Titta

En bok, en författare

En bok, en författare (2013)

Om En bok, en författare (2013)

Den rika utgivningen av svensk och utländsk facklitteratur hamnar i fokus då vi i varje program möter en aktuell författare som intervjuas om sin bok och dess ämne. Böckerna handlar om vitt skilda ämnen som till exempel media, historia, politik, samhälle, naturvetenskap, konst och kultur. Sändningsår 2013.

Till första programmet

En bok, en författare : Ur askanDela
  1. Shora Esmailian
    är journalist och författare.

  2. I boken "Ur askan: Om människor
    på flykt i en varmare värld"-

  3. -möter vi Alia i Pakistan som räddade
    sig och sin son undan en flodvåg-

  4. -för att hon kunde simma.

  5. I Egypten träffar Shora Jilo som flyr
    undan torkan. Klimathotet är allvar.

  6. Intervjuar gör Birger Schlaug, tidigare
    språkrör för Miljöpartiet.

  7. Varför skrev du boken?

  8. Det var för mycket siffror och för lite
    människoöden i klimatfrågan.

  9. Jag blev intresserad när det blev
    en megaöversvämning i Pakistan 2010.

  10. Jag följde nyhetsrapporteringen. 20
    miljoner människor var så ogripbart.

  11. Jag ville träffa
    nån av dem som drabbades.

  12. Formellt handlar boken
    om klimatfrågan-

  13. -men jag tycker att den handlar
    lika mycket om sårbarhet.

  14. Det stämmer.

  15. Det beror på att jag inte riktigt fick
    alla pusselbitar att gå ihop-

  16. -när jag åkte på resorna.

  17. Jag funderade på vad som gör dem
    till klimatflyktingar.

  18. De lever i stor fattigdom, de har lite
    resurser, äger ingen mark-

  19. -till exempel bönder i Pakistan-

  20. -men nånting händer med dem
    när den stora katastrofen kommer.

  21. De blir klimatflyktingar. När jag läste
    om sårbarhet föll det på plats.

  22. Det finns en halvklassisk teori
    om nötknäppare. Berätta om den.

  23. Nötknäpparen har ju två handtag
    eller vad man ska säga.

  24. Nöten knäcks aldrig bara
    av det ena utan även av det andra.

  25. Det ena handtaget står för
    den underliggande sårbarheten.

  26. Fattigdom, eller en kvinna
    som är gravid och måste fly.

  27. En sån sårbarhet
    har vissa människor i världen.

  28. Det andra handtaget är
    när katastrofen kommer.

  29. Då knäcks människorna, eller nöten.

  30. Det är framför allt kvinnor du har mött
    i Egypten, Kenya och Pakistan.

  31. I Pakistan mötte du Alia. Berätta.

  32. Alia var en härlig kvinna med mycket
    utstrålning och hes whiskyröst.

  33. Här är hon, men bilden
    visar inte hennes energi.

  34. Här visar hon sitt gamla hus
    som är helt förstört.

  35. Hon bär burka som kvinnorna
    i den här byn har.

  36. Hon går snabbt och ser trots att hon har
    ett rutnät framför ögonen.

  37. När hon kommer in slänger hon av sig det
    och skämtar vilt med ungdomar.

  38. Alias öde är speciellt
    för att hon kunde simma.

  39. Därför kunde hon rädda sig själv
    från översvämningen.

  40. Många kvinnor omkom
    för att flodvägen kom väldigt snabbt-

  41. -och de drunknade.

  42. Alia är änka och har en son.

  43. Hon åkte tillbaka till sin by
    och letade upp sin son.

  44. Hon kunde inte rädda nåt från huset,
    vattnet steg snabbt.

  45. Sen simmade hon med sonen
    till tryggare marker.

  46. Huset försvann, men hur var det
    med hennes försörjningsmöjligheter?

  47. Hon försörjde sig som sömmerska.

  48. Hennes man hade lämnat efter sig
    lite guld, men det försvann.

  49. Hon fick kontakt med en ickestatlig
    organisation som hjälpte henne-

  50. -att få en ny symaskin,
    så hon försörjer sig själv nu.

  51. Men hon såg två barn på ett tak
    och ville rädda dem.

  52. Hon kom aldrig fram
    och flodvågen tog barnen.

  53. Det kopplar du till klimat- förändringar
    och växthusgaser.

  54. Men det har ju varit översvämningar förr
    i Pakistan.

  55. Alia vittnar om översvämningar
    varje år som gick upp till vaden.

  56. Men de blir allt värre
    och mer extrema i Pakistan.

  57. 2010 räknas som det torraste, blötaste,
    kallaste året samtidigt.

  58. Det var ett extremt väderår.

  59. Det året låg en femtedel av Pakistan
    under vatten.

  60. Ett område stort som Svealand
    och Götaland tillsammans.

  61. Året därpå kom det också
    väldigt häftiga monsunregn.

  62. Då behövde inte 20 miljoner,
    men 5 miljoner människor fly.

  63. Vi har sett bilder
    från Arboga och Lindesberg-

  64. -där det talas om katastrof
    när källare översvämmas.

  65. Vad skiljer en översvämning i Sverige
    från en i Pakistan?

  66. Det är människors liv.

  67. Det kan vara en personlig katastrof när
    källaren svämmar över.

  68. Man kan förlora specifika minnen.

  69. Men här handlar det om människor
    med väldigt lite resurser.

  70. I Pakistan brukar folk ofta mark
    som tillhör nån annan.

  71. De har inga möjligheter till försörjning
    som vi kanske har.

  72. Det är helt enkelt
    väldigt fattiga människor-

  73. -som inte har nåt kvar.

  74. Alia hade lite guld kvar
    från sin man, men det försvann.

  75. I Sverige har man ofta pengarna
    på banken och bankgarantier.

  76. En annan jämförelse
    är torkan i USA i somras.

  77. Det var den värsta torkan på 60 år.

  78. Året innan var det värsta torkan
    på 60 år på Afrikas horn.

  79. 12 miljoner fick fly,
    men det behövde de inte i USA.

  80. De är inte heller beroende av marken för
    sin försörjning.

  81. Man kanske är försäkrad.

  82. Man har ett luftrum som gör
    att man kan klara sig ett tag till.

  83. Vissa säger fortfarande
    att enskilda väderhändelser-

  84. -inte går att koppla
    till växthusgaser.

  85. Jag har läst mycket forskning.

  86. Även Världsbanken lämnar en rapport som
    säger...

  87. -Har du förtroende för Världsbanken?
    -Ja, för deras forskning.

  88. Väldigt mycket i boken bygger på
    att jag har läst rapporter-

  89. -från amerikanska underrättelsetjänsten.

  90. De har resurser och forskare
    som kan ta fram användbara siffror.

  91. De ser att det kommer att bli flöden av
    klimatflyktingar och varifrån.

  92. -Men klimatflyktingar finns ju inte.
    -Inte i juridisk bemärkelse.

  93. Men det finns ju de som arbetar för-

  94. -att begreppet klimatflyktingar
    ska gå igenom.

  95. Internationella Röda korset räknar med
    25 miljoner klimatflyktingar.

  96. Vad händer i Europa och Australien om de
    får flyktingstatus och åker dit?

  97. Stimulerar det nationalism
    och rasism?

  98. Jag håller inte med om att konflikten
    uppstår för att människor kommer.

  99. Jag tror att rasism
    och andra fördomar-

  100. -uppkommer av att systemet
    ser ut på ett visst sätt.

  101. Bara för att jag kommer till Sverige-

  102. -blir inte min granne
    automatiskt fientlig mot mig.

  103. Ett första steg är
    att erkänna dem juridiskt.

  104. Jag vet inte vart det leder, men
    de skulle då få vissa rättigheter.

  105. De har haft väldigt lite
    med utsläppen att göra.

  106. De flesta har aldrig flugit, har ingen
    bil, knappt rinnande vatten.

  107. De har ingen skuld
    i den globala uppvärmningen.

  108. Därför borde de ha rättigheter.

  109. Att erkänna klimatflyktingar
    är ett första steg.

  110. En majoritet av dem jag intervjuar vill
    inte flytta.

  111. De vill bo kvar där de har
    sitt sociala nätverk.

  112. Det är det de känner till
    som sina liv.

  113. I nordöstra delen av Pakistan,
    mot Afghanistan, bor Aisha. Berätta.

  114. Aisha bor i
    den vackra Swatdalen i Pakistan.

  115. Där har vi henne.

  116. Hon sa att inte bara hus och ägodelar
    försvann, utan även marken.

  117. Jag förstod inte vad det innebar. Kunde
    man inte bygga var som helst?

  118. Sen gick vi ner till flodbädden,
    Swatfloden-

  119. -och där borta vid träden, till vänster
    om Aisha, låg hennes hus.

  120. Floden har tagit allt
    som stod i dess väg.

  121. Man kan inte bygga ett hus
    mitt i en flodbädd.

  122. I den här provinsen är inte bara
    översvämningar ett problem.

  123. Det är problem mellan talibanerna
    och den pakistanska armén.

  124. Till vem känner man tillit
    när sånt här händer?

  125. -Staten och armén eller talibanerna?
    -Ingen av dem.

  126. Aisha berättar att hon har haft
    ett svårt liv i Swatdalen.

  127. Hon har blivit klämd
    i striderna mellan talibanerna-

  128. -som har stängt många flickskolor-

  129. -och pakistanska armén som också våldför
    sig på befolkningen.

  130. Översvämningen var allra värst.
    Då förlorade hon allt.

  131. Hon kände inte tillit till nån.
    Hon tyckte inte om talibanerna-

  132. -vilket man kunde läsa
    mellan raderna-

  133. -men pakistanska armén ville
    köra bort henne från flyktinglägret.

  134. Hon var ångestfylld
    över hela situationen.

  135. Hon är nöten i själva nötknäckaren.

  136. Floden Indus är ett problem
    och en möjlighet.

  137. Den rinner från Himalaya
    och genom hela Pakistan.

  138. Den svämmar över.

  139. Vattnet kommer från glaciärerna
    i Himalaya.

  140. Glaciärerna håller på att smälta.
    Då slipper man översvämningar.

  141. Men då slipper man också dricksvatten-

  142. -som är livsviktigt för många människor
    på subkontinenten.

  143. Glaciärsmältningen
    är en fråga för sig.

  144. Forskare har svårt att ta sig till
    glaciärerna i Himalaya-

  145. -så man vet inte riktigt hur
    statusen är på den tredje polen.

  146. Hur stor andel av ansvaret
    för utsläppen av växthusgaser-

  147. -står Pakistan för? Hur mycket släpper
    en normalpakistanier ut?

  148. Inte mycket.

  149. Jag kollade, och det var ungefär
    1,5 ton per person och år-

  150. -jämfört med svenskar, européer
    eller australiensare på uppåt 19 ton.

  151. Det är en väldig skillnad.

  152. Översvämningar från floder är en sak,
    men när du var i Egypten-

  153. -handlade det mer om dem från havet.

  154. Ett kapitel heter
    "Saltet äter sig in".

  155. Medelhavet har ju saltvatten.

  156. Det kan många fiskare
    i norra Nildeltat utnyttja.

  157. Men havet håller på
    att tränga sig in-

  158. -och äter helt enkelt i sig
    bördig jord.

  159. -Vilka är det här?
    -Det är Abu Abdullah, till vänster.

  160. Um Abdullah är mamman,
    och så Omar som är fyra år.

  161. De är bönder och äger sin egen mark
    i norra Nildeltat.

  162. De vill att Omar ska kunna leva
    i Nildeltat när han blir stor.

  163. Deras problem är att samtidigt som
    deltat sjunker på grund av en damm-

  164. -stiger havet. Där blir sårbarheten
    också två grejer.

  165. Man kan inte bara skylla det på
    klimatförändringar.

  166. Man har en underliggande sårbarhet som
    här är skapad av en damm.

  167. De är även väldigt fattiga bönder.

  168. De har inte samma möjlighet
    att lägga på extra lager sand.

  169. -Över saltet?
    -Ja, för att komma undan en bit till.

  170. Men den möjligheten
    har ju rikare bönder.

  171. De kan hämta sand
    och odla väldigt ogynnsam mark.

  172. När du var i Egypten pågick ju
    den arabiska våren.

  173. Ville nån prata om
    klimatförändringar då?

  174. Nej. Jag bestämde mig för att resa innan
    revolutionen i Tunisien-

  175. -och blev paff av alla revolutioner. Men
    jag åkte ändå.

  176. Alla frågade om jag hade hört
    att de hade gjort revolution.

  177. -De trodde att du var ett ufo.
    -Ja, vem vill prata om klimatet.

  178. Men på landsbygden var människor
    inte lika delaktiga i revolutionen.

  179. De gnällde också mycket över Mubarak-

  180. -och vad diktaturen
    hade gjort med deras liv-

  181. -men efter ett tag kunde de berätta om
    vilka problem de stod inför.

  182. Varför engagerade du dig
    i klimatfrågan?

  183. Jag jobbade som journalist på Arbetaren
    och skrev om miljöfrågor.

  184. Jag kände att det nog är
    en av våra viktigaste frågor.

  185. Ingen annan fråga spelar nån roll
    om vi inte har en planet att bo på.

  186. Vad säger du,
    om jag säger pistaschnötter?

  187. Farfar. Min farfar
    var pistaschodlare.

  188. -Var?
    -I Kerman i Iran.

  189. Han är död nu, men hade pistaschträd som
    pappa och mina farbröder ärvt.

  190. Han lyckades bygga upp ett liv
    för sig och sin familj.

  191. Det var ett gott liv,
    med hjälp av pistaschnötterna.

  192. Nu lever bara en farbror
    på pistaschplantorna-

  193. -men de torkar ut
    eftersom öknen breder ut sig.

  194. Det fossila vattnet har överutnyttjats,
    så odling är svårt.

  195. -Fossilt vatten?
    -Akviferer.

  196. Vatten som samlats under hundratals år i
    underjordiska kanaler.

  197. -Åker du ner ibland?
    -Ja, senast var 2004.

  198. Men jag kan inte åka nu, för jag skrev
    om arbetar- och kvinnorörelsen.

  199. På grund av diktaturen vet jag inte vad
    som skulle hända om jag åkte.

  200. Vad var så upprörande?

  201. Jag intervjuade arbetar- och
    kvinnoaktivister som blev fängslade.

  202. Jag vet inte vad det har
    för konsekvenser för mig.

  203. Iranska regeringen bryr sig inte
    huruvida man är svensk, journalist...

  204. Du skriver att du inte
    kan återvända till ditt hemland.

  205. Är inte Sverige ditt hemland
    efter 20 år ?

  206. I Sverige bor och verkar jag.

  207. Men landet där jag föddes,
    har mina allra första minnen-

  208. -gick i skolan
    och lärde mig mitt första språk-

  209. -och där jag fortfarande har släktingar
    känns ändå som mitt hem.

  210. Sverige gör det också.

  211. Men Iran är nog mitt trygga hem
    inne i min själ.

  212. Du var i Kenya.
    Jag ska citera ur boken:

  213. "Där gränden kröker sig, vid det sista
    av nybyggda, grå betonghus"-

  214. -"står det fönsterlösa skjulet.
    Här bor Jilo med sin dotter."

  215. -Berätta om Jilo.
    -Det är en tung historia.

  216. Jilo är boskapsskötare och flydde från
    södra Etiopien till Nairobi.

  217. Hon gick i 1,5 månad
    med sin sjuka dotter Dire.

  218. Här är hon, fast vi
    får inte se hennes ansikte.

  219. Jag har valt att anonymisera dem
    på grund av en jobbig grej.

  220. Jag hängde med familjen
    i flera veckor.

  221. Medan jag var där hände nåt jobbigt.

  222. Dottern är förståndshandikappad
    och har väldigt svårt att gå.

  223. Hon gick med henne på ryggen
    i 1,5 månad och kom till Nairobi.

  224. Medan jag var där...

  225. Jilo försörjer sig genom att
    tvätta kläder och sälja jordnötter.

  226. Hon saknar sin by och sina djur
    och hon är ensamstående med dottern.

  227. En dag när hon var ute och sålde
    jordnötter blev dottern våldtagen.

  228. Det är en person
    som inte kan försvara sig.

  229. Av den anledningen
    valde jag att anonymisera dem.

  230. -Hur har hon det nu?
    -Jag har faktiskt ingen aning.

  231. Alla kvinnorna som du har pratat med-

  232. -varför vill de prata med dig?
    De tjänar inget på det.

  233. Sen åker du hem till konsumtions- stinna
    Sverige och välståndet.

  234. Varför vill de det?

  235. Jag tror att människor i såna
    utsatta situationer vill berätta.

  236. De vill att folk
    ska höra deras röster.

  237. Jag sa att jag var journalist
    och ville veta hur de lever-

  238. -och att jag ville berätta
    deras historier.

  239. I Egypten var folk lite misstänksamma i
    den revolutionära situationen.

  240. Men i Pakistan och Kenya
    behövde jag knappt anstränga mig.

  241. Människor har ett behov av att
    det hemska ska berättas vidare.

  242. Men de du har träffat,
    kopplar de översvämningar och salt...

  243. -...till klimatfrågan?
    -Nej, det gör de inte.

  244. I många av länderna jag besökt
    är utbildningsnivån låg.

  245. De tror att det är Gud
    som har gjort det.

  246. -Har de gjort fel då?
    -Vissa tror det.

  247. Vissa tror att Gud är arga på dem, andra
    att han är det allmänt.

  248. Men jag har först inte berättat
    vad jag vet.

  249. Jag har umgåtts med familjerna
    och senare har det kommit fram.

  250. De har ställt frågor
    om det som händer.

  251. Då har jag berättat
    om klimatförändringarna.

  252. Då sa Um Abdullah i Egypten
    nåt så självklart-

  253. -när jag berättade om
    klimatförhandlingarna:

  254. "Om alla fattiga länder förenade sig och
    satte ner foten"-

  255. -"skulle de vinna förhandlingarna."

  256. Det var så självklart att hon sa det
    efter att ha vetat så lite om det.

  257. Du skriver så här
    om befolkningsfrågan:

  258. "Självklart innebär fler människor högre
    tryck på sinande resurser"-

  259. -"men är överbefolkningen
    verkligen den stora boven?"

  260. -Är vi för många människor på jorden?
    -Nej.

  261. -Du skriver ändå överbefolkning.
    -Den diskursen finns i miljödebatten.

  262. Jag ville bemöta den.
    Det har jag inte hittat på själv.

  263. Jag har läst olika
    feministiska invändningar-

  264. -mot det sättet
    att prata om klimatfrågan på.

  265. Det finns ju en diskussion
    som går ut på-

  266. -att man i Kenya, Etiopien, Somalia
    släpper ut 0,3 ton per person och år.

  267. När de flyr och hamnar
    i Australien eller Europa-

  268. -börjar de leva ett annat liv
    där de släpper ut ännu mer.

  269. Du skriver om det dilemmat.
    Hur ser du på det?

  270. Jag ser det som en rasistisk diskurs.
    Därför skriver jag om det.

  271. Ungefär 16 procent
    av världens flyktingar-

  272. -bor i Västvärlden,
    den rika delen av världen.

  273. De flesta höjer inte
    sin levnadsstandard så mycket-

  274. -att det kommer upp
    till ursprungsbefolkningens.

  275. Många här lever som papperslösa.
    De konsumerar inte mycket pengar.

  276. Gästarbetare skickar hem
    alla sina pengar.

  277. Jag tycker att det är fel sätt
    att se på saken.

  278. Om nu människor kommer hit
    och höjer sin levnadsstandard-

  279. -har de rätt till det.
    De har rätt att utvecklas-

  280. -precis som vi har utvecklats mer eller
    mindre på deras bekostnad.

  281. Det handlar om utjämning, inte om att
    några få ska orsaka stora utsläpp-

  282. -och inte heller om att vi
    ska fortsätta släppa ut så mycket.

  283. Sen ska de i syd kunna få bättre liv.

  284. Vi måste minska vår konsumtionsnivå och
    vårt resande-

  285. -för att ge ekologiskt utrymme
    åt andra.

  286. Du tar upp att det finns organisationer
    i gröna kläder-

  287. -som gör det till en stor fråga.
    Hur menar du?

  288. Det finns till exempel partier-

  289. -som å ena sidan inte helt erkänner
    klimatförändringarna som ett problem-

  290. -men å andra sidan
    vill stänga gränserna.

  291. De vill stoppa människor
    från att ge större fotavtryck här.

  292. Det är så cyniskt att säga-

  293. -att en kenyan
    har 0,3 ton i utsläpp årligen.

  294. Bodde de i Sverige
    skulle de få 7 eller 10 ton.

  295. Jag har svårt att greppa
    en sån argumentation.

  296. Tittar man på klimatförändringarna-

  297. -pekar du på det som händer
    i materiellt fattiga länder.

  298. Men tror du att vi som lever i rika
    länder kan ta till oss det problemet-

  299. -om man bara pekar på vad som händer i
    helt andra länder än våra egna?

  300. I Europa har det dött
    nästan 50 miljoner människor-

  301. -2003 när den enorma värmeböljan var. 30
    000 i Frankrike, 20 000 i Spanien.

  302. Det drabbar ju också rika länder.

  303. Även här drabbar det sårbara människor.
    De som dog var gamla.

  304. Det ska man prata om och det har jag
    skrivit om på andra ställen.

  305. Men vi kan värja oss
    en liten stund till.

  306. Det har inte sagts så mycket
    om människor som bor långt bort.

  307. En tanke var också
    att om man lär känna nån så-

  308. -kanske man kan identifiera sig lite med
    den personen.

  309. Alia har lite samma drömmar
    om framtiden.

  310. Att sonen ska få bra utbildning
    och ett fint liv.

  311. Det skiljer sig inte mycket
    från en morsa här i Sverige.

  312. Kan du kort säga vad vi kan göra-

  313. -för att leva på ett sätt
    som gör att de kan få det bättre.

  314. Konsumera mindre, flyga mindre, försöka
    ta tåget.

  315. Det ligger väldigt mycket
    i politikernas händer.

  316. Det kan inte kosta 800 kronor att åka en
    väg till Göteborg från Stockholm.

  317. Man måste bygga upp tågnätet på ett
    annat sätt och reducera priserna-

  318. -för att man ska kunna välja det.

  319. Vem skulle du vilja läste
    den här boken extra noga?

  320. Fredrik Reinfeldt, för han har inte bara
    mandat att bestämma olika saker-

  321. -i klimatfrågan, utan även i
    migrationsfrågan och öppna gränser.

  322. -Vad skulle han lära sig?
    -Att han måste göra nåt nu.

  323. Han har makten. När han skickar
    Lena Ek till COP-mötet i Qatar-

  324. -måste han ge henne mandat
    att vara radikal.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Ur askan

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Shora Esmailian skildrar hur en värld under uppvärmning påverkar vår tillvaro och överlevnad. "Ur askan" handlar om de som blir kvar efter extrema väderhändelser, klimatflyktingarna. I personliga reportage från Pakistan, Egypten och Kenya skildrar Shora Esmailian individerna bakom de människoströmmar som rullar genom en värld under uppvärmning. Intervjuare: Birger Schlaug.

Ämnen:
Geografi > Klimat och vegetation, Geografi > Risker och hot, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Immigration
Ämnesord:
Flyktingfrågor, Global uppvärmning, Humanekologi, Klimatförändringar, Miljöfrågor, Människan och naturen, Naturvetenskap
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i En bok, en författare

En bok, en författare (2010)
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Alexander Bard

Intervju med Alexander Bard som tillsammans med Jan Söderqvist skrivit boken "Kroppsmaskinerna" som handlar om vår hjärna som bedragare.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Alf W Johansson

Intervju med Alf W. Johansson, historieprofessor och en av redaktörerna för antologin "Svenska historiker". I boken ges en översikt över hur svenska historiker från medeltiden till våra dagar har tolkat den svenska historien genom tiderna.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Anders Kaliff

"Dracula och hans arv" av arkeologiprofessor Anders Kaliff tar oss med på en resa från 1700-talets vampyrskräck till dagens populärkulturella vampyrmyter. Genom en väl förborgad släkthemlighet har han lyckats finna nya rön om vem den verklige Dracula var. Intervjuare: Kristina Bennet Westre.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Andreas Ekström

Intervju med Andreas Ekström som i "Google-koden" skrivit om företaget som med stor precision berättar precis den historia om sig själv som man vill.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Andreas Malm

I debattboken "Hatet mot muslimer" skriver Andreas Malm om den växande islamofobin och menar att den utbredda fientligheten utgör ett hot mot det öppna samhället. Intervjuare: Lena Scherman.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Anna Josephson

Intervju med neurokirurgen Anna Josephson, som tillsammans med kollegan Lars Olson skrivit boken "Hjärnspark" som handlar om vad som händer med hjärnan när den utsätts för våld.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Annika Borg

"Bibeln på mitt sätt" av teologen, prästen och författaren Annika Borg är en guide till Bibelns texter skriven på ett såväl kärleksfullt som respektlöst sätt. Intervjuare: Mats Svegfors.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Björn af Kleen

Intervju med journalisten Björn af Kleen, som i sin bok "Jorden de ärvde" berättar hur stigande markpriser, sänkta skatter och återupprättat rykte har inneburit en ny skördetid för den markägande adeln i Sverige.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Björn Höglund

I "Alla spelar spel" skildrar kulturjournalisten Björn Höglund sällskapsspelens historia. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Branting

Hjalmar Branting var Sveriges första socialdemokratiska statsminister på 1920-talet. Han spelade en nyckelroll när den allmänna rösträtten drevs igenom 1918. Intervju med Lars Ilshammar som har skrivit en biografi över Branting. Boken ingår i boxen "Sveriges statsministrar under 100 år".

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Britta Wahren

Intervju med professor Britta Wahren som i "Framtidens farliga smitta" bland annat tar upp hur mikroorganismer och sjukdomar tycks utvecklas nästan lika snabbt som människans motmedel. Hur skyddar vi oss bäst mot smittorna?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Börje Ljunggren

Intervju med Börje Ljunggren som i boken "Kina, vår tids drama" skildrar landets utveckling under de senaste decennierna. Under kort tid har Kina vuxit till en stormakt och hur landet fortsätter utvecklas angår oss andra allt mer.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Carlsson

Ingvar Carlsson tillhörde den svenska politikens innersta krets i fyrtio år. Intervju med Rolf Gustavsson som skrivit biografin "Carlsson" som ingår i boxen "Sveriges statsministrar under 100 år".

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Charlotte Sifvert

"Vad gör man när någon dör?" är en handbok som tar upp en mängd av de praktiska frågor som kan uppstå i samband med dödsfall. Här berörs också olika trosuppfattningar och hur synen på döden kan skilja sig åt. Intervjuare: Antonio de la Cruz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Christina Wahldén

Intervju med journalisten Christina Wahldén som i boken "Du kan glömma bort ditt eget barn" skriver om kvinnors utsatthet i väpnade konflikter och i efterkrigssituationer, framför allt i Demokratiska republiken Kongo där det sexuella våldet mot kvinnor är exempellöst i sin grymhet.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
En bok, en författare (2011)
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kristoffer Ahlström

Med "Magkänslans anatomi" vill journalisten Kristoffer Ahlström kartlägga de psykologiska mekanismer som ligger bakom hur vi fattar våra beslut. Vad krävs för att de beslut vi slutligen tar skulle kunna bli mycket bättre? Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lotta Schüllerqvist

"Marnas hemlighet" av journalisten Lotta Schüllerqvist vill visa det Gaza som finns bortom dramatiska bilder och rapporter om våld. Här möter vi människor i deras vardag med sina drömmar och okuvliga hopp. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sören Sommelius

"Från King till Obama" av kulturjournalisten Sören Sommelius tar upp de svartas kamp för sina medborgerliga rättigheter i det "civiliserade" USA. Rasåtskillnader är inte så långt bort som många tror. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jonas Söderström

"Jävla skitsystem!" av informationsarkitekten Jonas Söderström tar upp undermåliga datasystem ur ett arbetsmiljöperspektiv. Vad är det som stressar dig på jobbet? Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Birgitta Almgren

I "Inte bara Stasi" tar tyskprofessorn Birgitta Almgren upp det svenska tankeklimatets kulturella mönster och värderingar under kalla kriget. Hur såg relationerna mellan Sverige och DDR ut? Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ernst Brunner

I "Anckarström och kungamordet" tecknar författaren Ernst Brunner ett porträtt av Gustav III:s mördare. Jacob Johan Anckarström var ansedd som en brutal person i Sverige, men som ett moraliskt föredöme ute i Europa. Vilken är den sanna bilden? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bengt Göransson

I "Tankar om politik" vill den före detta skol- och kulturministern Bengt Göransson uppmana till eftertanke och nyansering i ett medialt klimat som ställer allt högre krav på politikern och medborgaren. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Birgitta Kimber

"Att stå ut med busungar" av specialläraren och psykoterapeuten Birgitta Kimber handlar om att bemöta barn som skolkar, bråkar, stör eller på annat sätt visar att de inte mår bra. Här bygger metoden på att det skapas en allians mellan föräldrar och skola. Intervjuare: Thord Eriksson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Dilek Baladiz

"I hederns skugga" av socionomen Dilek Baladiz kommer unga män som är uppvuxna med hedersnormer till tals. Vilka krav och förväntningar har deras familjer på dem som bröder och som blivande äkta män och pappor? Intervjuare: Thord Eriksson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Görrel Espelund

"8 kvinnor som skapat världsrubriker" av journalisten Görrel Espelund handlar om det manliga maktmonopol som håller på att brytas. Men vilken skillnad gör egentligen kvinnliga ledare? Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hooman Majd

I "Irans dubbla ansikte" av Hooman Majd möter vi den sekulära storstadseliten och den fattiga jordbrukarmajoriteten. Deras land är storslaget, komplext och motsägelsefullt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ingemar Lundkvist

"Det löstagbara sinnet" av vetenskapsjournalisten Ingemar Lundkvist handlar om glasögon. Detta hjälpmedels historia handlar också om läsandets, lärdomens, högfärdens och klarsynthetens emblem. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kjell Albin Abrahamson

"Så länge du lever" av radiojournalisten Kjell Albin Abrahamson handlar om samtal mellan honom själv och kollegan Kerstin Bodell - två människor som vill prata om något annat än sina sjukdomar. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Steve Sjöquist

"Fotspår" av författaren och föreläsaren Steve Sjöquist handlar om livet som hiv-positiv i dagens Sverige. Vad händer när vi vågar möta medmänniskor utanför de konventionella ramarna? Steve Sjöquist intervjuas av Gabriella Ahlström.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Thomas Anderberg

"Den stora konstsvindeln" av kritikern och filosofidocenten Thomas Anderberg handlar om Andy Warhols Brillolåda som skulle säljas på Stockholms Auktionsverk. Försäljningen stoppades sedan märkliga omständigheter framkommit. Intervjuare: Ulrik Petersson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
En bok, en författare (2012)
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Fredrik S. Heffermehl

Har Nobels fredspris blivit ett pris som gagnar politiska och kommersiella intressen? I "Nobels fredspris" granskar advokaten och fredsaktivisten Fredrik S. Heffermehl motiven bakom fredsprisen som delats ut mellan 1901 och 2010. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Fatima Bremmer

I "De sista tanterna" har Fatima Bremmer och fotograf Magnus Wennman klivit in i tanternas värld. De har följt med Ebba, 85, på syjunta och Maj-Britt, 82, till Salong Fleur. Boken tar upp ämnen som husmorsideal och familjepolitik, ger bakgrund till tanternas karakteristiska inredning, frisyr, klädstil och fritidsintressen.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jan Jörnmark

"Avgrunden" av ekonomhistorikern Jan Jörnmark och bildkonstnären Annika von Hausswolff är en undersökning i efterdyningarna av kollaps, skenande statsskulder och ödeplatser. Hur sätter kapitalismen spår i geografin? Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ingemar Härd

I "Efter fem miljoner år av tystnad" utreder Ingemar Härd grundligt frågan om språkets uppkomst och betydelse. Är det grammatik, fräckisar och lägersånger som gjort människan till en bättre överlevare än Tyrannosaurus rex? Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Birgitta Forsman

I " Gudlös etik" argumenterar Birgitta Forsman för att etiken måste befrias ur religionens tvångströja. De religiösa moralreglerna är inte så bra som många vill tro, och sökandet efter svar på dagens moralfrågor i uråldriga skrifter är en usel metod att bedriva etik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bo Bergström

Vi upplever just nu en gigantisk fotoboom och det är många som är nyfikna på den kommunikativa sidan av fotograferandet. I "Bild & budskap" skriver Bo Bergström om triangeldramat mellan beställaren, fotografen och betraktaren. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Dan Josefsson

"Den mörka hemligheten" av journalisten Dan Josefsson och psykologen Egil Linge vänder sig till alla som märker att det är något som inte stämmer när de försöker skapa, eller leva i, nära relationer, och till dem vars förflutna hindrar dem från att leva det liv de vill leva. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ewonne Winblad

"Annonsdrottningen" av journalisten Ewonne Winblad berättar historien om tidningsvärldens mäktigaste kvinna kring förra sekelskiftet, Sofia Gumælius. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kenneth Kauppi

Ett fritidshus kan ligga nästan varsomhelst. Och se ut hur som helst. Det som gör fritidshusen i "Arkitektens fritidshus" av Kenneth Kauppi så speciella är att de bebos av personer som i sitt dagliga värv bland annat skapar vackra, trivsamma miljöer åt andra. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Nisse Simonson

I "Glöm inte minnet" berättar läkaren Nisse Simonson om vår snillrika hjärna utifrån nyckelorden minnet och glömskan. Han bjuder också på olika fallbeskrivningar och berättar om det senaste inom minnesforskningen. Intervjuare: Aina Bergvall.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Åsa Moberg

Vad är väninneskap - ett ord som inte ens finns? I "Väninnorna och jag" har författaren Åsa Moberg samlat exempel ur sitt eget och åtta nära väninnors liv. I fritt flödande och mycket spontana intervjuer diskuterar de väninneskapets natur. Intervjuare: Ann Lagerström.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Leif GW Persson

I "Gustavs grabb" berättar Leif GW Persson i romanform om sitt eget liv, om hela klassresan från uppväxten i arbetarkvarteren på Gärdet i Stockholm till livet idag. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Åke Holmquist

I "Beethoven" av Åke Holmquist möter vi Ludwig van Beethovens (1770-1827) unika konstnärskap och tragiska liv som personifierade romantikens begrepp om ett geni. Han blev en legend redan under sin livstid, beundrad och ifrågasatt, utmanande och oroande. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Anders Andrén

"Det medeltida Gotland" av arkeologiprofessorn Anders Andrén tar upp öns dramatiska historia och dess spår av en svunnen storhetstid. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lena Granqvist

Under ett helt liv står en akademiker inför många val som får betydelse för livets sammanlagda inkomst. "Livslön", av bland andra Lena Granqvist, är tänkt som en vägledare för alla som vill veta mer om detta begrepp. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
En bok, en författare (2013)
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lärarens retorik

Hans Gunnarsons retoriska verktyg kan användas i klassrum, vid konferenser och i möte med föräldrar. "Lärarens retorik" är tänkt att utveckla såväl den egna som elevernas förmåga att kommunicera. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Maten och makten

Samtidigt som efterfrågan på mat i världen ökar blir de svenska bönderna allt färre. Vilka blir följderna av att Sverige ställer sig utanför den globala matproduktionen? Christer Isaksson intervjuas av Susanna Baltscheffsky.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sveriges historia 1830-1920

I ”Sveriges historia: 1830-1920” beskriver Bo Stråth, professor i historia vid Helsingfors universitet, en period präglad av framtidstro och industrialism, men också av konflikter mellan kungamakt och folkstyre, mellan arbetare och arbetsgivare. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En dos stryknin

Snövit, Madame Bovary och pastor Gregorius är bara några exempel på personer i litteraturen som har förgiftats. I ”En dos stryknin” ger Olle Matsson, professor i kemi vid Uppsala universitet, en bred kulturhistorisk och naturvetenskaplig skildring av gifter och giftmord i litteraturen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sveriges historia 1920-1965

Det Sverige som beskrivs i ”Sveriges historia: 1920-1965” är ett land som av sin samtid betraktades med såväl avund som misstro. Medan fattigdomen och arbetslösheten minskar ökar siffrorna för valdeltagande, löneökningar, semesterveckor och pensioner. Yvonne Hirdman intervjuas av Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Alltings mått

Vad är värdet av humaniora? Inom universiteten och forskningspolitiken har debatten om humaniora länge varit låst i två positioner. I ”Alltings mått” hävdar idéhistorikerna Anders Ekström och Sverker Sörlin att humanistisk kunskap redan idag spelar en betydligt större roll än vad som erkänns. Anders Ekström intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den siste resenären

Tomas Löfström skriver i "Den siste resenären” om den bortglömde Torgny Sommelius som utvecklade reseskildringen under 50-talet. Journalisten och författaren Torgny Sommelius följde ett eget spår. Han skrev om resenärens ensamhet och blandade dokumentära reportage med fiktion. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Främling, vad döljer du för mig?

Rasism utförs oftast inte av monster. Den utförs av sådana som du och jag, välintegrerad och så kamouflerad att vi ofta inte ser den. Marcus Priftis, författare och spoken word-artist, hävdar att vi alla, mer eller mindre, gör oss skyldiga till sådan här vardagsrasism. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Furstar och folk i Åbo 1812

I augusti 1812 möts den ryske kejsaren Alexander I och den svenske kronprinsen Karl Johan i Åbo för att diskutera hur de ska bekämpa Napoleon. I ”Furstar och folk i Åbo 2012” berättar historikern Nils Erik Villstrand om mötet som kom att få betydelse för hela Europas framtid.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jäkla människa

Hur hanterar man jobbiga människor i vardagen och på jobbet? Psykologerna Mattias Lundberg och Anders Wahlberg vill med ”Jäkla människa! - en handbok i hur du hanterar jobbiga människor på arbetet” ge oss verktygen. Mattias Lundberg intervjuas av Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kongo - en historia

David van Reybrouck skildrar Demokratiska republiken Kongos utveckling från och med 1850. Det är en historia om exploatering, kolonisering och folkmord. Men också om människors förmåga att se framåt under de mest exceptionella omständigheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kryp

I John Hallméns närgångna fotografier får vi uppleva krypens värld i makroperspektiv - håriga flugor, slitna skalbaggar och färgstarka flicksländor täckta av daggens droppar. Det blir som en upptäcktsfärd till en främmande civilisation. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mitt grymma öde

"Mitt grymma öde - roman" av Carl-Michael Edenborg är en ocensurerad berättelse. Det är kompositören Händel som själv får föra ordet. Han ansågs vara tidens största kompositör, men uppfattades också som fet, ful, snål och lynnig. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Route 66

”Route 66 och den amerikanska drömmen” av Peter Kadhammar beskriver ett Amerika långt från den amerikanska drömmen. Kadhammar reser från Oklahoma till Kalifornien. Han stannar till i småstäder och pratar med folk på bensinmackar, härbärgen och i soppköer. Han ser ett land i förfall. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Blindspår

Är radium ett bra skönhetsmedel? Ligger det gamla Troja i Småland? I ”Blindspår – vetenskap på villovägar” går Peter Olausson igenom en rad intressanta, men som det visat sig, felaktiga vetenskapliga idéer.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
En bok, en författare (2014)
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Katastrofdoktorn

Johan von Schreeb har 25 års erfarenhet av att arbeta som kirurg på slagfält. "Katastrofdoktorn" handlar om varför han har sökt sig till platser som andra hjälporganisationer flyr. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Civilsamhället klämt mellan stat och kapital

Lars Trägårdh och hans medförfattare har analyserat centrala framtidsfrågor. I "Civilsamhället klämt mellan stat och kapital" synas utmaningar, som när det homogena folkhemmet ska övergå till ett pluralistiskt medborgarsamhälle. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju så jävla easy going

Jenny Jägerfelds roman ”Jag är så jävla easy going” handlar om 18-åriga Joanna som har adhd, är ganska impulsiv och inte alltid så genomtänkt. Men diagnosen är inget större problem så länge hon äter sin medicin. Men när familjen inte längre har råd med den och Joanna blir kär i Audrey blir det värre. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Giv mig, min son, ditt hjärta

Eskil Franck växte upp i en familj där prästämbetet gått i arv i generationer, och själv vigdes han till präst som mycket ung. Han blir framgångsrik inom kyrkan men kämpar mot tvivel. I ”Giv mig, min son, ditt hjärta” skriver han om vägen bort från tron och kyrkan och ut mot ovissheten. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En halv sanning är också en lögn

Journalisten Hanne Kjöller uppmärksammar fall i media där hon menar att läsare och tittare har vilseförts. I "En halv sanning är också en lögn" ger hon sin kritiska syn på delar av journalistkårens förhållningssätt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lappväsendet

Utnämnandet av Adolf Suwe till lappfogde år 1885 var första steget mot bildandet av myndigheten lappväsendet. I ”Lappväsendet” skriver Patrik Lantto bland annat om hur lapptjänstemännen agerade, hur samerna betraktades och om lappväsendets funktion i statens samepolitik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Organ till salu

I ”Organ till salu” skriver etnologen Susanne Lundin om organhandelns dunkla värld där desperata patienter utgör små bitar i ett stort pussel. Hon skildrar en växande marknad någonstans mellan medicinsk spetskompetens och människohandel. Intervjuare: Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Plundrarna

Under 1930- och 40-talen stal nazisterna miljontals konstverk. Mycket hittades vid krigsslutet men en del försvann för att komma fram i ljuset igen långt senare. I ”Plundrarna” skriver Anders Rydell om nazisternas besatthet av konst och om dagens bittra kamp om rätten till den ”försvunna” konsten. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Det nya Afrika

Den ekonomiska utvecklingen i Afrika förbises ofta till förmån för gamla stereotyper. I ”Det nya Afrika” skriver SVT:s korrespondent Erika Bjerström om ett Afrika där fattigdomen minskar, demokratin är på uppgång och utvecklingen av sjukhus, utbildning och vägar drivs på av en allt större medelklass. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vina Vinas vargpinne

I Jujja Wieslanders barnbok ”Vina Vinas vargpinne” hittar Vina Vina en pinne. Den kan bli både motorsåg och metspö men är framför allt användbar när vargen kommer. Jujja Wieslander intervjuas av Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

På andra sidan oss

Max Bergander, 26 år gammal, skriver i diktsamlingen "På andra sidan oss" om de känslor han hade när han separerade från sin dotters mamma och hennes tidigare barn. Det handlar om rädsla och skam, men också om glädjen över att ha tagit ett beslut för att förändra sitt liv. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ingens mamma

I antologin ”Ingens mamma – tolv kvinnor om barnfrihet” skriver kvinnor som av olika skäl valt att inte få barn. Kvinnor som valt att sterilisera sig, som tycker att klimakteriet är befriande och som vänder sig mot den kulturella press samhället sätter på kvinnor att bli mammor. Anna Lindman intervjuar bokens redaktör Josefine Adolfsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Eremiten i Paris

Den rumänske filosofen Emil Cioran föddes i Rumänien 1911 och kom till Paris 1937. I ”Eremiten i Paris” vill Tobias Dahlkvist visa hur Cioran förvandlar den teoretiska pessimismen till en levnadskonst. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Som om vi hade glömt

Journalisten Daniel Poohl berättar om sin uppväxt i början av 1990-talet. När flyktingar från inbördeskriget i Jugoslavien flyttar till den lilla orten blir Daniel lycklig. Men i mellanstadieklassen uppstår en konflikt, likt den som pågår i övriga Sverige, när flera i klassen börjar kalla sig patrioter. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever

Isa Ståhl och Zandra Bergman vill ge unga kunskapen som krävs för att kunna påverka skola och studiesituation. "Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever" visar bland annat vad skolan enligt lag är skyldig att ta ansvar för. Isa Ståhl på Sveriges elevkårer intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
En bok, en författare (2015)
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Urban express

Per Schlingmann och Kjell A Nordström guidar oss i vad som händer i världen, staden och med oss människor. "Urban express" är ett collage som beskriver vår tid och hur man själv kan hantera de förändringar som möter oss alla.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

9,3 på Richterskalan

Andreas Norman berättar i sin bok ”9,3 på richterskalan” om hur han som nyss antagen till UD:s diplomatprogram skickades till Thailand dagarna efter tsunamin den 26 december 2004 och oförberedd hamnade mitt i krishanteringen efter en av de värsta naturkatastroferna i modern tid. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När lojaliteten prövas

Anders Carlberg reflekterar i sin bok ”När lojaliteten prövas” över svenska judars relation till den svenska offentligheten och om förhållandet till Israel och israelisk politik. Utgångspunkten är personlig och präglad av egna erfarenheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju svensk

I ”Jag är ju svensk” berättar Cheko och Nalin Pekgul om de ökade motsättningarna mellan konservativa muslimer och mer liberala eller sekulära. I Tensta är arbetslösheten hög och det finns många fördomar som skapar spänningar mellan olika grupper. Nalin Pekgul intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mediekratin - mediernas makt i svenska val

Kent Asp är statsvetare och professor i journalistik. I "Mediekratin - mediernas makt i svenska val" analyserar han mediernas roll inom politiken. Gör medierna egentligen demokratin bättre eller sämre? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vad är bildning

Odd Zschiedrich är bland annat kansliansvarig vid Svenska Akademien. I boken ”Vad är bildning” resonerar han kring hur begreppet bildning används i olika sammanhang. Finns det olika slags bildning och vad är allmänbildning? Har bildningsbegreppet förändrats över tid? Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Gymnasiet som marknad

Inom skolvärlden har marknadsföring blivit viktig sedan det beslutades att främja skolval och skolors frihet att utforma sin verksamhet. Lisbeth Lundahl reflekterar i "Gymnasiet som marknad" över den ökade konkurrensen mellan skolorna. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bibliotekarien som medpedagog

Sofia Malmberg är bibliotekarie på Adolf Fredriks musikklasser. I "Bibliotekarien som medpedagog" ger hon konkreta exempel på hur en pedagogisk skolbiblioteksverksamhet skapas. Även om hur man kan fungera som medpedagog i ämnesövergripande projekt. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag bara tvingar mig lite

”Jag bara tvingar mig lite” är en självbiografisk roman skriven av Maja-Stina Fransson. I den får vi följa Minna som barn, tonåring och ung kvinna. Vi får läsa hennes dagbok och följa med in i terapirummet. Hon har tvångstankar. I boken skildras det med allvar, men också med en viss komik som ett liv med tvångstankar kan innebära. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När jag inte hade nåt

Ison Glasgow är en av Sveriges mest hyllade hiphopartister. Han berättar i "När jag inte hade nåt" om sin uppväxt och hur den format honom till den han är idag. Han berättar om utanförskap, utsatthet och ett starkt band till sin mor. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Cornelis - en liten bok om vänskap

Agneta Brunius berättar i ”Cornelis – en liten bok om vänskap” om sin vänskap med Cornelis Vreeswijk. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

De nya dödssynderna

I "De nya dödssynderna" får vi reda på egenskaperna som svenska folket anser vara de sämsta. Stefan Einhorn presenterar resultaten från en opinionsundersökning och illustrerar med historier ur sitt liv. Intervjuare: Behrang Miri.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Facebookpolisen

Genom sina personliga och humoristiska inlägg på Växjö/Alvestapolisens Facebooksida har Scott Goodwin fått mycket uppmärksamhet. ”Facebookpolisen” är den ocensurerade bokversionen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Twitterboken

Sophia Sundberg, föreläser och utbildar i Twitter. I Twitterboken ger hon tips från första kvittret till att flyga fritt, och om hur man kan tänka strategiskt i sitt twitteranvändande. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den nya amerikanska maten

Emil Arvidson och Martin Gelin berättar i ”Den nya amerikanska maten” om den revolution som skett i amerikansk matkultur. Emil Arvidson intervjuas av John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & geografi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaUppdrag skolväg

Alphonsine i Elfenbenskusten

Alphonsine vaknar klockan fyra för att hinna göra hushållssysslor på morgonen. Hon kokar ris och sopar golvet. Därefter väcker hon sin faster som ska gå till skolan för att sälja mat åt skolbarnen. Själv får Alphonsine inte längre gå i skolan.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaUppdrag skolväg

Lucila i Argentina

Lucila är tolv år och bor utanför Buenos Aires. Hon åker båt till skolan och det tar nästan två timmar att komma dit. På vägen måste hon byta båt och om hon missar båten får hon vänta länge på nästa. Då kan hon passa på att öva på repliker inför en skolteateruppsättning. Under färden funderar Lucila på inkomstklyftorna i hemorten och på sin pappa som hon inte har träffat på tre år.

Fråga oss