Titta

UR Samtiden - Chick lit och odöda

UR Samtiden - Chick lit och odöda

Om UR Samtiden - Chick lit och odöda

Chick lit, böcker om kvinnor i 30-årsåldern, ses det ofta ner på i finkulturella sammanhang. Men det är böcker som bör tas på stort allvar, menar en rad forskare som talar på Linnéuniversitetet på seminariet Populärlitteraturens dag. Många av böckerna kan istället ses som rådgivningslitteratur som tar unga kvinnor på allvar, och som ibland går längre i sjukdomsbeskrivningar än annan samtida litteratur. Böcker om odöda, där kvinnorna är allt annat än svars- och försvarslösa, är en annan växande genre som lyfts fram. Seminariet arrangerades av Institutionen för film och litteratur vid Linnéuniversitet i Växjö och spelades in i april 2013. Moderator var litteraturforskaren Maria Nilson.

Till första programmet

UR Samtiden - Chick lit och odöda: "It's alive!" Om en odöd genreDela
  1. Jag vill hälsa
    Anna Höglund välkommen.

  2. Anna är forskare och lärare
    här vid Linnéuniversitetet-

  3. -och skrev sin avhandling
    om vampyrfiktion-

  4. -och har sen arbetat
    mycket med andra monster.

  5. Du har ett stort projekt på gång om
    monstret och synen på det monstruösa.

  6. Och hur det påverkar synen på
    vad som är mänskligt.

  7. Du har också sysslat med
    paranormal romances-

  8. -som på svenska blir det lite tafatta
    paranormala romanser.

  9. Vi måste mynta ett nytt svenskt
    begrepp som låter bättre.

  10. Du ska prata lite om det i dag: Vad
    som händer med chick lit som genre-

  11. -när man för in det övernaturliga.
    Det blir en slags hybridgenre.

  12. -Vi hälsar Anna hjärtligt välkommen.
    -Tack.

  13. Då ska vi kolla att vi har allt
    med oss, men det verkar så.

  14. Huvudet sitter där det ska,
    hoppas jag.

  15. Jag fick som sagt
    en fin presentation av Maria.

  16. Jag jobbar här på Linnéuniversitetet
    som forskare och lektor.

  17. Forskningsprojektet som Maria nämnde
    heter "Monster och människa".

  18. Min dröm är att det ska resultera i
    en monstrets kulturhistoria-

  19. -där jag vill visa hur man har använt
    olika klassiska monster-

  20. -för att berätta saker och ting
    om sin omvärld.

  21. Jag menar att det finns
    en slags monsterpraktik i samhället.

  22. Monstret existerar inte bara som
    en fiktionell varelse-

  23. -utan som en existerande praktik
    i vårt samhälle.

  24. Men nu ska jag tala om
    nåt helt annat.

  25. Jag ska bara försöka dricka
    nån liten...

  26. ...klunk innan jag drar i gång.

  27. Min föreläsning heter: "It's alive"-

  28. -"berättelsen om hur de odöda gav liv
    till en döende genre."

  29. Bridget Jones...
    Vi ska se om det funkar. Nej.

  30. Var trycker jag? Där kanske.

  31. -Jag ska trycka fram min bild.
    -Eller tryck på tangentbordet.

  32. Där, eller? Där. Perfekt.

  33. Nu så.

  34. Just det. Bridget Jones,
    Carrie Bradshaw, Miranda Hobbes-

  35. -Samantha Jones och Charlotte York.

  36. I mitten av 1990-talet slog chick lit
    ner som en bomb i boklådorna.

  37. Marknaden översvämmades av artlika,
    flärdfulla, rosa och glansiga omslag-

  38. -som placerade sig
    högt på bästsäljarlistorna.

  39. De mest framgångsrika titlarna
    adapterades till andra medier-

  40. -som film och tv.
    Särskilt HBO:s "Sex and the City"-

  41. -kom att påverka
    en hel generations unga kvinnor-

  42. -och deras syn på karriär, män, mode
    och inte minst sex, så klart.

  43. Men redan under
    det tidiga 2000-talet-

  44. -började chick lit-fiktionen
    streta lite i motvind.

  45. Kritiska röster höjdes.

  46. Somliga bokförläggare
    och kritiker-

  47. -hävdade att genren var död.

  48. Men samtidigt som chick lit
    dödförklarades-

  49. -mångdubblades emellertid utgivningen
    av den genre-

  50. -som jag tänkte prata mest om
    i det här föredraget.

  51. Den genren menar jag
    förde vidare mycket av-

  52. -de essentiella
    chick lit-ingredienserna.

  53. De här genrerna-

  54. -var produkter av olika kors-
    befruktningar av olika genrer.

  55. En del av genreinslagen hade redan
    funnits i chick lit-traditionen-

  56. -men för en del av dem
    var det alltså nya inslag.

  57. Det som höll ihop de här genrerna-

  58. -är att samtliga innehöll
    en essentiell ingrediens:

  59. Det fantastiska.

  60. Jag hävdar att ödet som drabbade den
    traditionella chick lit-fiktionen-

  61. -var att den stelnade i
    en tvingande form-

  62. -som gjorde att den fick svårt
    att utvecklas med sin tid.

  63. Det fantastiska inslaget verkade dock
    som en föryngrande blodtransfusion-

  64. -och liket reste sig ur sin grav
    i en ny, vital form-

  65. -som bättre passade 2000-talet:
    vampyrens.

  66. Det här är kort sagt berättelsen
    om hur de odöda gav liv-

  67. -till en förmodat döende genre,
    får vi väl tillägga.

  68. Innan jag börjar berättelsen
    om de odöda-

  69. -vill jag kort berätta om
    hur jag har lagt upp föreläsningen.

  70. Först introducerar jag begreppet
    fantasy lit.

  71. Därefter koncentrerar jag mig på
    en framställning av vampire lit-

  72. -eller bit lit som man har kallat den
    vid tillfällen.

  73. Sen avslutar jag föreläsningen
    med en jämförelse-

  74. -mellan "Sex and the city"
    och Sookie Stackhouse-serien.

  75. Jag återkommer till det, men börjar
    med en liten genrediskussion.

  76. I dagens litteratur finner man
    ett stort antal genrer-

  77. -med typiska chick lit-ingredienser.

  78. Exempel på såna är
    paranormal romances-

  79. -urban fantasy, dark fantasy,
    fantasy romance-

  80. -fantastic romance, steampunk,
    och fantasy chick lit.

  81. Det är svårt att skapa vattentäta
    skott mellan de här genrerna.

  82. Dels är alla av crossover-karaktär-

  83. -d.v.s. att de innehåller olika
    genrer som har samlats och mixats.

  84. Sen så står de i ständig utveckling.

  85. Det gör att det jämt dyker upp
    nya benämningar-

  86. -som helt enkelt kompletterar
    de äldre.

  87. Men gemensamt för alla är att de
    innehåller fantastiska ingredienser.

  88. I det här föredraget har jag därför
    samlat dessa besläktade sub-genrer-

  89. -under paraplybegreppet
    fantasy lit.

  90. I fantasy lit har chick lit-genren
    korsbefruktats med fantastiken.

  91. Även om fiktionerna ofta beskriver
    en värld som påminner om vår egen-

  92. -kan också de mest underliga och
    fantastiska händelser äga rum.

  93. Därmed har också karaktärsgalleriet
    utökats med paranormala varelser.

  94. Andar, spöken, zombies, varulvar,
    vampyrer och hamnskiftare.

  95. Detta har också på sätt och vis
    inneburit att fantasy lit-

  96. -har närmat sig skräckgenren.

  97. De här skräckinslagen har ökat-

  98. -fantasy lit-böckernas
    spänningsfaktor i väldigt hög grad.

  99. Det har fyllt dem
    med blodisande action-

  100. -och gastkramande rysligheter.

  101. I det här fallet handlar det inte om-

  102. -att hjältinnan bryter klacken
    inför en livsviktig dejt-

  103. -eller att hon tvingas gå till
    handgripligheter på modehusets rea.

  104. Nej, i majoriteten av fantasytitlar
    sparar man inte på krutet-

  105. -utan hjältinnan är hotad till livet-

  106. -av både mänskliga
    och övermänskliga monster.

  107. De sliter gärna av henne huvudet
    och äter upp hennes inälvor.

  108. Men i likhet med
    traditionell chick lit-

  109. -är dock hjältinnan varken svarslös
    eller försvarslös-

  110. -i mötet med monstret.
    Hon är inget handlingsförlamat våp.

  111. Hon tar omedelbart ödet
    i sina egna händer-

  112. -och undanröjer de monstruösa hoten-

  113. -i bästa
    "Buffy the Vampire Slayer"-tradition.

  114. Hjältinnans möten
    med blodtörstiga monster-

  115. -slutar inte alltid
    i en blodig kamp på liv och död.

  116. Den kan lika gärna sluta
    i sänghalmen.

  117. I flera fiktioner
    knyter hjältinnan hymnens band-

  118. -med de fördömda varelser
    som hon möter.

  119. I likhet med traditionell chick lit
    blir hjältinnans relationer svåra.

  120. Och det är klart att alla relationer
    kräver arbete. Det vet vi allihop.

  121. Men att älska en vampyr
    eller en varulv-

  122. -innebär nog en liten större
    påfrestning, skulle jag vilja påstå-

  123. -än en vanlig man.

  124. Men nu tillhör ju som tur är inte
    hjältinnans monsterpartner alltid-

  125. -den här monstruösa arten
    av monster.

  126. Den sorterar snarare under kategorin
    som jag kallar för humanmonster.

  127. Det är ett monster som står med
    ena benet i människans värld-

  128. -och det andra benet i monstrets.

  129. Och även om de kan vara tämligen
    brutala och faktiskt stundom onda-

  130. -kan de också hysa empati
    och kärlek.

  131. Det är nödvändigt för att de ska
    finna hjältinnan intressant-

  132. -för nåt annat än underhållning i
    "torture porn"-art, eller som mat.

  133. Men ibland är även hjältinnan
    ett humanmonster.

  134. Det var särskilt vanligt
    i de tidiga böckerna-

  135. -i den genre
    som jag tänkte se närmare på nu:

  136. Vampire lit.

  137. Vampire lit, ja.

  138. Vampyren är 2000-talets mest populära
    monster i fantastisk fiktion.

  139. Därmed var det en vampyr
    som var huvudperson-

  140. -i den första riktigt
    populära crossovern-

  141. -mellan chick lit
    och fantastisk fiktion.

  142. Det var MaryJanice Davidsons
    "Undead and Unwed".

  143. Även om författaren Katie MacAlister
    ett år tidigare 2003-

  144. -publicerade
    "A Girl's Guide to Vampires"-

  145. -är det Davidson som har blivit
    den mest kända författarinnan-

  146. -för det som kallas för vampire lit
    eller bit lit.

  147. Numera återfinns de flesta
    av fantastikens varelser-

  148. -i fantasy lit. Men i genrens gryning
    var dock vampyren enväldig.

  149. Efter Davidson genombrott med
    "Undead and Unwed"-

  150. -dröjde det inte länge
    innan alltfler författare-

  151. -omfamnade konceptet med vampyrer.

  152. Bland annat skrev MacAlister
    "Sex and the Single Vampire"-

  153. -och Gerry Bartlett
    "Real Vampires Have Curves".

  154. Men i de här romanerna adapterades
    chick lit-konceptet-

  155. -väldigt mycket rätt av.

  156. De första vampire lit-böckerna var
    traditionell chick lit-

  157. -med en och annan vampyr.

  158. Men snart utvecklades genren-

  159. -och utmanade i hög grad
    det klassiska konceptet.

  160. Jag tänkte
    att vi ska titta på omslagen.

  161. Det är väldigt chick lit-liknande
    omslag.

  162. Här har vi vampyrinnan Betsy
    med puderdosan i högsta hugg.

  163. Här... Hon är skofetischist-

  164. -och har nu varit
    och gjort av med en förmögenhet...

  165. ...på exklusiva skor.

  166. Detsamma kan man se på Bartletts
    och MacAlisters omslag.

  167. "Sex and the Single Vampire"
    känner vi igen-

  168. -och i "Real Vampires Have Curves"
    befinner hon sig-

  169. -i nånting som liknar
    en walk-in-closet.

  170. Men som sagt, snart börjar den här
    genren utvecklas.

  171. Den utmanar i högre grad
    det klassiska chick lit-konceptet.

  172. Den utvecklingen ser jag som
    betydelsefull för chick lit-genren-

  173. -och framför allt för dess inträde
    i 2000-talet.

  174. Min tanke är att när mötet mellan
    olika genrer skapar hybrider-

  175. -ges det goda möjligheter
    att använda en genres stoff-

  176. -samtidigt som man kan bryta mot
    en tvingande tradition.

  177. Jag ska förklara lite enklare
    vad jag menar.

  178. Jag och andra forskare hävdar
    att populära genrer-

  179. -formas i den samhällskontext som
    ursprungligen gav upphov till den.

  180. För att en genre
    ska bli riktigt framgångsrik-

  181. -krävs det en stark förankring
    i den samhälleliga kontexten.

  182. Men en stark förankring i nuet-

  183. -är både en välsignelse
    och en förbannelse.

  184. Eftersom just den här genren
    oftast blir känslig för tidens tand.

  185. Blir genrekonventionerna för domi-
    nerande kan de bli en tvångströja-

  186. -som gör det svårt för genren
    att utvecklas i takt med sin tid.

  187. Det kan uppstå en disharmoni
    mellan genrens form-

  188. -och samhällskontexten.

  189. Jag ser det som
    att det är högst möjligt-

  190. -att det var just en sån disharmoni
    som bidrog till den negativa kritik-

  191. -som den traditionella
    chick lit-genren möttes av-

  192. -under det tidiga 2000-talet.

  193. Enligt litteraturvetaren och chick
    lit-experten Stephanie Harzewski-

  194. -skapades chick lit i ett ytterst
    begränsat rum i en specifik tid.

  195. Det handlar om 1990-talets
    professionella mediemarknad-

  196. -i urbana kulturmetropoler
    som London och New York.

  197. Det var en miljö
    där pengar var essentiella-

  198. -och som också präglades av
    en extrem konsumtionsiver.

  199. En liberal inställning
    till lånade pengar-

  200. -i kombination med en hedonistisk
    livsstil ledde också till-

  201. -att användningen av kreditkort
    var rätt vanlig.

  202. Det innebar att även
    en chick lit-hjältinna-

  203. -som levde på
    en mer blygsam medelklasslön-

  204. -skulle kunna fylla garderoben
    med dyra märkeskläder-

  205. -samt leva ett liv i sus och dus.

  206. Men i en tid med stora
    sociohistoriska förändringar-

  207. -inte minst i USA, så gav den
    traditionella chick lit-hjältinnan-

  208. -med sitt jetset-liv
    och maniska konsumtionsiver-

  209. -vissa människor
    en fadd smak i munnen.

  210. Sympatin för en karaktär
    som Carrie Bradshaw-

  211. -har därefter sjunkit
    i takt med dollarns värde.

  212. För även om eskapismen är en viktig
    faktor för genrens popularitet-

  213. -måste den också rymma nån form av
    identifikationspotential.

  214. För att chick lit-traditionen
    skulle leva vidare-

  215. -var det alltså tvunget för den
    att lite grann ändra karaktär.

  216. Och på ett sätt slita av sig
    den här genrens tvångströja-

  217. -för att kunna finna nya rum
    i en ny tid-

  218. -där deras chick lit-hjältinnor
    kunde komma till sin rätt.

  219. I den processen tror jag att
    fantastiken blev betydelsefull.

  220. Att likt Davidson föra in nya
    fantastiska karaktärer-

  221. -var ett sätt att vitalisera
    chick lit-genren på.

  222. Men mycket av det kritiserade chick
    lit-stoffet, som lyxkonsumtion-

  223. -fanns kvar i hennes verk.

  224. Men det fanns författare
    som använde de fantastiska inslagen-

  225. -för att göra upp med kritiken
    som hade riktats mot genren-

  226. -i tidigt 2000-tal.

  227. En av dem var Charlise Harris.
    Charli... Charle...

  228. Charlaine - förlåt - Harris som har
    skrivit Sookie Stackhouse-serien.

  229. Den första Sookie Stackhouse-boken
    publicerades redan 2001.

  230. Hon skrev sina första romaner-

  231. -under den period då chick lit
    var oerhört populärt.

  232. Det jag vill visa
    i min kortanalys är-

  233. -att Harris skrev chick lit
    väldigt tydligt.

  234. Samtidigt skrev hon mot vissa genre-
    konventioner som hade kritiserats.

  235. Genrekonventioner som framställs
    framför allt i "Sex and the City".

  236. På det sättet
    bemöter hon den negativa kritiken.

  237. Här har vi
    Sookie Stackhouse-serien.

  238. Även kallad
    "The Southern Vampire Mysteries".

  239. Vi möter Sookie Stackhouse-

  240. -en i många avseenden typisk
    chick lit-hjältinna.

  241. Hon är vit, heterosexuell, mellan 25
    och 30 och har ett munläder-

  242. -som får Bridget Jones
    och Samantha Jones att nicka bifall.

  243. Hon har skinn på näsan och tar livets
    motgångar med en käck klackspark.

  244. Här slutar dock
    de traditionella likheterna-

  245. -med chick lit-hjältinnan.

  246. Sookies sociala ursprung skiljer sig
    väldigt radikalt ifrån-

  247. -den klassiska chick lit-hjältinnan
    i t.ex. "Sex and the City".

  248. I stället för en välutbildad
    medelklassflicka-

  249. -är Sookie en representant för fattig
    arbetarklass på landsbygden.

  250. Det nedsättande begreppet
    "white trash"-

  251. -kan beskriva
    merparten av karaktärerna-

  252. -som befolkar Sookies lilla hemstad
    Bon Temps i Louisiana.

  253. "White trash"
    syftar på ljushyade amerikaner-

  254. -med bristfällig utbildning
    och låg social status.

  255. Samt utan stadig inkomst.

  256. De stereotypa beskrivningarna
    innefattar drogmissbruk-

  257. -bidragsberoende,
    tidigt föräldraskap-

  258. -samt allmän dålig smak
    när det gäller kläder, frisyrer-

  259. -mat och dryck.

  260. "White trash"
    står alltså för motsatsen-

  261. -till allt som karaktärerna
    i "Sex and the City" värdesätter.

  262. En starkare kontrast finns knappast
    mellan Bon Temps fattigaste invånare-

  263. -och New Yorks kulturelit.

  264. Inte bara miljön skiljer sig från
    traditionell chick lit.

  265. Nåt som jag nu avser visa.

  266. Ja.

  267. Här har vi Sookie igen. Jag ska
    börja med ett citat från boken.

  268. "What are you?"
    "I'm Sookie Stackhouse, a waitress."

  269. Ordväxlingen sker mellan Sookie
    och vampyren Bill.

  270. Hon har just räddat honom
    från att bli tömd på blod.

  271. Sookies sätt att presentera sig på
    säger en del om hennes självbild.

  272. Hon är stolt över sitt yrkesval och
    brinner för sin klasstillhörighet.

  273. Men hon kämpar dagligen mot de
    fördomar som följer med hennes yrke.

  274. Men Sookie är inte dum i huvudet.

  275. Hon är emellertid lågutbildad.
    Det är hon väldigt medveten om.

  276. För att kompensera för sin bildning
    har hon hemsnickrade strategier.

  277. Dels har hon en kalender som lär ut
    ett svårt ord om dagen.

  278. Hon läser romantisk genrelitteratur
    och konstaterar stolt-

  279. -att genrelitteraturen
    har gjort mig självlärd.

  280. Sookie trivs med sitt yrke och tycker
    att tillvaron är okej för det mesta.

  281. Hennes dåliga ekonomi
    är däremot ett orosmoment.

  282. Hon har ärvt ett hus och hennes låga
    lön räcker inte för att sköta om det.

  283. Att bejaka sina inredningsdrömmar
    kommer inte på tal.

  284. Kontrasterna mellan Sookies hem och
    Charlotte Yorks exklusiva lägenhet-

  285. -i New Yorks innerstad
    är väldigt skarp.

  286. Sookies attityd gällande konsumtion
    skiljer sig markant från-

  287. -Bushnells hjältinnor. Om "Sex and
    the City" är konsumtionspornografi-

  288. -utgör Harris romaner motsatsen.

  289. För Sookie är sparsamhet en dygd-

  290. -och lyxkonsumtion är helt enkelt
    moraliskt förkastligt.

  291. Sookies konsumtionsfilosofi märks
    inte minst när hon gör klädinköp.

  292. Harris beskriver inte
    en orgie i designermärken-

  293. -eller ett frossande i exklusiva skor
    som i "Sex and the City".

  294. Kläder är viktiga för Sookie och
    hon är noga med vad hon klär sig i.

  295. Men eftersom hon bara har
    två finklänningar, en sjal-

  296. -och ett par högklackade skor
    är ju valmöjligheterna begränsade.

  297. Hennes klädinköp präglas också av
    en förnumstighet-

  298. -gällande deras användarvänlighet.

  299. Hennes favoritkläder
    är servitrisuniformen.

  300. Eftersom sneakers, shorts och t-shirt
    är kläder som man kan arbeta i.

  301. Dräkt och högklackat sorterar däremot
    under idiotiska klädregler-

  302. -för att de inte går att arbeta i
    så klart.

  303. Böckerna om Sookie präglas av en
    nykter medvetenhet om pengars värde.

  304. Harris upplyser läsaren
    titt som tätt-

  305. -om hur det är att vara låginkomst-
    tagare i en konsumtionsfixerad värld.

  306. Allt som har med lyx och jetsetliv
    att göra-

  307. -som flygresor, lyxhotell
    och restaurangbesök-

  308. -är obruten mark för Sookie.

  309. Hon är den fattiga kusinen från
    landet som upptäcker de rikas värld-

  310. -med stor förundran.

  311. Mötet med den fina världen
    präglas dock av en kluvenhet.

  312. Å ena sidan är det fantastiskt.
    Å andra sidan grumlas njutningen-

  313. -av vetskapen om
    att lyx har ett högt pris-

  314. -som ofta betalas
    av världens mindre bemedlade.

  315. När Sookie rör sig i de rikas miljö
    är det tydligt inte hennes värld.

  316. Hon är bara där tillfälligt.

  317. Inträdesbiljetten är hennes kärleks-
    relationer med vampyrerna Bill-

  318. -och Eric.

  319. Om Sookie och många av hennes vänner-

  320. -representerar den lågavlönade
    arbetarklassen i USA-

  321. -företräder vampyrerna i böckerna
    den andra-

  322. -i meningen de rika, de högutbildade,
    medelklassen-

  323. -överklassen och härskarklassen.
    Kort sagt: de med makten.

  324. Man kan säga att i Harris böcker
    har Bushnells karaktärer-

  325. -blivit vampyrer. Det är blodsugarna
    som lever lyx- och jetsetliv.

  326. Det är också vampyrerna
    som kämpar för-

  327. -att få högre status och mer makt.

  328. Även om de redan har makt
    vill de ha mer.

  329. Både över människor
    och andra vampyrer.

  330. Sookie har svårt att förstå
    vampyrernas strävan efter mer makt.

  331. När hennes pojkvän Bill
    börjar lägga mer tid på sitt arbete-

  332. -förstår hon inte
    varför det är så viktigt.

  333. När han så småningom slår sig på
    politiken, där går gränsen.

  334. Sookie känner inte längre igen
    mannen som hon förälskade sig i.

  335. Likt Carrie i "Sex and the City"
    förälskar sig Sookie väldigt ofta.

  336. I serien möter hon en mängd olika män
    från olika klasser-

  337. -som också representerar
    olika manlighetsideal.

  338. Även om Sookie blir häftigt förälskad
    i vampyrerna Bill och Eric-

  339. -är det dock bara en enda man som hon
    kan känna sig riktigt bekväm med:

  340. Varulven Alcide.

  341. Sookie anser
    att Alcide är en riktig...

  342. Han är en man på riktigt,
    trots att han är en varulv.

  343. Här har vi honom. Alcide.

  344. Beskrivningen av Alcide visar ett
    manlighetsideal inom arbetarklassen-

  345. -som manlighetsforskaren Michael
    Kimmel kallar "The Heroic Artisan".

  346. Alcide är alltså en ärlig,
    hårt arbetande man-

  347. -och familjeförsörjare som det går
    att lita på.

  348. För Sookie
    är han den perfekte mannen.

  349. Hon återkommer ofta till att det är
    Alcide som hon borde gifta sig med.

  350. Med Alcide är allt som det ska.
    Han klär sig rätt-

  351. -äter ordentligt
    och kör en fyrdörrars ram crew cab.

  352. Där förvarar han allt som en man
    behöver på arbetet och fritiden.

  353. Inkluderat silvertejp, för riktiga
    män har alltid det i sina pickuper.

  354. I Alcides sällskap känner Sookie sig
    aldrig osäker eller obekväm.

  355. Det gör hon dock i relationen
    till vampyrerna Bill och Eric.

  356. Bill och Eric har levt i århundraden.

  357. De har haft en mängd identiteter-

  358. -vilket gör det svårt
    att greppa deras sociala bakgrund.

  359. Deras manligheter har dessutom-

  360. -formats under hela den amerikanska
    manlighetens historia.

  361. Bill och Eric representerar
    maskuliniteter både från nu och då.

  362. För att komplicera det utvecklas
    karaktärerna dessutom under serien.

  363. Särskilt Bill,
    som ni ser här på bilden.

  364. Han är Sookies första kärlek
    och genomgår en transformation.

  365. I Sookies första möte med Bill står
    han för ett svunnet manlighetsideal.

  366. "The gentile patriarc."

  367. Han är den artiga gentlemannen,
    landägaren och familjefadern.

  368. Men under Sookies förhållande
    med Bill gör han en klassresa-

  369. -från medelklass till överklass
    till kunglighet.

  370. Men Eric, då? Sookies nästa kärlek.

  371. Han har också genomfört klassresor
    under sitt över tusen år långa liv.

  372. Som människa var han son
    till en vikingakung.

  373. Men när han möter Sookie är han
    klubbägare i människornas värld-

  374. -och sheriff i vampyrernas.

  375. Det ideal som präglar Eric mest
    är cowboyens.

  376. Han är de öppna viddernas man,
    formad av natur och civilisation.

  377. Han är råbarkad,
    med sexuell, djurisk magnetism.

  378. Men också socialt kompetent
    om nöden kräver.

  379. Eric ägs inte av nån, och likt
    cowboyen skapar han sin egen lag.

  380. Bill, Eric och Alcide
    gestaltar olika ideal av manligheter.

  381. Samtidigt är de representanter-

  382. -för det mest framgångsrika
    manlighetsidealet i USA:

  383. "The self-made man."

  384. De är män för att de har förtjänat
    sin manlighet.

  385. Även om de har olika ambitioner
    har de arbetat sig upp-

  386. -och är därför värdiga män och den
    amerikanska drömmen personifierad.

  387. Men hur förhåller det sig med
    gestaltningen av kvinnan i serien?

  388. Eftersom mitt föredrag
    närmar sig slutet-

  389. -kan jag inte gå in på nån djupare
    analys av kvinnlighet.

  390. Men jag kan konstatera att den är
    väldigt komplex och tvetydig.

  391. När det gäller sex har Sookie en
    mycket mer konservativ uppfattning-

  392. -än vad Carrie har
    och definitivt mot vad Samantha har.

  393. Men hon lever faktiskt inte
    som hon lär.

  394. Sookie säger att sex utanför
    äktenskapet är moraliskt fel.

  395. Samtidigt har hon ett aktivt sexliv
    med flera stycken män-

  396. -trots att hon inte är gift.

  397. När det gäller
    faktorer som självständighet-

  398. -är Sookie fullt kapabel
    att ta vara på sig själv.

  399. Hon är stolt över
    att vara ekonomiskt oberoende.

  400. Men hon längtar ständigt efter
    nån som hon kan dela-

  401. -främst den ekonomiska bördan med.

  402. Men förutsättningen för det
    är att hon gifter sig.

  403. För man och hustru delar allt.

  404. Sookie gestaltas
    som stark och jämställd-

  405. -men hennes drömscenario är
    ett äktenskap av traditionellt snitt-

  406. -med traditionella könsroller.
    Särskilt när hon umgås med Alcide-

  407. -hänger hon sig åt
    konservativt dagdrömmeri.

  408. Detta tänker hon när hon serverar
    frukost till Alcide.

  409. Det är just dagdrömmeri
    som det handlar om för Sookie.

  410. Hon vet att livet med männen som hon
    älskar blir annorlunda.

  411. Varken Bill, Eric eller Alcide-

  412. -kan erbjuda henne
    traditionellt familjeliv.

  413. Frågan är om det verkligen är det
    som Sookie vill ha.

  414. Samtidigt som hon drömmer om
    ett genusstereotypt förhållande-

  415. -är hon livrädd för att förlora
    sina monstruösa män.

  416. Om de försvinner
    blir hennes liv normalt igen-

  417. -och hon skulle återigen vara galna
    Sookie, bytelepaten i Bon Temps-

  418. -dömd att för evigt servera.

  419. Sookie slits mellan längtan till ett
    normalt liv, och rädslan för det.

  420. Hon tycks inte förlita sig på sig
    själv, utan menar-

  421. -att Alcide, Bill eller Eric ska
    hjälpa henne att få livet hon vill.

  422. Sookie känner sig ofta
    väldigt maktlös.

  423. Även om hon är starkare och mer
    kapabel än andra hjältinnor-

  424. -tycks hon alltid ha mindre makt
    än de män som hon förälskar sig i.

  425. Männen har högre utbildning
    och högre status.

  426. Högre lön och dessutom är de fysiskt
    starkare, odödliga o.s.v.

  427. Att Sookie alltid
    har mycket mindre makt-

  428. -och en lägre samhällsposition
    än männen som hon möter-

  429. -är ett nedslående scenario som kan
    ta udden av Harris framställning-

  430. -av Sookie som en hjältinna
    med feministiska egenskaper.

  431. Samtidigt speglar den verkligheten.

  432. Maktfördelningen mellan
    män och kvinnor är skev.

  433. Harris visar också hur avståndet till
    maktens korridorer är avsevärt-

  434. -för en lågutbildad, underbetald
    servitris i den amerikanska södern.

  435. I "Sex and the City"
    gestaltas en värld-

  436. -där kvinnor och män illusoriskt
    har nått kvinnokampens mål-

  437. -i fråga om yrkeskarriär, ekonomiskt
    oberoende och sexuell frigörelse.

  438. Harris skildrar en värld
    där det ännu är långt kvar att gå-

  439. -innan män och kvinnor
    kan sägas vara jämställda.

  440. Det är dags att avrunda med en
    sammanfattning och en konklusion.

  441. Jag har försökt visa hur införandet
    av fantastiska element i chick lit-

  442. -har varit betydelsefullt för att
    skapa en vital chick lit-

  443. -väl anpassad för 2000-talets läsare.

  444. Det var även de fantastiska inslagen
    som gjorde det möjligt för Harris-

  445. -att skriva en så nydanande chick lit
    som Sookie Stackhouse-serien-

  446. -redan 2001.

  447. Harris plockar ner sin chick lit
    på jorden-

  448. -när hon väljer en småstad
    som skådeplats-

  449. -i stället för New Yorks kulturelit.

  450. Hon tonar ner lyx och glamour
    och skildrar i stället en vardag-

  451. -som många känner igen.

  452. På så sätt ökar hon
    identifikationspotentialen.

  453. Men en framgångsrik chick lit
    måste även innehålla eskapism.

  454. Här kommer
    det fantastiska elementet in.

  455. Bon Temps befolkas i och för sig av
    väldigt mänskliga karaktärer.

  456. Men tack vare
    de fantastiska inslagen-

  457. -kan den bekanta och begränsade
    småstadens värld-

  458. -rymma ännu en som är främmande,
    oändlig och äventyrlig.

  459. Det fantastiska inslaget
    skapar illusionen-

  460. -att allt är möjligt för alla.

  461. Det gör helt enkelt
    det omöjliga möjligt-

  462. -vilket är fundamentet
    för all framgångsrik eskapism.

  463. Slutligen är det fantastiken
    som gör det möjligt för Harris-

  464. -att skapa en så effektiv allegori
    över det mänskliga samhället.

  465. I gestaltningen av vampyrerna-

  466. -kan författarinnan
    laborera med stereotyper-

  467. -till klass, manlighet, kvinnlighet-

  468. -och inte minst sexualitet
    som jag inte har hunnit tala om.

  469. Vampyrer fungerar utmärkt
    som representanter för den andra.

  470. Allt det som de mänskliga karak-
    tärerna inte är och inte vill vara-

  471. -men också det som de inte är,
    men önskar att de vore.

  472. Harris böcker ger uttryck för
    starka normer och värderingar.

  473. Det är inte politiskt korrekt
    alla gånger.

  474. Författarinnan både förstärker
    och utmanar stereotyperna.

  475. De fantastiska inslagen till trots
    blir böckerna om Sookie Stackhouse-

  476. -på sätt och vis mer realistiska
    än flera av-

  477. -den litterära kanons tillrättalagda,
    socialrealistiska draman.

  478. Tack ska ni ha.

  479. Tack, Anna. Här är en liten gåva
    från Linnéuniversitetet.

  480. Jättespännande.
    Nu öppnar vi för frågor.

  481. Då börjar jag med en fråga.

  482. Det är spännande att chick lit
    har dödförklarats flera gånger-

  483. -och då också utvecklats.

  484. Jag tänkte på...flera...

  485. Vad som händer med genren
    när man för in det fantastiska.

  486. Tror du också att Harris med att hon
    flyttar chick lit från storstan-

  487. -både till en annan geografi
    och en annan klass-

  488. -att det har påverkat
    hur chick lit ser ut i dag?

  489. Vi ska se om ni hör vad jag säger.
    Jag blir hes när jag föreläser.

  490. Nu är det viktigt att betona-

  491. -att jag har tagit min koncentration
    och tittat på-

  492. -hur det fantastiska inslaget
    har förändrat chick lit.

  493. För den har förändrats
    på så många olika sätt.

  494. Men den har utvecklats
    och det är nog nödvändigt-

  495. -för att man ska få en ny publik
    och följa med i sin tid.

  496. Men när det gäller det här med klass
    om jag förstår dig rätt-

  497. -att man byter ut
    de här luxuösa miljöerna-

  498. -mot en mer vardaglig har nog
    påverkat genren i stort.

  499. Även fantasy lit, vill jag säga.

  500. För även om det där finns vissa
    inslag av lyx och glamour-

  501. -är det ofta nåt som tillhör
    vampyrernas värld.

  502. Eller den fantastiska varelsen,
    en häxa eller vad det nu är.

  503. Det är oftast kvinnliga hjältinnor-

  504. -och de har ofta
    en rätt begränsad budget.

  505. Det är ju inte helt sällan
    en vardaglig tjej som vi ser.

  506. Som i berättelserna om "Twilight".

  507. Det är kanske inte
    så mycket chick lit.

  508. Men där sätter man ändå
    den vardagliga tjejen-

  509. -i en miljö där det egentligen inte
    borde kunna hända så mycket roligt.

  510. Men så händer det fantastiska.
    Det är nog väldigt betydelsefullt.

  511. Frågor?

  512. Jag tänkte på när man började
    kombinera chick lit och fantastiken.

  513. Om man ser på omslagen
    var de nästan naivistiskt tecknade-

  514. -som om det var
    en satir över chick lit.

  515. Det tänker man sig inte
    de mer kända exemplen.

  516. Var det så eller ger bara omslagen
    det intrycket?

  517. Jag hade hoppats få hinna med
    att prata om omslagen-

  518. -för man ser hur genren utvecklats
    bara genom att titta på omslagen.

  519. De första böckerna med fantasy
    chick lit kallade man för just det.

  520. De var mer humoristiska
    och hade den här käcka...

  521. Det var humorn som stod i centrum
    väldigt mycket.

  522. Humorn finns kvar,
    men man har tydligare-

  523. -närmat sig skräckgenren
    och den romantiska genren.

  524. Tittar man på omslagen i dag
    har man de här typiska-

  525. -bloddrypande framställningarna.

  526. Det här är väl
    ett hyfsat exempel på det-

  527. -när Bill biter Sookie här.

  528. Dessutom kan jag tycka
    att många av vampire lit-omslagen-

  529. -nästan liknar
    sword and sorcery-genren.

  530. Det är muskulösa män
    med inte så mycket kläder på sig-

  531. -som kysser en vacker kvinna.

  532. Men jag skulle ändå vilja säga
    att humor finns definitivt.

  533. Charlaine Harris Sookie
    är rolig att läsa.

  534. Hon påminner lite om Buffys sätt
    att köra one-liners.

  535. Rätt vassa såna.

  536. Tack för en spännande föreläsning.

  537. Har det fantastiska
    vitaliserat andra genrer också?

  538. Jag vet inte om man kallar det
    high school-genre.

  539. "Buffy", "Vampire Diaries"
    och "Vampire Academy".

  540. Har monstren tillfört nåt till
    de kanske döende genrerna?

  541. Det är det som är så spännande.
    Väldigt mycket av...

  542. Om man tittar på...

  543. Man brukar prata om...

  544. Ni har säkert uppmärksammat
    vampyrboomen de senaste åren.

  545. Man brukar säga
    att den startade runt 2008.

  546. Därmed har det inte bara varit...

  547. Inte bara chick lit har
    korsbefruktats av skräckgenren-

  548. -utan även romantiken i högsta grad
    och paranormal romances.

  549. Men också som du säger,
    de typiska ungdomsböckerna.

  550. "The Vampire Diaries"
    är ett bra exempel.

  551. Richelle Meads
    "Vampire Academy" är ett annat.

  552. Det har genomsyrat väldigt mycket
    av samtida genrer.

  553. Och det är förvånansvärt nog
    fortfarande, tycker jag-

  554. -så att monstren
    verkligen håller sin publik-

  555. -i ett gastkramande grepp.

  556. Man ser hela tiden
    dessa crossover-genrer-

  557. -som dyker upp
    med fantastiska varelser.

  558. Det är inte bara döda genrer-

  559. -utan också vitala genrer
    som får fantastiska inslag.

  560. Jag tänker på kriminalgenren.
    Gothic Crime.

  561. Vi har Theorin som svensk författare
    som kombinerar det.

  562. Du var inne på att man har bytt miljö
    från Manhattan till Louisiana.

  563. Det är i och för sig en stor grej.

  564. Men samtidigt representerar Louisiana
    en exotisk, eskapistisk miljö-

  565. -för de flesta av oss.

  566. Frågan är om själva bytet
    är så stort-

  567. -för själva genrekonventionerna.

  568. Jag tänkte också på
    det fantastiska inslaget.

  569. Varför har man blivit så fascinerad
    av de här humanmonstren-

  570. -i chick lit?

  571. Det här är mer en fundering
    än en fråga.

  572. Om vi lever
    i en alltmer mångfacetterad värld-

  573. -mångkulturell, dessutom.

  574. De här manliga humanmonstren
    tillför extra krydda-

  575. -eller mer komplexitet till
    den omöjlige mannen, mr Darcy.

  576. Man kan gestalta nya problem-

  577. -för hjältinnan i förhållande till
    mannen med humanmonstret.

  578. För han representerar
    det mest extrema:

  579. Makt och förmågor
    som hon själv inte har.

  580. Har du funderat på den kopplingen?

  581. Jag vill svara på den första frågan.

  582. New Orleans och Louisiana
    har en stark vampyrtradition.

  583. Anne Rice skrev ju
    "Interview with a Vampire"-

  584. -och Louisiana
    fick då den kopplingen.

  585. Men där skulle jag i alla fall
    vilja hävda-

  586. -att det finns en hotad genre
    när det gäller den vampyrromansen.

  587. Men chick lit har inte haft
    de fantastiska inslagen-

  588. -innan den här utvecklingen skedde.

  589. För chick lit-genren som sån
    var det helt klart ett nytt inslag.

  590. Men den sista frågan,
    det var mycket...

  591. Jag skulle vilja säga
    att jag håller med dig i det mesta.

  592. Den här...
    Man kan ju verkligen fundera på-

  593. -varför man i romantisk litteratur
    framför allt-

  594. -i dag inte vill ha godsägaren
    eller läkaren eller piloten-

  595. -eller vad man nu
    ville bli kär i tidigare.

  596. Jag tror att det har mycket med
    det du säger att göra.

  597. En förstärkning av eskapismen.

  598. Men också en förstärkning
    av vårt narcissistiska samhälle-

  599. -där vi blir mer individualiserade.

  600. Att vi ska nå upp till väldigt klara
    ideal för hur vi ska vara.

  601. Hur en kvinna och en man ska vara.

  602. Men det räcker inte att nå upp dit,
    utan man ska också ha originaliteten.

  603. Man ska vara nåt mer än alla andra,
    annars syns man inte.

  604. Syns man inte så existerar man inte.
    Det har jag hört min dotter säga.

  605. Unga flickor pratar om att om man
    inte syns så existerar man inte.

  606. Var syns man bäst?
    Jo, givetvis i media, o.s.v.

  607. Det är ett sätt att hela tiden
    höja rampen för var man ska vara.

  608. Men jag tror också
    att den andra sidan-

  609. -som gör vampyren populär
    är dess tradition som outsider.

  610. Å ena sidan symboliserar den
    allt som är åtråvärt i livet.

  611. Ungdom, skönhet, odödlighet
    och allt detta.

  612. Men samtidigt har den
    en lång tradition-

  613. -att framställas som nån
    som inte är välkommen i samhället.

  614. Nån som upplever
    att de inte passar in.

  615. Det är många,
    inte minst inga tjejer i dag...

  616. När jag tittade på
    "Twilight"-läsningar-

  617. -sa många tjejer
    att de identifierade sig med det här-

  618. -på grund av att de känner att de
    inte hör till vårt samhälle.

  619. De passar inte in, de duger inte.
    Därmed blir vampyren en allierad.

  620. Det är viktigt att se
    att det finns två lager i det.

  621. Jag tror att vi börjar få lite ont om
    tid, så vi ska kanske avsluta där.

  622. Tusen tack, Anna.
    - Ge Anna en applåd till.

  623. Textning: Jussi Walles
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

"It's alive!" Om en odöd genre

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad händer med chick lit när man för in det övernaturliga, till exempel i form av odöda? Anna Höglund, forskare i litteraturvetenskap vid Linnéuniversitetet, talar om en hybridgenre där monster och människa möts. Hon menar att delar av chick lit-fiktionen transformerades. Odöda, vampyrer, befolkade plötsligt samma miljöer som är klassiska för chick lit-böcker. Det fantastiska inslaget, menar Anna Höglund, vitaliserade genren. Fantasy lit och vampyre lit, eller bit lit, får förklaring och sammanhang. Viktigt här är att kvinnan varken är svarslös eller försvarslös. Tvärtom möter hon hoten och avvärjer dem, ibland med våld, ibland i sänghalmen. Inspelat i april 2013. Arrangör: Linnéuniversitetet.

Ämnen:
Svenska > Litteraturhistoria och författarporträtt
Ämnesord:
Chick lit, Kvinnolitteratur, Litteraturvetenskap, Monster i litteraturen, Vampyrer i litteraturen
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Chick lit och odöda

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Chick lit och odöda

Chick lit som självhjälp och rådgivning

Chick lit börjar ofta där askungesagan slutar. Berättelserna kan ses som rådgivningslitteratur för unga kvinnor, säger Yvonne Leffler, professor i litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet. Exempelvis romaner om kvinnor som börjar om sitt liv och får bättre självkänsla.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Chick lit och odöda

"Popliteratur" - ett tyskt fenomen

I mitten av 90-talet fick poplitteraturen stort genombrott i Tyskland. Klyftan mellan seriös och populär litteratur överbryggades, vilket både chockade och lockade litteraturvetarna. En unik händelse inom europeisk litteratur, säger Bärbel Westphal, forskare i tyska.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Chick lit och odöda

"It's alive!" Om en odöd genre

Vad händer med chick lit när man för in det övernaturliga, till exempel i form av odöda? Anna Höglund, forskare i litteraturvetenskap vid Linnéuniversitetet, talar om en hybridgenre där monster och människa möts.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Chick lit och odöda

Samtal om populärlitteratur i skolarbetet

Både pojkar och flickor läser allt mindre. Det väcker frågor kring hur vi ser på läsning och skolans förhållningssätt. Diskussion mellan Eva Söderberg och Emma Tornborg, båda forskare i litteraturvetenskap vid Mittuniversitetet, samt Anna Maria Thunman, Liber förlag.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Chick lit och odöda

Chick lit i korsett

Chick lit är en genre som skildrar livet för unga kvinnor, ofta i jakten på den rätte. Det finns också chick lit som utspelar sig i historisk miljö med frasande tyger, baler och leriga gator, säger Helene Ehriander, forskare i litteraturvetenskap. Livsproblemen är desamma, identifikationsmöjligheterna likaså.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Chick lit och odöda

Flickforsk, chick lit och populärlitteraturforskning

Skräck, vampyrfiktion, chick lit, fantasy. Listan på genrer inom populärlitteraturen är lång. Och nästan lika lång är listan på litteraturvetenskapliga institutioner. Maria Nilson, forskare litteraturvetenskap på Linnéuniversitetet, talar med Eva Söderberg, forskare litteraturvetenskap Mittuniversitetet, om vart forskningen är på väg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Minoritetspolitik på ungas villkor

Återuppliva språket

Birgitta Rantatalo identifierar och registrerar ortnamn på meänkieli för att sprida information om språket och för att inte gå miste om kunskapen om ursprungsnamnen på flera orter och platser i Tornedalen. Inspelat på Finlandsinstitutet i Stockholm den 29 mars 2014. Arrangör: Sverigefinländarnas delegation.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - Kina

Poesin i blodet

Poesi betyder ordets tempel på kinesiska. Den kinesiska poesitraditionen sträcker sig flera tusen år tillbaka och är alltjämt levande. Vi möter forskare, poeter och poesiälskare.

Fråga oss