Titta

En bok, en författare

En bok, en författare (2013)

Om En bok, en författare (2013)

Den rika utgivningen av svensk och utländsk facklitteratur hamnar i fokus då vi i varje program möter en aktuell författare som intervjuas om sin bok och dess ämne. Böckerna handlar om vitt skilda ämnen som till exempel media, historia, politik, samhälle, naturvetenskap, konst och kultur. Sändningsår 2013.

Till första programmet

En bok, en författare : Operation NorrskenDela
  1. Författaren Christoph Andersson-

  2. -har följt utvecklingen av nazism
    och främlingsfientlighet i Europa.

  3. I "Operation Norrsken - Om Stasi
    och Sverige under kalla kriget"-

  4. -har han hittat information-

  5. -om Stasis tankar på en operation
    mot Sverige, som avblåstes.

  6. Intervjuare är
    journalisten Per Enerud.

  7. -Varför skrev du den här boken?
    -Av två skäl.

  8. Det ena är att det finns så många
    spännande historier från den tiden-

  9. -som förtjänar att berättas
    i den här sammanställda formen.

  10. Dagens generation
    känner kanske inte till dem.

  11. De som var med kan ha glömt dem. Andra
    vill gärna glömma dem.

  12. Det andra skälet är att boken kan tjäna
    som ett underlag för en debatt-

  13. -närmare bestämt om det rimliga
    i att vi i Sverige-

  14. -inte kan ta del av sånt material som
    ligger till grund för min bok här.

  15. Som svensk måste man åka till Berlin och
    plocka fram materialet.

  16. Det är ju ett underbetyg till
    den så omhuldade svenska öppenheten.

  17. -Varför skulle just du skriva den?
    -Ingen annan hade ju gjort det...

  18. ...men mycket som finns i boken
    har jag tidigare tagit upp.

  19. Det gäller journalisten Cats Falcks
    märkliga försvinnande och död 84-85.

  20. Det gjorde jag en P1-dokumentär om
    i början på 2000-talet.

  21. Boforshistorien om krut och sprängämnen
    till Iran och DDR-

  22. -gjorde jag, Bo G. Andersson och Håkan
    Pieniowski en tv-dokumentär om.

  23. Mycket har varit uppe men historierna
    har aldrig berättats till slut.

  24. Det här har varit inne i en process. Nu
    berättar vi från början till slut.

  25. Vi berättar flera, så att man får
    en bild av hur omfattande det var.

  26. Det blev den här boken. Vad betyder
    titeln "Operation Norrsken"?

  27. Det är en svensk översättning
    av tyskans Operation Nordlicht.

  28. Det var en operation som
    Stasi inledde i början på 70-talet-

  29. -där syftet var
    att kompromettera Sverige.

  30. Det var ett väldigt långsiktigt syfte.
    Man skulle ge ut en bok.

  31. På svenska, i Sverige,
    med hjälp av en svensk författare.

  32. Boken skulle handla om Sverige
    under andra världskriget-

  33. -och 30-talet, och det svenska kryperiet
    för Nazityskland.

  34. Från det perspektivet
    ville man få den svenska opinionen-

  35. -att känna "Oj, nu händer det här igen.
    Nu kryper vi för västmakterna."

  36. "Det är ingen neutralitet. Det
    var det inte under kriget heller."

  37. Man hade hoppats att opinionen
    i Sverige skulle växa sig stark.

  38. Man ville undergräva förtroendet
    för regeringen Palme.

  39. Alltihop avblåstes när DDR insåg att de
    kunde ha nytta av Palme i stället.

  40. Du antyder nästan
    att Sverige under Palme-

  41. -kröp för DDR
    i stället för Nazityskland.

  42. Nej, det gör jag inte,
    men det finns saker i boken-

  43. -och i arkiven
    som är anmärkningsvärda.

  44. Hur kunde Bofors hålla på-

  45. -med sina leveranser
    av krut och sprängämnen till Iran-

  46. -via diverse smuggelvägar,
    utan att nåt hände?

  47. Hur kunde Palme så okritiskt besöka DDR
    och hylla Honecker i flera tal?

  48. Varför var Sveriges socialdemokrati inte
    mer kritisk mot DDR?

  49. Den västtyska socialdemokratin SPD var
    det ju.

  50. Så det finns många frågor om regeringen
    Palme och vad den gjorde.

  51. Därför är det en bild på Olof Palme och
    Erich Honecker på omslaget.

  52. Det är ju ett enormt researcharbete
    bakom den här boken.

  53. Berätta. Hur mycket handlar det om,
    pappersmässigt? Ton? Kilo? År?

  54. Det är svårt att säga.

  55. Pappersmässigt rör det sig om åtskilliga
    hyllmeter.

  56. Tidsmässigt började jag med det här
    direkt efter murens fall 1989.

  57. För Sveriges radios räkning
    tittade vi närmare på Bofors.

  58. Det hade framkommit uppgifter
    i Tyskland-

  59. -om dokument som visade
    att Bofors hade gjort affärer-

  60. -som de hade blivit frikända för
    i två svenska rättegångar.

  61. Det var ju intressant. Det fanns
    handlingar i DDR som sa nåt annat-

  62. -än det som sagts i svenska domstolar.
    Så jag började gräva.

  63. Jag gjorde reportage för P1
    om det här då.

  64. Sen har jag sparat mycket material.

  65. Så det är ungefär tjugo år, från och
    till. Jag har sparat och sparat igen.

  66. Sen har jag sorterat för att nån gång
    kunna berätta det här i bokform.

  67. Vi ska komma in
    på de teser du driver-

  68. -men jag är fortfarande nyfiken på hur
    arbetet gick till.

  69. Hade du hypoteser
    som du grävde fram-

  70. -eller föddes idéerna ur det material du
    hade framför dig?

  71. Det senare.

  72. Det är svårt att jobba med hypoteser, de
    är farliga. Man kan styras av dem.

  73. Man har en bild av verkligheten
    som ska bevisas.

  74. Det blir inte bra journalistik.
    Det spännande är-

  75. -att hitta saker och att villkorslöst
    leta efter hur saker hänger ihop.

  76. Där ligger också journalistyrkets stora
    fascination-

  77. -att vi inte vet
    vad vi kommer att hitta i slutändan.

  78. Då måste man hålla huvudet kallt
    och njuta av äventyret.

  79. Det kan ju föra in
    på alla möjliga spår.

  80. Man ska försöka undvika hypoteserna,
    de bestämda inriktningarna-

  81. -om att så och så ska det vara,
    för så är det inte alltid.

  82. Nästan allt källmaterial i den här boken
    kommer från tyska arkiv.

  83. Nej. Det kommer från Riksarkivet,
    National Archives i Washington-

  84. -och från
    många svenska myndighetsarkiv.

  85. Från Socialstyrelsen till polisen. Det
    är inte bara tyska källor.

  86. Det känsliga materialet om Stasi kommer
    självfallet från Tyskland.

  87. Du är kritisk mot hur svenska
    myndigheter hanterar vårt material-

  88. -om Stasis verksamhet i Sverige.
    Vad är du kritisk mot?

  89. Om en svensk journalist
    går till justitiedepartementet-

  90. -eller säkerhetspolisen
    och ber om att få ta del av-

  91. -det svenska materialet från
    kalla kriget om exempelvis Stasi-

  92. -så får vi inte se det. Om vi
    får se det sker det under förbehåll.

  93. Då förpliktigar vi oss till att inte ta
    kontakt med omnämnda personer.

  94. Vi får inte berätta om det
    så att nån kan identifieras.

  95. Personerna får inte sökas upp.

  96. -Det är inte rimligt.
    -Varför inte det?

  97. Därför att om det i de
    svenska dokumenten utpekas personer-

  98. -så är det en journalistisk uppgift att
    fråga dem-

  99. -om varför de finns i de här
    handlingarna och hur de ser på det.

  100. Och vad de tycker om det som står där.
    Vanlig grundläggande källkritik.

  101. Man måste låta människor
    som är utpekade svara på kritiken.

  102. Det är inte möjligt i Sverige,
    för det får man inte.

  103. Svenska myndigheter har väl haft nån
    form av kontroll över DDR-nätverken.

  104. -Har de det?
    -Det vet inte jag.

  105. Om svenska myndigheter
    har haft rapportörer-

  106. -från andra säkerhetstjänster
    så finns det risk att skada-

  107. -existerande nätverk som vi behöver om
    vi lämnar ut handlingar.

  108. Ja, så resonerar svenska myndigheter.
    Men man kan se det på ett annat sätt.

  109. Man kan också resonera så om man vill
    täcka över nåt som man har gjort fel.

  110. Då är det bra att föra
    den här typen av sekretessresonemang.

  111. Ser man på Bofors är frågan varför
    säkerhetsavdelningen inte reagerar-

  112. -när medarbetare åker till Östberlin och
    diskuterar krigskapaciteter-

  113. -vad Bofors skulle kunna producera under
    krig. Varför ingriper man inte?

  114. Och vi har
    Stasi-prästen uppe i Burträsk-

  115. -en östtysk eller österrikisk person som
    kommer till Sverige.

  116. Han utbildar sig i teologi i Lund
    och är i själva verket Stasi-agent.

  117. I hans fall fanns det indikationer redan
    på 70-talet.

  118. Försvarsstaben har upptäckt att
    nåt inte stämmer och meddelar Säpo.

  119. Det händer ingenting.

  120. I stället kan det flyktingspionage som
    prästen ägnar sig åt...fortsätta-

  121. -alltså spioneri på östtyska och
    östeuropiska flyktingar i Sverige.

  122. Man kan fråga sig:
    Hur är detta möjligt?

  123. Vi ska gå över till ämnet som boken
    handlar om. Du beskriver en...

  124. ...liten bukett utav konkreta
    Stasioperationer i Sverige.

  125. Berätta mer. Vad var det som pågick?

  126. Frågan är var man ska börja
    när det gäller de här operationerna.

  127. Jag berättar här om Bofors,
    som jag precis har varit inne på.

  128. Det är egentligen en av de större
    affärerna vid den här tiden.

  129. Bofors vill leverera
    krut och sprängämnen till Iran-

  130. -men kan inte p.g.a. kriget
    mellan Iran och Irak.

  131. Den svenska regeringen säger ifrån.

  132. Den är inte en socialdemokratisk
    regering, utan en liberal.

  133. Men det är inte så lätt
    att bara avblåsa sånt här.

  134. I det läget uppstår en situation
    där ansvariga på Bofors-

  135. -kommer fram med idén
    att låta oss ta hjälp av DDR-

  136. -och bulvanföretag i Finland
    för att få i väg det.

  137. Så man skickar stora mängder till
    Österrike - krut och sprängämnen.

  138. Det får man till Österrike,
    för det är ett neutralt land.

  139. Sen skickas det här vidare till Finland,
    vilket är väldigt konstigt.

  140. Från Sverige till Österrike till
    Finland. Tågsätten försvinner i DDR.

  141. Allt skeppas ut via Rostock.

  142. Det kan också ha flugits ut
    med iranska jumbojets-

  143. -från flygplatsen Schönefeld
    i Berlin till Iran.

  144. Samtidigt som Olof Palme
    var fredsmäklare i kriget...

  145. -...så sålde vi krut till Iran.
    -I princip.

  146. Sen upptäcker östtyskarna
    att det är en marknad för dem.

  147. Irak–Iran-kriget. "Det kan vi tjäna
    pengar på. Vi behöver hårdvaluta."

  148. DDR börjar sälja ut en del av sin
    krigsmateriel till det här kriget.

  149. Man har två bolag. Det ena östtyska
    bolaget säljer till iranierna-

  150. -det andra till irakierna, i lika stora
    mängder, så att ingen vinner.

  151. Det gör ju nån om nån får för mycket.
    Leveranserna hålls på en vettig nivå.

  152. Svenska privata företag
    tjänar pengar på samma handel.

  153. Ja, Bofors gör det definitivt eftersom
    de är inne på Iran-spåret.

  154. Det här är ju en affärsidé om hur
    man tjänar stora pengar på ett krig.

  155. Det kan man inte utan vidare-

  156. -om inte Stasi finns med
    och välsignar det hela.

  157. Så Sverige
    var en ganska användbar plats-

  158. -att arbeta på för Stasis verksamhet-

  159. -både för inflytande
    och hårdvalutegenerering.

  160. Ja, på grund av pengarna.

  161. Personerna som arbetade vid Bofors vid
    det här tillfället-

  162. -var inga kommunister eller folk
    som gick i FNL-demonstrationer.

  163. Det var inga såna personer. Den enda
    drivkraften var att tjäna pengar.

  164. Väldigt mycket pengar.
    Det var drivkraften bakom det hela.

  165. När vi fokuserar på hur svenska
    kommunister hyllade regimerna-

  166. -i Östeuropa så är det en riktig bild,
    men det finns också de andra.

  167. Affärsmännen och andra företag.

  168. En fråga som man kan ställa sig
    är i vilken utsträckning-

  169. -svenska företags affärer
    med DDR-

  170. -har hjälpt till att hålla regimen
    vid makten fram till murens fall.

  171. Hade den kunnat falla tidigare om de
    inte hade fått det ekonomiska stödet-

  172. -affärshjälpen,
    provisionerna i form av hårdvaluta.

  173. Så du säger att svenskt kapital
    och svenska statsmakters...

  174. ...samarbete med DDR
    var mycket mer värt än...

  175. ...att Lars Ohly
    hyllade DDR:s politik.

  176. Det spelade självfallet också roll, men
    det gav inte hårdvaluta.

  177. Med det gjorde Bofors, Asea
    och många andra svenska företag.

  178. Du beskriver en av de agenter
    som du har identifierat.

  179. Det är en person som står nära
    den svenska socialdemokratin.

  180. Hur pass mycket inflytande hade DDR över
    svensk utrikespolitik?

  181. Det där är svårt att säga.

  182. Det är nåt som en sanningskommission
    borde undersöka närmare.

  183. Vi vet inte hur det var.

  184. Vi vet inte heller hur det var
    i förhållande till de agenter som...

  185. ...som DDR hade i Sverige,
    hur de opererade.

  186. Men generellt måste man säga
    att DDR fram till murens fall-

  187. -hade stort kulturellt inflytande
    i Sverige.

  188. Det går bitvis ihop med Operation
    Norrsken, som ägde rum på 70-talet.

  189. Man skulle ge ut en bok
    om andra världskriget-

  190. -men egentligen om kalla kriget.

  191. Den vägen
    fick östtyskarna upp ögonen för-

  192. -hur de tyska nazisterna
    hade utövat inflytande på Sverige.

  193. De kände inte till det så här noga
    innan. De gick in i gamla naziarkiv.

  194. De ser hur nazisterna gjorde: "Metoden
    är förträfflig, vi gör så."

  195. Efter Norrsken
    intensifieras det här-

  196. -ungefär på samma sätt som nazisterna
    gjorde på 30- och 40-talen.

  197. Funkade det inte åt bägge hållen? Även
    Sverige påverkade ju DDR.

  198. Svensk kulturpolitik,
    svensk litteratur kröp ju in i DDR.

  199. Vi hade väl våra agenter också i DDR som
    påverkade den staten.

  200. Och vilken stat
    existerar fortfarande?

  201. Om vi nu hade svenska agenter,
    vilket är sannolikt-

  202. -varför skulle vi inte kunna prata
    om det? Varför kommer det inte fram?

  203. Det hör ju hemma i offentligheten
    att bedöma en tid och vad som hände.

  204. Det efterlyser jag.
    Även den svenska sidan är intressant.

  205. Jag menar: Är det så självklart att vi
    är offret? Vi kan vara förövare-

  206. -en av de faktorer som ledde till att en
    erkänd stat, DDR, inte existerar.

  207. Har du uppfattat Sverige
    som offer i min bok?

  208. I någon mån, ja. Vi har en politisk sfär
    som verkar påverkas av-

  209. -tyska intressen som spelar på oss som
    på en dockspelare.

  210. Det gör de ju för att de tjänar
    på det. Det är ett ömsesidigt spel.

  211. Men läser du boken som att Sverige
    skulle vara ett offer är det inte så.

  212. Sverige är också med i det spelet.

  213. Det är inte så att de här affärerna som
    ägde rum på 80-talet-

  214. -enkom beror på att
    DDR var så oerhört skickliga.

  215. Det är klart att Olof Palme
    och många andra ser sina chanser...

  216. ...att påverka, göra affärer och skaffa
    sig politiska kontakter också.

  217. Självfallet.

  218. En annan operation som är intressant-

  219. -är Roy Andersson
    och hans legendariska aids-film.

  220. Du hävdar att han blev blåst av DDR när
    han i en film om aids hävdar-

  221. -att sjukdomen har sina rötter
    i amerikanska experiment.

  222. -Hur gick det här till?
    -Det är en operation...

  223. ...som iscensattes av
    en särskild enhet inom Stasi...

  224. ...inom Stasis utlandsspionage,
    som hette X.

  225. De sysslade uteslutande med
    desinformation.

  226. Operationen gjorde de med ryska KGB.

  227. Syftet var
    att få allmänheten i väst att tro-

  228. -att aids-viruset hade framställts
    i amerikanska militära laboratorier-

  229. -och att man hade gjort experiment med
    fångar i amerikanska fängelser.

  230. När de släpptes fria så spred de
    och tog med sig viruset ut-

  231. -och överförde det till andra genom
    sexuella kontakter. Det var idén.

  232. Det här skulle man försöka lansera genom
    en östtysk professor-

  233. -som inte visste hur det hängde ihop men
    var intresserad av idéerna.

  234. Han fick resa i väst. Han utvecklade en
    egen vetenskaplig teori-

  235. -utifrån materialet
    Stasi ställde till förfogande.

  236. Det här kommer ut i media i väst.

  237. Det är många journalister som nappar.
    Det skrivs många artiklar.

  238. En som nappar är Roy Andersson,
    prisbelönt svensk filmare.

  239. Kapitlet skiljer sig från de andra.

  240. Här är det inte
    samma grundliga dokumentation.

  241. Ditt resonemang bygger på en bok
    som två ex-Stasiagenter skrivit-

  242. -om händelser som ligger
    tio-femton år tillbaka i tiden.

  243. Hamnar inte du i samma situation?

  244. De har ett intresse av att glorifiera
    sitt förflutna för att bli hjältar.

  245. -Nåt slags storhet.
    -Nu är det ju inte så.

  246. Utan jag har också dokument
    från Stasiarkivet.

  247. Jag fick höra det här på 90-talet
    när jag gjorde research om Bofors-

  248. -att det här var i omlopp, att det hade
    hittats på av Stasis enhet X.

  249. Jag tyckte
    att det var jätteintressant.

  250. Men då fanns inte annan dokumentation
    som styrkte det som sas.

  251. Därför fick jag
    vänta ganska lång tid för att få det.

  252. Det hade aldrig gått att göra
    om det inte också hade funnits-

  253. -nåt som visar
    hur det här hade gått till.

  254. Det hör till saken att Roy Andersson
    fortfarande är övertygad-

  255. -om att det har tillverkats
    i laboratorier, utan bevis för det.

  256. Alla har ju rätt att ha sina idéer. Man
    får tycka att jorden är platt.

  257. Man ska säga
    till Roy Anderssons fördel-

  258. -att om han nu vill göra en film på det
    temat så kan han fritt göra det.

  259. Det är inget problem för honom
    att offentliggöra sina tankar.

  260. Samtidigt finns det all anledning att
    ifrågasätta själva idéerna bakom.

  261. Särskilt när de som var operativt
    ansvariga säger att hittade på allt.

  262. Det finns handlingar som styrker det.

  263. Det här är ju åsikter som
    har cirkulerat i subkulturer länge-

  264. -alldeles utan Stasi.
    Frank Zappa har en sång på temat.

  265. Vi lämnar det ämnet.
    Vi går över till agenterna i Sverige.

  266. Du skildrar framför allt två agenter.

  267. En med täcknamnet "Kungen" och en som
    var präst, som du har nämnt.

  268. -Vad var det här för figurer?
    -Ja... Vi börjar med IM Kungen.

  269. Han var journalist
    och jobbade inom A-pressen.

  270. Och...

  271. Han var ursprungligen faktiskt nazist en
    gång i tiden, under kriget.

  272. Han gjorde en politisk resa
    från att ha varit nazist-

  273. -in i socialdemokratin och ett steg till
    när han började jobba för Stasi.

  274. Det är han.
    Den andra personen är IM Thomas-

  275. -som är den så kallade Stasi-prästen,
    Aleksander Radler i Burträsk.

  276. Han har tydligt gått ut med att han har
    varit Stasiagent fram till 1989.

  277. Prästen i Burträsk
    är det obehagligaste egentligen.

  278. Hans angiveri drabbar flyktingar...

  279. ...på ett väldigt personligt plan.
    Vad gjorde han mer?

  280. Hans främsta uppgift
    när han värvades till Stasi 1965-

  281. -var att spionera på personer
    som antingen tänkte fly från DDR-

  282. -eller på folk i väst
    som skulle hjälpa folk i DDR att fly.

  283. Han skulle se till att Stasi fick
    materialet så att de kunde gripas-

  284. -för republikflykt,
    ett väldigt allvarligt brott.

  285. Det var så hans bana
    hos ministeriet för säkerhet började.

  286. Sen får han, på grund av nitiskt arbete
    åt Stasi, en belöning.

  287. Belöningen är att han ska få komma till
    Sverige och studera i Lund.

  288. Man placerar honom där, inte för att han
    ska uträtta så mycket på en gång-

  289. -förutom att hålla koll på östtyska
    flyktingar, utan för att man på sikt-

  290. -vill slussa in honom som
    inflytelseagent högt upp i samhället.

  291. Man vill att han blir professor,
    en viktig person. Det blir han också.

  292. Han blir professor,
    senast vid Umeå universitet.

  293. -Varför upptäckte inte Säpo honom?
    -Det vill jag också veta.

  294. Försvarsstaben tycks ha gjort jobbet och
    upptäckt att nåt inte stämde-

  295. -med Aleksander Radler,
    och det händer ingenting.

  296. Du har tysk bakgrund.
    Vad har det betytt för ditt arbete?

  297. Det har betytt mycket. Eftersom jag kan
    tyska kan jag läsa materialet.

  298. Jag kan prata med folk.
    Jag kan de sociala koderna.

  299. Det har ju underlättat oerhört jämfört
    med att inte kunna det-

  300. -och vara tvungen att jobba
    med hjälp av tolk-

  301. -och få ett filter mellan mig
    och det jag försöker undersöka.

  302. -Det har varit en fördel.
    -Du hade släkt i DDR.

  303. Hur stämde den familjebilden
    du hade utav DDR-

  304. -med den officiella bilden av DDR
    som det skildrades i Sverige?

  305. -Stämde de överens?
    -Jag minns när jag som tonåring...

  306. ...åkte på min första resa till DDR och
    hälsade på släktingar där.

  307. Politik var ett tabubelagt område.

  308. Det var inget man pratade om,
    om man inte var på tu man hand-

  309. -och ingen kunde lyssna.
    Då kunde man prata...lite.

  310. Det var inget tema för middagsbordet.

  311. Det var inget tema som
    min yngre syssling skulle få höra.

  312. Föräldrarna visste att barnen blev
    pumpade i skolan, på vad man sa.

  313. Så politik var...
    Man drog ett streck över det hela.

  314. Det visar ju hur konstigt det var. För i
    mitt föräldrahem-

  315. -pratade vi politik
    och samhällsfrågor. Det var öppet.

  316. Men där var det väldigt tyst.

  317. -Vad förvånade dig när du skrev?
    -Inget alls.

  318. Det intressanta är de bilder man har.

  319. När jag reser till DDR första gången är
    jag tolv-tretton år.

  320. Jag har med mig en leksak i form av en
    klassisk veteranbil i plast.

  321. Det var nog en Rolls-Royce,
    till min syssling.

  322. Den låg i ett fint paket
    med rosett.

  323. När det blev östtysk gränskontroll, som
    också sköttes av Stasi-

  324. -var det viktigt att kontrollera att jag
    inte hade krigsleksaker med mig.

  325. Sista frågan: Vem vill du
    sätta boken i händerna på?

  326. På alla, faktiskt. Den här boken är
    skriven för folk utan förkunskaper.

  327. Det är spännande historier från
    kalla kriget för dem som var med-

  328. -och för dem som vill lära sig nåt
    om den här tiden-

  329. -och för dem som debatterar varför det
    här ska vara hemligt i Sverige-

  330. -när det är öppet i Tyskland.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Operation Norrsken

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Journalisten Christoph Andersson har i Stasiarkiven hittat information om den östtyska säkerhetspolisens tankar på en operation mot Sverige under namnet Operation Norrsken. Den startade i början av 1970-talet och var tänkt att långsiktigt kompromettera Sverige genom att lyfta upp våra kopplingar till Nazityskland. Det skulle få den svenska opinionen att vända sig mot väst och undergräva förtroendet för regeringen Palme. Men i sista stund avblåstes allt - för att ersättas av en ny plan. Christoph Andersson intervjuas av Per Enerud.

Ämnen:
Samhällskunskap > Politik och statskunskap
Ämnesord:
Historia, Internationella relationer, Juridik, Kalla kriget, Polisväsen, Rättsvetenskap, Sverige, Säkerhetstjänst, Tysklands historia, Östtyskland, Östtyskland. Ministerium für Staatssicherheit, Östtysklands historia
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i En bok, en författare

En bok, en författare (2010)
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Alexander Bard

Intervju med Alexander Bard som tillsammans med Jan Söderqvist skrivit boken "Kroppsmaskinerna" som handlar om vår hjärna som bedragare.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Alf W Johansson

Intervju med Alf W. Johansson, historieprofessor och en av redaktörerna för antologin "Svenska historiker". I boken ges en översikt över hur svenska historiker från medeltiden till våra dagar har tolkat den svenska historien genom tiderna.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Anders Kaliff

"Dracula och hans arv" av arkeologiprofessor Anders Kaliff tar oss med på en resa från 1700-talets vampyrskräck till dagens populärkulturella vampyrmyter. Genom en väl förborgad släkthemlighet har han lyckats finna nya rön om vem den verklige Dracula var. Intervjuare: Kristina Bennet Westre.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Andreas Ekström

Intervju med Andreas Ekström som i "Google-koden" skrivit om företaget som med stor precision berättar precis den historia om sig själv som man vill.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Andreas Malm

I debattboken "Hatet mot muslimer" skriver Andreas Malm om den växande islamofobin och menar att den utbredda fientligheten utgör ett hot mot det öppna samhället. Intervjuare: Lena Scherman.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Anna Josephson

Intervju med neurokirurgen Anna Josephson, som tillsammans med kollegan Lars Olson skrivit boken "Hjärnspark" som handlar om vad som händer med hjärnan när den utsätts för våld.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Annika Borg

"Bibeln på mitt sätt" av teologen, prästen och författaren Annika Borg är en guide till Bibelns texter skriven på ett såväl kärleksfullt som respektlöst sätt. Intervjuare: Mats Svegfors.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Björn af Kleen

Intervju med journalisten Björn af Kleen, som i sin bok "Jorden de ärvde" berättar hur stigande markpriser, sänkta skatter och återupprättat rykte har inneburit en ny skördetid för den markägande adeln i Sverige.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Björn Höglund

I "Alla spelar spel" skildrar kulturjournalisten Björn Höglund sällskapsspelens historia. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Branting

Hjalmar Branting var Sveriges första socialdemokratiska statsminister på 1920-talet. Han spelade en nyckelroll när den allmänna rösträtten drevs igenom 1918. Intervju med Lars Ilshammar som har skrivit en biografi över Branting. Boken ingår i boxen "Sveriges statsministrar under 100 år".

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Britta Wahren

Intervju med professor Britta Wahren som i "Framtidens farliga smitta" bland annat tar upp hur mikroorganismer och sjukdomar tycks utvecklas nästan lika snabbt som människans motmedel. Hur skyddar vi oss bäst mot smittorna?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Börje Ljunggren

Intervju med Börje Ljunggren som i boken "Kina, vår tids drama" skildrar landets utveckling under de senaste decennierna. Under kort tid har Kina vuxit till en stormakt och hur landet fortsätter utvecklas angår oss andra allt mer.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Carlsson

Ingvar Carlsson tillhörde den svenska politikens innersta krets i fyrtio år. Intervju med Rolf Gustavsson som skrivit biografin "Carlsson" som ingår i boxen "Sveriges statsministrar under 100 år".

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Charlotte Sifvert

"Vad gör man när någon dör?" är en handbok som tar upp en mängd av de praktiska frågor som kan uppstå i samband med dödsfall. Här berörs också olika trosuppfattningar och hur synen på döden kan skilja sig åt. Intervjuare: Antonio de la Cruz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Christina Wahldén

Intervju med journalisten Christina Wahldén som i boken "Du kan glömma bort ditt eget barn" skriver om kvinnors utsatthet i väpnade konflikter och i efterkrigssituationer, framför allt i Demokratiska republiken Kongo där det sexuella våldet mot kvinnor är exempellöst i sin grymhet.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
En bok, en författare (2011)
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kristoffer Ahlström

Med "Magkänslans anatomi" vill journalisten Kristoffer Ahlström kartlägga de psykologiska mekanismer som ligger bakom hur vi fattar våra beslut. Vad krävs för att de beslut vi slutligen tar skulle kunna bli mycket bättre? Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lotta Schüllerqvist

"Marnas hemlighet" av journalisten Lotta Schüllerqvist vill visa det Gaza som finns bortom dramatiska bilder och rapporter om våld. Här möter vi människor i deras vardag med sina drömmar och okuvliga hopp. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sören Sommelius

"Från King till Obama" av kulturjournalisten Sören Sommelius tar upp de svartas kamp för sina medborgerliga rättigheter i det "civiliserade" USA. Rasåtskillnader är inte så långt bort som många tror. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jonas Söderström

"Jävla skitsystem!" av informationsarkitekten Jonas Söderström tar upp undermåliga datasystem ur ett arbetsmiljöperspektiv. Vad är det som stressar dig på jobbet? Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Birgitta Almgren

I "Inte bara Stasi" tar tyskprofessorn Birgitta Almgren upp det svenska tankeklimatets kulturella mönster och värderingar under kalla kriget. Hur såg relationerna mellan Sverige och DDR ut? Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ernst Brunner

I "Anckarström och kungamordet" tecknar författaren Ernst Brunner ett porträtt av Gustav III:s mördare. Jacob Johan Anckarström var ansedd som en brutal person i Sverige, men som ett moraliskt föredöme ute i Europa. Vilken är den sanna bilden? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bengt Göransson

I "Tankar om politik" vill den före detta skol- och kulturministern Bengt Göransson uppmana till eftertanke och nyansering i ett medialt klimat som ställer allt högre krav på politikern och medborgaren. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Birgitta Kimber

"Att stå ut med busungar" av specialläraren och psykoterapeuten Birgitta Kimber handlar om att bemöta barn som skolkar, bråkar, stör eller på annat sätt visar att de inte mår bra. Här bygger metoden på att det skapas en allians mellan föräldrar och skola. Intervjuare: Thord Eriksson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Dilek Baladiz

"I hederns skugga" av socionomen Dilek Baladiz kommer unga män som är uppvuxna med hedersnormer till tals. Vilka krav och förväntningar har deras familjer på dem som bröder och som blivande äkta män och pappor? Intervjuare: Thord Eriksson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Görrel Espelund

"8 kvinnor som skapat världsrubriker" av journalisten Görrel Espelund handlar om det manliga maktmonopol som håller på att brytas. Men vilken skillnad gör egentligen kvinnliga ledare? Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hooman Majd

I "Irans dubbla ansikte" av Hooman Majd möter vi den sekulära storstadseliten och den fattiga jordbrukarmajoriteten. Deras land är storslaget, komplext och motsägelsefullt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ingemar Lundkvist

"Det löstagbara sinnet" av vetenskapsjournalisten Ingemar Lundkvist handlar om glasögon. Detta hjälpmedels historia handlar också om läsandets, lärdomens, högfärdens och klarsynthetens emblem. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kjell Albin Abrahamson

"Så länge du lever" av radiojournalisten Kjell Albin Abrahamson handlar om samtal mellan honom själv och kollegan Kerstin Bodell - två människor som vill prata om något annat än sina sjukdomar. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Steve Sjöquist

"Fotspår" av författaren och föreläsaren Steve Sjöquist handlar om livet som hiv-positiv i dagens Sverige. Vad händer när vi vågar möta medmänniskor utanför de konventionella ramarna? Steve Sjöquist intervjuas av Gabriella Ahlström.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Thomas Anderberg

"Den stora konstsvindeln" av kritikern och filosofidocenten Thomas Anderberg handlar om Andy Warhols Brillolåda som skulle säljas på Stockholms Auktionsverk. Försäljningen stoppades sedan märkliga omständigheter framkommit. Intervjuare: Ulrik Petersson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
En bok, en författare (2012)
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Fredrik S. Heffermehl

Har Nobels fredspris blivit ett pris som gagnar politiska och kommersiella intressen? I "Nobels fredspris" granskar advokaten och fredsaktivisten Fredrik S. Heffermehl motiven bakom fredsprisen som delats ut mellan 1901 och 2010. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Fatima Bremmer

I "De sista tanterna" har Fatima Bremmer och fotograf Magnus Wennman klivit in i tanternas värld. De har följt med Ebba, 85, på syjunta och Maj-Britt, 82, till Salong Fleur. Boken tar upp ämnen som husmorsideal och familjepolitik, ger bakgrund till tanternas karakteristiska inredning, frisyr, klädstil och fritidsintressen.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jan Jörnmark

"Avgrunden" av ekonomhistorikern Jan Jörnmark och bildkonstnären Annika von Hausswolff är en undersökning i efterdyningarna av kollaps, skenande statsskulder och ödeplatser. Hur sätter kapitalismen spår i geografin? Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ingemar Härd

I "Efter fem miljoner år av tystnad" utreder Ingemar Härd grundligt frågan om språkets uppkomst och betydelse. Är det grammatik, fräckisar och lägersånger som gjort människan till en bättre överlevare än Tyrannosaurus rex? Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Birgitta Forsman

I " Gudlös etik" argumenterar Birgitta Forsman för att etiken måste befrias ur religionens tvångströja. De religiösa moralreglerna är inte så bra som många vill tro, och sökandet efter svar på dagens moralfrågor i uråldriga skrifter är en usel metod att bedriva etik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bo Bergström

Vi upplever just nu en gigantisk fotoboom och det är många som är nyfikna på den kommunikativa sidan av fotograferandet. I "Bild & budskap" skriver Bo Bergström om triangeldramat mellan beställaren, fotografen och betraktaren. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Dan Josefsson

"Den mörka hemligheten" av journalisten Dan Josefsson och psykologen Egil Linge vänder sig till alla som märker att det är något som inte stämmer när de försöker skapa, eller leva i, nära relationer, och till dem vars förflutna hindrar dem från att leva det liv de vill leva. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ewonne Winblad

"Annonsdrottningen" av journalisten Ewonne Winblad berättar historien om tidningsvärldens mäktigaste kvinna kring förra sekelskiftet, Sofia Gumælius. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kenneth Kauppi

Ett fritidshus kan ligga nästan varsomhelst. Och se ut hur som helst. Det som gör fritidshusen i "Arkitektens fritidshus" av Kenneth Kauppi så speciella är att de bebos av personer som i sitt dagliga värv bland annat skapar vackra, trivsamma miljöer åt andra. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Nisse Simonson

I "Glöm inte minnet" berättar läkaren Nisse Simonson om vår snillrika hjärna utifrån nyckelorden minnet och glömskan. Han bjuder också på olika fallbeskrivningar och berättar om det senaste inom minnesforskningen. Intervjuare: Aina Bergvall.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Åsa Moberg

Vad är väninneskap - ett ord som inte ens finns? I "Väninnorna och jag" har författaren Åsa Moberg samlat exempel ur sitt eget och åtta nära väninnors liv. I fritt flödande och mycket spontana intervjuer diskuterar de väninneskapets natur. Intervjuare: Ann Lagerström.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Leif GW Persson

I "Gustavs grabb" berättar Leif GW Persson i romanform om sitt eget liv, om hela klassresan från uppväxten i arbetarkvarteren på Gärdet i Stockholm till livet idag. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Åke Holmquist

I "Beethoven" av Åke Holmquist möter vi Ludwig van Beethovens (1770-1827) unika konstnärskap och tragiska liv som personifierade romantikens begrepp om ett geni. Han blev en legend redan under sin livstid, beundrad och ifrågasatt, utmanande och oroande. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Anders Andrén

"Det medeltida Gotland" av arkeologiprofessorn Anders Andrén tar upp öns dramatiska historia och dess spår av en svunnen storhetstid. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lena Granqvist

Under ett helt liv står en akademiker inför många val som får betydelse för livets sammanlagda inkomst. "Livslön", av bland andra Lena Granqvist, är tänkt som en vägledare för alla som vill veta mer om detta begrepp. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
En bok, en författare (2013)
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lärarens retorik

Hans Gunnarsons retoriska verktyg kan användas i klassrum, vid konferenser och i möte med föräldrar. "Lärarens retorik" är tänkt att utveckla såväl den egna som elevernas förmåga att kommunicera. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Maten och makten

Samtidigt som efterfrågan på mat i världen ökar blir de svenska bönderna allt färre. Vilka blir följderna av att Sverige ställer sig utanför den globala matproduktionen? Christer Isaksson intervjuas av Susanna Baltscheffsky.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sveriges historia 1830-1920

I ”Sveriges historia: 1830-1920” beskriver Bo Stråth, professor i historia vid Helsingfors universitet, en period präglad av framtidstro och industrialism, men också av konflikter mellan kungamakt och folkstyre, mellan arbetare och arbetsgivare. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En dos stryknin

Snövit, Madame Bovary och pastor Gregorius är bara några exempel på personer i litteraturen som har förgiftats. I ”En dos stryknin” ger Olle Matsson, professor i kemi vid Uppsala universitet, en bred kulturhistorisk och naturvetenskaplig skildring av gifter och giftmord i litteraturen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sveriges historia 1920-1965

Det Sverige som beskrivs i ”Sveriges historia: 1920-1965” är ett land som av sin samtid betraktades med såväl avund som misstro. Medan fattigdomen och arbetslösheten minskar ökar siffrorna för valdeltagande, löneökningar, semesterveckor och pensioner. Yvonne Hirdman intervjuas av Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Alltings mått

Vad är värdet av humaniora? Inom universiteten och forskningspolitiken har debatten om humaniora länge varit låst i två positioner. I ”Alltings mått” hävdar idéhistorikerna Anders Ekström och Sverker Sörlin att humanistisk kunskap redan idag spelar en betydligt större roll än vad som erkänns. Anders Ekström intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den siste resenären

Tomas Löfström skriver i "Den siste resenären” om den bortglömde Torgny Sommelius som utvecklade reseskildringen under 50-talet. Journalisten och författaren Torgny Sommelius följde ett eget spår. Han skrev om resenärens ensamhet och blandade dokumentära reportage med fiktion. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Främling, vad döljer du för mig?

Rasism utförs oftast inte av monster. Den utförs av sådana som du och jag, välintegrerad och så kamouflerad att vi ofta inte ser den. Marcus Priftis, författare och spoken word-artist, hävdar att vi alla, mer eller mindre, gör oss skyldiga till sådan här vardagsrasism. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Furstar och folk i Åbo 1812

I augusti 1812 möts den ryske kejsaren Alexander I och den svenske kronprinsen Karl Johan i Åbo för att diskutera hur de ska bekämpa Napoleon. I ”Furstar och folk i Åbo 2012” berättar historikern Nils Erik Villstrand om mötet som kom att få betydelse för hela Europas framtid.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jäkla människa

Hur hanterar man jobbiga människor i vardagen och på jobbet? Psykologerna Mattias Lundberg och Anders Wahlberg vill med ”Jäkla människa! - en handbok i hur du hanterar jobbiga människor på arbetet” ge oss verktygen. Mattias Lundberg intervjuas av Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kongo - en historia

David van Reybrouck skildrar Demokratiska republiken Kongos utveckling från och med 1850. Det är en historia om exploatering, kolonisering och folkmord. Men också om människors förmåga att se framåt under de mest exceptionella omständigheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kryp

I John Hallméns närgångna fotografier får vi uppleva krypens värld i makroperspektiv - håriga flugor, slitna skalbaggar och färgstarka flicksländor täckta av daggens droppar. Det blir som en upptäcktsfärd till en främmande civilisation. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mitt grymma öde

"Mitt grymma öde - roman" av Carl-Michael Edenborg är en ocensurerad berättelse. Det är kompositören Händel som själv får föra ordet. Han ansågs vara tidens största kompositör, men uppfattades också som fet, ful, snål och lynnig. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Route 66

”Route 66 och den amerikanska drömmen” av Peter Kadhammar beskriver ett Amerika långt från den amerikanska drömmen. Kadhammar reser från Oklahoma till Kalifornien. Han stannar till i småstäder och pratar med folk på bensinmackar, härbärgen och i soppköer. Han ser ett land i förfall. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Blindspår

Är radium ett bra skönhetsmedel? Ligger det gamla Troja i Småland? I ”Blindspår – vetenskap på villovägar” går Peter Olausson igenom en rad intressanta, men som det visat sig, felaktiga vetenskapliga idéer.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
En bok, en författare (2014)
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Katastrofdoktorn

Johan von Schreeb har 25 års erfarenhet av att arbeta som kirurg på slagfält. "Katastrofdoktorn" handlar om varför han har sökt sig till platser som andra hjälporganisationer flyr. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Civilsamhället klämt mellan stat och kapital

Lars Trägårdh och hans medförfattare har analyserat centrala framtidsfrågor. I "Civilsamhället klämt mellan stat och kapital" synas utmaningar, som när det homogena folkhemmet ska övergå till ett pluralistiskt medborgarsamhälle. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju så jävla easy going

Jenny Jägerfelds roman ”Jag är så jävla easy going” handlar om 18-åriga Joanna som har adhd, är ganska impulsiv och inte alltid så genomtänkt. Men diagnosen är inget större problem så länge hon äter sin medicin. Men när familjen inte längre har råd med den och Joanna blir kär i Audrey blir det värre. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Giv mig, min son, ditt hjärta

Eskil Franck växte upp i en familj där prästämbetet gått i arv i generationer, och själv vigdes han till präst som mycket ung. Han blir framgångsrik inom kyrkan men kämpar mot tvivel. I ”Giv mig, min son, ditt hjärta” skriver han om vägen bort från tron och kyrkan och ut mot ovissheten. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En halv sanning är också en lögn

Journalisten Hanne Kjöller uppmärksammar fall i media där hon menar att läsare och tittare har vilseförts. I "En halv sanning är också en lögn" ger hon sin kritiska syn på delar av journalistkårens förhållningssätt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lappväsendet

Utnämnandet av Adolf Suwe till lappfogde år 1885 var första steget mot bildandet av myndigheten lappväsendet. I ”Lappväsendet” skriver Patrik Lantto bland annat om hur lapptjänstemännen agerade, hur samerna betraktades och om lappväsendets funktion i statens samepolitik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Organ till salu

I ”Organ till salu” skriver etnologen Susanne Lundin om organhandelns dunkla värld där desperata patienter utgör små bitar i ett stort pussel. Hon skildrar en växande marknad någonstans mellan medicinsk spetskompetens och människohandel. Intervjuare: Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Plundrarna

Under 1930- och 40-talen stal nazisterna miljontals konstverk. Mycket hittades vid krigsslutet men en del försvann för att komma fram i ljuset igen långt senare. I ”Plundrarna” skriver Anders Rydell om nazisternas besatthet av konst och om dagens bittra kamp om rätten till den ”försvunna” konsten. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Det nya Afrika

Den ekonomiska utvecklingen i Afrika förbises ofta till förmån för gamla stereotyper. I ”Det nya Afrika” skriver SVT:s korrespondent Erika Bjerström om ett Afrika där fattigdomen minskar, demokratin är på uppgång och utvecklingen av sjukhus, utbildning och vägar drivs på av en allt större medelklass. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vina Vinas vargpinne

I Jujja Wieslanders barnbok ”Vina Vinas vargpinne” hittar Vina Vina en pinne. Den kan bli både motorsåg och metspö men är framför allt användbar när vargen kommer. Jujja Wieslander intervjuas av Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

På andra sidan oss

Max Bergander, 26 år gammal, skriver i diktsamlingen "På andra sidan oss" om de känslor han hade när han separerade från sin dotters mamma och hennes tidigare barn. Det handlar om rädsla och skam, men också om glädjen över att ha tagit ett beslut för att förändra sitt liv. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ingens mamma

I antologin ”Ingens mamma – tolv kvinnor om barnfrihet” skriver kvinnor som av olika skäl valt att inte få barn. Kvinnor som valt att sterilisera sig, som tycker att klimakteriet är befriande och som vänder sig mot den kulturella press samhället sätter på kvinnor att bli mammor. Anna Lindman intervjuar bokens redaktör Josefine Adolfsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Eremiten i Paris

Den rumänske filosofen Emil Cioran föddes i Rumänien 1911 och kom till Paris 1937. I ”Eremiten i Paris” vill Tobias Dahlkvist visa hur Cioran förvandlar den teoretiska pessimismen till en levnadskonst. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Som om vi hade glömt

Journalisten Daniel Poohl berättar om sin uppväxt i början av 1990-talet. När flyktingar från inbördeskriget i Jugoslavien flyttar till den lilla orten blir Daniel lycklig. Men i mellanstadieklassen uppstår en konflikt, likt den som pågår i övriga Sverige, när flera i klassen börjar kalla sig patrioter. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever

Isa Ståhl och Zandra Bergman vill ge unga kunskapen som krävs för att kunna påverka skola och studiesituation. "Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever" visar bland annat vad skolan enligt lag är skyldig att ta ansvar för. Isa Ståhl på Sveriges elevkårer intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
En bok, en författare (2015)
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Urban express

Per Schlingmann och Kjell A Nordström guidar oss i vad som händer i världen, staden och med oss människor. "Urban express" är ett collage som beskriver vår tid och hur man själv kan hantera de förändringar som möter oss alla.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

9,3 på Richterskalan

Andreas Norman berättar i sin bok ”9,3 på richterskalan” om hur han som nyss antagen till UD:s diplomatprogram skickades till Thailand dagarna efter tsunamin den 26 december 2004 och oförberedd hamnade mitt i krishanteringen efter en av de värsta naturkatastroferna i modern tid. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När lojaliteten prövas

Anders Carlberg reflekterar i sin bok ”När lojaliteten prövas” över svenska judars relation till den svenska offentligheten och om förhållandet till Israel och israelisk politik. Utgångspunkten är personlig och präglad av egna erfarenheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju svensk

I ”Jag är ju svensk” berättar Cheko och Nalin Pekgul om de ökade motsättningarna mellan konservativa muslimer och mer liberala eller sekulära. I Tensta är arbetslösheten hög och det finns många fördomar som skapar spänningar mellan olika grupper. Nalin Pekgul intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mediekratin - mediernas makt i svenska val

Kent Asp är statsvetare och professor i journalistik. I "Mediekratin - mediernas makt i svenska val" analyserar han mediernas roll inom politiken. Gör medierna egentligen demokratin bättre eller sämre? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vad är bildning

Odd Zschiedrich är bland annat kansliansvarig vid Svenska Akademien. I boken ”Vad är bildning” resonerar han kring hur begreppet bildning används i olika sammanhang. Finns det olika slags bildning och vad är allmänbildning? Har bildningsbegreppet förändrats över tid? Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Gymnasiet som marknad

Inom skolvärlden har marknadsföring blivit viktig sedan det beslutades att främja skolval och skolors frihet att utforma sin verksamhet. Lisbeth Lundahl reflekterar i "Gymnasiet som marknad" över den ökade konkurrensen mellan skolorna. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bibliotekarien som medpedagog

Sofia Malmberg är bibliotekarie på Adolf Fredriks musikklasser. I "Bibliotekarien som medpedagog" ger hon konkreta exempel på hur en pedagogisk skolbiblioteksverksamhet skapas. Även om hur man kan fungera som medpedagog i ämnesövergripande projekt. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag bara tvingar mig lite

”Jag bara tvingar mig lite” är en självbiografisk roman skriven av Maja-Stina Fransson. I den får vi följa Minna som barn, tonåring och ung kvinna. Vi får läsa hennes dagbok och följa med in i terapirummet. Hon har tvångstankar. I boken skildras det med allvar, men också med en viss komik som ett liv med tvångstankar kan innebära. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När jag inte hade nåt

Ison Glasgow är en av Sveriges mest hyllade hiphopartister. Han berättar i "När jag inte hade nåt" om sin uppväxt och hur den format honom till den han är idag. Han berättar om utanförskap, utsatthet och ett starkt band till sin mor. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Cornelis - en liten bok om vänskap

Agneta Brunius berättar i ”Cornelis – en liten bok om vänskap” om sin vänskap med Cornelis Vreeswijk. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

De nya dödssynderna

I "De nya dödssynderna" får vi reda på egenskaperna som svenska folket anser vara de sämsta. Stefan Einhorn presenterar resultaten från en opinionsundersökning och illustrerar med historier ur sitt liv. Intervjuare: Behrang Miri.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Facebookpolisen

Genom sina personliga och humoristiska inlägg på Växjö/Alvestapolisens Facebooksida har Scott Goodwin fått mycket uppmärksamhet. ”Facebookpolisen” är den ocensurerade bokversionen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Twitterboken

Sophia Sundberg, föreläser och utbildar i Twitter. I Twitterboken ger hon tips från första kvittret till att flyga fritt, och om hur man kan tänka strategiskt i sitt twitteranvändande. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den nya amerikanska maten

Emil Arvidson och Martin Gelin berättar i ”Den nya amerikanska maten” om den revolution som skett i amerikansk matkultur. Emil Arvidson intervjuas av John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaUR Samtiden - Barn, mat och hälsa

Bästa bränslet för barn

Barnläkaren och forskaren Anna-Karin Edstedt Bonamy berättar om vilken mat och näring som är bäst för barn, men också hur du skapar förutsättningar för att måltiden ska bli lustfylld och hur du lär dina barn att få bra matvanor. Hon talar om allergier, intolerans och problem med skärmar och smartphones vid måltiderna, varför det kan bli problem med att utesluta gluten i maten och om hur viktigt det är att få ett läkarutlåtande vid exempelvis laktosintolerans och inte skapa egna diagnoser och antaganden. Inspelat i Aula Magna på Stockholms universitet den 14 mars 2016. Arrangör: Konsumentföreningen Stockholm.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaBarnaministeriet dokumentär

Ok, det kanske är mensen

Therese trodde hon var döende när hon först såg de röda fläckarna. Lovisa Haag lotsar oss genom några unga kvinnors upplevelser kring mens. Vi träffar också Eliza som hyllar menskoppen och Kami som har gjort en egen mensblogg.

Fråga oss