TV

Plugga bättre

Plugga bättre

Om Plugga bättre

En grupp sjätteklassare i en av Stockholms skolor ställs inför en rad utmaningar och erbjuds studiesmarta sätt att klara dem på. Det visas upp nya och annorlunda sätt att klara skolan, vilket ökar lusten och motivationen hos eleverna. Allt för att kunna plugga mer effektivt och lära sig så mycket som möjligt.

Till första programmet

Plugga bättre: Lästeknik
Textning
  1. -Ni går ju i sexan nu.
    -Ni får betyg i slutet av terminen.

  2. Det ställer större krav på er,
    så nu är det allvar.

  3. Vi får möta åtta elever
    i klass 6 på Tallbackaskolan.

  4. De ska få betyg för första gången,
    så kraven på att plugga är stora.

  5. Till sin hjälp har de
    en coach i studieteknik, Tomas.

  6. Han utmanar dem hitta nya sätt
    att klara skolan på ett bättre sätt.

  7. Det var så.

  8. Vi får hänga med Lawen när hon får
    i uppgift att göra ett stort arbete.

  9. Hon får tips om att få tråkig fakta
    att se mer spännande ut.

  10. Hon får tekniker
    för att läsa effektivt.

  11. De försöker göra det svårt för oss!

  12. Jag heter Lawen.

  13. Jag är tolv år, bor i Solna
    och går i Tallbackaskolan, klass 6A.

  14. Det bästa med skolan är vännerna.

  15. När jag är med kompisarna brukar jag
    prata, skämta och gå runt.

  16. Jag är inte busig,
    men inte jätteduktig.

  17. Varsågod.

  18. Lawens klass ska skriva ett stort
    arbete om ett land i Europa.

  19. När de är klara ska allt redovisas.

  20. Lawen måste samla in mycket fakta
    och välja vad som är viktigt-

  21. -innan hon pluggar på informationen.

  22. För Lawen är det en riktig utmaning.

  23. Hur går det? Vad ska ni göra?

  24. Hur ska vi jobba med det?

  25. -Vad har du för land?
    -Rumänien.

  26. -Vet du nåt om Rumänien?
    -Nej. De var med i Eurovision.

  27. Du ska alltså skriva
    fakta om Rumänien?

  28. -Hur känns det?
    -Jag kan inget!

  29. Har du nån idé om hur du ska börja?

  30. Jag får väl...

  31. Jag brukar skriva ner några punkter.

  32. -Stödord?
    -Stödord, punkter...

  33. Om du jobbar på nu-

  34. -så tar du med dig resten av gruppen
    till vårt studierum senare.

  35. Så jobbar vi med det här
    och försöker komma vidare.

  36. De flesta är klara med all fakta
    och ritar nu kartor och flaggor.

  37. Nu börjar vi komma in på nästa del
    där ni ska använda all fakta-

  38. -och göra en resedagbok.

  39. Inte nog med att Lawen
    ska skriva om Rumänien.

  40. Hon ska även skriva en resedagbok.

  41. Frågan är om hon hinner i tid, för
    om tre veckor ska allt vara klart.

  42. Det ska vara ganska tyst. Det kan
    få vara ljud, men inget högljutt.

  43. Jag vill ha tyst.

  44. Man ska inte kasta sudd på varandra.
    Då kollar man och får skäll för det.

  45. Man måste ha arbetsro
    och en kopp te eller nåt.

  46. Lawen samlar ihop gruppen
    och går till Tomas.

  47. Tjena! Kul att se er igen!

  48. Att dela idéer
    är viktigt för att utvecklas.

  49. Man fastnar lätt i sina egna spår-

  50. -och då är det smart att hjälpas åt.

  51. Ni ska läsa en massa text-

  52. -och plugga på ett land
    som ni har fått. Hur gör ni?

  53. Jag skriver det jag kan om landet-

  54. -och sen går jag in på internet,
    tar ut fakta om landet-

  55. -och skriver om det som är viktigast.

  56. Linnéa, hur gör du?

  57. Jag läser i böcker-

  58. -och hittar texter på datorn också.

  59. Sen stryker jag under
    och läser igenom det.

  60. Jag skriver i olika kategorier,
    så att allt inte blandas.

  61. Man kan läsa ett stycke i taget
    och tänka efter.

  62. Okej. Kanon!
    Då har vi några grejer här.

  63. Lawen får stanna här, för vi
    ska jobba vidare med hennes uppgift.

  64. När vi ses igen kommer Lawen
    att vara expert på lästeknik-

  65. -och berätta för er om sina tips.

  66. Jag är kittlig. Lägg av!

  67. Vi ska jobba med ditt land,
    så vi går bort till tavlan.

  68. Här är en text om Rumänien.

  69. Du pratade om att dela upp i stycken-

  70. -så vi läser texten och plockar bort
    sånt som du tycker är ointressant.

  71. "Landet gränsar i norr mot Ukraina,
    i öster mot Moldavien"-

  72. -"i söder mot Bulgarien."

  73. Är det nåt av det
    som du vill ta bort?

  74. -Det här.
    -Ta bort det. Perfekt.

  75. Då har vi kvar det stycket.
    Vad står det?

  76. Du kan bearbeta text på olika sätt.

  77. Du kan kopiera texten
    och klippa den i olika stycken.

  78. Ta bort det som du inte vill ha med
    och spara sånt som är intressant.

  79. Då får du en bra överblick.

  80. Då har vi tittat
    på texten om Rumänien-

  81. -och du har rensat bort
    sånt som var ointressant.

  82. Kvar är bara det som du tyckte
    var intressant och vill ha kvar.

  83. Du ska få ta med dig texten-

  84. -och åka och träffa nån som vet allt
    om hur man gör texter spännande-

  85. -och mer lättlästa.

  86. -Inget godis i klassrummet!
    -Choklad är en livsstil.

  87. Ge mig mina glasögon. Lawen!

  88. Lawen! Ge mig mina glasögon.

  89. Jag brukar skämta mycket,
    och då tycker de att jag är galen.

  90. Ge mig dem.

  91. Jag kommer på konstiga saker.

  92. När jag har tråkigt
    brukar jag säga det till henne-

  93. -och då säger hon att jag är galen.

  94. Nej!

  95. Drömyrken är sångerska
    och skådespelerska-

  96. -men om jag inte blir det
    vill jag bli advokat.

  97. -Jag bjuder!
    -Hon bjuder mig.

  98. Jag är inte redo för redovisningen!

  99. Vad ska jag säga? Den har taggar.

  100. Vad är en igelkott?
    Den lever i skogen.

  101. Bra redovisning!

  102. Lawen behöver hjälp med sitt arbete-

  103. -så hon får träffa Sanne,
    en tidningsredigerare-

  104. -och proffs på att jobba med texter.

  105. -Hallå! Jag heter Sanne.
    -Hej! Lawen.

  106. -Vad har du med dig?
    -En SO-text jag vill ha hjälp med.

  107. Följ med mig.

  108. -Det är här vi ska jobba.
    -Vad gör ni här egentligen?

  109. Vi har stora texter som vi kortar ner
    och gör mer intressanta för läsarna.

  110. Vi gör texterna enklare att förstå.

  111. Jag vill göra min text
    mer intressant.

  112. Det passar perfekt. Slå er ner.

  113. Sanne har skapat olika mallar
    som hon använder när hon redigerar.

  114. Det lägger in Lawens text
    i en sån mall.

  115. Här har vi hela din text.

  116. Det är ganska mycket i ett sjok,
    så det blir jobbigt att läsa.

  117. För att göra det enklare
    kan man dela upp texten-

  118. -så blir det mer kul.

  119. Har du några tips om hur man gör text
    mer intressant eller lättläst?

  120. Om vi kollar i en tidning...

  121. Jag ska visa ett exempel.

  122. Den blir bra.

  123. Om ni kikar här ser ni att rubriken
    är det man ser först.

  124. Texten i en tidning
    är ofta uppdelad i stycken.

  125. Utöver brödtexten finns det
    en ingress, rubriker och bildtext.

  126. Det finns många olika delar-

  127. -för att göra texten lätt att läsa.

  128. Vad tror ni om det?
    Ska vi testa det i Rumänientexten?

  129. -Ja, det blir bra.
    -Ska vi redigera lite?

  130. Markera ingressen hela vägen ner.

  131. Superbra.

  132. -Sen tar du "klipp ut".
    -Det är där.

  133. Sen kan vi lägga det här så länge.

  134. Allt som är kvar här är brödtexten-

  135. -och den ska vi lätta upp
    med mellanrubriker. Tryck där.

  136. De börjar bearbeta
    texten om Rumänien.

  137. De använder Sannes tips,
    och utgår från hur en tidning ser ut.

  138. -Har du fler tips?
    -Ja.

  139. Man kan göra om rubriken
    till en fråga.

  140. Om vi hade läst om Sveriges landskap-

  141. -skulle det kunna stå
    "Vilka är Sveriges landskap?"

  142. -Det blir väl lite mer kul att läsa.
    -Jo...

  143. Vi kan kanske göra det till
    "Kan du nåt om..."-

  144. -eller "Kan du allt om Rumänien?".

  145. Ska vi testa?

  146. Jag visste inte
    att det var så mycket att tänka på.

  147. Man tar det för givet
    när man läser tidningen-

  148. -men det är en massa spännande.
    Titta så snyggt det ligger.

  149. De i Rumänien blir glada, när vi
    i Sverige och pratar om deras land.

  150. Har du bra tips om hur man läser?

  151. Om man har en tjock bok
    och vill förstå vad den handlar om-

  152. -kan man först titta på omslaget.

  153. Om ni öppnar den finns det
    olika rubriker och mellanrubriker-

  154. -så man ser vad kapitlen handlar om-

  155. -och har man tur så finns det
    sammanfattningar efter varje kapitel-

  156. -så man kan titta i sammanfattningen
    för att förstå vad det handlar om.

  157. Sanne pratar om att översiktsläsa
    eller skumläsa.

  158. På samma sätt som man läser tidningen
    kan man läsa kapitel i faktaböcker.

  159. Börja med att bläddra igenom texten
    och skapa dig en förståelse.

  160. Läs rubriker och citat
    och titta på bilderna.

  161. Genom att översiktsläsa
    får du en överblick-

  162. -och det blir lättare
    att förstå texten när du djupläser.

  163. -Är ni klara?
    -Ja. Det blir bra.

  164. -Tycker ni att det ser enklare ut nu?
    -Ja, och det ser snyggare ut.

  165. Skulle ni helst vilja läsa det
    du hade med dig från början eller...?

  166. -Jag ville inte läsa det alls.
    -Vill du läsa det nu?

  167. -Snyggt jobbat.
    -Tack.

  168. Tack för hjälpen.

  169. Som ett avbrott ska klass 6A
    ordna en allsång för mellanstadiet.

  170. Jag fick "Leende guldbruna ögon".

  171. Berit, det var bara vi som sjöng!

  172. Vi har allsång
    med Tilda, Lawen, Laila och Emma.

  173. Lawen, Lawen, Lawen!

  174. -Vilken?
    -Den som du rappade.

  175. Ni vet att vi inte står på scenen
    från början-

  176. -så sjung från tårna.

  177. Tillbaka till allvaret och SO:n.

  178. Hos Sanne blev Lawen klar
    med sin presentation-

  179. -men hon har inte
    skrivit klart resedagboken-

  180. -och det som inte får hända händer:
    Lawen har tappat bort sina papper.

  181. -Var lade du den sist?
    -I skåpet.

  182. I går gjorde jag inte SO.
    Jag gjorde svenska.

  183. Titta i det skåpet.

  184. Om tre dagar är det inlämning,
    och hon riskerar att få göra om allt.

  185. -Tja, Lawen. Hur går det?
    -Dåligt.

  186. Jag har tappat bort min SO-mapp.

  187. -Sluta skratta åt mig.
    -Vad ska du göra åt det?

  188. -Jag kan inte göra nåt.
    -Får du göra den som läxa?

  189. -Jag kan inte göra nåt.
    -Får du göra om uppgiften?

  190. -Jag vet inte.
    -Är den förstörd?

  191. -Resedagboken, då?
    -Den är borta.

  192. -Din text om Rumänien, då?
    -Den är här.

  193. Gjorde du den på tidningsredaktionen?
    Den är kanonsnygg!

  194. Är det nån skillnad på
    hur lättläst texten är?

  195. Ja.

  196. Det är olika kategorier,
    så man kan välja vad man vill läsa.

  197. Ja, du har ju delat upp det
    i stycken som vi gjorde på tavlan.

  198. Det blev bra. Pratade ni nåt om
    att sökläsa, djupläsa och skumläsa?

  199. Nej... Jo, vänta! Sökläsa är väl
    när man läser igenom nåt snabbt.

  200. Ja, man läser igenom texten snabbt-

  201. -tills man hittar
    ett ord man letar efter.

  202. Sen djupläser man
    för att få mer koll.

  203. Jag har förberett en utmaning åt dig.
    Vill du testa den?

  204. Ja.

  205. Jobba klart med det du gör nu,
    så ses vi efter lektionen.

  206. Hej! Jag heter Claes Elfsberg
    och är programledare i nyhetsprogram.

  207. Om du ska ha muntlig framställning
    så läs texten högt för dig själv-

  208. -och stryk under
    de ord som ska betonas.

  209. Vad hände med läxorna?

  210. Geografi är min favoriträtt.

  211. Eftersom Lawen
    måste skriva om sitt arbete-

  212. -vill Tomas visa hur man snabbare
    och lättare kan sortera fakta.

  213. Hej! Är ni redo för utmaningen?
    Ställ er här.

  214. Vilken god utmaning.

  215. Det är en receptutmaning.
    Ett vanligt recept är ofta uppdelat-

  216. -med ingredienser och instruktioner-

  217. -men det här är en enda jobbig text.

  218. Er uppgift blir
    att baka en kaka utifrån receptet.

  219. -Lycka till!
    -Det blir bra.

  220. "Det är viktigt att ha väsentliga
    redskap när du ska göra smet."

  221. De försöker göra det svårt!

  222. "Det är rekommenderat att använda
    elvisp till feta mjölkprodukter"-

  223. -"men även för att vispa samman ägg
    och socker så att det blir pösigt"-

  224. -"nåt en sockerkaksbagare som ämnar
    uppnå bra resultat eftersträvar."

  225. Jag fattade inte.

  226. För att göra det lättare
    har jag två överstrykningspennor.

  227. Man kan dela in texten.

  228. Jag skulle ta den ena färgen
    till att stryka under ingredienserna-

  229. -och den andra till att stryka under
    instruktionerna.

  230. Här: "2 ml."

  231. De får ett långt stycke med text
    med ett recept på sockerkaka.

  232. De börjar med att sökläsa.

  233. Det är bra att stryka under
    fakta som är viktig och användbar.

  234. Använd olika färger för olika fakta.

  235. Om du läser en text om ett land-

  236. -kan du med grönt
    markera befolkningsfakta-

  237. -och med rött markera klimatfakta.

  238. På det sättet kan du spara tid.

  239. 1 deciliter...

  240. -Jag vispar.
    -Jag vill ha den!

  241. -Det ser gott ut, som gröt.
    -Nej, förstör inte det här.

  242. Hur gick det?

  243. Ni fick en krånglig text.

  244. Det var jobbigt, för det stod inte
    tydligt vad man skulle göra.

  245. -Det var en massa onödigt.
    -Det var bara onödigt.

  246. Men sen fick ni överstrykningspennor
    och strök under.

  247. -Blev det nån skillnad?
    -Då visste man vad man skulle göra.

  248. Den gick på om mjölkprodukter,
    men man brydde sig inte om det.

  249. "Inte en matsked
    som man använder till soppa..."

  250. Kan man koppla det till en SO-text?

  251. Om man hittar det man vill veta
    blir det lättare, precis som här.

  252. Du skulle hitta ingredienserna
    och du skulle hitta instruktionerna.

  253. Sen sökläste ni och stannade upp
    på de ord ni letade efter.

  254. I en faktatext djupläser man sen.
    När man hittat det man letar efter-

  255. -läser man noga på det stället.

  256. Jättebra kämpat!
    Ni klarade uppgiften galant.

  257. Det var allt för i dag.
    Ha det bra. Hej då!

  258. Vad lång tid det tar för er att baka.

  259. -De gjorde det jättesvårt för oss.
    -De hade en lång text.

  260. Lawen börjar om med sin resedagbok-

  261. -och med hjälp av alla tips
    hinner hon i tid.

  262. Innan hon redovisar
    träffar hon Tomas.

  263. Tja! Välkommen.

  264. -Hur har det gått?
    -Bra, antar jag.

  265. I dag är din stora dag:
    Du ska redovisa om Rumänien-

  266. -och lämna in resedagboken.

  267. Vad har varit jobbigt
    och vad har gått bra?

  268. Ja...

  269. Det var jobbigt att läsa igenom allt.
    Jag läser inte mycket.

  270. -Har du lärt dig nåt av det?
    -Ja.

  271. Du har gjort ett fantastiskt jobb.
    Känner du dig redo?

  272. -Ganska.
    -Det är bara en sak kvar:

  273. Att skära upp kakan
    så att du kan bjuda gruppen på den.

  274. -De två är till mig och Parnian.
    -Är den min, då?

  275. Nu är det sanningens ögonblick.
    Du ska redovisa. Hur känns det?

  276. Bra. Jag tror det... Ja!

  277. Du har koll på det. Kör hårt!

  278. Lycka till! Vi ses sen.

  279. Jag har Rumänien. Det ligger här.

  280. Rumänien är en republik i Östeuropa
    och ligger vid Ukraina och Moldavien.

  281. Medeltidsstäder, slott, Donaudeltat
    och stränderna längs Svarta havet-

  282. -är landets särpräglade kulturer.

  283. Tack. Det var mycket information.

  284. Gick det bra?

  285. -Hur gick det, Lawen?
    -Bra, tror jag.

  286. -Hur kändes det?
    -Jag tittade bara ner i pappren.

  287. -Blev du nervös? Fick du med allt?
    -Ja, fast jag glömde religionen.

  288. Men det blev nog bra.

  289. Hej, Berit.

  290. Jag har läst igenom din resedagbok.

  291. Vilket kanonjobb du har gjort.
    Vad duktig du är!

  292. Bra jobbat i dag.
    Det var en bra redovisning.

  293. Spara den där nu. Du får rama in den.

  294. Ja, jag får köpa en ram på Ikea.

  295. Grattis till ett jättebra jobb.
    Lycka till!

  296. Snyggt jobbat.

  297. Alla har ett sätt att lära sig saker,
    och inget är rätt eller fel.

  298. Kanske kan du testa att använda
    en tidning som mall till ett arbete-

  299. -eller använda pennor
    när du ska hitta fakta i en text.

  300. Utmana sig själv
    så blir pluggandet roligt.

  301. Alla pluggar olika. Hur pluggar du?

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Lästeknik

Avsnitt 2 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vi möter Lawen som kämpar med ett arbete om Rumänien. Hon får lära sig olika lästekniker för att komma igenom all fakta hon samlat in: sökläsning, skumläsning, stryka under och dela upp stycken. Hon får även tips på hur man ska tänka när man lägger upp ett arbete. Tillsammans med vännen Parnian blir hon ombedd att baka en kaka med ett minst sagt krångligt recept. De förstår då vikten av att använda överstrykningspennor och markera saker som ingredienser och instruktioner med olika färger. Hon får även träffa en tidningsredigerare som visar hur man kan dela upp en text så att den blir mer läsvänlig. Tillsammans förvandlar de Lawens text om Rumänien till ett snyggt och proffsigt arbete!

Ämnen:
Pedagogiska frågor
Ämnesord:
Läsning, Pedagogik, Studieteknik, Undervisning
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Plugga bättre

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Mindmap

Avsnitt 1 av 8

Alex är väldigt nervös inför en redovisning han ska hålla inför klassen där han måste använda sina egna ord och inte får läsa innantill. För att lyckas med att skriva en text om sitt fritidsintresse parkour och med att återberätta en svår artikel får han lära sig hur man använder en tankekarta och en mindmap. Kommer hjälpen han får att räcka?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Lästeknik

Avsnitt 2 av 8

Lawen får lära sig olika lästekniker för att lättare ta sig igenom stora textmängder. En erfaren tidningsredigerare hjälper henne att ge uppgiften ett proffsigt utseende. Sjätteklassare får tips om studiesmarta sätt att använda i skolarbetet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Koncentration

Avsnitt 3 av 8

Motivationen tryter när Carlos ska räkna matte. Han tappar koncentrationen och gör onödiga slarvfel. Carlos får träffa Micke som hjälper elitidrottare med mental träning. Han får även träffa en pilot som vet allt om hur man håller koncentrationen uppe. Tillsammans ger de Carlos tips inför terminens största matteprov!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Anteckningsteknik

Avsnitt 4 av 8

Parnian ska föra klassens anteckningar vid ett studiebesök och behöver tips. Universitetsstudenter visar hur man skriver så mycket som möjligt på kort tid. En journalist lär henne mer om stödord. Parnian får även en hisnande överraskning!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Hjärnan

Avsnitt 5 av 8

Melina och Michael ska tillsammans med en klasskompis ta reda på så mycket de kan om hjärnan. De träffar hjärnforskaren Katarina Gospic som visar hur en hjärna ser ut och var de olika funktionerna sitter. De får testa sina egen hjärnor med olika experiment och även känna på en riktig hjärna.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Minnesteknik

Avsnitt 6 av 8

Hur lär man sig lättast alla fakta inför ett prov - och har kvar kunskapen efteråt? Linnea får lära sig olika sätt av minnesmästaren Mattias Ribbing.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Glosor

Avsnitt 7 av 8

Hur kan man göra pluggandet av glosor lite lättare och roligare? Att sitta med boken och traggla kvällen innan provet har många gjort. Men vad finns det mer för knep? Rapartisten Ayesha låter Hanna testa att göra en låt av sina ord.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Det stora provet

Avsnitt 8 av 8

Under en termin har sjätteklassarna fått extra coachning i studieteknik och tipsen de fått kommer väl till användning. De ska nu ha ett stort avslutningsprov innan de får sina första betyg. Frågan är hur de lyckats?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Mindmap

Alex är väldigt nervös inför en redovisning han ska hålla inför klassen där han måste använda sina egna ord och inte får läsa innantill. För att lyckas med att skriva en text om sitt fritidsintresse parkour och med att återberätta en svår artikel får han lära sig hur man använder en tankekarta och en mindmap. Kommer hjälpen han får att räcka?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Koncentration

Motivationen tryter när Carlos ska räkna matte. Han tappar koncentrationen och gör onödiga slarvfel. Carlos får träffa Micke som hjälper elitidrottare med mental träning. Han får även träffa en pilot som vet allt om hur man håller koncentrationen uppe. Tillsammans ger de Carlos tips inför terminens största matteprov!