Titta

Labba

Labba

Om Labba

Reportern Agneta spelar in ett tv-program om kemi, fysik, biologi och teknik. Dessvärre går det ofta fel under inspelningarna. I studion visar Beppe genom roliga och enkla labbexperiment vad som gick snett för Agneta och inspelningsteamet. Beppes experiment kan man enkelt utföra själv, hemma eller i skolan. Ingredienserna går att hitta i en vanlig mataffär.

Till första programmet

Labba : AmylaskalasMaterialDela
  1. "Äckligt", tänker ni.

  2. Nej, det är inte äckligt.
    Det är naturvetenskap - biologi.

  3. Matsmältning.

  4. Jag kan inte stoppa in hela i munnen
    utan att tugga, tänker ni.

  5. Nej, självklart.

  6. Och så måste jag ha
    lite vaniljsås också.

  7. Kom nu, gubben. Vaniljsåsen. Tack.

  8. Och så ska vi vispa.

  9. Det händer ju ingenting här.

  10. Nu så...

  11. Det händer ju fortfarande ingenting,
    Tommie. Ge mig nåt annat.

  12. Ge mig en plastpåse.

  13. Det funkar inte.
    Vi får skicka efter Beppe.

  14. Över till Beppe i studion.

  15. Titta här, Tommie. Jag fattar inte
    varför det inte blir tjockt.

  16. Det ser inte alls kul ut det där.
    Eller hur?

  17. Jag har en liten misstanke om varför
    vår vetenskapsreporter Agneta-

  18. -misslyckades med såsen. Såg ni att
    Tommie hade fingret ner i såsen-

  19. -och så in i munnen. Det står på
    förpackningarna att man inte får det.

  20. Jag tycker det är dags att vi gör ett
    experiment för att se vad som hände.

  21. Då behöver vi så klart vaniljsås.

  22. Där har vi den. Och så ska vi ha tre
    glas som vi häller ner vaniljsåsen i.

  23. Vi behöver en liten slickepott.

  24. Så...

  25. Visst ser det härligt ut?
    Tjockt, kladdigt och göttigt.

  26. Så där!

  27. Nästa grej är att vi tar fram lite
    grejer ur den här.

  28. Vi får se vad vi har för grejer här.

  29. Skedar och så små flaggor
    som jag har gjort.

  30. Vi börjar med att titta
    på det första glaset.

  31. Vi kommer inte göra nånting alls
    med den här såsen.

  32. Jag stoppar i en flagga.

  33. Vi ser att den står rakt upp
    och såsen är tjock och fin.

  34. Det är det som behövs
    för att flaggan ska kunna stå.

  35. Nu tar jag och smakar lite med
    skeden. Jag gör som Tommie gjorde.

  36. Jag blandar såsen så här
    och så in i munnen igen.

  37. Precis så som man inte får
    göra enligt förpackningen.

  38. Med tredje blir det lite äckligare
    för vi ska ha i riktigt mycket spott.

  39. För att skona er som kollar
    vänder jag mig om när jag gör det.

  40. Inte kolla.

  41. Det här är ganska mycket spott.
    Jag häller ned det i den tredje.

  42. Äckel päckel.

  43. Så där. Då rör vi om.

  44. Så där. Så kör vi ner flaggor
    i de här två också.

  45. Då ska de stå en stund.

  46. Men det har vi inte tid att visa
    så jag har faktiskt förberett några.

  47. Vi tar de här i stället.

  48. Oj, oj, oj.

  49. Vi ska ha dem i samma ordning
    som sist.

  50. Den första var den vi inte
    hade gjort nånting alls med.

  51. Såsen är fortfarande tjock och fin.
    Eller hur?

  52. Den andra har jag en liten sked på.
    Jag har smakat på skeden.

  53. Och som ni ser vill flaggan
    inte riktigt stå upp.

  54. Den sista är alldeles
    blaskig och äcklig.

  55. Jag skulle aldrig vilja ha det
    på min paj. Inte en chans.

  56. Men varför ville såsen inte tjockna
    när jag hade i mitt saliv?

  57. Jag tycker vi tar och kollar på det.

  58. Maten som vi äter måste brytas ner-

  59. -för att kroppen ska kunna ta upp
    näringen som finns i den.

  60. Det gör den i olika steg i nåt
    som kallas matspjälkningssystemet.

  61. Den börjar krossas redan i munnen
    och åker sen vidare till magsäcken-

  62. -genom matstrupen
    och ut via tarmarna.

  63. I munnen bryts maten ner
    på olika sätt.

  64. Dels så krossas den av tänderna
    som en kvarn.

  65. Men i saliven har vi ett enzym
    som heter amylas.

  66. Amylas är superbra på att bryta ner
    något vi stoppar i oss ganska ofta.

  67. Nämligen stärkelse. Stärkelsen
    finns t.ex. i potatis, bröd, pasta.

  68. När det bryts ner
    blir det bland annat socker.

  69. Det är därför det är viktigt
    att borsta tänderna ordentligt.

  70. Även efter att man ätit kolhydrater
    och inte bara godis.

  71. Vaniljkräm t.ex.
    innehåller mycket stärkelse.

  72. När krämen blandas med saliv
    kommer amylasen bryta ner stärkelsen-

  73. -och då förlorar krämen
    sin tjocka konsistens.

  74. Man ska alltså inte slicka på skeden
    när man gör vaniljkräm.

  75. Tack, Beppe. Då tror jag att vi
    har förstått vad det var som hände-

  76. -med vår lilla vaniljsås.

  77. Inga fingrar i såsen, Tommie.

  78. Klart jag inte skulle göra så.

  79. Tommie-hjärtat vispar snart klart
    sin fluffiga sås till trefikat.

  80. Det var allt för i dag.
    Tack så mycket.

  81. När du är klar med det där kan du
    ta och sätta på lite kaffe också.

  82. Och duka.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Amylaskalas

Avsnitt 2 av 30

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vetenskapsreportern Agneta lyckas inte vispa upp en vaniljsås som Tommie i hemlighet har smakat på. Vad beror det på? I studion visar Beppe i ett enkelt experiment att vanlig saliv kan göra det svårt för vaniljsås att tjockna.

Ämnen:
Biologi, Kemi
Ämnesord:
Enzymer, Fysikexperiment, Kemi, Matspjälkning, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment, Organisk kemi, Saliv
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Labba

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Jästöversvämning

Avsnitt 1 av 30

Agneta ser köket som ett laboratorium fullt av kemiska äventyr men får problem då ett experiment med deg jäser över och hamnar över hela arbetsbänken. I studion tittar Beppe närmare på vad som egentligen händer när deg jäser genom att bygga en koldioxidraket.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Amylaskalas

Avsnitt 2 av 30

Vetenskapsreportern Agneta lyckas inte vispa upp en vaniljsås som Tommie i hemlighet har smakat på. Vad beror det på? I studion visar Beppe i ett enkelt experiment att vanlig saliv kan göra det svårt för vaniljsås att tjockna.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bästa bubblan

Avsnitt 3 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har svårt att komma igång med sitt reportage efter ett litet missöde i Tommies diskbalja. Beppe avslöjar sitt bästa recept på såpbubblor och överraskar med riktiga megabubblor!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Osynligt bläck

Avsnitt 4 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska göra tröjtryck med potatis och rödbetssaft men ljudteknikern Tommie förstör av misstag experimentet. Beppe skriver hemliga meddelanden på en bordsduk med hjälp av rödkål och bikarbonat och vi lär oss om pH-värde och indikatorer.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

De gömda färgerna

Avsnitt 5 av 30

Beppe gör ett spännande experiment för att kolla vilken färgblandning hans gröna tuschpenna består av. Agneta vill göra färgglad grädde, men hon tar i lite väl mycket och grädden förvandlas till en grå sörja.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Skumsläckaren

Avsnitt 6 av 30

Agneta försöker tända en eld med olika verktyg men blir stoppad av ljudteknikern Tommie som är mån om brandsäkerheten. I studion släcker Beppe eld med hjälp av en egenkonstruerad skumsläckare.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Potatisbatteriet

Avsnitt 7 av 30

Agneta och Tommie undersöker vilken mat som innehåller mest energi. I studion tänder Beppe en lampa med hjälp av en potatis.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Omöjliga ägget

Avsnitt 8 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska prata om hållfasthet, men hon får problem när hon ska fånga ett ägg utan att krossa det. Beppe har en idé om hur hon skulle kunna göra som han testar i studion.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vika flygplan

Avsnitt 9 av 30

Vetenskapsreportern Agneta är på en brandstation för att experimentera med fart men råkar ut för en olycka. Beppe visar hur lyftkraften fungerar med hjälp av pappersflygplan.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Kulbanan

Avsnitt 11 av 30

Agneta får problem med inspelningsljudet när Tommie kastar ljudutrustningen nedför en höjd. I studion bygger Beppe kulbanor. Det gäller att hitta en bra lutning så att kulan inte ramlar av.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flaskraketen

Avsnitt 12 av 30

Vetenskapsreportern Agneta hamnar i blåsväder när hon ska titta på teknik i tv-verkstan. I studion avfyrar Beppe raketer med hjälp av en pet-flaska och potatismjöl. För att avfyra raketerna använder Beppe lufttryck, vilket kan kallas pneumatik.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Pinnbygge

Avsnitt 13 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska sätta upp en föreställning på teatern. Dessvärre har hennes kulisser fel mått, de är alldeles för små. I studion förklarar Beppe vikten av att ha ritningar och en budgetkalkyl innan man påbörjar ett byggprojekt.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vilken rymmer mest?

Avsnitt 14 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har missbedömt storleken på sin scenkostym. Beppe undersöker hur en liter mjölk ser ut i olika behållare. Trots att mjölken alltid har en volym på en liter ser det ut att vara mer eller mindre mjölk beroende på behållarens form.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bild eller verklighet

Avsnitt 15 av 30

En jättelik kanin stör vetenskapsreportern Agnetas TV-inspelningen. I studion förklarar Beppe hur skalor och proportioner fungerar. Som exempelmaterial använder Beppe en liten leksaksapa och sin egen kropp.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

På studs

Avsnitt 16 av 30

Vetenskapsreportern Agneta försöker kasta prick med bollar. I studion visar Beppe hur man kan få en boll att studsa olika högt. Till hjälp har Beppe varmt och kallt vatten, en skala och en graf.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaDin kropp - finska

Magen

Matsmältningen börjar redan i munnen och matens väg ner till magen är lång och händelserik. Maten vandrar i olika stationer där den mals till mindre och mindre bitar. Så småningom hamnar den i tjocktarmen och efter att kroppen har tagit upp all näring ur maten, lämnar resterna kroppen som bajs.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaSpelet om hjärnan

Migrän och smärta

Del 4 av 5. På nivå 4 får en av avatarerna ett smärtsamt migränanfall och kan inte gå vidare till hjärnstammen. Spelarna tvingas ringa jourhavande hjärnforskare som ger ett kreativt förslag på smärtlindring. Ska avatarerna hinna fram i tid? kommer de att hitta nyckeln i smärtrummet?

Fråga oss