Titta

En bok, en författare (2013)

En bok, en författare (2013)

Om En bok, en författare (2013)

Den rika utgivningen av svensk och utländsk facklitteratur hamnar i fokus då vi i varje program möter en aktuell författare som intervjuas om sin bok och dess ämne. Böckerna handlar om vitt skilda ämnen som till exempel media, historia, politik, samhälle, naturvetenskap, konst och kultur. Sändningsår 2013.

Till första programmet

En bok, en författare: Den onda badankanDela
  1. Katarina Johansson är miljöjournalist
    och författare och jobbig konsument.

  2. I boken "Den onda badankan"
    får vi veta att en leksakskanin-

  3. -i mjuk gelémassa
    inte är något att leka med.

  4. Sonen Henning ska inte utsättas
    för misstänkt farliga kemikalier.

  5. Mattias Österlund intervjuar.

  6. Varför har du skrivit boken?

  7. Jag fick barn och var medveten-

  8. -om vilka kemikalier som fanns
    i vardagsprodukter och i hemmiljön.

  9. Jag började göra en massa research.

  10. Jag ville veta vad jag skulle
    köpa för nappflaska, haklappar-

  11. -och vad jag skulle göra
    med de plastleksaker han fick.

  12. -Fick du inte råd av BVC?
    -Nej.

  13. Jag fick råd om att inte äta viss fisk
    och att ställa undan diskmedlet.

  14. Det var inget prat om vad som finns
    i plastleksaker eller konservburkar.

  15. Din bok handlar ju om alla andra gifter,
    inte farliga diskmedel.

  16. Det man inte reflekterar över
    i första hand.

  17. Du inleder din bok med frågan om man
    verkligen vill veta. Vill man det?

  18. Jag tror att kunskap är makt.

  19. När jag berättar om boken för andra
    föräldrar får jag den där reaktionen.

  20. Men när man skaffar kunskap
    och ökar medvetandenivån-

  21. -så blir det genast mycket enklare att
    göra kloka val.

  22. -Man gör det på automatik.
    -Det handlar om barns livsmiljö.

  23. Hur mycket mer utsatta är barn
    än vuxna för kemikalier?

  24. De kryper omkring på golvet
    där det finns damm.

  25. De här partiklarna
    ansamlas oftast i damm.

  26. De är mer känsliga för att de har
    mer hudyta per kilo kroppsvikt-

  27. -och kan ta in mer av de här ämnena
    genom huden.

  28. Många system i kroppen
    är inte färdigutvecklade-

  29. -så det finns
    många olika anledningar.

  30. Eftersom det finns mycket kemikalier så
    föds spädbarn inte giftfria.

  31. Vi människor har många gifter i oss.
    Vad har barn i kroppen när de föds?

  32. Det ligger på ungefär 200 olika
    kemikalier i blodet på nyfödda barn.

  33. Det är inte alla de här farliga, men det
    säger något om att moderkakan-

  34. -som man tror ska vara en barriär-

  35. -inte är den säkra barriär
    för kemikalier som man har trott.

  36. Alla kemikalier är inte farliga. Ordet
    är negativt laddat-

  37. -men är inte kemikalier
    också av godo?

  38. Vi ska prata om miljögifter,
    för allt är ju kemiska föreningar.

  39. Det kanske är fel ord att använda.

  40. Hur kommer kemikalierna in i kroppen?

  41. Till stor del via munnen-

  42. -via mat eller damm som lägger sig
    på maten eller i det man dricker.

  43. Dels via andningen,
    och kanske också via huden.

  44. -Vilka mängder talar vi om?
    -Det kan inte jag säga, faktiskt.

  45. Problemet är att de här mängderna kanske
    inte är det jätteintressanta.

  46. När det gäller
    hormonpåverkande ämnen-

  47. -så kan gränsvärdena
    som man har satt-

  48. -som man trodde var en säker gräns...

  49. När det gäller hormonpåverkande ämnen
    kanske inte gränsvärdena stämmer.

  50. De här ämnena kanske verkar mer
    eller annorlunda i väldigt små doser.

  51. Forskarna inser att man måste se över
    sättet att säkerställa kemikalierna.

  52. Spelar det någon roll
    när man får i sig dem?

  53. Det är snarare viktigare
    när det händer än hur mycket det är.

  54. En vecka i fosterstadiet när
    en viss sak håller på att utvecklas-

  55. -kan ett visst ämne
    få stora konsekvenser.

  56. Det kan ha mer att göra med "när"
    än "hur mycket".

  57. Du fick idén till boken när du blev
    mamma. Hur var du som mamma i början?

  58. Jag började med att vara väldigt nojig,
    för det här var ett orosmoln-

  59. -som jag inte hade koll på.

  60. Jag hade skrivit
    en bok om kemikalier i badrumsskåpet.

  61. Men jag kände ju till att det kan finnas
    i soffor, mattor, plaster...

  62. Så till en början var jag lite nojig.
    Men ju mer kunskap jag skaffade mig-

  63. -desto enklare var det att sortera bort
    det värsta. Nojan har lagt sig.

  64. Jag är inte heller lika rigid.
    Jag är lite mer...

  65. Du är ganska strikt.

  66. De flesta mammor och pappor
    sätter inte ribban där du sätter den.

  67. Det är möjligt. Man får välja
    var man sätter ambitionsnivån själv.

  68. Han tuggar på någon leksak ibland.
    Man kan inte vara hur hård som helst.

  69. Vi lever i det här samhället, men man
    kan minska de värsta exponeringarna.

  70. Jag är själv småbarnsförälder.
    Det är mycket man kan oroa sig för.

  71. Varför är just kemikalier
    en så stor oro för dig?

  72. Det var just för att jag inte visste så
    mycket. Det var som ett orosmoln.

  73. Jag fattade att man inte ska äta
    maskindiskmedlet.

  74. Men att man ska välja en glasnappflaska
    i stället för plast...

  75. -Var det självklart?
    -Ja.

  76. -Visa gärna upp de andra sakerna. -Ja,
    absolut.

  77. Det finns goda och dåliga exempel.

  78. Vilka kompromisser
    tillåter du när det gäller Henning?

  79. -Det är svårt att säga.
    -Får han leka med fjärrkontrollen?

  80. Väldigt korta stunder.
    Det är ingen bra leksak.

  81. -Jag försöker byta ut den.
    -Varför är den ingen bra leksak?

  82. Det är ju ingen leksak.
    Det finns ett leksaksdirektiv-

  83. -som ska ha lite mer koll på vilka
    plaster som används i leksaker.

  84. Men i saker som inte är leksaker,
    där finns inte de kontrollerna.

  85. Där kan det finnas ämnen
    som är förbjudna i leksaker.

  86. -Barnet får i sig det när han...?
    -Gnager på den.

  87. Eller på sladdarna som ligger
    längs golvet. Det kan vara PVC.

  88. Men om man tar en vanlig barnkammare,
    vad finns i den miljön?

  89. I danska studier är det barnkammaren som
    är det mest förorenade rummet.

  90. Det beror på att det är ganska litet och
    innehåller mycket saker.

  91. Det är mycket plastsaker
    och elektronik.

  92. Det är plasterna och elektroniken
    som kan avge de här ämnena.

  93. Det kan röra sig om mjukgörande ämnen i
    plasterna eller flamskyddsmedel.

  94. Man kan rensa ut. Barnen kanske inte
    leker med allt de har i sitt rum.

  95. Man kan sortera bort
    det som inte används.

  96. Man kan framför allt sortera bort mjuka
    plastleksaker köpta före 2007.

  97. En typisk mjuk plastleksak.

  98. 2007 skärptes reglerna när det gäller
    vissa av de här ftalaterna-

  99. -som kan finnas
    i PVC i mjuka leksaker.

  100. Är de äldre än så
    kan det finnas kvar.

  101. -Vad är det farliga med dem?
    -De här allra värsta ftalaterna...

  102. PVC i sig är egentligen stenhårt-

  103. -så man måste ha i det
    för att det ska gå att klämma på dem.

  104. De är hormonpåverkande.

  105. -En god och en ond badanka.
    -Ja.

  106. -Hur vet man vilken som är vilken?
    -Ja, det beror på helt enkelt...

  107. Den här vet jag är gjord av PVC,
    och jag vet att den innehåller bly.

  108. Det är den gamla sorten,
    så därför är den ond.

  109. Den här har jag köpt i en butik
    som bara säljer giftfria leksaker.

  110. Den är gjord av naturgummi,
    så den ska vara bra.

  111. Den här ska vara dålig.

  112. Du var inne på hur man minskar riskerna
    i detta barnrum.

  113. Just det. Dels gör man sig av med gamla
    mjuka plastleksaker.

  114. Man kanske inte behöver förvara alla
    leksaker i rummet där barnen sover.

  115. Man kanske kan ha leksaksbackarna i
    ett annat rum och ta in dem på dagen.

  116. Man kanske inte ska ha
    en massa elektronik i barnens rum-

  117. -utan de får leka med det
    på ett annat ställe.

  118. -Att man också vädrar ordentligt...
    -Vad är farligt i elektroniken?

  119. Plasten runt olika saker är ofta
    behandlad med flamskyddsmedel.

  120. För att det inte ska börja brinna så
    lätt. På vilket sätt är de farliga?

  121. Vissa av dem kan vara
    misstänkt hormonpåverkande effekter.

  122. En gammal cd-spelare
    som spelar barnsagor-

  123. -är den farlig om den är 5-10 år?
    Har den inte släppt allt farligt?

  124. Jo, det är värst när de är nya.
    Om man köper en ny grej-

  125. -kan man låta den stå på i ett rum där
    ingen befinner sig i någon vecka.

  126. Det är just när de är varma som ämnena
    utsöndras. Sedan vädrar man.

  127. -Man vädrar ut sin nya tv?
    -Ja.

  128. -Gjorde du det?
    -Det var så länge sedan jag köpte...

  129. Man pratar om cocktaileffekten som
    är ganska otäck. Vad går den ut på?

  130. Fram till nu har man värderat
    varje kemikalie för sig.

  131. Men vi utsätts inte för en kemikalie i
    taget, utan för en hel cocktail.

  132. Många olika samtidigt. Just den här
    effekten när de förenas i kroppen-

  133. -har man väldigt lite kunskap om,
    för ibland kan effekten förstärkas.

  134. Det blir en annan effekt
    än var för sig.

  135. Eftersom kombinationsmöjligheterna
    är oändliga så är kontroll svårt.

  136. Kunskapsläget är på ett sätt bra.
    Man vet att mycket är farligt.

  137. Men det är också dåligt. Man vet inte
    hur farligt, för vem och vilka doser.

  138. -Hur ska man veta?
    -Det krävs mer forskning.

  139. Samtidigt tycker jag att man kan
    luta sig mot försiktighetsprincipen.

  140. Det finns mycket forskning som tyder på
    att de här ämnena är farliga-

  141. -och kan ha de här effekterna.

  142. Många av de här effekterna
    kanske man inte ser på en gång-

  143. -utan det kanske går
    ett par generationer.

  144. Om man som gravid utsätts
    för vissa ftalater i en viss vecka-

  145. -kanske det gör att pojken man bär på
    kommer ha svårt att få barn framöver.

  146. Det är svårt att koppla att man utsattes
    för ett visst ämne just då.

  147. Men hur orolig tycker du att man ska
    vara för det här ändå ganska osäkra?

  148. -Det är så osäkert kunskapsläge.
    -Mycket tyder på ett stort problem.

  149. Även om det behövs mer forskning.

  150. Nästan alla studier slutar med
    att man ser en koppling-

  151. -men att det behövs mer forskning.

  152. De är förknippade med folksjukdomar
    som fler och fler drabbas av.

  153. Man ska försöka ta det säkra före
    det osäkra och inte ignorera det här-

  154. -för det får drastiska konsekvenser
    om fertilitetsproblemen ökar.

  155. Om allergier, fetma, diabetes, ADHD och
    autism ökar...

  156. Många sjukdomar
    har kopplingar till kemikalierna-

  157. -som finns i små doser,
    fast i mycket saker vi har hemma.

  158. Hur bra koll har myndigheterna på
    vad som är farligt?

  159. Kemikalieinspektionen har en jättebra
    hemsida där man får information.

  160. De har en broschyr
    som handlar om kemikalier och barn.

  161. -Kan man inte lita på gränsvärdena?
    -Det är det som är lite lurigt.

  162. Gränsvärdena för hormonpåverkande ämnen
    kanske inte räcker.

  163. Okej att vissa ämnen
    är förbjudna i plastleksaker.

  164. Men det är inte förbjudet
    i plasttrycket på tröjan.

  165. Det är inte förbjudet i regnjackan
    av PVC, för det är ingen leksak.

  166. Det finns ett slags dubbelmoral
    i lagstiftningen.

  167. Man säger att ftalaterna som finns
    i de här kanske inte är bra för barn.

  168. Vi förbjuder dem i leksakerna.
    Men det är tillåtet i andra grejer-

  169. -som barn kommer i kontakt med. Stövlar,
    regnkläder och sådant.

  170. Om man fortsätter med hemmiljön...

  171. Badrummet
    - du har skrivit en bok om det.

  172. Du avråder från
    att använda schampo och duschkrämer-

  173. -på små barn. Varför då?

  174. För det första ska man tänka: Hur mycket
    behöver ett barn egentligen?

  175. Hur smutsiga blir de egentligen?

  176. Jag har inte använt schampo än
    på min son på ett och ett halvt år.

  177. Han luktar jättegott, oftast.

  178. -Hur tvättar du honom?
    -Bara med vatten.

  179. Eller att man har
    lite badolja i vattnet.

  180. Man kanske inte badar varenda dag,
    utan någon gång i veckan.

  181. De små behöver
    ett minimalt badrumsskåp.

  182. Tandkrämer är inte heller ofarliga?

  183. Det finns vissa ämnen
    som man kanske kan undvika.

  184. Vissa av de här starkare tensiderna,
    skumämnena, till exempel.

  185. Ja, framför allt det...

  186. Hårfärger används inte av små barn-

  187. -men man förstår att det kanske är bland
    de farligaste vardagsgifterna.

  188. Det är allergiframkallande ämnen
    i hårfärg-

  189. -och det kryper ner i åldrarna.

  190. Många barn i högstadiet färgar håret-

  191. -även om det finns en sextonårsgräns på
    förpackningarna.

  192. Det är oroväckande, för när man blir
    allergisk mot vissa mörka färgämnen-

  193. -kan man reagera på en svart tröja. Det
    håller i sig hela livet.

  194. Det finns all anledning att vänta eller
    undvika det överhuvudtaget.

  195. Vi har varit inne på plaster, för
    det är ett centralt kapitel i boken.

  196. Många av gifterna finns i plast.
    Kan du ge oss lilla plastskolan?

  197. Man ska framför allt undvika
    att plasterna har kontakt med mat.

  198. -Framför allt varm mat.
    -Även om det är godkänt?

  199. Till exempel om man värmer någonting-

  200. -kan man plocka ur det
    och lägga det på en tallrik.

  201. Ämnen kan emigrera ut ur plasten-

  202. -särskilt när den blir varm
    eller om det är fet mat.

  203. Det kan vara smartare
    att förvara fet mat-

  204. -i glas eller rostfritt
    i stället för plast.

  205. Vilka plaster pratar vi om,
    och hur farliga är de?

  206. -Den värsta plasten...
    -Du var inne på PVC.

  207. Det är inte så ofta man ser den
    bland mat, men det kan förekomma.

  208. Det kan finnas barntallrikar av PVC.
    Men det är ganska ovanligt.

  209. Ta nappflaskor till exempel.

  210. Fram till förra året var det vanligt med
    nappflaskor av polykarbonat-

  211. -som kan innehålla bisfenol A.

  212. -Det var ett stort larm i media.
    -Det är förbjudet i nappflaskor nu.

  213. Det är hormonpåverkande. Då öppnades
    marknaden för andra plastnappflaskor-

  214. -som skulle vara bisfenol A-fria.
    Men de kan läcka andra slags ämnen.

  215. Väldigt små doser, men det är ämnen som
    inte ska finnas i mat för barn.

  216. Man kan ta det säkra före det osäkra och
    välja glas eller rostfritt stål.

  217. -Och själva nappen, då?
    -Den här är av naturgummi.

  218. Nu är inte den här öppnad. Det kan också
    vara medicinskt ren silikon.

  219. -Och det är giftfritt?
    -Det förvaras ju i själva behållaren.

  220. Finns de här att köpa överallt
    eller är det specialaffärer?

  221. De här har jag handlat på nätet
    faktiskt. Man får leta lite.

  222. Men det finns ju ändå märkning
    av plast. Vad ska jag leta efter?

  223. Om det är PVC så står en trea
    under i en triangel.

  224. Då kan ju varningsklockan ringa
    om man ser en trea.

  225. Nummer sex kan vara polystyren. Det
    är inte heller en bra plast för mat.

  226. Om det är en sjua kan det vara
    övriga plaster, lite vad som helst.

  227. Bland sjuan kan den här
    som innehåller bisfenol A finnas.

  228. Om det är en tillbringare eller något av
    genomskinlig plast med en sjua-

  229. -så kan det vara bisfenol A.
    Det ska man akta sig för.

  230. Du rekommenderar plastbantning. Vilka
    vägar ser du? Vi är omgivna av plast.

  231. Man kan fasa ut plast,
    framför allt i köket.

  232. Jag brukar till exempel föredra bunkar
    av rostfritt stål-

  233. -träslevar, gjutjärn och sådana saker
    och försöker fasa ut lite efterhand.

  234. Ibland hittar man rostfria skålar
    på loppis-

  235. -och sedan
    gör jag mig av med en plastbunke.

  236. Man ska inte slänga allt hemma,
    för det är inte hållbart heller.

  237. Det handlar framför allt om
    att man ska tänka på vad man handlar.

  238. Men i just köket har det blivit
    mer populärt med saker av silikon.

  239. -Hur ska man förhålla sig till det?
    -Jag föredrar de här mer klassiska...

  240. -Vad är farligt med silikon?
    -Jag läste...

  241. Det kan finnas vissa silikonoljor... Jag
    kommer inte ihåg vad de innehöll.

  242. Men det var Livsmedelsverket, eller om
    det var danska myndigheterna-

  243. -som hade en liten varning för
    de här silikongrejerna just till mat.

  244. -Det är försiktighetsprincipen.
    -Det finns så mycket bra alternativ.

  245. Golven som barnen kryper på...
    Det är inte bara dammet-

  246. -utan golven kan också vara farliga.

  247. Det är samma sak där. Man förbjuder
    ftalaterna i den här krokodilen-

  248. -men de kan fortfarande finnas
    i golven. Plastgolv, PVC-golv.

  249. Även på förskolor
    är det vanligt med PVC-golv.

  250. Ska man renovera och lägga nytt golv-

  251. -så ska man inte
    lägga PVC-golv hemma.

  252. -Går det att ta reda på vad man har?
    -Jag har inte testat själv.

  253. Men jag har läst att om man
    skrapar bort en liten bit av mattan-

  254. -och den då är i en homogen massa-

  255. -så är det ofta linoleum,
    som är ett bättre alternativ.

  256. -Är linoleum giftfritt?
    -Det är ett bättre material än PVC.

  257. Medan plasten blir mer seg
    om det är PVC.

  258. Det är ett sätt
    som jag har hört talas om.

  259. Du har en krokodil där.
    Av de leksaker som produceras i dag-

  260. -hur ska jag tänka, om jag nu ändå vill
    köpa leksaker av plast?

  261. Det beror också på var man vill
    lägga ribban, hur ambitiös man är...

  262. Antingen kör man hardcore-varianten
    och struntar i plast.

  263. -Får Henning leka med plast?
    -Nej. Han har inte efterfrågat det.

  264. När han blir lite äldre kommer han nog
    kräva några plastgubbar-

  265. -så då får jag vara mer pragmatisk.

  266. Men just nu bryr han sig inte om ifall
    tåget är av trä eller plast.

  267. Än så länge har han inte det. Är man
    väldigt ambitiös kan undvika det-

  268. -eller köpa på...

  269. Det man ska undvika
    är att köpa i billighetsbutiker.

  270. Den här köpte jag på en utförsäljning
    för tio kronor-

  271. -och där kan det finnas sådant
    som är direktimporterat från Asien-

  272. -som ingen riktigt har koll på.

  273. -Är inte importen reglerad?
    -Jo.

  274. Även om det finns regler... När
    Kemikalieinspektionen gör tester-

  275. -så hittar man ändå dockor
    med massa ftalater, som är förbjudna.

  276. Så de finns ju ändå på marknaden,
    och oftast på billighetsvaruhus.

  277. Hos seriösa leksakshandlare
    är det oftare bättre grejer.

  278. -Man kan lukta på grejerna.
    -Jag tänkte just det.

  279. -Den luktar lite.
    -Den luktar ju gummi.

  280. Om det luktar plast eller parfym,
    då ska man inte köpa det.

  281. -Inget som luktar?
    -Nej.

  282. Jag har ett förkläde från när jag
    var liten. Det luktar fortfarande.

  283. Ja, det luktar sjuttiotalstorp...

  284. -Det kan man ha som minnesregel.
    -Allt som luktar går bort.

  285. Här är också en bebisleksak,
    typisk PVC-grej.

  286. Det kanske inte
    luktar så mycket längre.

  287. -Är det giftiga bortvädrat då?
    -Nej... Det värsta är nog borta.

  288. Det blir mest som utsöndras i början,
    helt enkelt.

  289. Men så länge produkten är mjuk,
    så är det mjukgörare i den.

  290. Det är mjukgörarna
    som det kan finnas en risk med.

  291. Du var inne lite på mat. Hur ska man
    tänka generellt kring mat?

  292. Inte bara hur man serverar det,
    utan även vad man stoppar i sig?

  293. Här finns en dubbelmoral
    i lagstiftningen.

  294. Barnmatsburkar
    är väldigt hårt kontrollerade-

  295. -för det får inte finnas rester
    av bekämpningsmedel kvar i maten.

  296. Då har man sagt att det inte är bra med
    bekämpningsmedel för barn.

  297. Men om man lagar egen mat,
    som många gör-

  298. -så finns inte de rekommendationerna att
    använda ekologiska råvaror.

  299. I vissa slags livsmedel finns ofta högre
    halter av bekämpningsmedel-

  300. -och då kan man välja bort...

  301. Vindruvor, russin, äpplen, potatis,
    jordgubbar, persikor...

  302. De här frukterna och grönsakerna
    har högre halter av bekämpningsmedel.

  303. Det finns också konserveringsmedel, som
    inte bara finns i mat.

  304. -Var hittar man konserveringsmedlet?
    -I tvålar, badskum och sådana saker.

  305. -På vilket sätt kan de vara farliga?
    -De kan vara allergiframkallande.

  306. Men de kan också vara bra, för det är
    inte bra om produkterna blir dåliga.

  307. -Det finns bättre och sämre där.
    -Inte bara inomhusmiljön är farlig.

  308. Även utomhus lurar faktiskt gifterna.
    Var hittar man dem där?

  309. Man kanske inte ska leka vid
    starkt trafikerade vägar med avgaser.

  310. Sedan kan det finnas i lekparker. Man
    använder gamla bildäck till gungor.

  311. -Är inte det bra?
    -Jo, i återvinningssynpunkt.

  312. Men de som tillverkade däcken tänkte
    inte att det skulle bli leksaker.

  313. De kan innehålla högaromatiska oljor-

  314. -som kan innehålla cancerframkallande
    ämnen som barnen kan få i sig.

  315. Man ska väl smaka på det,
    men små barn kan gnaga på en gunga.

  316. Det är en sådan här sak
    som borde ses över.

  317. Till sist, om du får välja en läsare
    till din bok - vem skulle det vara?

  318. Jag vill att upphandlarna till
    förskolorna ska tänka igenom det här-

  319. -och göra schysta inköp
    till landets förskolor.

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Den onda badankan

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I "Den onda badankan" varnar Katarina Johansson för hur barnen ständigt exponeras för kemikalier i vårt samhälle. Redan vid födseln har de upp till tvåhundra främmande ämnen i sitt blod. Vi omger oss med prylar som utsöndrar kemikalier. Vad är det egentligen som gör badankan så mjuk? Enligt författaren finns det mycket man kan göra som minskar gifterna kring barnen. I boken delar hon med sig av enkla knep. Intervjuare: Mattias Österlund.

Ämnen:
Biologi > Kropp och hälsa, Kemi > Kemikalier i hem och samhälle
Ämnesord:
Barn, Föroreningsfrågor, Kemikalier, Kemiska hälsorisker, Medicin, Miljöfrågor, Miljöföroreningar, Naturvetenskap, Pediatrik, Toxikologi
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i En bok, en författare

2010
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sören Wibeck

I "Ett land, två folk" skildrar journalisten och författaren Sören Wibeck den sekellånga konflikten mellan israeler och palestinier som i grunden inte är religiös, utan har nationalistiska orsaker. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kurdo Baksi

I "Min vän Stieg Larsson" beskriver författaren samarbetet och de många diskussionerna med sin "storebror" Stieg. Hans arbetskapacitet, energi och idérikedom kom läsarna till del, men i många hänseenden var han också en gåtfull människa. Intervjuare: Marianne Rundström.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sanna Sjöswärd

I "Min mamma är en persisk prinsessa" skildrar Sanna Sjöswärd sin uppväxt som adoptivbarn i Sverige och mötet med sin biologiska familj i Iran många år senare. Intervjuare: Sharon Jåma.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Johan Hakelius

I "Döda vita män" porträtterar Johan Hakelius ett antal brittiska män. Intervjuare: Max Landergård.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Annika Borg

"Bibeln på mitt sätt" av teologen, prästen och författaren Annika Borg är en guide till Bibelns texter skriven på ett såväl kärleksfullt som respektlöst sätt. Intervjuare: Mats Svegfors.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Wanja Lundby-Wedin

I "På väg mot jämlikhet" skriver LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin Att jämlikhet är hennes måttstock när det gäller politiskt och fackligt arbete. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lars Gunnar Erlandson

I "Lunch med Victor Borge" berättar Lars Gunnar Erlandson, mångårig utrikeskorrespondent för Sveriges Radio, om den danske pianisten och underhållaren Victor Borge. Intervjuare: Kristina Bennet Westre.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Stig Hansén

I "Wallraff" frågar journalisten Stig Hansén ut den tyske författaren Günter Wallraff om moral och etik, och denne berättar öppet om sina bevekelsegrunder, valet av roller och om sina drömmar. Intervjuare: Anna Maria Höglund.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Pia Gadd

I "Frillor, fruar och herrar" tittar journalisten Pia Gadd närmare på frilloväsendet som under flera hundra år var en helt öppen företeelse och som också kunde ha maktpolitisk påverkan. Vem var frillan och vad betydde hon för sin samtid? Intervjuare: Antonio de la Cruz.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

David Eberhard

I "Ingen tar skit i de lättkränktas land" reder psykiatern David Eberhard ut varför vi, trots att vi lever i världens mest rättvisa land, allt oftare känner oss kränkta. Intervjuare: Erik Gandini.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Tilde Björfors

I "Inuti ett cirkushjärta" av Cirkus Cirkörs grundare Tilde Björfors följer vi Cirkus Cirkör som 1995 formulerade visionen om att förändra världen genom nycirkus. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Joel Dahlberg

Intervju med ekonomijournalisten Joel Dahlberg om hans bok "Bankbluffen", i vilken han granskar storbankernas tjänster som ofta innebär att kunderna betalar mer än de egentligen behöver.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sverker Sörlin om Den blinde skaparen

"Den blinde skaparen" av idéhistorikern Sverker Sörlin handlar om vetenskapsmannen Charles Darwin, urtypen för det ensamma geniet. Intervjuare: Eva Hamilton.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Björn Höglund

I "Alla spelar spel" skildrar kulturjournalisten Björn Höglund sällskapsspelens historia. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Klas Hallberg

I "YCDBRALAI", som ska utläsas som You Can't Do Business Running Around Like An Idiot, berättar författaren och föreläsaren Klas Hallberg om att få saker och ting gjorda. Intervjuare: Lena Scherman.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2011
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hooman Majd

I "Irans dubbla ansikte" av Hooman Majd möter vi den sekulära storstadseliten och den fattiga jordbrukarmajoriteten. Deras land är storslaget, komplext och motsägelsefullt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kristoffer Ahlström

Med "Magkänslans anatomi" vill journalisten Kristoffer Ahlström kartlägga de psykologiska mekanismer som ligger bakom hur vi fattar våra beslut. Vad krävs för att de beslut vi slutligen tar skulle kunna bli mycket bättre? Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lotta Schüllerqvist

"Marnas hemlighet" av journalisten Lotta Schüllerqvist vill visa det Gaza som finns bortom dramatiska bilder och rapporter om våld. Här möter vi människor i deras vardag med sina drömmar och okuvliga hopp. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sören Sommelius

"Från King till Obama" av kulturjournalisten Sören Sommelius tar upp de svartas kamp för sina medborgerliga rättigheter i det "civiliserade" USA. Rasåtskillnader är inte så långt bort som många tror. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ernst Brunner

I "Anckarström och kungamordet" tecknar författaren Ernst Brunner ett porträtt av Gustav III:s mördare. Jacob Johan Anckarström var ansedd som en brutal person i Sverige, men som ett moraliskt föredöme ute i Europa. Vilken är den sanna bilden? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Dilek Baladiz

"I hederns skugga" av socionomen Dilek Baladiz kommer unga män som är uppvuxna med hedersnormer till tals. Vilka krav och förväntningar har deras familjer på dem som bröder och som blivande äkta män och pappor? Intervjuare: Thord Eriksson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Thomas Anderberg

"Den stora konstsvindeln" av kritikern och filosofidocenten Thomas Anderberg handlar om Andy Warhols Brillolåda som skulle säljas på Stockholms Auktionsverk. Försäljningen stoppades sedan märkliga omständigheter framkommit. Intervjuare: Ulrik Petersson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Birgitta Kimber

"Att stå ut med busungar" av specialläraren och psykoterapeuten Birgitta Kimber handlar om att bemöta barn som skolkar, bråkar, stör eller på annat sätt visar att de inte mår bra. Här bygger metoden på att det skapas en allians mellan föräldrar och skola. Intervjuare: Thord Eriksson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Görrel Espelund

"8 kvinnor som skapat världsrubriker" av journalisten Görrel Espelund handlar om det manliga maktmonopol som håller på att brytas. Men vilken skillnad gör egentligen kvinnliga ledare? Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kjell Albin Abrahamson

"Så länge du lever" av radiojournalisten Kjell Albin Abrahamson handlar om samtal mellan honom själv och kollegan Kerstin Bodell - två människor som vill prata om något annat än sina sjukdomar. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jonas Söderström

"Jävla skitsystem!" av informationsarkitekten Jonas Söderström tar upp undermåliga datasystem ur ett arbetsmiljöperspektiv. Vad är det som stressar dig på jobbet? Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Steve Sjöquist

"Fotspår" av författaren och föreläsaren Steve Sjöquist handlar om livet som hiv-positiv i dagens Sverige. Vad händer när vi vågar möta medmänniskor utanför de konventionella ramarna? Steve Sjöquist intervjuas av Gabriella Ahlström.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Disa Håstad

"Frihetens frestelser" av den före detta utrikeskorrespondenten Disa Håstad handlar om huruvida de nya stater som bildats i Centralasien efter murens fall och kommunismens sammanbrott kommer att formas till fredliga och demokratiska stater. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bengt Göransson

I "Tankar om politik" vill den före detta skol- och kulturministern Bengt Göransson uppmana till eftertanke och nyansering i ett medialt klimat som ställer allt högre krav på politikern och medborgaren. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kristina Engwall

"Frivillig barnlöshet" handlar om den fråga som de flesta någon gång i livet behöver ta ställning till. Situationerna när det passar, eller inte passar, att skaffa barn omges av starka normer och föreställningar. En av bokens två redaktörer, historikern Kristina Engwall, intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2012
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Nisse Simonson

I "Glöm inte minnet" berättar läkaren Nisse Simonson om vår snillrika hjärna utifrån nyckelorden minnet och glömskan. Han bjuder också på olika fallbeskrivningar och berättar om det senaste inom minnesforskningen. Intervjuare: Aina Bergvall.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Dan Josefsson

"Den mörka hemligheten" av journalisten Dan Josefsson och psykologen Egil Linge vänder sig till alla som märker att det är något som inte stämmer när de försöker skapa, eller leva i, nära relationer, och till dem vars förflutna hindrar dem från att leva det liv de vill leva. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jan Jörnmark

"Avgrunden" av ekonomhistorikern Jan Jörnmark och bildkonstnären Annika von Hausswolff är en undersökning i efterdyningarna av kollaps, skenande statsskulder och ödeplatser. Hur sätter kapitalismen spår i geografin? Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Åsa Moberg

Vad är väninneskap - ett ord som inte ens finns? I "Väninnorna och jag" har författaren Åsa Moberg samlat exempel ur sitt eget och åtta nära väninnors liv. I fritt flödande och mycket spontana intervjuer diskuterar de väninneskapets natur. Intervjuare: Ann Lagerström.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bo Bergström

Vi upplever just nu en gigantisk fotoboom och det är många som är nyfikna på den kommunikativa sidan av fotograferandet. I "Bild & budskap" skriver Bo Bergström om triangeldramat mellan beställaren, fotografen och betraktaren. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Fatima Bremmer

I "De sista tanterna" har Fatima Bremmer och fotograf Magnus Wennman klivit in i tanternas värld. De har följt med Ebba, 85, på syjunta och Maj-Britt, 82, till Salong Fleur. Boken tar upp ämnen som husmorsideal och familjepolitik, ger bakgrund till tanternas karakteristiska inredning, frisyr, klädstil och fritidsintressen.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Åke Holmquist

I "Beethoven" av Åke Holmquist möter vi Ludwig van Beethovens (1770-1827) unika konstnärskap och tragiska liv som personifierade romantikens begrepp om ett geni. Han blev en legend redan under sin livstid, beundrad och ifrågasatt, utmanande och oroande. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Leif GW Persson

I "Gustavs grabb" berättar Leif GW Persson i romanform om sitt eget liv, om hela klassresan från uppväxten i arbetarkvarteren på Gärdet i Stockholm till livet idag. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kenneth Kauppi

Ett fritidshus kan ligga nästan varsomhelst. Och se ut hur som helst. Det som gör fritidshusen i "Arkitektens fritidshus" av Kenneth Kauppi så speciella är att de bebos av personer som i sitt dagliga värv bland annat skapar vackra, trivsamma miljöer åt andra. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Birgitta Forsman

I " Gudlös etik" argumenterar Birgitta Forsman för att etiken måste befrias ur religionens tvångströja. De religiösa moralreglerna är inte så bra som många vill tro, och sökandet efter svar på dagens moralfrågor i uråldriga skrifter är en usel metod att bedriva etik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Anders Andrén

"Det medeltida Gotland" av arkeologiprofessorn Anders Andrén tar upp öns dramatiska historia och dess spår av en svunnen storhetstid. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lena Granqvist

Under ett helt liv står en akademiker inför många val som får betydelse för livets sammanlagda inkomst. "Livslön", av bland andra Lena Granqvist, är tänkt som en vägledare för alla som vill veta mer om detta begrepp. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Tommy Deogan

"Män av våld" av Tommy Deogan tar upp dagens huligankultur i Sverige. Hur ska denna ständigt växande rörelse bemötas? Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Patricia Lorenzoni

I "Mama Dolly" av idéhistorikern Patricia Lorenzoni möter vi lyckliga, tragiska och parodiska modersgestalter. Vi har alla en relation till mödrar, om inte annat så till vår egen. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Göran Bexell

"Akademiska värden visar vägen" av Göran Bexell tar upp universitetens roll som en av samhällets främsta drivkrafter för utveckling och förnyelse. Författaren är professor i etik och före detta rektor för Lunds universitet. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2013
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jäkla människa

Hur hanterar man jobbiga människor i vardagen och på jobbet? Psykologerna Mattias Lundberg och Anders Wahlberg vill med ”Jäkla människa! - en handbok i hur du hanterar jobbiga människor på arbetet” ge oss verktygen. Mattias Lundberg intervjuas av Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Främling, vad döljer du för mig?

Rasism utförs oftast inte av monster. Den utförs av sådana som du och jag, välintegrerad och så kamouflerad att vi ofta inte ser den. Marcus Priftis, författare och spoken word-artist, hävdar att vi alla, mer eller mindre, gör oss skyldiga till sådan här vardagsrasism. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sveriges historia 1830-1920

I ”Sveriges historia: 1830-1920” beskriver Bo Stråth, professor i historia vid Helsingfors universitet, en period präglad av framtidstro och industrialism, men också av konflikter mellan kungamakt och folkstyre, mellan arbetare och arbetsgivare. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En dos stryknin

Snövit, Madame Bovary och pastor Gregorius är bara några exempel på personer i litteraturen som har förgiftats. I ”En dos stryknin” ger Olle Matsson, professor i kemi vid Uppsala universitet, en bred kulturhistorisk och naturvetenskaplig skildring av gifter och giftmord i litteraturen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den siste resenären

Tomas Löfström skriver i "Den siste resenären” om den bortglömde Torgny Sommelius som utvecklade reseskildringen under 50-talet. Journalisten och författaren Torgny Sommelius följde ett eget spår. Han skrev om resenärens ensamhet och blandade dokumentära reportage med fiktion. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Alltings mått

Vad är värdet av humaniora? Inom universiteten och forskningspolitiken har debatten om humaniora länge varit låst i två positioner. I ”Alltings mått” hävdar idéhistorikerna Anders Ekström och Sverker Sörlin att humanistisk kunskap redan idag spelar en betydligt större roll än vad som erkänns. Anders Ekström intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sveriges historia 1920-1965

Det Sverige som beskrivs i ”Sveriges historia: 1920-1965” är ett land som av sin samtid betraktades med såväl avund som misstro. Medan fattigdomen och arbetslösheten minskar ökar siffrorna för valdeltagande, löneökningar, semesterveckor och pensioner. Yvonne Hirdman intervjuas av Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Route 66

”Route 66 och den amerikanska drömmen” av Peter Kadhammar beskriver ett Amerika långt från den amerikanska drömmen. Kadhammar reser från Oklahoma till Kalifornien. Han stannar till i småstäder och pratar med folk på bensinmackar, härbärgen och i soppköer. Han ser ett land i förfall. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lärarens retorik

Hans Gunnarsons retoriska verktyg kan användas i klassrum, vid konferenser och i möte med föräldrar. "Lärarens retorik" är tänkt att utveckla såväl den egna som elevernas förmåga att kommunicera. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Maten och makten

Samtidigt som efterfrågan på mat i världen ökar blir de svenska bönderna allt färre. Vilka blir följderna av att Sverige ställer sig utanför den globala matproduktionen? Christer Isaksson intervjuas av Susanna Baltscheffsky.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mitt grymma öde

"Mitt grymma öde - roman" av Carl-Michael Edenborg är en ocensurerad berättelse. Det är kompositören Händel som själv får föra ordet. Han ansågs vara tidens största kompositör, men uppfattades också som fet, ful, snål och lynnig. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kongo - en historia

David van Reybrouck skildrar Demokratiska republiken Kongos utveckling från och med 1850. Det är en historia om exploatering, kolonisering och folkmord. Men också om människors förmåga att se framåt under de mest exceptionella omständigheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kryp

I John Hallméns närgångna fotografier får vi uppleva krypens värld i makroperspektiv - håriga flugor, slitna skalbaggar och färgstarka flicksländor täckta av daggens droppar. Det blir som en upptäcktsfärd till en främmande civilisation. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Godkänt?

Svenska elevers resultat i internationella mätningar blir allt sämre. I ”Godkänt? – en reportagebok om den svenska skolan” försöker reportern Emma Leijnse ta reda på varför. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Limbo

Vad gör en förälder med en 20-åring som tillbringar nätterna framför datorn och sover halva dagarna? Helene Lumholdt och Karin Enqvist har skrivit ”Limbo : en bok om dem som fastnat i entrén till vuxenvärlden till deras oroliga, arga och vilsna föräldrar”. Författarna vill visa på en väg framåt. Helene Lumholdt intervjuas av Hélène Benno.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2014
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Katastrofdoktorn

Johan von Schreeb har 25 års erfarenhet av att arbeta som kirurg på slagfält. "Katastrofdoktorn" handlar om varför han har sökt sig till platser som andra hjälporganisationer flyr. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Civilsamhället klämt mellan stat och kapital

Lars Trägårdh och hans medförfattare har analyserat centrala framtidsfrågor. I "Civilsamhället klämt mellan stat och kapital" synas utmaningar, som när det homogena folkhemmet ska övergå till ett pluralistiskt medborgarsamhälle. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju så jävla easy going

Jenny Jägerfelds roman ”Jag är så jävla easy going” handlar om 18-åriga Joanna som har adhd, är ganska impulsiv och inte alltid så genomtänkt. Men diagnosen är inget större problem så länge hon äter sin medicin. Men när familjen inte längre har råd med den och Joanna blir kär i Audrey blir det värre. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Giv mig, min son, ditt hjärta

Eskil Franck växte upp i en familj där prästämbetet gått i arv i generationer, och själv vigdes han till präst som mycket ung. Han blir framgångsrik inom kyrkan men kämpar mot tvivel. I ”Giv mig, min son, ditt hjärta” skriver han om vägen bort från tron och kyrkan och ut mot ovissheten. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En halv sanning är också en lögn

Journalisten Hanne Kjöller uppmärksammar fall i media där hon menar att läsare och tittare har vilseförts. I "En halv sanning är också en lögn" ger hon sin kritiska syn på delar av journalistkårens förhållningssätt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lappväsendet

Utnämnandet av Adolf Suwe till lappfogde år 1885 var första steget mot bildandet av myndigheten lappväsendet. I ”Lappväsendet” skriver Patrik Lantto bland annat om hur lapptjänstemännen agerade, hur samerna betraktades och om lappväsendets funktion i statens samepolitik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Organ till salu

I ”Organ till salu” skriver etnologen Susanne Lundin om organhandelns dunkla värld där desperata patienter utgör små bitar i ett stort pussel. Hon skildrar en växande marknad någonstans mellan medicinsk spetskompetens och människohandel. Intervjuare: Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Plundrarna

Under 1930- och 40-talen stal nazisterna miljontals konstverk. Mycket hittades vid krigsslutet men en del försvann för att komma fram i ljuset igen långt senare. I ”Plundrarna” skriver Anders Rydell om nazisternas besatthet av konst och om dagens bittra kamp om rätten till den ”försvunna” konsten. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Det nya Afrika

Den ekonomiska utvecklingen i Afrika förbises ofta till förmån för gamla stereotyper. I ”Det nya Afrika” skriver SVT:s korrespondent Erika Bjerström om ett Afrika där fattigdomen minskar, demokratin är på uppgång och utvecklingen av sjukhus, utbildning och vägar drivs på av en allt större medelklass. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vina Vinas vargpinne

I Jujja Wieslanders barnbok ”Vina Vinas vargpinne” hittar Vina Vina en pinne. Den kan bli både motorsåg och metspö men är framför allt användbar när vargen kommer. Jujja Wieslander intervjuas av Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

På andra sidan oss

Max Bergander, 26 år gammal, skriver i diktsamlingen "På andra sidan oss" om de känslor han hade när han separerade från sin dotters mamma och hennes tidigare barn. Det handlar om rädsla och skam, men också om glädjen över att ha tagit ett beslut för att förändra sitt liv. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ingens mamma

I antologin ”Ingens mamma – tolv kvinnor om barnfrihet” skriver kvinnor som av olika skäl valt att inte få barn. Kvinnor som valt att sterilisera sig, som tycker att klimakteriet är befriande och som vänder sig mot den kulturella press samhället sätter på kvinnor att bli mammor. Anna Lindman intervjuar bokens redaktör Josefine Adolfsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Eremiten i Paris

Den rumänske filosofen Emil Cioran föddes i Rumänien 1911 och kom till Paris 1937. I ”Eremiten i Paris” vill Tobias Dahlkvist visa hur Cioran förvandlar den teoretiska pessimismen till en levnadskonst. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Som om vi hade glömt

Journalisten Daniel Poohl berättar om sin uppväxt i början av 1990-talet. När flyktingar från inbördeskriget i Jugoslavien flyttar till den lilla orten blir Daniel lycklig. Men i mellanstadieklassen uppstår en konflikt, likt den som pågår i övriga Sverige, när flera i klassen börjar kalla sig patrioter. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever

Isa Ståhl och Zandra Bergman vill ge unga kunskapen som krävs för att kunna påverka skola och studiesituation. "Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever" visar bland annat vad skolan enligt lag är skyldig att ta ansvar för. Isa Ståhl på Sveriges elevkårer intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2015
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Urban express

Per Schlingmann och Kjell A Nordström guidar oss i vad som händer i världen, staden och med oss människor. "Urban express" är ett collage som beskriver vår tid och hur man själv kan hantera de förändringar som möter oss alla.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

9,3 på Richterskalan

Andreas Norman berättar i sin bok ”9,3 på richterskalan” om hur han som nyss antagen till UD:s diplomatprogram skickades till Thailand dagarna efter tsunamin den 26 december 2004 och oförberedd hamnade mitt i krishanteringen efter en av de värsta naturkatastroferna i modern tid. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När lojaliteten prövas

Anders Carlberg reflekterar i sin bok ”När lojaliteten prövas” över svenska judars relation till den svenska offentligheten och om förhållandet till Israel och israelisk politik. Utgångspunkten är personlig och präglad av egna erfarenheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju svensk

I ”Jag är ju svensk” berättar Cheko och Nalin Pekgul om de ökade motsättningarna mellan konservativa muslimer och mer liberala eller sekulära. I Tensta är arbetslösheten hög och det finns många fördomar som skapar spänningar mellan olika grupper. Nalin Pekgul intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mediekratin - mediernas makt i svenska val

Kent Asp är statsvetare och professor i journalistik. I "Mediekratin - mediernas makt i svenska val" analyserar han mediernas roll inom politiken. Gör medierna egentligen demokratin bättre eller sämre? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vad är bildning

Odd Zschiedrich är bland annat kansliansvarig vid Svenska Akademien. I boken ”Vad är bildning” resonerar han kring hur begreppet bildning används i olika sammanhang. Finns det olika slags bildning och vad är allmänbildning? Har bildningsbegreppet förändrats över tid? Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Gymnasiet som marknad

Inom skolvärlden har marknadsföring blivit viktig sedan det beslutades att främja skolval och skolors frihet att utforma sin verksamhet. Lisbeth Lundahl reflekterar i "Gymnasiet som marknad" över den ökade konkurrensen mellan skolorna. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bibliotekarien som medpedagog

Sofia Malmberg är bibliotekarie på Adolf Fredriks musikklasser. I "Bibliotekarien som medpedagog" ger hon konkreta exempel på hur en pedagogisk skolbiblioteksverksamhet skapas. Även om hur man kan fungera som medpedagog i ämnesövergripande projekt. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag bara tvingar mig lite

”Jag bara tvingar mig lite” är en självbiografisk roman skriven av Maja-Stina Fransson. I den får vi följa Minna som barn, tonåring och ung kvinna. Vi får läsa hennes dagbok och följa med in i terapirummet. Hon har tvångstankar. I boken skildras det med allvar, men också med en viss komik som ett liv med tvångstankar kan innebära. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När jag inte hade nåt

Ison Glasgow är en av Sveriges mest hyllade hiphopartister. Han berättar i "När jag inte hade nåt" om sin uppväxt och hur den format honom till den han är idag. Han berättar om utanförskap, utsatthet och ett starkt band till sin mor. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Cornelis - en liten bok om vänskap

Agneta Brunius berättar i ”Cornelis – en liten bok om vänskap” om sin vänskap med Cornelis Vreeswijk. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

De nya dödssynderna

I "De nya dödssynderna" får vi reda på egenskaperna som svenska folket anser vara de sämsta. Stefan Einhorn presenterar resultaten från en opinionsundersökning och illustrerar med historier ur sitt liv. Intervjuare: Behrang Miri.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Facebookpolisen

Genom sina personliga och humoristiska inlägg på Växjö/Alvestapolisens Facebooksida har Scott Goodwin fått mycket uppmärksamhet. ”Facebookpolisen” är den ocensurerade bokversionen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Twitterboken

Sophia Sundberg, föreläser och utbildar i Twitter. I Twitterboken ger hon tips från första kvittret till att flyga fritt, och om hur man kan tänka strategiskt i sitt twitteranvändande. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den nya amerikanska maten

Emil Arvidson och Martin Gelin berättar i ”Den nya amerikanska maten” om den revolution som skett i amerikansk matkultur. Emil Arvidson intervjuas av John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sex med mera

Genus- och sexualutbildaren Sandra Dahlén vill stärka tjejers självkänsla, göra dem medvetna om sin kropp och belysa villkoren i samhället. "Sex med mera" utgår från bland annat normkritik och är tänkt att ta upp allt som inte brukar komma med i skolans undervisning. Intervjuare: Tara Moshizi.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaI sängen med Anna

Du och jag och de andra

Krister, Julia, Andreas och Sofie är polyamorösa. Det innebär att de har flera sexuella och romantiska relationer som pågår samtidigt.

Fråga oss