Titta

Åsså har jag dyslexi

Åsså har jag dyslexi

Om Åsså har jag dyslexi

Att knappt kunna läsa och skriva när alla andra i klassen verkar klara det galant är tungt. Funderingar som "Är jag dum?" och "Vad är det för fel på mig?" tar hårt på självkänslan. Vi träffar åtta barn som alla har dyslexi. De berättar hur de kände innan de visste att det fanns något som hette dyslexi och om tiden efter att de fick diagnosen. Vi får också höra vilka de strategier de har för att tackla svårigheterna. Många av dem har utvecklat helt andra styrkor på grund av sin dyslexi.

Till första programmet

Åsså har jag dyslexi: Tillsammans är vi starkaDela
  1. Hej, jag heter Ludvig
    och jag går i sexan.

  2. Jag tycker om att fota
    och vara med kompisar.

  3. Innan jag fick min diagnos
    visste jag inte vad dyslexi var.

  4. Det kändes jobbigt i skolan.
    Varför lär jag mig inte det och det?

  5. De kan mycket mer än mig.
    Så kände jag då.

  6. Jag tyckte att jag var dålig
    och hade inget självförtroende.

  7. Jag låg efter i alla ämnen
    och kände att skolan var tråkig.

  8. Det var jobbigt när jag
    skulle berätta inför klassen.

  9. Tänk om jag säger nåt fel
    eller läser nåt fel?

  10. Men jag måste. Annars
    hade det bara blivit mer pinsamt.

  11. När jag glömt läxan hemma
    eller ett papper man skulle göra-

  12. -så kanske jag sa:
    "Nej, jag har glömt läxan hemma."

  13. "Jag har gjort den
    men glömt den hemma."

  14. Men jag hade inte gjort den.
    Jag orkade inte.

  15. -Tja.
    -Det är vi som kallas Diagnosligan.

  16. Diagnosligan är Gustav, Axel och jag.
    Det är vi som alltid hänger.

  17. -Ta den här.
    -Åh, jävlar.

  18. Det var en i vår klass som kallade
    oss för det. Alla har en diagnos.

  19. Jag har dyslexi.
    Axel också. Gustav har ADHD.

  20. -Vilket skott.
    -Du är sur.

  21. -Det var pinsamt att få en dator.
    -För mig också.

  22. "Varför behöver han en dator?"

  23. Alla hade ju hört att om man får
    en dator hade man problem med nåt.

  24. Man skulle få lyssna och sånt.

  25. Vi förstår varandra. Vi vet
    hur det känns att ha en diagnos.

  26. Det var skönt att få reda på det.
    Jag har fått extragrejer sen trean.

  27. När man fått diagnos har man
    inte ändrats. Man är samma person.

  28. Det är bara det
    att man fått en diagnos.

  29. Utan diagnosen
    skulle det inte vara jag.

  30. Jag skulle inte vara den personen,
    utan nån helt annan.

  31. Mamma märkte det nog redan
    när jag var liten och började ettan.

  32. Jag låg lite efter och det.
    Så då gjorde vi ett test.

  33. Efter diagnosen
    fick jag mer hjälp i skolan.

  34. Jag fick gå extratimmar.
    Jag skrev på datorn och sånt.

  35. Jag somnade nästan genast
    med huvudet mot hennes axel.

  36. När vi läser en bok i klassen
    får jag ofta en skiva att lyssna på.

  37. Det finns svaga och starka dyslexier.
    Jag har mer stark dyslexi.

  38. För det första
    har jag svårare att koncentrera mig.

  39. Jag stör mig lätt på småljud.

  40. När jag skriver
    kan det vara mycket felstavat.

  41. Därför är det bra att jag
    har en dator som kan rätta det.

  42. Klicka där igen. Du får upp
    förslag om vad du ska skriva.

  43. Om jag kan ett ord och läser det
    så vet jag inte hur det ser ut.

  44. Jag känner inte igen ordet
    men jag brukar använda det.

  45. Hur stor är sannolikheten att jag får
    ett tal som är fyra eller större?

  46. Det är tre av sex.

  47. -Eller en.
    -Två av sex.

  48. Nej, det är två av sex.

  49. Det är det jag hatar med matten.
    Jag måste fokusera.

  50. Jag får inte störa mig på ord jag
    stavar fel. Jag får rätta dem sen.

  51. -Vi ska till målet därborta.
    -Vi ska låna i fem minuter och filma.

  52. -En vikarie var skittaskig.
    -Han sa: "Det här är ett skitarbete".

  53. Han sa inte vad vi skulle göra
    för att göra det bättre.

  54. Han sa bara att det var dåligt.

  55. -Hej då.
    -Tja, Ludvig.

  56. Varför tycker du att det
    är jobbigt när ni har vikarie?

  57. Han är konstig.
    Hon eller han är konstig.

  58. Han fattar inte att jag har dyslexi.

  59. Brukar du berätta?
    Brukar de vara förberedda?

  60. Det brukar de, men tydligen inte han.

  61. Du behöver den
    så att du inte bränner dig.

  62. Ludvig, när berättade du
    att du hade dyslexi för klassen?

  63. Jag kommer inte ihåg. - Jag tror det
    var fröken som berättade för klassen.

  64. Jag hade nog gått hem
    och ville inte vara där då.

  65. Jag minns. Jag blev så glad när jag
    fick mejlet att jag grät på jobbet.

  66. Ni hade suttit
    och pratat om dyslexi, ADHD-

  67. -och lite olika diagnoser man kan ha.

  68. Du hade räckt upp handen och sagt:
    "Jag har dyslexi."

  69. Efter det känns det
    som du inte tyckt det var jobbigt.

  70. Jag säger till nya personer
    att jag har dyslexi.

  71. Det gör jag
    till nästan alla jag träffar.

  72. Det här är mitt rum hos mamma.
    Det är mammavecka.

  73. Mamma och pappa tycker att jag
    är bra på att konstruera saker-

  74. -och hitta fiffiga idéer.

  75. Det tycker alla i min släkt,
    att jag kan hitta lösningar.

  76. Den här gjorde jag och mina kompisar
    och en annan kille.

  77. Jag tycker om att fota,
    så jag fick en kamera.

  78. Här har vi en bra bild på min kusin.

  79. Jag har kameran med mig.

  80. Jag tycker om levande bilder.

  81. Med en klar bild med suddig bakgrund
    kommer det fram mer stärkande.

  82. Förut visste jag inte
    hur man uttalade "dyslexi".

  83. Då sa jag "dyx" nånting.
    Jag visste inte hur man uttalade det.

  84. -Vi syns vid fyra.
    -Vi syns fyra hemma hos mig.

  85. Jag ska berätta
    om landets befolkning.

  86. Under 1700-talet ökade Sverige snabbt
    från 1,8 miljoner till tre miljoner.

  87. Yes, nytt rekord!

  88. Textning: Emilia Carlsson
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Tillsammans är vi starka

Avsnitt 8 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

"Jag låg efter i alla ämnen och kände att skolan bara var tråkig." Ludvig är inte ensam i klassen om att ha en diagnos - han har ju Gustav och Axel. De tre kallar sig för Diagnosligan och hänger alltid ihop. De förstår varandra och vet hur jobbigt det är när taskiga vikarier inte förstår vad det innebär att ha dyslexi.

Ämnen:
Svenska
Ämnesord:
Dyslektiker, Dyslexi, Elever med särskilda behov, Läs- och skrivsvårigheter, Undervisning
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Åsså har jag dyslexi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Tro inte att du är dum!

Avsnitt 1 av 8

Hanna trodde hon var dum i huvudet för att hon hade svårt att hänga med i skolan. Hennes föräldrar trodde hon hade fel på ögonen. Hanna berättar om lättnaden när hon förstod att hon inte var dum och att dyslexi inte var en livsfarlig sjukdom.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Skäms inte!

Avsnitt 2 av 8

Att ha dyslexi är inget att skämmas över - det är bara att berätta att man har det. Adam drömmer om att bli filmregissör och han älskar att göra film. Det kan vara bra för dyslektikers självkänsla att brinna för något utanför skolarbetet

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Vi hjälper varandra

Avsnitt 3 av 8

Björn och hans bästa kompis Gustaf går i samma klass. De har båda dyslexi och tycker det är skönt att ha varandra så att någon förstår en när det känns svårt i skolan.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Våga berätta!

Avsnitt 4 av 8

När Malin får sin diagnos förstår mamma varför skolarbetet har lidit. Nu ska Malin berätta om dyslexin för sina fotbollskompisar.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Att få en diagnos

Avsnitt 5 av 8

Vi följer med Emilia till logopeden som ska utreda om Emilia har dyslexi. Hennes fyra äldre syskon har alla fått diagnosen och de ger henne tips och råd om hur hon ska hantera sin dyslexi, om hon nu har det.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Ge aldrig upp!

Avsnitt 6 av 8

Efter att ha fått sin diagnos har Devika slutat jämföra sig med sina klasskompisar. Hennes självförtroende har blivit bättre och hon har till och med börjat skriva på en bok.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Du har rätt att få hjälp!

Avsnitt 7 av 8

Stephani har ganska nyligen berättat för sina klasskamrater att hon har dyslexi. Vi får vara med när hon har prov i historia, där hon får hjälp att skriva ner sina svar.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÅsså har jag dyslexi

Tillsammans är vi starka

Avsnitt 8 av 8

"Jag låg efter i alla ämnen och kände att skolan bara var tråkig." Ludvig är inte ensam i klassen om att ha en diagnos - han har ju Gustav och Axel. De tre kallar sig för Diagnosligan och hänger alltid ihop.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivet i Bokstavslandet - syntolkat

Rymden är oändlig

Del 8 av 16. Artisterna på Bokstavsteatern försöker hitta på ett ord med bokstäverna R och Y till kvällens show. Förslagen är många, men ett av dem är oändligt mer spännande än de andra. På sjukhuset är doktor Flax och doktor Bragg inte helt överens. Vilket är ordet som har varit med om en raketkrasch och nu ligger på deras operationsbord?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHär vill inte hundar bo

Del 18

Nu fick Maria knipa ihop ögonen för snart skulle de komma in och sjunga för henne. Och det gjorde de. Mamma, pappa och Emma kom med frukost på sängen och sjöng "Ja må hon leva". Johan Hallberg läser Anna Ehrings roman om 6-åriga hundlängtande Maria som utspelar sig 1974-75.

Fråga oss