Titta

En bok, en författare (2013)

En bok, en författare (2013)

Om En bok, en författare (2013)

Den rika utgivningen av svensk och utländsk facklitteratur hamnar i fokus då vi i varje program möter en aktuell författare som intervjuas om sin bok och dess ämne. Böckerna handlar om vitt skilda ämnen som till exempel media, historia, politik, samhälle, naturvetenskap, konst och kultur. Sändningsår 2013.

Till första programmet

En bok, en författare: Ett sötare blodDela
  1. Journalisten Ann Fernholm har
    doktorerat i molekylär bioteknik.

  2. 2010 blev hon utsedd
    till årets vetenskapsjournalist-

  3. -efter en granskning av solkrämer.

  4. Hon har skrivit boken
    "Ett sötare blod"-

  5. -som handlar om hälsoeffekterna
    av att vi äter för mycket socker.

  6. Sen 50-talet fick vi rådet att dra
    ned på fett för att gå ned i vikt.

  7. Här söker Ann Fernholm svaret på
    varför vi i stället blev fetare.

  8. Hélene Benno, generalsekreterare för
    stiftelsen Min stora dag, intervjuar.

  9. Varför har du skrivit boken?

  10. Jag pratade med en kvinna
    som har typ 2-diabetes.

  11. Hon berättade om dagen när vågen
    stod på 100 kilo och hon fick panik.

  12. Man går ofta upp i vikt
    när man har den sjukdomen.

  13. Hon upptäckte att man kan hantera
    sin diabetes med en lågkolhydratdiet.

  14. Man tar bort pasta, ris,
    alla sötsaker, potatis...

  15. Hon började äta mer fett i stället.

  16. Hon kunde lägga bort
    sina insulinsprutor på två dagar.

  17. Hennes blodsockerkurvor gick från upp
    och ned till att bli låga och jämna.

  18. -Det kunde ju ha varit en händelse.
    -Det är inte en händelse.

  19. Det är blodsocker upp till 18, sen
    går det ned som hos en frisk person-

  20. -trots att hon inte tar
    sina insulinsprutor.

  21. -Det blir en väckarklocka.
    -Hon rasade i vikt - 42 kilo.

  22. Över 40 kilo på två år.

  23. Jag har lärt mig i min utbildning-

  24. -att man inte kan gå ned i vikt
    när man äter mycket fett.

  25. Jag undrade vad jag hade lärt mig.

  26. Jag har doktorerat och läst biokemi-

  27. -och då lär man sig att blodsockret
    går upp av kolhydrater och socker.

  28. Den här kvinnan hade fått rådet
    att basera sin kost på kolhydrater.

  29. Jag undrade varför, när man behöver
    ta läkemedel för att äta kolhydrater.

  30. -Då började jag utforska ämnet.
    -Varför skrev du boken just nu?

  31. Det har tagit ett tag att sätta sig
    in i allting. Bilden har vuxit.

  32. Du är vetenskapsjournalist
    och har granskat solkrämer.

  33. -Hur blev du intresserad av socker?
    -Det var när jag intervjuade henne.

  34. Varför har diabetiker fått rådet
    att basera kosten på kolhydrater?

  35. Man har haft en bild av att om man
    äter mycket fett så blir man tjock-

  36. -och då höjs kolesterolnivåerna i
    blodet och så får man hjärtinfarkt.

  37. Men den här kvinnan gick ned i vikt
    och hade perfekta blodfetter.

  38. När jag satte mig in i det här var
    det en grej som var en väckarklocka.

  39. När man har bukfetma
    kallas det för metabolt syndrom.

  40. Man kan vara smal och ha det också.

  41. Det är förstadiet
    till typ 2-diabetes, åldersdiabetes.

  42. Jag upptäckte att man inte alls har
    höga kolesterolnivåer som alla säger-

  43. -utan man har
    ett för lågt gott kolesterol.

  44. Det gäller att veta skillnaden
    på det goda och dåliga kolesterolet.

  45. Hur ser din egen sockerbakgrund ut?
    Var du gottegris?

  46. Nej, men jag har alltid
    försökt räkna kalorier och äta...

  47. När jag var gravid gick jag upp
    i vikt, och gick ned med en GI-diet.

  48. Det öppnade ögonen för
    att kolhydrater kunde spela roll.

  49. GI är mycket långsamma kolhydrater.

  50. I en riktig lågkolhydratkost
    tar man bort dem.

  51. När man bantade förr räknade man
    bara kalorier för hela slanten.

  52. Hur har vårt sockersug
    och synen på sockersug-

  53. -utvecklats de senaste hundra åren?

  54. Vi åt knappt socker
    i början av 1900-talet.

  55. Det är nytt för mänskligheten.
    Det var väldigt dyrt.

  56. När man började odla sockerbetor
    på nordliga breddgrader-

  57. -kunde sockret bli billigt.

  58. Från början av 1900-talet
    till 30-talet-

  59. -ökar konsumtionen lavinartat.

  60. Det har legat ganska stilla
    sen 30-40-talet.

  61. Men sen mitten av 80-talet-

  62. -har man börjat uppfinna
    nya sockerformer som fruktossirap-

  63. -så nu har sockerkonsumtionen ökat.
    Plus att vi motionerar mindre.

  64. Både sockertyperna och utbudet
    av varor med socker har förändrats.

  65. -Även på de senaste 20-30 åren?
    -Ja, vi har börjat äta mer socker.

  66. -Hur har utbudet förändrats?
    -Av olika sockerarter?

  67. -Eller varor med socker.
    -Det är ju socker i allt.

  68. Boken heter ju "Ett sötare blod"-

  69. -och det är en fyrstegsraket
    som har gett oss det.

  70. Vi började äta mycket socker
    i början av 1900-talet.

  71. Sen blev vi alltmer stillasittande.

  72. Sen fick vi råd om att äta förfinade
    kolhydrater och dra ned på fettet.

  73. Vi började äta förfinade kolhydrater.

  74. Vi fick råd att dra ned på fettet
    och vi började äta mer kolhydrater.

  75. Sen har nya sockerarter tillkommit.

  76. -Vi äter mer och mer färdiglagat.
    -Ja, det är mer socker i det.

  77. I stället för att ha fett i yoghurt
    har man socker-

  78. -för att yoghurten ska smaka bra.

  79. Det finns mycket dolt socker i dag.

  80. Förr i tiden åt man kanske mer kakor,
    men nu äter vi det dolt i maten.

  81. Det är dolt socker i frukostflingor,
    yoghurten och nästan all mat.

  82. I USA säger man
    att 80 % av alla livsmedel-

  83. -innehåller tillsatt socker.
    Då har det tillkommit nya saker.

  84. Man måste veta vad man ska leta efter
    på innehållsförteckningen.

  85. Förr tittade man mycket på kalorier
    om man ville gå ned i vikt.

  86. När började pendeln svänga
    från kalorier till kolhydrater?

  87. Det började med GI-dieten-

  88. -och 2005 började väl LCHF växa
    i Sverige och bli alltmer vanligt.

  89. Att räkna kalorier är också nytt.

  90. Ordet "banta"
    kom ju från William Banting-

  91. -som gick ned i vikt med
    en lågkolhydratdiet på 1800-talet.

  92. Under början av 1900-talet gick man
    ned i vikt med lågkolhydratdieter.

  93. Det har gått
    till och från mellan dieterna.

  94. Men det är en återkommande debatt,
    det här med LCHF-

  95. -det vill säga en fettrik kost,
    kan man säga.

  96. Det är två sidor i den här debatten
    om man ska äta mycket fett.

  97. Kan du beskriva de här två sidorna?

  98. Den ena sidan är många forskare och
    läkare som varnar för LCHF-dieten-

  99. -som lever kvar i forskning
    från 50-talet, 60-talet och 70-talet-

  100. -då kolesterolnivåerna i blodet
    var det viktigaste måttet på hälsa.

  101. Då är mättat fett
    farligt för kroppen.

  102. LCHF-rörelsen är en gräsrotsrörelse
    som sprids via bloggar.

  103. Människor har ätit tvärtemot råden-

  104. -och diabetiker som äter så
    blir symtomfria.

  105. Då har man människor som har varit
    sjuka och plötsligt blir friska.

  106. Då blir man urförbannad
    på den vård man har fått.

  107. Å andra sidan har man vårdpersonal-

  108. -som har gett råd under
    kanske tjugo, trettio, fyrtio år-

  109. -och forskare som har forskat på
    lågfettkosten och har prestige i det.

  110. Det är två väldigt starka läger.
    Det väcker mycket uppror och ilska.

  111. Varför är det så hårt tonläge?

  112. Å ena sidan har du varit sjuk
    och upplever att du är felbehandlad-

  113. -och du tänker
    att vården i dag är helt fel-

  114. -och att många människor
    inte får den hjälp de behöver.

  115. Man blir läkare eller sköterska
    för att man vill hjälpa människor-

  116. -och att då upptäcka att råden
    man gett kanske har varit fel-

  117. -är nästan omänskligt.

  118. Alla tror väldigt starkt på sin sak.

  119. Det är skillnad på socker och socker
    och fett och fett. Vi delar upp det.

  120. Vad är det för skillnad
    på fett och fett?

  121. Det finns ju många olika fetter.
    Det finns massa olika mättade fetter.

  122. LCHF-rörelsen
    och lågkolhydratrörelsen säger-

  123. -att mättat fett
    är neutralt för hjärtat.

  124. Det finns enkelomättat fett,
    det finns mycket i olivolja-

  125. -och fleromättade fetter,
    omega 3 och omega 6.

  126. Omega 3 som finns i fisk
    verkar vara väldigt bra för hjärtat-

  127. -medan omega 6 som finns
    i solrosolja och lättmargarin...

  128. Forskning visar att det inte är bra.

  129. Vad är det för skillnad
    på socker och socker?

  130. Man pratar mycket om stärkelse
    som finns i pasta, ris och potatis.

  131. Det blir sockerarten glukos
    i kroppen-

  132. -för stärkelse är glukosmolekyler
    sammankopplade i långa kedjor.

  133. Det är en sak. Men vitt socker består
    av en del glukos och en del fruktos.

  134. Fruktosen är snäppet värre
    för kroppen än glukos-

  135. -för varken musklerna eller hjärnan
    kan använda fruktos som energikälla.

  136. -Var hittar man det?
    -I allt med vitt socker.

  137. "High fructose corn syrup"
    som man har i USA-

  138. -kallas fruktossirap
    eller fruktosglukossirap i Europa.

  139. -Man gömmer det under olika namn?
    -Ja.

  140. Inom GI-rörelsen har man tänkt
    att fruktos är bra för kroppen-

  141. -för det syns inte
    om man mäter blodsockret.

  142. Men levern måste ta hand om fruktos-

  143. -och när vi har tillräckligt mycket
    glukos i blodet blir fruktosen fett.

  144. När levern tillverkar fett från
    fruktos får man rubbade blodfetter.

  145. Då får man lågt gott kolesterol som
    kopplas till bukfetma och diabetes.

  146. Mycket fruktos rubbar blodfetterna.

  147. -Hur mycket socker äter vi i Sverige?
    -År 2000 toppade det.

  148. Då hade vi den högsta konsumtionen.
    Då var det 60 kilo per person och år.

  149. Det finns ingen bra statistik på det,
    det är ungefärliga siffror.

  150. Men vi äter mycket socker. Man fattar
    att det är mycket socker i godis.

  151. Men vad har livsmedelsproducenterna
    för ansvar för dolt socker?

  152. Jag tycker att Livsmedelsverket
    har ett större ansvar.

  153. De har ju en gräns i dag.

  154. Inte mer än 10 % av vårt energiintag
    ska komma från socker.

  155. Vi äter mer än dubbelt
    så mycket socker som vi borde.

  156. De borde säga att vi äter
    alldeles för mycket socker.

  157. När de tyckte
    att vi åt för mycket mättat fett-

  158. -var det mycket kampanjer
    för att få ned det.

  159. Men nu när vi äter för mycket socker
    tar de inte tillräckligt i det.

  160. Vad händer i kroppen
    om jag äter till exempel en bakelse?

  161. Det beror på
    om du har motionerat senaste tiden.

  162. Vi säger
    att du har motionerat mycket.

  163. Då bryter kroppen ned
    det vita mjölet och sockret-

  164. -och det kommer ut i blodet.

  165. Glukosen går in i musklerna
    och överskottet lagras som glykogen.

  166. När man kolhydratladdar
    laddar man på glykogendepåerna.

  167. Levern gör också glykogen.
    Fruktos kan också bli till glykogen.

  168. Men om du är stillasittande
    och kanske har bukfetma-

  169. -kommer fruktos och glukos
    ut i blodet-

  170. -och kroppen tillverkar insulin
    för att få ned blodsockret.

  171. Musklerna reagerar inte på det.
    De tar inte upp sockret.

  172. Så blodsockret stiger
    till högre nivåer än det borde göra-

  173. -och du kommer att få alldeles
    för höga insulinnivåer också.

  174. Sen tillverkar levern fett
    av glukosen och fruktosen.

  175. Det här är lite kliniskt.
    Man vill alltid ha tydliga exempel.

  176. Om man inte motionerar får man
    höga blodsocker- och insulinnivåer.

  177. Om jag slutar med allt socker,
    hur kan jag känna det i kroppen?

  178. Om du har det här metabola syndromet
    blir du mycket piggare.

  179. Det är den första omedelbara effekten
    om du tar bort sockret.

  180. -Och mer?
    -Du får bättre blodsocker.

  181. Boken handlar mycket om hur höga
    blodsockernivåer och insulinnivåer-

  182. -triggar inflammation i kroppen.

  183. Det driver åderförkalkning,
    och det är också kopplat till demens.

  184. Det triggar kroppens tillväxtsystem.

  185. Har man en cancercell i kroppen-

  186. -ökar det risken för
    att cancercellerna börjar växa.

  187. Om du har problem med blodsockret
    när du får en cancerdiagnos-

  188. -avlider du fortare i sjukdomen,
    generellt sett.

  189. Vissa säger tvärtemot det du säger.
    Vilka belägg har du?

  190. Det är ganska mycket.

  191. Jag har läst hundratals studier
    och intervjuat många forskare.

  192. Boken går ut på att om man tittar
    på bukfetma och typ 2-diabetes-

  193. -så är det kopplat till en ökad risk
    för hjärtsjukdom, demens och cancer.

  194. Barn med bukfetma
    går in i puberteten tidigare.

  195. En ung tjej kan lättare
    få problem med ägglossningen.

  196. Boken handlar om-

  197. -att alla de här sakerna kan man
    förklara på molekylnivå i kroppen-

  198. -utifrån att man har för höga
    blodsockernivåer och insulinnivåer.

  199. En del säger att det är lika svårt
    att sluta med socker-

  200. -som det är för en alkoholist att
    sluta dricka. Vad säger du om det?

  201. Det är väldigt många som säger det,
    och då tror jag på det.

  202. Vissa säger att om de har
    gått på en extrem LCHF-diet-

  203. -så räcker en bit mörk choklad för
    att få sockersug i tre-fyra dagar.

  204. -Man får ett återfall?
    -Ja.

  205. Vissa tycker att sockersuget kommer
    om de äter pasta.

  206. Det finns mekanismer som förklarar
    hur det går till i hjärnan.

  207. Man tänker inte på att man ska
    få tillbaka ett sockersug av pasta.

  208. Hur ska man göra
    för att sluta med socker?

  209. Det är väl bara att slänga ut
    allt socker man har hemma.

  210. Det gäller
    att hitta andra goda smaker-

  211. -och tillfredsställa sina smaklökar
    på ett nytt sätt.

  212. Det finns rålakrits man kan äta,
    helt utan socker.

  213. Det är jättebra
    om sötsuget slår till.

  214. Då tar jag några rålakritspastiller.

  215. Vad skulle det innebära för
    folkhälsan om man slutade med socker?

  216. Vården av diabetiker-

  217. -står för 0,5 % till 1 %
    av Sveriges BNP varje år.

  218. Det skulle spara enorma summor pengar
    inom vården. Det är en kris.

  219. Vården kostar enorma summor,
    och mycket är på grund av bukfetman-

  220. -det metabola syndromet
    och typ 2-diabetes.

  221. Jag har jättesvårt att förstå
    att politiker inte tar tag i det där.

  222. Man har sagt att man ska dra ned
    på fettet för att gå ned i vikt.

  223. Det finns väldigt mycket
    som visar på att det har varit fel-

  224. -och då måste forskarvärlden
    ta till sig det.

  225. -Vad är en bra och en dålig måltid?
    -Ja...

  226. En bra måltid kan vara kycklingfilé
    med grekisk sallad och olivolja-

  227. -eller lax
    med broccoli- och blomkålsmos.

  228. Det svåraste är kvällssnacksen
    och nåt litet på eftermiddagen.

  229. Många bakar fröknäcke
    som man kan äta med smör och ost.

  230. En del rullar in skinka i ost
    och äter det.

  231. Alla ska inte äta samma kost.

  232. Om du har metabolt syndrom
    och typ 2-diabetes-

  233. -kanske du måste äta
    en strikt lågkolhydratdiet.

  234. Men vissa springer
    ett maraton i veckan.

  235. De har inga problem
    med sina blodsockernivåer.

  236. Vissa tycker att de blir mindre sjuka
    om de tar bort kolhydraterna.

  237. Men det är olika. Man kan inte
    ge ett kostråd till alla.

  238. Varför är det så svårt
    att få folk att ändra inställning?

  239. Man har investerat mycket
    i lågfettdieten.

  240. Det har varit väldigt jobbigt
    att äta en lågfettdiet-

  241. -och när nån säger att kampen
    du har fört i hela ditt liv-

  242. -har varit helt i onödan,
    så är det en jobbig insikt.

  243. Myndigheter och forskare har haft
    varierande inställning över tid.

  244. Tror du att pendeln
    kommer att svänga igen?

  245. Man ser att det svänger nu,
    mycket inom forskarvärlden.

  246. Det finns forskare som tycker
    att vi har fått fel kostråd.

  247. Livsmedelsverket
    ligger lite efter på den fronten.

  248. Hur kommer det att ändra sig
    och hur ska det gå till?

  249. Det kommer många nya studier.

  250. Det kommer studier som visar
    att vi måste tänka om och tänka nytt.

  251. Det är grunden till allt.
    Det finns ett jättestort problem.

  252. Kostråd till typ 2-diabetiker har
    aldrig vilat på vetenskaplig grund-

  253. -för det finns för lite pengar
    till kostforskning.

  254. Om du tar fram ett läkemedel kan du
    lägga flera hundra miljoner kronor-

  255. -på en vetenskaplig studie.

  256. En kostforskare som vill göra
    en studie får en eller två miljoner.

  257. Det är väldig skillnad i resurser,
    så kostforskningen går inte framåt.

  258. Ibland betalas kostforskningen
    av livsmedelsindustrin.

  259. Hur ska vi veta vem vi ska tro på?

  260. Man ska experimentera med sin egen
    kropp och se vad man mår bäst av.

  261. Testa! Om man är äldre-

  262. -och är trött på eftermiddagen
    och har bukfetma-

  263. -ska man prova en lågkolhydratdiet
    i kanske tre månader.

  264. Sen utvärderar man.
    Vad har hänt med mig?

  265. Man kan föra dagbok
    och se hur man mår.

  266. Man kan också mäta sina blodfetter
    före och efter experimentet-

  267. -och så får man titta på sig själv.

  268. Det är det bästa rådet i dag-

  269. -när det är såna
    meningsskiljaktigheter.

  270. Har man metabolt syndrom och lägger
    om det här ser man resultat snabbt.

  271. Då blir man snabbt piggare
    på eftermiddagen och kvällen.

  272. Har man inte metabolt syndrom
    upplever man inte det.

  273. Det finns en tydlig koppling
    till demens. Hur märks det?

  274. Det finns många studier som visar-

  275. -att om man har diabetes har man ofta
    en lite sämre kognitiv förmåga.

  276. Jag vet inte om det blir bättre
    med en lågkolhydratdiet.

  277. Det finns en studie här i Stockholm,
    gjord på Kungsholmen-

  278. -som visar att om man har
    problem med blodsockret-

  279. -och får en demensdiagnos utvecklar
    man allvarlig demens på 1,8 år.

  280. Har man inte problem med blodsockret
    tar det i genomsnitt 5 år.

  281. Det påverkar även koncentrationen.
    Är det samma mekanism?

  282. Det vet jag inte riktigt.
    Men man mår ofta bättre.

  283. För en icke-expert är det mycket att
    hålla reda på med mättat och omättat-

  284. -och partiklar, HDL-kolesterol
    och så vidare...

  285. -Hur ska man hitta rätt i det här?
    -Man kan läsa boken.

  286. Jag presenterar en helt ny bild
    av kroppens blodfetter-

  287. -och vad som är dåligt för oss.

  288. Vi har levt
    i en världsbild eller paradigm.

  289. Om du äter fett blir du tjock,
    då höjs dina kolesterolvärden-

  290. -kolesterolet lagras i blodkärlen,
    och så får du hjärtinfarkt.

  291. Bilden jag presenterar
    är att socker och snabba kolhydrater-

  292. -gör att blodsockret stiger, och det
    leder till inflammation i kroppen.

  293. Den moderna synen på åderförkalkning
    är att immunförsvaret är inblandat-

  294. -och att man har en inflammation,
    och det leder till åderförkalkning.

  295. Man sparar både kroppen
    och förbättrar samhällsekonomin...

  296. Ja, absolut.

  297. Kvinnan jag berättade om
    gjorde en uträkning.

  298. Hon sparade vården 33 000 kronor per
    år på att äta en lågkolhydratdiet-

  299. -för hon behövde inte insulinsprutor.

  300. Vi betalar 1,5 miljarder per år
    i Sverige för insulin.

  301. -Hur många kilo gick hon ned?
    -Över 40 kilo.

  302. -Från 100 kilo ned till 60 kilo.
    -40 kilo och 33 000 kronor.

  303. Ja, det är ganska bra.

  304. Vad kommer det sig att ingen gör nåt?
    Eller att det går så långsamt?

  305. Det är inte kommersiellt intressant.

  306. Hade det här varit ett piller
    i händerna på ett läkemedelsbolag-

  307. -hade utvecklingen gått jättefort.

  308. Man kan inte ta patent på dieter,
    så då händer inte det.

  309. Forskarvärlden sitter fast-

  310. -i den gamla synen på hjärtsjukdom.

  311. Då tror de på det. Man pratar mycket
    om paradigmskiften i forskarvärlden.

  312. -Vem ska läsa "Ett sötare blod"?
    -Göran Hägglund, socialministern.

  313. -Varför det?
    -Nån behöver göra nånting.

  314. Man behöver initiera
    bättre vetenskapliga studier-

  315. -så att vi kan utröna
    vem som har rätt och fel i debatten.

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Ett sötare blod

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

"Ett sötare blod - om hälsoeffekterna av ett sekel med socker" är skriven av vetenskapsjournalisten Ann Fernholm. Aldrig tidigare har mänskligheten ätit så mycket socker som nu. Sockret triggar en inflammation som påverkar hjärta, hjärna, blodådror och muskler. Hjärt- och diabetespatienter har rekommenderats att äta mat med lite fett, när de borde följa kost med så lite blodsockerhöjande kolhydrater som möjligt. Intervjuare: Hélène Benno.

Ämnen:
Biologi > Kropp och hälsa, Idrott och hälsa > Hälsa och livsstil
Ämnesord:
Biofysik, Dietik, Fysiologi, Hälsa, Kemi, Medicin, Nutrition, Socker
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i En bok, en författare

2010
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sören Wibeck

I "Ett land, två folk" skildrar journalisten och författaren Sören Wibeck den sekellånga konflikten mellan israeler och palestinier som i grunden inte är religiös, utan har nationalistiska orsaker. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kurdo Baksi

I "Min vän Stieg Larsson" beskriver författaren samarbetet och de många diskussionerna med sin "storebror" Stieg. Hans arbetskapacitet, energi och idérikedom kom läsarna till del, men i många hänseenden var han också en gåtfull människa. Intervjuare: Marianne Rundström.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sanna Sjöswärd

I "Min mamma är en persisk prinsessa" skildrar Sanna Sjöswärd sin uppväxt som adoptivbarn i Sverige och mötet med sin biologiska familj i Iran många år senare. Intervjuare: Sharon Jåma.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Johan Hakelius

I "Döda vita män" porträtterar Johan Hakelius ett antal brittiska män. Intervjuare: Max Landergård.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Annika Borg

"Bibeln på mitt sätt" av teologen, prästen och författaren Annika Borg är en guide till Bibelns texter skriven på ett såväl kärleksfullt som respektlöst sätt. Intervjuare: Mats Svegfors.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Wanja Lundby-Wedin

I "På väg mot jämlikhet" skriver LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin Att jämlikhet är hennes måttstock när det gäller politiskt och fackligt arbete. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lars Gunnar Erlandson

I "Lunch med Victor Borge" berättar Lars Gunnar Erlandson, mångårig utrikeskorrespondent för Sveriges Radio, om den danske pianisten och underhållaren Victor Borge. Intervjuare: Kristina Bennet Westre.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Stig Hansén

I "Wallraff" frågar journalisten Stig Hansén ut den tyske författaren Günter Wallraff om moral och etik, och denne berättar öppet om sina bevekelsegrunder, valet av roller och om sina drömmar. Intervjuare: Anna Maria Höglund.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Pia Gadd

I "Frillor, fruar och herrar" tittar journalisten Pia Gadd närmare på frilloväsendet som under flera hundra år var en helt öppen företeelse och som också kunde ha maktpolitisk påverkan. Vem var frillan och vad betydde hon för sin samtid? Intervjuare: Antonio de la Cruz.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

David Eberhard

I "Ingen tar skit i de lättkränktas land" reder psykiatern David Eberhard ut varför vi, trots att vi lever i världens mest rättvisa land, allt oftare känner oss kränkta. Intervjuare: Erik Gandini.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Tilde Björfors

I "Inuti ett cirkushjärta" av Cirkus Cirkörs grundare Tilde Björfors följer vi Cirkus Cirkör som 1995 formulerade visionen om att förändra världen genom nycirkus. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Joel Dahlberg

Intervju med ekonomijournalisten Joel Dahlberg om hans bok "Bankbluffen", i vilken han granskar storbankernas tjänster som ofta innebär att kunderna betalar mer än de egentligen behöver.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sverker Sörlin om Den blinde skaparen

"Den blinde skaparen" av idéhistorikern Sverker Sörlin handlar om vetenskapsmannen Charles Darwin, urtypen för det ensamma geniet. Intervjuare: Eva Hamilton.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Björn Höglund

I "Alla spelar spel" skildrar kulturjournalisten Björn Höglund sällskapsspelens historia. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Klas Hallberg

I "YCDBRALAI", som ska utläsas som You Can't Do Business Running Around Like An Idiot, berättar författaren och föreläsaren Klas Hallberg om att få saker och ting gjorda. Intervjuare: Lena Scherman.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2011
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hooman Majd

I "Irans dubbla ansikte" av Hooman Majd möter vi den sekulära storstadseliten och den fattiga jordbrukarmajoriteten. Deras land är storslaget, komplext och motsägelsefullt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kristoffer Ahlström

Med "Magkänslans anatomi" vill journalisten Kristoffer Ahlström kartlägga de psykologiska mekanismer som ligger bakom hur vi fattar våra beslut. Vad krävs för att de beslut vi slutligen tar skulle kunna bli mycket bättre? Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lotta Schüllerqvist

"Marnas hemlighet" av journalisten Lotta Schüllerqvist vill visa det Gaza som finns bortom dramatiska bilder och rapporter om våld. Här möter vi människor i deras vardag med sina drömmar och okuvliga hopp. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sören Sommelius

"Från King till Obama" av kulturjournalisten Sören Sommelius tar upp de svartas kamp för sina medborgerliga rättigheter i det "civiliserade" USA. Rasåtskillnader är inte så långt bort som många tror. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ernst Brunner

I "Anckarström och kungamordet" tecknar författaren Ernst Brunner ett porträtt av Gustav III:s mördare. Jacob Johan Anckarström var ansedd som en brutal person i Sverige, men som ett moraliskt föredöme ute i Europa. Vilken är den sanna bilden? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Dilek Baladiz

"I hederns skugga" av socionomen Dilek Baladiz kommer unga män som är uppvuxna med hedersnormer till tals. Vilka krav och förväntningar har deras familjer på dem som bröder och som blivande äkta män och pappor? Intervjuare: Thord Eriksson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Thomas Anderberg

"Den stora konstsvindeln" av kritikern och filosofidocenten Thomas Anderberg handlar om Andy Warhols Brillolåda som skulle säljas på Stockholms Auktionsverk. Försäljningen stoppades sedan märkliga omständigheter framkommit. Intervjuare: Ulrik Petersson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Birgitta Kimber

"Att stå ut med busungar" av specialläraren och psykoterapeuten Birgitta Kimber handlar om att bemöta barn som skolkar, bråkar, stör eller på annat sätt visar att de inte mår bra. Här bygger metoden på att det skapas en allians mellan föräldrar och skola. Intervjuare: Thord Eriksson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Görrel Espelund

"8 kvinnor som skapat världsrubriker" av journalisten Görrel Espelund handlar om det manliga maktmonopol som håller på att brytas. Men vilken skillnad gör egentligen kvinnliga ledare? Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kjell Albin Abrahamson

"Så länge du lever" av radiojournalisten Kjell Albin Abrahamson handlar om samtal mellan honom själv och kollegan Kerstin Bodell - två människor som vill prata om något annat än sina sjukdomar. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jonas Söderström

"Jävla skitsystem!" av informationsarkitekten Jonas Söderström tar upp undermåliga datasystem ur ett arbetsmiljöperspektiv. Vad är det som stressar dig på jobbet? Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Steve Sjöquist

"Fotspår" av författaren och föreläsaren Steve Sjöquist handlar om livet som hiv-positiv i dagens Sverige. Vad händer när vi vågar möta medmänniskor utanför de konventionella ramarna? Steve Sjöquist intervjuas av Gabriella Ahlström.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Disa Håstad

"Frihetens frestelser" av den före detta utrikeskorrespondenten Disa Håstad handlar om huruvida de nya stater som bildats i Centralasien efter murens fall och kommunismens sammanbrott kommer att formas till fredliga och demokratiska stater. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bengt Göransson

I "Tankar om politik" vill den före detta skol- och kulturministern Bengt Göransson uppmana till eftertanke och nyansering i ett medialt klimat som ställer allt högre krav på politikern och medborgaren. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kristina Engwall

"Frivillig barnlöshet" handlar om den fråga som de flesta någon gång i livet behöver ta ställning till. Situationerna när det passar, eller inte passar, att skaffa barn omges av starka normer och föreställningar. En av bokens två redaktörer, historikern Kristina Engwall, intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2012
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Nisse Simonson

I "Glöm inte minnet" berättar läkaren Nisse Simonson om vår snillrika hjärna utifrån nyckelorden minnet och glömskan. Han bjuder också på olika fallbeskrivningar och berättar om det senaste inom minnesforskningen. Intervjuare: Aina Bergvall.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Dan Josefsson

"Den mörka hemligheten" av journalisten Dan Josefsson och psykologen Egil Linge vänder sig till alla som märker att det är något som inte stämmer när de försöker skapa, eller leva i, nära relationer, och till dem vars förflutna hindrar dem från att leva det liv de vill leva. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jan Jörnmark

"Avgrunden" av ekonomhistorikern Jan Jörnmark och bildkonstnären Annika von Hausswolff är en undersökning i efterdyningarna av kollaps, skenande statsskulder och ödeplatser. Hur sätter kapitalismen spår i geografin? Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Åsa Moberg

Vad är väninneskap - ett ord som inte ens finns? I "Väninnorna och jag" har författaren Åsa Moberg samlat exempel ur sitt eget och åtta nära väninnors liv. I fritt flödande och mycket spontana intervjuer diskuterar de väninneskapets natur. Intervjuare: Ann Lagerström.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bo Bergström

Vi upplever just nu en gigantisk fotoboom och det är många som är nyfikna på den kommunikativa sidan av fotograferandet. I "Bild & budskap" skriver Bo Bergström om triangeldramat mellan beställaren, fotografen och betraktaren. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Fatima Bremmer

I "De sista tanterna" har Fatima Bremmer och fotograf Magnus Wennman klivit in i tanternas värld. De har följt med Ebba, 85, på syjunta och Maj-Britt, 82, till Salong Fleur. Boken tar upp ämnen som husmorsideal och familjepolitik, ger bakgrund till tanternas karakteristiska inredning, frisyr, klädstil och fritidsintressen.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Åke Holmquist

I "Beethoven" av Åke Holmquist möter vi Ludwig van Beethovens (1770-1827) unika konstnärskap och tragiska liv som personifierade romantikens begrepp om ett geni. Han blev en legend redan under sin livstid, beundrad och ifrågasatt, utmanande och oroande. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Leif GW Persson

I "Gustavs grabb" berättar Leif GW Persson i romanform om sitt eget liv, om hela klassresan från uppväxten i arbetarkvarteren på Gärdet i Stockholm till livet idag. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kenneth Kauppi

Ett fritidshus kan ligga nästan varsomhelst. Och se ut hur som helst. Det som gör fritidshusen i "Arkitektens fritidshus" av Kenneth Kauppi så speciella är att de bebos av personer som i sitt dagliga värv bland annat skapar vackra, trivsamma miljöer åt andra. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Birgitta Forsman

I " Gudlös etik" argumenterar Birgitta Forsman för att etiken måste befrias ur religionens tvångströja. De religiösa moralreglerna är inte så bra som många vill tro, och sökandet efter svar på dagens moralfrågor i uråldriga skrifter är en usel metod att bedriva etik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Anders Andrén

"Det medeltida Gotland" av arkeologiprofessorn Anders Andrén tar upp öns dramatiska historia och dess spår av en svunnen storhetstid. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lena Granqvist

Under ett helt liv står en akademiker inför många val som får betydelse för livets sammanlagda inkomst. "Livslön", av bland andra Lena Granqvist, är tänkt som en vägledare för alla som vill veta mer om detta begrepp. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Tommy Deogan

"Män av våld" av Tommy Deogan tar upp dagens huligankultur i Sverige. Hur ska denna ständigt växande rörelse bemötas? Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Patricia Lorenzoni

I "Mama Dolly" av idéhistorikern Patricia Lorenzoni möter vi lyckliga, tragiska och parodiska modersgestalter. Vi har alla en relation till mödrar, om inte annat så till vår egen. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Göran Bexell

"Akademiska värden visar vägen" av Göran Bexell tar upp universitetens roll som en av samhällets främsta drivkrafter för utveckling och förnyelse. Författaren är professor i etik och före detta rektor för Lunds universitet. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2013
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jäkla människa

Hur hanterar man jobbiga människor i vardagen och på jobbet? Psykologerna Mattias Lundberg och Anders Wahlberg vill med ”Jäkla människa! - en handbok i hur du hanterar jobbiga människor på arbetet” ge oss verktygen. Mattias Lundberg intervjuas av Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Främling, vad döljer du för mig?

Rasism utförs oftast inte av monster. Den utförs av sådana som du och jag, välintegrerad och så kamouflerad att vi ofta inte ser den. Marcus Priftis, författare och spoken word-artist, hävdar att vi alla, mer eller mindre, gör oss skyldiga till sådan här vardagsrasism. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sveriges historia 1830-1920

I ”Sveriges historia: 1830-1920” beskriver Bo Stråth, professor i historia vid Helsingfors universitet, en period präglad av framtidstro och industrialism, men också av konflikter mellan kungamakt och folkstyre, mellan arbetare och arbetsgivare. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En dos stryknin

Snövit, Madame Bovary och pastor Gregorius är bara några exempel på personer i litteraturen som har förgiftats. I ”En dos stryknin” ger Olle Matsson, professor i kemi vid Uppsala universitet, en bred kulturhistorisk och naturvetenskaplig skildring av gifter och giftmord i litteraturen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den siste resenären

Tomas Löfström skriver i "Den siste resenären” om den bortglömde Torgny Sommelius som utvecklade reseskildringen under 50-talet. Journalisten och författaren Torgny Sommelius följde ett eget spår. Han skrev om resenärens ensamhet och blandade dokumentära reportage med fiktion. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Alltings mått

Vad är värdet av humaniora? Inom universiteten och forskningspolitiken har debatten om humaniora länge varit låst i två positioner. I ”Alltings mått” hävdar idéhistorikerna Anders Ekström och Sverker Sörlin att humanistisk kunskap redan idag spelar en betydligt större roll än vad som erkänns. Anders Ekström intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sveriges historia 1920-1965

Det Sverige som beskrivs i ”Sveriges historia: 1920-1965” är ett land som av sin samtid betraktades med såväl avund som misstro. Medan fattigdomen och arbetslösheten minskar ökar siffrorna för valdeltagande, löneökningar, semesterveckor och pensioner. Yvonne Hirdman intervjuas av Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Route 66

”Route 66 och den amerikanska drömmen” av Peter Kadhammar beskriver ett Amerika långt från den amerikanska drömmen. Kadhammar reser från Oklahoma till Kalifornien. Han stannar till i småstäder och pratar med folk på bensinmackar, härbärgen och i soppköer. Han ser ett land i förfall. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lärarens retorik

Hans Gunnarsons retoriska verktyg kan användas i klassrum, vid konferenser och i möte med föräldrar. "Lärarens retorik" är tänkt att utveckla såväl den egna som elevernas förmåga att kommunicera. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Maten och makten

Samtidigt som efterfrågan på mat i världen ökar blir de svenska bönderna allt färre. Vilka blir följderna av att Sverige ställer sig utanför den globala matproduktionen? Christer Isaksson intervjuas av Susanna Baltscheffsky.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mitt grymma öde

"Mitt grymma öde - roman" av Carl-Michael Edenborg är en ocensurerad berättelse. Det är kompositören Händel som själv får föra ordet. Han ansågs vara tidens största kompositör, men uppfattades också som fet, ful, snål och lynnig. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kongo - en historia

David van Reybrouck skildrar Demokratiska republiken Kongos utveckling från och med 1850. Det är en historia om exploatering, kolonisering och folkmord. Men också om människors förmåga att se framåt under de mest exceptionella omständigheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kryp

I John Hallméns närgångna fotografier får vi uppleva krypens värld i makroperspektiv - håriga flugor, slitna skalbaggar och färgstarka flicksländor täckta av daggens droppar. Det blir som en upptäcktsfärd till en främmande civilisation. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Godkänt?

Svenska elevers resultat i internationella mätningar blir allt sämre. I ”Godkänt? – en reportagebok om den svenska skolan” försöker reportern Emma Leijnse ta reda på varför. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Limbo

Vad gör en förälder med en 20-åring som tillbringar nätterna framför datorn och sover halva dagarna? Helene Lumholdt och Karin Enqvist har skrivit ”Limbo : en bok om dem som fastnat i entrén till vuxenvärlden till deras oroliga, arga och vilsna föräldrar”. Författarna vill visa på en väg framåt. Helene Lumholdt intervjuas av Hélène Benno.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2014
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Katastrofdoktorn

Johan von Schreeb har 25 års erfarenhet av att arbeta som kirurg på slagfält. "Katastrofdoktorn" handlar om varför han har sökt sig till platser som andra hjälporganisationer flyr. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Civilsamhället klämt mellan stat och kapital

Lars Trägårdh och hans medförfattare har analyserat centrala framtidsfrågor. I "Civilsamhället klämt mellan stat och kapital" synas utmaningar, som när det homogena folkhemmet ska övergå till ett pluralistiskt medborgarsamhälle. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju så jävla easy going

Jenny Jägerfelds roman ”Jag är så jävla easy going” handlar om 18-åriga Joanna som har adhd, är ganska impulsiv och inte alltid så genomtänkt. Men diagnosen är inget större problem så länge hon äter sin medicin. Men när familjen inte längre har råd med den och Joanna blir kär i Audrey blir det värre. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Giv mig, min son, ditt hjärta

Eskil Franck växte upp i en familj där prästämbetet gått i arv i generationer, och själv vigdes han till präst som mycket ung. Han blir framgångsrik inom kyrkan men kämpar mot tvivel. I ”Giv mig, min son, ditt hjärta” skriver han om vägen bort från tron och kyrkan och ut mot ovissheten. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En halv sanning är också en lögn

Journalisten Hanne Kjöller uppmärksammar fall i media där hon menar att läsare och tittare har vilseförts. I "En halv sanning är också en lögn" ger hon sin kritiska syn på delar av journalistkårens förhållningssätt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lappväsendet

Utnämnandet av Adolf Suwe till lappfogde år 1885 var första steget mot bildandet av myndigheten lappväsendet. I ”Lappväsendet” skriver Patrik Lantto bland annat om hur lapptjänstemännen agerade, hur samerna betraktades och om lappväsendets funktion i statens samepolitik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Organ till salu

I ”Organ till salu” skriver etnologen Susanne Lundin om organhandelns dunkla värld där desperata patienter utgör små bitar i ett stort pussel. Hon skildrar en växande marknad någonstans mellan medicinsk spetskompetens och människohandel. Intervjuare: Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Plundrarna

Under 1930- och 40-talen stal nazisterna miljontals konstverk. Mycket hittades vid krigsslutet men en del försvann för att komma fram i ljuset igen långt senare. I ”Plundrarna” skriver Anders Rydell om nazisternas besatthet av konst och om dagens bittra kamp om rätten till den ”försvunna” konsten. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Det nya Afrika

Den ekonomiska utvecklingen i Afrika förbises ofta till förmån för gamla stereotyper. I ”Det nya Afrika” skriver SVT:s korrespondent Erika Bjerström om ett Afrika där fattigdomen minskar, demokratin är på uppgång och utvecklingen av sjukhus, utbildning och vägar drivs på av en allt större medelklass. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vina Vinas vargpinne

I Jujja Wieslanders barnbok ”Vina Vinas vargpinne” hittar Vina Vina en pinne. Den kan bli både motorsåg och metspö men är framför allt användbar när vargen kommer. Jujja Wieslander intervjuas av Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

På andra sidan oss

Max Bergander, 26 år gammal, skriver i diktsamlingen "På andra sidan oss" om de känslor han hade när han separerade från sin dotters mamma och hennes tidigare barn. Det handlar om rädsla och skam, men också om glädjen över att ha tagit ett beslut för att förändra sitt liv. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ingens mamma

I antologin ”Ingens mamma – tolv kvinnor om barnfrihet” skriver kvinnor som av olika skäl valt att inte få barn. Kvinnor som valt att sterilisera sig, som tycker att klimakteriet är befriande och som vänder sig mot den kulturella press samhället sätter på kvinnor att bli mammor. Anna Lindman intervjuar bokens redaktör Josefine Adolfsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Eremiten i Paris

Den rumänske filosofen Emil Cioran föddes i Rumänien 1911 och kom till Paris 1937. I ”Eremiten i Paris” vill Tobias Dahlkvist visa hur Cioran förvandlar den teoretiska pessimismen till en levnadskonst. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Som om vi hade glömt

Journalisten Daniel Poohl berättar om sin uppväxt i början av 1990-talet. När flyktingar från inbördeskriget i Jugoslavien flyttar till den lilla orten blir Daniel lycklig. Men i mellanstadieklassen uppstår en konflikt, likt den som pågår i övriga Sverige, när flera i klassen börjar kalla sig patrioter. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever

Isa Ståhl och Zandra Bergman vill ge unga kunskapen som krävs för att kunna påverka skola och studiesituation. "Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever" visar bland annat vad skolan enligt lag är skyldig att ta ansvar för. Isa Ståhl på Sveriges elevkårer intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2015
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Urban express

Per Schlingmann och Kjell A Nordström guidar oss i vad som händer i världen, staden och med oss människor. "Urban express" är ett collage som beskriver vår tid och hur man själv kan hantera de förändringar som möter oss alla.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

9,3 på Richterskalan

Andreas Norman berättar i sin bok ”9,3 på richterskalan” om hur han som nyss antagen till UD:s diplomatprogram skickades till Thailand dagarna efter tsunamin den 26 december 2004 och oförberedd hamnade mitt i krishanteringen efter en av de värsta naturkatastroferna i modern tid. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När lojaliteten prövas

Anders Carlberg reflekterar i sin bok ”När lojaliteten prövas” över svenska judars relation till den svenska offentligheten och om förhållandet till Israel och israelisk politik. Utgångspunkten är personlig och präglad av egna erfarenheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju svensk

I ”Jag är ju svensk” berättar Cheko och Nalin Pekgul om de ökade motsättningarna mellan konservativa muslimer och mer liberala eller sekulära. I Tensta är arbetslösheten hög och det finns många fördomar som skapar spänningar mellan olika grupper. Nalin Pekgul intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mediekratin - mediernas makt i svenska val

Kent Asp är statsvetare och professor i journalistik. I "Mediekratin - mediernas makt i svenska val" analyserar han mediernas roll inom politiken. Gör medierna egentligen demokratin bättre eller sämre? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vad är bildning

Odd Zschiedrich är bland annat kansliansvarig vid Svenska Akademien. I boken ”Vad är bildning” resonerar han kring hur begreppet bildning används i olika sammanhang. Finns det olika slags bildning och vad är allmänbildning? Har bildningsbegreppet förändrats över tid? Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Gymnasiet som marknad

Inom skolvärlden har marknadsföring blivit viktig sedan det beslutades att främja skolval och skolors frihet att utforma sin verksamhet. Lisbeth Lundahl reflekterar i "Gymnasiet som marknad" över den ökade konkurrensen mellan skolorna. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bibliotekarien som medpedagog

Sofia Malmberg är bibliotekarie på Adolf Fredriks musikklasser. I "Bibliotekarien som medpedagog" ger hon konkreta exempel på hur en pedagogisk skolbiblioteksverksamhet skapas. Även om hur man kan fungera som medpedagog i ämnesövergripande projekt. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag bara tvingar mig lite

”Jag bara tvingar mig lite” är en självbiografisk roman skriven av Maja-Stina Fransson. I den får vi följa Minna som barn, tonåring och ung kvinna. Vi får läsa hennes dagbok och följa med in i terapirummet. Hon har tvångstankar. I boken skildras det med allvar, men också med en viss komik som ett liv med tvångstankar kan innebära. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När jag inte hade nåt

Ison Glasgow är en av Sveriges mest hyllade hiphopartister. Han berättar i "När jag inte hade nåt" om sin uppväxt och hur den format honom till den han är idag. Han berättar om utanförskap, utsatthet och ett starkt band till sin mor. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Cornelis - en liten bok om vänskap

Agneta Brunius berättar i ”Cornelis – en liten bok om vänskap” om sin vänskap med Cornelis Vreeswijk. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

De nya dödssynderna

I "De nya dödssynderna" får vi reda på egenskaperna som svenska folket anser vara de sämsta. Stefan Einhorn presenterar resultaten från en opinionsundersökning och illustrerar med historier ur sitt liv. Intervjuare: Behrang Miri.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Facebookpolisen

Genom sina personliga och humoristiska inlägg på Växjö/Alvestapolisens Facebooksida har Scott Goodwin fått mycket uppmärksamhet. ”Facebookpolisen” är den ocensurerade bokversionen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Twitterboken

Sophia Sundberg, föreläser och utbildar i Twitter. I Twitterboken ger hon tips från första kvittret till att flyga fritt, och om hur man kan tänka strategiskt i sitt twitteranvändande. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den nya amerikanska maten

Emil Arvidson och Martin Gelin berättar i ”Den nya amerikanska maten” om den revolution som skett i amerikansk matkultur. Emil Arvidson intervjuas av John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden Tema

Hjärnans tolkning av verkligheten

Vår hjärna är en salig blandning av värderingar, erfarenheter och kemi. Men den är också plastisk och kan därför tränas till att se omvärlden i positivt ljus. Ämnesexperter berättar varför vi upplever samma verklighet på så olika sätt.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnaministeriet dokumentär

Cykelmannen och langningen

Polisen i Stockholm utreder 2013 en langare som säljer sprit och cigaretter till tonåringar och elever på mellanstadiet. Han kallas för cykelmannen eftersom han cyklar när han levererar sina varor. Ryktet säger att han säljer alkohol för att kunna komma i kontakt med barn. En flicka hamnar på akuten alkoholförgiftad. Vilka är de bakomliggande motiven för att sälja alkohol till barn och vad får det för konsekvenser?

Fråga oss