Titta

En bok, en författare (2013)

En bok, en författare (2013)

Om En bok, en författare (2013)

Den rika utgivningen av svensk och utländsk facklitteratur hamnar i fokus då vi i varje program möter en aktuell författare som intervjuas om sin bok och dess ämne. Böckerna handlar om vitt skilda ämnen som till exempel media, historia, politik, samhälle, naturvetenskap, konst och kultur. Sändningsår 2013.

Till första programmet

En bok, en författare: SorgbokenDela
  1. Maria Farm är psykolog
    och har skrivit flera böcker.

  2. Den senaste, "Sorgboken", vänder sig
    till barn som förlorat en förälder-

  3. -ett syskon eller en nära vän.

  4. Varje år får 3 000 barn beskedet
    att en förälder har dött.

  5. Dessa barn går sen igenom
    olika faser i en sorgeprocess

  6. Maria Farms bok kan vara till hjälp.
    Här möter hon Bengt Westerberg.

  7. -Varför har du skrivit boken?
    -Det fanns ingen sån här bok innan.

  8. För den här mellanåldern, 9-13-

  9. -fanns det ingen bok
    om döden och sorg-

  10. -som ville förklara för unga
    på ungas vis hur det kan kännas.

  11. Du arbetar som psykolog. Var då?

  12. I Stockholm, på en samtalsmottagning,
    men också genom mina böcker.

  13. Jag dyker upp i tidningar
    och föreläser för grupper.

  14. Möter du ofta barn
    som har förlorat anhöriga?

  15. Jag jobbar främst med vuxna-

  16. -och kommer då i kontakt med barn.
    Jag har jobbat mycket med krisstöd.

  17. Och så har jag skrivit böcker
    för vuxna tidigare, om psykologi.

  18. När jag och förlaget började
    diskutera boken blev jag lite rädd.

  19. Jag tänkte: "Oj, vad svårt! Det kan
    man inte prata om på det sättet."

  20. Men sen började orden komma till mig-

  21. -och jag kände att det fanns ett
    jättestort behov av en sån här bok.

  22. Jag började pröva
    att formulera mig på ett sätt som...

  23. Vad är skillnaden mellan att skriva
    för vuxna och att skriva för barn?

  24. Det är svårare att skriva för barn,
    för man måste vara så oerhört precis-

  25. -och hitta det där exakta tonläget
    och de rätta orden.

  26. Man kan inte gömma sig bakom nånting.
    Jag upplevde, som vuxen och psykolog-

  27. -att jag fick fråga mig själv: "Vad
    menar jag nu? Jag måste skriva om."

  28. -Det var väldigt spännande.
    -Har unga provläst manuset?

  29. Inga unga, men jag
    har haft människor som har provläst-

  30. -som när de var i den här åldern
    drabbades av dödsfall i familjen.

  31. Jag pratat med barn efteråt, men
    feedbacken får jag främst från vuxna.

  32. Bl.a. läste en kvinna vars far tog
    självmord när hon var i den åldern.

  33. Vi hade en fin diskussion kring det.

  34. Du vänder dig till barn
    som just har drabbats av sorg.

  35. Är man förmögen i den situationen
    att kasta sig över en sån här bok?

  36. Det var en fråga jag ställde mig
    själv i diskussionen med förlaget.

  37. Jag tror att i dag,
    jämfört med när jag växte upp-

  38. -är barn mer vana vid att det finns
    information att söka, på internet-

  39. -och på olika forum och så där.

  40. Jag tror att de har en annan
    förmåga och vilja att göra så-

  41. -i förhoppning om
    att det finns nåt där ute.

  42. Så det tror jag att de gör,
    men kanske inte direkt efter.

  43. Man ska kunna läsa den senare, även
    om jag skriver om tiden direkt efter.

  44. Det gör jag ju dels för att jag
    vill beskriva hela sorgeprocessen...

  45. Men det är också då vi förstår vad vi
    var med om. När vi är chockade-

  46. -och nåt traumatiskt har hänt,
    så förstår vi inte vad vi är med om.

  47. Det kommer sen, och då kan man
    behöva hjälp att sätta ord på det.

  48. Du sa att många unga letar på nätet.
    Kan man läsa boken på nätet?

  49. Nej, men jag hoppas att man kan hitta
    information om att den finns.

  50. Jag har också tänkt att den ska kunna
    läsas av vuxna i barns närhet-

  51. -som kan tipsa om den eller hitta ett
    språk att prata med barn om sorg på-

  52. -via mina ord.

  53. Budskapet i boken är mycket att livet
    går vidare även efter nåt sånt här-

  54. -men kan man tänka den tanken
    när man är mitt i sorgeprocessen?

  55. Nej...

  56. Det är en orsak till att döden och
    sorgen som följer på den är så svår.

  57. Hur ska livet kunna gå vidare
    efter att mamma har dött?

  58. Så kan man ju känna länge-

  59. -som barn,
    och som vuxen också för den delen.

  60. Jag vill att boken ska trösta,
    men inte på ett kladdigt sätt-

  61. -utan med respekt för
    att man kan tänka och känna så här.

  62. Livet kan ändå gå vidare,
    men hur?

  63. Det här kanske är allra första gången
    man är med om att hjärtat går itu.

  64. Man har inga egna verktyg
    för att ta hand om det här.

  65. Det har vi vuxna oftare.
    Vi vet att en kris kommer och går.

  66. Kan inte många känna att andra
    har råkat ut för liknande saker-

  67. -men att det jag har drabbats av
    är så unikt att jag inte klarar det.

  68. Så är det nog, och det är en del av
    sorgen. Man kan ju bli provocerad-

  69. -av att nån kommer och påstår saker
    om sorg generellt.

  70. "De förstår inte just min sorg."

  71. Och varje sorg är ju individuell-

  72. -för det är en unik individ
    som just jag har förlorat.

  73. Därför blir min sorg unik, men vi som
    jobbar med människor i sorg ser-

  74. -att det finns vissa typiska faser,
    känslor och tankar som många har-

  75. -och det vill man försöka förmedla
    på ett konstruktivt sätt.

  76. Du säger att vi är byggda för starka
    känslor. Kan du utveckla den tanken?

  77. Vi är ju det.

  78. Evolutionen har gjort oss förmögna
    att uppleva starka affekter, känslor-

  79. -positiva och negativa såna, och det
    har varit väldigt bra för oss.

  80. Det glömmer vi bort ibland, att
    känslorna har ett överlevnadsvärde.

  81. Jag känner glädje i samvaro med andra
    för att kitta ihop flocken.

  82. Eller jag blir arg
    för att avskräcka, avgränsa, skydda.

  83. Känslorna tar sig också utseende-
    mässiga uttryck så att andra förstår.

  84. Om vi gråter kan det vara
    ett tydligt tecken för andra-

  85. -att komma och ta hand om,
    hjälpa till, sänka kraven.

  86. Men på vilket sätt
    är känslan av sorg en nyttig känsla?

  87. Jag har skrivit i boken att sorg
    är en broms som livet erbjuder-

  88. -när vi har varit med om en förlust.
    Vi behöver stanna upp lite-

  89. -och dra ner på kraven för vad vi ska
    klara av i skolan eller på jobbet.

  90. Det går åt mycket psykisk energi när
    man sörjer. Sörjande berättar om-

  91. -känslor av trötthet, att de
    känner sig som urvridna disktrasor.

  92. Det behöver man respektera,
    se till att sova och äta bra.

  93. Ja, ta hand om sig själv.
    Så kan sorgen "hjälpa till".

  94. Jag har respekt för att man
    inte upplever sorg som nåt positivt-

  95. -men det finns en funktion i den.

  96. Du möter ju som psykolog människor
    som uttrycker starka känslor.

  97. Kan du göra dig av med dem när du går
    hem från jobbet eller blir de kvar?

  98. Ibland går jag hem
    med känslor i bagaget.

  99. Det är oftast när det har varit nåt
    som jag inte riktigt förstod-

  100. -eller inte bemötte tillräckligt bra.
    Då går jag hem och funderar.

  101. Funktionen för mig är kanske att jag
    då kommer fram till hur jag ska göra.

  102. Kan du ringa upp en klient och säga
    att råden du gav inte var så bra?

  103. Nej, det gör jag inte. Då
    tar jag upp det under nästa session-

  104. -att jag har funderat vidare,
    och ofta är det så då-

  105. -att han eller hon
    också har gjort det.

  106. Men är det inte så så kan jag...
    Det ingår i jobbet att lära sig det.

  107. Sorg har ju individuella variationer,
    det sker i olika sociala sammanhang-

  108. -och i olika situationer. Kan man
    säga nåt generellt om sorgearbete-

  109. -eller finns det tusentals
    olika sorgereaktioner?

  110. Både och. Det är individuellt, för
    det beror på vem man har förlorat-

  111. -hur gammal man är, tidigare
    erfarenheter, var man bor i världen-

  112. -alltså
    vilka möjligheter man har att sörja-

  113. -och vilka förväntningar man har på
    livet, på hur gamla människor blir.

  114. Givet att det finns individuella
    skillnader finns det också-

  115. -lite typiska faser,
    känslor och tankar som vi har.

  116. Man kan ha skuldkänslor ibland, tänka
    att man borde ha gjort nåt annat-

  117. -eller att man kunde ha förutspått
    nåt, särskilt om det är självmord.

  118. Man kan vara arg också. Det låter
    lite irrationellt kanske, men...

  119. Var kommer den ilskan ifrån?

  120. Man blir nog arg för att man
    inte har fått vara med och bestämma.

  121. "Hur fasiken kunde du lämna mig?"

  122. Både ilska och ledsenhet upplever vi
    som ett resultat av en förlust.

  123. Antingen en hotande förlust
    eller en konstaterad.

  124. -Det är ingen konstig...
    -Kan ilskan riktas mot den som dött?

  125. Ja, absolut. Bra att du sa det.

  126. Det kan ju folk känna sig
    dåliga över. Det känns inte fint.

  127. Men det är inte alls ovanligt.

  128. Det kan blandas in med det ledsna och
    nedstämda att man i perioder är arg.

  129. Det har jag velat förmedla,
    att man faktiskt får vara det.

  130. Man kan ju vara arg för att-

  131. -nånting var jobbigt i relationen.
    Föräldern kanske drack för mycket-

  132. -och då får man vara arg på det,
    även om hon eller han är död.

  133. Skuldkänslor kan ju bero på att man
    sa nåt dumt, det sista man sa.

  134. Hur ska man bli av med det?

  135. Det går inte att göra så mycket åt.
    Det gör det extra tungt.

  136. Jag var ju inne på känslors funktion.

  137. Skuld och skam känner vi ofta
    när vi vill ställa nåt till rätta.

  138. Man skäms för att man gjorde nåt fel,
    man ljög eller var inte snäll.

  139. Så går vi och ber om förlåtelse
    och då minskar ju den här känslan.

  140. Men när nån har gått bort kan vi inte
    göra så, och det gör den mer komplex.

  141. Jag tycker att man kan skriva
    om de här känslorna, en liten dagbok.

  142. Eller rita, om man föredrar det,
    eller uttrycka det på annat sätt.

  143. Eller prata med nån vuxen.
    Det uppmuntrar jag till i boken:

  144. "Ta med dig boken" eller "Säg så
    här". Jag försöker att visa konkret-

  145. -hur andra kan känna
    och vad man kan säga till en vuxen.

  146. Du ger exempel på
    när man kan känna skuld-

  147. -t.ex. om ett barn har sagt
    "Jag hatar dig" till en förälder.

  148. Då skriver du: "Mamma eller pappa
    visste att du älskade dem."

  149. "Det kan du vara säker på."
    Hur kan du vara så säker?

  150. För att jag är mamma själv.

  151. Så tänkte jag nog.
    Den frasen bara kom naturligt.

  152. Men barn kan ju faktiskt mena
    att de tycker illa om föräldrarna.

  153. Jo, så är det. Men som vuxen har man
    ju perspektivet, gentemot sina barn-

  154. -att de kan vara ganska jobbiga -
    små barn, större barn och tonåringar.

  155. Man kan få ta emot ganska mycket-

  156. -av vrede och olust
    och att de säger saker och beter sig.

  157. Då är det viktigt att barnet förstår
    att även om det gjorde så här-

  158. -så finns den vuxnas kärlek där,
    den var inte villkorad.

  159. Om ett barn i en familj har gått bort
    och det finns andra barn-

  160. -kan de känna att föräldrarna
    älskade det bortgångna barnet mer.

  161. Då skriver du: "Som vuxen
    kan jag lova dig att det inte är så."

  162. Hur kan du lova nåt sånt? Det finns
    väl föräldrar som har favoritbarn?

  163. Ja. Det är en förbjuden känsla
    som vuxna knappt vågar prata om.

  164. Mitt syfte med den meningen är att...

  165. Det är så komplext
    att sörja ett förlorat barn-

  166. -och att förlora ett barn är nog
    det värsta som kan hända i livet.

  167. Det överlevande barnet
    kan ju missta föräldrarnas sorg-

  168. -för ett slags kvitto
    på att "Jag är inte viktig längre".

  169. Men jag vill förmedla att så inte är
    fallet. De älskar dig lika mycket-

  170. -men de har också
    sin sorg över syskonet.

  171. Jag bara tyckte
    att du gick lite långt när du lovade.

  172. Jag tänkte nog själv att det där
    var att slå sig lite för bröstet.

  173. Psykologer är som yrkeskår
    lite försiktiga med sånt-

  174. -men jag har ju ett uttalat syfte
    med boken att inge hopp och tröst-

  175. -och att peka framåt.

  176. Det har varit nyttigt för mig att
    rista in i sten att nu är det så här.

  177. Du talar om att vi sörjer randigt.
    Vad menar du med det?

  178. Det är en bra bild, särskilt
    för barn, men även för vuxna...

  179. Men man ser det så tydligt hos barn.
    Sorgen kan vara så tydlig hos dem.

  180. De är passiva och inåtvända,
    de gråter och de kan vara arga.

  181. Och så pratar man lite med dem, och
    sen går de plötsligt ut och leker.

  182. Det tycker man känns konstigt och man
    undrar om den där känslan var äkta.

  183. Har de stängt av?
    Brydde de sig om den där personen?

  184. Det kan bli provocerande. Om en vuxen
    betedde sig så så vore det märkligt.

  185. Men det är helt normalt.
    Det är vanligt att barn beter sig så.

  186. Det är ett sätt att vila från sorgen.
    Psyket tar en bit i taget...

  187. -...och så blir det som ränder.
    -Det går upp och ner?

  188. Ja. Det är inget fel
    med ett barn som gör så.

  189. Som utomstående kan man känna
    osäkerhet när man träffar sörjande.

  190. Man vet inte om man ska låtsas
    om det, om man ska trösta dem...

  191. Har du nåt råd att ge oss som
    möter personer i den situationen?

  192. Det där är jättevanligt.
    Den frågan har jag fått många gånger.

  193. Människor runtom en person
    som är drabbad av ett dödsfall-

  194. -blir så försiktiga och rädda. En del
    blir så rädda att de försvinner.

  195. De hör inte av sig, tar inte kontakt.

  196. Egentligen skulle jag vilja säga att
    det enda kardinalfel man kan göra-

  197. -är att göra just det,
    att bli så rädd att man försvinner.

  198. Om det är nåt man behöver som drabbad
    är det folk som vågar prata-

  199. -fråga hur det är
    och hjälpa till med praktiska saker.

  200. Du skriver också att barn kan reagera
    negativt om man tar upp frågan.

  201. Ja, precis. Poängen är att man ska
    visa att man finns där, om de vill.

  202. Man kan ge av sin tid på olika sätt.
    Man måste inte jämt prata om sorgen.

  203. Bara man visar att man är redo att
    göra det och att man benämner det-

  204. -och inte försöker undvika det, men
    man behöver inte ständigt ta upp det.

  205. Man måste vara beredd att ta
    ganska mycket, även som behandlare.

  206. Man vet inte var man har personen.
    Ibland vill de inte prata om det.

  207. "'Stackars' hit och dit - jag
    vill inte vara den personen i dag."

  208. -Det gäller att vara lyhörd?
    -Ja.

  209. Väldigt lite behöver man säga
    egentligen, som bekant eller anhörig.

  210. "Jag beklagar sorgen. Jag hörde
    om vad som har hänt. Jag finns här."

  211. Bara öppna upp för det, och inte bli
    rädd för att säga eller göra fel.

  212. Ibland föregås döden av ett långt
    lidande, ibland kommer den plötsligt.

  213. Är det tillåtet att känna
    att döden är en befrielse ibland?

  214. Det tycker jag, för ibland kommer
    den ju de facto som en befrielse.

  215. Många beskriver att när man har
    väntat länge är det faktiskt skönt-

  216. -att få slippa vänta. Oron
    och ångesten innan går ju då över.

  217. Man kan också känna att den här
    personen slipper lida mer-

  218. -och har fått "gå över".

  219. Sen brukar de första svallvågorna
    av sorgen komma efter ett tag ändå-

  220. -men den första känslan
    får vara "Åh, äntligen".

  221. Är vissa dödsorsaker värre än andra?
    T.ex. självmord, är det värre?

  222. -Ja, det är svårare.
    -På vilken sätt då?

  223. Det blir så väldigt komplext efteråt-

  224. -med känslor
    av just skuld och ilska...

  225. Frågor som "Varför?",
    "Kunde vi ha gjort mer?"

  226. Ilska mot den som gjorde det, ilska
    mot folk som har försökt hjälpa till-

  227. -som en psykolog t.ex., eller läkare.
    Många obesvarade frågor...

  228. Det blir en knepigare
    och längre process.

  229. Även vuxna, men särskilt barn
    och unga, funderar ju mycket på-

  230. -om de inte räckte,
    eller kärleken till dem.

  231. Jag har velat trycka på att självmord
    ofta föregås av en djup depression.

  232. Det kan vara andra orsaker också,
    psykoser eller annat.

  233. Då behöver man förstå att det är en
    sjukdom som föräldern drabbats av-

  234. -och att det är sjukdomen
    som har tagit föräldern ifrån mig.

  235. Är det vanligt
    med särskilt starka skuldkänslor där?

  236. Ja, de blir starkare då.
    Man rannsakar sig själv-

  237. -särskilt om det kom plötsligt. På
    ett sätt är alla självmord oväntade.

  238. Men jo, visst är det så.

  239. Ibland inträffar det katastrofer
    där många drabbas av sorg samtidigt.

  240. Är det lättare,
    eftersom man delar sorgen med många-

  241. -eller är det svårare, eftersom man
    påminns om det hela tiden?

  242. Det är lite både och, tror jag.

  243. Man har faktiskt sett att när vi
    drabbas av naturkatastrofer-

  244. -tsunamin
    är ju ett bra exempel på det-

  245. -som människan faktiskt
    inte kan göra så mycket åt...

  246. Sen kan man ju förstås säga
    att varningar borde ha utfärdats.

  247. Men då ser man att reaktionerna-

  248. -blir lite annorlunda
    och inte riktigt lika akuta-

  249. -som vid olyckor
    med en tydligare mänsklig faktor.

  250. Nån har "gjort fel", eller det är
    en trafikolycka med många inblandade.

  251. Det är svårt
    efter en naturkatastrof också-

  252. -men man delar en upplevelse
    med många och den kom utifrån...

  253. -Man kan inte skylla på nån...
    -Nej, och den drabbade på ett sätt...

  254. ...jämnt över...

  255. Jag jobbade en del just
    under tsunamin och pratade med folk-

  256. -och det var som ett tvärsnitt av
    befolkningen. Så många drabbades ju:

  257. Unga, gamla,
    anhöriga, kolleger, chefer...

  258. Det blev en gemenskap i det.

  259. Folk förstod vad man pratade om.

  260. Många kände ju nån
    som på nåt sätt var drabbad.

  261. -Nästan alla.
    -Nästan alla, ja.

  262. Ska man berätta allting för barn
    eller ska man vara återhållsam?

  263. Vilken bra fråga.

  264. Man ska nog ge dem chans
    att formulera vissa saker själva...

  265. Det här beror lite på
    hur gamla de är.

  266. Vi undanhåller nog oftare,
    så generellt kan man säga-

  267. -att det är bra att prata med barn
    även om svåra saker-

  268. -och svara på frågor om döden,
    vad som händer sen-

  269. -hur mamma såg ut som död, och
    "Vad tänker du, pappa, om det?"...

  270. Att man vågar benämna-

  271. -för de flesta rädslor blir lättare
    att hantera när vi sätter ord på dem.

  272. Man ska inte tränga sig på
    eller ta upp saker-

  273. -som man kan ana att barnet
    inte själv har funderat på än.

  274. Man ska inte förstora upp saker,
    men vara beredd att svara på frågor.

  275. Alla vuxna har ett ansvar
    att prata med barn om stora frågor.

  276. Det tycker jag att vi har.

  277. Du skriver att sorgen har olika faser
    - chock, reaktion, bearbetning-

  278. -och till och med nyorientering.

  279. Men tar sorgen nånsin slut,
    eller avtar den bara i evighet?

  280. Vissa menar att nyorienteringen,
    när man märker att livet går vidare-

  281. -och det visst dyker upp tankar och
    känslor ibland, men inget som stör...

  282. De menar att det egentligen
    är resten av livet.

  283. Det kan låta dystert, som om man inte
    blir glad igen, men så är det inte.

  284. Men har man förlorat en förälder
    tidigt i livet-

  285. -kommer det tillfällen, som när jag
    gifter mig eller tar studenten-

  286. -där det blir påtagligt
    att andra har sina föräldrar med...

  287. Minnena tar över så småningom.
    De positiva kanske?

  288. Precis, man tänker också på allt bra
    man hade, hur fin personen var...

  289. På så sätt ligger det ju kvar,
    absolut.

  290. Du vänder dig till barn, men vem
    skulle du önska dig som enda läsare?

  291. Jag skulle vilja
    att makthavare i världen-

  292. -som är inblandade i konflikter-

  293. -och gör så att många barn
    blir av med föräldrar-

  294. -skulle få läsa den, för att förstå
    skadan de ställer till med.

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Sorgboken

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Varje år förlorar 3000 barn i Sverige en förälder. Dessa barn går igenom olika faser i en sorgeprocess. Sorgboken vänder sig i första hand till barn mellan 9 och 13 år som har förlorat en mamma, en pappa, ett syskon eller en nära vän. Förutom sorgens faser tar boken även upp hur man hanterar svåra känslor i vardagen och dödens mer existentiella perspektiv. Maria Farm, psykolog, intervjuas av Bengt Westerberg.

Ämnen:
Psykologi och filosofi > Psykologi
Ämnesord:
Barn och döden, Människan inför döden, Psykologi, Sorg, Sorgearbete, Tillämpad psykologi
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i En bok, en författare

2010
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sören Wibeck

I "Ett land, två folk" skildrar journalisten och författaren Sören Wibeck den sekellånga konflikten mellan israeler och palestinier som i grunden inte är religiös, utan har nationalistiska orsaker. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kurdo Baksi

I "Min vän Stieg Larsson" beskriver författaren samarbetet och de många diskussionerna med sin "storebror" Stieg. Hans arbetskapacitet, energi och idérikedom kom läsarna till del, men i många hänseenden var han också en gåtfull människa. Intervjuare: Marianne Rundström.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sanna Sjöswärd

I "Min mamma är en persisk prinsessa" skildrar Sanna Sjöswärd sin uppväxt som adoptivbarn i Sverige och mötet med sin biologiska familj i Iran många år senare. Intervjuare: Sharon Jåma.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Johan Hakelius

I "Döda vita män" porträtterar Johan Hakelius ett antal brittiska män. Intervjuare: Max Landergård.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Annika Borg

"Bibeln på mitt sätt" av teologen, prästen och författaren Annika Borg är en guide till Bibelns texter skriven på ett såväl kärleksfullt som respektlöst sätt. Intervjuare: Mats Svegfors.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Wanja Lundby-Wedin

I "På väg mot jämlikhet" skriver LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin Att jämlikhet är hennes måttstock när det gäller politiskt och fackligt arbete. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lars Gunnar Erlandson

I "Lunch med Victor Borge" berättar Lars Gunnar Erlandson, mångårig utrikeskorrespondent för Sveriges Radio, om den danske pianisten och underhållaren Victor Borge. Intervjuare: Kristina Bennet Westre.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Stig Hansén

I "Wallraff" frågar journalisten Stig Hansén ut den tyske författaren Günter Wallraff om moral och etik, och denne berättar öppet om sina bevekelsegrunder, valet av roller och om sina drömmar. Intervjuare: Anna Maria Höglund.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Pia Gadd

I "Frillor, fruar och herrar" tittar journalisten Pia Gadd närmare på frilloväsendet som under flera hundra år var en helt öppen företeelse och som också kunde ha maktpolitisk påverkan. Vem var frillan och vad betydde hon för sin samtid? Intervjuare: Antonio de la Cruz.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

David Eberhard

I "Ingen tar skit i de lättkränktas land" reder psykiatern David Eberhard ut varför vi, trots att vi lever i världens mest rättvisa land, allt oftare känner oss kränkta. Intervjuare: Erik Gandini.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Tilde Björfors

I "Inuti ett cirkushjärta" av Cirkus Cirkörs grundare Tilde Björfors följer vi Cirkus Cirkör som 1995 formulerade visionen om att förändra världen genom nycirkus. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Joel Dahlberg

Intervju med ekonomijournalisten Joel Dahlberg om hans bok "Bankbluffen", i vilken han granskar storbankernas tjänster som ofta innebär att kunderna betalar mer än de egentligen behöver.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sverker Sörlin om Den blinde skaparen

"Den blinde skaparen" av idéhistorikern Sverker Sörlin handlar om vetenskapsmannen Charles Darwin, urtypen för det ensamma geniet. Intervjuare: Eva Hamilton.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Björn Höglund

I "Alla spelar spel" skildrar kulturjournalisten Björn Höglund sällskapsspelens historia. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Klas Hallberg

I "YCDBRALAI", som ska utläsas som You Can't Do Business Running Around Like An Idiot, berättar författaren och föreläsaren Klas Hallberg om att få saker och ting gjorda. Intervjuare: Lena Scherman.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2011
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hooman Majd

I "Irans dubbla ansikte" av Hooman Majd möter vi den sekulära storstadseliten och den fattiga jordbrukarmajoriteten. Deras land är storslaget, komplext och motsägelsefullt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kristoffer Ahlström

Med "Magkänslans anatomi" vill journalisten Kristoffer Ahlström kartlägga de psykologiska mekanismer som ligger bakom hur vi fattar våra beslut. Vad krävs för att de beslut vi slutligen tar skulle kunna bli mycket bättre? Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lotta Schüllerqvist

"Marnas hemlighet" av journalisten Lotta Schüllerqvist vill visa det Gaza som finns bortom dramatiska bilder och rapporter om våld. Här möter vi människor i deras vardag med sina drömmar och okuvliga hopp. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sören Sommelius

"Från King till Obama" av kulturjournalisten Sören Sommelius tar upp de svartas kamp för sina medborgerliga rättigheter i det "civiliserade" USA. Rasåtskillnader är inte så långt bort som många tror. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ernst Brunner

I "Anckarström och kungamordet" tecknar författaren Ernst Brunner ett porträtt av Gustav III:s mördare. Jacob Johan Anckarström var ansedd som en brutal person i Sverige, men som ett moraliskt föredöme ute i Europa. Vilken är den sanna bilden? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Dilek Baladiz

"I hederns skugga" av socionomen Dilek Baladiz kommer unga män som är uppvuxna med hedersnormer till tals. Vilka krav och förväntningar har deras familjer på dem som bröder och som blivande äkta män och pappor? Intervjuare: Thord Eriksson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Thomas Anderberg

"Den stora konstsvindeln" av kritikern och filosofidocenten Thomas Anderberg handlar om Andy Warhols Brillolåda som skulle säljas på Stockholms Auktionsverk. Försäljningen stoppades sedan märkliga omständigheter framkommit. Intervjuare: Ulrik Petersson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Birgitta Kimber

"Att stå ut med busungar" av specialläraren och psykoterapeuten Birgitta Kimber handlar om att bemöta barn som skolkar, bråkar, stör eller på annat sätt visar att de inte mår bra. Här bygger metoden på att det skapas en allians mellan föräldrar och skola. Intervjuare: Thord Eriksson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Görrel Espelund

"8 kvinnor som skapat världsrubriker" av journalisten Görrel Espelund handlar om det manliga maktmonopol som håller på att brytas. Men vilken skillnad gör egentligen kvinnliga ledare? Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kjell Albin Abrahamson

"Så länge du lever" av radiojournalisten Kjell Albin Abrahamson handlar om samtal mellan honom själv och kollegan Kerstin Bodell - två människor som vill prata om något annat än sina sjukdomar. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jonas Söderström

"Jävla skitsystem!" av informationsarkitekten Jonas Söderström tar upp undermåliga datasystem ur ett arbetsmiljöperspektiv. Vad är det som stressar dig på jobbet? Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Steve Sjöquist

"Fotspår" av författaren och föreläsaren Steve Sjöquist handlar om livet som hiv-positiv i dagens Sverige. Vad händer när vi vågar möta medmänniskor utanför de konventionella ramarna? Steve Sjöquist intervjuas av Gabriella Ahlström.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Disa Håstad

"Frihetens frestelser" av den före detta utrikeskorrespondenten Disa Håstad handlar om huruvida de nya stater som bildats i Centralasien efter murens fall och kommunismens sammanbrott kommer att formas till fredliga och demokratiska stater. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bengt Göransson

I "Tankar om politik" vill den före detta skol- och kulturministern Bengt Göransson uppmana till eftertanke och nyansering i ett medialt klimat som ställer allt högre krav på politikern och medborgaren. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kristina Engwall

"Frivillig barnlöshet" handlar om den fråga som de flesta någon gång i livet behöver ta ställning till. Situationerna när det passar, eller inte passar, att skaffa barn omges av starka normer och föreställningar. En av bokens två redaktörer, historikern Kristina Engwall, intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2012
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Nisse Simonson

I "Glöm inte minnet" berättar läkaren Nisse Simonson om vår snillrika hjärna utifrån nyckelorden minnet och glömskan. Han bjuder också på olika fallbeskrivningar och berättar om det senaste inom minnesforskningen. Intervjuare: Aina Bergvall.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Dan Josefsson

"Den mörka hemligheten" av journalisten Dan Josefsson och psykologen Egil Linge vänder sig till alla som märker att det är något som inte stämmer när de försöker skapa, eller leva i, nära relationer, och till dem vars förflutna hindrar dem från att leva det liv de vill leva. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jan Jörnmark

"Avgrunden" av ekonomhistorikern Jan Jörnmark och bildkonstnären Annika von Hausswolff är en undersökning i efterdyningarna av kollaps, skenande statsskulder och ödeplatser. Hur sätter kapitalismen spår i geografin? Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Åsa Moberg

Vad är väninneskap - ett ord som inte ens finns? I "Väninnorna och jag" har författaren Åsa Moberg samlat exempel ur sitt eget och åtta nära väninnors liv. I fritt flödande och mycket spontana intervjuer diskuterar de väninneskapets natur. Intervjuare: Ann Lagerström.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bo Bergström

Vi upplever just nu en gigantisk fotoboom och det är många som är nyfikna på den kommunikativa sidan av fotograferandet. I "Bild & budskap" skriver Bo Bergström om triangeldramat mellan beställaren, fotografen och betraktaren. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Fatima Bremmer

I "De sista tanterna" har Fatima Bremmer och fotograf Magnus Wennman klivit in i tanternas värld. De har följt med Ebba, 85, på syjunta och Maj-Britt, 82, till Salong Fleur. Boken tar upp ämnen som husmorsideal och familjepolitik, ger bakgrund till tanternas karakteristiska inredning, frisyr, klädstil och fritidsintressen.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Åke Holmquist

I "Beethoven" av Åke Holmquist möter vi Ludwig van Beethovens (1770-1827) unika konstnärskap och tragiska liv som personifierade romantikens begrepp om ett geni. Han blev en legend redan under sin livstid, beundrad och ifrågasatt, utmanande och oroande. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Leif GW Persson

I "Gustavs grabb" berättar Leif GW Persson i romanform om sitt eget liv, om hela klassresan från uppväxten i arbetarkvarteren på Gärdet i Stockholm till livet idag. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kenneth Kauppi

Ett fritidshus kan ligga nästan varsomhelst. Och se ut hur som helst. Det som gör fritidshusen i "Arkitektens fritidshus" av Kenneth Kauppi så speciella är att de bebos av personer som i sitt dagliga värv bland annat skapar vackra, trivsamma miljöer åt andra. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Birgitta Forsman

I " Gudlös etik" argumenterar Birgitta Forsman för att etiken måste befrias ur religionens tvångströja. De religiösa moralreglerna är inte så bra som många vill tro, och sökandet efter svar på dagens moralfrågor i uråldriga skrifter är en usel metod att bedriva etik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Anders Andrén

"Det medeltida Gotland" av arkeologiprofessorn Anders Andrén tar upp öns dramatiska historia och dess spår av en svunnen storhetstid. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lena Granqvist

Under ett helt liv står en akademiker inför många val som får betydelse för livets sammanlagda inkomst. "Livslön", av bland andra Lena Granqvist, är tänkt som en vägledare för alla som vill veta mer om detta begrepp. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Tommy Deogan

"Män av våld" av Tommy Deogan tar upp dagens huligankultur i Sverige. Hur ska denna ständigt växande rörelse bemötas? Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Patricia Lorenzoni

I "Mama Dolly" av idéhistorikern Patricia Lorenzoni möter vi lyckliga, tragiska och parodiska modersgestalter. Vi har alla en relation till mödrar, om inte annat så till vår egen. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Göran Bexell

"Akademiska värden visar vägen" av Göran Bexell tar upp universitetens roll som en av samhällets främsta drivkrafter för utveckling och förnyelse. Författaren är professor i etik och före detta rektor för Lunds universitet. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2013
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jäkla människa

Hur hanterar man jobbiga människor i vardagen och på jobbet? Psykologerna Mattias Lundberg och Anders Wahlberg vill med ”Jäkla människa! - en handbok i hur du hanterar jobbiga människor på arbetet” ge oss verktygen. Mattias Lundberg intervjuas av Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Främling, vad döljer du för mig?

Rasism utförs oftast inte av monster. Den utförs av sådana som du och jag, välintegrerad och så kamouflerad att vi ofta inte ser den. Marcus Priftis, författare och spoken word-artist, hävdar att vi alla, mer eller mindre, gör oss skyldiga till sådan här vardagsrasism. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sveriges historia 1830-1920

I ”Sveriges historia: 1830-1920” beskriver Bo Stråth, professor i historia vid Helsingfors universitet, en period präglad av framtidstro och industrialism, men också av konflikter mellan kungamakt och folkstyre, mellan arbetare och arbetsgivare. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En dos stryknin

Snövit, Madame Bovary och pastor Gregorius är bara några exempel på personer i litteraturen som har förgiftats. I ”En dos stryknin” ger Olle Matsson, professor i kemi vid Uppsala universitet, en bred kulturhistorisk och naturvetenskaplig skildring av gifter och giftmord i litteraturen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den siste resenären

Tomas Löfström skriver i "Den siste resenären” om den bortglömde Torgny Sommelius som utvecklade reseskildringen under 50-talet. Journalisten och författaren Torgny Sommelius följde ett eget spår. Han skrev om resenärens ensamhet och blandade dokumentära reportage med fiktion. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Alltings mått

Vad är värdet av humaniora? Inom universiteten och forskningspolitiken har debatten om humaniora länge varit låst i två positioner. I ”Alltings mått” hävdar idéhistorikerna Anders Ekström och Sverker Sörlin att humanistisk kunskap redan idag spelar en betydligt större roll än vad som erkänns. Anders Ekström intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sveriges historia 1920-1965

Det Sverige som beskrivs i ”Sveriges historia: 1920-1965” är ett land som av sin samtid betraktades med såväl avund som misstro. Medan fattigdomen och arbetslösheten minskar ökar siffrorna för valdeltagande, löneökningar, semesterveckor och pensioner. Yvonne Hirdman intervjuas av Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Route 66

”Route 66 och den amerikanska drömmen” av Peter Kadhammar beskriver ett Amerika långt från den amerikanska drömmen. Kadhammar reser från Oklahoma till Kalifornien. Han stannar till i småstäder och pratar med folk på bensinmackar, härbärgen och i soppköer. Han ser ett land i förfall. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lärarens retorik

Hans Gunnarsons retoriska verktyg kan användas i klassrum, vid konferenser och i möte med föräldrar. "Lärarens retorik" är tänkt att utveckla såväl den egna som elevernas förmåga att kommunicera. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Maten och makten

Samtidigt som efterfrågan på mat i världen ökar blir de svenska bönderna allt färre. Vilka blir följderna av att Sverige ställer sig utanför den globala matproduktionen? Christer Isaksson intervjuas av Susanna Baltscheffsky.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mitt grymma öde

"Mitt grymma öde - roman" av Carl-Michael Edenborg är en ocensurerad berättelse. Det är kompositören Händel som själv får föra ordet. Han ansågs vara tidens största kompositör, men uppfattades också som fet, ful, snål och lynnig. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kongo - en historia

David van Reybrouck skildrar Demokratiska republiken Kongos utveckling från och med 1850. Det är en historia om exploatering, kolonisering och folkmord. Men också om människors förmåga att se framåt under de mest exceptionella omständigheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kryp

I John Hallméns närgångna fotografier får vi uppleva krypens värld i makroperspektiv - håriga flugor, slitna skalbaggar och färgstarka flicksländor täckta av daggens droppar. Det blir som en upptäcktsfärd till en främmande civilisation. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Godkänt?

Svenska elevers resultat i internationella mätningar blir allt sämre. I ”Godkänt? – en reportagebok om den svenska skolan” försöker reportern Emma Leijnse ta reda på varför. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Limbo

Vad gör en förälder med en 20-åring som tillbringar nätterna framför datorn och sover halva dagarna? Helene Lumholdt och Karin Enqvist har skrivit ”Limbo : en bok om dem som fastnat i entrén till vuxenvärlden till deras oroliga, arga och vilsna föräldrar”. Författarna vill visa på en väg framåt. Helene Lumholdt intervjuas av Hélène Benno.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2014
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Katastrofdoktorn

Johan von Schreeb har 25 års erfarenhet av att arbeta som kirurg på slagfält. "Katastrofdoktorn" handlar om varför han har sökt sig till platser som andra hjälporganisationer flyr. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Civilsamhället klämt mellan stat och kapital

Lars Trägårdh och hans medförfattare har analyserat centrala framtidsfrågor. I "Civilsamhället klämt mellan stat och kapital" synas utmaningar, som när det homogena folkhemmet ska övergå till ett pluralistiskt medborgarsamhälle. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju så jävla easy going

Jenny Jägerfelds roman ”Jag är så jävla easy going” handlar om 18-åriga Joanna som har adhd, är ganska impulsiv och inte alltid så genomtänkt. Men diagnosen är inget större problem så länge hon äter sin medicin. Men när familjen inte längre har råd med den och Joanna blir kär i Audrey blir det värre. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Giv mig, min son, ditt hjärta

Eskil Franck växte upp i en familj där prästämbetet gått i arv i generationer, och själv vigdes han till präst som mycket ung. Han blir framgångsrik inom kyrkan men kämpar mot tvivel. I ”Giv mig, min son, ditt hjärta” skriver han om vägen bort från tron och kyrkan och ut mot ovissheten. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En halv sanning är också en lögn

Journalisten Hanne Kjöller uppmärksammar fall i media där hon menar att läsare och tittare har vilseförts. I "En halv sanning är också en lögn" ger hon sin kritiska syn på delar av journalistkårens förhållningssätt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lappväsendet

Utnämnandet av Adolf Suwe till lappfogde år 1885 var första steget mot bildandet av myndigheten lappväsendet. I ”Lappväsendet” skriver Patrik Lantto bland annat om hur lapptjänstemännen agerade, hur samerna betraktades och om lappväsendets funktion i statens samepolitik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Organ till salu

I ”Organ till salu” skriver etnologen Susanne Lundin om organhandelns dunkla värld där desperata patienter utgör små bitar i ett stort pussel. Hon skildrar en växande marknad någonstans mellan medicinsk spetskompetens och människohandel. Intervjuare: Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Plundrarna

Under 1930- och 40-talen stal nazisterna miljontals konstverk. Mycket hittades vid krigsslutet men en del försvann för att komma fram i ljuset igen långt senare. I ”Plundrarna” skriver Anders Rydell om nazisternas besatthet av konst och om dagens bittra kamp om rätten till den ”försvunna” konsten. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Det nya Afrika

Den ekonomiska utvecklingen i Afrika förbises ofta till förmån för gamla stereotyper. I ”Det nya Afrika” skriver SVT:s korrespondent Erika Bjerström om ett Afrika där fattigdomen minskar, demokratin är på uppgång och utvecklingen av sjukhus, utbildning och vägar drivs på av en allt större medelklass. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vina Vinas vargpinne

I Jujja Wieslanders barnbok ”Vina Vinas vargpinne” hittar Vina Vina en pinne. Den kan bli både motorsåg och metspö men är framför allt användbar när vargen kommer. Jujja Wieslander intervjuas av Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

På andra sidan oss

Max Bergander, 26 år gammal, skriver i diktsamlingen "På andra sidan oss" om de känslor han hade när han separerade från sin dotters mamma och hennes tidigare barn. Det handlar om rädsla och skam, men också om glädjen över att ha tagit ett beslut för att förändra sitt liv. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ingens mamma

I antologin ”Ingens mamma – tolv kvinnor om barnfrihet” skriver kvinnor som av olika skäl valt att inte få barn. Kvinnor som valt att sterilisera sig, som tycker att klimakteriet är befriande och som vänder sig mot den kulturella press samhället sätter på kvinnor att bli mammor. Anna Lindman intervjuar bokens redaktör Josefine Adolfsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Eremiten i Paris

Den rumänske filosofen Emil Cioran föddes i Rumänien 1911 och kom till Paris 1937. I ”Eremiten i Paris” vill Tobias Dahlkvist visa hur Cioran förvandlar den teoretiska pessimismen till en levnadskonst. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Som om vi hade glömt

Journalisten Daniel Poohl berättar om sin uppväxt i början av 1990-talet. När flyktingar från inbördeskriget i Jugoslavien flyttar till den lilla orten blir Daniel lycklig. Men i mellanstadieklassen uppstår en konflikt, likt den som pågår i övriga Sverige, när flera i klassen börjar kalla sig patrioter. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever

Isa Ståhl och Zandra Bergman vill ge unga kunskapen som krävs för att kunna påverka skola och studiesituation. "Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever" visar bland annat vad skolan enligt lag är skyldig att ta ansvar för. Isa Ståhl på Sveriges elevkårer intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2015
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Urban express

Per Schlingmann och Kjell A Nordström guidar oss i vad som händer i världen, staden och med oss människor. "Urban express" är ett collage som beskriver vår tid och hur man själv kan hantera de förändringar som möter oss alla.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

9,3 på Richterskalan

Andreas Norman berättar i sin bok ”9,3 på richterskalan” om hur han som nyss antagen till UD:s diplomatprogram skickades till Thailand dagarna efter tsunamin den 26 december 2004 och oförberedd hamnade mitt i krishanteringen efter en av de värsta naturkatastroferna i modern tid. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När lojaliteten prövas

Anders Carlberg reflekterar i sin bok ”När lojaliteten prövas” över svenska judars relation till den svenska offentligheten och om förhållandet till Israel och israelisk politik. Utgångspunkten är personlig och präglad av egna erfarenheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju svensk

I ”Jag är ju svensk” berättar Cheko och Nalin Pekgul om de ökade motsättningarna mellan konservativa muslimer och mer liberala eller sekulära. I Tensta är arbetslösheten hög och det finns många fördomar som skapar spänningar mellan olika grupper. Nalin Pekgul intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mediekratin - mediernas makt i svenska val

Kent Asp är statsvetare och professor i journalistik. I "Mediekratin - mediernas makt i svenska val" analyserar han mediernas roll inom politiken. Gör medierna egentligen demokratin bättre eller sämre? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vad är bildning

Odd Zschiedrich är bland annat kansliansvarig vid Svenska Akademien. I boken ”Vad är bildning” resonerar han kring hur begreppet bildning används i olika sammanhang. Finns det olika slags bildning och vad är allmänbildning? Har bildningsbegreppet förändrats över tid? Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Gymnasiet som marknad

Inom skolvärlden har marknadsföring blivit viktig sedan det beslutades att främja skolval och skolors frihet att utforma sin verksamhet. Lisbeth Lundahl reflekterar i "Gymnasiet som marknad" över den ökade konkurrensen mellan skolorna. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bibliotekarien som medpedagog

Sofia Malmberg är bibliotekarie på Adolf Fredriks musikklasser. I "Bibliotekarien som medpedagog" ger hon konkreta exempel på hur en pedagogisk skolbiblioteksverksamhet skapas. Även om hur man kan fungera som medpedagog i ämnesövergripande projekt. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag bara tvingar mig lite

”Jag bara tvingar mig lite” är en självbiografisk roman skriven av Maja-Stina Fransson. I den får vi följa Minna som barn, tonåring och ung kvinna. Vi får läsa hennes dagbok och följa med in i terapirummet. Hon har tvångstankar. I boken skildras det med allvar, men också med en viss komik som ett liv med tvångstankar kan innebära. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När jag inte hade nåt

Ison Glasgow är en av Sveriges mest hyllade hiphopartister. Han berättar i "När jag inte hade nåt" om sin uppväxt och hur den format honom till den han är idag. Han berättar om utanförskap, utsatthet och ett starkt band till sin mor. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Cornelis - en liten bok om vänskap

Agneta Brunius berättar i ”Cornelis – en liten bok om vänskap” om sin vänskap med Cornelis Vreeswijk. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

De nya dödssynderna

I "De nya dödssynderna" får vi reda på egenskaperna som svenska folket anser vara de sämsta. Stefan Einhorn presenterar resultaten från en opinionsundersökning och illustrerar med historier ur sitt liv. Intervjuare: Behrang Miri.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Facebookpolisen

Genom sina personliga och humoristiska inlägg på Växjö/Alvestapolisens Facebooksida har Scott Goodwin fått mycket uppmärksamhet. ”Facebookpolisen” är den ocensurerade bokversionen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Twitterboken

Sophia Sundberg, föreläser och utbildar i Twitter. I Twitterboken ger hon tips från första kvittret till att flyga fritt, och om hur man kan tänka strategiskt i sitt twitteranvändande. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den nya amerikanska maten

Emil Arvidson och Martin Gelin berättar i ”Den nya amerikanska maten” om den revolution som skett i amerikansk matkultur. Emil Arvidson intervjuas av John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vardagsmakt

Retorikern Elaine Eksvärd menar att det inte är något fel med makt, så länge den hamnar i rätt händer.”Vardagsmakt" handlar om det som många vill ha, men få vill erkänna att de strävar efter. Elaine berättar bland annat om hur man kan få mer makt och öka kontrollen över tillvaron. Intervjuare: Hélène Benno.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnaministeriet dokumentär

Jag är Sol, Englas syster

När Sol var 11 år hände det ofattbara, hennes 20 månader yngre syster försvann under en cykeltur för att aldrig komma tillbaka. Det var den 5 april 2008. Systern hette Engla. Fallet med Engla skakade om hela Sverige och fick enorm uppmärksamhet i tv, tidningar och radio. Under veckan som gick, innan man visste vad som hänt, var Sol hemma för att skyddas från all uppståndelse. Hur går man vidare med sitt liv efter en traumatisk upplevelse? I dag kämpar Sol för att inte alltid bara bli bemött som Englas syster.

Fråga oss