Titta

En bok, en författare (2013)

En bok, en författare (2013)

Om En bok, en författare (2013)

Den rika utgivningen av svensk och utländsk facklitteratur hamnar i fokus då vi i varje program möter en aktuell författare som intervjuas om sin bok och dess ämne. Böckerna handlar om vitt skilda ämnen som till exempel media, historia, politik, samhälle, naturvetenskap, konst och kultur. Sändningsår 2013.

Till första programmet

En bok, en författare: Spanien - en stat, flera nationerDela
  1. Thomas Gustafsson
    har bott länge i Madrid-

  2. -och skriver för svenska medier.
    Nu kommer hans andra bok om Spanien:

  3. "Spanien - En stat, flera nationer".

  4. I den får vi veta
    hur vardagsliv och politik påverkas-

  5. -av den snabba vägen
    från diktatur till demokrati.

  6. -John Chrispinsson intervjuar.
    -Varför har du skrivit boken?

  7. Jobbar man mycket med ett land
    och rapporterar mycket därifrån-

  8. -flaxar nyheterna förbi,
    dagshändelserna försvinner.

  9. Det här är ett sätt
    att skriva igenom alltihop.

  10. Och sen finns det ingen sån här bok.

  11. Mina läsare har visat
    stort intresse av såna här böcker.

  12. Det är konstigt att det inte finns
    nåt samlingsverk om Spanien-

  13. -som Sverige har
    mycket kontakter med.

  14. Det är vårt största turistland.
    En miljon svenskar åker dit varje år.

  15. Många fastnar i bilden av Spanien-

  16. -som ett land med charterturister,
    sangria och allt det här.

  17. Så länge Franco levde bevakade
    journalisterna demokratiseringen.

  18. Sen gick de i pension
    och det blev mycket resejournalistik.

  19. Så har det varit i många år. Men jag
    intresserades av politik och kultur.

  20. Du är den enda journalist
    som regelbundet bevakar Spanien.

  21. -"Den siste mohikanen".
    -Det har ju blivit så.

  22. Jag är den
    som varit ackrediterad där.

  23. Det senaste
    parlamentsvalet hösten 2011-

  24. -var det sjätte valet i rad för mig.

  25. Premiärministrar och ambassadörer
    avlöser varandra, men jag är kvar.

  26. Du skriver att du har
    en passion för Spanien. Varför?

  27. Det är lite gåtfullt,
    många svenskar får den här passionen.

  28. Vi är skilda från varandra,
    vi lever här med en annan kultur.

  29. I andra ändan av Europa
    finns Spanien och spanjorerna.

  30. Det finns inget lagom där,
    man tar vara på nuet mycket mer.

  31. Sen jag började bevaka Spanien
    har mycket förändrats-

  32. -men mycket av det
    jag fastnade för finns kvar.

  33. I Sverige, om man ringer nån
    och föreslår att man ska gå ut-

  34. -måste man boka det månader i förväg.

  35. I Spanien
    tar man vara på stunden mycket mer.

  36. -Lever man bättre i Spanien än här?
    -Det beror på levnadsstandard.

  37. Ekonomiskt och socialt
    är Sverige mycket mer utvecklat.

  38. Vi genomförde välfärdssamhället
    mycket tidigt. Det är stor skillnad.

  39. Klassklyftorna är djupare i Spanien.
    Men livskvaliteten, på många håll-

  40. -är betydligt bättre i Spanien.
    Familjen, nätverket...

  41. Livslängden är hög i Spanien.
    Man äter nyttig medelhavskost-

  42. -med olivolja, inte smör,
    och vin i stället för öl och snaps.

  43. Det påverkar livslängden och glädjen.

  44. Boken heter "En stat flera nationer".
    Det antyder ett av de ämnen-

  45. -du beskriver,
    att Spanien är många länder.

  46. Du skriver mycket om Katalonien.

  47. -Består Spanien om 15-20 år?
    -I 15-20 år, kanske.

  48. Men i ett längre perspektiv
    växer ett nytt Europa fram.

  49. Regionerna får allt mer betydelse,
    medan statsstaten försvinner.

  50. Sen har vi Bryssel.
    Den utveckling Spanien genomgår nu-

  51. -har bara startat i Sverige,
    med Skåne och alla olika regioner.

  52. Nu driver man fram
    en folkomröstning i Katalonien.

  53. Man har försökt i Baskien, det finns
    starka separatistiska krafter.

  54. När ekonomin går dåligt,
    väcks den här separatismen.

  55. Det kommer att ske
    folkomröstningar i Spanien.

  56. Men om ett nytt land utropas,
    det återstår att se.

  57. Det är väldigt spännande,
    det skrivs historia i Spanien.

  58. Varför blir separatismen
    så stark i områdena du nämner-

  59. -Baskien, Katalonien,
    men även i Galicien?

  60. Om man ska hårdra det
    skapades Spanien som Jugoslavien.

  61. En massa små regioner slogs samman-

  62. -och Tito lade
    sin ishand över alltihop.

  63. När han dog blev det krig
    och allt delades upp i olika länder.

  64. Det blir aldrig
    inbördeskrig i Spanien.

  65. Men de gamla historiska landskapen,
    särskilt Katalonien och Baskien-

  66. -har väldigt gamla traditioner.

  67. Före inbördeskriget var de
    självstyrande, och nån sorts union.

  68. På medeltiden var det egna länder.

  69. Det spanska och katalanska språket
    utvecklades samtidigt-

  70. -och stabiliserades på 800-talet.

  71. Men Spanien har ju varit
    ett enat land i många hundra år.

  72. Det var längesen
    Katalonien var självständigt.

  73. Varför blir det
    förnyad kraft i separatismen?

  74. Jag tror att...

  75. Det är en styrka att man bevarat...
    Familjen är viktig hos spanjorerna.

  76. Byn, släkten och regionen är viktig.

  77. En andalusier är främst andalusier,
    och sen spanjor.

  78. Samma sak med Katalonien.
    Man identifierar sig med sin trakt.

  79. När folk flyttade till städerna
    var det en helt annan kultur där.

  80. Storstäderna har alltid haft
    en tolerant atmosfär.

  81. Madrid, Barcelona, Bilbao...

  82. Och främlingsfientligheten
    i Spanien är minst i Europa.

  83. Det beror på att de
    som flyttade in till städerna...

  84. Alla är främmande,
    men man har haft sin identitet.

  85. -Man är mer tolerant.
    -Det blir nästan motsägelsefullt.

  86. I Baskien har terroristorganisationen
    ETA lagt ner vapnen.

  87. De är nu fredliga, säger de.
    Då har väl separatismen där minskat?

  88. Nej, så är det inte. Men den rörelse-

  89. -som vill ha separatism i Baskien...

  90. ETA skapades som
    en motståndsrörelse mot Franco.

  91. De fick sympati under diktaturen,
    sen minskade sympatin.

  92. De blev omoderna
    efter terrorbomberna i Madrid-

  93. -och det islamistiska våldet.
    De insåg att tiden gått från dem.

  94. IRA gick samma väg.
    Sen har de gått den politiska vägen.

  95. Nu finns den hårda separatismen
    med vänsterradikala separatister.

  96. De finns i det baskiska parlamentet,
    och har stort inflytande där.

  97. Vid det senaste regionalvalet
    i oktober 2012-

  98. -blev de näst största parti.

  99. De driver på
    för en självständig stat.

  100. Du beskriver även vardagslivet.
    Åker man till en by i Katalonien-

  101. -kan ungdomarna inte spanska längre.

  102. Alla kan spanska i Spanien,
    men man är ovan att tala det.

  103. Det finns svenska ungdomar
    som ska lära sig spanska i Barcelona.

  104. Men alla deras katalanska kompisar
    talar katalanska med varandra.

  105. Den utvecklingen
    har pågått sen Franco dog.

  106. Regionerna
    har stärkt sina regionala språk.

  107. De här nationerna
    får allt större inflytande.

  108. Du har nämnt Franco-

  109. -och inbördeskriget på 30-talet.

  110. Hur mycket av Francos skuggor
    och vålnader lever kvar i dag?

  111. Det beror helt på vem man frågar.

  112. Man tog aldrig tag i konflikten.
    När demokratiseringen infördes-

  113. -bestämde man att det var locket på.

  114. Alla som varit inblandade i
    regimens övergrepp fick amnesti.

  115. Spanien har aldrig gjort
    som i Argentina eller Chile.

  116. Där ställdes diktaturen inför rätta.
    Nu först tre generationer senare-

  117. -börjar barnbarnen till de
    som utsattes för utrensningarna-

  118. -att kräva svar på sina frågor.

  119. Det pågår en kamp om historien.
    Vem var Franco, egentligen?

  120. Barnbarnen vill veta, det
    skrivs många böcker om diktaturen.

  121. Men Spanien är väldigt polariserat.

  122. Några vill inte att man rotar
    i det här, det river bara upp sår.

  123. Men det är klart att man vill veta
    vad som hände med farfar.

  124. I boken har jag med
    det som hänt de sista åren.

  125. Under socialistregeringen tog
    premiärminister Zapatero tag i det.

  126. Han utmanade
    starka konservativa krafter.

  127. Han misskötte ekonomin,
    undvek att bromsa-

  128. -och anses som svag.

  129. Men han genomförde en del reformer-

  130. -och tog tag i
    vad som hänt under inbördeskriget.

  131. Det öppnas arkiv som varit stängda
    som spanska forskare gräver i nu.

  132. Man får veta
    vad som hände med förlorarsidan.

  133. Tidigare har bara segrarna berättat.

  134. Många republikaner
    begick också övergrepp under kriget-

  135. -men de ställdes inför rätta.
    Francoregimen dömde alla som...

  136. Vet man hur många
    som Francoregimen mördade?

  137. Undersökningsdomaren Baltasar Garzón-

  138. -försökte ställa Francoregimen
    inför rätta. Även Pinochet.

  139. Han kom fram till 120 000 personer.

  140. Men han stoppades, för granskningen
    bryter mot den här lagen.

  141. Francoregimen förtryckte regionerna.

  142. Han ville ha en stark,
    militär, katolsk Madridregering.

  143. Är det därför regionerna
    är så självständighetstörstande?

  144. När Franco dog rådde nya tider.
    Efter demokratiseringsprocessen-

  145. -var modet på 70-talet
    att decentralisera makten.

  146. Spanien blev 17 självstyrande
    regioner med egna parlament.

  147. De speciella historiska landskapen
    fick mer att säga till om.

  148. Självständighetstanken har vuxit sig
    starkare i Katalonien och Baskien.

  149. Men det är ju inte bara minnet
    från inbördeskriget och den tiden.

  150. Det som förvånade mig mycket
    var historierna om-

  151. -bortadopterade barn.
    Stöld av bebisar, handlar det om.

  152. Det ägde rum på 70-talet?

  153. Ja, det är ett trauma
    efter att man öppnat arkiven.

  154. Vid krigsslutet avrättades
    många republikanska krigsfångar.

  155. Barn till kvinnor adopterades bort.

  156. Adoption
    har varit väldigt vanligt i Spanien.

  157. Men det bokfördes aldrig.
    De här adoptionerna-

  158. -har avslöjats de senaste åren,
    och pågick på 70- och 80-talet.

  159. Några kliniker
    sålde barn från fallna kvinnor-

  160. -med katolska kyrkan inblandad,
    och en nunna ställdes inför rätta.

  161. Hon sa att barnet dött,
    sen adopterade hon bort det.

  162. Det var pengar inblandade,
    och det är givetvis stora trauman.

  163. Det finns en renässans för Stalin
    i Ryssland. Gillar nån Franco i dag?

  164. Franco var ju
    en väldigt slug diktator-

  165. -som lutade sig
    mot många olika krafter.

  166. Han hade stöd av monarkisterna,
    falangisterna, högern och kyrkan.

  167. Han spelade ut dem mot varandra.

  168. Men han bars till makten av
    falangisterna, Spaniens fascistparti.

  169. De har ytterst lite stöd i dag.

  170. Men inom högerpartiet
    finns vissa krafter-

  171. -som tycker att Franco
    höll ordning på saker och ting.

  172. Du skriver att
    många Francoanhängare konverterade-

  173. -och deltog i demokratiseringen,
    men finns kvar i Partido Popular.

  174. De försvann inte, helt enkelt.

  175. Nej, men när Franco dog
    så var utvecklingen inte-

  176. -ett tvärt streck. Långt innan
    hade det skett vissa öppningar.

  177. Det växte fram en medelklass.

  178. Det var under 60-talet,
    och den krävde politiskt inflytande.

  179. Man släppte lite på censuren,
    och tillät vissa saker.

  180. Stor påverkan hade turismen,
    med nya idéer.

  181. När Franco dog
    var det nästan omöjligt-

  182. -att hindra demokratiseringen.

  183. Flera politiker var inblandade.
    Manuel Fraga, till exempel.

  184. De valde att skapa ett högerparti och
    stödja demokratiseringsprocessen.

  185. Man gick med på
    att kommunistpartiet legaliserades-

  186. -och den
    demokratiska processen inleddes.

  187. Det som verkligen slår en-

  188. -är hur fort det går. På 70-talet
    är det en gammalkatolsk diktatur.

  189. I dag ligger man utvecklingsmässigt
    i spetsen bland länder i Europa.

  190. Boken handlar inte bara
    om politiken, kyrkan, militären-

  191. -utan även om familjelivet. Kvinnans
    situation har förändrats mycket.

  192. Det som tog tio generationer i
    Sverige tog bara tre i Spanien.

  193. Min gamla granne i Spanien
    föddes åren efter inbördeskriget.

  194. Hon är kort och satt,
    som bilden av en gammal spansk tant.

  195. Hon växte upp
    under nödåren efter kriget-

  196. -med missväxt och hunger.
    "Hungerns år", säger man i Spanien.

  197. Det syns på gamla människors kroppar
    att de levde under hungerns år.

  198. Hennes barnbarn, unga tjejen, är
    20 cm längre och dansade på diskotek-

  199. -drack yoghurt,
    och tillhör "yoghurtgenerationen".

  200. De lever som västeuropéer,
    med mobiltelefoner och Facebook.

  201. Mellan dem har vi mellangenerationen.
    Kvinnan i 50-årsåldern-

  202. -som Pedro Almodovar
    beskrivit väldigt väl.

  203. Hon slits mellan sin mammas
    gamla konservativa moral-

  204. -där kvinnan ska var orörd, och...

  205. Ända fram till 70-talets slut var
    kvinnor förbjudna att göra affärer-

  206. -och de lydde under mannen.

  207. Sen har vi den här unga flickan-

  208. -som är ute och härjar i Europa,
    som alla andra i sin generation.

  209. Då blir det märkligt att ett land
    som utvecklas så väldigt snabbt-

  210. -inte krackelerar,
    att inte motsättningarna blir större.

  211. Men Spanien är så fascinerande
    för man har alla dessa kontraster.

  212. Man har alla dessa starka känslor.

  213. En del som kommer dit kan bli
    skrämda av det hårda debattklimatet.

  214. Men det visar
    att demokratin är vital.

  215. Man demonstrerar och marscherar...

  216. Det värsta, tycker jag,
    är likgiltighet-

  217. -och i Sverige
    breder likgiltigheten ut sig.

  218. Man bufflar sig fram
    genom snögloppet på vintern.

  219. I Spanien finns
    ett engagemang på ett annat sätt.

  220. Att sen ekonomin går åt pipan,
    med arbetslöshet just nu-

  221. -och den jättelika byggkraschen
    med byggbubblan...

  222. Det berättar jag om i boken,
    och många har förlorat hoppet.

  223. Många frågar hur man kan ha
    ett fungerande samhälle-

  224. -med 24-25 procents arbetslöshet,
    och ännu högre för unga människor?

  225. Var fjärde spanjor är utan jobb.

  226. Och hälften
    av alla ungdomar är arbetslösa.

  227. En del av dem jobbar
    inom den grå sektorn.

  228. Man hankar sig fram, på nåt sätt.

  229. Den spanska arbetsmarknaden har
    bestått av tillfälliga kontrakt.

  230. Det var svårt att få fast jobb,
    anställningstryggheten var stark.

  231. Många arbetsgivare
    anställde på tillfälliga kontrakt.

  232. När turistsäsongen är över
    drar man ner på personalen-

  233. -och arbetslösheten stiger,
    som nu under lågkonjunkturen.

  234. Många hankar sig fram på besparingar-

  235. -påhopp i nån bar,
    eller jobbar svart.

  236. Är de alarmerande
    arbetslöshetssiffrorna falska?

  237. Inte falska, på så sätt.
    Var fjärde spanjor vill ha ett jobb.

  238. Det görs stickprovsundersökningar av
    den spanska statistiska centralbyrån.

  239. Det är uppe i 26 procent
    som är arbetslösa.

  240. Anmälda på arbetsförmedlingen
    är något färre.

  241. Det är en miljon färre.

  242. De som kan ta ett jobb i morgon
    är färre.

  243. Men i ett samhälle ska det vara
    runt 10 procent som byter jobb.

  244. I Sverige trycker vi ner
    arbetslösheten genom AMS-

  245. -eller andra slags projekt.

  246. Men det är en katastrof för de unga.

  247. De baltiska länderna har haft
    en utflyttning på 10 procent.

  248. Välutbildade flyttar från Grekland.

  249. Men i Spanien stannar man kvar
    trots krisen. Varför?

  250. Ungdomarna är det stora problemet.
    Hälften är arbetslösa.

  251. Det är ännu värre i fattiga områden.
    Lågkonjunkturen är på sjätte året-

  252. -och många
    kommer inte in i arbetslivet.

  253. Det får hoppa in på tillfälliga
    kontrakt, även under högkonjunktur.

  254. Det är förödande för ett samhälle.

  255. Samtidigt har vi
    familjen, släkten och vännerna.

  256. Man får ett påhopp hör och där,
    håller ner sina kostnader-

  257. -och bor i storfamiljer. Flyttar man
    finns inte den möjligheten.

  258. Många latinamerikaner
    reste tillbaka till Latinamerika.

  259. Men många stannade.
    Deras barn kan få en framtid.

  260. Jag har intervjuat latinamerikaner
    som säger att de har mindre med jobb.

  261. Men här har barnen en framtid.

  262. Som städare eller målare i Colombia
    skulle de inte tjäna nånting.

  263. Men en effekt av krisen,
    och det här starka familjebandet-

  264. -är att det finns många "mambos".
    Man bor hemma hos mamma.

  265. Det är det gamla, man går
    tillbaka till det traditionella.

  266. Man slutar facebooka,
    går ut och tar en öl på baren.

  267. -Man äter inte stora middagar...
    -Men bo hemma till man är 40!

  268. Man köper inga soffgrupper,
    och inte den senaste bilmodellen.

  269. Man träffas,
    tar en öl i stället och pratar.

  270. Man bor hemma i storfamiljen,
    som tidigare.

  271. I Sverige har vi världsrekord med
    60 procent singelhushåll i Stockholm.

  272. Det är ensamhushåll,
    med ensamhet och depressioner.

  273. I Spanien är den siffran 10 procent.

  274. Det är Europas
    lägsta antal ensamhushåll.

  275. Ekonomin styr, men många
    är så vana vid det här umgänget-

  276. -att man skulle bli sjukare
    av att sitta ensam med en tv.

  277. Är det ett katolskt arv?
    Kyrkan har alltid betonat familjen.

  278. -Här har familjen en stark ställning.
    -Ja.

  279. Mamman är det heliga. Fortfarande.

  280. Men där finns ett framtida problem.

  281. Medelhavsländerna
    har väldigt låga födelsesiffror nu.

  282. Spanien är inget undantag.
    Om vi tar den här unga tjejen-

  283. -så gör hon karriär
    i stället för att föda barn.

  284. Det blir färre barn. Vem ska
    försörja de gamla i framtiden?

  285. Du beskriver
    att familjen tar hand om en-

  286. -men fylleri och droger
    är ett växande problem.

  287. Jag älskar Spanien,
    det är mitt andra hemland.

  288. Men jag blundar inte för
    de mörka sidorna-

  289. -och där finns drogmissbruk
    och ungdomsalkoholism som växer.

  290. Globaliseringen i Europa gör
    att vi i Sverige närmar oss Spanien-

  291. -medan de närmar sig Sverige.
    Man möts kanske nånstans i mitten.

  292. Tänk på Sverige för 20 år sen. En
    måndagskväll var ingen människa ute.

  293. Man kunde inte sitta
    på en uteservering i Stockholm.

  294. I dag är det människor överallt.

  295. Då satt alla hemma
    och söp för sig själva.

  296. I Spanien har man alltid gått ut.

  297. Nu kanske man umgås
    mer hemma för att spara pengar.

  298. Lågkonjunkturen gör att man inte
    köper en ny soffa på samma sätt.

  299. Familj och vänner
    har blivit viktigare.

  300. Det goda med krisen är-

  301. -att den sociala närvaron
    blivit viktigare.

  302. Om du var en
    social ingenjörskonstmakare-

  303. -vad skulle du
    ta från Spanien till Sverige?

  304. Improvisationen, tror jag.
    Spanjorer som jobbar i Sverige säger-

  305. -att svenskar är så logiska,
    och planerar hela tiden.

  306. Spanjorer är mycket bättre på
    att improvisera, i alla delar.

  307. Och även om folk i Sverige inte
    är protestanter eller katoliker-

  308. -så spelar det kulturella stor roll.

  309. I Sverige är vi uppvuxna
    med Luther och vi är syndare.

  310. Vi ska slita, bita ihop
    och det är ett elände på jorden.

  311. Spanjorerna vet att bara en
    är perfekt, och det är Gud.

  312. Men vi kan göra vårt bästa
    och få förlåtelse genom bikten.

  313. Vem ska läsa den här boken?

  314. Nån av alla svenskar
    som åker till Spanien.

  315. Nästan 100 000 svenskar bor där,
    mer än en miljon reser dit varje år.

  316. Hoppas de läser
    och lär känna sitt nya hemland.

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Spanien - en stat, flera nationer

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Spanien har genomgått en snabb förändring sedan Francoregimens fall på 1970-talet. "Spanien: en stat, flera nationer" av Thomas Gustafsson beskriver politik, samhälle och vardagsliv i dagens Spanien. Den ekonomiska krisen har drabbat landet hårt, men demokratin är vital och medborgarna engagerade. Detta är andra delen i Gustafssons serie om Spanien som inleddes med "Spanien - en färd genom historien" (2009).

Ämnen:
Samhällskunskap
Ämnesord:
Historia, Politik, Samhällsutveckling, Spanien, Spaniens historia, Statsvetenskap
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i En bok, en författare

2010
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sören Wibeck

I "Ett land, två folk" skildrar journalisten och författaren Sören Wibeck den sekellånga konflikten mellan israeler och palestinier som i grunden inte är religiös, utan har nationalistiska orsaker. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kurdo Baksi

I "Min vän Stieg Larsson" beskriver författaren samarbetet och de många diskussionerna med sin "storebror" Stieg. Hans arbetskapacitet, energi och idérikedom kom läsarna till del, men i många hänseenden var han också en gåtfull människa. Intervjuare: Marianne Rundström.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sanna Sjöswärd

I "Min mamma är en persisk prinsessa" skildrar Sanna Sjöswärd sin uppväxt som adoptivbarn i Sverige och mötet med sin biologiska familj i Iran många år senare. Intervjuare: Sharon Jåma.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Johan Hakelius

I "Döda vita män" porträtterar Johan Hakelius ett antal brittiska män. Intervjuare: Max Landergård.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Annika Borg

"Bibeln på mitt sätt" av teologen, prästen och författaren Annika Borg är en guide till Bibelns texter skriven på ett såväl kärleksfullt som respektlöst sätt. Intervjuare: Mats Svegfors.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Wanja Lundby-Wedin

I "På väg mot jämlikhet" skriver LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin Att jämlikhet är hennes måttstock när det gäller politiskt och fackligt arbete. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lars Gunnar Erlandson

I "Lunch med Victor Borge" berättar Lars Gunnar Erlandson, mångårig utrikeskorrespondent för Sveriges Radio, om den danske pianisten och underhållaren Victor Borge. Intervjuare: Kristina Bennet Westre.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Stig Hansén

I "Wallraff" frågar journalisten Stig Hansén ut den tyske författaren Günter Wallraff om moral och etik, och denne berättar öppet om sina bevekelsegrunder, valet av roller och om sina drömmar. Intervjuare: Anna Maria Höglund.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Pia Gadd

I "Frillor, fruar och herrar" tittar journalisten Pia Gadd närmare på frilloväsendet som under flera hundra år var en helt öppen företeelse och som också kunde ha maktpolitisk påverkan. Vem var frillan och vad betydde hon för sin samtid? Intervjuare: Antonio de la Cruz.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

David Eberhard

I "Ingen tar skit i de lättkränktas land" reder psykiatern David Eberhard ut varför vi, trots att vi lever i världens mest rättvisa land, allt oftare känner oss kränkta. Intervjuare: Erik Gandini.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Tilde Björfors

I "Inuti ett cirkushjärta" av Cirkus Cirkörs grundare Tilde Björfors följer vi Cirkus Cirkör som 1995 formulerade visionen om att förändra världen genom nycirkus. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Joel Dahlberg

Intervju med ekonomijournalisten Joel Dahlberg om hans bok "Bankbluffen", i vilken han granskar storbankernas tjänster som ofta innebär att kunderna betalar mer än de egentligen behöver.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sverker Sörlin om Den blinde skaparen

"Den blinde skaparen" av idéhistorikern Sverker Sörlin handlar om vetenskapsmannen Charles Darwin, urtypen för det ensamma geniet. Intervjuare: Eva Hamilton.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Björn Höglund

I "Alla spelar spel" skildrar kulturjournalisten Björn Höglund sällskapsspelens historia. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Klas Hallberg

I "YCDBRALAI", som ska utläsas som You Can't Do Business Running Around Like An Idiot, berättar författaren och föreläsaren Klas Hallberg om att få saker och ting gjorda. Intervjuare: Lena Scherman.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2011
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hooman Majd

I "Irans dubbla ansikte" av Hooman Majd möter vi den sekulära storstadseliten och den fattiga jordbrukarmajoriteten. Deras land är storslaget, komplext och motsägelsefullt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kristoffer Ahlström

Med "Magkänslans anatomi" vill journalisten Kristoffer Ahlström kartlägga de psykologiska mekanismer som ligger bakom hur vi fattar våra beslut. Vad krävs för att de beslut vi slutligen tar skulle kunna bli mycket bättre? Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lotta Schüllerqvist

"Marnas hemlighet" av journalisten Lotta Schüllerqvist vill visa det Gaza som finns bortom dramatiska bilder och rapporter om våld. Här möter vi människor i deras vardag med sina drömmar och okuvliga hopp. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sören Sommelius

"Från King till Obama" av kulturjournalisten Sören Sommelius tar upp de svartas kamp för sina medborgerliga rättigheter i det "civiliserade" USA. Rasåtskillnader är inte så långt bort som många tror. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ernst Brunner

I "Anckarström och kungamordet" tecknar författaren Ernst Brunner ett porträtt av Gustav III:s mördare. Jacob Johan Anckarström var ansedd som en brutal person i Sverige, men som ett moraliskt föredöme ute i Europa. Vilken är den sanna bilden? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Dilek Baladiz

"I hederns skugga" av socionomen Dilek Baladiz kommer unga män som är uppvuxna med hedersnormer till tals. Vilka krav och förväntningar har deras familjer på dem som bröder och som blivande äkta män och pappor? Intervjuare: Thord Eriksson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Thomas Anderberg

"Den stora konstsvindeln" av kritikern och filosofidocenten Thomas Anderberg handlar om Andy Warhols Brillolåda som skulle säljas på Stockholms Auktionsverk. Försäljningen stoppades sedan märkliga omständigheter framkommit. Intervjuare: Ulrik Petersson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Birgitta Kimber

"Att stå ut med busungar" av specialläraren och psykoterapeuten Birgitta Kimber handlar om att bemöta barn som skolkar, bråkar, stör eller på annat sätt visar att de inte mår bra. Här bygger metoden på att det skapas en allians mellan föräldrar och skola. Intervjuare: Thord Eriksson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Görrel Espelund

"8 kvinnor som skapat världsrubriker" av journalisten Görrel Espelund handlar om det manliga maktmonopol som håller på att brytas. Men vilken skillnad gör egentligen kvinnliga ledare? Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kjell Albin Abrahamson

"Så länge du lever" av radiojournalisten Kjell Albin Abrahamson handlar om samtal mellan honom själv och kollegan Kerstin Bodell - två människor som vill prata om något annat än sina sjukdomar. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jonas Söderström

"Jävla skitsystem!" av informationsarkitekten Jonas Söderström tar upp undermåliga datasystem ur ett arbetsmiljöperspektiv. Vad är det som stressar dig på jobbet? Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Steve Sjöquist

"Fotspår" av författaren och föreläsaren Steve Sjöquist handlar om livet som hiv-positiv i dagens Sverige. Vad händer när vi vågar möta medmänniskor utanför de konventionella ramarna? Steve Sjöquist intervjuas av Gabriella Ahlström.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Disa Håstad

"Frihetens frestelser" av den före detta utrikeskorrespondenten Disa Håstad handlar om huruvida de nya stater som bildats i Centralasien efter murens fall och kommunismens sammanbrott kommer att formas till fredliga och demokratiska stater. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bengt Göransson

I "Tankar om politik" vill den före detta skol- och kulturministern Bengt Göransson uppmana till eftertanke och nyansering i ett medialt klimat som ställer allt högre krav på politikern och medborgaren. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kristina Engwall

"Frivillig barnlöshet" handlar om den fråga som de flesta någon gång i livet behöver ta ställning till. Situationerna när det passar, eller inte passar, att skaffa barn omges av starka normer och föreställningar. En av bokens två redaktörer, historikern Kristina Engwall, intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2012
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Nisse Simonson

I "Glöm inte minnet" berättar läkaren Nisse Simonson om vår snillrika hjärna utifrån nyckelorden minnet och glömskan. Han bjuder också på olika fallbeskrivningar och berättar om det senaste inom minnesforskningen. Intervjuare: Aina Bergvall.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Dan Josefsson

"Den mörka hemligheten" av journalisten Dan Josefsson och psykologen Egil Linge vänder sig till alla som märker att det är något som inte stämmer när de försöker skapa, eller leva i, nära relationer, och till dem vars förflutna hindrar dem från att leva det liv de vill leva. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jan Jörnmark

"Avgrunden" av ekonomhistorikern Jan Jörnmark och bildkonstnären Annika von Hausswolff är en undersökning i efterdyningarna av kollaps, skenande statsskulder och ödeplatser. Hur sätter kapitalismen spår i geografin? Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Åsa Moberg

Vad är väninneskap - ett ord som inte ens finns? I "Väninnorna och jag" har författaren Åsa Moberg samlat exempel ur sitt eget och åtta nära väninnors liv. I fritt flödande och mycket spontana intervjuer diskuterar de väninneskapets natur. Intervjuare: Ann Lagerström.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bo Bergström

Vi upplever just nu en gigantisk fotoboom och det är många som är nyfikna på den kommunikativa sidan av fotograferandet. I "Bild & budskap" skriver Bo Bergström om triangeldramat mellan beställaren, fotografen och betraktaren. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Fatima Bremmer

I "De sista tanterna" har Fatima Bremmer och fotograf Magnus Wennman klivit in i tanternas värld. De har följt med Ebba, 85, på syjunta och Maj-Britt, 82, till Salong Fleur. Boken tar upp ämnen som husmorsideal och familjepolitik, ger bakgrund till tanternas karakteristiska inredning, frisyr, klädstil och fritidsintressen.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Åke Holmquist

I "Beethoven" av Åke Holmquist möter vi Ludwig van Beethovens (1770-1827) unika konstnärskap och tragiska liv som personifierade romantikens begrepp om ett geni. Han blev en legend redan under sin livstid, beundrad och ifrågasatt, utmanande och oroande. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Leif GW Persson

I "Gustavs grabb" berättar Leif GW Persson i romanform om sitt eget liv, om hela klassresan från uppväxten i arbetarkvarteren på Gärdet i Stockholm till livet idag. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kenneth Kauppi

Ett fritidshus kan ligga nästan varsomhelst. Och se ut hur som helst. Det som gör fritidshusen i "Arkitektens fritidshus" av Kenneth Kauppi så speciella är att de bebos av personer som i sitt dagliga värv bland annat skapar vackra, trivsamma miljöer åt andra. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Birgitta Forsman

I " Gudlös etik" argumenterar Birgitta Forsman för att etiken måste befrias ur religionens tvångströja. De religiösa moralreglerna är inte så bra som många vill tro, och sökandet efter svar på dagens moralfrågor i uråldriga skrifter är en usel metod att bedriva etik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Anders Andrén

"Det medeltida Gotland" av arkeologiprofessorn Anders Andrén tar upp öns dramatiska historia och dess spår av en svunnen storhetstid. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lena Granqvist

Under ett helt liv står en akademiker inför många val som får betydelse för livets sammanlagda inkomst. "Livslön", av bland andra Lena Granqvist, är tänkt som en vägledare för alla som vill veta mer om detta begrepp. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Tommy Deogan

"Män av våld" av Tommy Deogan tar upp dagens huligankultur i Sverige. Hur ska denna ständigt växande rörelse bemötas? Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Patricia Lorenzoni

I "Mama Dolly" av idéhistorikern Patricia Lorenzoni möter vi lyckliga, tragiska och parodiska modersgestalter. Vi har alla en relation till mödrar, om inte annat så till vår egen. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Göran Bexell

"Akademiska värden visar vägen" av Göran Bexell tar upp universitetens roll som en av samhällets främsta drivkrafter för utveckling och förnyelse. Författaren är professor i etik och före detta rektor för Lunds universitet. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2013
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jäkla människa

Hur hanterar man jobbiga människor i vardagen och på jobbet? Psykologerna Mattias Lundberg och Anders Wahlberg vill med ”Jäkla människa! - en handbok i hur du hanterar jobbiga människor på arbetet” ge oss verktygen. Mattias Lundberg intervjuas av Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Främling, vad döljer du för mig?

Rasism utförs oftast inte av monster. Den utförs av sådana som du och jag, välintegrerad och så kamouflerad att vi ofta inte ser den. Marcus Priftis, författare och spoken word-artist, hävdar att vi alla, mer eller mindre, gör oss skyldiga till sådan här vardagsrasism. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sveriges historia 1830-1920

I ”Sveriges historia: 1830-1920” beskriver Bo Stråth, professor i historia vid Helsingfors universitet, en period präglad av framtidstro och industrialism, men också av konflikter mellan kungamakt och folkstyre, mellan arbetare och arbetsgivare. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En dos stryknin

Snövit, Madame Bovary och pastor Gregorius är bara några exempel på personer i litteraturen som har förgiftats. I ”En dos stryknin” ger Olle Matsson, professor i kemi vid Uppsala universitet, en bred kulturhistorisk och naturvetenskaplig skildring av gifter och giftmord i litteraturen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den siste resenären

Tomas Löfström skriver i "Den siste resenären” om den bortglömde Torgny Sommelius som utvecklade reseskildringen under 50-talet. Journalisten och författaren Torgny Sommelius följde ett eget spår. Han skrev om resenärens ensamhet och blandade dokumentära reportage med fiktion. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Alltings mått

Vad är värdet av humaniora? Inom universiteten och forskningspolitiken har debatten om humaniora länge varit låst i två positioner. I ”Alltings mått” hävdar idéhistorikerna Anders Ekström och Sverker Sörlin att humanistisk kunskap redan idag spelar en betydligt större roll än vad som erkänns. Anders Ekström intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sveriges historia 1920-1965

Det Sverige som beskrivs i ”Sveriges historia: 1920-1965” är ett land som av sin samtid betraktades med såväl avund som misstro. Medan fattigdomen och arbetslösheten minskar ökar siffrorna för valdeltagande, löneökningar, semesterveckor och pensioner. Yvonne Hirdman intervjuas av Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Route 66

”Route 66 och den amerikanska drömmen” av Peter Kadhammar beskriver ett Amerika långt från den amerikanska drömmen. Kadhammar reser från Oklahoma till Kalifornien. Han stannar till i småstäder och pratar med folk på bensinmackar, härbärgen och i soppköer. Han ser ett land i förfall. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lärarens retorik

Hans Gunnarsons retoriska verktyg kan användas i klassrum, vid konferenser och i möte med föräldrar. "Lärarens retorik" är tänkt att utveckla såväl den egna som elevernas förmåga att kommunicera. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Maten och makten

Samtidigt som efterfrågan på mat i världen ökar blir de svenska bönderna allt färre. Vilka blir följderna av att Sverige ställer sig utanför den globala matproduktionen? Christer Isaksson intervjuas av Susanna Baltscheffsky.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mitt grymma öde

"Mitt grymma öde - roman" av Carl-Michael Edenborg är en ocensurerad berättelse. Det är kompositören Händel som själv får föra ordet. Han ansågs vara tidens största kompositör, men uppfattades också som fet, ful, snål och lynnig. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kongo - en historia

David van Reybrouck skildrar Demokratiska republiken Kongos utveckling från och med 1850. Det är en historia om exploatering, kolonisering och folkmord. Men också om människors förmåga att se framåt under de mest exceptionella omständigheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kryp

I John Hallméns närgångna fotografier får vi uppleva krypens värld i makroperspektiv - håriga flugor, slitna skalbaggar och färgstarka flicksländor täckta av daggens droppar. Det blir som en upptäcktsfärd till en främmande civilisation. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Godkänt?

Svenska elevers resultat i internationella mätningar blir allt sämre. I ”Godkänt? – en reportagebok om den svenska skolan” försöker reportern Emma Leijnse ta reda på varför. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Limbo

Vad gör en förälder med en 20-åring som tillbringar nätterna framför datorn och sover halva dagarna? Helene Lumholdt och Karin Enqvist har skrivit ”Limbo : en bok om dem som fastnat i entrén till vuxenvärlden till deras oroliga, arga och vilsna föräldrar”. Författarna vill visa på en väg framåt. Helene Lumholdt intervjuas av Hélène Benno.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2014
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Katastrofdoktorn

Johan von Schreeb har 25 års erfarenhet av att arbeta som kirurg på slagfält. "Katastrofdoktorn" handlar om varför han har sökt sig till platser som andra hjälporganisationer flyr. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Civilsamhället klämt mellan stat och kapital

Lars Trägårdh och hans medförfattare har analyserat centrala framtidsfrågor. I "Civilsamhället klämt mellan stat och kapital" synas utmaningar, som när det homogena folkhemmet ska övergå till ett pluralistiskt medborgarsamhälle. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju så jävla easy going

Jenny Jägerfelds roman ”Jag är så jävla easy going” handlar om 18-åriga Joanna som har adhd, är ganska impulsiv och inte alltid så genomtänkt. Men diagnosen är inget större problem så länge hon äter sin medicin. Men när familjen inte längre har råd med den och Joanna blir kär i Audrey blir det värre. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Giv mig, min son, ditt hjärta

Eskil Franck växte upp i en familj där prästämbetet gått i arv i generationer, och själv vigdes han till präst som mycket ung. Han blir framgångsrik inom kyrkan men kämpar mot tvivel. I ”Giv mig, min son, ditt hjärta” skriver han om vägen bort från tron och kyrkan och ut mot ovissheten. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En halv sanning är också en lögn

Journalisten Hanne Kjöller uppmärksammar fall i media där hon menar att läsare och tittare har vilseförts. I "En halv sanning är också en lögn" ger hon sin kritiska syn på delar av journalistkårens förhållningssätt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lappväsendet

Utnämnandet av Adolf Suwe till lappfogde år 1885 var första steget mot bildandet av myndigheten lappväsendet. I ”Lappväsendet” skriver Patrik Lantto bland annat om hur lapptjänstemännen agerade, hur samerna betraktades och om lappväsendets funktion i statens samepolitik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Organ till salu

I ”Organ till salu” skriver etnologen Susanne Lundin om organhandelns dunkla värld där desperata patienter utgör små bitar i ett stort pussel. Hon skildrar en växande marknad någonstans mellan medicinsk spetskompetens och människohandel. Intervjuare: Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Plundrarna

Under 1930- och 40-talen stal nazisterna miljontals konstverk. Mycket hittades vid krigsslutet men en del försvann för att komma fram i ljuset igen långt senare. I ”Plundrarna” skriver Anders Rydell om nazisternas besatthet av konst och om dagens bittra kamp om rätten till den ”försvunna” konsten. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Det nya Afrika

Den ekonomiska utvecklingen i Afrika förbises ofta till förmån för gamla stereotyper. I ”Det nya Afrika” skriver SVT:s korrespondent Erika Bjerström om ett Afrika där fattigdomen minskar, demokratin är på uppgång och utvecklingen av sjukhus, utbildning och vägar drivs på av en allt större medelklass. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vina Vinas vargpinne

I Jujja Wieslanders barnbok ”Vina Vinas vargpinne” hittar Vina Vina en pinne. Den kan bli både motorsåg och metspö men är framför allt användbar när vargen kommer. Jujja Wieslander intervjuas av Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

På andra sidan oss

Max Bergander, 26 år gammal, skriver i diktsamlingen "På andra sidan oss" om de känslor han hade när han separerade från sin dotters mamma och hennes tidigare barn. Det handlar om rädsla och skam, men också om glädjen över att ha tagit ett beslut för att förändra sitt liv. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ingens mamma

I antologin ”Ingens mamma – tolv kvinnor om barnfrihet” skriver kvinnor som av olika skäl valt att inte få barn. Kvinnor som valt att sterilisera sig, som tycker att klimakteriet är befriande och som vänder sig mot den kulturella press samhället sätter på kvinnor att bli mammor. Anna Lindman intervjuar bokens redaktör Josefine Adolfsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Eremiten i Paris

Den rumänske filosofen Emil Cioran föddes i Rumänien 1911 och kom till Paris 1937. I ”Eremiten i Paris” vill Tobias Dahlkvist visa hur Cioran förvandlar den teoretiska pessimismen till en levnadskonst. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Som om vi hade glömt

Journalisten Daniel Poohl berättar om sin uppväxt i början av 1990-talet. När flyktingar från inbördeskriget i Jugoslavien flyttar till den lilla orten blir Daniel lycklig. Men i mellanstadieklassen uppstår en konflikt, likt den som pågår i övriga Sverige, när flera i klassen börjar kalla sig patrioter. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever

Isa Ståhl och Zandra Bergman vill ge unga kunskapen som krävs för att kunna påverka skola och studiesituation. "Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever" visar bland annat vad skolan enligt lag är skyldig att ta ansvar för. Isa Ståhl på Sveriges elevkårer intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2015
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Urban express

Per Schlingmann och Kjell A Nordström guidar oss i vad som händer i världen, staden och med oss människor. "Urban express" är ett collage som beskriver vår tid och hur man själv kan hantera de förändringar som möter oss alla.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

9,3 på Richterskalan

Andreas Norman berättar i sin bok ”9,3 på richterskalan” om hur han som nyss antagen till UD:s diplomatprogram skickades till Thailand dagarna efter tsunamin den 26 december 2004 och oförberedd hamnade mitt i krishanteringen efter en av de värsta naturkatastroferna i modern tid. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När lojaliteten prövas

Anders Carlberg reflekterar i sin bok ”När lojaliteten prövas” över svenska judars relation till den svenska offentligheten och om förhållandet till Israel och israelisk politik. Utgångspunkten är personlig och präglad av egna erfarenheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju svensk

I ”Jag är ju svensk” berättar Cheko och Nalin Pekgul om de ökade motsättningarna mellan konservativa muslimer och mer liberala eller sekulära. I Tensta är arbetslösheten hög och det finns många fördomar som skapar spänningar mellan olika grupper. Nalin Pekgul intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mediekratin - mediernas makt i svenska val

Kent Asp är statsvetare och professor i journalistik. I "Mediekratin - mediernas makt i svenska val" analyserar han mediernas roll inom politiken. Gör medierna egentligen demokratin bättre eller sämre? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vad är bildning

Odd Zschiedrich är bland annat kansliansvarig vid Svenska Akademien. I boken ”Vad är bildning” resonerar han kring hur begreppet bildning används i olika sammanhang. Finns det olika slags bildning och vad är allmänbildning? Har bildningsbegreppet förändrats över tid? Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Gymnasiet som marknad

Inom skolvärlden har marknadsföring blivit viktig sedan det beslutades att främja skolval och skolors frihet att utforma sin verksamhet. Lisbeth Lundahl reflekterar i "Gymnasiet som marknad" över den ökade konkurrensen mellan skolorna. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bibliotekarien som medpedagog

Sofia Malmberg är bibliotekarie på Adolf Fredriks musikklasser. I "Bibliotekarien som medpedagog" ger hon konkreta exempel på hur en pedagogisk skolbiblioteksverksamhet skapas. Även om hur man kan fungera som medpedagog i ämnesövergripande projekt. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag bara tvingar mig lite

”Jag bara tvingar mig lite” är en självbiografisk roman skriven av Maja-Stina Fransson. I den får vi följa Minna som barn, tonåring och ung kvinna. Vi får läsa hennes dagbok och följa med in i terapirummet. Hon har tvångstankar. I boken skildras det med allvar, men också med en viss komik som ett liv med tvångstankar kan innebära. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När jag inte hade nåt

Ison Glasgow är en av Sveriges mest hyllade hiphopartister. Han berättar i "När jag inte hade nåt" om sin uppväxt och hur den format honom till den han är idag. Han berättar om utanförskap, utsatthet och ett starkt band till sin mor. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Cornelis - en liten bok om vänskap

Agneta Brunius berättar i ”Cornelis – en liten bok om vänskap” om sin vänskap med Cornelis Vreeswijk. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

De nya dödssynderna

I "De nya dödssynderna" får vi reda på egenskaperna som svenska folket anser vara de sämsta. Stefan Einhorn presenterar resultaten från en opinionsundersökning och illustrerar med historier ur sitt liv. Intervjuare: Behrang Miri.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Facebookpolisen

Genom sina personliga och humoristiska inlägg på Växjö/Alvestapolisens Facebooksida har Scott Goodwin fått mycket uppmärksamhet. ”Facebookpolisen” är den ocensurerade bokversionen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Twitterboken

Sophia Sundberg, föreläser och utbildar i Twitter. I Twitterboken ger hon tips från första kvittret till att flyga fritt, och om hur man kan tänka strategiskt i sitt twitteranvändande. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den nya amerikanska maten

Emil Arvidson och Martin Gelin berättar i ”Den nya amerikanska maten” om den revolution som skett i amerikansk matkultur. Emil Arvidson intervjuas av John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - När rättigheter krockar

Rättigheter på lokal nivå

Kommunalrådet Lennart Bondeson (KD) informerar om de satsningar kring mänskliga rättigheter som görs i Örebro kommun. Ofta tänker vi att mänskliga rättigheter rör andra delar av världen, men frågan om mänskliga rättigheter måste finnas med i det dagliga arbetet och den dagliga politiken, menar han. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Örebro läns museum.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnaministeriet dokumentär

Vi ska heta "Syrian hope"

Hur gör man för att få folk att förstå vad det egentligen är som händer i Syrien? Radia, Malak och Marwa har startat föreningen ”Syrian Hope” som på olika sätt försöker väcka folks medvetenhet. Men att få folk att engagera sig och göra något är inte alltid så lätt.

Fråga oss