Titta

Se hungern!

Se hungern!

Om Se hungern!

Orkar vi se hungern i världen? Nästan en miljard människor har inte tillräckligt med mat. Tre gymnasieungdomar reser till tre av världens fattigaste länder drabbade av hungersnöd. Felicia åker till Nicaragua, Linnea till Burkina Faso och Simon till Bangladesh. De möter hjälparbetare, eldsjälar, invånare mitt i sin osminkade verklighet. FN:s World Food Programme visar vad svält kan bero på och vad som görs för att förhindra detta. Men det är i mötet med en medmänniska som hungern blir verklig. Ingår i Radiohjälpens kampanj Hungerhjälpen.

Till första programmet

Se hungern! : Burkina FasoMaterialDela
  1. Det sägs att man blir mest berörd
    av nyheter som är geografiskt nära.

  2. Katastrofer på nära håll
    är liksom lättare att förstå.

  3. Men om 870 miljoner människor
    världen över lider av hunger-

  4. -är det verkligen
    något man kan blunda för?

  5. Linnea, Felicia och Simon har gjort ett
    val. De ska lämna tryggheten-

  6. -för att resa ut i världen
    och möta hungern.

  7. De är arton år
    och har lovat att inte blunda.

  8. Vid millennieskiftet enades världens
    ledare om att halvera hungern-

  9. -till 2015, formulerat i FN:s
    första millenniemål.

  10. Kort tid återstår, målet kommer inte att
    nås. Vad gör egentligen?

  11. Ni ska åka till tre länder i tre
    världsdelar för att ta reda på:

  12. Vad är hunger? Vad är det som
    orsakar det? Vad kan man göra åt det?

  13. Linnea, Felicia och Simon går
    i Globala gymnasiet i Stockholm.

  14. De ska gå bakom nyhetsbilderna-

  15. -och träffa människor
    som har erfarenhet av hunger.

  16. Felicia åker till Nicaragua.

  17. Vad rökigt det är.

  18. Simon åker till Bangladesh.

  19. Jag är rädd.

  20. Vi följer Linnea till Burkina Faso-

  21. -där hon möter konsekvenserna
    av torka och krig.

  22. Hon lär känna Bibiane
    som vet vad hunger är.

  23. Det är första gången jag gör det här.

  24. Jag kände att jag var lite ute på vift,
    att jag var själv i världen.

  25. Det är ett av världens fattigaste
    länder. Ett extremt klimat-

  26. -där temperaturerna
    ofta överstiger 50 grader.

  27. Extra hårt var det 2011 då den stora
    torkan drabbade Burkina Faso.

  28. Det ledde till matbrist
    och skyhöga matpriser året därpå.

  29. Det ledde till hunger och undernäring
    bland miljontals människor i landet.

  30. Krisen var ett faktum.

  31. Linnea kommer till World Food Program,
    FN:s livsmedelsprogram.

  32. Världens största
    humanitära organisation.

  33. I Burkina Faso
    finns de sedan lång tid tillbaka.

  34. 2013 delade de ut näringsransoner till
    410 000 barn.

  35. Det här är alltså till barn.

  36. Det behöver inte tillagas.

  37. Det görs på jordnötter.

  38. En sån här om dagen, alltså.

  39. Utöver deras ordinarie måltider.

  40. Hungern är inte som värst i stan.

  41. Snart väntar en resa till de karga
    regionerna i norr, Sahelbältet.

  42. Där lever 2/3 av befolkningen
    i extrem fattigdom.

  43. Kanske så långt ifrån man kan komma det
    liv som Linnea lever i Sverige.

  44. Jag heter Linnea och jag bor i Nacka med
    min familj.

  45. Min syster,
    min mamma, min pappa och min hund.

  46. Min bok till flygresan,
    pass och franskt lexikon.

  47. Jag ska åka och träffa människor som är
    i en helt annan situation än jag.

  48. Jag har varit mycket i Frankrike,
    mestadels Europa...

  49. Och så New York, Asien...

  50. Närmast Burkina Faso är Kap Verde
    där jag var på solsemester.

  51. Jag är intresserad av globala frågor som
    sträcker sig längre än Sverige.

  52. Världen är större än det jag ser.

  53. Det är därför jag gör den här resan, för
    jag vill utvecklas.

  54. Jag vill att resan redan ska vara över.
    Jag vill ha det i bagaget.

  55. Jag fruktar inför att uppleva den.

  56. Efter ett dygn i Ouagadougou
    är det dags att bege sig ut i fält.

  57. Jag har inte sovit gott.

  58. Det har varit väldigt varmt och jag har
    varit lite orolig inför i dag.

  59. UD avråder från att åka
    till den här regionen...

  60. ...men WFP har sagt att det är okej.

  61. De har försäkrat om
    att vi kan åka dit.

  62. Vi kommer att se mer än om vi skulle
    stanna i de säkra regionerna.

  63. Färden går mot Dori i Sahelbältet. UD
    avråder från "icke nödvändiga resor"-

  64. -p.g.a. kriget i grannlandet Mali.

  65. Här är nöden som störst.

  66. Här finns många som lider av sviterna av
    förra årets akuta matbrist.

  67. Undernäring är ett ständigt problem.

  68. Hej, hur står det till?

  69. I staden Dori
    har WFP ett regionalt hälsocenter-

  70. -där mödrar och barn kan få hjälp.

  71. På hälsocentret kontrolleras de och vid
    behov får de näringstillskott.

  72. Varför väntar alla här?

  73. Det är dagen då man väger barnen
    och kollar deras hälsotillstånd.

  74. Efter uppföljningen delar man ut
    den medicin som barnen behöver.

  75. Det är därför de samlas här,
    så att de undersöks en efter en.

  76. -Varför hänger man barnet i den?
    -För att mäta längden.

  77. -Är det bra? Vad vägde hon?
    -Sex kilo.

  78. -Är det en flicka?
    -Ja.

  79. -Vad heter hon?
    -Amina.

  80. En hungrig person är svag.

  81. Hunger leder till
    ett försämrat immunförsvar.

  82. Blir ett barn sjukt kan det dö
    av sådant som andra klarar av-

  83. -exempelvis malaria eller diarré.

  84. Ett undernärt barn utvecklas inte som
    det ska. Det stannar i växten-

  85. -och kan få mentala skador för livet.

  86. Därför riktar sig hjälpinsatserna ofta
    till de små.

  87. Och till deras mammor. En undernärd
    gravid kvinna föder undernärda barn.

  88. Det var...

  89. Det var tufft.

  90. Det är fortfarande jättevarmt.

  91. Man är... Jag behöver vila.

  92. -Underbart. Finns internet?
    -Ja.

  93. Perfekt.

  94. I går kände jag mig svimfärdig.

  95. När jag kom till mitt rum på hotellet
    spydde jag inne på toaletten.

  96. Jag mådde jättedåligt.
    Värmen gör en snurrig.

  97. Jag började prata svenska med Isabel,
    man blandar alla språk...

  98. Man blir helt, ja...

  99. När torkan och matbristen var som värst,
    började inbördeskriget i Mali.

  100. Islamister tog över norra delen-

  101. -och Frankrike gick in med trupper
    i början av 2013.

  102. Då hade hundratusentals flytt landet.

  103. Många av dem hamnade i Burkina Faso.

  104. Norr om Dori ligger lägret Goudebou.

  105. Här får flyktingarna mat, skydd
    och någonstans att sova.

  106. Det finns nästan 14 000 flyktingar.

  107. När de kommer
    får de varm mat i fem dagar.

  108. Sedan får de torr föda av oss
    i trettio dagar.

  109. De väntar alltså på att få mat.

  110. De kommer beroende på var de bor.

  111. En enda familjemedlem
    behöver alltså stå i kö.

  112. Ja, den får mat till hela familjen.

  113. Ransonen som flyktingarna väntar på
    består av sex livsmedel.

  114. Ris, salt, socker, vegetabilisk olja,
    bönor och en majs- och sojamix.

  115. Det är här som maten delas ut.

  116. De lagar alltså mat
    med de här råvarorna i sina tält.

  117. Det här är alltså månadsransonen
    för en person.

  118. Jag har sett hela systemet för hur de
    delar ut mat en gång i månaden.

  119. Varje gång säger de att det inte räcker
    och att de behöver mer.

  120. De är hungriga. Det här räcker inte till
    alla människor.

  121. De bygger egna små hyddor här ute.

  122. De får material av FN som de sedan
    själva får bygga en hydda av.

  123. Det går bra att bo där när det är
    torrperiod, men när det regnar...

  124. Det är inte så bra skydd mot regn
    och tuffare väder.

  125. Hej. - Kan de prata franska?

  126. Linneas mål är att möta människor med en
    annan verklighet än hennes egen.

  127. Det är inte så lätt att komma någon nära
    när man har så lite gemensamt.

  128. Inte minst språkmässigt.

  129. Seno? Nej? Senobo?

  130. Bor du i Mali?

  131. -Bor du tillsammans med din familj?
    -Ja.

  132. Har du bröder och systrar?

  133. Hur många?

  134. Kan du bara prata lite franska?

  135. Efter supertorra Sahel i norr
    går färden söderut igen.

  136. Linnea lämnar hjälporganisationen-

  137. -för att närma sig vardagen
    i ett litet samhälle.

  138. Hittills har den riktiga kontakten inte
    infunnit sig-

  139. -men i byn Nakamtenga vänta Bibiane som
    ser fram emot att träffa Linnea.

  140. När jag träffar Linnea
    ska jag visa henne många saker.

  141. Jag ska visa henne våra seder-

  142. -och hur folk i Nakamtenga lever.

  143. Jag hoppas verkligen
    att allt kommer att gå bra.

  144. Klockan är sex på morgonen
    och vi ska gå till Bibianes by-

  145. -och hyddan där hon bor. Sen ska vi
    cykla 5 km till skolan tillsammans.

  146. Hon har förväntningar.
    Det är jättejobbigt, jag är nervös.

  147. Hej.

  148. Gud, vilken typisk afrikansk by. Precis
    som man tänker sig.

  149. Få se om vi hittar.

  150. Hej. Var kan jag
    hitta Bibiane någonstans?

  151. Här borta?

  152. Bibiane? Linnea.

  153. Hej, hur står det till?

  154. Ska vi cykla till skolan nu
    eller om fem minuter?

  155. Jag har inte tvättat mig än. Kom.

  156. -Är det ditt hus?
    -Min mammas.

  157. Hej, hur är det? - Är det din syster?

  158. Är det här köket?

  159. Vad är det?

  160. Det är mjöl.

  161. Jag vet inte vad hon ska göra
    med det, hon kanske ska tvätta sig.

  162. Det här ska jag tvåla in mig med.

  163. Jag tycker om
    att det är som deras lilla gård.

  164. Med dusch
    och mycket små hus och så där.

  165. Det är ganska organiserat och fint.

  166. Är det min cykel?

  167. Vi ska cykla 5 km i den här värmen.

  168. Är du tjugo år gammal?

  169. Hon går i min parallellklass, B.

  170. Jag går i C-klassen.

  171. -Vad äter ni till frukost?
    -Vi äter ingen frukost.

  172. Vi har inte råd att både gå i skolan
    och äta frukost.

  173. Trots sina 20 år
    går Bibiane bara i nian.

  174. Att missa några år är vanligt eftersom
    man måste hjälpa till hemma.

  175. Särskilt tjejerna.

  176. Hej, hur är det? Hej på er alla.

  177. Linnea och Bibiane kommer fram
    till dagens engelsklektion.

  178. I dag är diskussionstemat
    män och kvinnors lika värde.

  179. Män och kvinnor ska ha rösträtt.

  180. Håller ni med eller inte?

  181. Kvinnor ska ansvara
    för hemmet och barnen.

  182. Vad har ni för argument?

  183. -Hon vill veta om du är på Facebook.
    -Ja.

  184. -Är du också på Facebook?
    -Ja.

  185. När jag pratade med Bibiane
    om missväxten förra året, sa hon-

  186. -att många barn inte hade energi
    att cykla till skolan.

  187. Eftersom de hade så lite mat
    att de knappt kunde äta själva-

  188. -kunde de inte sälja på marknaden
    och betala skolavgiften. Allting...

  189. ...saktar in och går baklänges
    när de inte har mat.

  190. Finns det en dörr?

  191. Jaha, såna.

  192. Man måste ha taktkänsla.

  193. Det är första gången för mig.

  194. Gör jag rätt?

  195. Är det så man ska göra?

  196. Nej, det är det inte...

  197. Gör du det här varje dag?

  198. Ja, varje dag.

  199. Är det till såsen?

  200. I fjol var det visst matbrist.

  201. -Året som gick var...
    -Väldigt dåligt.

  202. Vissa dagar åt vi inte alls.

  203. Man kunde gå från morgon till kväll
    utan att äta och la sig hungrig.

  204. Vad åt ni då?

  205. Vi gick in i bushen och plockade löv
    som vi tillagade, men utan mjöl.

  206. -Är det gott?
    -Nej, men vi har inget val.

  207. Hela byn led av hunger,
    män som kvinnor.

  208. Alla gick hungriga.

  209. Det fanns inga jobb så att man kunde
    arbeta och köpa mat.

  210. Hungern kom från alla håll.

  211. Om föräldrarna fick tag i lite mat
    gav de den till barnen.

  212. Föräldrarna klarar sig, men barnen
    måste äta för att kunna sova.

  213. Maten räcker inte till alla.

  214. När man inte får mat i sig
    mår man först dåligt.

  215. Det är genom att observera ansiktet
    som man kan veta.

  216. Och även genom sättet att prata på.

  217. Ansiktsuttrycket blir uttryckslöst,
    det är så man vet.

  218. Vad är det vi ska äta?

  219. To. Man kan laga to
    med olika sorts såser.

  220. I dag har vi lagat sås
    från baobabträdet.

  221. Vi har plockat löven
    och låtit dem torka.

  222. Jaha, så.

  223. Okej.

  224. Det är ett slags frö som man använder
    som buljong. Zumbala, heter det.

  225. Den sänker blodtrycket
    och är vitaminrik.

  226. Mycket bättre
    än buljongerna där hemma.

  227. Det luktar inte alls gott, det luktar
    bajs faktiskt. Nej, annorlunda.

  228. Så...

  229. Är det gott?

  230. Äter ni det här varje dag? Ja?

  231. Ah, vatten!

  232. Jag har lärt mig
    efter allt som jag har sett, att...

  233. Även fast hungern inte syns...
    Barnen är inte skelett.

  234. Det är inte den där hungern
    som jag trodde att jag skulle se.

  235. Det är en osynlig hunger-

  236. -som är ett hinder för människor
    vad de än ska göra.

  237. Det är något som håller tillbaka dem.

  238. De kan inte bidra till en förändring.

  239. De kan inte göra något mer
    än bara överleva.

  240. Vi ger oss av...

  241. I morgon.

  242. Vill du ha mitt telefonnummer? Visst.

  243. Det har varit jättekul, men
    det har inte varit en rolig resa.

  244. Det är inte roligt att se hunger.

  245. Det har varit väldigt lärorikt
    att få se det på riktigt.

  246. Stora insatser görs världen över
    för att minska hungern.

  247. Det går framåt på många håll.

  248. I dag finns 130 miljoner färre hungriga
    människor än för 20 år sen.

  249. Det är goda nyheter, men om
    var åttonde person lider av hunger-

  250. -kan det väl knappast vara okej,
    varken för dem eller för oss.

  251. Översättning:
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Burkina Faso

Avsnitt 1 av 3

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

18-åriga Linnea lämnar tryggheten i Sverige för att resa till ett av världens fattigaste länder, Burkina Faso. På nära håll möter hon hungern, får lära sig vad som kan orsaka den och ser hjälparbetet som ska förhindra den. Jämnåriga Bibiane bjuder in Linnea till sitt hem och visar hur hon lever. Det blir en personlig resa, en omtumlande upplevelse! Ingår i Radiohjälpens kampanj Hungerhjälpen

Ämnen:
Samhällskunskap > Ekonomi > Välstånd och fattigdom, Samhällskunskap > Politik och statskunskap > Konflikter och konflikthantering > FN
Ämnesord:
Burkina Faso, Ekonomi, Ekonomiska förhållanden, Fattigdom, Finansväsen, Flyktingar, Hungersnöd, Nationalekonomi, Samhällsvetenskap, Social omsorg, Sociala frågor, Svält
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i Se hungern!

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSe hungern!

Burkina Faso

Avsnitt 1 av 3

18-åriga Linnea reser till ett av världens fattigaste länder, Burkina Faso. På nära håll möter hon hungern, får lära sig vad som orsakar den och ser det pågående hjälparbetet. Jämnåriga Bibiane bjuder hem Linnea och visar hur hon lever. Det blir en personlig resa, en omtumlande upplevelse!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSe hungern!

Nicaragua

Avsnitt 2 av 3

18-åriga Felicia reser till ett av världens fattigaste länder, Nicaragua. Här lever halva befolkningen på en dollar om dagen. På nära håll möter hon hungern, får lära sig vad som orsakar den och ser det pågående hjälparbetet. Jämnåriga Mabel bjuder hem Felicia. Det blir en personlig resa, en omtumlande upplevelse!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSe hungern!

Bangladesh

Avsnitt 3 av 3

18-åriga Simon åker till en av världens fattigaste länder, Bangladesh. Cykloner och översvämningar drabbar ofta landet. FN:s World Food Programme hjälper till med att bygga bättre hus och kanaler. Simon åker också till Dhakas slum, där många människor från landet hamnar. Det blir en personlig resa, en omtumlande upplevelse!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer gymnasieskola & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Diktatorn

Dag 1

Deltagarna anländer till sitt nya hem, diktaturen. Miljön är helt avskärmad från omvärlden och de får lämna ifrån sig telefoner, datorer och egen packning. Diktatorn ställer direkt deltagarna inför ett val, där de kan återfå vissa av sina personliga ägodelar. Valet är svårt och kan få förödande konsekvenser.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Pop och politik

Förändring

Anna Charlotta lyssnar på en dansbandsklassiker som väcker tankar om hur vi tar hand om våra äldre. Lotta Hedlund berättar om hur hon på 60-talet bröt upp från karriären som soulartist i USA för ett liv som popstjärna i Sverige. Och vi berättar historien om Dean Reed, rockartisten som hoppade av till öst.

Fråga oss