Titta

Plugga bättre

Plugga bättre

Om Plugga bättre

En grupp sjätteklassare i en av Stockholms skolor ställs inför en rad utmaningar och erbjuds studiesmarta sätt att klara dem på. Det visas upp nya och annorlunda sätt att klara skolan, vilket ökar lusten och motivationen hos eleverna. Allt för att kunna plugga mer effektivt och lära sig så mycket som möjligt.

Till första programmet

Plugga bättre: AnteckningsteknikDela
  1. Erik, Johannes tog min penna
    och tryckte in i ett skåp.

  2. Ni går ju i sexan nu.

  3. Ni ska få betyg i slutet på terminen.

  4. Det ställer större krav på er,
    för nu är det allvar.

  5. I den här programserien får vi möta
    åtta elever som går i klass sex.

  6. De ska få betyg för första gången-

  7. -och kraven på att plugga
    är större än förut.

  8. Under hösten får de hjälp
    av en coach i studieteknik - Tomas.

  9. Han utmanar dem att hitta nya sätt
    att klara skolan på ett bättre sätt.

  10. I dag får vi följa med Parnian när
    hon ska anteckna på ett studiebesök.

  11. Hon får lära sig metoder
    av en journalist.

  12. Kommer hjälpen att räcka? Och blir
    läraren nöjd med hennes anteckningar?

  13. Hur har det gått för Parnian?

  14. Jag heter Parnian och är tolv år.
    Jag går i sexan i Tallbackaskolan.

  15. Det bästa med att gå i skolan
    är nog att man får träffa kompisar.

  16. Jag gillar att lära mig saker,
    och jag är ganska nyfiken.

  17. Jag tycker att NO är jobbigt,
    och jag tycker att det är svårt.

  18. Här var det grejer.

  19. Hej! Vi har jobbat i tre veckor
    med vatten och vattenlösningar.

  20. Vi har tittat på
    hur man kan rengöra vatten.

  21. Och som ni vet, på torsdag
    ska vi åka till Käppala reningsverk.

  22. Då ska vi se
    hur det går till i verkligheten.

  23. Nu ber jag Parnian
    att representera klassen-

  24. -och ta anteckningar för hela klassen
    under besöket på Käppala-

  25. -och anteckna allt vad guiden säger.

  26. Sen får du berätta för klassen
    och visa anteckningarna för mig.

  27. -Okej?
    -Ja.

  28. Klassen ska göra ett studiebesök,
    och Parnian ska anteckna.

  29. Hon tycker att det är svårt att
    anteckna. Nu blir det ännu svårare.

  30. Ingen lärare kommer att säga
    vad som är viktigt att få med.

  31. För att förbereda sig träffar hon
    de andra i studieteknikgruppen.

  32. I dag pratar de om hur man antecknar.

  33. Jag skriver ner det som till exempel
    Lasse skriver på tavlan.

  34. Man behöver inte skriva ner allt,
    utan man kan skriva ner stödord.

  35. Jag skriver ner orden.
    Jag lyssnar noga.

  36. Om det är nåt svårt ord kan man
    fråga läraren efter lektionen.

  37. Gruppen kommer på bra tips på hur man
    kan göra det lättare att anteckna.

  38. Att ta hjälp av varandra
    är ett smart sätt att komma i gång.

  39. Jättebra! Nu fick vi bra tips
    på anteckningstekniker. Det var allt.

  40. Parnian, har du lust att stanna? Vi
    kan prata mer om anteckningsteknik.

  41. -Magistern?
    -Räck upp handen.

  42. -Det är det som är problematiskt.
    -Ninja, ninja, ninja!

  43. Parnian, vi kan prata mer
    om anteckningsteknik-

  44. -och hur man gör pluggandet lättare.
    Hur gör du när du antecknar?

  45. Jag brukar tänka
    "Vad vill jag komma till?"

  46. Är det nåt
    som jag vill förmedla eller veta?

  47. Då blir det lättare att förstå vad
    som är vikigt och vad som är onödigt.

  48. Är det svårt att veta
    vad som är viktigt?

  49. Det är svårt om till exempel Berit
    ger mig ett papper och säger:

  50. "Stryk under det viktiga."
    Vad vill hon att jag ska lära mig?

  51. -Då blir det jättesvårt.
    -Är det svårt att hänga med ibland?

  52. Det är nog mest när man inte vet
    vad det är man ska anteckna.

  53. Om man bara får ett papper
    och ska anteckna.

  54. Eller om det går för fort,
    och om man inte får ställa frågor.

  55. Skulle du vilja ha hjälp med
    att effektivisera ditt pluggande?

  56. Du kan få åka i väg och träffa några
    som pluggar på universitetet.

  57. De har jättemycket att plugga, och
    det handlar om att anteckna mycket.

  58. Skulle du vilja träffa dem
    och höra vad de har för tips?

  59. Ja, det vore bra.

  60. -Parnian.
    -Hej! My.

  61. -Hej! Jeanette.
    -Hej! Philip.

  62. Vill du följa med
    och lära dig anteckningsteknik?

  63. -Ja, det skulle vara bra.
    -Vi går in. Hon har inte börjat än.

  64. -My, Jeanette, Parnian och jag.
    -Hej!

  65. Föreläsningen handlar om löner
    och hur institutioner påverkar dem.

  66. I dag ska vi prata om fackföreningar.

  67. Det kan vara svårt, men skriv upp
    nyckelord så pratar vi om dem sen.

  68. -Då ska vi se.
    -Ja.

  69. Jag tyckte att det var svårt, för jag
    visste inte vad som var viktigt.

  70. Det som han sa flera gånger
    strök jag under med en färg.

  71. Det som var viktigast är grönt,
    och resten är bara tråkigt och svart.

  72. Det verkar jättesmart att du gör
    så här. Vet du vad LO betyder?

  73. Det visste inte jag när jag var tolv.

  74. Det är smart att stryka under.

  75. Sen kan du slå upp det när du
    kommer hem eller fråga nån som vet-

  76. -om du inte vill fråga inför klassen.

  77. Jag antecknar mycket-

  78. -för att få en översikt över
    vad som har sagts under lektionen.

  79. Jag strukturerar inte
    under lektionen-

  80. -men sen för jag över anteckningarna
    till datorn och strukturerar dem.

  81. Anteckningarna ska passa dig.

  82. Om Philips teknik inte funkar för dig
    måste du hitta ditt eget sätt.

  83. Om det är ett prov eller nåt sånt som
    ni vill komma ihåg, hur gör ni då?

  84. Vi har oftast väldigt mycket
    att läsa.

  85. Jag tycker att det är bra
    att sätta lappar.

  86. Då blir det lättare att gå tillbaka
    för att lära sig mer.

  87. Vad kan du ta med dig från i dag?

  88. Det var ett bra tips att ha lappar-

  89. -så att man vet vad som är viktigt.

  90. Jag gillar färger och olika rubriker
    så att man vet vad som är viktigt-

  91. -men jag kan inte anteckna så mycket.

  92. Jag skulle helst göra stödord
    och söka på internet-

  93. -för det är svårt att skriva mycket.

  94. Det är viktigt att komma ihåg
    att anteckningarna är för dig själv.

  95. Du kan skriva vad som helst
    så länge du själv förstår det.

  96. Förenkla, förkorta och dra pilar.
    Gör det tydligt.

  97. Tänk på att inte skriva för mycket,
    då är det svårt att hinna lyssna.

  98. Förkorta meningarna till nyckelord,
    rita pilar och använd symboler.

  99. Du kan också använda olika färger.

  100. Om det handlar om stenåldern kan du
    använda blått för fakta om folk-

  101. -och rött
    för fakta som handlar om årtal.

  102. Då blir det lättare att förstå när
    man sen läser igenom anteckningarna.

  103. Det var kul att du kom, Parnian.
    Hoppas att du har lärt dig nåt.

  104. -Ska vi gå?
    -Tack.

  105. -Tjena, Parnian!
    -Hej! Hur är det?

  106. Det är bra. Hur har det gått?
    Fick du några bra tips, tycker du?

  107. Jag tror att de bästa tipsen
    nog var nyckelord och färger.

  108. Man kan söka på internet om man
    har nyckelorden, eller fråga efteråt.

  109. Och färger
    gör det lättare att minnas.

  110. Jag skriver med olika färger
    för att minnas.

  111. Om det är siffror som jag
    blandar ihop så tar jag olika färger.

  112. Skriv stödord. Så lär man sig det
    på bästa sätt, tycker jag.

  113. Jag tar hem boken och skriver på ett
    papper, och sen tränar jag in det.

  114. Sen ber jag mamma förhöra mig.
    Om jag inte kan det övar jag mer.

  115. Jag försöker repetera
    och sitta och nöta. Typ så.

  116. Jag gillar musik
    och att hänga med kompisar.

  117. Det är kul,
    och det händer roliga grejer.

  118. Jag går på karate. Det är kul.

  119. Man får prova olika grejer.

  120. Man kan jobba i par och i lag,
    men man kan också jobba ensam.

  121. Det är kul att tävla.
    Tävla är jättekul.

  122. Har du verkligen blockat ordentligt?

  123. Parnian och hennes klass ska
    på studiebesök till ett reningsverk.

  124. Då är hon ansvarig för att anteckna.

  125. För att finslipa anteckningstekniken
    ska hon få träffa en journalist.

  126. -Parnian.
    -Sofia. Roligt att du kunde komma.

  127. Vi ska göra
    ett reportage om hur stuntmän jobbar.

  128. Jag tänkte att du skulle hjälpa mig.
    Du får det här anteckningsblocket.

  129. Vi båda för anteckningar
    och hjälps åt, helt enkelt.

  130. Okej, då kör vi.

  131. Välkomna!

  132. Jag är stuntman.
    Ni ska få veta mer.

  133. -Ställ er här.
    -Okej.

  134. Ni får inte röra er.
    Stå stilla. Okej?

  135. Ja.

  136. -Gud...
    -Vad coolt! Hur gjorde du?

  137. -Det blev jättevarmt.
    -Varmt välkomna! Kände ni värmen?

  138. -Ja.
    -Det här är en gasolkanon.

  139. Det är inget stunt,
    utan en specialeffekt.

  140. -När använder man den?
    -Som en effekt.

  141. Om nån springer från en brinnande bil
    vill man att det exploderar.

  142. -Ni är dem som får det att brinna.
    -Precis!

  143. Håll in den gröna
    och tryck på den röda.

  144. Vad skrev du?

  145. Jag skrev om normer för säkerheten
    och brinnande människor.

  146. "Det är inte ett stunt,
    utan en specialeffekt", skrev jag.

  147. Och att de måste ha underställ.

  148. Han pratade länge, men vi skrev lite.
    Vi tog med det viktigaste.

  149. Vi går hit bort. Här är en flygsele.

  150. Det är nåt man använder
    för att folk ska flyga eller sväva.

  151. -Är du rädd för höjder?
    -Lite.

  152. Selen har man oftast under kläderna,
    för man vill inte att den ska synas.

  153. Man gör hål i kläderna
    så att bara vajern sticker ut.

  154. -Hur känns det?
    -Bra.

  155. Se om du kan hitta balansen. Böj på
    knäna så märker du att du lättare...

  156. -Böj knäna, böj knäna.
    -Härligt!

  157. -Det var väl inte svårt?
    -Nej. - Din tur.

  158. En intressant sak var
    att man använder det i slagsmål.

  159. Och jag skrev upp att de använde det
    i en vampyrfilm, när de skulle flyga.

  160. Jag tänkte fråga mer
    om vampyrfilmen sen-

  161. -därför skrev jag ner
    och markerade det.

  162. Förkorta långa ord
    till några bokstäver.

  163. "Till exempel", "och så vidare",
    "med mera" och "diverse".

  164. I historia kan du förkorta "istiden"
    med "IT" och "stenåldern" med "ST".

  165. Hur du skriver spelar ingen roll. Det
    viktigaste är att du själv förstår.

  166. Nu ska ni få lära er höga fall.
    Ni ska få hoppa där uppifrån.

  167. Innan ni får hoppa där uppifrån
    ska vi öva på den här mattan-

  168. -från en trampett. Är ni beredda?
    Så här kommer ni att få göra.

  169. Det låter mycket. Gör det inte ont?

  170. Nej. Den här är hårdare än den andra,
    men det gör inte alls ont.

  171. Så här vill du landa - med armarna i.
    Nu kan du testa att hoppa.

  172. Nej.

  173. Javisst!
    Kör en gång till. Det blir bra.

  174. Javisst!

  175. -Hur gick det? Det var svårt, va?
    -Det var jättesvårt.

  176. Tekniken som ni använde, när man
    hoppar ut och landar på ryggen-

  177. -kallas för "suicide". Vid "reverse
    face-off" hoppar man ut baklänges.

  178. Det finns också "face-off", när man
    faller vrider man runt kroppen.

  179. -Skrev du ner namnen på hoppen?
    -Nej.

  180. Jag försöker tänka på dem i huvudet.

  181. "Face-off", "reverse face-off" och
    "suicide", som inte känns trevligt.

  182. Det kan vara bra att få med namn,
    för även om...

  183. Jag hinner inte med
    att skriva ner alla beskrivningar-

  184. -men om jag skriver ner vad de heter
    kan jag kolla upp det sen.

  185. Det är alltid bra att få ner
    såna saker. Namn, och siffror också.

  186. Hur hög madrassen var-

  187. -eller att 104 m var världsrekordet
    i att hoppa ner på en madrass.

  188. Det är bra saker
    att ha med i en artikel.

  189. Jag har tänkt mig
    att en av er ska brinna.

  190. Först den, sen den,
    och sen ska du få en overall till.

  191. Läskigt!

  192. Jag var inte beredd på att behöva
    brinna för att göra artikeln.

  193. Gå lite snabbare...och ligg ner.

  194. Läskigt!
    Man såg dig knappt för all eld.

  195. Är det sant?
    Jag trodde att det var små...

  196. Du kan beskriva min reaktion när du
    berättade för mig hur elden såg ut.

  197. Sånt är bra - känslor.

  198. Nästa del som ni ska få göra
    är knytnävsslag i ansiktet.

  199. Jag slår här.
    Jag slår på sidan av hennes huvud.

  200. Jag slår fel,
    men i kameran ser det bra ut.

  201. Nej, det var fel håll. Nej.

  202. -Vad sa du att det hette? "Stage..."
    -"Stage fighting".

  203. Varsågoda.

  204. -Hur kändes det?
    -Vad det kittlades!

  205. -Jag är jättekittlig.
    -Det gjorde inte ont?

  206. Det var allt jag hade att bjuda på.
    Är det nåt mer ni undrar?

  207. Jag tror att vi är nöjda, men vi
    måste sammanfatta för oss själva.

  208. -Tack för att ni kom.
    -Tack.

  209. Glasflaskan är viktig
    för jag tyckte att det var jättekul.

  210. Skriv ner hur det kändes när den
    träffade huvudet, hur det lät-

  211. -hur flaskan kändes när du tog på den
    innan, och såna saker.

  212. Det kan vara bra att fråga sig
    "När används den? Var används den?"

  213. "Varför? Hur?" Om man svarar
    på de frågorna i anteckningarna-

  214. -får man med sig det mesta.

  215. Var det nåt som var svårt?

  216. Ibland var det svårt att anteckna
    allt, för det var ganska mycket.

  217. Man måste inte få med allt,
    bara det viktiga.

  218. -Lycka till på studiebesöket.
    -Tack.

  219. Ha det fint. Hej då!

  220. "Yo"!

  221. Jag är komikern Kodjo Akolor.
    I skolan hade jag svårt för allt.

  222. Mitt tips är att nöta. Det låter
    sjukt tråkigt, men det är värt det.

  223. Det är bara att nöta. Till slut
    kommer det att lösa sig. Jag lovar.

  224. På heder och samvete. Som en scout.
    Men jag är inte scout.

  225. -Hej!
    -Hur var det hos stuntmannen?

  226. -Det var kul, fast läskigt.
    -Lärde du dig anteckningstekniker?

  227. Ja, Sofia sa några bra saker.

  228. Du får berätta mer.
    Kom till grupprummet-

  229. -för du ska berätta för de andra
    vad du har gjort. Vi ses där uppe.

  230. -Jag hör ju inte vad hon säger.
    -Först var Gustav Vasa. Man flög ner.

  231. Flög Gustav Vasa?

  232. Hälsa välkommen till Parnian
    som ska berätta vad hon har gjort.

  233. Jag har jobbat med anteckningsteknik.

  234. Jag fick åka till universitetet.
    Där träffade jag tre studenter.

  235. En av dem antecknade väldigt mycket,
    en annan ritade...

  236. Lyssnade hon inte?

  237. Jo, men det hon ritade hade inget
    med föreläsningen att göra.

  238. Föreläsningarna finns på internet,
    så hon hade antecknat det viktiga.

  239. När det sen var föreläsning
    ritade hon och ställde frågor.

  240. Så lärde hon sig.
    Den andra använde färger.

  241. Minns man nåt speciellt
    med olika färger?

  242. Det gör det lättare för hjärnan
    att komma ihåg.

  243. -Hej!
    -Parnian.

  244. Vi åkte till Svenska stuntgruppen.
    Där antecknade vi hur de gjorde...

  245. -...och vi fick prova på några saker.
    -Fick du några bra anteckningstips?

  246. Det första var "Tänk på dig själv".
    Det är oviktigt om andra inte fattar.

  247. Så länge du själv fattar går det bra.

  248. Många försöker anteckna allt, men då
    hänger man inte med. Skriv stödord.

  249. Sofia tipsade om att använda
    "Var?", "När?", "Hur?" och "Varför?"

  250. Var, när, hur och varför händer det?

  251. Då förstår man vad som är viktigt.

  252. Jättebra, Parnian! Nu ska du
    åka i väg till reningsverket-

  253. -där du ska få ta anteckningar. Då
    får du använda dig av de här tipsen.

  254. Det ska jag.

  255. Gör det på ett roligt sätt.
    Skriv fakta med färger och måla.

  256. Färgpennor. Vid sidan av texten
    skriver man stödord.

  257. Man sammanfattar stycken och sånt.

  258. Börja med att läsa sammanfattningen,
    och läs hela kapitlet sen.

  259. "Sista vagnen kopplas från vid Aga."

  260. Menar du det här?

  261. Klassen är på väg till reningsverket,
    och Parnian är laddad.

  262. Nu ska hon anteckna allt
    som guiden berättar om.

  263. Hallå! Hallå!

  264. Nu går vi mot berget. Här.
    Vi går här så kommer vi ner i berget.

  265. Åtta pumpar trycker upp. Det krävs
    mycket kraft för att få upp vattnet.

  266. Nu får ni vänta lite.
    Här gick vi förbi där nere-

  267. -där det var sand och kaffesump.

  268. Det är mycket
    som Parnian ska skriva ner.

  269. Hon har fått en hel del bra tips,
    men kommer de att räcka?

  270. De här är ungefär åtta meter djupa.

  271. Vi går vidare
    och ser på det rena vattnet.

  272. Besöket är slut. Klassen åker hem.

  273. Parnian känner sig nöjd, men vet inte
    vad läraren Raimo kommer att tycka.

  274. -Nu ska vi se om Raimo är här.
    -Så får vi se om jag gjorde nånting.

  275. -Hej, Parnian! - Hej!
    -Hur har det gått för Parnian?

  276. Jag förstod
    att ni skulle dyka upp så småningom-

  277. -och därför plockade jag fram
    din anteckningsbok.

  278. Jag har läst igenom det här-

  279. -och du har återskapat
    allt vad guiden berättade.

  280. Du har antecknat allt som hon sa.

  281. Parnian,
    du kanske vill forska om det här?

  282. Oj! Nej, det tror jag inte är min...

  283. Kanske blir du Nobelpristagare
    i kemi eller medicin.

  284. -Det tror jag inte.
    -Anteckningarna var suveräna. Bra!

  285. -Vad roligt!
    -Ja, jag är nöjd.

  286. Du är nöjd, det är huvudsaken.
    Och jag är nöjd. Alla är nöjda.

  287. -Tack, Raimo! Vi ses sen. Hej då.
    -Vi ses sen. Hej då.

  288. -Det där gick ju jättebra!
    -Det var bra att jag fick med allt.

  289. -Du ska verkligen vara nöjd.
    -Tack.

  290. -Bra jobbat! Bra antecknat!
    -Tack. Hej då.

  291. Vi ses. Hej då.

  292. Parnian klarade uppgiften
    att anteckna.

  293. Hon har hittat sin anteckningsstil.

  294. Alla har sitt sätt
    att lära sig nya saker på.

  295. Testa att använda färger
    och symboler-

  296. -eller att skriva nyckelord
    när du antecknar.

  297. Utmana dig själv. Försök hitta sätt
    som gör pluggandet roligare.

  298. Alla pluggar olika. Hur pluggar du?

  299. Textning: Maria Svedell
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Anteckningsteknik

Avsnitt 4 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Parnian får i uppdrag att föra hela klassens anteckningar vid ett studiebesök. För att bli snabbare och mer effektiv på att anteckna får hon träffa universitetsstudenter som visar hur man hinner skriva så mycket som möjligt. Men Parnian var inte förberedd på att hon skulle kasta sig ner från en flera meter hög plattform för att få anteckningstips av en journalist!

Ämnen:
Pedagogiska frågor
Ämnesord:
Pedagogik, Studieteknik, Undervisning
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Plugga bättre

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPlugga bättre

Mindmap

Avsnitt 1 av 8

Alex är väldigt nervös inför en redovisning han ska hålla inför klassen där han måste använda sina egna ord och inte får läsa innantill. För att lyckas med att skriva en text om sitt fritidsintresse parkour och med att återberätta en svår artikel får han lära sig hur man använder en tankekarta och en mindmap. Kommer hjälpen han får att räcka?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPlugga bättre

Lästeknik

Avsnitt 2 av 8

Lawen får lära sig olika lästekniker för att lättare ta sig igenom stora textmängder. En erfaren tidningsredigerare hjälper henne att ge uppgiften ett proffsigt utseende. Sjätteklassare får tips om studiesmarta sätt att använda i skolarbetet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPlugga bättre

Koncentration

Avsnitt 3 av 8

Motivationen tryter när Carlos ska räkna matte. Han tappar koncentrationen och gör onödiga slarvfel. Carlos får träffa Micke som hjälper elitidrottare med mental träning. Han får även träffa en pilot som vet allt om hur man håller koncentrationen uppe. Tillsammans ger de Carlos tips inför terminens största matteprov!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPlugga bättre

Anteckningsteknik

Avsnitt 4 av 8

Parnian ska föra klassens anteckningar vid ett studiebesök och behöver tips. Universitetsstudenter visar hur man skriver så mycket som möjligt på kort tid. En journalist lär henne mer om stödord. Parnian får även en hisnande överraskning!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPlugga bättre

Hjärnan

Avsnitt 5 av 8

Melina och Michael ska tillsammans med en klasskompis ta reda på så mycket de kan om hjärnan. De träffar hjärnforskaren Katarina Gospic som visar hur en hjärna ser ut och var de olika funktionerna sitter. De får testa sina egen hjärnor med olika experiment och även känna på en riktig hjärna.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPlugga bättre

Minnesteknik

Avsnitt 6 av 8

Hur lär man sig lättast alla fakta inför ett prov - och har kvar kunskapen efteråt? Linnea får lära sig olika sätt av minnesmästaren Mattias Ribbing.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPlugga bättre

Glosor

Avsnitt 7 av 8

Hur kan man göra pluggandet av glosor lite lättare och roligare? Att sitta med boken och traggla kvällen innan provet har många gjort. Men vad finns det mer för knep? Rapartisten Ayesha låter Hanna testa att göra en låt av sina ord.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPlugga bättre

Det stora provet

Avsnitt 8 av 8

Under en termin har sjätteklassarna fått extra coachning i studieteknik och tipsen de fått kommer väl till användning. De ska nu ha ett stort avslutningsprov innan de får sina första betyg. Frågan är hur de lyckats?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPlugga bättre

Glosor

Hur kan man göra pluggandet av glosor lite lättare och roligare? Att sitta med boken och traggla kvällen innan provet har många gjort. Men vad finns det mer för knep? Rapartisten Ayesha låter Hanna testa att göra en låt av sina ord.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPlugga bättre

Hjärnan

Melina och Michael ska tillsammans med en klasskompis ta reda på så mycket de kan om hjärnan. De träffar hjärnforskaren Katarina Gospic som visar hur en hjärna ser ut och var de olika funktionerna sitter. De får testa sina egen hjärnor med olika experiment och även känna på en riktig hjärna.

Fråga oss