TV

Plugga bättre

Plugga bättre

Om Plugga bättre

En grupp sjätteklassare i en av Stockholms skolor ställs inför en rad utmaningar och erbjuds studiesmarta sätt att klara dem på. Det visas upp nya och annorlunda sätt att klara skolan, vilket ökar lusten och motivationen hos eleverna. Allt för att kunna plugga mer effektivt och lära sig så mycket som möjligt.

Till första programmet

Plugga bättre: Mindmap
Textning
  1. Klassen

    Hela klassen ska utveckla sitt sätt att skriva och prata

    Dela kapitel
  2. Coachen

    Coachen ger Alex hjälp i studieteknik

    Dela kapitel
  3. Klassen

    Gruppen hjälper Alex

    Dela kapitel
  4. Coachen

    Alex berättar om sitt intresse för coachen.

    Dela kapitel
  5. Hur pluggar du?

    Elever svarar.

    Dela kapitel
  6. Alex

    Alex träffar Måns som är expert på parkour. De jobbar med en tankekarta.

    Dela kapitel
  7. Tankekarta

    Så gör man en tankekarta.

    Dela kapitel
  8. Statsministern

    Fredrik Reinfeldt tog hjälp av andra när han pluggade.

    Dela kapitel
  9. Mindmap

    En ny svår uppgift för Alex. Coachen berättar om mindmap.

    Dela kapitel
  10. Skolhistoria

    Var verkligen skolan bättre förr?

    Dela kapitel
  11. Alex

    Alex gör en mindmap av en otäck berättelse.

    Dela kapitel
  12. Mindmap

    Så ritar man en mindmap

    Dela kapitel
  13. Alex

    Alex berättar om att känna stress och nervositet.

    Dela kapitel
  14. Linda Skugge

    Linda Skugge övade på att prata inför andra och blev bättre.

    Dela kapitel
  15. Alex

    Alex berättar för sina kompisar hur han förberett sig.

    Dela kapitel
  16. Alex

    Alex håller sin presentation!

    Dela kapitel
  1. Johannes tog min penna
    och tryckte in i ett skåp.

  2. Som ni vet går ni i sexan nu.

  3. Och ni ska ju också få betyg
    i slutet på terminen.

  4. Det kommer ställa större krav på er
    för nu är det allvar.

  5. I den här programserien
    får vi möta åtta elever-

  6. -i årskurs sex på Tallbackaskolan.

  7. De kommer snart få betyg
    för första gången-

  8. -så kraven på att läsa och plugga
    är mycket större än förut.

  9. Under höstterminen får de extra hjälp
    av en coach i studieteknik - Tomas.

  10. Han utmanar dem att tänka om och
    hitta nya sätt att klara skolan-

  11. -på ett bättre och roliga sätt.

  12. I det här avsnittet får vi följa med
    Alex när han gör en tankekarta-

  13. -tillsammans med en av
    Sveriges bästa i parkour.

  14. -Jag kan inte.
    -Det var ju precis så där.

  15. Men han ska också redovisa en ganska
    krånglig artikel inför hela klassen.

  16. Kommer hjälpen han får att räcka
    och kommer hans nerver att hålla?

  17. Åh, gud...

  18. Jag heter Alex, är tolv år
    och jag går i sexan.

  19. I skolan är det bästa
    att få träffa kompisar.

  20. Utan kompisar
    är man ju riktigt ensam.

  21. Jag är en sån person
    som försöker göra mitt bästa.

  22. Helst få så många rätt som möjligt.

  23. Det är mycket roligare att få full
    pott än bara nöja sig med godkänt.

  24. -Kolla på klockan där inne.
    -Klockan är ju 08.

  25. Kolla på den klockan.

  26. Jag har skrivit upp vad ni ska göra.

  27. Ni kan ta fram penna
    och sudd och sätta er.

  28. Gå och sätt er på era platser, och
    så vill jag att ni vänder er framåt.

  29. Under några veckor har Alex och hans
    klass övat på att skriva texter-

  30. -och hålla redovisningar
    inför klassen.

  31. Uppgifterna de får blir allt svårare.

  32. De allmänna provtagningarna
    av badvatten-

  33. -visar att vattnet är bättre 2011.

  34. Det är lätt att man
    bara skriver av en text-

  35. -och inte gör om språket
    till sitt eget.

  36. Därför får klassen olika uppgifter-

  37. -som ska utveckla
    deras sätt att skriva och prata.

  38. Och de får inte bara googla fram nåt
    och sen skriva av.

  39. Till i dag har ni fått i uppgift
    att ta fram faktatexter-

  40. -utifrån erat intresset som ni
    tycker om att göra på fritiden.

  41. Det här ingår i en uppgift
    där ni ska träna ert språk.

  42. Det är meningen att ni ska träna på
    att utveckla ett självständigt språk.

  43. Den här veckan har de i uppgift att
    skriva fritt om nåt som de gillar.

  44. Alex har samlat in en del fakta
    men han har inte klart för sig-

  45. -hur han ska lägga upp sitt arbete.

  46. Du kan berätta när ditt intresse för
    flygplan började. Har gammal du var.

  47. Nu måste jag hjälpa Alexander.
    - Ja, Alexander?

  48. Skulle jag kunna gå
    och få hjälp av Tomas?

  49. Ja, det går bra.

  50. Alex ber att få ta hjälp av Tomas.

  51. Tomas finns på skolan under höst-
    terminen och coachar i studieteknik.

  52. -Tjena, Tomas.
    -Tjena, Alex. Hur är läget?

  53. Jag har fått en uppgift av Lars.

  54. -Skulle du kunna hjälpa mig med den?
    -Vad handlar den om?

  55. Jag ska skriva lite
    om nåt intresse jag har.

  56. Nåt som jag gillar väldigt mycket.

  57. Okej. Om du springer och
    hämtar resten av gruppen-

  58. -så möts vi här inne så kan vi
    jobba tillsammans. Låter det bra?

  59. -Ja.
    -Vi ses sen.

  60. Har du gjort skoluppgiften?

  61. Och du har vattnat blommorna?

  62. Och du har borstat tänderna?

  63. Jag är så glad att du lyssnar
    på mig så mycket. Hej då.

  64. Mjau!

  65. Mjau, mjau!

  66. Mjau, mjau, mjau, mjau!

  67. Att hjälpa och bolla idéer
    med varandra-

  68. -om hur man kan göra skolan
    lättare kan vara väldigt smart.

  69. Man kan alltid plocka upp
    några nya tips och idéer.

  70. Kan gruppen och Tomas hjälpa Alex?

  71. Om man får en uppgift att skriva
    en text om det bästa man vet t.ex.-

  72. -hur ska man komma i gång
    så det inte bara blir en mening?

  73. Man kan skriva några stödord.
    Sen kan man skriva lite mer om varje.

  74. Man kan först skriva några meningar,
    sen gör man lite mer detaljerat.

  75. Uppfattade jag dig rätt
    att man gör som ett skelett-

  76. -och sen så fyller man på skelettet
    med lite mer kött?

  77. Alla i gruppen ger sina förslag
    på hur Alex kan komma i gång-

  78. -med att skriva sin text. Snabbt har
    de fyllt på tavlan med bra idéer.

  79. Ofta handlar det inte om rätt eller
    fel utan om att hitta sitt eget sätt.

  80. Då har vi fått upp massa bra tips.

  81. Era tankar om hur man ska göra
    för att komma i gång att läsa.

  82. Alex, du stannar kvar.

  83. Till er andra säger vi
    tack så jättemycket för i dag.

  84. Alex stannar kvar hos Tomas
    för att jobba vidare med sin text.

  85. Han har valt att skriva
    om ett av sina största intressen:

  86. -Parkour.
    -Jag gillar parkour.

  87. Jag kör det för jag tycker att det är
    spännande att kunna lära sig klättra-

  88. -springa bra, hoppa och göra
    snygga volter och tricks och så...

  89. Innan vi börjar jobba med texten
    skulle jag vilja veta lite mer-

  90. -om vad parkour är för nånting.

  91. Kan vi inte kolla på några klipp
    på nätet som inspiration?

  92. Den där ser bra ut.
    Ska vi prova den?

  93. Jag hade aldrig
    hört talas om det förut-

  94. -men jag tyckte det verkade
    som en vanlig sport.

  95. Så tittade jag på en film
    som en kille visade mig.

  96. Jag såg den och tyckte
    den var jättespännande.

  97. Då sa han till mig att det var äkta.

  98. Det är äkta volter och så - allting.

  99. Då blev jag jätteintresserad
    och testade på några gånger.

  100. Man lär sig att göra volter och så.

  101. Och hoppa och klättra bra.

  102. -Ni får börja spela in filmer sen.
    -Ja.

  103. Jag tror inte att jag blir
    så där duktig.

  104. Det tror jag, om du övar.

  105. Om vi ska börja skriva texten,
    om vi tänker oss "skelettet".

  106. Det var tre rubriker.
    Vad ska vi skriva högst upp?

  107. -Inledning.
    -Vad skulle kunna vara inledningen?

  108. Vad som gjorde att mitt intresse
    för parkour började-

  109. -och kanske vad det är
    som är så kul med det.

  110. Sen tar man text. Massa saker man
    kan hitta på internet om parkour.

  111. Och sen avslutning,
    då tipsar jag kompisar om det.

  112. Att jag tycker att det är en bra
    sport som de ska börja med.

  113. Och varför jag tycker det.

  114. Innan vi fortsätter jobba,
    så måste vi ta reda lite mer på-

  115. -om hur det känns att göra parkour.

  116. Du får sticka i väg och träffa
    en expert som kan mycket om parkour.

  117. -Skojar du?
    -Och prata med honom.

  118. -Låter det bra?
    -Ja, kul.

  119. Om vi har matteprov-

  120. -försöker jag memorera alla tal
    jag tror kommer komma på provet.

  121. Det är bra om man får ett papper
    där det står vad man ska kunna.

  122. Vi får frågor och så letar jag
    efter det och tränar på det.

  123. -Internet.
    -Jag vet inte. Min pappa lär mig.

  124. Går in, söker, google, wikipedia...

  125. Alex måste komma i gång
    med sin uppgift.

  126. För att få hjälp ska han få träffa
    en av Sveriges bästa på just parkour.

  127. -Tja!
    -Hej!

  128. -Tjena. Måns.
    -Alex.

  129. -Jag skulle behöva din hjälp.
    -Med vadå?

  130. Jag har fått en uppgift i skolan,
    jag ska skriva om nåt jag gillar.

  131. -Jag undrar om jag kan få din hjälp.
    -Ja.

  132. -Har du testat en tankekarta?
    -Nej...eller ja, några gånger.

  133. Vi borde testa samma sak med parkour.

  134. -Ska jag skriva parkour, då?
    -Ja, i mitten.

  135. Så kan du dra ut några
    streck från parkour.

  136. Så kan vi ha några frågor
    för att fylla på.

  137. "Varför?", "När?" och "Var?".

  138. Sen också känslor - vad känner man
    när man håller på med parkour?

  139. Varför håller du på med parkour?

  140. För att jag gillar det.
    Det är spännande.

  141. Då kan du skriva det.

  142. -När håller du på med parkour?
    -På onsdagar.

  143. Och så kör jag lite när jag vill
    med mina kompisar.

  144. -Man kan köra...
    -...när man vill. Skriv det.

  145. En tankekarta är precis
    vad det låter som:

  146. En karta över tankar och idéer
    som man har om ett ämne.

  147. Om man vill samla in fakta om nånting
    som man ska skriva om-

  148. -kan en tankekarta vara ett bra sätt.
    Skriv ämnet som huvudrubrik i mitten.

  149. Sen drar du streck utåt och fyller på
    med ord som du vill ha med.

  150. Använd gärna frågeställningarna
    som Måns och Alex använde.

  151. Till exempel
    "vad, hur, när, varför?".

  152. Du kommer säkert på fler fråge-
    ställningar beroende på ditt ämne.

  153. -Vad känner du när du tränar parkour?
    -Jag känner så här...

  154. Vi testar lite.

  155. Vi kör lite parkour här så får
    vi komma tillbaka lite senare.

  156. Grymt.

  157. Du försöker nästan landa på muren,
    sen trycker du till med armarna.

  158. -Nej, jag kan inte.
    -Det var ju precis så där.

  159. -Skojar du?
    -Det var exakt det du skulle göra.

  160. Perfekt. Redan proffs.

  161. Nu har vi kört lite.
    Hur skulle du beskriva känslan?

  162. Man blir glad när man kör.
    Och så finns det inga gränser.

  163. Vi skriver ner det här
    på tankekartan.

  164. -Jag råkade skriva det där också...
    -Strunt samma.

  165. Ganska snabbt fyller Alex och Måns på
    med ord och idéer-

  166. -som blir en grund till arbetet.

  167. Om man gör så här
    så får man en bra översikt.

  168. Och det är lätt att se
    att man får med alla delar.

  169. -Har du allt du behöver nu, Alex?
    -Jag skulle tro det.

  170. Det här skulle vi kunna ha
    som inledning.

  171. Och det här som avslutning,
    känslor och så.

  172. -Perfekt. Lycka till.
    -Tack.

  173. Alex går hem
    och med hjälp av sin tankekarta-

  174. -skriver han klart sin text
    om parkour.

  175. Hej! Jag heter Fredrik Reinfeldt
    och jag är statsminister.

  176. Jag tyckte det mesta
    var roligt i skolan-

  177. -men jag tyckte det blev
    lite mycket läxor ibland.

  178. Mitt sätt att lösa det
    var att ta hjälp av andra.

  179. Ibland kanske föräldrarna hade tid
    eller syskon eller nån kompis.

  180. Det är helt rätt att fråga andra-

  181. -för hela idén med läxor är att man
    faktiskt inte vet. Man behöver hjälp.

  182. Det hjälpte mig
    att bli bättre i skolan.

  183. -Jag skulle vilja beställa.
    -Exakt vad vill du beställa?

  184. -Överraska mig.
    -Bara torra spagettis.

  185. Till ett dyrt pris.

  186. Alex har skrivit färdigt
    sitt arbete om parkour.

  187. Det han inte vet är att han
    ska få ytterligare en utmaning.

  188. Okej, Alexander.
    Nu har jag en ny uppgift åt dig här.

  189. Du ska använda det här arbetssättet
    som du har använt tidigare.

  190. Så du använder ditt eget språk.

  191. Men nu kommer du få en lite svårare
    text. Det här är en tidningsartikel.

  192. Alex får en ny uppgift.

  193. Han ska återberätta
    en svår artikel inför klassen.

  194. Inte nog med det - han får inte
    läsa innantill när han redovisar.

  195. Vad är det där för nånting?

  196. Det här är en artikel
    som Lars gav mig i uppgift-

  197. -att redovisa inför klassen på
    tisdag. Jag måste läsa den utantill.

  198. Vi skulle kunna testa nånting
    som heter "mind map".

  199. -Vet du vad det är?
    -Ja, jag har hört talas om det.

  200. Vad vet du om "mind map"?

  201. I stället för att skriva som
    en tankekarta så ritar man.

  202. Det är som en tankekarta
    fast man bara ritar.

  203. Om man använder bilder
    blir det lättare för hjärnan-

  204. -att komma ihåg
    och hålla saker i huvudet-

  205. -så behöver man inte titta direkt
    i texten.

  206. Ska vi testa tillsammans
    att göra en mind map?

  207. För att få dig att komma ihåg
    så mycket som möjligt.

  208. Man får skriva bokstäver, men vi
    försöker använda oss av bilder.

  209. "Grisöron och kycklingfötter är
    Sveriges nästa exportsatsning."

  210. Jag skulle kunna göra en stor
    konstig sak och skriva "Kina" i.

  211. Sen skriva "Sverige" här,
    göra en pil-

  212. -och skriva "kycklingfötter
    och grisöron" ovanför.

  213. Sen skulle jag kunna göra en pil
    tillbaka med pengar.

  214. Mind map kan användas vid olika
    tillfällen och på olika sätt.

  215. Det viktigaste är att den blir
    personlig och inte tänka på-

  216. -att den ska bli
    världens finaste tavla.

  217. Använd gärna ett enfärgat papper.

  218. Om pappret har rutor eller linjer
    är det lätt att man begränsar-

  219. -sin kreativitet och fantasi.

  220. Precis som en tankekarta börjar
    man ofta med ämnet i mitten.

  221. Sen drar man linjer
    och fyller på med nyckelord.

  222. Låt orden vara enkla och använd
    bilder, färger och symboler.

  223. Pröva dig fram till
    vad du tycker passar dig bäst.

  224. Du behöver bara se vad det förestäl-
    ler. Det är ingen teckningstävling.

  225. Det är några tuggummin
    som kastas i väg.

  226. Det ser jag tydligt att det är.

  227. Då har vi lärt oss att kineser tuggar
    kycklingfötter istället för tuggummi.

  228. Många säger att skolan var bättre
    förr. Frågan är om det är sant.

  229. Ta det här med vad man fick
    för mat i skolan.

  230. På ett skolinternat för hundra år sen
    hade det här kunnat vara din lunch:

  231. Kokt potatis och lite bröd.

  232. Busade du på lektionen
    kunde det straffa sig genom aga.

  233. Smisk, helt enkelt.
    Något som användes flitigt var ris.

  234. Det kunde hända att man själv
    fick gå ut och plocka sitt ris.

  235. Och sen...

  236. Frågan är om det var bättre förr.

  237. Alex ska redovisa sin artikel inför
    klassen utan att läsa innantill.

  238. För att bli bättre förberedd
    utsätts han för en utmaning.

  239. Killar, här är det.

  240. Om ni går in genom dörren och uppför
    trapporna så långt ni kan komma-

  241. -så väntar det en person på er där.

  242. -Lycka till, så ses vi sen. Hej då.
    -Hej då.

  243. Välkommen.

  244. Vi ska göra ett litet test.

  245. Jag vill att ni använder er av
    pappret och de här pennorna.

  246. Så vill jag att ni gör en mind map-

  247. -för att senare kunna återberätta
    den berättelse jag berättar för er.

  248. Är ni med?

  249. Den här vinden kallas "grisvinden".

  250. För 120 år sedan
    bodde här en kvinna.

  251. Hon jobbade med att baka bröd.
    Hon tjänade tre kronor i veckan.

  252. Hon sparade ihop 40 kronor.
    När hon hade gjort det-

  253. -gick hon och köpte sig tre djur.

  254. En tupp, ett lamm och en gris.

  255. Tuppen gol varje morgon
    när solen gick upp.

  256. Lammet bräkte hela nätterna,
    men grisen var alldeles tyst.

  257. Kvinnan blev så frustrerad att hon
    tog fram en piska och piskade grisen.

  258. Grisen blev alldeles vildsint
    och panikslagen.

  259. Den tog ett stort bett ur kvinnans
    ben och slet henne i stycken.

  260. När fullmånen går upp kan man höra
    grisens skrik. Här uppe på vinden.

  261. Den som har gått hit upp,
    har aldrig kommit ner igen.

  262. Bra. Då vill jag att ni återberättar
    den här berättelsen för mig.

  263. -Ska jag berätta den?
    -Så detaljrikt ni bara kan.

  264. Det var en gång en vind
    som kallades "grisvinden".

  265. Det var från början en kvinna
    som bodde på den här vinden.

  266. Som tjänade tre kronor
    på att baka bröd.

  267. Hon samlade så mycket
    att hon fick ihop 40 kronor.

  268. Hon köpte sig en tupp,
    ett lamm och en liten gris.

  269. Fåret bräkte, varje gång på natten.

  270. Och grisen är helt tyst.

  271. Kvinnan blev så frustrerad
    att hon till slut tog en piska-

  272. -och började piska grisen.

  273. Så grisen tog ett bett i hennes fot
    och slet henne i stycken.

  274. Varje fullmåne
    kan man höra grisen skrika.

  275. De som har vågat sig upp till vinden
    har aldrig kommit tillbaka.

  276. Bra, grabbar. Ni har klarat testet.

  277. Hade ni klarat det utan mind map
    tror ni?

  278. Det hade blivit mycket svårare.

  279. Jag hoppas att ni har lärt er att man
    kan använda sig av mind map-

  280. -för att komma ihåg en lång historia
    utan att skriva ner ett enda ord.

  281. -Tack så mycket.
    -Hej då.

  282. Mind map kan vara bra om du antecknar
    på en lektion eller om du har prov-

  283. -och ska förhöra dig själv. Använd
    färger när du gör din mind map-

  284. -och tänk på att inte rita eller
    skriva för smått eller för tätt.

  285. Hjärnan har lättare för att minnas
    om man tänker i bilder.

  286. De olika symbolerna, nyckelorden och
    färgerna gör att man hjälper hjärnan-

  287. -och gör det lättare att komma ihåg.

  288. Man använder hjärnan
    på ett mer effektivt sätt-

  289. -och kan repetera inför ett prov
    eller en redovisning-

  290. -med hjälp av bara sin mind map.

  291. Alex trivs för det mesta i skolan,
    men det finns nåt han inte gillar:

  292. Stress.

  293. Jag kan bli stressad i skolan.
    "Här kommer NO-läxa."

  294. "Vi har prov nästa vecka."

  295. Och på mattelektionen:
    "Det är matteprov om två veckor."

  296. Sen på engelskalektionen:

  297. "Nu har vi lite engelska läsförståel-
    se. Ni ska kunna det till på fredag."

  298. Då blir jag stressad,
    när de ger oss jättemycket läxor.

  299. Då blir jag riktigt stressad hemma
    och så blir jag helt tom i huvudet.

  300. Alex ska berätta för gruppen
    vad han har varit med om.

  301. Men det är också snart dags
    att redovisa inför klassen.

  302. Mind mapen är förberedd
    och allt är klart.

  303. Men det är nåt som han inte
    har under full kontroll: nerverna.

  304. Bra! Då ska du alldeles strax
    berätta för gruppen.

  305. -Känns det nervöst?
    -Nej.

  306. Jag tror att du fixar
    det här jättebra.

  307. Hur känns det inför redovisningen
    för klassen?

  308. -Nervöst.
    -Det är lite mer nervöst.

  309. Det här med att stå inför klassen
    och prata inför alla...

  310. De flesta blir ju nervösa av det.
    Jag tror du kommer fixa det jättebra.

  311. -Tack.
    -Varför blir du nervös tror du?

  312. Ibland kan jag tro att någon
    kommer sitta och skratta.

  313. Ibland har det varit så
    om man läser upp nånting.

  314. Skulle det vara nån hjälp för dig
    om jag stod längst i klassrummet-

  315. -och så får du låtsas
    att du bara berättar för mig.

  316. -Jag tror det här kommer gå kanonbra.
    -Tack.

  317. Lycka till.

  318. Sen kör vi.

  319. Jag heter Linda Skugge
    och jag är producent för en teater.

  320. Det mesta var hemskt i skolan-

  321. -för så mycket handlade
    om att tala inför folk.

  322. Det var och är fortfarande
    det värsta jag vet.

  323. Mitt tips till dig som vill våga
    hålla föredrag är att öva.

  324. Man blir inte bra på att prata inför
    folk om man ej utsätter sig för det.

  325. Tja!

  326. Stänga dörren. Då ska vi se...

  327. Vi har inte bestämda platser.

  328. Nu har det blivit dags för Alex
    att hålla sin lilla presentation-

  329. -och berätta vad det är han
    har varit med om och gjort.

  330. Det började med att vi
    hade en liten uppgift av Lars.

  331. Att vi skulle skriva nånting
    vi gillade. Jag valde parkour.

  332. Och så träffade jag Måns. Så gjorde
    vi lite tricks och en tankekarta.

  333. Jag och Carlos fick träffa
    en kille som hette Oskar-

  334. -som berättade en spökhistoria om
    en gris som hade dödat en människa.

  335. Medan han berättade så skrev vi.
    Vi skrev upp det här...

  336. En mind map är som en tankekarta fast
    man använder sig av bilder i stället.

  337. Nu har du en grej kvar -
    vad är det du ska göra?

  338. Min tidningsartikel jag skulle
    skriva om... Ska jag hämta den?

  339. Jag har skrivit om kycklingfötter och
    grisöron och gjort en till mind map.

  340. Nu är det bara redovisningen
    kvar i klassrummet.

  341. Parkour-arbetet är redan inlämnat
    och han har berättat för gruppen.

  342. Nu är det bara den sista
    och kanske svåraste biten kvar:

  343. Att redovisa sin tidningsartikel
    inför hela klassen-

  344. -med bara sin mind map som hjälp.

  345. Kommer han ihåg allt han ska säga?

  346. Kommer mind mapen att räcka?

  347. -Hur känns det?
    -Nervöst.

  348. Vi gör som vi sa.

  349. Jag står längst bak och så tänker du
    att du bara berättar för mig.

  350. Du har övat på det här.
    Du kan ju det här.

  351. -Det kommer gå kanonbra.
    -Tack.

  352. Du får göra presentationen
    av din artikel nu.

  353. Ska jag börja?

  354. -Ska jag börja?
    -Ja, gör det.

  355. Man har fått reda på att Kina gillar
    kycklingfötter och grisöron.

  356. De... Ska jag skrika, eller?

  357. Kina gillar att äta
    kycklingfötter och grisöron-

  358. -och man har börjat sälja det
    till dem.

  359. Grisöron anses vara
    en skönhetsprodukt för dem i Kina.

  360. Det är nåt speciellt ämne
    som gör att huden mår bra.

  361. Man föredrar att knapra på kyckling-
    fötter och grisöron framför tuggummi.

  362. Redan nu har vi export
    på 244 miljoner kronor.

  363. Åh, gud...

  364. -Hur kändes det där?
    -Nervöst.

  365. Det känns bra
    att få det gjort i alla fall.

  366. Du läste faktiskt hela artikeln
    utan att titta i tidningsklippet.

  367. Du tittade bara på din mind map.
    Du kom ihåg hela artikeln.

  368. Kommer du fortsätta använda mind map
    tror du?

  369. Vid såna här tillfällen tror jag
    att jag kommer göra det.

  370. -Är det bra vid redovisningar?
    -Ja, jättebra.

  371. Du...tack så mycket. Bra jobbat.

  372. Nu får du gå in till de andra.
    Lycka till.

  373. Alla har sitt sätt
    att lära sig nya saker på.

  374. Ofta finns det inget rätt eller fel.

  375. Kanske du ska testa att använda
    en tankekarta eller mind map-

  376. -nästa gång du ska repetera inför ett
    prov eller komma igång med ett arbete

  377. Våga testa dig fram.
    Man kan alltid hitta ett sätt-

  378. -som gör
    att det går att plugga bättre.

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Mindmap

Avsnitt 1 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Alex är väldigt nervös inför en redovisning han ska hålla inför klassen där han måste använda sina egna ord och inte får läsa innantill. Han måste bland annat skriva en kreativ text om sitt fritidsintresse parkour. För att få hjälp träffar han en av Sveriges bästa parkour-utövare som visar honom hur man använder en tankekarta. För att återberätta en svår artikel inför klassen får Alex också lära sig hur man använder en mindmap, något som påminner om en tankekarta men består av bilder istället för text. Kommer hjälpen han får att räcka? Och kommer hans nerver att hålla?

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Didaktik och metod
Ämnesord:
Mindmapping, Pedagogik, Studieteknik, Undervisning
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Plugga bättre

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Mindmap

Avsnitt 1 av 8

Alex är väldigt nervös inför en redovisning han ska hålla inför klassen där han måste använda sina egna ord och inte får läsa innantill. För att lyckas med att skriva en text om sitt fritidsintresse parkour och med att återberätta en svår artikel får han lära sig hur man använder en tankekarta och en mindmap. Kommer hjälpen han får att räcka?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Lästeknik

Avsnitt 2 av 8

Lawen får lära sig olika lästekniker för att lättare ta sig igenom stora textmängder. En erfaren tidningsredigerare hjälper henne att ge uppgiften ett proffsigt utseende. Sjätteklassare får tips om studiesmarta sätt att använda i skolarbetet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Koncentration

Avsnitt 3 av 8

Motivationen tryter när Carlos ska räkna matte. Han tappar koncentrationen och gör onödiga slarvfel. Carlos får träffa Micke som hjälper elitidrottare med mental träning. Han får även träffa en pilot som vet allt om hur man håller koncentrationen uppe. Tillsammans ger de Carlos tips inför terminens största matteprov!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Anteckningsteknik

Avsnitt 4 av 8

Parnian ska föra klassens anteckningar vid ett studiebesök och behöver tips. Universitetsstudenter visar hur man skriver så mycket som möjligt på kort tid. En journalist lär henne mer om stödord. Parnian får även en hisnande överraskning!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Hjärnan

Avsnitt 5 av 8

Melina och Michael ska tillsammans med en klasskompis ta reda på så mycket de kan om hjärnan. De träffar hjärnforskaren Katarina Gospic som visar hur en hjärna ser ut och var de olika funktionerna sitter. De får testa sina egen hjärnor med olika experiment och även känna på en riktig hjärna.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Minnesteknik

Avsnitt 6 av 8

Hur lär man sig lättast alla fakta inför ett prov - och har kvar kunskapen efteråt? Linnea får lära sig olika sätt av minnesmästaren Mattias Ribbing.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Glosor

Avsnitt 7 av 8

Hur kan man göra pluggandet av glosor lite lättare och roligare? Att sitta med boken och traggla kvällen innan provet har många gjort. Men vad finns det mer för knep? Rapartisten Ayesha låter Hanna testa att göra en låt av sina ord.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Det stora provet

Avsnitt 8 av 8

Under en termin har sjätteklassarna fått extra coachning i studieteknik och tipsen de fått kommer väl till användning. De ska nu ha ett stort avslutningsprov innan de får sina första betyg. Frågan är hur de lyckats?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Hjärnan

Melina och Michael ska tillsammans med en klasskompis ta reda på så mycket de kan om hjärnan. De träffar hjärnforskaren Katarina Gospic som visar hur en hjärna ser ut och var de olika funktionerna sitter. De får testa sina egen hjärnor med olika experiment och även känna på en riktig hjärna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Anteckningsteknik

Parnian ska föra klassens anteckningar vid ett studiebesök och behöver tips. Universitetsstudenter visar hur man skriver så mycket som möjligt på kort tid. En journalist lär henne mer om stödord. Parnian får även en hisnande överraskning!