Titta

Plugga bättre

Plugga bättre

Om Plugga bättre

En grupp sjätteklassare i en av Stockholms skolor ställs inför en rad utmaningar och erbjuds studiesmarta sätt att klara dem på. Det visas upp nya och annorlunda sätt att klara skolan, vilket ökar lusten och motivationen hos eleverna. Allt för att kunna plugga mer effektivt och lära sig så mycket som möjligt.

Till första programmet

Plugga bättre: KoncentrationDela
  1. Erik, Johannes tog min penna
    och tryckte in i ett skåp.

  2. Ni går ju i sexan nu.

  3. Ni ska få betyg i slutet på terminen.

  4. Det ställer större krav på er,
    för nu är det allvar.

  5. I den här programserien får vi möta
    åtta elever som går i klass sex.

  6. De får snart betyg för första gången-

  7. -och kraven på att plugga
    är större än förut.

  8. Under hösten får de hjälp
    av en coach i studieteknik - Tomas.

  9. Han utmanar dem att hitta nya sätt
    att klara skolan på ett bättre sätt.

  10. I dagens avsnitt får vi följa Carlos-

  11. -när han hittar nya knep
    för att koncentrera sig bättre.

  12. Han får träffa en idrottscoach och
    en pilot för att hitta motivation.

  13. På varje prov är man stressad,
    och man gissar på vissa.

  14. Alla jag hade fel på kunde jag,
    fast jag gjorde slarvfel.

  15. Jag heter Carlos
    och går i Tallbackaskolan.

  16. Jag är tretton år.

  17. Jag brukar spela och titta på tv...

  18. Ska vi ta 2009 eller 2008? Här.

  19. ...och göra en massa olika grejer.

  20. Jag vill åka runt jorden, simma med
    delfiner, hjälpa fattiga i Afrika-

  21. -och träffa Lil Wayne.

  22. -Och så...
    -Tyst.

  23. Så där. Bra.

  24. Ni ska få tillbaka proven.
    Det enda som står på dem är poängen.

  25. Man måste inte berätta den
    för alla andra.

  26. Man behöver inte fråga alla. Man får
    välja själv om man vill säga den-

  27. -och det kan ni prata om sen. Okej?

  28. Sen kommer jag att samla in proven,
    precis som vanligt.

  29. Klass 6 b
    ska få tillbaka ett matteprov.

  30. Carlos vet inte hur det har gått,
    och han är nervös inför resultatet.

  31. -Carlos, hur går det för dig?
    -Skit.

  32. -Vad är det som går skit med matten?
    -Jag fick dåligt på matteprovet.

  33. På varje prov är man stressad
    och bara gissar på vissa.

  34. -Är du missnöjd? Hur känns det, då?
    -Skitdåligt.

  35. Vill du komma in till mig sen
    och se hur man kan göra-

  36. -just för att slippa bli så stressad?
    Känns det okej?

  37. -Ja.
    -Bra, då ses vi lite senare.

  38. Vad är det i matten som du håller på
    med just nu och som är knepigt?

  39. Bråk. Det är ganska enkelt,
    men jag gjorde slarvfel.

  40. Vi tar ett tal och försöker lösa det.

  41. En åttondel plus sju åttondelar
    är lika med åtta åttondelar.

  42. Du säger att det blev slarvfel på
    provet och att du kände dig stressad.

  43. Du har inte alls problem med matte.

  44. Det som gör det knepigt är att du
    blir stressad eller allt runtomkring.

  45. -Stämmer det?
    -Ja.

  46. Det är svårt att koncentrera sig
    när de andra är där-

  47. -men jag vill ändå vara där.
    Jag vill inte gå till ett annat rum.

  48. Jag förstår att man inte vill vara
    den som får sitta ensam-

  49. -men jag tänker på ljudvolymen,
    till exempel.

  50. Hur skulle man kunna göra om du inte
    kan sänka ljudvolymen på alla andra?

  51. Man kan inte göra nåt.
    Jag vill inte gå ut från klassrummet.

  52. Det är bara att sätta på sig
    sina hörlurar och höra på musik-

  53. -men det hjälper inte, tycker jag.

  54. Då koncentrerar man sig mer
    på musiken än på att jobba.

  55. -Vad tror du om öronproppar?
    -Jag har aldrig provat det.

  56. Jag kanske behöver det.

  57. Jag tycker att det låter som...

  58. Du har inte svårt, du kan ju,
    men du tycker att det är tråkigt.

  59. Ja, tråkigt.

  60. Vi måste hitta nåt sätt för dig
    att göra så att det känns roligare.

  61. Så att det känns meningsfullt.

  62. Skulle ett sätt kunna vara
    att dela upp det?

  63. I stället för att räkna hela sidan
    så räknar du tre tal.

  64. När du har gjort tre tal får du resa
    på dig och ta en liten promenad.

  65. -Det vore skönt.
    -Sen gör du tre till.

  66. Det är värt att prova.

  67. Vi testar öronproppar.
    Vi testar att dela upp talen.

  68. Och sen testar vi
    att du får ta pauser.

  69. Det är tre smågrejer, men de
    kanske gör att det känns enklare.

  70. Ja.

  71. Jag heter Stephan
    och är programledare.

  72. I plugget gillade jag inte matte, men
    jag kom på att man kunde tävla i det.

  73. Jag började utmana mina klasskompisar
    i gångertabellen.

  74. "7 gånger 7? 49.
    8 gånger 8? 64. 3 gånger 5? 15."

  75. Så blev jag bättre och bättre
    på gångertabellen och på matte.

  76. Mitt tips är:
    Gör matten till en tävling.

  77. Dela allt på två,
    upphöj till kvadrat.

  78. Han har mjölkmustasch,
    och han är 40 år...

  79. -Vad är svaret?
    -Mjölkmustasch. Nej!

  80. Korrekt.

  81. Testa.

  82. Carlos och Tomas enas om
    hur de ska göra-

  83. -för att Carlos ska känna sig
    mindre stressad och fokusera bättre.

  84. Han ska testa öronproppar,
    dela upp talen och ta pauser.

  85. Tomas har också ordnat
    så att Carlos får träffa Mikael.

  86. Mikael hjälper idrottsstjärnor
    att nå sina mål.

  87. Han ska försöka hjälpa Carlos
    att nå sina mål i matten.

  88. -Du får välja ut ett ämne.
    -Matte.

  89. -Vad vill du ha för betyg i matte?
    -A.

  90. För att få ett A
    måste du göra vissa saker.

  91. Du kan inte gå ut och fiska
    och sen gå till provet-

  92. -och klara provet jättebra, utan vad
    gör du innan du kommer till provet?

  93. Pluggar.

  94. Om vi skulle göra så här...
    Vi testar, om du nu skulle...

  95. Vi säger att du lägger
    alla dina mål för matten här.

  96. Försök lyfta.

  97. -Den är lite tung, eller hur?
    -Ja.

  98. Varje bok symboliserar ett delmål.
    I matte kan det vara att förstå bråk.

  99. Mikael förklarar att om man försöker
    klara av alla delmål samtidigt-

  100. -så känns det lätt för tungt
    och för svårt.

  101. Det känns lättare om du i stället
    fokuserar på ett delmål i taget.

  102. Målen du har för att klara matten...
    Ge exempel på ett sånt delmål.

  103. Geometri.

  104. Då tycker jag att du
    plockar bort alla böcker utom en-

  105. -som symboliserar geometri.

  106. Testa att lyfta den nu.

  107. Den där lyfter du ganska lätt. Du kan
    till och med gå runt med den, visst?

  108. Mikaels tips är att Carlos ska dela
    upp svåra uppgifter i mindre delar-

  109. -och inte göra allt på en gång.
    Då blir det lättare att nå målen.

  110. Han vill hjälpa Carlos
    med motivationen.

  111. Carlos får föreställa sig hur det
    skulle kännas att få ett A i matte.

  112. Nu när du står här är det sommar,
    och du har fått ett A i matematik.

  113. Hur känns det att vara här? Tänk dig
    att du har fått det här betyget.

  114. Jag blir glad, och så kan jag
    säga till mamma att jag fick A.

  115. Du säger till din mamma
    "Jag fick A i matte".

  116. Om du har en uppgift som känns
    jobbig, men som du måste göra-

  117. -tänk på den där sköna känslan
    som kommer när du har lyckats.

  118. Då är det lättare att göra det
    tråkiga som krävs för att nå målet.

  119. Visualisering
    används av elitidrottare-

  120. -som tränar hårt och som försöker
    se framför sig hur de vinner OS-guld.

  121. Du kommer inte bara
    att kunna vara hemma i ett halvår-

  122. -och sen har du fått ett A i
    matematik, men för att orka plugga-

  123. -så sätt dig nånstans
    och slut ögonen-

  124. -och tänk dig den här situationen.

  125. "Jag sitter och sliter här nu"-

  126. -"för att nå målet."

  127. Vad tror du är bra med att föreställa
    sig hur det är att få ett A?

  128. Jag får mer självförtroende.

  129. Precis, och kanske lite motivation.
    "Allt jobb jag lägger ner"-

  130. -"kommer att leda till..."
    Det riktar du mot att nå ett A-

  131. -och att då få en glad mamma,
    och framför allt att du blir glad.

  132. Lycka till!

  133. Jag hoppas att jag blir bjuden på mat
    i slutet på sommaren. Hej då!

  134. Carlos får med sig tips på hur han
    kan göra för att hitta motivation.

  135. Jag lyssnar mycket och antecknar.

  136. När vi ska ha prov
    går jag igenom det dagen innan-

  137. -och checkar att jag kan allt.

  138. Man kan väl skriva en egen text, typ.
    Det lär jag mig mest på.

  139. Om provet är på sol
    skriver jag med gult-

  140. -och då kommer jag ihåg det
    på provet.

  141. Efter besöket hos Mikael
    är det matte igen.

  142. För att kunna koncentrera sig bättre
    och inte bli störd-

  143. -provar Carlos ett av tipsen
    han fick av Tomas - öronproppar.

  144. Tjena, Carlos!
    Hur går det med öronpropparna?

  145. Bra.

  146. Jag har pratat med matteläraren om
    pauser. Hon tyckte att det var bra.

  147. Om du skulle göra till 45 eller 46-

  148. -känns det okej? Och sen tar du en
    promenad och belönar dig själv lite.

  149. Carlos gör talen som han och Tomas
    enades om, och sen tar han en paus.

  150. Att ta små pauser är ett bra knep
    för att hålla koncentrationen uppe.

  151. Många mår bra av att röra på sig
    efter en liten stund.

  152. Man kan till exempel röra på axlarna,
    gå en sväng eller dricka vatten.

  153. Då får man i gång blodcirkulationen-

  154. -och hjärnan
    kan då koncentrera sig bättre.

  155. Så när man väl sitter ner och jobbar
    är man mer effektiv.

  156. -Vad gör du för nåt?
    -Läxor. Algebra.

  157. -Går det bra?
    -Nej, algebra.

  158. Om du tänker på ett mål som du har...

  159. "Det här vill jag bli i framtiden."

  160. Har du nåt sånt?

  161. -Jag vill bli polis.
    -Vi skriver det.

  162. Polis, det vill du bli i framtiden.

  163. Sen gör vi en trappa med trappsteg.

  164. Här är du i dag,
    och här uppe är ditt framtida mål.

  165. Innan man blir polis, vad krävs då?

  166. -Man går polisskolan.
    -Man utbildar sig.

  167. Vad krävs
    för att komma till polisskolan?

  168. -Bra utbildning i skolan.
    -Man kanske måste gå på gymnasiet.

  169. För att komma in där, vad krävs då?

  170. Bra betyg i skolan.

  171. Vad krävs för att nå det här steget?

  172. -Bra betyg i mellanstadiet.
    -Du måste plugga i mellanstadiet.

  173. Om man gör en motivationstrappa
    och tänker baklänges-

  174. -då kan du tänka att du redan i dag
    kan göra en massa småsaker-

  175. -som leder uppför den här trappan,
    fram till ditt mål att bli polis.

  176. Jag brukar sprida ut läxan
    de olika dagarna jag har den-

  177. -så att det inte blir allt
    dagen innan.

  178. Om jag ska träna på Sveriges landskap
    målar jag en bild.

  179. Sen kan jag tänka mig bilden
    i huvudet. Då kommer jag på svaren.

  180. Jag tar en läxa i taget, sen vilar
    jag. Annars blir det för mycket.

  181. Hej! Jag heter Anna Bergendahl,
    och jag är musiker och sångerska.

  182. Jag gillade inte matte i skolan, men
    jag pluggade hårt och klarade det.

  183. Jag tror att det är viktigt med
    motivation när det gäller att plugga-

  184. -så mitt tips är att formulera
    ett mål för sig själv.

  185. Det blir lättare
    att klara de mindre roliga grejerna-

  186. -som det här matteprovet eller vad
    det nu kan vara, om man har ett mål.

  187. Tjena, Carlos! Kan inte du komma här?

  188. -Kom. Hur är läget?
    -Bra.

  189. Hur gick matten?

  190. Så där, jag kunde inte
    koncentrera mig. Jag var trött.

  191. -Vad är din nästa lektion?
    -Vad är det för lektion?

  192. -Jag tror att vi har svenska.
    -Vi har ju pratat om koncentration.

  193. Du kommer inte att ha svenska-

  194. -för du ska få träffa en person
    som är bra på just koncentration.

  195. -Själv?
    -Du ska få träffa en pilot.

  196. -Pilot?!
    -Vi sticker på en gång.

  197. -Ska vi åka...?
    -Du ska flyga flygplan.

  198. -Jag ska flyga flygplan.
    -Ta dina grejer.

  199. -Kom, Carlos.
    -Ska du få flyga flygplan?

  200. -Jag ska träffa en pilot!
    -Kom, du måste sticka. Kom.

  201. -Vad är det för plan?
    -Gillar du att flyga?

  202. -Ja, jag älskar det.
    -Han är bra på koncentration.

  203. Han kan ge dig en massa tips.
    Är du redo?

  204. Ja. - Erik, jag ska få åka flygplan!

  205. -Jag kommer att få åka flygplan!
    -Va?

  206. -Vart ska ni?
    -Till en pilot.

  207. -Välkommen!
    -Tack.

  208. Kom in. Du och jag ska flyga i dag.

  209. Jag tänkte att vi skulle prata lite
    först. Vi ska in här.

  210. -Är du nervös?
    -Lite.

  211. Det är ingen fara.
    Det kommer att gå bra.

  212. Innan vi flyger tänkte jag
    att vi skulle prata om studieteknik-

  213. -och hur man lägger upp
    sitt pluggande inför prov.

  214. Jag har tagit med böckerna som jag
    hade när jag läste till pilot.

  215. De är på engelska. På åtta månader
    läste jag tretton såna här böcker.

  216. De är på över 500 sidor styck. Man
    fick dela upp allt i olika segment.

  217. Olika mycket varje dag.
    Hade man hundra sidor på fem dagar-

  218. -då fick man dela upp det
    på tjugo sidor varje dag.

  219. Hur gör du när du pluggar?
    Har du nån speciell teknik?

  220. Jag brukar läsa igenom det
    ganska många gånger.

  221. -Ibland förhör mamma eller pappa mig.
    -Okej, det är jättebra.

  222. Ett tips jag kan ge...
    Alltid när jag har pluggat har jag...

  223. Jag har läst igenom texten och haft
    ett anteckningsblock vid sidan av.

  224. Allt som var viktigt
    skrev jag ner i blocket.

  225. Då hade jag alla viktiga saker
    som jag ville lära in-

  226. -och jag kunde läsa igenom
    anteckningarna.

  227. Är det snabbt?

  228. Om du ska ha ett prov på femton sidor
    och du har tre dagar på dig-

  229. -vad tror du om att dela upp det
    och kanske läsa fem sidor per dag?

  230. Bra.

  231. Kom fram lite. Så där nånting.

  232. Det är viktigt att man äter bra,
    att man äter en bra frukost-

  233. -och en bra lunch, och att man
    dricker bra. Mycket vatten.

  234. Och när man pluggar
    fokuserar man på det.

  235. Hur är det med luncherna?
    Är du bra på att äta skolmaten?

  236. -Nej, den är äcklig.
    -Varför då?

  237. För att de... De gör inte så bra mat.

  238. De... De är kalla ibland.
    Ja, kalla och råa.

  239. Har du funderat på att ta med dig
    extra mat eller mellanmål hemifrån?

  240. -Eller lite frukt?
    -Ja, men jag glömmer det oftast.

  241. Du kanske kan sätta ett larm
    på telefonen-

  242. -eller när du knyter skorna-

  243. -så associerar du det
    med att ta med mat-

  244. -eller att du kollar väskan
    varje gång du går till skolan.

  245. -Jag ska göra det, kanske.
    -Har du lärt dig nåt av det här?

  246. Hur ska du lägga upp ditt pluggande?

  247. Jag ska dela upp, belöna mig själv
    med nåt litet, sova ordentligt-

  248. -äta ordentligt och ta med mig
    nåt litet att äta till skolan.

  249. Om du nu lovar mig
    att fixa de här grejerna-

  250. -och alltid ta med en frukt
    och ett mellanmål i väskan-

  251. -tycker jag att vi flyger en tur.
    Vad sägs?

  252. Bra.

  253. Så där, Carlos.

  254. -Hur kändes det? Var det kul?
    -Ja.

  255. -Är det nåt du vill göra om?
    -Ja.

  256. -Ska du börja plugga och bli pilot?
    -Vi får väl se.

  257. Efter flygturen går Carlos och Pontus
    igenom tipsen en sista gång.

  258. Dela upp stora uppgifter, ta pauser
    och ät och sov ordentligt.

  259. Det är lika viktigt om du pluggar
    till pilot eller till nästa prov.

  260. Frukost, lunch, middag och mellanmål.
    Då tackar jag för mig. Lycka till!

  261. Ha det så bra. Vi ses i luften.

  262. Många säger att skolan var bättre
    förr. Frågan är om det är sant.

  263. Ta till exempel skolmaten.
    Om du gick i skolan för 100 år sen-

  264. -skulle det här kunna vara din lunch:
    potatis och bröd.

  265. En bra dag kunde du få lite fläsk.

  266. Om du hade med en fusklapp
    till skolan-

  267. -kunde det straffa sig med aga.
    Smisk, helt enkelt.

  268. Då tog läraren fram en linjal,
    och sen var det bara att vänta.

  269. Frågan är om det var bättre förr.

  270. Det har gått ett par veckor, och för
    Carlos är det dags för ett matteprov.

  271. Med alla tips han har fått känner han
    sig bättre förberedd än förra gången.

  272. Jag ska dela upp,
    belöna mig själv med nåt litet-

  273. -sova och äta ordentligt
    och ta med nåt litet.

  274. Det som gör honom nervös
    är att han ska skriva provet ensam-

  275. -för han var sjuk
    när de andra skrev det.

  276. Men det kanske gör att Carlos
    lättare kan koncentrera sig.

  277. -Hej!
    -Hej! Hur känns det?

  278. -Det känns bra.
    -Lycka till! Vi ses här utanför sen.

  279. -Ja.
    -Hej då.

  280. Jag är klar.

  281. Kändes det bra? Får jag titta?

  282. -Det ser jättebra ut, Carlos!
    -Tack.

  283. Fint. Bra jobbat!

  284. -Hur gick det? Klarade du det?
    -Ja.

  285. Vad bra! Känns det skönt? Är du nöjd?

  286. -Det känns skitskönt.
    -Vad ska du göra nu?

  287. -Jag ska gå och äta.
    -Okej. Jättebra jobbat! Lycka till!

  288. Carlos har fått nya tips
    för att koncentrera och motivera sig.

  289. Alla har sitt sätt
    att lära sig nya saker på.

  290. Kanske kan du använda öronproppar,
    dela upp mattetalen eller ta pauser.

  291. Försök hitta sätt
    som gör pluggandet roligare.

  292. Alla pluggar olika. Hur pluggar du?

  293. Textning: Maria Svedell
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Koncentration

Avsnitt 3 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Carlos tappar koncentrationen och gör slarvfel på matteproven. För att det ska gå lättare att koncentrera sig får Carlos testa att använda öronproppar på lektionerna och ta en liten paus efter att ha räknat ett visst antal tal i boken. Micke arbetar som mental coach till elitidrottare och lär Carlos att man ska dela upp alla sina mål i små delmål för att det ska gå lättare att uppnå. Genom att använda sig av visualisering, alltså att man ser framför sig hur man lyckas med något och känner hur det skulle kännas, kan man lättare nå sina mål. Carlos träffar dessutom en pilot som vet allt om hur man ska hålla koncentrationen uppe en längre period.

Ämnen:
Pedagogiska frågor
Ämnesord:
Koncentration, Pedagogik, Studieteknik, Undervisning
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Plugga bättre

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPlugga bättre

Mindmap

Avsnitt 1 av 8

Alex är väldigt nervös inför en redovisning han ska hålla inför klassen där han måste använda sina egna ord och inte får läsa innantill. För att lyckas med att skriva en text om sitt fritidsintresse parkour och med att återberätta en svår artikel får han lära sig hur man använder en tankekarta och en mindmap. Kommer hjälpen han får att räcka?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPlugga bättre

Lästeknik

Avsnitt 2 av 8

Lawen får lära sig olika lästekniker för att lättare ta sig igenom stora textmängder. En erfaren tidningsredigerare hjälper henne att ge uppgiften ett proffsigt utseende. Sjätteklassare får tips om studiesmarta sätt att använda i skolarbetet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPlugga bättre

Koncentration

Avsnitt 3 av 8

Motivationen tryter när Carlos ska räkna matte. Han tappar koncentrationen och gör onödiga slarvfel. Carlos får träffa Micke som hjälper elitidrottare med mental träning. Han får även träffa en pilot som vet allt om hur man håller koncentrationen uppe. Tillsammans ger de Carlos tips inför terminens största matteprov!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPlugga bättre

Anteckningsteknik

Avsnitt 4 av 8

Parnian ska föra klassens anteckningar vid ett studiebesök och behöver tips. Universitetsstudenter visar hur man skriver så mycket som möjligt på kort tid. En journalist lär henne mer om stödord. Parnian får även en hisnande överraskning!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPlugga bättre

Hjärnan

Avsnitt 5 av 8

Melina och Michael ska tillsammans med en klasskompis ta reda på så mycket de kan om hjärnan. De träffar hjärnforskaren Katarina Gospic som visar hur en hjärna ser ut och var de olika funktionerna sitter. De får testa sina egen hjärnor med olika experiment och även känna på en riktig hjärna.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPlugga bättre

Minnesteknik

Avsnitt 6 av 8

Hur lär man sig lättast alla fakta inför ett prov - och har kvar kunskapen efteråt? Linnea får lära sig olika sätt av minnesmästaren Mattias Ribbing.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPlugga bättre

Glosor

Avsnitt 7 av 8

Hur kan man göra pluggandet av glosor lite lättare och roligare? Att sitta med boken och traggla kvällen innan provet har många gjort. Men vad finns det mer för knep? Rapartisten Ayesha låter Hanna testa att göra en låt av sina ord.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPlugga bättre

Det stora provet

Avsnitt 8 av 8

Under en termin har sjätteklassarna fått extra coachning i studieteknik och tipsen de fått kommer väl till användning. De ska nu ha ett stort avslutningsprov innan de får sina första betyg. Frågan är hur de lyckats?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPlugga bättre

Anteckningsteknik

Parnian ska föra klassens anteckningar vid ett studiebesök och behöver tips. Universitetsstudenter visar hur man skriver så mycket som möjligt på kort tid. En journalist lär henne mer om stödord. Parnian får även en hisnande överraskning!

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPlugga bättre

Mindmap

Alex är väldigt nervös inför en redovisning han ska hålla inför klassen där han måste använda sina egna ord och inte får läsa innantill. För att lyckas med att skriva en text om sitt fritidsintresse parkour och med att återberätta en svår artikel får han lära sig hur man använder en tankekarta och en mindmap. Kommer hjälpen han får att räcka?

Fråga oss