jag orkade inte mer.

  64. Ibland när jag är ledsen är det
    för att jag inte kan läsa texten-

  65. -på filmer som jag vill se
    med mina kompisar.

  66. När jag inte förstår nåt och jämt
    måste fråga: "Vad säger de?"

  67. Jag försöker läsa, men det är svårt-

  68. -att hinna bokstavera orden,
    så att det blir ett ord.

  69. "Harry Potter och Dödsrelikerna 1."

  70. -"Del 1."
    -Ja.

  71. "Teet är klart." "Jag kommer, mamma."

  72. "Raska på."
    "Varför måste vi ge oss av?"

  73. Jag tycker om att läsa.
    Jag kan läsa utan ljudbok.

  74. Men det är jättesvårt att läsa utan.

  75. Lyssnar jag samtidigt, blir det kul,
    istället för att tänka på orden.

  76. Harry reste sig långsamt på benen.

  77. "Kom hit", titta in
    i spegeln och tala om vad du ser."

  78. Var är boken? Där.

  79. Jag skriver en bok. Den handlar
    om en tjej som är svartklädd-

  80. -och en kille som är vitklädd.
    Det är en saga-

  81. -som deras mormor har berättat
    för dem.

  82. Handlingen är hemlig. Det ska bli
    en överraskning - om den blir klar.

  83. "Jag tog nyckeln.
    Stoppade in den i dörren och vred."

  84. "Och en vit stråle..."

  85. Jag har skrivit jättekonstigt.

  86. "...lös i mitt öga, men..."

  87. "...men bara i ett öga."

  88. Måste det bli rätt blir det svårt.

  89. Men om jag får skriva som jag kan
    och göra mitt bästa-

  90. -fast det är fel, då kan jag skriva
    jättelångt. Jag berättar bra.

  91. Bra. "I" och så kommer ett ord som du
    hade fel på i går. "Broschyren."

  92. -"Broschyren."
    -"B". Bro...

  93. Jag har dyslexi.
    Det är bara att inse.

  94. Om man kämpar,
    då blir man mycket bättre.

  95. Så man ska inte ge upp.
    Man ska ta det lugnt.

  96. Textning: Olga Ericsson
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Ge aldrig upp!

Avsnitt 6 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

"Innan jag visste att jag hade dyslexi var det jättesvårt att läsa. Jag undrade ju varför." Devika hade dåligt självförtroende innan hon fick sin diagnos. Nu har hon slutat jämföra sig med sina klasskompisar och hennes självförtroende är bättre. Devika har accepterat sina läs-och skrivsvårigheter, så pass mycket att hon till och med har börjat skriva på en bok. Hennes råd till andra dyslektiker är att kämpa och aldrig ge upp.

Ämnen:
Svenska
Ämnesord:
Barn, Dyslektiker, Dyslexi, Elever med särskilda behov, Läs- och skrivsvårigheter, Undervisning
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Åsså har jag dyslexi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Tro inte att du är dum!

Avsnitt 1 av 8

Hanna trodde hon var dum i huvudet för att hon hade svårt att hänga med i skolan. Hennes föräldrar trodde hon hade fel på ögonen. Hanna berättar om lättnaden när hon förstod att hon inte var dum och att dyslexi inte var en livsfarlig sjukdom.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Skäms inte!

Avsnitt 2 av 8

Att ha dyslexi är inget att skämmas över - det är bara att berätta att man har det. Adam drömmer om att bli filmregissör och han älskar att göra film. Det kan vara bra för dyslektikers självkänsla att brinna för något utanför skolarbetet

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Vi hjälper varandra

Avsnitt 3 av 8

Björn och hans bästa kompis Gustaf går i samma klass. De har båda dyslexi och tycker det är skönt att ha varandra så att någon förstår en när det känns svårt i skolan.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Våga berätta!

Avsnitt 4 av 8

När Malin får sin diagnos förstår mamma varför skolarbetet har lidit. Nu ska Malin berätta om dyslexin för sina fotbollskompisar.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Att få en diagnos

Avsnitt 5 av 8

Vi följer med Emilia till logopeden som ska utreda om Emilia har dyslexi. Hennes fyra äldre syskon har alla fått diagnosen och de ger henne tips och råd om hur hon ska hantera sin dyslexi, om hon nu har det.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Ge aldrig upp!

Avsnitt 6 av 8

Efter att ha fått sin diagnos har Devika slutat jämföra sig med sina klasskompisar. Hennes självförtroende har blivit bättre och hon har till och med börjat skriva på en bok.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Du har rätt att få hjälp!

Avsnitt 7 av 8

Stephani har ganska nyligen berättat för sina klasskamrater att hon har dyslexi. Vi får vara med när hon har prov i historia, där hon får hjälp att skriva ner sina svar.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Tillsammans är vi starka

Avsnitt 8 av 8

"Jag låg efter i alla ämnen och kände att skolan bara var tråkig." Ludvig är inte ensam i klassen om att ha en diagnos - han har ju Gustav och Axel. De tre kallar sig för Diagnosligan och hänger alltid ihop.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivet i Bokstavslandet - syntolkat

Det kommer blod

Del 9 av 16.Att hitta på en show om B och O kan vara svårt, men Coco får en idé när hon ser Brunos sår! En blodtörstig kund försöker köpa ett O i Bokstavsbutiken. Hur ska Dick kunna övertyga henne om att köpa ett B istället? I Ordförrådet vägrar Bobby och Epa ta tillbaka ordet otur.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHär vill inte hundar bo

Del 13

Det var jullov och så mysigt att bara ligga i soffan i nattlinne och titta på teve mitt på dagen. Utanför fönstret drösade det ner vita flingor som la sig på balkongräcket och fönsterkarmen. Johan Hallberg läser Anna Ehrings roman om 6-åriga hundlängtande Maria som utspelar sig 1974-75.

Fråga oss