Titta

En bok, en författare (2013)

En bok, en författare (2013)

Om En bok, en författare (2013)

Den rika utgivningen av svensk och utländsk facklitteratur hamnar i fokus då vi i varje program möter en aktuell författare som intervjuas om sin bok och dess ämne. Böckerna handlar om vitt skilda ämnen som till exempel media, historia, politik, samhälle, naturvetenskap, konst och kultur. Sändningsår 2013.

Till första programmet

En bok, en författare: CSR i praktikenDela
  1. Författaren Per Grankvist
    har specialiserat sig på-

  2. -hur företagare kan tjäna pengar
    på att bli bättre på miljö.

  3. I en ny och delvis omarbetad
    upplaga av "CSR i praktiken"-

  4. -ger han 160 exempel på hur företag
    jobbar med nya metoder.

  5. Metoder som också är bra
    för samhället i stort.

  6. Han kallar sig hållbarhetsredaktör.

  7. Vad det är, och vad CSR står för,
    berättar han här för Birger Schlaug.

  8. Varför har du skrivit
    den här boken?

  9. Exemplens kraft är stor när man
    pratar om hållbarhet och CSR.

  10. -Förklara CSR.
    -Corporate Social Responsibility.

  11. Företagens samhällsansvar.
    Det är ett amerikanskt begrepp.

  12. "Social" betyder samhälle,
    så översättningen har lite förlorats.

  13. Hållbarhet ska vi säga på svenska.

  14. Med ett sådant luddigt begrepp
    måste man exemplifiera.

  15. När jag själv närmade mig ämnet
    ville jag ha en förklaring.

  16. Det var bra att samla exemplen.
    Det blev en bok.

  17. Så du skrev den. Hur kommer det sig
    att vi är inne i 2012-

  18. -en bra bit in på ett nytt sekel,
    och du ska behöva skriva en bok-

  19. -om några goda exempel på
    hur man tar ekologiska hänsyn?

  20. -Visst är det deprimerande?
    -Ja, det är det.

  21. Den här frågan
    fastnade på 1970-talet-

  22. -när oljekrisen kom.
    Man skulle hantera inflation.

  23. Företagens
    samhällsansvar diskuterades.

  24. Olle Wästberg skrev en bok 1977-

  25. -om att företagen
    hade någon som var ansvariga för det.

  26. Men så kom Milton Friedman, Thatcher
    och Reagan. Nyliberalismen tog över.

  27. Företagen sysslar med
    att tjäna pengar.

  28. Egentligen är det det nya.
    Det jag pratar om nu är det gamla.

  29. Det fanns i gamla strukturer,
    som var bruksmiljöer.

  30. Företag har tagit ansvar
    i många hundra år.

  31. Jag använder ett nyliberalt språk.
    Jag säger: "Strunta i moralen."

  32. "Det går att tjäna pengar
    på det här." Då kan man nå igenom.

  33. Du skriver: "En gång i tiden
    hade företag bara ansvar"-

  34. -"inför sina aktieägare."
    En gång i tiden? När var det senast?

  35. Gäller inte det
    i hög utsträckning nu också?

  36. Ja. "En gång i tiden" är ospecat.
    Man ska tänka när det var.

  37. Det där är 70- och 80-tal.

  38. Under 1900-talet har det varit
    den synen, med aktieägarna.

  39. Och lite mindre runt omkring.

  40. Du skriver så här: "Det handlar inte
    längre om att vara god."

  41. "Utan om att vara smart."
    Hur menar du?

  42. Om jag säger till dig
    att du måste skärpa dig.

  43. Du måste dricka fairtrade-kaffe.

  44. Efter ett tag
    tycker du mest att jag är tjatig.

  45. Då försöker jag trycka på dig
    en slags moraluppfattning.

  46. "Du måste bli bättre på det här."
    Det blir jobbigt med kritik.

  47. Men säger jag: "Drick det här.
    Leverantörerna får bättre betalt."

  48. Man vill ju vara smart.

  49. -Vad är det för fel på att vara god?
    -Inget alls. Men i många företag...

  50. ...vet de inte var de ska börja.
    De lyssnar om de kan tjäna pengar.

  51. Därför har det förskjutits
    från att handla om moral.

  52. När det handlar om pengar rundar man
    argumenten man kan hamna i.

  53. Du menar
    att det handlar om egenintresse.

  54. Att göra bra saker.

  55. Ja, väldigt ofta kan man
    räkna hem det ganska snabbt.

  56. Adam Smith,
    nationalekonomins fader, sa:

  57. Om var och en gör det som är bra
    för en själv blir det bra för alla.

  58. -Du är lite inne på det.
    -Ja...

  59. Han skriver lite flummigt.

  60. Så jag säger: "Ja, det är exakt
    det jag skriver om."

  61. Vi förstår att det är bra för världen
    men vi är oss själva närmast.

  62. Kan jag då tjäna pengar på det,
    så visst...

  63. Adam Smith var också moralfilosof.
    Han lade in två spärrar.

  64. Man gör rätt saker
    även om man tänker på sig själv.

  65. Man vill inte skämmas inför Gud
    och man vill inte lura sin granne.

  66. Men producent och konsument
    är globala och ser inte varandra.

  67. Vi lever i ett sekulariserat samhälle
    och hälsar inte på grannarna.

  68. Friedman sa att allting
    ska ske i aktieägarnas intresse.

  69. Han menade
    att det annars var förskingring.

  70. Sponsring av någon välgörenhet.

  71. Kortsiktigt fokus på aktieägarna
    har faktiskt lett till-

  72. -att man ger bonus till ledningen.
    Det höjer aktiekursen.

  73. Det betalas ut
    miljardbelopp till ledarna.

  74. Då får aktieägarna mindre till slut.
    Det finns en Friedman-effekt.

  75. Den osynliga handen
    är inne och styr.

  76. Men du menar att aktieägarna tjänar
    pengar om företagen gör goda saker.

  77. -Jajamän. Punkt slut.
    -Har du något exempel?

  78. Om man tar ett företag
    som använder mycket resurser.

  79. CSR är ett begrepp som är svårt
    att förklara för mina föräldrar.

  80. Förstår inte mamma vad du gör
    ska du inte använda begreppet.

  81. Hållbarhet har en tidsdimension.
    Hur använder man resurserna?

  82. Ur ett resursperspektiv
    kan man nästan alltid tjäna pengar.

  83. I boken har vi ett logistikföretag i
    USA, vars bilar inte svänger vänster.

  84. På Manhattan
    svänger bilarna inte vänster.

  85. I USA får man svänga höger vid rött
    ljus. Då kommer man snabbare fram.

  86. När de står still har de
    hybridmotororer för att spara bensin.

  87. Bensinkostnaderna går upp och ned.
    De använder förnyelsebar energi.

  88. Då är det smartare.

  89. Allt sparar pengar
    och det kommer aktieägarna till godo.

  90. Jag hoppas alla inser det.

  91. Du inleder boken med att berätta
    om en bagare i Vara.

  92. Jag blir inbjuden
    till olika sammanhang.

  93. Jag var i Vara kommun,
    på Bjertorp slott.

  94. Jag ritade lite, viftade lite
    och förklarade läget.

  95. Efteråt kom en bagare fram
    och ville ställa några frågor.

  96. "Jag förstår inte riktigt CSR.
    Men jag bakar ju varje natt."

  97. "Jag har fyra vagnar som jag
    kör in i ugnen, fyra gånger."

  98. "Ska jag i stället fylla dem och
    baka tre gånger. Är det hållbarhet?"

  99. Kan man destillera det så?

  100. Han hjälpte mig på traven: "Det ena
    är dumt och det andra är smart."

  101. Man kan faktiskt förenkla så mycket.

  102. Tack vare bagaren
    pratar jag om smart eller dumt.

  103. -Hade han inte fattat det innan?
    -Jo, men jag hade inte det.

  104. Han kunde koppla det
    till småföretagarens sunda förnuft.

  105. Ett sådant här ämne vill man
    ofta komplicera och förklara.

  106. Vi gör en utredning och använder
    svåra begrepp. Man utestänger folk.

  107. "Under senaste decenniet har de
    flesta insiktsfulla företag"-

  108. -"insett att deras framgång påverkas
    av hur de kan utveckla"-

  109. -"ansvarsfulla relationer
    med samhället."

  110. Hur stor andel
    av företagen är insiktsfulla?

  111. En problematik
    med att undersöka 500 företag-

  112. -är att de företag jag undersöker-

  113. -är stora nog att ha
    en kommunikationsavdelning.

  114. De kan berätta vad de gör.
    Jag har inte knackat dörr.

  115. Det är större företag.

  116. De insiktsfulla
    har investerat tidigt.

  117. Kan vi sälja en flygmotor
    med lägre driftskostnad...

  118. Just det, det är en bra och hållbar
    produkt som vi ska satsa på.

  119. Hur stor andel är det?
    Om man tittar på klimatfrågan.

  120. Det släpps ut mer koldioxid
    trots alla goda företag du nämner.

  121. Hur kommer det sig?

  122. Vi har ju tillväxt,
    som gör att vi fortsätter elda.

  123. Kinas utsläpp ökar.
    De vill öka sin levnadsstandard.

  124. Jag har ingen exakt siffra
    på insiktsfulla företag-

  125. -men det finns mycket sunt förnuft
    bland små och medelstora företag.

  126. De stora multinationella företagen
    har ofta förstått det här.

  127. Kring sekelskiftet
    fick exempelvis Nike mycket stryk-

  128. -för att det var barn
    i leverantörskedjan.

  129. De fick tänka om,
    så i dag är de bland de ledande.

  130. Nestlé, med skandalerna kring
    mjölkpulver, har tänkt om.

  131. -Nu är de jättebra.
    -Det är djärvt sagt.

  132. -Men du står för det.
    -Ja.

  133. Kan det vara så att företag
    som försöker göra bra grejer...

  134. Det blir inte lönsamt.
    De får minskad förlust-

  135. -och ägarna blir alltmer sura.
    Förekommer inte det också?

  136. Det förekommer absolut.

  137. Då har man kanske närmat sig frågan
    från det moralfilosofiska hållet.

  138. Man har glömt affärskopplingen.

  139. Jag föreläste på Handelshögskolans
    ledarskapsutbildning.

  140. Det innebär män i vår ålder
    och uppåt, mitt i karriären.

  141. -Vår ålder? Det var snällt sagt.
    -Jag försöker omfatta alla.

  142. Första gången sa jag: "Kom igen nu,
    vi måste rädda världen."

  143. De sa: "Men vi har
    kvartal tre att tänka på."

  144. Sedan kom jag i kostym
    och såg ut att tjäna pengar.

  145. Jag tar en risk att låta lite cynisk
    när jag pratar om lönsamhet.

  146. Men hellre det
    och prata ett språk som de tar.

  147. Du är inte bara författare,
    utan även föreläsare.

  148. Du är ute och föreläser mycket.

  149. Enligt din hemsida är din talarstil
    engagerande och underhållande.

  150. Hur gör du? Frågorna är inte lätta.

  151. Det handlar om
    att använda många exempel.

  152. Man blir inte så teoretisk.
    Jag använder inte Power Point.

  153. Jag försöker "connecta".
    som man säger på nysvenska-

  154. -med publiken och prata.
    Men jag tror också det finns ett...

  155. Jag försöker
    att göra frågan lite väl enkel.

  156. Det handlar om smart eller dumt.

  157. Jag gör det på olika drastiska sätt.
    Det handlar om det här.

  158. Jag berättar om SEB:s kundservice:
    "Nu finns kundservice på 23 språk."

  159. Ska de anställa folk
    från olika länder?

  160. Nej, de har bara inventerat
    hur många språk de kan.

  161. De investerar i en liten dosa som
    kopplar till den som kan persiska.

  162. Ibland
    gör vi komplicerade strategier.

  163. En del av underhållningen
    kanske är: "Så här enkelt var det."

  164. Nu är du hållbarhetsredaktör på
    Veckans Affärer. Vad gör en sådan?

  165. Man har kultur- och sportredaktörer.
    Man ansvarar för ett område-

  166. -som handlar om hållbarhet
    i mitt fall. Vad ska skrivas?

  167. Vilket grepp ska vi ta?
    Vad är viktigt?

  168. Ni delar ut priset
    Årets Gröna Kapitalist.

  169. Hur tänker du där?

  170. Media har en fallenhet
    för spännande namn.

  171. Det handlar om att ge pris åt dem
    som tjänar pengar på att tänka grönt.

  172. Att förstå att det går att göra.

  173. När priset startades
    var det mer en laddning:

  174. "Hur kan det funka?"
    Nu är det mer mainstream.

  175. Ni arrangerar också
    samhällskapitalistdagen.

  176. -Vad sjutton är det?
    -Kapitalister har alltid funnits.

  177. Nu finns det kapitalister
    som använder företagandet som metod-

  178. -för att åstadkomma skillnad,
    så kallade samhällsentreprenörer.

  179. Förut startade man en ideell förening
    eller ett politiskt parti.

  180. Nu kanske man använder
    företag som metod.

  181. Företagande är väl lämpat
    för att adressera globala problem.

  182. Till skillnad från politiken
    är företagandet globalt.

  183. Det kan adresseras kommersiellt.

  184. När man hör dig kan man tro att det
    händer mycket. Vi är på rätt väg.

  185. Nästan alla företag du skriver om
    har ju en enda målsättning.

  186. Att få oss att konsumera mer och mer.
    Det är deras huvudgrej.

  187. Vi ska inte vara nöjda
    med det vi har.

  188. Köper de inte flaskvatten, utan får
    oss att konsumera ohållbart...

  189. -Är det bra?
    -När vi tittar på tillväxt...

  190. ...bygger det på
    att vi ska konsumera mer och mer.

  191. Men tack vare tillväxt kan man få
    ut sin produkt och tjäna pengar.

  192. Tillväxt tycker jag är bra.

  193. Vi måste skapa en ny sorts tillväxt,
    som inte innebär att köpa en ny bil.

  194. Vi behöver komma från A till B.

  195. Vi behöver tillgång till ett fordon.
    Bilpooler växer otroligt snabbt.

  196. Många exempel handlar om
    den nya typen av konsumtion.

  197. Man kan prenumerera på en handväska
    som man skickar tillbaka.

  198. Man kan vara med i bilpooler.
    Många företag tänker annorlunda.

  199. Mycket av BNP och tillväxten
    är faktiskt ökad konsumtion.

  200. I vilken tidning som helst
    står det vad vi ska konsumera.

  201. Där finns mängder av företag
    som du säger gör bra saker.

  202. De försöker få oss att leva
    på ett sätt som vi inte kan.

  203. Men de försöker överleva,
    för de måste sälja mer och mer.

  204. -Ser du inget dilemma?
    -Ett jättestort dilemma.

  205. Jag har valt avgränsade exempel.

  206. Här visar vi på framtiden
    i olika branscher.

  207. Massor med olika företag
    i olika storlekar över hela världen.

  208. Att de gör bra eller dåliga saker
    i övrigt är en annan diskussion.

  209. Ett av mina favoritexempel
    är Hennes & Mauritz.

  210. Men jag frågar hållbarhetschefen
    Helena Helmersson om affärsmodellen.

  211. Överlever de med "fast fashion"?

  212. Hon svarar:
    "Mode och kvalitet till bästa pris."

  213. "Det säger inget
    om att vi måste sälja sakerna."

  214. Förhoppningsvis
    kan det leda till saker.

  215. Man kan oroa sig för att den
    utvecklingen inte går snabbt nog.

  216. Säg inte att det går åt skogen.
    Vi ska titta på goda exempel-

  217. -och försöka hylla dem mer,
    så att fler kan inspireras.

  218. Ett av alla tips i boken
    låter så här:

  219. "Ledningen måste gå i bräschen
    och visa att de lever som de lär."

  220. "Apan ser, apan gör."
    Vi föreläser mycket.

  221. Hur ska vi visa på bra sätt?

  222. Vi måste se till att vi inte flyger
    och far och klimatkompenserar.

  223. Ibland blir jag inkallad
    för att vara moderator.

  224. Jag vill att det ska vara minst
    30 procent kvinnor som experter.

  225. Lyckas de inte så dubblas
    mitt arvode, som en straffavgift.

  226. Jag sätter press på dem. De säger
    att de inte känner några kvinnor.

  227. Då får man en diskussion om det.

  228. Det är särskilt viktig för vita
    medelålders män. Vi är normen.

  229. Det är okej för oss att säga
    att andra än Per och Birger-

  230. -ändå ska vara med i sammanhanget.
    Där kan vi påverka.

  231. "På en middag i Peking
    träffade jag CSR-chefen för Lenovo."

  232. Lenovo är en världens största
    tillverkare av datorer.

  233. De köpte IBM:s datordivision.
    Jag frågade henne vad de gjorde.

  234. De har små platta datorer,
    med ett tjockt emballage kring.

  235. De har minskat emballaget.
    Det var dumt att använda i onödan.

  236. Det sparar miljön och pengar. De får
    in fler datorer i containrarna.

  237. Det är intressant med det
    perspektivet. Hon sa det ödmjukt.

  238. Kineserna är väldigt pragmatiska.

  239. Ett argument i boken är att
    vi måste våga släppa ideologin-

  240. -och våga vara lite mer pragmatiska.
    Även om jag verkar lite cynisk.

  241. Det kanske behövs
    för att åstadkomma förändring.

  242. "De miljövänligaste transporterna
    är de som aldrig äger rum."

  243. Innebär det att du är kritisk
    till frihandelssystem?

  244. Så stora växlar ska man inte dra.

  245. Men det är bättre att ladda ned film
    än att skicka ut dem.

  246. Men kör man en lastbil
    ska man fylla den mer.

  247. Det brittiska apoteket Boots
    gjorde en utvärdering i Skottland-

  248. -om hur de fyller sina lastbilar.
    Produkterna packas på lastpallar-

  249. -och då kan man inte packa mer än
    1,40 högt. Det är mycket tom luft.

  250. De lade in ett extragolv,
    så att det blev en dubbeldäckare.

  251. De får plats med dubbelt så mycket.
    De gjorde lastbilarna lite längre.

  252. De kunde eliminera många transporter.

  253. De sa också till sina leverantörer:
    "Vi hämtar grejerna hos er."

  254. Lastbilarna var fulla på vägen hem.
    Många transporter eliminerades.

  255. Hur fungerar det?

  256. Kräver det ett högt bensinpris
    för att man ska spara pengar?

  257. Är priset för lågt är det inte
    lönsamt att investera i ny teknik.

  258. Jag är glad att det är lågkonjunktur
    och ont om ekonomiska resurser.

  259. Man måste tänkta lite smartare.
    Annars hade man bara tänkt-

  260. -att bensinpriset är högt.
    Nu är det mycket press på företagen.

  261. De måste tänka nytt. Det där
    med två våningar i lastbilen är bra.

  262. En vanföreställning är att miljö
    och socialt ansvar kostar mer.

  263. Mitt råd är att tala om vad
    det kostar nu och sätta ett tak.

  264. Då tvingas man vara kreativ.
    Att tänka utanför boxen-

  265. -kräver att man har en box.
    Är det bara hur som helst...

  266. -Man ska definiera hårt.
    -Du skriver så här också:

  267. "Nu för tiden kanaliseras
    samhällsengagemanget under åren"-

  268. -"mellan valrörelserna fortare
    genom organiserad konsumtion"-

  269. -"än genom engagerat engagemang."
    Hur tänker du?

  270. Man kan köpa ett par byxor
    och skänka tio kronor till någonting.

  271. Det kallas "cause marketing",
    man stödjer ett syfte.

  272. När vi är engagerade i dag...
    Det finns för- och nackdelar.

  273. Genom köpet
    visar man att man är engagerad.

  274. Det är en konsumism av värderingar.
    Det sker väldigt mycket nu.

  275. Det är inte oproblematiskt.
    Vi driver köp igen.

  276. Samtidigt är det ett enkelt sätt
    att samla in pengar.

  277. Om man ändå ska köpa byxor
    kan man ge tio kronor.

  278. Du har satt upp
    en lista på tio åtgärder-

  279. -som företag bör kunna börja med.

  280. -Vilket är ditt bästa tips?
    -Att bara spara energi.

  281. Släck en lampa.
    Titta på energi som slösas i onödan.

  282. Menar du att man fortfarande slösar?
    Vi har haft energidebatt i 30 år.

  283. Fortfarande tänker man
    att det bara handlar om en lampa.

  284. Var ska man börja? Det känns tråkigt.

  285. Men man kan gå omkring
    på sitt jobb på natten.

  286. Vänta, den lampan är i gång.
    Här står ventilationen och hummar.

  287. Man hittar energitjuvar.

  288. Undersökningar visar
    att man kan spara 20-30 procent.

  289. Sedan kan man ta steget
    från ful el till förnyelsebar el.

  290. Uppfattningen att det är så dyrt-

  291. -beror på att vi gör
    exakt samma sak som tidigare.

  292. Men gör vi en beteendeförändring
    kan vi få till stora besparingar.

  293. Ett tips låter jätteintressant:

  294. "Skapa larm som säger ifrån
    när anställda jobbar för mycket."

  295. Vad menar du med det i en tid
    med arbetslinjen som är helig?

  296. Våra anställningsförhållanden
    är baserade på-

  297. -hur det såg ut 1970 eller 1960.
    Vi har exakt samma avtal.

  298. Det är 40 timmar.
    Du ska jobba si och så.

  299. Men det är ingen som följer det.
    Vi jobbar jämt.

  300. I och med att vi är uppkopplade
    jobbar vi ännu mer.

  301. Där borde man skapa larm. Om någon
    mejlar ofta åtta på kvällen-

  302. -kanske vi borde snacka.
    Han kanske vill jobba då.

  303. Men då ska han
    få vara ledig mellan tre och sex.

  304. Vi måste diskutera
    hur mycket vi egentligen jobbar.

  305. Vi har aldrig haft
    så dålig lön på flera decennier-

  306. -mätt i krona per timme vi arbetar.

  307. När du talar om detta i företag,
    hur reagerar de då?

  308. Du uppmanar folk att jobba mindre.

  309. Först tycker de
    att jag är lite konstig.

  310. Men de inser
    att det också är en resurs.

  311. Jag kan få dig att jobba jättemycket.
    Men jag bränner ut dig så småningom.

  312. -Och då finns det ingen nytta...
    -Men då byter man ut mig.

  313. Om du inte kan någonting
    så byter man ut dig.

  314. Men tänker man: "Han bidrar väldigt
    mycket. Nu bränner han ut sig."

  315. "Då kan han inte bidra." Det är
    mer självreglerande än man tror.

  316. Särskilt när man talar om
    kriget om supertalangerna.

  317. "Hjälp de anställda att lära sina
    barn leva smartare och hälsosammare."

  318. Ska företagen
    gå in i de anställdas privatliv?

  319. Ja. De har tagit över
    mycket av våra liv.

  320. Kräver de mycket får de se till
    att vi får ett bra liv.

  321. När man börjar på Schwarzkopf
    får man träffa en livscoach.

  322. Hur ser ditt liv ut?
    Har du föräldrar som är på ett hem?

  323. Har du småbarn? Bor ni nära?

  324. Du kanske måste jobba hemma
    en dag i veckan.

  325. Och inte behöva pendla.
    Det är att bry sig om på riktigt.

  326. Annars brukar det vara tvärtom.
    Har du småbarn anställs du inte.

  327. Men det är småbarnsföräldrar
    som får någonting gjort.

  328. Jag jobbade på en kaffekedja.
    De jag anställde som butikschefer-

  329. -det var småbarnsmammor.
    Jag diskriminerade hej vilt.

  330. -Varför?
    -De kunde hela tiden lösa grejer.

  331. "Vi fixar det här. Kan jag inte få
    en personal av dig?" Det löste sig.

  332. Folk som inte var småbarnsmammor:
    "Nu är det stopp i avloppet här."

  333. En gång ringde en kvinna:
    "Du, det brinner på vårt kafé."

  334. "Har du pratat med brandkåren?" "Jag
    ville ringa huvudkontoret först."

  335. Vi kanske hade fel strukturer.
    En småbarnsmamma hade släckt elden.

  336. Det låter klokt. Du får välja en
    person som ska läsa boken. Vem?

  337. Då vill jag att nya rektorn
    för Handelshögskolan ska läsa den.

  338. De är fast i gamla teorier om att
    hållbarhet antingen kostar mer-

  339. -eller att det är riskminimering.
    Det handlar inte om det längre-

  340. -utan om smart, inte dumt
    och om möjlighetsmaximering.

  341. -Skulle de förstå?
    -Om de har läst min bok.

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

CSR i praktiken

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Allt fler företag inser att de kan öka sin lönsamhet och konkurrenskraft genom att bidra till en hållbar utveckling. Drivkraften att ta sociala och miljömässiga hänsyn är inte nödvändigtvis moral utan lönsamhet. I "CSR i praktiken" visar journalisten och hållbarhetsexperten Per Grankvist hur företag över hela världen förändrat sitt sätt att agera. Intervjuare: Birger Schlaug.

Ämnen:
Samhällskunskap
Ämnesord:
Företagens samhällsansvar, Företagsekonomi, Hållbar utveckling
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i En bok, en författare

2010
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sören Wibeck

I "Ett land, två folk" skildrar journalisten och författaren Sören Wibeck den sekellånga konflikten mellan israeler och palestinier som i grunden inte är religiös, utan har nationalistiska orsaker. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kurdo Baksi

I "Min vän Stieg Larsson" beskriver författaren samarbetet och de många diskussionerna med sin "storebror" Stieg. Hans arbetskapacitet, energi och idérikedom kom läsarna till del, men i många hänseenden var han också en gåtfull människa. Intervjuare: Marianne Rundström.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sanna Sjöswärd

I "Min mamma är en persisk prinsessa" skildrar Sanna Sjöswärd sin uppväxt som adoptivbarn i Sverige och mötet med sin biologiska familj i Iran många år senare. Intervjuare: Sharon Jåma.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Johan Hakelius

I "Döda vita män" porträtterar Johan Hakelius ett antal brittiska män. Intervjuare: Max Landergård.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Annika Borg

"Bibeln på mitt sätt" av teologen, prästen och författaren Annika Borg är en guide till Bibelns texter skriven på ett såväl kärleksfullt som respektlöst sätt. Intervjuare: Mats Svegfors.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Wanja Lundby-Wedin

I "På väg mot jämlikhet" skriver LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin Att jämlikhet är hennes måttstock när det gäller politiskt och fackligt arbete. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lars Gunnar Erlandson

I "Lunch med Victor Borge" berättar Lars Gunnar Erlandson, mångårig utrikeskorrespondent för Sveriges Radio, om den danske pianisten och underhållaren Victor Borge. Intervjuare: Kristina Bennet Westre.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Stig Hansén

I "Wallraff" frågar journalisten Stig Hansén ut den tyske författaren Günter Wallraff om moral och etik, och denne berättar öppet om sina bevekelsegrunder, valet av roller och om sina drömmar. Intervjuare: Anna Maria Höglund.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Pia Gadd

I "Frillor, fruar och herrar" tittar journalisten Pia Gadd närmare på frilloväsendet som under flera hundra år var en helt öppen företeelse och som också kunde ha maktpolitisk påverkan. Vem var frillan och vad betydde hon för sin samtid? Intervjuare: Antonio de la Cruz.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

David Eberhard

I "Ingen tar skit i de lättkränktas land" reder psykiatern David Eberhard ut varför vi, trots att vi lever i världens mest rättvisa land, allt oftare känner oss kränkta. Intervjuare: Erik Gandini.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Tilde Björfors

I "Inuti ett cirkushjärta" av Cirkus Cirkörs grundare Tilde Björfors följer vi Cirkus Cirkör som 1995 formulerade visionen om att förändra världen genom nycirkus. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Joel Dahlberg

Intervju med ekonomijournalisten Joel Dahlberg om hans bok "Bankbluffen", i vilken han granskar storbankernas tjänster som ofta innebär att kunderna betalar mer än de egentligen behöver.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sverker Sörlin om Den blinde skaparen

"Den blinde skaparen" av idéhistorikern Sverker Sörlin handlar om vetenskapsmannen Charles Darwin, urtypen för det ensamma geniet. Intervjuare: Eva Hamilton.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Björn Höglund

I "Alla spelar spel" skildrar kulturjournalisten Björn Höglund sällskapsspelens historia. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Klas Hallberg

I "YCDBRALAI", som ska utläsas som You Can't Do Business Running Around Like An Idiot, berättar författaren och föreläsaren Klas Hallberg om att få saker och ting gjorda. Intervjuare: Lena Scherman.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2011
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hooman Majd

I "Irans dubbla ansikte" av Hooman Majd möter vi den sekulära storstadseliten och den fattiga jordbrukarmajoriteten. Deras land är storslaget, komplext och motsägelsefullt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kristoffer Ahlström

Med "Magkänslans anatomi" vill journalisten Kristoffer Ahlström kartlägga de psykologiska mekanismer som ligger bakom hur vi fattar våra beslut. Vad krävs för att de beslut vi slutligen tar skulle kunna bli mycket bättre? Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lotta Schüllerqvist

"Marnas hemlighet" av journalisten Lotta Schüllerqvist vill visa det Gaza som finns bortom dramatiska bilder och rapporter om våld. Här möter vi människor i deras vardag med sina drömmar och okuvliga hopp. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sören Sommelius

"Från King till Obama" av kulturjournalisten Sören Sommelius tar upp de svartas kamp för sina medborgerliga rättigheter i det "civiliserade" USA. Rasåtskillnader är inte så långt bort som många tror. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ernst Brunner

I "Anckarström och kungamordet" tecknar författaren Ernst Brunner ett porträtt av Gustav III:s mördare. Jacob Johan Anckarström var ansedd som en brutal person i Sverige, men som ett moraliskt föredöme ute i Europa. Vilken är den sanna bilden? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Dilek Baladiz

"I hederns skugga" av socionomen Dilek Baladiz kommer unga män som är uppvuxna med hedersnormer till tals. Vilka krav och förväntningar har deras familjer på dem som bröder och som blivande äkta män och pappor? Intervjuare: Thord Eriksson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Thomas Anderberg

"Den stora konstsvindeln" av kritikern och filosofidocenten Thomas Anderberg handlar om Andy Warhols Brillolåda som skulle säljas på Stockholms Auktionsverk. Försäljningen stoppades sedan märkliga omständigheter framkommit. Intervjuare: Ulrik Petersson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Birgitta Kimber

"Att stå ut med busungar" av specialläraren och psykoterapeuten Birgitta Kimber handlar om att bemöta barn som skolkar, bråkar, stör eller på annat sätt visar att de inte mår bra. Här bygger metoden på att det skapas en allians mellan föräldrar och skola. Intervjuare: Thord Eriksson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Görrel Espelund

"8 kvinnor som skapat världsrubriker" av journalisten Görrel Espelund handlar om det manliga maktmonopol som håller på att brytas. Men vilken skillnad gör egentligen kvinnliga ledare? Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kjell Albin Abrahamson

"Så länge du lever" av radiojournalisten Kjell Albin Abrahamson handlar om samtal mellan honom själv och kollegan Kerstin Bodell - två människor som vill prata om något annat än sina sjukdomar. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jonas Söderström

"Jävla skitsystem!" av informationsarkitekten Jonas Söderström tar upp undermåliga datasystem ur ett arbetsmiljöperspektiv. Vad är det som stressar dig på jobbet? Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Steve Sjöquist

"Fotspår" av författaren och föreläsaren Steve Sjöquist handlar om livet som hiv-positiv i dagens Sverige. Vad händer när vi vågar möta medmänniskor utanför de konventionella ramarna? Steve Sjöquist intervjuas av Gabriella Ahlström.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Disa Håstad

"Frihetens frestelser" av den före detta utrikeskorrespondenten Disa Håstad handlar om huruvida de nya stater som bildats i Centralasien efter murens fall och kommunismens sammanbrott kommer att formas till fredliga och demokratiska stater. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bengt Göransson

I "Tankar om politik" vill den före detta skol- och kulturministern Bengt Göransson uppmana till eftertanke och nyansering i ett medialt klimat som ställer allt högre krav på politikern och medborgaren. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kristina Engwall

"Frivillig barnlöshet" handlar om den fråga som de flesta någon gång i livet behöver ta ställning till. Situationerna när det passar, eller inte passar, att skaffa barn omges av starka normer och föreställningar. En av bokens två redaktörer, historikern Kristina Engwall, intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2012
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Nisse Simonson

I "Glöm inte minnet" berättar läkaren Nisse Simonson om vår snillrika hjärna utifrån nyckelorden minnet och glömskan. Han bjuder också på olika fallbeskrivningar och berättar om det senaste inom minnesforskningen. Intervjuare: Aina Bergvall.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Dan Josefsson

"Den mörka hemligheten" av journalisten Dan Josefsson och psykologen Egil Linge vänder sig till alla som märker att det är något som inte stämmer när de försöker skapa, eller leva i, nära relationer, och till dem vars förflutna hindrar dem från att leva det liv de vill leva. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jan Jörnmark

"Avgrunden" av ekonomhistorikern Jan Jörnmark och bildkonstnären Annika von Hausswolff är en undersökning i efterdyningarna av kollaps, skenande statsskulder och ödeplatser. Hur sätter kapitalismen spår i geografin? Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Åsa Moberg

Vad är väninneskap - ett ord som inte ens finns? I "Väninnorna och jag" har författaren Åsa Moberg samlat exempel ur sitt eget och åtta nära väninnors liv. I fritt flödande och mycket spontana intervjuer diskuterar de väninneskapets natur. Intervjuare: Ann Lagerström.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bo Bergström

Vi upplever just nu en gigantisk fotoboom och det är många som är nyfikna på den kommunikativa sidan av fotograferandet. I "Bild & budskap" skriver Bo Bergström om triangeldramat mellan beställaren, fotografen och betraktaren. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Fatima Bremmer

I "De sista tanterna" har Fatima Bremmer och fotograf Magnus Wennman klivit in i tanternas värld. De har följt med Ebba, 85, på syjunta och Maj-Britt, 82, till Salong Fleur. Boken tar upp ämnen som husmorsideal och familjepolitik, ger bakgrund till tanternas karakteristiska inredning, frisyr, klädstil och fritidsintressen.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Åke Holmquist

I "Beethoven" av Åke Holmquist möter vi Ludwig van Beethovens (1770-1827) unika konstnärskap och tragiska liv som personifierade romantikens begrepp om ett geni. Han blev en legend redan under sin livstid, beundrad och ifrågasatt, utmanande och oroande. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Leif GW Persson

I "Gustavs grabb" berättar Leif GW Persson i romanform om sitt eget liv, om hela klassresan från uppväxten i arbetarkvarteren på Gärdet i Stockholm till livet idag. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kenneth Kauppi

Ett fritidshus kan ligga nästan varsomhelst. Och se ut hur som helst. Det som gör fritidshusen i "Arkitektens fritidshus" av Kenneth Kauppi så speciella är att de bebos av personer som i sitt dagliga värv bland annat skapar vackra, trivsamma miljöer åt andra. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Birgitta Forsman

I " Gudlös etik" argumenterar Birgitta Forsman för att etiken måste befrias ur religionens tvångströja. De religiösa moralreglerna är inte så bra som många vill tro, och sökandet efter svar på dagens moralfrågor i uråldriga skrifter är en usel metod att bedriva etik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Anders Andrén

"Det medeltida Gotland" av arkeologiprofessorn Anders Andrén tar upp öns dramatiska historia och dess spår av en svunnen storhetstid. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lena Granqvist

Under ett helt liv står en akademiker inför många val som får betydelse för livets sammanlagda inkomst. "Livslön", av bland andra Lena Granqvist, är tänkt som en vägledare för alla som vill veta mer om detta begrepp. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Tommy Deogan

"Män av våld" av Tommy Deogan tar upp dagens huligankultur i Sverige. Hur ska denna ständigt växande rörelse bemötas? Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Patricia Lorenzoni

I "Mama Dolly" av idéhistorikern Patricia Lorenzoni möter vi lyckliga, tragiska och parodiska modersgestalter. Vi har alla en relation till mödrar, om inte annat så till vår egen. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Göran Bexell

"Akademiska värden visar vägen" av Göran Bexell tar upp universitetens roll som en av samhällets främsta drivkrafter för utveckling och förnyelse. Författaren är professor i etik och före detta rektor för Lunds universitet. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2013
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jäkla människa

Hur hanterar man jobbiga människor i vardagen och på jobbet? Psykologerna Mattias Lundberg och Anders Wahlberg vill med ”Jäkla människa! - en handbok i hur du hanterar jobbiga människor på arbetet” ge oss verktygen. Mattias Lundberg intervjuas av Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Främling, vad döljer du för mig?

Rasism utförs oftast inte av monster. Den utförs av sådana som du och jag, välintegrerad och så kamouflerad att vi ofta inte ser den. Marcus Priftis, författare och spoken word-artist, hävdar att vi alla, mer eller mindre, gör oss skyldiga till sådan här vardagsrasism. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sveriges historia 1830-1920

I ”Sveriges historia: 1830-1920” beskriver Bo Stråth, professor i historia vid Helsingfors universitet, en period präglad av framtidstro och industrialism, men också av konflikter mellan kungamakt och folkstyre, mellan arbetare och arbetsgivare. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En dos stryknin

Snövit, Madame Bovary och pastor Gregorius är bara några exempel på personer i litteraturen som har förgiftats. I ”En dos stryknin” ger Olle Matsson, professor i kemi vid Uppsala universitet, en bred kulturhistorisk och naturvetenskaplig skildring av gifter och giftmord i litteraturen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den siste resenären

Tomas Löfström skriver i "Den siste resenären” om den bortglömde Torgny Sommelius som utvecklade reseskildringen under 50-talet. Journalisten och författaren Torgny Sommelius följde ett eget spår. Han skrev om resenärens ensamhet och blandade dokumentära reportage med fiktion. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Alltings mått

Vad är värdet av humaniora? Inom universiteten och forskningspolitiken har debatten om humaniora länge varit låst i två positioner. I ”Alltings mått” hävdar idéhistorikerna Anders Ekström och Sverker Sörlin att humanistisk kunskap redan idag spelar en betydligt större roll än vad som erkänns. Anders Ekström intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sveriges historia 1920-1965

Det Sverige som beskrivs i ”Sveriges historia: 1920-1965” är ett land som av sin samtid betraktades med såväl avund som misstro. Medan fattigdomen och arbetslösheten minskar ökar siffrorna för valdeltagande, löneökningar, semesterveckor och pensioner. Yvonne Hirdman intervjuas av Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Route 66

”Route 66 och den amerikanska drömmen” av Peter Kadhammar beskriver ett Amerika långt från den amerikanska drömmen. Kadhammar reser från Oklahoma till Kalifornien. Han stannar till i småstäder och pratar med folk på bensinmackar, härbärgen och i soppköer. Han ser ett land i förfall. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lärarens retorik

Hans Gunnarsons retoriska verktyg kan användas i klassrum, vid konferenser och i möte med föräldrar. "Lärarens retorik" är tänkt att utveckla såväl den egna som elevernas förmåga att kommunicera. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Maten och makten

Samtidigt som efterfrågan på mat i världen ökar blir de svenska bönderna allt färre. Vilka blir följderna av att Sverige ställer sig utanför den globala matproduktionen? Christer Isaksson intervjuas av Susanna Baltscheffsky.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mitt grymma öde

"Mitt grymma öde - roman" av Carl-Michael Edenborg är en ocensurerad berättelse. Det är kompositören Händel som själv får föra ordet. Han ansågs vara tidens största kompositör, men uppfattades också som fet, ful, snål och lynnig. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kongo - en historia

David van Reybrouck skildrar Demokratiska republiken Kongos utveckling från och med 1850. Det är en historia om exploatering, kolonisering och folkmord. Men också om människors förmåga att se framåt under de mest exceptionella omständigheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kryp

I John Hallméns närgångna fotografier får vi uppleva krypens värld i makroperspektiv - håriga flugor, slitna skalbaggar och färgstarka flicksländor täckta av daggens droppar. Det blir som en upptäcktsfärd till en främmande civilisation. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Godkänt?

Svenska elevers resultat i internationella mätningar blir allt sämre. I ”Godkänt? – en reportagebok om den svenska skolan” försöker reportern Emma Leijnse ta reda på varför. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Limbo

Vad gör en förälder med en 20-åring som tillbringar nätterna framför datorn och sover halva dagarna? Helene Lumholdt och Karin Enqvist har skrivit ”Limbo : en bok om dem som fastnat i entrén till vuxenvärlden till deras oroliga, arga och vilsna föräldrar”. Författarna vill visa på en väg framåt. Helene Lumholdt intervjuas av Hélène Benno.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2014
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Katastrofdoktorn

Johan von Schreeb har 25 års erfarenhet av att arbeta som kirurg på slagfält. "Katastrofdoktorn" handlar om varför han har sökt sig till platser som andra hjälporganisationer flyr. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Civilsamhället klämt mellan stat och kapital

Lars Trägårdh och hans medförfattare har analyserat centrala framtidsfrågor. I "Civilsamhället klämt mellan stat och kapital" synas utmaningar, som när det homogena folkhemmet ska övergå till ett pluralistiskt medborgarsamhälle. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju så jävla easy going

Jenny Jägerfelds roman ”Jag är så jävla easy going” handlar om 18-åriga Joanna som har adhd, är ganska impulsiv och inte alltid så genomtänkt. Men diagnosen är inget större problem så länge hon äter sin medicin. Men när familjen inte längre har råd med den och Joanna blir kär i Audrey blir det värre. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Giv mig, min son, ditt hjärta

Eskil Franck växte upp i en familj där prästämbetet gått i arv i generationer, och själv vigdes han till präst som mycket ung. Han blir framgångsrik inom kyrkan men kämpar mot tvivel. I ”Giv mig, min son, ditt hjärta” skriver han om vägen bort från tron och kyrkan och ut mot ovissheten. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En halv sanning är också en lögn

Journalisten Hanne Kjöller uppmärksammar fall i media där hon menar att läsare och tittare har vilseförts. I "En halv sanning är också en lögn" ger hon sin kritiska syn på delar av journalistkårens förhållningssätt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lappväsendet

Utnämnandet av Adolf Suwe till lappfogde år 1885 var första steget mot bildandet av myndigheten lappväsendet. I ”Lappväsendet” skriver Patrik Lantto bland annat om hur lapptjänstemännen agerade, hur samerna betraktades och om lappväsendets funktion i statens samepolitik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Organ till salu

I ”Organ till salu” skriver etnologen Susanne Lundin om organhandelns dunkla värld där desperata patienter utgör små bitar i ett stort pussel. Hon skildrar en växande marknad någonstans mellan medicinsk spetskompetens och människohandel. Intervjuare: Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Plundrarna

Under 1930- och 40-talen stal nazisterna miljontals konstverk. Mycket hittades vid krigsslutet men en del försvann för att komma fram i ljuset igen långt senare. I ”Plundrarna” skriver Anders Rydell om nazisternas besatthet av konst och om dagens bittra kamp om rätten till den ”försvunna” konsten. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Det nya Afrika

Den ekonomiska utvecklingen i Afrika förbises ofta till förmån för gamla stereotyper. I ”Det nya Afrika” skriver SVT:s korrespondent Erika Bjerström om ett Afrika där fattigdomen minskar, demokratin är på uppgång och utvecklingen av sjukhus, utbildning och vägar drivs på av en allt större medelklass. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vina Vinas vargpinne

I Jujja Wieslanders barnbok ”Vina Vinas vargpinne” hittar Vina Vina en pinne. Den kan bli både motorsåg och metspö men är framför allt användbar när vargen kommer. Jujja Wieslander intervjuas av Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

På andra sidan oss

Max Bergander, 26 år gammal, skriver i diktsamlingen "På andra sidan oss" om de känslor han hade när han separerade från sin dotters mamma och hennes tidigare barn. Det handlar om rädsla och skam, men också om glädjen över att ha tagit ett beslut för att förändra sitt liv. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ingens mamma

I antologin ”Ingens mamma – tolv kvinnor om barnfrihet” skriver kvinnor som av olika skäl valt att inte få barn. Kvinnor som valt att sterilisera sig, som tycker att klimakteriet är befriande och som vänder sig mot den kulturella press samhället sätter på kvinnor att bli mammor. Anna Lindman intervjuar bokens redaktör Josefine Adolfsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Eremiten i Paris

Den rumänske filosofen Emil Cioran föddes i Rumänien 1911 och kom till Paris 1937. I ”Eremiten i Paris” vill Tobias Dahlkvist visa hur Cioran förvandlar den teoretiska pessimismen till en levnadskonst. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Som om vi hade glömt

Journalisten Daniel Poohl berättar om sin uppväxt i början av 1990-talet. När flyktingar från inbördeskriget i Jugoslavien flyttar till den lilla orten blir Daniel lycklig. Men i mellanstadieklassen uppstår en konflikt, likt den som pågår i övriga Sverige, när flera i klassen börjar kalla sig patrioter. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever

Isa Ståhl och Zandra Bergman vill ge unga kunskapen som krävs för att kunna påverka skola och studiesituation. "Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever" visar bland annat vad skolan enligt lag är skyldig att ta ansvar för. Isa Ståhl på Sveriges elevkårer intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2015
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Urban express

Per Schlingmann och Kjell A Nordström guidar oss i vad som händer i världen, staden och med oss människor. "Urban express" är ett collage som beskriver vår tid och hur man själv kan hantera de förändringar som möter oss alla.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

9,3 på Richterskalan

Andreas Norman berättar i sin bok ”9,3 på richterskalan” om hur han som nyss antagen till UD:s diplomatprogram skickades till Thailand dagarna efter tsunamin den 26 december 2004 och oförberedd hamnade mitt i krishanteringen efter en av de värsta naturkatastroferna i modern tid. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När lojaliteten prövas

Anders Carlberg reflekterar i sin bok ”När lojaliteten prövas” över svenska judars relation till den svenska offentligheten och om förhållandet till Israel och israelisk politik. Utgångspunkten är personlig och präglad av egna erfarenheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju svensk

I ”Jag är ju svensk” berättar Cheko och Nalin Pekgul om de ökade motsättningarna mellan konservativa muslimer och mer liberala eller sekulära. I Tensta är arbetslösheten hög och det finns många fördomar som skapar spänningar mellan olika grupper. Nalin Pekgul intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mediekratin - mediernas makt i svenska val

Kent Asp är statsvetare och professor i journalistik. I "Mediekratin - mediernas makt i svenska val" analyserar han mediernas roll inom politiken. Gör medierna egentligen demokratin bättre eller sämre? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vad är bildning

Odd Zschiedrich är bland annat kansliansvarig vid Svenska Akademien. I boken ”Vad är bildning” resonerar han kring hur begreppet bildning används i olika sammanhang. Finns det olika slags bildning och vad är allmänbildning? Har bildningsbegreppet förändrats över tid? Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Gymnasiet som marknad

Inom skolvärlden har marknadsföring blivit viktig sedan det beslutades att främja skolval och skolors frihet att utforma sin verksamhet. Lisbeth Lundahl reflekterar i "Gymnasiet som marknad" över den ökade konkurrensen mellan skolorna. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bibliotekarien som medpedagog

Sofia Malmberg är bibliotekarie på Adolf Fredriks musikklasser. I "Bibliotekarien som medpedagog" ger hon konkreta exempel på hur en pedagogisk skolbiblioteksverksamhet skapas. Även om hur man kan fungera som medpedagog i ämnesövergripande projekt. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag bara tvingar mig lite

”Jag bara tvingar mig lite” är en självbiografisk roman skriven av Maja-Stina Fransson. I den får vi följa Minna som barn, tonåring och ung kvinna. Vi får läsa hennes dagbok och följa med in i terapirummet. Hon har tvångstankar. I boken skildras det med allvar, men också med en viss komik som ett liv med tvångstankar kan innebära. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När jag inte hade nåt

Ison Glasgow är en av Sveriges mest hyllade hiphopartister. Han berättar i "När jag inte hade nåt" om sin uppväxt och hur den format honom till den han är idag. Han berättar om utanförskap, utsatthet och ett starkt band till sin mor. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Cornelis - en liten bok om vänskap

Agneta Brunius berättar i ”Cornelis – en liten bok om vänskap” om sin vänskap med Cornelis Vreeswijk. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

De nya dödssynderna

I "De nya dödssynderna" får vi reda på egenskaperna som svenska folket anser vara de sämsta. Stefan Einhorn presenterar resultaten från en opinionsundersökning och illustrerar med historier ur sitt liv. Intervjuare: Behrang Miri.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Facebookpolisen

Genom sina personliga och humoristiska inlägg på Växjö/Alvestapolisens Facebooksida har Scott Goodwin fått mycket uppmärksamhet. ”Facebookpolisen” är den ocensurerade bokversionen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Twitterboken

Sophia Sundberg, föreläser och utbildar i Twitter. I Twitterboken ger hon tips från första kvittret till att flyga fritt, och om hur man kan tänka strategiskt i sitt twitteranvändande. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den nya amerikanska maten

Emil Arvidson och Martin Gelin berättar i ”Den nya amerikanska maten” om den revolution som skett i amerikansk matkultur. Emil Arvidson intervjuas av John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - När rättigheter krockar

Att arbeta förebyggande

Oftast tar det bara trettio sekunder för oss att bilda oss en uppfattning om en person. Vi ser bara toppen av isberget, menar Nadia Abdellah från Örebro rättighetscenter, en förening som arbetar för människors lika värde och mot diskriminering. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Örebro läns museum.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnaministeriet dokumentär

Alexandra och livet på Lundsberg

I augusti 2013 stängde Skolinspektionen Lundsbergs internatskola efter att en elev brännskadats under en nollningsritual. Vi följer 17-åriga eleven Alexandra från stängningen av skolan till vad som hände sen.

Fråga oss