Titta

Labba

Labba

Om Labba

Reportern Agneta spelar in ett tv-program om kemi, fysik, biologi och teknik. Dessvärre går det ofta fel under inspelningarna. I studion visar Beppe genom roliga och enkla labbexperiment vad som gick snett för Agneta och inspelningsteamet. Beppes experiment kan man enkelt utföra själv, hemma eller i skolan. Ingredienserna går att hitta i en vanlig mataffär.

Till första programmet

Labba : Bästa bubblanMaterialDela
  1. Hej och välkomna!
    I dag ska vi experimentera.

  2. Men som ni ser är vi inte riktigt
    klara för inspelning här än.

  3. Tommie är lite långsam med disken.

  4. Det skulle nog gå lite snabbare
    om du hade lite mer diskmedel.

  5. I dag ska det handla om kemi.

  6. Kemi finns nästan överallt.
    Ta den här kaffekoppen till exempel.

  7. Om man lägger en sockerbit i den
    sker en reaktion - kemi!

  8. Kemi finns överallt!

  9. Tommie, vad har du gjort?

  10. Tommie, det är ju skum överallt!

  11. Nu har du använt lite väl mycket
    diskmedel. Jag tror vi får bryta.

  12. Vi får skicka över till Beppe i
    studion. Över till Beppe helt enkelt.

  13. Kanske lite för mycket bubblor
    av det där diskmedlet.

  14. Men vet ni vad - om man tar diskmedel
    och några ingredienser till-

  15. -så kan man göra
    det ultimata såpbubblevattnet.

  16. Jag älskar såpbubblor så jag tänkte
    avslöja mitt favoritrecept i dag.

  17. Så här ser det ut
    när det är färdigblandat.

  18. Grönt och härligt. Det ser inte
    så märkvärdigt ut men jag ska visa-

  19. -vad jag har i det.

  20. Kolla här! När jag blandar såpbubble-
    vatten blandar jag alltid i en hink.

  21. Det ska nämligen gotta till sig i
    tio dagar innan man ska använda det.

  22. Jag har i sex liter vatten,
    två hela flaskor med diskmedel-

  23. -och en flaska glycerol.
    Det kan man köpa på ett apotek.

  24. Sen har jag en halv flaska sirap i
    också. Sen får det gotta till sig.

  25. Jag tänkte visa. Här har jag
    nånting att blåsa bubblorna med.

  26. Är ni beredda?

  27. Nu tänker ni säkert att de bubblorna
    inte var märkvärdiga. Nej, just det.

  28. Men nu tänkte jag visa vad man kan
    göra med mitt supersåpbubblevatten.

  29. Om man gör en stor ögla av en sån här
    bit ståltråd och ett litet handtag-

  30. -kan man göra så här. Jag har
    hällt ut mitt såpbubblevatten här.

  31. Det är så himla fint.

  32. Det kan vara lite trixigt
    att få till bubblorna-

  33. -men det är bara att försöka...
    Kolla.

  34. Kolla så fint.

  35. Oj. Vi tar en till.

  36. Vet ni vad?
    Jag kan göra dem ännu fetare.

  37. Jag ska visa hur.

  38. Jag har tagit en bit gammal
    trädgårdsslang som jag tejpat ihop-

  39. -så det blivit en megabubbleögla.

  40. Kolla hur det blir då.

  41. Jag kör några till.

  42. Såg ni?!

  43. Så snyggt.

  44. Så tar vi en längre också.

  45. Jag kan dra ut dem lite mer.

  46. Va? Hur fint är inte det här?!

  47. Nu kollar vi lite...
    Nej, jag gör en till.

  48. Sen kan vi ta och kolla
    på hur det här med...

  49. Kolla.

  50. Nu kan vi kolla på hur det här
    med såpbubblor funkar.

  51. Såpbubblor är ett mycket tunt lager
    vatten inklämt mellan två lager såpa.

  52. För att bubblorna ska bli så stora
    och hållbara som möjligt-

  53. -är det viktigt att få till
    den perfekta blandningen av såpa.

  54. Diskmedel för att bubblan ska kunna
    tänjas och sträckas ut-

  55. -och bli så stor som möjligt.
    Sen har man i glycerol.

  56. Ett ämne som finns i alla fetter
    och ofta i hudkrämer och tvål.

  57. Glycerolen gör bubblan starkare
    och så att den håller längre.

  58. Vill man göra supertåliga bubblor
    kan man ha i lite sirap.

  59. Perfekt om man ska blåsa utomhus.

  60. Visst har ni sett att bubblorna
    nästan är regnbågsfärgade.

  61. Varför är det så?
    När ljuset från t.ex. solen-

  62. -som innehåller alla regnbågens
    färger träffar bubblan-

  63. -så kommer de olika färgerna studsa
    tillbaka i olika ordning-

  64. -eftersom de kommer olika långt
    in i bubblans väggar.

  65. Då bubblan hela tiden rör på sig
    ändras även tjockleken hela tiden.

  66. Därför ser man olika färger
    hela tiden. Fint, va?

  67. Tack så mycket, Beppe. Då tror jag
    vi har förstått det här med bubblor.

  68. Det blev inget experiment för mig,
    men om jag ska sammanfatta det:

  69. Bubblor kan vara många och väldigt
    blöta om de sitter ihop i ett skum.

  70. Tack för oss i dag.

  71. Och så kan du ta lite där.

  72. Textning: Fredrik Nygren
    www.broadcastttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Bästa bubblan

Avsnitt 3 av 30

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vetenskapsreportern Agneta har svårt att komma igång med sitt reportage efter ett litet missöde i Tommies diskbalja. Beppe avslöjar sitt bästa recept på såpbubblor och överraskar med riktiga megabubblor!

Ämnen:
Kemi, Teknik
Ämnesord:
Fasta tillståndets fysik, Fysik, Fysikexperiment, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment, Såpbubblor
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Labba

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Jästöversvämning

Avsnitt 1 av 30

Agneta ser köket som ett laboratorium fullt av kemiska äventyr men får problem då ett experiment med deg jäser över och hamnar över hela arbetsbänken. I studion tittar Beppe närmare på vad som egentligen händer när deg jäser genom att bygga en koldioxidraket.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Amylaskalas

Avsnitt 2 av 30

Vetenskapsreportern Agneta lyckas inte vispa upp en vaniljsås som Tommie i hemlighet har smakat på. Vad beror det på? I studion visar Beppe i ett enkelt experiment att vanlig saliv kan göra det svårt för vaniljsås att tjockna.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bästa bubblan

Avsnitt 3 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har svårt att komma igång med sitt reportage efter ett litet missöde i Tommies diskbalja. Beppe avslöjar sitt bästa recept på såpbubblor och överraskar med riktiga megabubblor!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Osynligt bläck

Avsnitt 4 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska göra tröjtryck med potatis och rödbetssaft men ljudteknikern Tommie förstör av misstag experimentet. Beppe skriver hemliga meddelanden på en bordsduk med hjälp av rödkål och bikarbonat och vi lär oss om pH-värde och indikatorer.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

De gömda färgerna

Avsnitt 5 av 30

Beppe gör ett spännande experiment för att kolla vilken färgblandning hans gröna tuschpenna består av. Agneta vill göra färgglad grädde, men hon tar i lite väl mycket och grädden förvandlas till en grå sörja.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Skumsläckaren

Avsnitt 6 av 30

Agneta försöker tända en eld med olika verktyg men blir stoppad av ljudteknikern Tommie som är mån om brandsäkerheten. I studion släcker Beppe eld med hjälp av en egenkonstruerad skumsläckare.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Potatisbatteriet

Avsnitt 7 av 30

Agneta och Tommie undersöker vilken mat som innehåller mest energi. I studion tänder Beppe en lampa med hjälp av en potatis.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Omöjliga ägget

Avsnitt 8 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska prata om hållfasthet, men hon får problem när hon ska fånga ett ägg utan att krossa det. Beppe har en idé om hur hon skulle kunna göra som han testar i studion.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vika flygplan

Avsnitt 9 av 30

Vetenskapsreportern Agneta är på en brandstation för att experimentera med fart men råkar ut för en olycka. Beppe visar hur lyftkraften fungerar med hjälp av pappersflygplan.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Kulbanan

Avsnitt 11 av 30

Agneta får problem med inspelningsljudet när Tommie kastar ljudutrustningen nedför en höjd. I studion bygger Beppe kulbanor. Det gäller att hitta en bra lutning så att kulan inte ramlar av.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flaskraketen

Avsnitt 12 av 30

Vetenskapsreportern Agneta hamnar i blåsväder när hon ska titta på teknik i tv-verkstan. I studion avfyrar Beppe raketer med hjälp av en pet-flaska och potatismjöl. För att avfyra raketerna använder Beppe lufttryck, vilket kan kallas pneumatik.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Pinnbygge

Avsnitt 13 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska sätta upp en föreställning på teatern. Dessvärre har hennes kulisser fel mått, de är alldeles för små. I studion förklarar Beppe vikten av att ha ritningar och en budgetkalkyl innan man påbörjar ett byggprojekt.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vilken rymmer mest?

Avsnitt 14 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har missbedömt storleken på sin scenkostym. Beppe undersöker hur en liter mjölk ser ut i olika behållare. Trots att mjölken alltid har en volym på en liter ser det ut att vara mer eller mindre mjölk beroende på behållarens form.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bild eller verklighet

Avsnitt 15 av 30

En jättelik kanin stör vetenskapsreportern Agnetas TV-inspelningen. I studion förklarar Beppe hur skalor och proportioner fungerar. Som exempelmaterial använder Beppe en liten leksaksapa och sin egen kropp.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

På studs

Avsnitt 16 av 30

Vetenskapsreportern Agneta försöker kasta prick med bollar. I studion visar Beppe hur man kan få en boll att studsa olika högt. Till hjälp har Beppe varmt och kallt vatten, en skala och en graf.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & kemi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaDoktor NO - svenska som andraspråk

Överdos

Stephan testar att ta en överdos av energidrycker. Vad är det i dem som påverkar blodtrycket?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaLabba - finska

Osynligt bläck

Vetenskapsreportern Agneta ska göra tröjtryck med potatis och rödbetssaft men ljudteknikern Tommie förstör av misstag experimentet. Beppe skriver hemliga meddelanden på en bordsduk med hjälp av rödkål och bikarbonat och vi lär oss om pH-värde och indikatorer.

Fråga oss