Titta

Plugga bättre

Plugga bättre

Om Plugga bättre

En grupp sjätteklassare i en av Stockholms skolor ställs inför en rad utmaningar och erbjuds studiesmarta sätt att klara dem på. Det visas upp nya och annorlunda sätt att klara skolan, vilket ökar lusten och motivationen hos eleverna. Allt för att kunna plugga mer effektivt och lära sig så mycket som möjligt.

Till första programmet

Plugga bättre: GlosorDela
  1. Som ni vet går ni i sexan.

  2. Ni ska få betyg i slutet av terminen.

  3. Det kommer att ställa större krav
    på er, för nu är det allvar.

  4. I den här serien får vi möta
    åtta elever på Tallbackaskolan.

  5. De får snart betyg för första gången,
    så kraven på att plugga är större.

  6. Under hösten får de hjälp
    i studieteknik av coachen Thomas.

  7. Han utmanar dem att hitta nya sätt-

  8. -att klara skolan
    på ett roligare sätt.

  9. Vi får hänga med Hanna när hon
    förbereder sig för ett engelskaprov.

  10. -Engelska är inte roligt.
    -Glosor är inte Hannas grej.

  11. Med hjälp av Thomas får hon
    prova på nya och annorlunda sätt.

  12. Hjälper tipsen
    eller blir det bara krångligare?

  13. Jag orkar inte. Jag är trött.

  14. Jag heter Hanna. Jag är tolv år.
    Jag går i 6b.

  15. Jag brukar vara med mina kompisar,
    och jag rider på Huvudsta-

  16. -på min favorit Tacos.

  17. Nummer två: "It's a pity".

  18. Det är engelskalektion, och de tränar
    inför ett stort glosprov nästa vecka.

  19. Nåt som Hanna inte gillar.

  20. Det tråkigaste jag vet
    är glosor och lektionerna.

  21. Vi har fem prov i veckan.
    Det är jättejobbigt.

  22. Ni som inte har markerat glosorna,
    måste följa med...

  23. För att Hanna ska få hjälp
    och hitta nya sätt att plugga-

  24. -träffas hon och gruppen hos Thomas.

  25. Att dela med sig av tips är smart.

  26. Jag tänkte fråga er.
    När ni har glosor-

  27. -hur gör ni när ni pluggar för
    att komma ihåg dem till provet?

  28. -Hanna, hur gör du?
    -Vi brukar stryka under...

  29. ...eller göra kryss i böckerna.

  30. Men jag brukar ta ett papper
    och skriva i olika, glada färger-

  31. -som Elina gör.

  32. Jag ber nån säga det på svenska

  33. Jag tittar bara i boken.

  34. Jag gör dem inte på en gång.

  35. Om det är tre dagar kvar,
    ber jag nån förhöra mig.

  36. Jag läser igenom dem dagen innan,
    för man minns bättre.

  37. Vi har gått igenom hur man pluggar på
    glosor. Ni har kommit med bra tips.

  38. Ni får gå härifrån.

  39. Men Hanna, har du lust att stanna?

  40. Så kan vi prata mer om glosor.

  41. Jag brukar skriva fem glosor-

  42. -kolla hur de stavas
    och sen håller jag för.

  43. Det är väl bara att nöta, och att
    ha nåt man associerar med det ordet.

  44. -Nöta, nöta, nöta.
    -Mata, mata, mata.

  45. Jag läser dem om och om igen.

  46. Plugga i par är ett bra sätt.

  47. Upprepa, upprepa.

  48. Bli förhörd, och hoppa mellan orden
    och inte gå enligt listan.

  49. -Vad är jobbigast?
    -Att skriva provet.

  50. -Hur funkar det att komma ihåg?
    -Så där.

  51. Har du testat att förhöra dig
    med frågekort?

  52. -Vet du vad det är?
    -Ja, men jag har inga.

  53. Jag ska hämta det.

  54. Det är ett sätt att komma ihåg
    lättare. Om vi tar ett ord...

  55. -"Teddy".
    -Teddybjörn.

  56. Om du skulle skriva "teddybjörn".

  57. -Och så tar vi ett annat ord.
    -"Nasty".

  58. -Vad betyder det?
    -"Elak".

  59. Och så tar vi ett tredje.

  60. -"Tiny"? Vad betyder det?
    -"Mycket liten".

  61. Nu har vi tre kort. "Mycket liten",
    "elak" och "teddybjörn".

  62. Med frågekort
    kan du förhöra dig själv.

  63. Man kan ha dem i fickan
    och skriva svaret på baksidan.

  64. Man kan ta fram de här
    när man sitter på bussen.

  65. -"Mycket liten", vad heter det?
    -"Tiny".

  66. -"Elak"?
    -"Nasty".

  67. -"Teddybjörn"?
    -"Teddy".

  68. -Skulle du vilja testa det?
    -Ja.

  69. Ta det här blocket-

  70. -och några såna här lappar.

  71. Och så testar du och ser
    om det blir lättare att komma ihåg.

  72. Vänta, jag minns inte.
    Jag har det på tungan.

  73. Det är jag som är skämtet.

  74. Vi måste komma i gång.

  75. Ni som inte har markerat glosorna,
    måste följa med extra noga.

  76. Arbetsmiljön i skolan och i vår klass
    är ofta lite stökig.

  77. Men det är bra för mig
    att jobba när det är stökigt.

  78. Är det för tyst,
    blir jag distraherad.

  79. Hanna, som många andra, tycker inte
    att det är kul att göra läxor.

  80. Men nu ska hon lära sig
    de engelskaglosor som ingår i provet.

  81. Kanske kan Thomas tips hjälpa.

  82. Hon är beredd att testa allt
    för att det ska gå lättare.

  83. Va?

  84. Vad har jag inte gjort?
    Vi ska se vilken nivå det är på.

  85. Engelska är inte roligt.

  86. Kan vi inte ta frågekort?

  87. Här. Vi kör.

  88. Oj.

  89. Okej...

  90. "From there", vad är det?

  91. -Hade vi inte den glosan?
    -Jag vet inte. Jag har inte kollat.

  92. -Hanna, vad gör du?
    -Jag skriver frågekortslappar...

  93. ...som man kan träna med.

  94. -Hur använder du dem?
    -Jag säger till exempel...

  95. ..."case".

  96. -Vad är det?
    -Typ "fall".

  97. Det står "fall" på baksidan.

  98. Nej!

  99. Elin, lägg dem jag inte kan i en hög-

  100. -och övrigt i den andra.

  101. "Flygvärdinna".

  102. Typ "stewardess".

  103. -"Flygtur".
    -"Flight".

  104. Med korten får Hanna koll på
    vilka ord hon kan och inte kan.

  105. Frågekort är bra.
    Dels tränar man på stavning-

  106. -och det är lätt
    att förhöra sig själv.

  107. Träna på glosor genom att titta
    på korten, och ta bort dem du kan.

  108. Förhör dig själv från svenska till
    engelska och engelska till svenska.

  109. -Tjena.
    -Andreas kommer över för att plugga.

  110. Han blir en del i Hannas test.
    De ska prova klisterlappar.

  111. Vi ska pröva en annan grej.
    Elin testade mig på...frågekorten.

  112. -Post-it-lappar.
    -Kolla här.

  113. Vad står det? "Aisle".
    Vad betyder det? "Mittgång".

  114. När du använder lappar, sätt dem
    på föremål du förknippar med orden.

  115. Det blir lättare
    om du försöker tänka i bilder-

  116. -i stället för
    att bara läsa dem i boken.

  117. Skulle man ta fem var?

  118. Sätt dem på nånting
    som typ associerar med "bricka"?

  119. -Det är ingen bricka där.
    -Du får vara "liten".

  120. -Du kan vara "liten".
    -Vad ska vi ha för bricka?

  121. Jag behöver sätta min lapp där.

  122. "Toalett"!

  123. När de har satt upp lapparna
    kan de testa sig själva.

  124. Man ser ju orden flera gånger,
    vilket är bra.

  125. När man skriver provet, kan man
    i huvudet se föremålen med lappar på.

  126. "Toalett".

  127. "Shoe" nånting.

  128. "Shoelace"!

  129. "Sholejs".

  130. Ja! Två rätt.

  131. Varför sätter man såna här lappar?

  132. Genom att tänka i bilder
    är det lättare att komma ihåg.

  133. Hej, jag heter Sara.
    Jag jobbar som tv-spelsproducent.

  134. Det var trist att plugga glosor.

  135. Försök stoppa in ordet i en mening.
    Till exempel "sausage".

  136. Man kan tänka:
    "Jag vill ha korv till middag."

  137. Då blir det enklare att komma ihåg,
    och det är kul.

  138. Är du tjurig?

  139. Jag älskar att rida,
    för det är jättekul.

  140. Man lär känna djuren-

  141. -och personerna i stallet.

  142. Bra, Hanna. - Fint, Michelle.

  143. Så tar ni en annan plats.

  144. Mitt mål är
    att bli världens bästa hoppryttare.

  145. I mina drömmar
    är jag bäst i hela världen.

  146. Om jag inte ska bli det-

  147. -vill jag bli ridlärare
    och jobba i stallet.

  148. Det är viktigt att prova sig fram.
    Det gäller att testa nya saker.

  149. Hur går det med frågekorten
    och post-it-lapparna?

  150. Post-it-lapparna var bra,
    men frågekorten var inte min grej.

  151. -Det gick inte särskilt bra med dem.
    -Vissa saker funkar bättre än andra.

  152. Det där med frågekort
    var inte din grej.

  153. Jag har en idé om
    hur vi ska gå vidare med glosorna.

  154. Du ska få träffa en tjej som jobbar
    med engelska, med engelska ord.

  155. Hon heter Ayesha och är rapartist.
    Hon ska hjälpa dig.

  156. Ibland behöver man hjälp
    för att komma på nya sätt.

  157. Thomas skickar henne till Ayesha,
    som lär sig nya ord hela tiden.

  158. Hon vet hur man får torra ord till
    musik. Kanske är det Hannas grej.

  159. Välkommen. Varsågod och slå dig ner.
    Du kan lägga din jacka där.

  160. -Jag har några glosor här.
    -Vi ska jobba med engelska glosor.

  161. Men komma ihåg dem
    på ett roligare sätt.

  162. Ett sätt är att göra
    så att de rimmar med varann.

  163. Jag lärde mig i skolan hur man
    kunde rimma för att komma ihåg saker.

  164. Substantiv är namn på saker och ting,
    till exempel "boll" och "ring".

  165. Rim kan låta barnsligt, men
    det är ett bra sätt att komma ihåg.

  166. Prova själv.
    Du kan säkert nån sångtext-

  167. -samtidigt som du har glömt glosorna
    från förra veckan.

  168. Men vad händer om du gör glosorna
    till en låt?

  169. Jag skulle ta alla orden och se
    om jag kunde hitta ett tema.

  170. Tycker du att orden hör ihop
    på nåt sätt?

  171. Ja.

  172. Vi säger att du är...en tjej-

  173. -som ska lära dig att skriva låtar.

  174. Då ska du lära dig nåt du inte kan,
    nånting nytt.

  175. Vi skulle kunna ta det som tema.

  176. "Time to start"
    och "No turning back".

  177. Eller hur? När man har börjat,
    kan man inte vända tillbaka.

  178. Ska vi skriva det?

  179. Sen kan vi använda
    att det vi gör är roligt.

  180. De vrider och vänder på glosorna.

  181. Efter en stund har de fått ihop orden
    till en låt.

  182. "I'm next in line." Vi ska hitta på
    nåt som rimmar med det.

  183. -Nej, det går inte.
    -Det är jättebra. Vi har nånting.

  184. Kom närmare. Tänk "Gangnam Style".

  185. Det viktigaste är att förmedla
    texten, så att alla lär sig glosorna.

  186. Så mycket energi vill jag att du kör.
    Okej?

  187. Det var grymt jobbat.
    Vad snabbt du lär dig.

  188. Du kom hit med några glosor,
    och nu har du gjort en fet låt.

  189. Du har varit tekniker, du har
    lärt dig nya ord, du har spelat in-

  190. -och du har rappat och sjungit.

  191. Du ser hur man kan lära sig glosor
    på ett roligare sätt.

  192. Man kan sitta på bussen,
    man kan vara hemma och tänka ut rim.

  193. Ibland kan du skriva dem
    på din telefon som ett sms-

  194. -eller försöka memorera dem.

  195. Och så är det bara att köra.

  196. -Äntligen klar med provet.
    -Kom ihåg frågorna på baksidan.

  197. Jag heter Andrea
    och är programledare.

  198. Jag tyckte att det var svårt med
    NO-ämnen, alltså fysik och kemi.

  199. Därför gick jag hem
    och gjorde mina egna radioprogram.

  200. Jag pratade om det
    jag skulle lära mig.

  201. Mitt tips är att göra det roligare,
    till exempel genom radioprogram.

  202. Vi brukar få pluggpapper.

  203. Jag brukar öva först,
    och sen får mamma förhöra mig.

  204. Hur jag gör? Jag pluggar in det,
    och då kommer jag ihåg det.

  205. Det är bara att kötta.

  206. Varför inte ta med böckerna på
    en weekend? Njuta av solen samtidigt.

  207. Fokusera på det man ska göra.

  208. Jag tränar på det hela tiden i
    många dagar, och sen får jag in det.

  209. Snälla, lite. Jag sitter bredvid dig.

  210. Jag blir glad av
    att nån säger ett skämt...

  211. Jag ska mula honom.

  212. ...och av att vara med mina kompisar.

  213. Jag fick inte ta in snö, för
    vaktmästaren stod där och vaktade.

  214. Jag har snöbollskrig.

  215. -Du ska ändå bli mulad.
    -Och du, då?

  216. "Jag blev mulad tio gånger
    på fem minuter."

  217. Leo, Carl och Adam mulade mig.

  218. Jag kan inte mula dig-

  219. -för jag ska till stallet.

  220. Hallå, Hanna.

  221. -Hur är läget?
    -Jag är trött.

  222. Man blir det. Hur var det hos Ayesha?

  223. -Det var kul.
    -Kom hon med några bra tips?

  224. Ja, man kan göra en sång av dem.

  225. Och sen memorera.

  226. I morgon har du ett stort glostest.
    Hur känns det inför det?

  227. -Det är jobbigt.
    -Vad är det som är jobbigt?

  228. Jag är trött.
    Men kanske inte lika trött i morgon.

  229. Jag ska ge dig ett tips till på
    hur du kan plugga.

  230. Spela in dem på mobilen. Du kan
    lyssna på det när du går till skolan-

  231. -eller på en rast.
    Det sätter sig bättre i hjärnan.

  232. Känns det okej? Bra.
    Då ses vi i morgon.

  233. Plugga hårt på glosorna. Hej då.

  234. Hanna har provat olika sätt att
    lära sig, men inte hittat sitt sätt.

  235. Så Thomas ger henne tipset
    att spela in på mobilen.

  236. Allt är värt att pröva.

  237. "In a jam", "i knipa".

  238. "Next", "följande".

  239. "Trip", "snava".

  240. "Tie up", "woman".

  241. "Join in", "stämma in i".

  242. Hjärnan minns lättare
    ju fler delar man använder.

  243. Spelar du in, använder du talet,
    synen och hörseln. Det blir lättare.

  244. Hej, hur går det med glosorna
    inför provet i morgon?

  245. -Bra. Jag pluggar stenhårt.
    -Bra.

  246. Många säger att skolan
    var bättre förr. Är det sant?

  247. Ta det här med skolmaten.

  248. Om du gick i skolan för 100 år sen,
    skulle det här kunna vara din lunch.

  249. En äppelbit och en brödskiva.

  250. Om du var ovårdad
    eller slarvigt klädd...

  251. ...kunde det straffas med aga.
    Du fick en örfil helt enkelt.

  252. Vad händer när du är ovårdad
    och slarvigt klädd?

  253. Frågan är om det var bättre förr.

  254. "Next", "följande".
    "Tie up", "knyta".

  255. "Join in", "stämma in i".
    "Tray", "bricka". "Up and down".

  256. Hanna har testat olika pluggsätt.

  257. Hon ska träffa Thomas och gruppen
    innan det är dags för prov.

  258. Vilken av metoderna passar dig bäst?

  259. Det är nog att spela in.

  260. Jag lyssnar mycket på musik ibland,
    så jag tar nog "spela in".

  261. Spela in glosorna på mobilen?

  262. När skulle du kunna lyssna på det?

  263. Överallt. På rasterna-

  264. -och när man går från
    och till skolan. Och sen lite hemma.

  265. Inlärning handlar om repetition.

  266. Om du lyssnar på glosorna lite grand
    många gånger-

  267. -sätter de sig till slut i skallen.

  268. Strax kommer de andra.
    Du ska få berätta för dem.

  269. Ska vi gå bort till tavlan
    och förbereda vad du ska prata om?

  270. Vi ställer oss här.

  271. Det är dags för Hanna att berätta
    hur man kan plugga glosor lättare.

  272. Att dela med sig gör
    att man kommer ihåg bättre.

  273. -Jag har jobbat med frågekort.
    -Såna hade vi i matten.

  274. -Just det.
    -Vi hade frågan på framsidan.

  275. Klisterlappar.

  276. Det kan bara vara en sak. "Toilet".

  277. -"Shoe" nånting.
    -"Shoelace"!

  278. "Sholejs".

  279. Och sen mobilen. Man kan lyssna
    på väg från och till skolan.

  280. Och lite på rasterna
    och när man har tid.

  281. "Up and down".

  282. "U-P A-N-D D-O-W-N".

  283. Bra jobbat.

  284. Anledningen till att du har jobbat
    med det, är att du ska få glosförhör.

  285. -Hur känns det?
    -Jobbigt.

  286. Är det pirrigt? Jag tror
    att det kommer att gå bra.

  287. Att använda annorlunda sätt
    att lära sig, har gjort det roligare.

  288. Förhoppningsvis har det hjälpt henne.

  289. Hanna, nu ska du in
    och skriva ditt engelskaprov.

  290. -Hur kommer det att gå?
    -Så där.

  291. Jag tror att det kommer att gå
    jättebra. Jag hejar på dig. Vi ses.

  292. -Hur gick det på engelskaprovet?
    -Bättre än jag hade förväntat mig.

  293. Det gick bättre?

  294. -Men det kändes lite nervöst innan.
    -Ja.

  295. -Var det svårt?
    -Så där.

  296. -Har du haft nytta av tipsen?
    -Ja.

  297. Lycka till i fortsättningen
    och använd de här tipsen.

  298. Bra. Vi ses sen.

  299. Hanna klarade provet. Hon har fått
    tips som kan göra skolan roligare.

  300. Kanske kan du testa att spela in
    glosor, göra frågekort eller en låt.

  301. Utmana dig själv och hitta sätt
    som gör pluggandet roligare.

  302. Alla pluggar olika. Hur pluggar du?

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Glosor

Avsnitt 7 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur kan man göra pluggandet av glosor lite lättare och roligare? Att sitta med boken och traggla kvällen innan provet har många gjort, men vad finns det mer för knep. Hanna Wellerfors tycker att det är ganska tråkigt att lära sig engelska glosor och får testa på alla möjliga sätt. Skriva frågekort och använda klisterlappar och mobilen är några knep. Rapartisten Ayesha är proffs på att få ord att svänga och tillsammans gör de en låt av glosorna som Hanna ska lära sig.

Ämnen:
Pedagogiska frågor
Ämnesord:
Pedagogik, Språkinlärning, Studieteknik, Undervisning
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Plugga bättre

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPlugga bättre

Mindmap

Avsnitt 1 av 8

Alex är väldigt nervös inför en redovisning han ska hålla inför klassen där han måste använda sina egna ord och inte får läsa innantill. För att lyckas med att skriva en text om sitt fritidsintresse parkour och med att återberätta en svår artikel får han lära sig hur man använder en tankekarta och en mindmap. Kommer hjälpen han får att räcka?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPlugga bättre

Lästeknik

Avsnitt 2 av 8

Lawen får lära sig olika lästekniker för att lättare ta sig igenom stora textmängder. En erfaren tidningsredigerare hjälper henne att ge uppgiften ett proffsigt utseende. Sjätteklassare får tips om studiesmarta sätt att använda i skolarbetet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPlugga bättre

Koncentration

Avsnitt 3 av 8

Motivationen tryter när Carlos ska räkna matte. Han tappar koncentrationen och gör onödiga slarvfel. Carlos får träffa Micke som hjälper elitidrottare med mental träning. Han får även träffa en pilot som vet allt om hur man håller koncentrationen uppe. Tillsammans ger de Carlos tips inför terminens största matteprov!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPlugga bättre

Anteckningsteknik

Avsnitt 4 av 8

Parnian ska föra klassens anteckningar vid ett studiebesök och behöver tips. Universitetsstudenter visar hur man skriver så mycket som möjligt på kort tid. En journalist lär henne mer om stödord. Parnian får även en hisnande överraskning!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPlugga bättre

Hjärnan

Avsnitt 5 av 8

Melina och Michael ska tillsammans med en klasskompis ta reda på så mycket de kan om hjärnan. De träffar hjärnforskaren Katarina Gospic som visar hur en hjärna ser ut och var de olika funktionerna sitter. De får testa sina egen hjärnor med olika experiment och även känna på en riktig hjärna.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPlugga bättre

Minnesteknik

Avsnitt 6 av 8

Hur lär man sig lättast alla fakta inför ett prov - och har kvar kunskapen efteråt? Linnea får lära sig olika sätt av minnesmästaren Mattias Ribbing.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPlugga bättre

Glosor

Avsnitt 7 av 8

Hur kan man göra pluggandet av glosor lite lättare och roligare? Att sitta med boken och traggla kvällen innan provet har många gjort. Men vad finns det mer för knep? Rapartisten Ayesha låter Hanna testa att göra en låt av sina ord.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPlugga bättre

Det stora provet

Avsnitt 8 av 8

Under en termin har sjätteklassarna fått extra coachning i studieteknik och tipsen de fått kommer väl till användning. De ska nu ha ett stort avslutningsprov innan de får sina första betyg. Frågan är hur de lyckats?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka

Alvin får utbrott

Alvin har autism och har svårt för vissa saker som andra barn tycker är enkla. Vid plötsliga förändringar blir han både frustrerad och ledsen.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka

Felicia klarar inte skolan

Felicia är 12 år och har jättesvårt att klara skolan. Hon är glömsk och kan inte koncentrera sig och hennes klasskompisar tycker att hon är jobbig. Nyligen fick hon diagnosen adhd. Vilken hjälp finns att få man om man har det som Felicia?

Fråga oss