Titta

En bok, en författare (2013)

En bok, en författare (2013)

Om En bok, en författare (2013)

Den rika utgivningen av svensk och utländsk facklitteratur hamnar i fokus då vi i varje program möter en aktuell författare som intervjuas om sin bok och dess ämne. Böckerna handlar om vitt skilda ämnen som till exempel media, historia, politik, samhälle, naturvetenskap, konst och kultur. Sändningsår 2013.

Till första programmet

En bok, en författare: Food junkieDela
  1. Mons Kallentoft har rötter
    i Östergötland, bor i Stockholm-

  2. -men känner sig mest hemma på resa.

  3. I "Food Junkie" följer vi hans mat-
    orgier i Tokyo, New York och på Bali.

  4. Han jagar den ultimata upplevelsen.

  5. Det går att äta sig till döds,
    precis som i filmen "Brakfesten".

  6. Intervjuare är
    journalisten Per Enerud.

  7. Varför skrev du den här boken?

  8. Jag har i många år skrivit mycket
    om gastronomi och resor-

  9. -och jag har alltid
    försökt göra det på mitt sätt.

  10. Sen skrev jag deckare
    som blev populära.

  11. Då tappade jag skrivandet
    om gastronomi-

  12. -och så kände jag
    att jag ville göra det.

  13. Sen, en kväll på Operakällaren
    som gick totalt överstyr...

  14. Jag hamnade på akuten
    med en infektion som löpte amok.

  15. Jag låg där,
    och hade varit nära döden-

  16. -och insåg
    att jag hade hittat ingången-

  17. -till att skriva
    om min passion, besatthet-

  18. -mani för mat och resor, och att söka
    efter var den kommer ifrån.

  19. Jag hade omedvetet väntat ut
    var den här boken skulle börja.

  20. -Jag hade ganska mycket material.
    -Vad var det som hände den där dagen?

  21. Det var jag och min allra bästa vän-

  22. -som för några år sen
    fick en hjärnblödning.

  23. Det var den här kvällen vi skulle ut
    första gången på restaurang.

  24. Vi har alltid gjort det mycket.
    Han var i princip återställd-

  25. -men hjärnblödningen hade satt sig
    på balansen, så han drack inte vin.

  26. Så jag drack för två, för vi
    var tvungna att beställa helflaskor.

  27. En massa mat,
    en massa vin, en massa avec.

  28. Det slutade med att han-

  29. -som hade fel på balansen
    fick leda mig till taxin.

  30. Jag mådde dåligt, men inte mer
    än man kan göra efter en sån kväll.

  31. På kvällen började jag må riktigt dåligt
    och det fortsatte hela natten.

  32. På morgonen därpå
    svimmade jag på hallgolvet-

  33. -så då ringde min fru ambulansen. Den
    kom, och det var ilfart till akuten.

  34. -Ni skulle ha barnkalas.
    -Ja, det var totalt fokus på det.

  35. Snart skulle det strömma in
    femton sexåringar.

  36. Så det var... Det var panik,
    men jag kom ändå till akuten.

  37. Då kände de ingen puls.
    En kompis var med i ambulansen-

  38. -och han har berättat att jag tuppade
    av. De slog på kinderna och...

  39. De tog in mig på ett akutrum.
    Jag fick fem slangar i kroppen-

  40. -varav en stor rakt ner i hjärtat, där
    de pumpade in antibiotika-

  41. -för de trodde att jag hade fått
    nån form av bakterieinfektion.

  42. De vände det. Jag fick i mig
    tillräckligt mycket vätska-

  43. -och sakta blev jag bättre.
    Jag låg på intensiven i några dagar.

  44. Det visade sig vara ett ganska vanligt
    magvirus som hade fått fäste-

  45. -bara för att jag hade försökt
    ta ner mig på golvnivå kvällen innan.

  46. Det blev som en perfekt storm.

  47. Den sjukdomen, den incidenten
    och dina dagar på sjukhuset-

  48. -är den dramaturgiska motorn.

  49. När jag hade kommit upp
    till avdelningen kom barnen och frun.

  50. Det slog mig "Jag var nära
    att trilla av pinn. Det går ju inte".

  51. "Jag är ju bara 44,
    och de är 6 och 9."

  52. "Det håller inte."
    Sen undrade jag "Vad hände?"

  53. "Varför har just mitt liv sett ut
    som det har gjort, med alla resor"-

  54. -"och den här kärleksfulla jakten
    på det bästa av mat och dryck?"

  55. Men det har också funnits en mani
    i det. "Hur är det att vara sån här?"

  56. Jag är ju inte ensam. På internet finns
    det mycket matbloggar.

  57. Det är en stark rörelse i samhället att
    vara väldigt matintresserad.

  58. Kom du fram till ditt format
    för historien ifrån sjukdomsperioden?

  59. Hade du idén tidigare om konflikten
    mellan njutningen efter det goda-

  60. -och den mörka hetsen
    efter upplevelser?

  61. Jag hade känt den och successivt
    konfronterat mig själv med den.

  62. Det är ganska långsamma processer, och
    det hade hänt andra saker-

  63. -i mitt och min familjs liv
    som hade börjat ge nycklar-

  64. -till varför just vi
    har levt som nomader väldigt mycket.

  65. -Vad upptäckte du när du skrev?
    -Det... Alltså...

  66. Min mamma och jag har alltid
    varit väldigt nära varandra.

  67. När jag var tjugo, kanske,
    fick jag reda på att hon...

  68. När min styvmorfar dog fick jag veta att
    han hade förgripit sig på henne.

  69. Han förgrep sig på henne
    när hon var liten.

  70. När hon var sju
    stack hennes riktiga pappa.

  71. In kommer då min styvmorfar, som om-
    gående börjar förgripa sig på mamma.

  72. Jag har vetat om det, men vi
    har aldrig kunnat prata om det.

  73. Och...

  74. Den här berättelsen och den här boken
    blev ett sätt för mig-

  75. -att närma mig det som har hänt henne
    och hur det har påverkat mig.

  76. För det har det gjort. Jag har inte
    velat se det, fast ändå sett det.

  77. Det har även påverkat andra val
    som jag har gjort i livet.

  78. Jag ser det nu, faktiskt.

  79. Och andra människor i min närhet har
    varit med om liknande erfarenheter-

  80. -som har visat sig successivt.
    Det blir som ett mönster som läggs.

  81. Vad försöker vi komma bort ifrån?
    Vad vill man inte ta tag i?

  82. Det konstnärliga arbetet
    med den här texten-

  83. -blev ett närmande av det här-

  84. -av nån sorts kärna
    i det riktigt, riktigt mörkaste.

  85. Jag kan inte tänka mig nåt mer ensamt än
    mamma som väntade natt efter natt.

  86. Till, för mig, de enormt ljusa
    upplevelserna som jag har haft-

  87. -mitt livs lyckligaste stunder-

  88. -de kvällarna när allt är perfekt
    - maten, vinet, stämningen.

  89. Konversationen blir magisk.

  90. Man förflyttas till en bättre värld där
    inget ont finns.

  91. Finns det behöver det inte vara ont. Det
    är ofarligt att prata om det.

  92. Det är på krogen jag och mamma pratar om
    det här. Det finns en logik i det.

  93. -På krogen i Linköping?
    -Ja.

  94. På samma lilla krog
    som jag var på när jag var liten.

  95. -Som inte är nån guldkrog.
    -Nej, det är ett "steakhouse".

  96. Det är... Det finns kvar.

  97. Ett tema i boken är rastlöshet.

  98. Upptäckte du
    om det var en flykt från nåt-

  99. -eller en flykt till nåt?

  100. Jag skriver om det i boken. En fråga jag
    ställer är "Vad är en flykt?"

  101. Det kändes banalt, för det har lika
    mycket varit en resa till nånting-

  102. -till ett lugn, nån sorts insikt om vem
    jag är och vilka vi är-

  103. -och att det inte är min mamma
    och andra som ska känna skam.

  104. Så det har ju...

  105. En rörelse
    kan gå åt många håll samtidigt.

  106. Det kan vara en flykt och en rörelse
    till nåt. Både och har det varit.

  107. Det finns ett par rader här som jag
    reagerade på i dag när jag åkte hit.

  108. Det står: "Han är där han känner sig
    hemma och vill vara."

  109. "Han föddes där han skulle.
    Det gjorde kanske inte jag."

  110. Det är i Baskien,
    där jag har många vänner.

  111. Basker är stolta människor,
    och de flyttar väldigt ogärna på sig.

  112. Jag brukar vara där på somrarna,
    och jag har fått många vänner.

  113. Vi umgås mycket. De är så självklart
    förankrade i San Sebastián-

  114. -staden omgiven av berg.
    Det är självklart att de är basker.

  115. "Här ska jag leva mitt liv."
    Jag har aldrig känt så på nån plats.

  116. Jag känner mig
    verkligen inte hemma i Linköping-

  117. -inte i Stockholm heller. Det är som om
    jag är på genomresa hela tiden.

  118. Jag trodde, fåfängt nog, att det där
    skulle ändras när man fick barn-

  119. -och slog ner sina bopålar,
    men det gjorde det inte.

  120. Jag kunde sitta där, och har suttit
    många gånger, med dem på restaurang-

  121. -det är en otroligt stark
    restaurangkultur-

  122. -och bli avundsjuk-

  123. -på det lugn som de utstrålar
    i de här ögonblicken.

  124. "Här är min plats på jorden."

  125. Du har gjort en klassresa från
    miljonprogram till miljoninkomst.

  126. Känner du dig hemma i överklassen?

  127. -"Överklass"?
    -Kaviar och champagne.

  128. I livsstilen kanske jag är det, men...

  129. Jag känner mig inte som överklass, men
    jag har det gott ställt-

  130. -och jag känner mig hemma
    i den här loopen på jetströmmen-

  131. -när man sitter i ett flygplan
    och checkar in på ett hotell.

  132. Ja, jag känner mig väldigt hemma
    i den världen, i de miljöerna.

  133. Det har under många års tid
    blivit min livsluft.

  134. Fast inte bara det lyxiga, det kan lika
    gärna vara grisinälvor för 5 kr.

  135. Du talar ofta om det. "Det här var den
    godaste spädgris jag har ätit."

  136. Vad är en kulinarisk sensation?

  137. Det är...
    Det är de magiska stunderna-

  138. -när det på tallriken, omgivningen och
    det som har tagit en dit...

  139. När nuet tycks försvinna.

  140. Det du har, främst på tallriken,
    blir en sensation.

  141. Du känner i djupet av dig själv
    att det här är kvalitet.

  142. Det är som om det finns
    en korrespondens med spädgrisen.

  143. Eller i Tokyo i en sushi-källare
    där du får en fantastisk bit tonfisk.

  144. Det låter väl säkert flummigt-

  145. -men det är som om man kan känna
    att man har varit en fisk.

  146. För mig är det en extremt stark
    livsupplevelse, helt enkelt.

  147. Vad är det som gör Alubias de Tolosa
    bättre än bruna bönor?

  148. För det första, det smakar bättre.
    Och så är det väl också...

  149. -Hur mäter man det?
    -Ja...

  150. Det finns ju faktiskt smakindex.
    Man kan mäta och forska fram...

  151. Det gör de stora livsmedelsföretagen
    hela tiden.

  152. Vart du än åker i världen-

  153. -så är det en ketchup
    som är mest populär.

  154. Vi kanske ska förklara att Alubias
    de Tolosa är en sorts bruna bönor.

  155. Skulle det inte gå att beställa hem det
    och äta det med fläsk?

  156. Jo, det gör vi hela tiden.

  157. -Nej. Jag älskar bruna bönor, men...
    -Alubias de Tolosa är bättre?

  158. Det är mycket en tillagningsfråga. Det
    blir lite sött med sirapen.

  159. Blir inte dina barn påverkade
    av er mathållning?

  160. Begär de sjötunga walewska
    när alla andra barn får fiskpinnar?

  161. De kan väl säga att... Min dotters
    favoriträtt är torskkinder.

  162. Hon gillar bara en sorts kaviar,
    fast det är inget hon äter så ofta.

  163. I boken beskriver jag
    när vi är i Sydney.

  164. Man får en liten kaviarkanapé,
    och hon tar den.

  165. Hon gillar den
    och snor åt sig min också.

  166. Jag säger: "Nej, det får du inte."

  167. Jag försöker beskriva i boken
    hur fånigt det är-

  168. -men hur stolt jag blir
    när hon gillar kaviaren-

  169. -på restaurangen i Sydney som jag har
    längtat efter att gå på, och vi har-

  170. -väldigt trevligt tillsammans
    som familj.

  171. -Vilken är din största matupplevelse?
    -Oj...

  172. ElBulli i Katalonien ansågs i många år
    vara världens bästa restaurang.

  173. Den är stängd nu.

  174. Där var jag tidigt,
    långt innan den blev världsberömd.

  175. Jag var där många gånger.
    Det fanns nån...

  176. Spanjorerna kallar det för "duende".
    Det sublima, du kan inte ta på det.

  177. Det var nånting med den restaurangen som
    var nytt och här och nu...

  178. ...i tilltalet och i gastronomin.
    Matlagningen var helt ny.

  179. Världen hade aldrig sett
    nåt liknande.

  180. Jag kan tänka mig att det var som att gå
    på kubisternas första utställning.

  181. "Vad fan är det här?
    Kan man måla så här?" Det var den...

  182. Du talar om perfektion. Vad är det?

  183. Det är bara en strävan, tyvärr. Det är
    ett angreppssätt att försöka...

  184. ...att inte nöja sig med nåt
    som man tror kan bli bättre...

  185. ...utifrån en given idé man har.

  186. Jag försökte föreställa mig
    nåt perfekt, man jag kan inte.

  187. Hur ser en perfekt solnedgång ut?
    Hur smakar en perfekt kyss?

  188. -Vad är det? Jag fattar inte.
    -Även när jag skriver...

  189. Mina deckare är...
    Det är en tydlig form.

  190. Man kan göra formen
    så ultimat som möjligt.

  191. I allt estetiskt är jag intresserad av
    vad det ultimata uttrycket är.

  192. Man kommer aldrig att hitta det-

  193. -men ibland när man ser det-

  194. -kan man nästan känna det i själen.
    "Jösses! Den vasen är..."

  195. "Den är snudd på fulländad
    i sin form."

  196. Det är en känsla. Den som har skapat
    vasen, texten eller maten...

  197. Det handlar om
    en otrolig kunskap, metodik-

  198. -och en ambition också.

  199. I din jakt på perfektion skiter du
    i miljöhänsyn och anständighet-

  200. -när du har chansen att få nåt
    som du verkligen vill äta.

  201. Hur långt ska man få gå för att få
    tillfredsställa sin njutning?

  202. Den ska helst inte gå ut över
    nån annan, men ibland gör den ju det.

  203. Det erkänner jag rakt av,
    att jag faller till föga för längtan.

  204. 1,5 miljarder kineser äter hajfena-

  205. -och tycker att det är en viktig del i
    deras gastronomiska kultur.

  206. Varför tycker de det när vi tycker att
    det är förkastligt att äta?

  207. Då blir jag nyfiken.
    Då har jag ätit hajfena, och vet...

  208. Jag tycker att hanteringen är vidrig-

  209. -men jag kan inte backa på
    att på de bästa restaurangerna-

  210. -där buljongen är perfekt,
    och det är hajfena av högsta graden-

  211. -så är det en textur i munnen som inte
    liknar nån annan. Det är sant.

  212. Tycker jag. Jag har inte ätit det
    sen dess, men jag smakar.

  213. Och jag flyger fram och tillbaka-

  214. -men jag har, ärligt,
    försökt hitta en balans.

  215. Jag har ingen bil,
    det har jag aldrig haft.

  216. Jag försöker kompensera.

  217. När man reser som jag gör,
    det jag äter är ju nästan alltid...

  218. Det kommer ifrån där jag är.

  219. I introduktionen nämnde vi
    den franska filmen "Brakfesten".

  220. Det finns en annan filmscen
    som är lätt att associera till.

  221. Det är en Monty Python-sketch.

  222. Mr Creosote ska ha ett mintkex.
    Hur känner du i en sån jämförelse?

  223. "I want it all in a bucket
    with eggs on top", säger han va?

  224. Sen mintkakan, och så sprängs han.

  225. Ibland har jag faktiskt känt mig så.

  226. På franska finns
    "gourmet" och "gourmand".

  227. -Jag är både och.
    -Finsmakare och storätare.

  228. -Jag har ofta varit både och.
    -Hur gör du för att inte bli fet?

  229. En måltid om dagen,
    och sen har jag haft tur och känt-

  230. -när det är dags att inte dricka vin i
    en vecka eller två.

  231. Men...

  232. Visst.
    Jag har känt igen mig i den där.

  233. När det är tio rätter till lunch
    och tio till middag i tre dagar-

  234. -känner man sig
    som Monty Python-karaktären.

  235. En mintkaka till och jag exploderar. Det
    är ingen trevlig känsla.

  236. Vissa fortsätter, men jag har alltid
    kunnat ta tillbaka några dagar.

  237. Men efter tre dagar har jag
    en otrolig längtan till krogen igen-

  238. -till det livet.

  239. Det magiska. När ljusen faller
    i världens städer tänds krogarna.

  240. En magisk värld tar sin början-

  241. -som också i citatet
    som inleder boken.

  242. Det är en magisk värld
    som föds i början på kvällen-

  243. -och där kan allt hända.

  244. Du beskriver
    ett neurotiskt förhållande.

  245. Det är inte bara att äta. Du äter
    med hela kroppen och hela själen.

  246. Hur har det påverkats
    av incidenten efter Operakällaren?

  247. Det finns...

  248. ...inte så många såna kvällar.
    Framför allt gav det boken.

  249. Och boken och att skriva om det-

  250. -och att ha de här samtalen
    har blivit nåt slags reningsbad.

  251. Jag kom fram till att jag vill leva så
    här. Jag är en nomad-

  252. -som är lyckligast på drift.

  253. Men tonen i det har förändrats.

  254. Det är en personlig känsla för mig. Det
    är inte lika desperat längre.

  255. Det blir inte samma panik om vi bara
    hinner med två av fyra restauranger-

  256. -som man skulle gå på
    i den lilla hålan.

  257. Det är ett lugn. En liten vila
    i rastlösheten, om man säger så.

  258. Det där tonskiftet
    är för mig ganska radikalt.

  259. Rättar sig din familj
    efter din rastlöshet?

  260. -Nej, inte bara.
    -De får sitta hemma medan du reser.

  261. Jag reser mycket själv.
    Deckarna kommer ut i trettio länder-

  262. -och då följer ju inte familjen med. Då
    kan jag stanna en dag extra-

  263. -och kolla in en restaurang
    eller träffa nån kock som jag känner.

  264. -"Var är pappa?" - "Han äter ute."
    -Jo då, de vet om det.

  265. Mina barn
    är ju uppvuxna med de här miljöerna.

  266. De kan föra sig
    på stjärnrestauranger.

  267. Både i deckarna och i den här boken
    talar du ofta om klassperspektivet-

  268. -och dina rötter
    i underklass och miljonprogram.

  269. Dina barn växer inte upp så, de växer
    upp med kaviar och hajfenssoppa.

  270. Ja, och i... Inte så mycket
    hajfenssoppa. Lite, nån gång.

  271. -Torskkind.
    -Torskkind. Jo, men jag hoppas...

  272. Jag hade verkligen en bra uppväxt, det
    vill jag poängtera-

  273. -men jag växte upp i Ljungsbro.
    Det var där vi var.

  274. Om jag kan ge mina barn en känsla av att
    de är fria i världen...

  275. "Världen finns till för er,
    under ansvar. Ut och ta för er."

  276. "Var öppna för allting,
    så kommer det till er."

  277. Det fick jag upptäcka själv,
    under ganska många år.

  278. Jag var rädd och osäker.

  279. Det tog mig många år att känna
    säkerheten som vi pratade om förut.

  280. Om de kan få med sig
    den här givna känslan-

  281. -som ganska många i överklassen,
    som är uppvuxna i de miljöerna...

  282. De ber aldrig om ursäkt
    för att de finns.

  283. De finner sig var de än är.

  284. Om mina barn
    kan få lite av den känslan-

  285. -men med kanske en större varsamhet om
    andra människor-

  286. -än hos personer i överklassen-

  287. -så tycker jag
    att jag har gjort det jobb-

  288. -jag vill göra som far till dem. Facit
    kommer väl, förhoppningsvis.

  289. Har du kalkylerat
    hur mycket du har bränt på mat?

  290. Nej, jag har inte velat göra det.

  291. Fast det har varit mitt jobb, så jag har
    haft inkomster på det också.

  292. Men det...

  293. Och sen "bränt", det är också...
    Jag har ju fått otroligt mycket.

  294. Men är det värt
    att lägga tusen euro på en lunch?

  295. Ja, det tycker jag,
    om man har pengarna.

  296. Jag har ju valt det här sättet
    att leva, och det är viktigt för mig.

  297. -Är det ett rimligt sätt att leva?
    -Det kan man fråga sig.

  298. Det är mycket möjligt
    att det inte är det.

  299. Å andra sidan kan det mycket väl
    vara ett rimligt sätt att leva.

  300. Är det rimligt att skriva böcker
    och vara författare-

  301. -när världen ser ut som den gör?

  302. Ska ingen skildra gastronomin?

  303. För mig är det en av mänsklighetens
    allra finaste yttringar.

  304. Det finns en kvinnlig kock i
    San Sebastián som heter Elena Arzak-

  305. -och hon har blivit utsedd
    till världens bästa kvinnliga kock.

  306. Vi pratar om det här. "Är det rimligt
    att du skriver om sånt här"-

  307. -"och att jag försöker ha
    världens bästa restaurang?"

  308. "Vad spelar det för roll?"
    Man kan inte tänka så.

  309. Man kan inte tänka så om måleri,
    litteratur och gastronomi.

  310. Man...

  311. Vi människor måste få lyfta fram
    yttringarna som bara är vackra.

  312. Vi har en sista fråga. Vem vill du sätta
    den här boken i händerna på?

  313. Vem vill jag sätta den här boken
    i händerna på? Väldigt bra fråga.

  314. Jag skulle nog vilja
    att den blev översatt-

  315. -till engelska eller spanska, så att jag
    kunde ge den till Elena Arzak.

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Food junkie

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Efter en urspårad kväll på restaurang förs Mons Kallentoft akut till sjukhus. Medan läkarna kämpar för att rädda hans liv börjar han reflektera över sitt sätt att leva. Restaurangerna, dryckerna och maten har fått Mons att spendera en förmögenhet och försaka nästan allt i ett maniskt sökande efter den ultimata smakkicken i Tokyo, New York, Bangkok, Bali. Varifrån kommer hans passion och besatthet till att resa och äta? Det är en ständig konflikt mellan njutningen av det goda livet och hetsen efter nya upplevelser. Mons Kallentoft intervjuas av Per Enerud.

Ämnen:
Hem- och konsumentkunskap > Mat och hälsa
Ämnesord:
Dryck, Gastronomi, Mat, Matmissbruk
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i En bok, en författare

2010
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sören Wibeck

I "Ett land, två folk" skildrar journalisten och författaren Sören Wibeck den sekellånga konflikten mellan israeler och palestinier som i grunden inte är religiös, utan har nationalistiska orsaker. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kurdo Baksi

I "Min vän Stieg Larsson" beskriver författaren samarbetet och de många diskussionerna med sin "storebror" Stieg. Hans arbetskapacitet, energi och idérikedom kom läsarna till del, men i många hänseenden var han också en gåtfull människa. Intervjuare: Marianne Rundström.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sanna Sjöswärd

I "Min mamma är en persisk prinsessa" skildrar Sanna Sjöswärd sin uppväxt som adoptivbarn i Sverige och mötet med sin biologiska familj i Iran många år senare. Intervjuare: Sharon Jåma.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Johan Hakelius

I "Döda vita män" porträtterar Johan Hakelius ett antal brittiska män. Intervjuare: Max Landergård.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Annika Borg

"Bibeln på mitt sätt" av teologen, prästen och författaren Annika Borg är en guide till Bibelns texter skriven på ett såväl kärleksfullt som respektlöst sätt. Intervjuare: Mats Svegfors.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Wanja Lundby-Wedin

I "På väg mot jämlikhet" skriver LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin Att jämlikhet är hennes måttstock när det gäller politiskt och fackligt arbete. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lars Gunnar Erlandson

I "Lunch med Victor Borge" berättar Lars Gunnar Erlandson, mångårig utrikeskorrespondent för Sveriges Radio, om den danske pianisten och underhållaren Victor Borge. Intervjuare: Kristina Bennet Westre.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Stig Hansén

I "Wallraff" frågar journalisten Stig Hansén ut den tyske författaren Günter Wallraff om moral och etik, och denne berättar öppet om sina bevekelsegrunder, valet av roller och om sina drömmar. Intervjuare: Anna Maria Höglund.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Pia Gadd

I "Frillor, fruar och herrar" tittar journalisten Pia Gadd närmare på frilloväsendet som under flera hundra år var en helt öppen företeelse och som också kunde ha maktpolitisk påverkan. Vem var frillan och vad betydde hon för sin samtid? Intervjuare: Antonio de la Cruz.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

David Eberhard

I "Ingen tar skit i de lättkränktas land" reder psykiatern David Eberhard ut varför vi, trots att vi lever i världens mest rättvisa land, allt oftare känner oss kränkta. Intervjuare: Erik Gandini.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Tilde Björfors

I "Inuti ett cirkushjärta" av Cirkus Cirkörs grundare Tilde Björfors följer vi Cirkus Cirkör som 1995 formulerade visionen om att förändra världen genom nycirkus. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Joel Dahlberg

Intervju med ekonomijournalisten Joel Dahlberg om hans bok "Bankbluffen", i vilken han granskar storbankernas tjänster som ofta innebär att kunderna betalar mer än de egentligen behöver.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sverker Sörlin om Den blinde skaparen

"Den blinde skaparen" av idéhistorikern Sverker Sörlin handlar om vetenskapsmannen Charles Darwin, urtypen för det ensamma geniet. Intervjuare: Eva Hamilton.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Björn Höglund

I "Alla spelar spel" skildrar kulturjournalisten Björn Höglund sällskapsspelens historia. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Klas Hallberg

I "YCDBRALAI", som ska utläsas som You Can't Do Business Running Around Like An Idiot, berättar författaren och föreläsaren Klas Hallberg om att få saker och ting gjorda. Intervjuare: Lena Scherman.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2011
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hooman Majd

I "Irans dubbla ansikte" av Hooman Majd möter vi den sekulära storstadseliten och den fattiga jordbrukarmajoriteten. Deras land är storslaget, komplext och motsägelsefullt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kristoffer Ahlström

Med "Magkänslans anatomi" vill journalisten Kristoffer Ahlström kartlägga de psykologiska mekanismer som ligger bakom hur vi fattar våra beslut. Vad krävs för att de beslut vi slutligen tar skulle kunna bli mycket bättre? Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lotta Schüllerqvist

"Marnas hemlighet" av journalisten Lotta Schüllerqvist vill visa det Gaza som finns bortom dramatiska bilder och rapporter om våld. Här möter vi människor i deras vardag med sina drömmar och okuvliga hopp. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sören Sommelius

"Från King till Obama" av kulturjournalisten Sören Sommelius tar upp de svartas kamp för sina medborgerliga rättigheter i det "civiliserade" USA. Rasåtskillnader är inte så långt bort som många tror. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ernst Brunner

I "Anckarström och kungamordet" tecknar författaren Ernst Brunner ett porträtt av Gustav III:s mördare. Jacob Johan Anckarström var ansedd som en brutal person i Sverige, men som ett moraliskt föredöme ute i Europa. Vilken är den sanna bilden? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Dilek Baladiz

"I hederns skugga" av socionomen Dilek Baladiz kommer unga män som är uppvuxna med hedersnormer till tals. Vilka krav och förväntningar har deras familjer på dem som bröder och som blivande äkta män och pappor? Intervjuare: Thord Eriksson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Thomas Anderberg

"Den stora konstsvindeln" av kritikern och filosofidocenten Thomas Anderberg handlar om Andy Warhols Brillolåda som skulle säljas på Stockholms Auktionsverk. Försäljningen stoppades sedan märkliga omständigheter framkommit. Intervjuare: Ulrik Petersson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Birgitta Kimber

"Att stå ut med busungar" av specialläraren och psykoterapeuten Birgitta Kimber handlar om att bemöta barn som skolkar, bråkar, stör eller på annat sätt visar att de inte mår bra. Här bygger metoden på att det skapas en allians mellan föräldrar och skola. Intervjuare: Thord Eriksson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Görrel Espelund

"8 kvinnor som skapat världsrubriker" av journalisten Görrel Espelund handlar om det manliga maktmonopol som håller på att brytas. Men vilken skillnad gör egentligen kvinnliga ledare? Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kjell Albin Abrahamson

"Så länge du lever" av radiojournalisten Kjell Albin Abrahamson handlar om samtal mellan honom själv och kollegan Kerstin Bodell - två människor som vill prata om något annat än sina sjukdomar. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jonas Söderström

"Jävla skitsystem!" av informationsarkitekten Jonas Söderström tar upp undermåliga datasystem ur ett arbetsmiljöperspektiv. Vad är det som stressar dig på jobbet? Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Steve Sjöquist

"Fotspår" av författaren och föreläsaren Steve Sjöquist handlar om livet som hiv-positiv i dagens Sverige. Vad händer när vi vågar möta medmänniskor utanför de konventionella ramarna? Steve Sjöquist intervjuas av Gabriella Ahlström.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Disa Håstad

"Frihetens frestelser" av den före detta utrikeskorrespondenten Disa Håstad handlar om huruvida de nya stater som bildats i Centralasien efter murens fall och kommunismens sammanbrott kommer att formas till fredliga och demokratiska stater. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bengt Göransson

I "Tankar om politik" vill den före detta skol- och kulturministern Bengt Göransson uppmana till eftertanke och nyansering i ett medialt klimat som ställer allt högre krav på politikern och medborgaren. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kristina Engwall

"Frivillig barnlöshet" handlar om den fråga som de flesta någon gång i livet behöver ta ställning till. Situationerna när det passar, eller inte passar, att skaffa barn omges av starka normer och föreställningar. En av bokens två redaktörer, historikern Kristina Engwall, intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2012
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Nisse Simonson

I "Glöm inte minnet" berättar läkaren Nisse Simonson om vår snillrika hjärna utifrån nyckelorden minnet och glömskan. Han bjuder också på olika fallbeskrivningar och berättar om det senaste inom minnesforskningen. Intervjuare: Aina Bergvall.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Dan Josefsson

"Den mörka hemligheten" av journalisten Dan Josefsson och psykologen Egil Linge vänder sig till alla som märker att det är något som inte stämmer när de försöker skapa, eller leva i, nära relationer, och till dem vars förflutna hindrar dem från att leva det liv de vill leva. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jan Jörnmark

"Avgrunden" av ekonomhistorikern Jan Jörnmark och bildkonstnären Annika von Hausswolff är en undersökning i efterdyningarna av kollaps, skenande statsskulder och ödeplatser. Hur sätter kapitalismen spår i geografin? Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Åsa Moberg

Vad är väninneskap - ett ord som inte ens finns? I "Väninnorna och jag" har författaren Åsa Moberg samlat exempel ur sitt eget och åtta nära väninnors liv. I fritt flödande och mycket spontana intervjuer diskuterar de väninneskapets natur. Intervjuare: Ann Lagerström.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bo Bergström

Vi upplever just nu en gigantisk fotoboom och det är många som är nyfikna på den kommunikativa sidan av fotograferandet. I "Bild & budskap" skriver Bo Bergström om triangeldramat mellan beställaren, fotografen och betraktaren. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Fatima Bremmer

I "De sista tanterna" har Fatima Bremmer och fotograf Magnus Wennman klivit in i tanternas värld. De har följt med Ebba, 85, på syjunta och Maj-Britt, 82, till Salong Fleur. Boken tar upp ämnen som husmorsideal och familjepolitik, ger bakgrund till tanternas karakteristiska inredning, frisyr, klädstil och fritidsintressen.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Åke Holmquist

I "Beethoven" av Åke Holmquist möter vi Ludwig van Beethovens (1770-1827) unika konstnärskap och tragiska liv som personifierade romantikens begrepp om ett geni. Han blev en legend redan under sin livstid, beundrad och ifrågasatt, utmanande och oroande. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Leif GW Persson

I "Gustavs grabb" berättar Leif GW Persson i romanform om sitt eget liv, om hela klassresan från uppväxten i arbetarkvarteren på Gärdet i Stockholm till livet idag. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kenneth Kauppi

Ett fritidshus kan ligga nästan varsomhelst. Och se ut hur som helst. Det som gör fritidshusen i "Arkitektens fritidshus" av Kenneth Kauppi så speciella är att de bebos av personer som i sitt dagliga värv bland annat skapar vackra, trivsamma miljöer åt andra. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Birgitta Forsman

I " Gudlös etik" argumenterar Birgitta Forsman för att etiken måste befrias ur religionens tvångströja. De religiösa moralreglerna är inte så bra som många vill tro, och sökandet efter svar på dagens moralfrågor i uråldriga skrifter är en usel metod att bedriva etik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Anders Andrén

"Det medeltida Gotland" av arkeologiprofessorn Anders Andrén tar upp öns dramatiska historia och dess spår av en svunnen storhetstid. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lena Granqvist

Under ett helt liv står en akademiker inför många val som får betydelse för livets sammanlagda inkomst. "Livslön", av bland andra Lena Granqvist, är tänkt som en vägledare för alla som vill veta mer om detta begrepp. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Tommy Deogan

"Män av våld" av Tommy Deogan tar upp dagens huligankultur i Sverige. Hur ska denna ständigt växande rörelse bemötas? Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Patricia Lorenzoni

I "Mama Dolly" av idéhistorikern Patricia Lorenzoni möter vi lyckliga, tragiska och parodiska modersgestalter. Vi har alla en relation till mödrar, om inte annat så till vår egen. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Göran Bexell

"Akademiska värden visar vägen" av Göran Bexell tar upp universitetens roll som en av samhällets främsta drivkrafter för utveckling och förnyelse. Författaren är professor i etik och före detta rektor för Lunds universitet. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2013
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jäkla människa

Hur hanterar man jobbiga människor i vardagen och på jobbet? Psykologerna Mattias Lundberg och Anders Wahlberg vill med ”Jäkla människa! - en handbok i hur du hanterar jobbiga människor på arbetet” ge oss verktygen. Mattias Lundberg intervjuas av Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Främling, vad döljer du för mig?

Rasism utförs oftast inte av monster. Den utförs av sådana som du och jag, välintegrerad och så kamouflerad att vi ofta inte ser den. Marcus Priftis, författare och spoken word-artist, hävdar att vi alla, mer eller mindre, gör oss skyldiga till sådan här vardagsrasism. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sveriges historia 1830-1920

I ”Sveriges historia: 1830-1920” beskriver Bo Stråth, professor i historia vid Helsingfors universitet, en period präglad av framtidstro och industrialism, men också av konflikter mellan kungamakt och folkstyre, mellan arbetare och arbetsgivare. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En dos stryknin

Snövit, Madame Bovary och pastor Gregorius är bara några exempel på personer i litteraturen som har förgiftats. I ”En dos stryknin” ger Olle Matsson, professor i kemi vid Uppsala universitet, en bred kulturhistorisk och naturvetenskaplig skildring av gifter och giftmord i litteraturen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den siste resenären

Tomas Löfström skriver i "Den siste resenären” om den bortglömde Torgny Sommelius som utvecklade reseskildringen under 50-talet. Journalisten och författaren Torgny Sommelius följde ett eget spår. Han skrev om resenärens ensamhet och blandade dokumentära reportage med fiktion. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Alltings mått

Vad är värdet av humaniora? Inom universiteten och forskningspolitiken har debatten om humaniora länge varit låst i två positioner. I ”Alltings mått” hävdar idéhistorikerna Anders Ekström och Sverker Sörlin att humanistisk kunskap redan idag spelar en betydligt större roll än vad som erkänns. Anders Ekström intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sveriges historia 1920-1965

Det Sverige som beskrivs i ”Sveriges historia: 1920-1965” är ett land som av sin samtid betraktades med såväl avund som misstro. Medan fattigdomen och arbetslösheten minskar ökar siffrorna för valdeltagande, löneökningar, semesterveckor och pensioner. Yvonne Hirdman intervjuas av Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Route 66

”Route 66 och den amerikanska drömmen” av Peter Kadhammar beskriver ett Amerika långt från den amerikanska drömmen. Kadhammar reser från Oklahoma till Kalifornien. Han stannar till i småstäder och pratar med folk på bensinmackar, härbärgen och i soppköer. Han ser ett land i förfall. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lärarens retorik

Hans Gunnarsons retoriska verktyg kan användas i klassrum, vid konferenser och i möte med föräldrar. "Lärarens retorik" är tänkt att utveckla såväl den egna som elevernas förmåga att kommunicera. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Maten och makten

Samtidigt som efterfrågan på mat i världen ökar blir de svenska bönderna allt färre. Vilka blir följderna av att Sverige ställer sig utanför den globala matproduktionen? Christer Isaksson intervjuas av Susanna Baltscheffsky.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mitt grymma öde

"Mitt grymma öde - roman" av Carl-Michael Edenborg är en ocensurerad berättelse. Det är kompositören Händel som själv får föra ordet. Han ansågs vara tidens största kompositör, men uppfattades också som fet, ful, snål och lynnig. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kongo - en historia

David van Reybrouck skildrar Demokratiska republiken Kongos utveckling från och med 1850. Det är en historia om exploatering, kolonisering och folkmord. Men också om människors förmåga att se framåt under de mest exceptionella omständigheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kryp

I John Hallméns närgångna fotografier får vi uppleva krypens värld i makroperspektiv - håriga flugor, slitna skalbaggar och färgstarka flicksländor täckta av daggens droppar. Det blir som en upptäcktsfärd till en främmande civilisation. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Godkänt?

Svenska elevers resultat i internationella mätningar blir allt sämre. I ”Godkänt? – en reportagebok om den svenska skolan” försöker reportern Emma Leijnse ta reda på varför. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Limbo

Vad gör en förälder med en 20-åring som tillbringar nätterna framför datorn och sover halva dagarna? Helene Lumholdt och Karin Enqvist har skrivit ”Limbo : en bok om dem som fastnat i entrén till vuxenvärlden till deras oroliga, arga och vilsna föräldrar”. Författarna vill visa på en väg framåt. Helene Lumholdt intervjuas av Hélène Benno.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2014
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Katastrofdoktorn

Johan von Schreeb har 25 års erfarenhet av att arbeta som kirurg på slagfält. "Katastrofdoktorn" handlar om varför han har sökt sig till platser som andra hjälporganisationer flyr. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Civilsamhället klämt mellan stat och kapital

Lars Trägårdh och hans medförfattare har analyserat centrala framtidsfrågor. I "Civilsamhället klämt mellan stat och kapital" synas utmaningar, som när det homogena folkhemmet ska övergå till ett pluralistiskt medborgarsamhälle. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju så jävla easy going

Jenny Jägerfelds roman ”Jag är så jävla easy going” handlar om 18-åriga Joanna som har adhd, är ganska impulsiv och inte alltid så genomtänkt. Men diagnosen är inget större problem så länge hon äter sin medicin. Men när familjen inte längre har råd med den och Joanna blir kär i Audrey blir det värre. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Giv mig, min son, ditt hjärta

Eskil Franck växte upp i en familj där prästämbetet gått i arv i generationer, och själv vigdes han till präst som mycket ung. Han blir framgångsrik inom kyrkan men kämpar mot tvivel. I ”Giv mig, min son, ditt hjärta” skriver han om vägen bort från tron och kyrkan och ut mot ovissheten. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En halv sanning är också en lögn

Journalisten Hanne Kjöller uppmärksammar fall i media där hon menar att läsare och tittare har vilseförts. I "En halv sanning är också en lögn" ger hon sin kritiska syn på delar av journalistkårens förhållningssätt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lappväsendet

Utnämnandet av Adolf Suwe till lappfogde år 1885 var första steget mot bildandet av myndigheten lappväsendet. I ”Lappväsendet” skriver Patrik Lantto bland annat om hur lapptjänstemännen agerade, hur samerna betraktades och om lappväsendets funktion i statens samepolitik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Organ till salu

I ”Organ till salu” skriver etnologen Susanne Lundin om organhandelns dunkla värld där desperata patienter utgör små bitar i ett stort pussel. Hon skildrar en växande marknad någonstans mellan medicinsk spetskompetens och människohandel. Intervjuare: Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Plundrarna

Under 1930- och 40-talen stal nazisterna miljontals konstverk. Mycket hittades vid krigsslutet men en del försvann för att komma fram i ljuset igen långt senare. I ”Plundrarna” skriver Anders Rydell om nazisternas besatthet av konst och om dagens bittra kamp om rätten till den ”försvunna” konsten. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Det nya Afrika

Den ekonomiska utvecklingen i Afrika förbises ofta till förmån för gamla stereotyper. I ”Det nya Afrika” skriver SVT:s korrespondent Erika Bjerström om ett Afrika där fattigdomen minskar, demokratin är på uppgång och utvecklingen av sjukhus, utbildning och vägar drivs på av en allt större medelklass. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vina Vinas vargpinne

I Jujja Wieslanders barnbok ”Vina Vinas vargpinne” hittar Vina Vina en pinne. Den kan bli både motorsåg och metspö men är framför allt användbar när vargen kommer. Jujja Wieslander intervjuas av Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

På andra sidan oss

Max Bergander, 26 år gammal, skriver i diktsamlingen "På andra sidan oss" om de känslor han hade när han separerade från sin dotters mamma och hennes tidigare barn. Det handlar om rädsla och skam, men också om glädjen över att ha tagit ett beslut för att förändra sitt liv. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ingens mamma

I antologin ”Ingens mamma – tolv kvinnor om barnfrihet” skriver kvinnor som av olika skäl valt att inte få barn. Kvinnor som valt att sterilisera sig, som tycker att klimakteriet är befriande och som vänder sig mot den kulturella press samhället sätter på kvinnor att bli mammor. Anna Lindman intervjuar bokens redaktör Josefine Adolfsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Eremiten i Paris

Den rumänske filosofen Emil Cioran föddes i Rumänien 1911 och kom till Paris 1937. I ”Eremiten i Paris” vill Tobias Dahlkvist visa hur Cioran förvandlar den teoretiska pessimismen till en levnadskonst. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Som om vi hade glömt

Journalisten Daniel Poohl berättar om sin uppväxt i början av 1990-talet. När flyktingar från inbördeskriget i Jugoslavien flyttar till den lilla orten blir Daniel lycklig. Men i mellanstadieklassen uppstår en konflikt, likt den som pågår i övriga Sverige, när flera i klassen börjar kalla sig patrioter. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever

Isa Ståhl och Zandra Bergman vill ge unga kunskapen som krävs för att kunna påverka skola och studiesituation. "Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever" visar bland annat vad skolan enligt lag är skyldig att ta ansvar för. Isa Ståhl på Sveriges elevkårer intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2015
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Urban express

Per Schlingmann och Kjell A Nordström guidar oss i vad som händer i världen, staden och med oss människor. "Urban express" är ett collage som beskriver vår tid och hur man själv kan hantera de förändringar som möter oss alla.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

9,3 på Richterskalan

Andreas Norman berättar i sin bok ”9,3 på richterskalan” om hur han som nyss antagen till UD:s diplomatprogram skickades till Thailand dagarna efter tsunamin den 26 december 2004 och oförberedd hamnade mitt i krishanteringen efter en av de värsta naturkatastroferna i modern tid. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När lojaliteten prövas

Anders Carlberg reflekterar i sin bok ”När lojaliteten prövas” över svenska judars relation till den svenska offentligheten och om förhållandet till Israel och israelisk politik. Utgångspunkten är personlig och präglad av egna erfarenheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju svensk

I ”Jag är ju svensk” berättar Cheko och Nalin Pekgul om de ökade motsättningarna mellan konservativa muslimer och mer liberala eller sekulära. I Tensta är arbetslösheten hög och det finns många fördomar som skapar spänningar mellan olika grupper. Nalin Pekgul intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mediekratin - mediernas makt i svenska val

Kent Asp är statsvetare och professor i journalistik. I "Mediekratin - mediernas makt i svenska val" analyserar han mediernas roll inom politiken. Gör medierna egentligen demokratin bättre eller sämre? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vad är bildning

Odd Zschiedrich är bland annat kansliansvarig vid Svenska Akademien. I boken ”Vad är bildning” resonerar han kring hur begreppet bildning används i olika sammanhang. Finns det olika slags bildning och vad är allmänbildning? Har bildningsbegreppet förändrats över tid? Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Gymnasiet som marknad

Inom skolvärlden har marknadsföring blivit viktig sedan det beslutades att främja skolval och skolors frihet att utforma sin verksamhet. Lisbeth Lundahl reflekterar i "Gymnasiet som marknad" över den ökade konkurrensen mellan skolorna. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bibliotekarien som medpedagog

Sofia Malmberg är bibliotekarie på Adolf Fredriks musikklasser. I "Bibliotekarien som medpedagog" ger hon konkreta exempel på hur en pedagogisk skolbiblioteksverksamhet skapas. Även om hur man kan fungera som medpedagog i ämnesövergripande projekt. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag bara tvingar mig lite

”Jag bara tvingar mig lite” är en självbiografisk roman skriven av Maja-Stina Fransson. I den får vi följa Minna som barn, tonåring och ung kvinna. Vi får läsa hennes dagbok och följa med in i terapirummet. Hon har tvångstankar. I boken skildras det med allvar, men också med en viss komik som ett liv med tvångstankar kan innebära. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När jag inte hade nåt

Ison Glasgow är en av Sveriges mest hyllade hiphopartister. Han berättar i "När jag inte hade nåt" om sin uppväxt och hur den format honom till den han är idag. Han berättar om utanförskap, utsatthet och ett starkt band till sin mor. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Cornelis - en liten bok om vänskap

Agneta Brunius berättar i ”Cornelis – en liten bok om vänskap” om sin vänskap med Cornelis Vreeswijk. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

De nya dödssynderna

I "De nya dödssynderna" får vi reda på egenskaperna som svenska folket anser vara de sämsta. Stefan Einhorn presenterar resultaten från en opinionsundersökning och illustrerar med historier ur sitt liv. Intervjuare: Behrang Miri.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Facebookpolisen

Genom sina personliga och humoristiska inlägg på Växjö/Alvestapolisens Facebooksida har Scott Goodwin fått mycket uppmärksamhet. ”Facebookpolisen” är den ocensurerade bokversionen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Twitterboken

Sophia Sundberg, föreläser och utbildar i Twitter. I Twitterboken ger hon tips från första kvittret till att flyga fritt, och om hur man kan tänka strategiskt i sitt twitteranvändande. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den nya amerikanska maten

Emil Arvidson och Martin Gelin berättar i ”Den nya amerikanska maten” om den revolution som skett i amerikansk matkultur. Emil Arvidson intervjuas av John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & hem- och konsumentkunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Stefans stora blå

Stefan Sundström är låtskrivare, trubadur och rockartist. "Stefans stora blå" är inte bara en kokbok. Han berättar om sitt friår på den ensliga norska ön mitt i ett hav som vimlar av fisk, och om att våga bara vara. Intervjuare: Anna Lindman.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnaministeriet dokumentär

Mästerkockarna Svea och Melker

Vi möter tioåriga Svea och tolvåriga Melker som delar sin kärlek till matlagning. Svea berättar om sin paradrätt, köttbullar i tomatsås och Melker lagar nästan alla måltider hemma hos sig. Båda två beslutar sig för att söka till programmet Sveriges yngsta mästerkock - men hur ska det gå?

Fråga oss