TV

Plugga bättre

Plugga bättre

Om Plugga bättre

En grupp sjätteklassare i en av Stockholms skolor ställs inför en rad utmaningar och erbjuds studiesmarta sätt att klara dem på. Det visas upp nya och annorlunda sätt att klara skolan, vilket ökar lusten och motivationen hos eleverna. Allt för att kunna plugga mer effektivt och lära sig så mycket som möjligt.

Till första programmet

Plugga bättre: Minnesteknik
Textning
  1. -Ni går ju i sexan nu.
    -Och ni ska ju också få betyg.

  2. Det kommer ju att ställa större krav
    på er, för nu är det allvar.

  3. I den här serien får vi möta åtta
    elever i klass 6 på Tallbackaskolan.

  4. De kommer snart att få betyg för
    första gången, och kraven är större.

  5. Under höstterminen får de hjälp av
    en coach i studieteknik, Tomas.

  6. Han utmanar dem att tänka om
    och hitta nya sätt att klara skolan.

  7. I dag får vi hänga med Linnéa
    när hon pluggar inför ett NO-prov-

  8. -och måste komma ihåg en massa fakta.

  9. Hon får flera tips
    för att komma ihåg saker...

  10. -...och får göra ett minnestest.
    -Det kommer jag aldrig ihåg.

  11. Jag heter Linnéa,
    är 12 år och går i sexan.

  12. Jag gillar att måla
    och läsa och spela teater.

  13. Jag tycker om det mesta,
    men jag gillar musik och bild mycket.

  14. Att skriva berättelser på svenskan
    är också kul.

  15. Då ska vi se om vi har alla på plats.

  16. Linnéas klass har NO-lektion på tema
    miljö. Snart är det dags för prov.

  17. I dag håller deras lärare
    den sista genomgången.

  18. Vi ska jobba med
    elevblad 3, 4, 5 och 6.

  19. De har fått många olika texter.
    Det är svårt att komma ihåg allt.

  20. För att få lite hjälp och tips
    träffar Linnéa och gruppen Tomas.

  21. Med honom brukar de diskutera
    hur man kan plugga.

  22. I dag pratar de
    om hur man kan minnas saker.

  23. Vi ska prata lite om minne.

  24. Hur gör ni för att minnas saker
    och för att minnas dem efter provet?

  25. Jag brukar komma ihåg kungar
    och sånt, för då har jag tränat.

  26. Men om mamma säger åt mig att ta
    nycklarna kommer jag aldrig ihåg det.

  27. Om det är länder vi ska lära oss
    tänker jag på hur de ser ut.

  28. Om det är nån kung tänker jag på vad
    de har gjort, vad namnet påminner om-

  29. -så kan man komma ihåg dem. Jag
    hittar nåt som påminner mig om det.

  30. I skolan, om det är väldigt stökigt,
    om man ska läsa en text-

  31. -då kan jag inte
    komma ihåg texter eller namn-

  32. -för det är ganska jobbigt.
    Man glömmer bort jättesnabbt.

  33. Men om det är lugnt och tyst
    är det lättare att komma ihåg saker.

  34. Man kommer ju ihåg det som är roligt
    mer än det som är tråkigt.

  35. Man har ju mer intresse
    för roligt än tråkigt.

  36. Är det lättare att komma ihåg
    en sångtext än en text på ett papper?

  37. Låt-texter har ju en slags melodi,
    så det är lättare att komma ihåg.

  38. De kommer om och om igen.
    Man kan läsa så också-

  39. -men det känns lättare
    att komma ihåg låtar.

  40. Då har vi pratat lite om
    hur ni gör för att minnas saker.

  41. Jag tänkte att vi slutar där.

  42. Linnéa, har du lust att stanna kvar
    och ta reda på mer om minnestekniker-

  43. -och hur man lättare
    kan komma ihåg saker?

  44. Jättebra.
    - Tack så mycket. Vi ses i morgon!

  45. -Praovecka nästa vecka
    -Jag kan inte vänta!

  46. Åh nej! När börjar skolan?

  47. Ja, Linnéa, då ska vi prata lite
    om det här med minnesteknik.

  48. Hur brukar du göra när du pluggar
    och har mycket att lära dig?

  49. Jag brukar läsa igenom det
    och kunna det.

  50. Det är mest namn och årtionden...

  51. Såna där smågrejer som jag glömmer.
    Detaljer.

  52. -Har du hört talas om akronymer?
    -Nej.

  53. Den här texten är ju
    den som ni har fått på SO:n.

  54. -Kommer du ihåg vad den handlar om?
    -Hur de lever på plantager.

  55. Hur det har ändrats
    och vad som är rättvist.

  56. Precis. Om man ska komma ihåg texten
    om folket som heter Kubu...

  57. Folket heter Kubu
    och de lever av frukter och växter.

  58. De gör medicin från medicinalväxter.

  59. Då kan man ta folket Kubu...
    De tre första bokstäverna blir "kub".

  60. Frukt blir "fru", medicin blir "med".

  61. "Hus". Att de påverkar skogen lite
    blir "på" "sko".

  62. Akronymer är en sorts förkortning-

  63. -som hjälper en att komma ihåg texter
    eller i vilken ordning nåt kommer.

  64. Om du vill lära dig
    hur planeterna ligger-

  65. -kan du lära dig "Min vän, jag
    måste ju skriva upp nio planeter".

  66. Då kommer du ihåg
    Merkurius, Venus, jorden-

  67. -Mars, Jupiter, Saturnus,
    Uranus, Neptunus och Pluto.

  68. "En ball groda dansar aldrig ensam"
    ger dig strängarna på en gitarr.

  69. -"Kub fru med hus på sko."
    -Vad stod det för?

  70. -De heter Kubu och åt frukter och...
    -"Med", vad var det?

  71. -Medicinväxter.
    -Bra!

  72. De hade enkla hus
    och sen "sko" var skogen nånting...

  73. Det var det här att de hade väldigt
    små hus som påverkade skogen lite.

  74. Det kallas för akronymer, när man
    tar första bokstaven, eller tre-

  75. -och så gör man
    en liten historia av det.

  76. Men du har mycket text att lära dig,
    mycket att få in i huvudet.

  77. Det kanske är en del ord
    som du måste lära dig, som är nya.

  78. Jag tänkte kolla med dig: Har du lust
    att åka i väg till en minnesexpert?

  79. Ja, det vore kul.
    Tänk om man glömmer tipsen!

  80. Du får skriva upp dem. Men du,
    då slutar vi där. Tack för i dag!

  81. -Vi ses lite senare. Hej då.
    -Hej då.

  82. -Kan du säga vad klockan är?
    -Den är stor, grön och ett monster!

  83. Man kan tänka på ord som liknar det,
    som är lätta att komma ihåg.

  84. Då brukar jag komma ihåg det ordet.

  85. Det är om man tycker att det är kul.
    Nåt som är roligt gör man ju mer.

  86. Nåt som är tråkigt lär man sig inte.
    Om det är kul vill man fortsätta.

  87. Jag försöker göra upp ett schema,
    eller skriva ner vad jag ska göra.

  88. "Uppgift 1, uppgift 2"
    och allt möjligt.

  89. Tomas skickar Linnéa
    till minnesexperten Mattias-

  90. -som är trefaldig mästare
    i minnesteknik.

  91. Han ska ge Linnéa sina bästa tips på
    hur man ska komma ihåg allt möjligt.

  92. Trevligt att träffas! Jag tänkte
    visa nåt, så jag tog med en kortlek.

  93. En vanlig kortlek, du kan ta den.
    Blanda den som du vill.

  94. Inget är förberett, utan vi ska testa
    vad man kan lära sig här och nu.

  95. Jättebra. Nu har jag ingen aning om
    i vilken ordning de ligger. Perfekt.

  96. Vad bra. Jag ska titta igenom dem
    en liten, liten stund-

  97. -så ska vi se hur mycket
    jag kan komma ihåg av det.

  98. Alright.

  99. Okej, jag har bara tittat igenom
    ordningen en enda gång.

  100. Då ska vi testa
    vad jag kan komma ihåg av den.

  101. Om du säger en plats i kortleken,
    alltså en siffra mellan 1-52-

  102. -så ska jag se om jag kan komma ihåg
    vilket kort som ligger där.

  103. -16.
    -16... Börja räkna fram dit.

  104. Då kan jag säga direkt att det är
    hjärter kung som ligger där.

  105. -13, 14, 15...
    -16.

  106. -Det är jättecoolt!
    -Var det så? Nästa kort är ruter 3.

  107. -Och klöver 9.
    -Ja.

  108. Hjärter 6, ruter dam...

  109. Ruter knekt, spader knekt.

  110. Vi har spader 7, spader 10...
    Så kan man fortsätta hela leken.

  111. -Gud, vad häftigt!
    -Jag har ett annat sätt att tänka.

  112. Det är genom att använda bilder.
    Det kan man använda till allt.

  113. Det här var 52 kort, men det kan
    lika gärna vara 52 punkter i en bok-

  114. -eller 52 saker som läraren har sagt.

  115. Du ska få mina tre bästa tips
    för hur du ska kunna tänka så.

  116. Tips 1: Gör om all kunskap
    till bilder som du ser framför dig.

  117. Så när läraren berättar nåt för dig-

  118. -ska du försöka
    se det framför dig som en film.

  119. -Som när man läser?
    -Ja, precis! Se det framför dig.

  120. Tänk att du har en filmduk framför
    dig och ska se vad som händer.

  121. Hjärnan har lättare att komma ihåg
    om man tänker i bilder-

  122. -i stället för att
    bara försöka memorera fakta.

  123. Om du till exempel har historia kan
    du försöka se kungarna framför dig.

  124. Det blir både roligare
    och lättare att komma ihåg.

  125. -Ni läste om miljö och sånt...
    -Ja, träd som huggs ner.

  126. Då ser du verkligen hur det här
    trädet ser ut, som att det svävar.

  127. Ungefär så stor som en badboll
    framför dig, så stor ska bilden vara.

  128. -Så?
    -Större! Så! Javisst!

  129. -Det är ju som en gymnastikboll!
    -Okej, vi tar en medicinboll.

  130. Ju större bilder man gör,
    desto mindre blandar man ihop dem.

  131. Därför är det viktigt
    att de är stora. Jättebra!

  132. Det här kan du använda för allt.
    Om det är ett svårt namn-

  133. -gör en stillbild av det, gör om det
    till en sak. Anders, blir en...

  134. -And.
    -En and! Perfekt. Stefan?

  135. -Nej, om det hade varit en sten...
    -Jättebra!

  136. -Ta det absolut första du tänker på.
    -Sten.

  137. Ja, perfekt! Man ska inte grubbla.

  138. Ta det första bästa som du kommer på
    och sen ser du stenen framför dig.

  139. Tips 2 är att när du har
    tagit fram de här bilderna-

  140. -ska du placera ut dem
    på olika ställen i klassrummet.

  141. När du sitter där och lyssnar,
    det här trädet som har fällts ner...

  142. För att vara säker på att minnas det
    sätter du det bakom en högtalare.

  143. Där placerar du trädet så du ser det.

  144. Eller vid ett dörrhandtag,
    nånstans som du kan se.

  145. Det finns platser
    för massor av bilder i rummet.

  146. Tak, golv, väggar,
    på bänkar, hos klasskamrater.

  147. När man gör det hela tiden
    går det fortare och mer automatiskt.

  148. Man behöver inte tänka på det.

  149. Mattias tipsar om att tänka i bilder
    som placeras ut i klassrummet.

  150. När du tänker i bilder och placerar
    ut dem, välj en miljö som du kan.

  151. Det kan vara i klassrummet
    eller längsmed vägen till skolan.

  152. Man ska skapa en koppling i hjärnan
    mellan det nya och sånt du kan.

  153. Hur gör man för att lära sig
    nåt svårt ord?

  154. -Ska man tänka nån som säger det?
    -Vi tar "gracias". "Tack."

  155. Då måste man göra en bild av
    betydelsen. Tack. Gör en bild!

  156. -Nån som säger "tack för maten".
    -Visst! Nån som står med en tallrik.

  157. Då har vi en bild av betydelsen.

  158. Sen ska vi göra en andra bild
    av uttalet på spanska. "Gracias"...

  159. -Det låter som "gräs".
    -Det var vad jag tänkte på!

  160. Säg att det ligger gräs på tallriken!
    Då kommer du ihåg det.

  161. Det tredje tipset är att när man
    ska börja på ett nytt område-

  162. -är det viktigt
    att inte börja med små detaljer.

  163. Man ska försöka börja med helheten.

  164. I din bok, om du har en skolbok,
    försök hitta en sammanfattning.

  165. Att alltid börja
    med sammanfattningar.

  166. Eller om du sitter hemma, googla
    och hitta några korta artiklar.

  167. Kanske på Wikipedia.
    Nåt väldigt kort.

  168. För felet man ofta gör
    är att börja högst upp på sidan ett.

  169. Det är svårt för hjärnan
    att hänga med-

  170. -när man inte vet vad som kommer,
    vad det ska handla om.

  171. Börja med att läsa sammanfattningar
    och innehållsförteckningar.

  172. Sitt och fundera lite. "Vad är det
    vi ska gå igenom?" Få en överblick.

  173. -Ja, Linnéa. Har du fått med dig nåt?
    -Ja.

  174. -Är det nåt du kan använda?
    -Ja, det tror jag.

  175. Vad härligt! Tack.
    Roligt att träffas.

  176. Många säger att skolan
    var bättre förr. Är det sant?

  177. Vad fick man för mat?

  178. Om du gick i skolan för 100 år sen
    skulle det här kunna vara din lunch.

  179. Lite linser och knäckebröd.

  180. -Om du sa ett fult ord...
    -Fan!

  181. ...kunde det straffa sig med aga,
    som att läraren drog dig i håret.

  182. Frågan är om det var bättre förr.

  183. När jag är med folk
    tänker jag inte så mycket.

  184. Men sen när jag är själv
    brukar jag skriva dikter och sånt.

  185. Då tänker jag
    och funderar ganska mycket.

  186. Fast jag visar inte nån dikterna.

  187. Jag tycker om att skriva,
    för det liksom...

  188. Jag ritar också mycket, man kan
    få mycket känslor. Det blir fint.

  189. Det kan bli väldigt vackert.

  190. Jag gillar att måla människor.

  191. Annars gillar jag att måla djur
    ibland. Det blir väldigt fint.

  192. Jag har försökt måla när det regnar,
    men det är svårt.

  193. Alla vattendroppar...
    Det blir inte så bra.

  194. Jag vill bli illustratör.
    Jag gillar att måla.

  195. Jag vill hålla på med nåt
    där man kan vara kreativ.

  196. Min mamma jobbar med att fixa bilder
    så att de blir snygga annonser.

  197. -Här kan du titta. Det är en torsk.
    -Det var ju den grejen vi hittade.

  198. -Vad hette den?
    -Gälar.

  199. Och det här är hjärtat! Kolla!

  200. Är det nån grej i det, nåt blod?
    Det här är slime.

  201. -Aj!
    -Det är fett skönt!

  202. Jag känner en tjej. Om man gör så
    i luften så börjar hon skratta.

  203. -Så.
    -Du menar så här?

  204. Hon biter dig, jag lovar!

  205. -Hej!
    -Tja, Linnéa. Hur är det med dig?

  206. -Hur var det hos Mattias Ribbing?
    -Det var kul.

  207. Han kollade igenom en massa kort
    som jag hade blandat.

  208. Sen fick jag testa honom,
    och så sa han rätt.

  209. Fick du några bra tips?

  210. Ja, man skulle göra bilder av vad
    folk sa, om man vill komma ihåg det.

  211. För då kommer man ihåg bilderna och
    då skapas det kopplingar i hjärnan-

  212. -så man kommer ihåg det bättre.

  213. -Har du haft användning av det?
    -Ja, med läxorna på NO:n.

  214. Där är det en massa krångliga ord,
    så jag har lärt mig orden.

  215. Vill du hänga med
    på ett experiment...

  216. -...och testa det här med minnet?
    -Ja.

  217. Då får du hänga med på en gång. Kom.

  218. Vi ska till en affär.

  219. Tomas tar med Linnéa
    till en mataffär.

  220. Hon ska på en halv minut
    memorera en hel inköpslista.

  221. Genom att tänka i bilder
    och placera ut varorna på kroppen-

  222. -ska hon försöka komma ihåg 10 saker.

  223. Då går du in och handlar.

  224. Det var nåt mer...

  225. Mjölk!

  226. Jag tror det.

  227. -Jag skulle ju köpa på riktigt!
    -Nu ska vi se hur det har gått.

  228. Då hade vi krossade tomater,
    helt rätt.

  229. Mjölk finns på listan.
    Spaghetti. Apelsin.

  230. -Tomtat...
    -Tomater. Tuggummi, jäst och peppar.

  231. Jättebra, Linnéa. Du prickade in
    åtta av tio. Det var två du glömde.

  232. Om du tänker efter, vilka var det?

  233. Knäckebröd.

  234. -Knäckebröd och sen gurka.
    -Ja, gurka.

  235. Det är inte så lätt, men bra jobbat!

  236. -Hur tänkte du för att komma ihåg?
    -Jag tänkte i bilder.

  237. -Var satt tomaterna?
    -Kinderna, för de är röda.

  238. Och spaghettin i nacken,
    för det går lätt av.

  239. Svartpeppar tog jag i håret,
    för det är samma färg.

  240. Jag tycker att du gjorde ett
    kanonbra jobb. Du får mer än godkänt.

  241. Nästa gång är det din tur att berätta
    för gruppen med en presentation.

  242. Jag tar fem ord i taget, per dag.

  243. Om vi har dem till nästa fredag
    så tar jag fem ord per dag.

  244. Jag brukar stryka under
    det som är viktigast.

  245. Det är mycket rita i SO
    med olika färger.

  246. Jag vet inte, om det är nån uppgift
    kanske jag hittar på ett spel.

  247. Man kanske har gjort memory
    som man spelar med nån kompis.

  248. Då har det blivit dags för Linnéa
    att berätta om minnestekniker.

  249. Varsågod att ta plats!

  250. Jag fick träffa Mattias Ribbing,
    en minnesexpert.

  251. -Hjärter 6... Så kan man fortsätta.
    -Gud, vad häftigt!

  252. Jag fick en inköpslista som jag
    skulle kolla på, med tio saker.

  253. Sen skulle jag handla det.

  254. Då tänkte jag att alla saker skulle
    vara kroppsdelar. Tomater är kinder.

  255. Tänka i bilder. Man gör bilder,
    för då kommer man ihåg lättare.

  256. Sen skulle man placera ut dem,
    för man skulle göra dem så här stora.

  257. Sen ska man placera ut dem
    i ett rum man känner igen.

  258. Om man har svåra ord
    kan man tänka dem som bilder.

  259. Vad de låter som blir en bild
    och betydelsen blir en bild.

  260. Vi tog spanskan, "gracias", "tack".
    Då blev det "tack för maten".

  261. Det låter lite som gräs,
    så man kommer ihåg det.

  262. Jättebra, Linnéa!
    Tack för en bra presentation.

  263. Jag heter Beatrice Birkeldh och
    är chefredaktör för en tjejtidning.

  264. För mig var det svårt att komma ihåg
    hur man skulle räkna ut saker.

  265. Men sen kom jag på ett tips:
    Att göra en egen mattebok-

  266. -där jag skrev med egna ord
    hur man skulle räkna ut saker.

  267. Då kunde jag gå tillbaka till den
    om jag glömde det.

  268. Så mitt tips är
    att göra en egen mattebok.

  269. De har pluggat in allt under hösten.
    Det är dags för det sista NO-provet.

  270. Så ja! Nu är det dags.
    Du behöver penna...

  271. Linnéa är lite nervös och hoppas att
    minnesteknikerna ska hjälpa henne.

  272. -Hur känns det inför NO-provet?
    -Jag är lite nervös, men jag kan det.

  273. -Har du pluggat nåt?
    -Ja, det har jag.

  274. -Pappershäftet.
    -Bra. Det går nog jättebra.

  275. Men du, gå in och gör provet,
    så får du berätta sen hur det gick.

  276. Lycka till!

  277. -Hej.
    -Berätta! Hur gick det?

  278. -Jag tror att det gick bra.
    -Har du haft nytta av teknikerna?

  279. Ja, jag försökte på svåra ord.

  280. En del texter om hur man gör saker.

  281. Du har varit jätteduktig och jobbat
    bra, så jag vill önska lycka till.

  282. Lycka till! Vi ses sen! Hej då!

  283. Linnéa klarade provet
    och hon har flera nya tips-

  284. -som förhoppningsvis
    gör pluggandet roligare.

  285. Du kanske inte har så stor nytta av
    att kunna memorera en kortlek-

  286. -men testa att tänka i bilder
    nästa gång du behöver komma ihåg nåt.

  287. Utmana dig själv! Hitta sätt
    som gör pluggandet roligare.

  288. Alla pluggar olika, hur pluggar du?

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Minnesteknik

Avsnitt 6 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur kan man på ett bättre sätt få all fakta man lär sig i skolan att fastna? Hur kan man minnas allt lättare och ha kvar det i minnet även efter prov? Linnea Dahl Edlund får tips och idéer på olika tekniker som gör det lättare att komma ihåg fakta. Minnesmätaren Mattias Ribbing kan memorera en hel kortlek på en minut och kan massor om minnesteknik som han lär ut till Linnea.

Ämnen:
Pedagogiska frågor
Ämnesord:
Kognitiv psykologi, Minnet, Mnemoteknik, Pedagogik, Psykologi, Studieteknik, Undervisning
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Plugga bättre

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Mindmap

Avsnitt 1 av 8

Alex är väldigt nervös inför en redovisning han ska hålla inför klassen där han måste använda sina egna ord och inte får läsa innantill. För att lyckas med att skriva en text om sitt fritidsintresse parkour och med att återberätta en svår artikel får han lära sig hur man använder en tankekarta och en mindmap. Kommer hjälpen han får att räcka?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Lästeknik

Avsnitt 2 av 8

Lawen får lära sig olika lästekniker för att lättare ta sig igenom stora textmängder. En erfaren tidningsredigerare hjälper henne att ge uppgiften ett proffsigt utseende. Sjätteklassare får tips om studiesmarta sätt att använda i skolarbetet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Koncentration

Avsnitt 3 av 8

Motivationen tryter när Carlos ska räkna matte. Han tappar koncentrationen och gör onödiga slarvfel. Carlos får träffa Micke som hjälper elitidrottare med mental träning. Han får även träffa en pilot som vet allt om hur man håller koncentrationen uppe. Tillsammans ger de Carlos tips inför terminens största matteprov!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Anteckningsteknik

Avsnitt 4 av 8

Parnian ska föra klassens anteckningar vid ett studiebesök och behöver tips. Universitetsstudenter visar hur man skriver så mycket som möjligt på kort tid. En journalist lär henne mer om stödord. Parnian får även en hisnande överraskning!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Hjärnan

Avsnitt 5 av 8

Melina och Michael ska tillsammans med en klasskompis ta reda på så mycket de kan om hjärnan. De träffar hjärnforskaren Katarina Gospic som visar hur en hjärna ser ut och var de olika funktionerna sitter. De får testa sina egen hjärnor med olika experiment och även känna på en riktig hjärna.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Minnesteknik

Avsnitt 6 av 8

Hur lär man sig lättast alla fakta inför ett prov - och har kvar kunskapen efteråt? Linnea får lära sig olika sätt av minnesmästaren Mattias Ribbing.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Glosor

Avsnitt 7 av 8

Hur kan man göra pluggandet av glosor lite lättare och roligare? Att sitta med boken och traggla kvällen innan provet har många gjort. Men vad finns det mer för knep? Rapartisten Ayesha låter Hanna testa att göra en låt av sina ord.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Det stora provet

Avsnitt 8 av 8

Under en termin har sjätteklassarna fått extra coachning i studieteknik och tipsen de fått kommer väl till användning. De ska nu ha ett stort avslutningsprov innan de får sina första betyg. Frågan är hur de lyckats?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Hjärnan

Melina och Michael ska tillsammans med en klasskompis ta reda på så mycket de kan om hjärnan. De träffar hjärnforskaren Katarina Gospic som visar hur en hjärna ser ut och var de olika funktionerna sitter. De får testa sina egen hjärnor med olika experiment och även känna på en riktig hjärna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Mindmap

Alex är väldigt nervös inför en redovisning han ska hålla inför klassen där han måste använda sina egna ord och inte får läsa innantill. För att lyckas med att skriva en text om sitt fritidsintresse parkour och med att återberätta en svår artikel får han lära sig hur man använder en tankekarta och en mindmap. Kommer hjälpen han får att räcka?