Titta

En bok, en författare

En bok, en författare (2013)

Om En bok, en författare (2013)

Den rika utgivningen av svensk och utländsk facklitteratur hamnar i fokus då vi i varje program möter en aktuell författare som intervjuas om sin bok och dess ämne. Böckerna handlar om vitt skilda ämnen som till exempel media, historia, politik, samhälle, naturvetenskap, konst och kultur. Sändningsår 2013.

Till första programmet

En bok, en författare : Håkan Juholt - utmanarenDela
  1. Fredrik Loberg hade på 90-talet Håkan
    Juholt som journalistisk mentor.

  2. Arton år senare träffas de igen.
    Då har Juholt blivit-

  3. -socialdemokraternas partiledare och
    Loberg jobbar på tidningen Nyheterna.

  4. Det blir en dramatisk tid för båda.
    I boken "Håkan Juholt. Utmanaren"-

  5. -berättar Fredrik Loberg
    om deras möten.

  6. Här kan vi läsa vad som hände,
    egentligen.

  7. Jag, Anita Kratz, intervjuar. Jag har
    skrivit två böcker om stadsministrar.

  8. Varför skrev du boken?

  9. Ingången var att berätta
    Håkan Juholts historia.

  10. Jag märkte vilken nyfikenhet det fanns
    för den här personen-

  11. -när han blev vald till partiledare för
    Socialdemokraterna.

  12. Då förstod jag att det fanns
    ett behov av en berättelse om honom.

  13. Sedan hände det saker som också behövde
    berättas.

  14. Dels hur han blev vald, men också
    hur han kom att sluta/avsättas.

  15. Så du hade kunnat följa honom mer.

  16. Hur länge hade du tänkt följa honom?

  17. Det hade jag inte planerat
    från början.

  18. Det kom ganska spontant
    från intervju till intervju.

  19. Jag har också intervjuat
    flera andra personer-

  20. -som också beskriver
    Håkan Juholts historia.

  21. När det hände så mycket runt honom-

  22. -fick jag lov att sätta mig in i det
    också för att boken skulle bli bra.

  23. Det var din idé, och du intervjuade
    honom med jämna mellanrum.

  24. Hade ni någon överenskommelse angående
    boken?

  25. Nej, inte på det sättet.

  26. Vid första intervjutillfället
    var det en...

  27. På Håkan Juholts sista resa utan
    SÄPO-transport, när han körde själv-

  28. -satte vi premisserna
    efter två kilometers resa.

  29. Då var vi överens om att jag
    kunde skriva allt han berättade.

  30. Det var givet att han inte
    skulle granska någonting.

  31. Så har det varit med de andra jag
    intervjuade också.

  32. Du lärde känna honom när han blev
    din journalistiska mentor.

  33. -Hur var det att ha honom som mentor?
    -Det var fullt ös.

  34. Det var mina tio första månader
    som journalist-

  35. -på en liten enmansredaktion
    i Högsby.

  36. Jag lärde mig väl att stava rätt
    och få någorlunda snärtiga ingresser.

  37. Han hade ett par korta råd.

  38. Att en artikel ska väcka känslor.

  39. Man ska säga "åh fan" när man
    läser första meningen i artikeln.

  40. Det var nästan det enda rådet
    jag fick.

  41. Så var det verkligen under
    den korta tid han var partiledare.

  42. Man sa "åh fan" många gånger.

  43. Det finns en historia i boken om
    när du fick agera fotomodell.

  44. På den här enmansredaktionen, ja.

  45. Det lokala gymmet hade lämnat in-

  46. -siffror, eller ett kort papper,
    med resultat från deras tävling-

  47. -om vem som hade lyft hur mycket i, vad
    det nu heter...bänkpress.

  48. Jag började skriva det där resultatet
    lite knastertorrt.

  49. Då sa Håkan att det där går inte.

  50. Han sa åt mig att utse någon som var den
    starkaste personen i kommunen.

  51. Jag ringde upp den killen och han körde
    in 2,5 mil till redaktionen.

  52. Sedan tog Håkan en bild när den
    starkaste mannen i Högsby kommun-

  53. -lyfte mig på raka armar
    inne på redaktionen.

  54. Ovanför en kaktus, för övrigt.

  55. -Och det blev en bättre artikel.
    -Det kan jag hålla med om.

  56. Vilka var Willy och Suzanne Karlsson?

  57. De är Håkan Juholts föräldrar.

  58. Suzanne var en-

  59. -engagerad känslomänniska.

  60. Men hon har aldrig varit involverad
    i politiken. Inga politiska uppdrag.

  61. Willy var lite lugnare,
    en problemlösare.

  62. Å andra sidan gick han in i politiken
    ganska tidigt.

  63. Han var kommunalråd och socialnämnds-
    ordförande i Oskarshamn.

  64. De bytte namn till Juholt.
    Varför gjorde de det?

  65. Det var en till på gatan-

  66. -hemma i deras uppväxtort Emsfors-

  67. -som också hette Willy Karlsson.

  68. Så de ville ha ett annat namn.

  69. De skickade in en namnansökan
    till Statistiska centralbyrån-

  70. -och fick några olika förslag
    på -kvist eller -berg.

  71. Då sa Suzanne att de måste få
    ett eget namn.

  72. Det blev Juholt.

  73. Sedan blev han Juholt med hela svenska
    folket.

  74. Håkan Juholt hade en gravt handikappad
    storasyster-

  75. -som hette Anette. Vad har hon betytt
    för hans utveckling?

  76. Han har berättat väldigt lite
    för omgivningen om henne.

  77. Men vad jag har förstått,
    och som han själv berättar i boken-

  78. -så gav det honom en djupare känsla-

  79. -för de svaga och utsatta
    i samhället.

  80. Han berättar hur han följde med-

  81. -när systern fick komma
    till ett särskilt hem-

  82. -13,5 mil bort, i Växjö.

  83. Hon dog så småningom.
    Han talar varmt om henne i sin bok.

  84. Har det bidragit till varför han
    engagerade sig i politiken?

  85. Det är fullt möjligt.

  86. Under hela sin tid sedan han
    kom in i rikspolitiken-

  87. -har han alltid poängterat-

  88. -att han är otroligt kulturintresserad.

  89. Han har en historia där,
    med sin morfar, Arvid Källström-

  90. -som var en känd konstnär
    från Påskallavik.

  91. Han bodde i Paris och Köpenhamn också
    och hade utställningar ute i Europa.

  92. Det var grunden.
    Dessutom åkte de med familjen-

  93. -alltså Håkan, Willy och Suzanne,
    ofta på resor ut i Europa-

  94. -och då ville särskilt Suzanne
    kolla in konsten i olika städer.

  95. Och då följde ju Håkan med.

  96. Så det är ett äkta konstintresse? Inte
    något påklistrat?

  97. Nej, det är äkta.

  98. Juholt var tidigt intresserad
    av journalistiken.

  99. Han ville absolut bli journalist.

  100. Du beskriver hur han tog sig in
    på tidningen Östran.

  101. Berätta hur han kom in.

  102. Han var prenumerationsförsäljare
    till en början-

  103. -och ringde till varenda person
    i närområdet-

  104. -och erbjöd prenumerationer.

  105. Sedan sökte de en fotograf.

  106. Håkan sökte jobbet och till sin egen
    stora överraskning fick han det.

  107. Han fanns till hands
    när de andra var lediga.

  108. Så blev det efter att han
    hade börjat som fotograf.

  109. Skedde det en olycka en helg eller kväll
    när ingen jobbade, var han där.

  110. Du berättar att han en gång bevakade en
    hemmamatch i Oskarshamn.

  111. En ishockeymatch. Hur gick det?

  112. Det var, som jag förstår,
    svåra omständigheter med ljuset.

  113. Det är det väl fortfarande,
    men i dag kan man radera bilder-

  114. -med den digitala tekniken.

  115. Han hade stora problem i början-

  116. -och fick ilskna reaktioner
    från sportredaktionen.

  117. Till slut bad sportreportern honom att
    för säkerhets skull-

  118. -ta någon bild vid båset så att de
    åtminstone fick någon vettig bild.

  119. Men han lärde sig av sina misstag.

  120. En gång missade han
    helt enkelt målet.

  121. Då målade han dit en puck. Var inte det
    ett etiskt problem på den tiden?

  122. Jag har inte förhört mig om det.

  123. Jag har hört andra som har gjort så, men
    visst låter det otroligt.

  124. Det ligger väl lite i hans karaktär-

  125. -att man får ta till vissa knep
    för att väcka reaktioner.

  126. Det kanske är något som hela tiden har
    karaktäriserat Håkan Juholt.

  127. Vid sidan av fotograferingen,
    journalistiken och tidningen-

  128. -engagerade han sig i politiken.
    Vad sa folk?

  129. Om kombinationen?

  130. Det var lite dubbelt.
    Jag har hört om politiker-

  131. -som alltid skyllde på honom
    om det var en läcka.

  132. Jag har också sett
    när Håkan Juholt till sist-

  133. -tyckte att... Det var mest han själv
    som kände så.

  134. Fotograf var han ju under den tiden.

  135. Man ansåg väl att det funkade att vara
    fotograf.

  136. Han skrev inga artiklar i Oskarshamn när
    han var politiker där.

  137. Det var senare okej att skriva
    på en annan redaktion.

  138. Då tyckte man att det var okej.

  139. Den andra redaktionen var Högsby.

  140. I dag är det omöjligt att man
    som nyhetsjournalist-

  141. -samtidigt är engagerad
    i ett politiskt parti.

  142. Det går inte i dag på tidningarna.

  143. Det politiska engagemanget
    kom tidigt. Vad berodde det på?

  144. Ja, det var orättvisor.

  145. Sociala situationer.

  146. Men han var även intresserad
    av det internationella.

  147. Han hittade någon sorts glöd
    i de resor han gjorde.

  148. Bland annat i Polen
    under kommunistperioden.

  149. Han mötte dem som var oppositionella mot
    diktaturregimen.

  150. Likaså när han var i England
    två, tre månader 1984-

  151. -under Margaret Thatchers period.

  152. Han såg alla de där protesterna.

  153. Många av de här mötena beskriver han,
    inte minst från Polen.

  154. Där är politik på liv och död.

  155. Det kanske också bidrog till det där
    brinnande engagemanget.

  156. Det känslomässiga från mamma Suzanne
    hade han med sig.

  157. Du berättar att vid valet 1985
    slog han vad med några partikamrater.

  158. Vad var det för vad? Vann han det?

  159. Det handlade om huruvida det skulle
    bildas en SSU-förening på Öland.

  160. Då var Håkan Juholts linje-

  161. -att det inte skulle bli
    någon SSU-förening.

  162. Om det blev det lovade han att gå
    baklänges över Ölandsbron.

  163. Och det bildades en SSU-förening.

  164. Han gick baklänges och serverades varm
    soppa på andra sidan, på Öland.

  165. Han är lite halt,
    så det var nog jobbigt.

  166. -Ville han trigga ett engagemang?
    -Förmodligen.

  167. Han kom inte in i riksdagen 1991, fast
    han jobbade intensivt på det.

  168. Vid Socialdemokraternas kongress 1993-

  169. -blev han rikskändis. Det var första
    gången han klev fram så där.

  170. Det var i Göteborg.

  171. Då hade de unga SSU:arna från
    Kalmar län något år tidigare-

  172. -skrivit en fråga till-

  173. -den ekonomisk-politiska talespersonen
    Allan Larsson.

  174. De kritiserade uppgörelserna med
    den dåvarande borgliga regeringen.

  175. Det var ekonomisk kris,
    räntan åkte upp i höjden.

  176. Det var nog strax efter.

  177. 1993 ansåg han inte att han
    hade fått svar på frågan.

  178. SSU:arna ansåg inte att de
    hade fått svar av Allan Larsson.

  179. Då avkrävde man ett sådant-

  180. -och fick i sin kritik med sig
    majoriteten av kongressen.

  181. De vann över partiledningen.

  182. Det var stor uppståndelse kring det.

  183. Stig Malm skrev i någon bok
    att han också hade sett-

  184. -hur Håkan Juholt
    och de unga Kalmar-sossarna-

  185. -hade behandlats illa
    av partiledningen.

  186. Det bekräftade Håkan
    i senare intervjuer.

  187. Han fick känna på rikspolitiken ganska
    tidigt.

  188. Han kom in i riksdagen 1994-

  189. -men han drog sig undan
    det socialdemokratiska umgänget.

  190. Han skriver i boken att han tycker-

  191. -att man är där för att jobba,
    inte för att-

  192. -gå på informella träffar
    på kvällarna.

  193. Han ville jobba till klockan 01, måndag
    till torsdag-

  194. -för att kunna åka hem
    på fredagseftermiddagen.

  195. Tyckte han inte om socialdemokraterna?

  196. Han umgicks ju med personer
    från andra partier.

  197. Vad var det som inte funkade?

  198. Han säger att han är en ensamvarg.

  199. -Är han det, tycker du?
    -På sätt och vis.

  200. -Det kan jag tycka.
    -Det är svårt att säga.

  201. Sedan är det val 2010
    och det går åt skogen.

  202. Det är dags för Mona Sahlin att avgå.

  203. Hur inblandad var Håkan Juholt
    i hennes avgång?

  204. Han var en av de talespersonerna
    från de olika distrikten-

  205. -som ville se någon form
    av förändring.

  206. -Så han var inblandad?
    -Ja.

  207. Det uttalade han också.

  208. När SSU hade krävt en tidigarelagd
    partikongress-

  209. -sa han att alla,
    inklusive Håkan Juholt-

  210. -måste kunna ställa sina platser
    till förfogande.

  211. Det var ett litet nålstick.

  212. Han säger så här på ett ställe
    i boken:

  213. "Jag har aldrig strävat
    efter något uppdrag."

  214. "Däremot har jag gjort mig spelbar."

  215. Är det det han gör här?

  216. Jag vet inte.
    Jag har inte den känslan.

  217. Jag tror snarare att han kände
    att det var en sådan förändring-

  218. -som behövdes i partiledningen.

  219. Jag jobbade som reporter
    och gjorde en intervju-

  220. -strax före valet 2010.

  221. Man kände då på honom att han var
    väldigt kritisk-

  222. -till Mona Sahlin-ledningen.

  223. Han sa att hade hört av många
    som han hade knackat dörr hos-

  224. -att de inte ville rösta på Mona.

  225. Då svarade han: "Det behöver ni inte, ni
    kan rösta på mig."

  226. Så blev det till slut,
    kan man lugnt säga.

  227. Kan man säga att det blev en revansch
    för Håkan Juholt-

  228. -att han blev vald till partiledare?
    Han hade ju åkt på flera bakslag.

  229. Uppdragsmässigt var det naturligtvis en
    jätterevansch.

  230. Han ville bli partisekreterare.

  231. Han hoppades bli kandidat
    till EU-parlamentet.

  232. Han blev heller inte invald
    i kulturutskottet.

  233. Det hade hänt flera sådana saker.
    Låg det bakom revanschkänslan?

  234. Jag vet inte riktigt om han
    hade strävat efter just det.

  235. Vad gäller partisekreterarskapet
    var den stora irritationen-

  236. -att han hade förberett sig
    för att jobba i EU.

  237. Han hade lagt upp livet för det
    genom att kandidera till EU.

  238. Men då blev han tillförordnad
    partisekreterarskapet-

  239. -och trodde att det skulle bli så.

  240. Han tillträdde aldrig, men blev
    lovad posten som partisekreterare.

  241. Han började inte ens
    som tillförordnad partisekreterare.

  242. Ibrahim Baylan började istället.

  243. -Den besvikelsen var naturligtvis...
    -...ganska stor.

  244. Det tog inte så lång tid innan han åkte
    på svårigheter.

  245. Det är inte så ovanligt efter
    de nya partiledarnas "smekmånad".

  246. Vad tror du skälet var till-

  247. -att det gick som det gick
    för Håkan Juholt?

  248. -Som partiledare?
    -Att han blev avsatt.

  249. Det beror på flera faktorer.
    Hans stil, hans misstag.

  250. Men också att han hade starka krafter
    inom sitt eget parti-

  251. -som från början inte ville ha honom som
    partiledare.

  252. Kombinationen av den starten
    och kritiska artiklar-

  253. -som till slut, kan jag tycka,
    blev artiklar-

  254. -som man inte hade skrivit
    om han inte hade varit i skottlinjen.

  255. Den kombinationen gjorde att det
    blev totalt omöjligt.

  256. Det är ju inte ovanligt för speciellt
    socialdemokratiska partiledare-

  257. -att det finns falanger
    som bekämpar varandra.

  258. -De var nog ovanligt tydliga här.
    -Varför?

  259. Han var en sorts outsider.

  260. Han var inte favoriten hos många.

  261. Han blev vald genom att
    flera andra kandidater-

  262. -slog ut varandra.

  263. Var det något slags partielit
    kontra landsbygden-

  264. -alltså det utanför Stockholm,
    som låg bakom det?

  265. -Att han fick sluta?
    -Ja.

  266. Ja, det finns säkert
    sådana bitar också.

  267. Någonstans i boken säger han att han är
    rädd att uppfattas som en clown.

  268. Samtidigt, när man läser boken
    från första till sista sidan-

  269. -så uppträder han faktiskt
    som en clown ibland.

  270. Hur kan det komma sig?

  271. Han tycker, och det säger han
    i boken också-

  272. -att politiken de senaste 20 åren har
    blivit för lite känsla och passion.

  273. Det var väl på ett sätt
    en medveten vilja att-

  274. -lyfta fram passionen, ideologin
    och så vidare igen.

  275. Men naturligtvis
    hade han behövt större balans-

  276. -för att fixa det, än han fick.

  277. Och kanske starkare rådgivare
    och större stöd.

  278. Han säger i boken att han ångrar framför
    allt en sak:

  279. Att han inte såg till att ha
    den närmsta omgivningen säkrad.

  280. Vad menade han med det?

  281. Han syftar främst på-

  282. -valet av Urban Ahlin,
    där mot slutet-

  283. -som han till slut kände gav-

  284. -stöd och stod upp för honom.

  285. Som skyddade honom?

  286. När det blåser ska det alltid
    finnas någon som försvarar honom.

  287. Tommy Waidelich var den
    ekonomisk-politiska talespersonen.

  288. Varför funkade inte han
    som den personen som skyddade honom?

  289. Det brukar kanske normalt vara
    partisekreteraren som har den rollen.

  290. -Tycker du att partiet svek honom?
    -Jag analyserar det inte så.

  291. Jag har skrivit en journalistisk bok om
    vad folk har sagt.

  292. Sedan kan jag beklaga att några inte
    ville bli intervjuade.

  293. En sak är väldigt säker.
    Jag har själv hört honom tala.

  294. Han är en väldigt god talare.

  295. Han talade utifrån
    någons sorts inspiration.

  296. -Var det alltid bra?
    -Det var väl på gott och ont.

  297. Han såg det väl lite som att-

  298. -det inte var farligt med några
    felaktiga detaljer.

  299. På sikt skulle han vända det till en
    debatt om stora, visionära frågor.

  300. Sådant som ligger tio, femton år bort
    istället. Så såg han det nog.

  301. Han säger ju flera gånger-

  302. -att demokrati bygger på att 50 procent
    är för och 50 procent är mot.

  303. Men debattläget blev att han hade 20
    procent med sig, och 80 procent mot.

  304. Vem vill du verkligen ska läsa
    din bok?

  305. SSU:s ordförande och-

  306. -alla andra ungdomspolitiska, engagerade
    personer.

  307. Det kan vara bra att läsa om-

  308. -historiens kortaste partiledarpost
    i Socialdemokraterna-

  309. -och förstå vad han utsattes för.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Håkan Juholt - utmanaren

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Håkan Juholt möttes av stormande applåder efter sitt första tal som nyvald partiordförande för Socialdemokraterna i mars 2011. Knappt tio månader senare meddelade han på en presskonferens i Oskarshamn att han med omedelbar verkan avgick från ordförandeposten. I "Håkan Juholt - utmanaren" ställer journalisten Fredrik Loberg frågan: vad var det som hände? Boken handlar om Juholts politiska resa. Fredrik Loberg intervjuas av Anita Kratz.

Ämnen:
Samhällskunskap > Politik och statskunskap
Ämnesord:
Biografi, Juholt, Håkan, 1962-, Partiledare, Politik, Samhällsvetenskap, Socialdemokrater, Statskunskap, Sverige, Sveriges politik
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i En bok, en författare

2015
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Urban express

Per Schlingmann och Kjell A Nordström guidar oss i vad som händer i världen, staden och med oss människor. "Urban express" är ett collage som beskriver vår tid och hur man själv kan hantera de förändringar som möter oss alla.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

9,3 på Richterskalan

Andreas Norman berättar i sin bok ”9,3 på richterskalan” om hur han som nyss antagen till UD:s diplomatprogram skickades till Thailand dagarna efter tsunamin den 26 december 2004 och oförberedd hamnade mitt i krishanteringen efter en av de värsta naturkatastroferna i modern tid. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När lojaliteten prövas

Anders Carlberg reflekterar i sin bok ”När lojaliteten prövas” över svenska judars relation till den svenska offentligheten och om förhållandet till Israel och israelisk politik. Utgångspunkten är personlig och präglad av egna erfarenheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju svensk

I ”Jag är ju svensk” berättar Cheko och Nalin Pekgul om de ökade motsättningarna mellan konservativa muslimer och mer liberala eller sekulära. I Tensta är arbetslösheten hög och det finns många fördomar som skapar spänningar mellan olika grupper. Nalin Pekgul intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mediekratin - mediernas makt i svenska val

Kent Asp är statsvetare och professor i journalistik. I "Mediekratin - mediernas makt i svenska val" analyserar han mediernas roll inom politiken. Gör medierna egentligen demokratin bättre eller sämre? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vad är bildning

Odd Zschiedrich är bland annat kansliansvarig vid Svenska Akademien. I boken ”Vad är bildning” resonerar han kring hur begreppet bildning används i olika sammanhang. Finns det olika slags bildning och vad är allmänbildning? Har bildningsbegreppet förändrats över tid? Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bibliotekarien som medpedagog

Sofia Malmberg är bibliotekarie på Adolf Fredriks musikklasser. I "Bibliotekarien som medpedagog" ger hon konkreta exempel på hur en pedagogisk skolbiblioteksverksamhet skapas. Även om hur man kan fungera som medpedagog i ämnesövergripande projekt. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag bara tvingar mig lite

”Jag bara tvingar mig lite” är en självbiografisk roman skriven av Maja-Stina Fransson. I den får vi följa Minna som barn, tonåring och ung kvinna. Vi får läsa hennes dagbok och följa med in i terapirummet. Hon har tvångstankar. I boken skildras det med allvar, men också med en viss komik som ett liv med tvångstankar kan innebära. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När jag inte hade nåt

Ison Glasgow är en av Sveriges mest hyllade hiphopartister. Han berättar i "När jag inte hade nåt" om sin uppväxt och hur den format honom till den han är idag. Han berättar om utanförskap, utsatthet och ett starkt band till sin mor. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Cornelis - en liten bok om vänskap

Agneta Brunius berättar i ”Cornelis – en liten bok om vänskap” om sin vänskap med Cornelis Vreeswijk. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

De nya dödssynderna

I "De nya dödssynderna" får vi reda på egenskaperna som svenska folket anser vara de sämsta. Stefan Einhorn presenterar resultaten från en opinionsundersökning och illustrerar med historier ur sitt liv. Intervjuare: Behrang Miri.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Facebookpolisen

Genom sina personliga och humoristiska inlägg på Växjö/Alvestapolisens Facebooksida har Scott Goodwin fått mycket uppmärksamhet. ”Facebookpolisen” är den ocensurerade bokversionen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Twitterboken

Sophia Sundberg, föreläser och utbildar i Twitter. I Twitterboken ger hon tips från första kvittret till att flyga fritt, och om hur man kan tänka strategiskt i sitt twitteranvändande. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den nya amerikanska maten

Emil Arvidson och Martin Gelin berättar i ”Den nya amerikanska maten” om den revolution som skett i amerikansk matkultur. Emil Arvidson intervjuas av John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Räkna med Simpsons

Matematik spelar en viktig roll i tv-serien Simpsons. Här finns välkända ekvationer och svårlösta matematiska problem. Simon Singh beskriver manusförfattarnas avancerade kunskaper i matematik i "Räkna med Simpsons". Intervjuare: Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2010
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Alexander Bard

Intervju med Alexander Bard som tillsammans med Jan Söderqvist skrivit boken "Kroppsmaskinerna" som handlar om vår hjärna som bedragare.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Alf W Johansson

Intervju med Alf W. Johansson, historieprofessor och en av redaktörerna för antologin "Svenska historiker". I boken ges en översikt över hur svenska historiker från medeltiden till våra dagar har tolkat den svenska historien genom tiderna.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Anders Kaliff

"Dracula och hans arv" av arkeologiprofessor Anders Kaliff tar oss med på en resa från 1700-talets vampyrskräck till dagens populärkulturella vampyrmyter. Genom en väl förborgad släkthemlighet har han lyckats finna nya rön om vem den verklige Dracula var. Intervjuare: Kristina Bennet Westre.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Andreas Ekström

Intervju med Andreas Ekström som i "Google-koden" skrivit om företaget som med stor precision berättar precis den historia om sig själv som man vill.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Andreas Malm

I debattboken "Hatet mot muslimer" skriver Andreas Malm om den växande islamofobin och menar att den utbredda fientligheten utgör ett hot mot det öppna samhället. Intervjuare: Lena Scherman.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Anna Josephson

Intervju med neurokirurgen Anna Josephson, som tillsammans med kollegan Lars Olson skrivit boken "Hjärnspark" som handlar om vad som händer med hjärnan när den utsätts för våld.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Annika Borg

"Bibeln på mitt sätt" av teologen, prästen och författaren Annika Borg är en guide till Bibelns texter skriven på ett såväl kärleksfullt som respektlöst sätt. Intervjuare: Mats Svegfors.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Björn af Kleen

Intervju med journalisten Björn af Kleen, som i sin bok "Jorden de ärvde" berättar hur stigande markpriser, sänkta skatter och återupprättat rykte har inneburit en ny skördetid för den markägande adeln i Sverige.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Björn Höglund

I "Alla spelar spel" skildrar kulturjournalisten Björn Höglund sällskapsspelens historia. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Branting

Hjalmar Branting var Sveriges första socialdemokratiska statsminister på 1920-talet. Han spelade en nyckelroll när den allmänna rösträtten drevs igenom 1918. Intervju med Lars Ilshammar som har skrivit en biografi över Branting. Boken ingår i boxen "Sveriges statsministrar under 100 år".

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Britta Wahren

Intervju med professor Britta Wahren som i "Framtidens farliga smitta" bland annat tar upp hur mikroorganismer och sjukdomar tycks utvecklas nästan lika snabbt som människans motmedel. Hur skyddar vi oss bäst mot smittorna?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Börje Ljunggren

Intervju med Börje Ljunggren som i boken "Kina, vår tids drama" skildrar landets utveckling under de senaste decennierna. Under kort tid har Kina vuxit till en stormakt och hur landet fortsätter utvecklas angår oss andra allt mer.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Carlsson

Ingvar Carlsson tillhörde den svenska politikens innersta krets i fyrtio år. Intervju med Rolf Gustavsson som skrivit biografin "Carlsson" som ingår i boxen "Sveriges statsministrar under 100 år".

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Charlotte Sifvert

"Vad gör man när någon dör?" är en handbok som tar upp en mängd av de praktiska frågor som kan uppstå i samband med dödsfall. Här berörs också olika trosuppfattningar och hur synen på döden kan skilja sig åt. Intervjuare: Antonio de la Cruz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Christina Wahldén

Intervju med journalisten Christina Wahldén som i boken "Du kan glömma bort ditt eget barn" skriver om kvinnors utsatthet i väpnade konflikter och i efterkrigssituationer, framför allt i Demokratiska republiken Kongo där det sexuella våldet mot kvinnor är exempellöst i sin grymhet.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2011
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kristoffer Ahlström

Med "Magkänslans anatomi" vill journalisten Kristoffer Ahlström kartlägga de psykologiska mekanismer som ligger bakom hur vi fattar våra beslut. Vad krävs för att de beslut vi slutligen tar skulle kunna bli mycket bättre? Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lotta Schüllerqvist

"Marnas hemlighet" av journalisten Lotta Schüllerqvist vill visa det Gaza som finns bortom dramatiska bilder och rapporter om våld. Här möter vi människor i deras vardag med sina drömmar och okuvliga hopp. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sören Sommelius

"Från King till Obama" av kulturjournalisten Sören Sommelius tar upp de svartas kamp för sina medborgerliga rättigheter i det "civiliserade" USA. Rasåtskillnader är inte så långt bort som många tror. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jonas Söderström

"Jävla skitsystem!" av informationsarkitekten Jonas Söderström tar upp undermåliga datasystem ur ett arbetsmiljöperspektiv. Vad är det som stressar dig på jobbet? Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Birgitta Almgren

I "Inte bara Stasi" tar tyskprofessorn Birgitta Almgren upp det svenska tankeklimatets kulturella mönster och värderingar under kalla kriget. Hur såg relationerna mellan Sverige och DDR ut? Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ernst Brunner

I "Anckarström och kungamordet" tecknar författaren Ernst Brunner ett porträtt av Gustav III:s mördare. Jacob Johan Anckarström var ansedd som en brutal person i Sverige, men som ett moraliskt föredöme ute i Europa. Vilken är den sanna bilden? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bengt Göransson

I "Tankar om politik" vill den före detta skol- och kulturministern Bengt Göransson uppmana till eftertanke och nyansering i ett medialt klimat som ställer allt högre krav på politikern och medborgaren. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Birgitta Kimber

"Att stå ut med busungar" av specialläraren och psykoterapeuten Birgitta Kimber handlar om att bemöta barn som skolkar, bråkar, stör eller på annat sätt visar att de inte mår bra. Här bygger metoden på att det skapas en allians mellan föräldrar och skola. Intervjuare: Thord Eriksson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Dilek Baladiz

"I hederns skugga" av socionomen Dilek Baladiz kommer unga män som är uppvuxna med hedersnormer till tals. Vilka krav och förväntningar har deras familjer på dem som bröder och som blivande äkta män och pappor? Intervjuare: Thord Eriksson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Görrel Espelund

"8 kvinnor som skapat världsrubriker" av journalisten Görrel Espelund handlar om det manliga maktmonopol som håller på att brytas. Men vilken skillnad gör egentligen kvinnliga ledare? Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hooman Majd

I "Irans dubbla ansikte" av Hooman Majd möter vi den sekulära storstadseliten och den fattiga jordbrukarmajoriteten. Deras land är storslaget, komplext och motsägelsefullt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ingemar Lundkvist

"Det löstagbara sinnet" av vetenskapsjournalisten Ingemar Lundkvist handlar om glasögon. Detta hjälpmedels historia handlar också om läsandets, lärdomens, högfärdens och klarsynthetens emblem. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kjell Albin Abrahamson

"Så länge du lever" av radiojournalisten Kjell Albin Abrahamson handlar om samtal mellan honom själv och kollegan Kerstin Bodell - två människor som vill prata om något annat än sina sjukdomar. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Steve Sjöquist

"Fotspår" av författaren och föreläsaren Steve Sjöquist handlar om livet som hiv-positiv i dagens Sverige. Vad händer när vi vågar möta medmänniskor utanför de konventionella ramarna? Steve Sjöquist intervjuas av Gabriella Ahlström.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Thomas Anderberg

"Den stora konstsvindeln" av kritikern och filosofidocenten Thomas Anderberg handlar om Andy Warhols Brillolåda som skulle säljas på Stockholms Auktionsverk. Försäljningen stoppades sedan märkliga omständigheter framkommit. Intervjuare: Ulrik Petersson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2012
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Fredrik S. Heffermehl

Har Nobels fredspris blivit ett pris som gagnar politiska och kommersiella intressen? I "Nobels fredspris" granskar advokaten och fredsaktivisten Fredrik S. Heffermehl motiven bakom fredsprisen som delats ut mellan 1901 och 2010. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Fatima Bremmer

I "De sista tanterna" har Fatima Bremmer och fotograf Magnus Wennman klivit in i tanternas värld. De har följt med Ebba, 85, på syjunta och Maj-Britt, 82, till Salong Fleur. Boken tar upp ämnen som husmorsideal och familjepolitik, ger bakgrund till tanternas karakteristiska inredning, frisyr, klädstil och fritidsintressen.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jan Jörnmark

"Avgrunden" av ekonomhistorikern Jan Jörnmark och bildkonstnären Annika von Hausswolff är en undersökning i efterdyningarna av kollaps, skenande statsskulder och ödeplatser. Hur sätter kapitalismen spår i geografin? Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ingemar Härd

I "Efter fem miljoner år av tystnad" utreder Ingemar Härd grundligt frågan om språkets uppkomst och betydelse. Är det grammatik, fräckisar och lägersånger som gjort människan till en bättre överlevare än Tyrannosaurus rex? Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Birgitta Forsman

I " Gudlös etik" argumenterar Birgitta Forsman för att etiken måste befrias ur religionens tvångströja. De religiösa moralreglerna är inte så bra som många vill tro, och sökandet efter svar på dagens moralfrågor i uråldriga skrifter är en usel metod att bedriva etik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bo Bergström

Vi upplever just nu en gigantisk fotoboom och det är många som är nyfikna på den kommunikativa sidan av fotograferandet. I "Bild & budskap" skriver Bo Bergström om triangeldramat mellan beställaren, fotografen och betraktaren. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Dan Josefsson

"Den mörka hemligheten" av journalisten Dan Josefsson och psykologen Egil Linge vänder sig till alla som märker att det är något som inte stämmer när de försöker skapa, eller leva i, nära relationer, och till dem vars förflutna hindrar dem från att leva det liv de vill leva. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ewonne Winblad

"Annonsdrottningen" av journalisten Ewonne Winblad berättar historien om tidningsvärldens mäktigaste kvinna kring förra sekelskiftet, Sofia Gumælius. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kenneth Kauppi

Ett fritidshus kan ligga nästan varsomhelst. Och se ut hur som helst. Det som gör fritidshusen i "Arkitektens fritidshus" av Kenneth Kauppi så speciella är att de bebos av personer som i sitt dagliga värv bland annat skapar vackra, trivsamma miljöer åt andra. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Nisse Simonson

I "Glöm inte minnet" berättar läkaren Nisse Simonson om vår snillrika hjärna utifrån nyckelorden minnet och glömskan. Han bjuder också på olika fallbeskrivningar och berättar om det senaste inom minnesforskningen. Intervjuare: Aina Bergvall.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Åsa Moberg

Vad är väninneskap - ett ord som inte ens finns? I "Väninnorna och jag" har författaren Åsa Moberg samlat exempel ur sitt eget och åtta nära väninnors liv. I fritt flödande och mycket spontana intervjuer diskuterar de väninneskapets natur. Intervjuare: Ann Lagerström.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Leif GW Persson

I "Gustavs grabb" berättar Leif GW Persson i romanform om sitt eget liv, om hela klassresan från uppväxten i arbetarkvarteren på Gärdet i Stockholm till livet idag. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Åke Holmquist

I "Beethoven" av Åke Holmquist möter vi Ludwig van Beethovens (1770-1827) unika konstnärskap och tragiska liv som personifierade romantikens begrepp om ett geni. Han blev en legend redan under sin livstid, beundrad och ifrågasatt, utmanande och oroande. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Anders Andrén

"Det medeltida Gotland" av arkeologiprofessorn Anders Andrén tar upp öns dramatiska historia och dess spår av en svunnen storhetstid. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lena Granqvist

Under ett helt liv står en akademiker inför många val som får betydelse för livets sammanlagda inkomst. "Livslön", av bland andra Lena Granqvist, är tänkt som en vägledare för alla som vill veta mer om detta begrepp. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2013
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lärarens retorik

Hans Gunnarsons retoriska verktyg kan användas i klassrum, vid konferenser och i möte med föräldrar. "Lärarens retorik" är tänkt att utveckla såväl den egna som elevernas förmåga att kommunicera. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Maten och makten

Samtidigt som efterfrågan på mat i världen ökar blir de svenska bönderna allt färre. Vilka blir följderna av att Sverige ställer sig utanför den globala matproduktionen? Christer Isaksson intervjuas av Susanna Baltscheffsky.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sveriges historia 1830-1920

I ”Sveriges historia: 1830-1920” beskriver Bo Stråth, professor i historia vid Helsingfors universitet, en period präglad av framtidstro och industrialism, men också av konflikter mellan kungamakt och folkstyre, mellan arbetare och arbetsgivare. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En dos stryknin

Snövit, Madame Bovary och pastor Gregorius är bara några exempel på personer i litteraturen som har förgiftats. I ”En dos stryknin” ger Olle Matsson, professor i kemi vid Uppsala universitet, en bred kulturhistorisk och naturvetenskaplig skildring av gifter och giftmord i litteraturen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sveriges historia 1920-1965

Det Sverige som beskrivs i ”Sveriges historia: 1920-1965” är ett land som av sin samtid betraktades med såväl avund som misstro. Medan fattigdomen och arbetslösheten minskar ökar siffrorna för valdeltagande, löneökningar, semesterveckor och pensioner. Yvonne Hirdman intervjuas av Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Alltings mått

Vad är värdet av humaniora? Inom universiteten och forskningspolitiken har debatten om humaniora länge varit låst i två positioner. I ”Alltings mått” hävdar idéhistorikerna Anders Ekström och Sverker Sörlin att humanistisk kunskap redan idag spelar en betydligt större roll än vad som erkänns. Anders Ekström intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den siste resenären

Tomas Löfström skriver i "Den siste resenären” om den bortglömde Torgny Sommelius som utvecklade reseskildringen under 50-talet. Journalisten och författaren Torgny Sommelius följde ett eget spår. Han skrev om resenärens ensamhet och blandade dokumentära reportage med fiktion. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Främling, vad döljer du för mig?

Rasism utförs oftast inte av monster. Den utförs av sådana som du och jag, välintegrerad och så kamouflerad att vi ofta inte ser den. Marcus Priftis, författare och spoken word-artist, hävdar att vi alla, mer eller mindre, gör oss skyldiga till sådan här vardagsrasism. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Furstar och folk i Åbo 1812

I augusti 1812 möts den ryske kejsaren Alexander I och den svenske kronprinsen Karl Johan i Åbo för att diskutera hur de ska bekämpa Napoleon. I ”Furstar och folk i Åbo 2012” berättar historikern Nils Erik Villstrand om mötet som kom att få betydelse för hela Europas framtid.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jäkla människa

Hur hanterar man jobbiga människor i vardagen och på jobbet? Psykologerna Mattias Lundberg och Anders Wahlberg vill med ”Jäkla människa! - en handbok i hur du hanterar jobbiga människor på arbetet” ge oss verktygen. Mattias Lundberg intervjuas av Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kongo - en historia

David van Reybrouck skildrar Demokratiska republiken Kongos utveckling från och med 1850. Det är en historia om exploatering, kolonisering och folkmord. Men också om människors förmåga att se framåt under de mest exceptionella omständigheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kryp

I John Hallméns närgångna fotografier får vi uppleva krypens värld i makroperspektiv - håriga flugor, slitna skalbaggar och färgstarka flicksländor täckta av daggens droppar. Det blir som en upptäcktsfärd till en främmande civilisation. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mitt grymma öde

"Mitt grymma öde - roman" av Carl-Michael Edenborg är en ocensurerad berättelse. Det är kompositören Händel som själv får föra ordet. Han ansågs vara tidens största kompositör, men uppfattades också som fet, ful, snål och lynnig. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Route 66

”Route 66 och den amerikanska drömmen” av Peter Kadhammar beskriver ett Amerika långt från den amerikanska drömmen. Kadhammar reser från Oklahoma till Kalifornien. Han stannar till i småstäder och pratar med folk på bensinmackar, härbärgen och i soppköer. Han ser ett land i förfall. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Blindspår

Är radium ett bra skönhetsmedel? Ligger det gamla Troja i Småland? I ”Blindspår – vetenskap på villovägar” går Peter Olausson igenom en rad intressanta, men som det visat sig, felaktiga vetenskapliga idéer.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2014
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Katastrofdoktorn

Johan von Schreeb har 25 års erfarenhet av att arbeta som kirurg på slagfält. "Katastrofdoktorn" handlar om varför han har sökt sig till platser som andra hjälporganisationer flyr. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Civilsamhället klämt mellan stat och kapital

Lars Trägårdh och hans medförfattare har analyserat centrala framtidsfrågor. I "Civilsamhället klämt mellan stat och kapital" synas utmaningar, som när det homogena folkhemmet ska övergå till ett pluralistiskt medborgarsamhälle. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju så jävla easy going

Jenny Jägerfelds roman ”Jag är så jävla easy going” handlar om 18-åriga Joanna som har adhd, är ganska impulsiv och inte alltid så genomtänkt. Men diagnosen är inget större problem så länge hon äter sin medicin. Men när familjen inte längre har råd med den och Joanna blir kär i Audrey blir det värre. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Giv mig, min son, ditt hjärta

Eskil Franck växte upp i en familj där prästämbetet gått i arv i generationer, och själv vigdes han till präst som mycket ung. Han blir framgångsrik inom kyrkan men kämpar mot tvivel. I ”Giv mig, min son, ditt hjärta” skriver han om vägen bort från tron och kyrkan och ut mot ovissheten. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En halv sanning är också en lögn

Journalisten Hanne Kjöller uppmärksammar fall i media där hon menar att läsare och tittare har vilseförts. I "En halv sanning är också en lögn" ger hon sin kritiska syn på delar av journalistkårens förhållningssätt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lappväsendet

Utnämnandet av Adolf Suwe till lappfogde år 1885 var första steget mot bildandet av myndigheten lappväsendet. I ”Lappväsendet” skriver Patrik Lantto bland annat om hur lapptjänstemännen agerade, hur samerna betraktades och om lappväsendets funktion i statens samepolitik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Organ till salu

I ”Organ till salu” skriver etnologen Susanne Lundin om organhandelns dunkla värld där desperata patienter utgör små bitar i ett stort pussel. Hon skildrar en växande marknad någonstans mellan medicinsk spetskompetens och människohandel. Intervjuare: Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Plundrarna

Under 1930- och 40-talen stal nazisterna miljontals konstverk. Mycket hittades vid krigsslutet men en del försvann för att komma fram i ljuset igen långt senare. I ”Plundrarna” skriver Anders Rydell om nazisternas besatthet av konst och om dagens bittra kamp om rätten till den ”försvunna” konsten. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Det nya Afrika

Den ekonomiska utvecklingen i Afrika förbises ofta till förmån för gamla stereotyper. I ”Det nya Afrika” skriver SVT:s korrespondent Erika Bjerström om ett Afrika där fattigdomen minskar, demokratin är på uppgång och utvecklingen av sjukhus, utbildning och vägar drivs på av en allt större medelklass. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vina Vinas vargpinne

I Jujja Wieslanders barnbok ”Vina Vinas vargpinne” hittar Vina Vina en pinne. Den kan bli både motorsåg och metspö men är framför allt användbar när vargen kommer. Jujja Wieslander intervjuas av Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

På andra sidan oss

Max Bergander, 26 år gammal, skriver i diktsamlingen "På andra sidan oss" om de känslor han hade när han separerade från sin dotters mamma och hennes tidigare barn. Det handlar om rädsla och skam, men också om glädjen över att ha tagit ett beslut för att förändra sitt liv. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ingens mamma

I antologin ”Ingens mamma – tolv kvinnor om barnfrihet” skriver kvinnor som av olika skäl valt att inte få barn. Kvinnor som valt att sterilisera sig, som tycker att klimakteriet är befriande och som vänder sig mot den kulturella press samhället sätter på kvinnor att bli mammor. Anna Lindman intervjuar bokens redaktör Josefine Adolfsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Eremiten i Paris

Den rumänske filosofen Emil Cioran föddes i Rumänien 1911 och kom till Paris 1937. I ”Eremiten i Paris” vill Tobias Dahlkvist visa hur Cioran förvandlar den teoretiska pessimismen till en levnadskonst. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Som om vi hade glömt

Journalisten Daniel Poohl berättar om sin uppväxt i början av 1990-talet. När flyktingar från inbördeskriget i Jugoslavien flyttar till den lilla orten blir Daniel lycklig. Men i mellanstadieklassen uppstår en konflikt, likt den som pågår i övriga Sverige, när flera i klassen börjar kalla sig patrioter. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever

Isa Ståhl och Zandra Bergman vill ge unga kunskapen som krävs för att kunna påverka skola och studiesituation. "Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever" visar bland annat vad skolan enligt lag är skyldig att ta ansvar för. Isa Ståhl på Sveriges elevkårer intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaEn bok, en författare

Afrika vänder

Sten Rylander, tidigare ambassadör, har i över trettio år följt den afrikanska utvecklingen på nära håll. Han menar att kontinenten har stor framtidspotential i kraft av rika naturresurser och en växande konsumentmarknad. Samtidigt är fattigdomen fortfarande utbredd och inkomstklyftorna ökar. Intervjuare: Marika Griehsel.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaBarnaministeriet dokumentär

Zahers resa

Sjuttonårige Zaher kom till Sverige för nästan ett år sedan. Då hade han varit på väg från det krigshärjade Afghanistan i flera år. Zaher är ett så kallat Dublinärende, vilket innebär att han måste söka asyl i det första land där hans fingeravtryck registrerades. I Zahers fall var det Italien, men där utsattes han för flera övergrepp så nu kämpar han för att Sverige ska ta över hans asylansökan.

Fråga oss