Titta

UR Samtiden - Chick lit och odöda

UR Samtiden - Chick lit och odöda

Om UR Samtiden - Chick lit och odöda

Chick lit, böcker om kvinnor i 30-årsåldern, ses det ofta ner på i finkulturella sammanhang. Men det är böcker som bör tas på stort allvar, menar en rad forskare som talar på Linnéuniversitetet på seminariet Populärlitteraturens dag. Många av böckerna kan istället ses som rådgivningslitteratur som tar unga kvinnor på allvar, och som ibland går längre i sjukdomsbeskrivningar än annan samtida litteratur. Böcker om odöda, där kvinnorna är allt annat än svars- och försvarslösa, är en annan växande genre som lyfts fram. Seminariet arrangerades av Institutionen för film och litteratur vid Linnéuniversitet i Växjö och spelades in i april 2013. Moderator var litteraturforskaren Maria Nilson.

Till första programmet

UR Samtiden - Chick lit och odöda: Chick lit som självhjälp och rådgivningDela
  1. "Chick lit
    kan ge dålig kroppsuppfattning"-

  2. -var rubriken i Svenska Dagbladet
    nyligen.

  3. Forskare varnar för att chick lit kan
    ge kvinnor dålig kroppsuppfattning.

  4. 150 kvinnor hade svarat på frågor
    om chick lit-

  5. -och hur skildringen av hjältinnan
    påverkade deras egen självkänsla.

  6. Motsvarande undersökningar om hur män
    påverkas av manliga actionhjältar-

  7. -i filmer och romaner
    känner jag inte till.

  8. Man undrar vilken kroppsuppfattning
    Rambo och andra förmedlar-

  9. -och vilken inverkan den har
    på deras fans.

  10. Resultatet är typiskt för
    hur kvinnligt kodade genrer-

  11. -som romantik och chick lit
    alltid har en negativ påverkan-

  12. -och hur den kvinnliga publiken anses
    vara extremt mottaglig för sådant.

  13. Så har det varit ända sedan romanens
    genombrott på 1700-talet.

  14. Vad gäller chick lit
    om den urbana yrkeskvinnan runt 30-

  15. -har den anklagats för att uppmuntra
    till ohejdad lyxkonsumtion-

  16. -och orealistiska föreställningar om
    romantik och glamour-

  17. -och dess betydelse
    för kvinnors lycka.

  18. Sophie Kinsellas shopaholic-serie-

  19. -handlar om den oförbätterliga
    shopparen Becky-

  20. -som ständigt spenderar
    långt över sina tillgångar.

  21. Det kan vid en ytlig läsning spä på
    den här kritiken.

  22. Men även den här typen av chic lit
    döljer ett annat budskap.

  23. Den skildrar ironiskt det som den
    på ytan verkar förespråka.

  24. Många chick lit-romaner
    är en sorts bildningsromaner-

  25. -eller moderna rådgivningsromaner.

  26. Berättelserna börjar
    där Askungen-sagan slutar.

  27. De inleds med att hjältinnan dumpas
    av den hon trodde var drömprinsen-

  28. -och sedan skildras hur hon
    hamnar i existentiell kris-

  29. -och till slut lyckas ta sig
    ur krisen, omvärdera sin tillvaro-

  30. -och börja ett nytt, lyckligare
    och mer framgångsrikt liv.

  31. Ett liv med stärkt självkänsla.

  32. En tidig storsäljare inom genren,
    Marian Keyes roman "Vattenmelonen"-

  33. -är ett typiskt exempel.
    Claire överges på förlossningsbordet-

  34. -när hon föder makens
    och hennes dotter.

  35. Bridget Jones, i "Bridget Jones
    dagbok" kämpar med viktproblem-

  36. -och försätter sig
    i pinsamma situationer.

  37. Marian Keyes svenska motsvarighet
    Kajsa Ingemarsson-

  38. -skriver också om sådant.

  39. Hennes "Små citroner gula",
    som nu har blivit film-

  40. -inleds med att Agnes
    utsätts för ett sexuellt övergrepp-

  41. -av sin arbetsgivare,
    på arbetsplatsen, under arbetstid.

  42. Eftersom hon gör motstånd blir hon
    avskedad från restaurangen-

  43. -och när hon några timmar senare
    ringer sin sambo-

  44. -visar det sig att precis har lämnat
    henne för en bystig blondin.

  45. Precis som för Keyes Claire
    leder separationen och misslyckandet-

  46. -till att hon hamnar i kris.

  47. Det blir inte lika drastiskt
    för Agnes-

  48. -för Keyes Claire isolerar sig i
    flera månader hemma hos föräldrarna-

  49. -under sin depression.

  50. Men också för Ingemarssons Agnes-

  51. -leder det misslyckade
    kärleksförhållandet-

  52. -och övergreppet och arbetslösheten
    till att hon omvärderar-

  53. -både sig själv och sin omgivning.

  54. Som chick lit- och romantikhjältinnor
    brukar-

  55. -måste Agnes brytas ner och krossas
    för att sedan resa sig-

  56. -bygga upp en ny identitet
    och en starkare självkänsla-

  57. -för att kunna påbörja
    ett lyckligare liv.

  58. Utmärkande för chick lit
    är att romanerna inledningsvis-

  59. -skildrar hur hjältinnans
    verklighetsbild-

  60. -inte stämmer med den värld
    hon lever i-

  61. -samt genrens ironiska skildring
    av diskrepansen-

  62. -mellan mediernas idealiserade
    drömvärld och kändisreportage-

  63. -och den moderna, yrkesarbetande
    kvinnans vardagstillvaro.

  64. Chick lit-hjältinnan
    är en modern Madame Bovary-

  65. -som ofta har försett sig på reklam
    och mediernas glittriga kändisliv-

  66. -samtidigt som hon påminns om att hon
    lever i en krassare verklighet.

  67. Precis som för Emma Bovary
    resulterar de orealistiska idealen-

  68. -i en förvanskad självbild
    vilket leder till-

  69. -både sociala och personliga problem,
    i alla fall till en början.

  70. I Sophie Kinsella
    "En shopaholics bekännelser"-

  71. -köper Becky dagligen Finacial Times
    för att se ut-

  72. -som en professionell ekonomisk
    konsult fast vi vet-

  73. -att hennes ekonomi är en katastrof
    med enorma kreditkortsskulder.

  74. I Martina Haags "Underbar och älskad
    av alla" har skådespelerskan Bella-

  75. -en överdrivet positiv uppfattning
    om sin egen förmåga. Hon hävdar:

  76. "Det är som om det liv jag lever inte
    är det liv jag är ämnad att leva."

  77. "Jag har kapacitet
    till ett innehållsrikare liv."

  78. För att få till stånd
    detta bättre liv skyr hon inga medel.

  79. Hon söker jobb med förfalskad cv,
    sätter upp meriter som hon inte har.

  80. Hon får en roll på Dramaten-

  81. -för att hon påstår sig vara
    utbildad akrobat.

  82. Hon försöker dölja att så inte
    är fallet-

  83. -och inbillar sig att hon
    på ett par dagar kan bli akrobat.

  84. Hon blir naturligtvis avslöjad
    och får därmed sparken.

  85. Det är inte alltid som hjältinnorna
    har den här överdrivet positiva-

  86. -uppfattningen om sig själva. Ofta
    utmärks de av bristande självkänsla.

  87. Någon typ av mindervärdeskomplex.

  88. I Keyes "En oväntad semester"
    inser läsaren snart att Rachel-

  89. -har en förvanskad kroppsuppfattning
    när hon ser sig som kraftig.

  90. När folk hävdar att hon
    har blivit så smal-

  91. -ser hon det som ett dåligt skämt.

  92. Läsaren inser snart
    att det är omgivningen som har rätt.

  93. Hon hamnar på sjukhus-

  94. -och vårdpersonalen är bekymrade
    över hennes undervikt.

  95. När hjältinnorna inser att de
    har en oriktig självbild-

  96. -bryter deras liv samman.

  97. En del chick lit-romaner är utformade
    som skönlitterära patografier.

  98. Alltså litterära berättelser, eller
    fiktiva självbiografiska berättelser-

  99. -som skildrar huvudpersonens
    upplevelse som sjuk eller patient.

  100. Keyes romaner "En oväntad semester"
    och "Är det någon där?" innehåller-

  101. -några av de mest genomförda
    sjukdoms- och fallbeskrivningar-

  102. -kanske i modern litteratur.

  103. I "En oväntad semester" resulterar
    Rachels bristande självtillit-

  104. -i ätstörningar och drogmissbruk.

  105. Efter en överdos hamnar hon på
    ett behandlingshem-

  106. -och större delen av romanen,
    flera hundra sidor-

  107. -skildrar hur hon genomgår åtskilliga
    behandlingar, gruppterapisamtal-

  108. -och hur hon stegvis leds till insikt
    om att hon är missbrukare-

  109. -och måste hantera den omognad
    och osäkerhet-

  110. -som ligger till grund
    för hennes beteende.

  111. I "Är det någon där?" är den
    existentiella krisen av annat slag.

  112. Huvudpersonen Anna skadas svårt i
    en trafikolycka där hennes make dör.

  113. I romanen skildras hur hon
    går igenom-

  114. -sorgearbetets alla faser
    och tillstånd-

  115. -samtidigt som hon lider fysiskt.

  116. Ihållande smärta,
    begränsad rörelseförmåga-

  117. -och ett stort, missklädsamt ärr
    i ansiktet.

  118. I början vägrar hon acceptera
    att maken är död-

  119. -och försöker få kontakt med honom-

  120. -samtidigt som hon hänger sig
    åt minnen.

  121. Keyes romaner exemplifierar
    hur chick lit-fiktionen-

  122. -behandlar de mentala problemen. Det
    kvinnliga jagets sjukdomstillstånd.

  123. Skildringen av hur hon hittar en ny
    och bättre man-

  124. -får lämna plats åt de ingående
    beskrivningarna-

  125. -av terapeutiska samtal
    och krishantering.

  126. "Är det någon där?" handlar inte bara
    om hur Anna träffar en ny man-

  127. -utan hur hon bearbetar sorgen.

  128. Det är först i slutet,
    dessutom i epilogen-

  129. -som det antyds att hon så småningom
    inleder ett förhållande-

  130. -med någon av de män som ingår
    i hennes vänkrets.

  131. I "En oväntad semester" är det först
    när Rachel har varit drogfri ett år-

  132. -har ett nytt, hälsosammare liv och
    har börjat utbilda sig till psykolog-

  133. -som hon är mogen att återförenas
    med sin före detta pojkvän.

  134. Någon traditionell kärleksskildring
    finns inte i Keyes båda romaner.

  135. Förmågan att hantera lidandet
    gör huvudpersonen till en hjältinna.

  136. Med sitt sjukdomstillstånd
    bekräftar hon sin kvinnlighet.

  137. Chick lit-hjältinnan lider alltid
    av det som-

  138. -numer definieras som ett kvinnligt
    sjukdomstillstånd: Depression.

  139. Depressionen orsakas dessutom alltid
    av kärleksbekymmer-

  140. -eller bristande självkänsla.

  141. Det hennes kvinnlighet och hennes
    status som romantisk hjältinna.

  142. De psykiska lidandena gör henne
    mänsklig och värd läsarens empati.

  143. Hennes förmåga att övervinna
    problemen och komma till insikt-

  144. -blir därmed engagerande.

  145. Det som gör henne modern är inte
    att hon utsätts för prövningar-

  146. -utan att hon på eget initiativ och
    av egen kraft förmår ta sig ur dem-

  147. -med hjälp av viljestyrka
    och ett aktivt liv.

  148. Budskapet är tydligt: En kvinna måste
    komma till rätta med sina problem-

  149. -innan hon kan förenas med den rätte-

  150. -som alltid är en mer jämställd
    och mer empatisk man.

  151. En man som både är en god vän
    och en passionerad älskare-

  152. -är den slutliga bekräftelsen på-

  153. -mental mognad och balans.

  154. För svenska hjältinnor
    som Agnes i "Små citroner gula"-

  155. -och Kristin i Rudbergs "Väninnan"-

  156. -så spelar arbetslivet en stor roll
    för rehabiliteringen.

  157. Det är tydligt i de svenska böckerna-

  158. -jämfört med den anglosaxiska
    varianten av genren.

  159. För att de svenska hjältinnorna
    ska hitta självkänslan-

  160. -måste de bygga upp en ny identitet
    på jobbet.

  161. De måste etablera sig yrkesmässigt
    och få ett professionellt erkännande.

  162. Agnes tar sig snabbt ur depressionen
    när hon får möjlighet-

  163. -att hjälpa en före detta kollega att
    starta en gourmetrestaurang.

  164. Kristin visar sig vara mer kompetent
    inom sitt yrke än hon själv trott.

  165. Inledningsvis beskriver Kristin
    sitt jobb-

  166. -på en välrenommerad auktionsfirma
    inför en väninna såhär:

  167. "Jag öppnar fortfarande skåp med
    gamla saker åt nyfikna turister."

  168. Ganska nedvärderande.

  169. Hennes arbetsgivare har en annan
    uppfattning om hennes kompetens.

  170. När hon har lämnat sin förtryckande
    make får hon en heltidstjänst-

  171. -som projektledare,
    chefens personliga assistent-

  172. -med ansvar för personal, budget
    och marknadsstrategier.

  173. Med dessa framgångar får hon tillbaka
    sin självkänsla och tro på framtiden.

  174. Än större roll för självkänslan
    och identiteten-

  175. -spelar arbetet
    i Elisabeth Anderssons romaner-

  176. "På andra sidan Venus"
    och "Här och nu".

  177. I den första förklarar den
    karriärsinriktade Maria glatt:

  178. De här romanerna handlar
    mer om karriärer än kärlek.

  179. Huvudpersonen och hennes två väninnor
    träffas för karriärsrådgivning-

  180. -så fort de har problem på jobbet.

  181. De jobbcoachar varandra
    enligt konstens alla regler.

  182. De här romanerna kan beskrivas
    som karriärsrådgivare.

  183. De utgör ett typiskt exempel på
    arbetets betydelse-

  184. -i den svenska chick lit-romanen,
    och för hjältinnans-

  185. -välbefinnande, lycka
    och självkänsla.

  186. Det säger något om
    hur viktigt arbetet är-

  187. -i den lutheranska, nordiska
    välfärdsstaten, och i Sverige-

  188. -där det talas om arbetslinjen och
    varje politiker som vill nå framgång-

  189. -vill garantera varje medborgare
    rätt till ett heltidsjobb.

  190. Närheten mellan chick lit och dagens
    självhjälpsindustri är påfallande.

  191. Att chick lit är litteratur om och
    för kvinnor av kvinnliga författare-

  192. -markeras ofta på romanens ofta
    rosafärgade, glittriga omslag.

  193. De visar nästan alltid en bild av
    en välsminkad, moderiktig ung kvinna.

  194. Eller delarna av henne,
    som på de här omslagen.

  195. Ibland är det författaren själv
    som pryder omslaget-

  196. -för att visa att det handlar om ett
    vänskapligt utbyte av erfarenheter-

  197. -kvinnor emellan.

  198. Ibland resulterar det i
    att succéförfattare dessutom-

  199. -ger ut personliga självhjälpsböcker
    eller självbiografiska betraktelser.

  200. Keyes artiklar och krönikor
    har samlats i böcker-

  201. -under rubriker som
    "Tanke, kropp, själ - och skor".

  202. "Vänner och familj - vuxenliv."

  203. I "Kajsas värld" tilltalar Kajsa
    Ingmarsson läsaren i första person-

  204. -och omslaget pryds av en närbild
    på Kajsa Ingemarsson själv.

  205. Omslaget påminner mycket
    om den veckotidning-

  206. -där Ingemarsson har
    publicerat krönikor, Damernas värld-

  207. -och har den typen av rubriker. "Så
    blir du en riktig kvinna - 10 tips".

  208. "Fuska dig till ett drömliv".

  209. Också Martina Haag skriver
    personliga krönikor-

  210. -som publicerats i "Martina-Koden".

  211. Hennes liv som författare, småbarns-
    mamma och skådespelare gestaltas-

  212. -och skapar närhet
    mellan henne och läsarna.

  213. Här är hon själv på omslaget.

  214. Dessa romaner anknyter
    till de personliga krönikorna-

  215. -och bekräftar krönikornas budskap.

  216. Medan romanerna är utformade
    i romanstil-

  217. -är de någon sorts litterära exempel
    på krönikornas budskap-

  218. -och hur man kan få
    ett mer fullvärdigt liv.

  219. Här är Martina Haag själv på omslaget
    till sin roman-

  220. -"Underbar och älskad av alla".

  221. Det handlar om en skådespelare,
    det jobb som Haag själv har.

  222. Martina Haag lanserar sig inte bara
    som författare-

  223. -utan hon lanserar sig även
    i andra sammanhang-

  224. -för att erhålla ett mer sunt
    och bättre liv.

  225. Bland annat har hon lanserat sig
    mycket som löpare.

  226. En av våra mest lästa
    svenska coacher, Mia Törnblom-

  227. -har publicerat sitt coachingrecept-

  228. -"Självkänsla nu
    - din personliga coach visar hur"-

  229. -eller "När du vill bli bättre".

  230. Hennes universalmetod är balansen
    mellan självförtroende-

  231. -alltså tilltron till
    den egna förmågan att prestera-

  232. -och å andra sidan självkänsla,
    alltså vetskapen om sitt eget värde.

  233. Samma sak förkunnar Ingemarsson
    och Keyes-

  234. -i sina krönikor,
    rådgivningshandböcker och romaner.

  235. Deras romanhjältinna uppvisar
    inledningsvis bristande självkänsla.

  236. De ser sig som offer, jämför sig med
    andra, söker bekräftelse-

  237. -och försöker leva upp till idealet.

  238. De försöker uppträda så som de tror
    att omgivningen-

  239. -vill att de ska uppträda
    som moderna kvinnor.

  240. Deras negativa självbild förstärks
    när de blir övergivna-

  241. -av den man de älskar och kanske har
    gjort allt för att stötta och behaga.

  242. De behöver då,
    för att citera Mia Törnblom:

  243. "Affirmera och bekräfta sig själva."

  244. Beskrivningar av denna inre
    utveckling-

  245. -anknyter till äldre uppfostrings-
    och rådgivningslitteratur-

  246. -med avskräckande och förebildliga
    litterära exempel-

  247. -för att uppfostra läsaren,
    eller i alla fall visa-

  248. -vad som anses vara en kvinnas
    rätta bestämmelse.

  249. Förr var det att vara maka och mor-

  250. -och underkasta sig den patriarkala
    ordningen: Fadern, maken och Gud.

  251. I dagens chick lit är det
    ett annat ideal.

  252. En självständig och självsäker kvinna
    lanseras som ideal.

  253. Hon är ett exempel
    på vår tids coachingideologi.

  254. Hur alla kan förändras och förbättra
    sig själva och sina liv-

  255. -om de bara anstränger sig
    och följer rätt metod.

  256. Vägen till mognad beskrivs
    underhållande.

  257. Inslagen av uppbrott och frigörelse
    bekräftar kvinnors möjligheter.

  258. Alltså att man kan åstadkomma
    förändringar om man bara vill.

  259. På så sätt kan berättelserna fungera-

  260. -som någon typ av emotionell
    och kognitiv träning-

  261. -där framställningen får läsaren att
    känna igen sig-

  262. -och leva sig in i olika typer
    av situationer.

  263. Framställningen kan fungera
    som en sentimental övning-

  264. -som ger läsaren möjlighet
    att inom fiktionens ram-

  265. -prova att hitta lösningen
    på hjältinnans problem-

  266. -vilket i sin tur kan ge läsaren
    beredskap att själv-

  267. -möta, tolka eller hantera liknande
    situationer i verkliga livet.

  268. Skildringen i chick lit-romaner
    är ofta respektlös och humoristisk.

  269. Det är ett genredrag. Vi ska skratta
    åt hjältinnans tillkortakommanden-

  270. -och kunna glädja oss åt att vi
    är lite bättre och lite mognare.

  271. Vi ska också kunna skratta med henne-

  272. -och känna igen oss
    i hennes strävande och därmed-

  273. -få lite distans
    till våra egna misslyckanden.

  274. Dessa berättelser kan få oss
    att känna att vi inte är ensamma om-

  275. -våra upplevelser av problem
    och tillkortakommanden.

  276. Chick lit är alltid berättelser
    om det kvinnliga jagets triumf-

  277. -och seger över sig själv
    och vardagslivet.

  278. I likhet med dagens
    make over-program-

  279. -ger det bekräftelse att man
    kan förändra allt till det bättre-

  280. -om man vill och förmår det.

  281. Såsom många Gör om mig-program
    handlar chick lit-

  282. -om en person som har misslyckats
    och hamnat i kris-

  283. -och därför måste erkänna
    sitt tillkortakommande-

  284. -för att sedan kunna
    bli hjälpt och coachad.

  285. När hon efter lidande och kamp tar
    itu med problemen, följer metoden-

  286. -så genomgår hon förvandlingen
    och uppnår det hon önskar.

  287. Det gäller allt från utseende-

  288. -till privatekonomi,
    som Kinsellas shopaholic Becky-

  289. -bättre hemmiljö, arbetsuppgifter
    och kärleksliv.

  290. På så sätt bekräftar chick lit
    samma budskap som-

  291. -många andra medier.

  292. Att en kvinna som har misslyckats
    kan förbättra och förändra livet-

  293. -i alla avseenden, bara hon vill
    och bestämmer sig för att göra det.

  294. Det är nog därför chick lit fyller
    stor funktion för så många kvinnor.

  295. De kan både känna igen sig
    och finna styrka i chick lit. Tack.

  296. Nu har vi tid till frågor. Mia kommer
    att springa runt med vår mick.

  297. Så håll er tills ni har fått micken
    i er hand-

  298. -så att ni hörs på inspelningen.

  299. Frågor?

  300. Det är lustigt att du kallar det
    för rådgivningslitteratur-

  301. -för den förekommer ofta i chick lit.

  302. Bridget Jones har massor av böcker
    som gör henne galen.

  303. Är det ett metafiktivt drag
    eller är det mer satir?

  304. Det är nog både och.

  305. Man signalerar tydligt sambandet
    med rådgivningslitteratur-

  306. -och hjältinnan är ofta en produkt
    av rådgivning.

  307. Är det inte böcker, så är det
    veckotidningar eller modereportage.

  308. Samtidigt är det en ironisk distans
    för råden fungerar inte.

  309. Hjältinnan måste hitta en egen väg.
    Hon måste göra något själv.

  310. Så rådet blir att inte läsa
    rådgivningslitteratur?

  311. Du måste hitta din egen väg,
    ditt eget sätt att förverkliga dig.

  312. Du pratade om omslagen. Man ser
    när man står vid bokhyllorna-

  313. -vilka böcker som räknas till
    chick lit.

  314. Är det så självklart?

  315. Ger förlaget medvetet
    chick lit-böckerna sådana omslag?

  316. Finns det litteratur i gränslandet
    mellan det här och något annat?

  317. Hur hör omslag och text ihop?

  318. Jag hade velat visa
    många fler omslag.

  319. De signalerar ju genren
    väldigt tydligt här-

  320. -och i andra populärlitteraturgenrer.

  321. Omslaget är viktigt för att man
    ska hitta rätt i bokdjungeln.

  322. Det är viktigt för förlagens
    lansering.

  323. Det är också viktigt för läsaren
    att hitta rätt, även på biblioteken.

  324. Men visst finns det gränsfall.

  325. Jag har ett exempel
    som jag tappade precis.

  326. Det finns romaner som följer
    chick lits genrenorm tydligt-

  327. -men som lanseras
    som lite mer seriös litteratur.

  328. Den sortens romaner har inte
    lika tydligt ett chick lit-omslag.

  329. Omslagen har placerat dem
    i en annan kategori.

  330. Frågan är om de läses av samma typ
    av läsare.

  331. Du pratar om "Madame Bovary". Skulle
    den kunna säljas med dessa omslag?

  332. Det skulle inte förvåna mig.

  333. Men då skulle det naturligtvis
    vara 1800-talsdräkter.

  334. Vi har en artikel om
    just chick lit-omslag i antologin-

  335. -skriven av Charlotte Lindahl,
    som problematiserar det här.

  336. Det var väl så att Krusenstjernas
    von Pahlen-serie-

  337. -lanserades med lite liknande omslag.
    Så såg nog inte originalutgåvan ut.

  338. Men min fråga rör något du tog upp
    i slutet.

  339. Du sa två saker om chick lit.

  340. Å ena sidan sa du att chick lit
    kunde vara emancipatorisk-

  341. -för att kvinnor kunde stärkas.

  342. Ett sätt att läsa som ligger i linje
    med Lisbeth Larssons avhandling.

  343. Sedan var du inne på den klassiska
    synen på populärlitteratur.

  344. Något lite manipulativt som lurar in
    kvinnor i en norm-

  345. -där man ska vara snygg, framgångsrik
    och se ut på ett visst sätt.

  346. Är chick lit emancipatoriskt
    eller bekräftar den tvärt om-

  347. -ett ganska konventionellt, eller
    nyliberalt sätt att fungera som-

  348. -framgångsrik i jobb, äktenskap
    och kärleksliv?

  349. Jag ser det huvudsakligen
    som en emancipatorisk genre.

  350. Samtidigt kan man inte bortse från-

  351. -att den lanserar
    det rådande idealet.

  352. Detsamma som medierna och inte
    minst coachingindustrin lanserar.

  353. Det är en stark, karriärsinriktad
    kvinna som lyckas.

  354. Det är inte en kvinna som hoppar av
    och odlar potatis i övre Norrland.

  355. Det är ett medelklassideal.
    Den urbana medelklassens ideal.

  356. Man kan få in klassperspektivet här.

  357. Å ena sidan vill jag absolut inte
    nedvärdera genren.

  358. Tvärt fyller den en stor funktion
    och är emancipatorisk.

  359. Även om det är en viss typ av-

  360. -accepterat medelklassideal
    som de flesta förespråkar-

  361. -så förespråkar de också
    att varje individ-

  362. -måste hitta sitt eget projekt.
    Det är ett underliggande budskap.

  363. Det kan se lite olika ut. Det gör
    inte minst Kajsa Ingemarsson i...

  364. Vad heter den nu?

  365. Nej, inte "Bara vanligt vatten".

  366. Den handlar om kvinnor
    i olika generationer.

  367. Alla tar sig ur krisen på olika sätt.

  368. "Lyckans hjul" heter den.

  369. Den är ett gott exempel på att det
    inte är ett entydigt ideal-

  370. -utan att det inom en viss ram kan
    finnas olika varianter av idealet.

  371. Vi får sätta punkt där. Vi är glada
    att du kom hit, Yvonne.

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Chick lit som självhjälp och rådgivning

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Chick lit börjar ofta där askungesagan slutar. Berättelserna kan ses som rådgivningslitteratur för unga kvinnor, säger Yvonne Leffler, professor i litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet. Exempelvis romaner om kvinnor som börjar om sitt liv och får bättre självkänsla. Moderator: Litteraturforskaren Maria Nilson. Inspelat i april 2013. Arrangör: Linnéuniversitetet.

Ämnen:
Svenska > Litteraturhistoria och författarporträtt
Ämnesord:
Chick lit, Kvinnolitteratur, Litteraturvetenskap
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Chick lit och odöda

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Chick lit och odöda

Chick lit som självhjälp och rådgivning

Chick lit börjar ofta där askungesagan slutar. Berättelserna kan ses som rådgivningslitteratur för unga kvinnor, säger Yvonne Leffler, professor i litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet. Exempelvis romaner om kvinnor som börjar om sitt liv och får bättre självkänsla.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Chick lit och odöda

"Popliteratur" - ett tyskt fenomen

I mitten av 90-talet fick poplitteraturen stort genombrott i Tyskland. Klyftan mellan seriös och populär litteratur överbryggades, vilket både chockade och lockade litteraturvetarna. En unik händelse inom europeisk litteratur, säger Bärbel Westphal, forskare i tyska.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Chick lit och odöda

"It's alive!" Om en odöd genre

Vad händer med chick lit när man för in det övernaturliga, till exempel i form av odöda? Anna Höglund, forskare i litteraturvetenskap vid Linnéuniversitetet, talar om en hybridgenre där monster och människa möts.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Chick lit och odöda

Samtal om populärlitteratur i skolarbetet

Både pojkar och flickor läser allt mindre. Det väcker frågor kring hur vi ser på läsning och skolans förhållningssätt. Diskussion mellan Eva Söderberg och Emma Tornborg, båda forskare i litteraturvetenskap vid Mittuniversitetet, samt Anna Maria Thunman, Liber förlag.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Chick lit och odöda

Chick lit i korsett

Chick lit är en genre som skildrar livet för unga kvinnor, ofta i jakten på den rätte. Det finns också chick lit som utspelar sig i historisk miljö med frasande tyger, baler och leriga gator, säger Helene Ehriander, forskare i litteraturvetenskap. Livsproblemen är desamma, identifikationsmöjligheterna likaså.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Chick lit och odöda

Flickforsk, chick lit och populärlitteraturforskning

Skräck, vampyrfiktion, chick lit, fantasy. Listan på genrer inom populärlitteraturen är lång. Och nästan lika lång är listan på litteraturvetenskapliga institutioner. Maria Nilson, forskare litteraturvetenskap på Linnéuniversitetet, talar med Eva Söderberg, forskare litteraturvetenskap Mittuniversitetet, om vart forskningen är på väg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Samiska veckan 2014

Skogen, myren, människan och renen

Krister Stoor, språkforskare vid Umeå universitet, pratar om överföringen av kunskap bland skogssamiska renskötare: om hur berättelser delas, och om hur de äldre har en betydande roll både inom gruppen och externt. Inspelat 7 mars 2014 på Västerbottens museum i Umeå.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - Kina

Allt fler vill lära sig kinesiska

Om man ska kunna lära sig kinesiska är det bra om man är musikalisk. Det säger 22-åriga språknörden Linnea Niklasson som älskar att bo i Peking. Vi möter också Cecilia Lindqvist, en svensk auktoritet i Kina som revolutionerat synen på de kinesiska tecknen.

Fråga oss