Titta

Åsså har jag dyslexi

Åsså har jag dyslexi

Om Åsså har jag dyslexi

Att knappt kunna läsa och skriva när alla andra i klassen verkar klara det galant är tungt. Funderingar som "Är jag dum?" och "Vad är det för fel på mig?" tar hårt på självkänslan. Vi träffar åtta barn som alla har dyslexi. De berättar hur de kände innan de visste att det fanns något som hette dyslexi och om tiden efter att de fick diagnosen. Vi får också höra vilka de strategier de har för att tackla svårigheterna. Många av dem har utvecklat helt andra styrkor på grund av sin dyslexi.

Till första programmet

Åsså har jag dyslexi: Du har rätt att få hjälp!Dela
  1. Jag heter Stephani och är elva år
    och går i klass 5.

  2. -Vad hände i Kopparberg?
    -Gustav Vasa höll ett strafftal där.

  3. Jag kan Gustav Vasa.

  4. När han var regent
    så var han sträng och hård.

  5. Handeln med avlatsbrev
    måste stoppas... Vad ville han mer?

  6. De spreds med brev,
    för man hade kommit på tryckkonsten.

  7. Jag älskar dig, mamma.

  8. Innan jag visste att jag hade dyslexi
    tyckte jag det var jobbigt i skolan.

  9. Jag kände att jag var den enda i världen
    som inte kunde läsa normalt.

  10. Jag hade svårt att skriva
    och ingen visste vad det var.

  11. När jag skulle läsa var det jobbigt.

  12. Tänk om det kommer nåt ord som jag inte
    kan läsa, och alla skrattar.

  13. Tänk om fröken tycker jag är konstig.
    Tänk om jag får hoppa ner en klass.

  14. Nästa: Sockenplan.

  15. Jag kunde inte skriva som de andra.

  16. Om jag frågade
    "Hur stavar man det där ordet?"-

  17. -sa de: "Kan du inte det?!
    Kan du inte läsa vad det står?!"

  18. "Hola, mami."

  19. Ja. - Hej, Kinga.

  20. Nyligen berättade jag för mina
    klasskamrater att jag har dyslexi.

  21. Jag var rädd
    att de skulle tänka att jag var dum-

  22. -så jag ville säga det
    vid rätt tillfälle.

  23. Nu vet de att jag har det svårt, och har
    vissa metoder som jag jobbar med.

  24. Det kändes bra.

  25. Vad sa du till kompisarna i skolan?

  26. Jag försökte dölja det.
    Men de frågade hela tiden:

  27. "Varför skriver fröken ner glosorna
    i ditt häfte på svenska?"

  28. Jag hade inget svar.
    Jag ville inte att de skulle veta.

  29. Hur gjorde du när du berättade?
    Bad du att få hålla tal?

  30. Det var nästan som att hålla ett tal.

  31. Jag sa:
    "Jag har nånting som heter dyslexi."

  32. De kollade på mig. "Vad är det?"

  33. Jag sa: "Det är helt normalt.
    Till och med kungen har det."

  34. Det är som att vissa har glasögon
    och andra inte.

  35. Jag sa att man kan ha svårt
    att läsa och skriva...

  36. Efter rasten ska vi ha prov.
    Då går jag till min speciallärare-

  37. -och har ett muntligt prov.

  38. När blev Gustav Vasa kung?

  39. 1523!

  40. Det känns bra,
    för jag kan alla frågor.

  41. Att skriva är väldigt svårt.
    Det är nästan svårare än att läsa.

  42. Jag har liksom ingen röd tråd, utan jag
    hoppar väldigt mycket i texten.

  43. -Vi ska ha ett muntligt prov. Om vad?
    -Vasatiden.

  44. Jag ställer frågorna,
    och så berättar du för mig-

  45. -och jag skriver ner dina svar.

  46. Historia och engelska är svåra ämnen.

  47. Man ska kunna stava rätt
    till svåra ord, och läsa svåra ord.

  48. De ämnena är jobbiga.

  49. Vad är Stockholms blodbad?

  50. Det var när Kristian Tyrann...

  51. ...stängde alla portar i Stockholm.

  52. Han halshögg cirka 80 personer.

  53. -Var då nånstans?
    -På Stortorget i Stockholm.

  54. Jag får hjälp att skriva
    när det är långa prov, som i dag.

  55. Ibland läser vi. Och nästa år
    ska jag få en dator, är det tänkt.

  56. Man kan ladda ner en applikation.
    Om jag vill veta vad det står här-

  57. -så tar jag kort på den, och så läser
    den för mig vad det står på paketet.

  58. Alltså telefonen, själva applikationen,
    läser det för mig.

  59. Jag tar bara ett kort,
    så läser den texten.

  60. Telefonen? Pratar den? Jaha.

  61. Ursäkta, men...

  62. Här är mitt rum.

  63. Mitt rum är lila och vitt.

  64. Lila är Justin Biebers favoritfärg, och
    jag är Justin Bieber-fan.

  65. Jag har inte så mycket på väggen för att
    inte distraheras när jag pluggar.

  66. Ofta säger mamma:
    "Det är det här på spanska"...

  67. Till exempel "interested"
    och "interesada".

  68. I början är det lika. Då kommer jag ihåg
    det, för jag pratar spanska.

  69. Så "förbereda"...
    "Preparar" en espanol...

  70. "Prepare"...

  71. För att komma ihåg ordet
    tänker jag på spanska också.

  72. Tu-tu-tu...

  73. "Utsikt"...

  74. Försök titta här för att hitta det.

  75. -"View".
    -Ja! Bra!

  76. Vi brukar göra Memory
    på svenska och engelska.

  77. Mamma visar det svenska ordet
    så ska jag säga det på engelska.

  78. Vi använder också bilder.
    Vid "star" ritar hon en stjärna.

  79. Och vid "gift" en present...

  80. Jag svarade på alla frågor.

  81. Frågan "Hur var Gustav Vasa
    en sparsam kung?"...

  82. Jag tyckte den var lite svår.

  83. Han höjde skatten!

  84. -Han höjde skatterna...
    -Jag tror inte jag sa det.

  85. "Hur länge var Gustav Vasa kung?"
    var fett enkel.

  86. -1500...
    -1523-1560. Den var jättenkel.

  87. Textning: Nina Brander Källman
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Du har rätt att få hjälp!

Avsnitt 7 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vi träffar Stephani som ganska nyligen har berättar för sina klasskamrater att hon har dyslexi. Så nu vet de varför deras lärare skriver ner glosorna åt henne. Vi får vara med när Stephani har prov i historia, där hon får hjälp att skriva ner sina svar. Och så får vi se några metoder som Stephani och hennes mamma har utvecklat för att underlätta inlärningen.

Ämnen:
Svenska
Ämnesord:
Dyslektiker, Dyslexi, Elever med särskilda behov, Läs- och skrivsvårigheter, Undervisning
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Åsså har jag dyslexi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Tro inte att du är dum!

Avsnitt 1 av 8

Hanna trodde hon var dum i huvudet för att hon hade svårt att hänga med i skolan. Hennes föräldrar trodde hon hade fel på ögonen. Hanna berättar om lättnaden när hon förstod att hon inte var dum och att dyslexi inte var en livsfarlig sjukdom.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Skäms inte!

Avsnitt 2 av 8

Att ha dyslexi är inget att skämmas över - det är bara att berätta att man har det. Adam drömmer om att bli filmregissör och han älskar att göra film. Det kan vara bra för dyslektikers självkänsla att brinna för något utanför skolarbetet

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Vi hjälper varandra

Avsnitt 3 av 8

Björn och hans bästa kompis Gustaf går i samma klass. De har båda dyslexi och tycker det är skönt att ha varandra så att någon förstår en när det känns svårt i skolan.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Våga berätta!

Avsnitt 4 av 8

När Malin får sin diagnos förstår mamma varför skolarbetet har lidit. Nu ska Malin berätta om dyslexin för sina fotbollskompisar.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Att få en diagnos

Avsnitt 5 av 8

Vi följer med Emilia till logopeden som ska utreda om Emilia har dyslexi. Hennes fyra äldre syskon har alla fått diagnosen och de ger henne tips och råd om hur hon ska hantera sin dyslexi, om hon nu har det.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Ge aldrig upp!

Avsnitt 6 av 8

Efter att ha fått sin diagnos har Devika slutat jämföra sig med sina klasskompisar. Hennes självförtroende har blivit bättre och hon har till och med börjat skriva på en bok.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Du har rätt att få hjälp!

Avsnitt 7 av 8

Stephani har ganska nyligen berättat för sina klasskamrater att hon har dyslexi. Vi får vara med när hon har prov i historia, där hon får hjälp att skriva ner sina svar.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Tillsammans är vi starka

Avsnitt 8 av 8

"Jag låg efter i alla ämnen och kände att skolan bara var tråkig." Ludvig är inte ensam i klassen om att ha en diagnos - han har ju Gustav och Axel. De tre kallar sig för Diagnosligan och hänger alltid ihop.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivet i Bokstavslandet - syntolkat

Alfabetet

Del 1 av 16. Ami, Bruno, Coco och Dani får en chans att rädda teatern från nedläggning. På sjukhuset opereras ett trasigt ord som lämnats in akut, och i Bokstavsbutiken får butiksbiträdet Dick en chans att övertyga en kund som tvivlar på nyttan med bokstäver.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHär vill inte hundar bo

Del 2

Vem är flickan med lockigt hår som hänger upp och ner och dinglar på järnställningen? Maria har inte sett henne förut. Det ser lätt och härligt ut, med vinden som fladdrar i hennes guldlockiga hår. Johan Hallberg läser Anna Ehrings roman om sexåriga hundlängtande Maria som utspelar sig 1974.

Fråga oss