Titta

Labba

Labba

Om Labba

Reportern Agneta spelar in ett tv-program om kemi, fysik, biologi och teknik. Dessvärre går det ofta fel under inspelningarna. I studion visar Beppe genom roliga och enkla labbexperiment vad som gick snett för Agneta och inspelningsteamet. Beppes experiment kan man enkelt utföra själv, hemma eller i skolan. Ingredienserna går att hitta i en vanlig mataffär.

Till första programmet

Labba: PinnbyggeMaterialDela
  1. He...

  2. Hej och välkomna till dagens program
    om naturvetenskap.

  3. Var är jag i dag? Jo, på en teater.

  4. I dag ska jag förverkliga en dröm om
    att sätta upp en egen föreställning.

  5. Häng med. - Ljudteknikern, häng med.

  6. Ni får ha tålamod, han är ny.
    Håkan, vikarie.

  7. Vill ni se en stjärna?

  8. En teaterföreställning
    innehåller naturvetenskap.

  9. Ljuset, ljudet, applåderna.
    För att inte tala om kulisserna.

  10. Jag har beställt kulisser
    till min pjäs-

  11. -som utspelar sig i en stor skog.

  12. Rulla in kulisserna.

  13. Nu!

  14. Vad är det här? Några björkar?
    Jag hade beställt en stor skog.

  15. Det kan inte ha gjorts
    efter mina ritningar.

  16. Vi får bryta.
    Vi skickar över till Beppe i studion.

  17. Beppe.

  18. Agneta hade inte kollat ritningarna
    så att det blev rätt mått på skogen.

  19. Det såg mest ut som ett vykort.

  20. En annan viktig sak när man bygger-

  21. -är att ta reda på hur mycket bygget
    kommer att kosta. Göra en kalkyl.

  22. Vi ska kika på det
    och bygga en liten modell.

  23. Vi ska bygga med glasspinnar.

  24. De får symbolisera brädor och annat
    som behövs när man bygger ett hus.

  25. Sedan har jag en limpistol här.

  26. Den får fungera som cement
    eller betong på bygget.

  27. Vi kan ju bygga ett utedass.
    Formen på dem är lätt att bygga.

  28. Vi börjar med att klistra ihop
    några glasspinnar.

  29. Man kan ta en till.

  30. Det här kan ta tid-

  31. -men när man har gjort några sådana
    får man till något som ser ut så här.

  32. Här är en av väggarna. Jag har satt
    en på tvären för stabilitetens skull.

  33. Om man sätter ihop väggar och tak
    och pyntar lite kan det se ut så här.

  34. Kolla vilket fint utedass,
    med väggar och tak och en liten dörr.

  35. Nu ska vi titta på
    vad det här bygget kostade.

  36. För att bygga det här
    har vi använt oss av-

  37. -glasspinnar och en limstav.

  38. Sedan tog det faktiskt
    lite tid också. Tid kostar också.

  39. Hur mycket kostade detta?

  40. Här har vi en himla massa pengar.

  41. Glasspinnen kanske kostade
    så mycket.

  42. Limstaven kostade lite mer.
    Den kanske kostade så här mycket.

  43. Jag har byggt huset och jag är dyr
    som attan.

  44. Det kanske kostade så här mycket.

  45. Något sådant.

  46. Jag kanske inte är så dyr,
    men tid brukar kosta mycket.

  47. När man har räknat ihop pengarna
    har man gjort sin kalkyl.

  48. Vi kollar närmare på det.

  49. Inför ett bygge måste man ta reda på-

  50. -hur lång tid det tar
    och vad det kostar.

  51. Därför bör man fundera på sitt bygge
    innan man börjar-

  52. -och göra en ritning
    och en kostnadskalkyl.

  53. Ritningen visar hur mycket material
    som behövs och de rätta måtten.

  54. Vi skulle kunna bygga en modell av
    ett labb med glasspinnar och lim.

  55. Vi gör då en kostnadskalkyl.

  56. En klasspinne kostar 15 000 kronor.

  57. En limstav kostar 125 000 kronor.

  58. En arbetstimme kostar
    1 000 000 kronor.

  59. För att bygga labbet behövdes
    40 glasspinnar, en halv limstav-

  60. -och två arbetstimmar.
    Kostnaden blir totalt:

  61. Två miljoner sexhundrasextiotvå tusen
    femhundra kronor.

  62. Lite dyrt för ett labb,
    jag får fundera lite till.

  63. Lite till höger. Så.

  64. Nu, då?

  65. Nu, då?

  66. Nej, det blir inte trovärdigt.

  67. Det ser inte ut som en stor skog.

  68. Jag hade beställt kulisser
    till min föreställning.

  69. Men efter lite kalkylerande
    var det här allt vi hade råd med.

  70. Tack för i dag
    och på återseende i en annan skog.

  71. Om vi filmar underifrån...

  72. Jag vet. Håkan, ställ dig på stolen.

  73. Håkan! Vaja lite, så att det blåser.

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Pinnbygge

Avsnitt 13 av 30

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vetenskapsreportern Agneta ska sätta upp en föreställning på teatern. Dessvärre har hennes kulisser fel mått, de är alldeles för små. I studion förklarar Beppe vikten av att ha ritningar och en budgetkalkyl innan man påbörjar ett byggprojekt.

Ämnen:
Matematik > Algebra, Teknik > Byggnadsteknik
Ämnesord:
Budget, Byggkostnader, Byggnadsproduktion, Byggritningar, Fysikexperiment, Husbyggnad, Kalkylering, Naturvetenskapliga experiment, Teknik
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Labba

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Jästöversvämning

Avsnitt 1 av 30

Agneta ser köket som ett laboratorium fullt av kemiska äventyr men får problem då ett experiment med deg jäser över och hamnar över hela arbetsbänken. I studion tittar Beppe närmare på vad som egentligen händer när deg jäser genom att bygga en koldioxidraket.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Amylaskalas

Avsnitt 2 av 30

Vetenskapsreportern Agneta lyckas inte vispa upp en vaniljsås som Tommie i hemlighet har smakat på. Vad beror det på? I studion visar Beppe i ett enkelt experiment att vanlig saliv kan göra det svårt för vaniljsås att tjockna.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bästa bubblan

Avsnitt 3 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har svårt att komma igång med sitt reportage efter ett litet missöde i Tommies diskbalja. Beppe avslöjar sitt bästa recept på såpbubblor och överraskar med riktiga megabubblor!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Osynligt bläck

Avsnitt 4 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska göra tröjtryck med potatis och rödbetssaft men ljudteknikern Tommie förstör av misstag experimentet. Beppe skriver hemliga meddelanden på en bordsduk med hjälp av rödkål och bikarbonat och vi lär oss om pH-värde och indikatorer.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

De gömda färgerna

Avsnitt 5 av 30

Beppe gör ett spännande experiment för att kolla vilken färgblandning hans gröna tuschpenna består av. Agneta vill göra färgglad grädde, men hon tar i lite väl mycket och grädden förvandlas till en grå sörja.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Skumsläckaren

Avsnitt 6 av 30

Agneta försöker tända en eld med olika verktyg men blir stoppad av ljudteknikern Tommie som är mån om brandsäkerheten. I studion släcker Beppe eld med hjälp av en egenkonstruerad skumsläckare.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Potatisbatteriet

Avsnitt 7 av 30

Agneta och Tommie undersöker vilken mat som innehåller mest energi. I studion tänder Beppe en lampa med hjälp av en potatis.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Omöjliga ägget

Avsnitt 8 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska prata om hållfasthet, men hon får problem när hon ska fånga ett ägg utan att krossa det. Beppe har en idé om hur hon skulle kunna göra som han testar i studion.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vika flygplan

Avsnitt 9 av 30

Vetenskapsreportern Agneta är på en brandstation för att experimentera med fart men råkar ut för en olycka. Beppe visar hur lyftkraften fungerar med hjälp av pappersflygplan.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Kulbanan

Avsnitt 11 av 30

Agneta får problem med inspelningsljudet när Tommie kastar ljudutrustningen nedför en höjd. I studion bygger Beppe kulbanor. Det gäller att hitta en bra lutning så att kulan inte ramlar av.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flaskraketen

Avsnitt 12 av 30

Vetenskapsreportern Agneta hamnar i blåsväder när hon ska titta på teknik i tv-verkstan. I studion avfyrar Beppe raketer med hjälp av en pet-flaska och potatismjöl. För att avfyra raketerna använder Beppe lufttryck, vilket kan kallas pneumatik.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Pinnbygge

Avsnitt 13 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska sätta upp en föreställning på teatern. Dessvärre har hennes kulisser fel mått, de är alldeles för små. I studion förklarar Beppe vikten av att ha ritningar och en budgetkalkyl innan man påbörjar ett byggprojekt.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vilken rymmer mest?

Avsnitt 14 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har missbedömt storleken på sin scenkostym. Beppe undersöker hur en liter mjölk ser ut i olika behållare. Trots att mjölken alltid har en volym på en liter ser det ut att vara mer eller mindre mjölk beroende på behållarens form.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bild eller verklighet

Avsnitt 15 av 30

En jättelik kanin stör vetenskapsreportern Agnetas TV-inspelningen. I studion förklarar Beppe hur skalor och proportioner fungerar. Som exempelmaterial använder Beppe en liten leksaksapa och sin egen kropp.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

På studs

Avsnitt 16 av 30

Vetenskapsreportern Agneta försöker kasta prick med bollar. I studion visar Beppe hur man kan få en boll att studsa olika högt. Till hjälp har Beppe varmt och kallt vatten, en skala och en graf.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRiddarborgen

Glödande kol!

Ola, Albin och Natalia ska slöjda saker för en krigsscen. I scenen anfalls riddarborgen och stegar viks upp mot borgväggen. Men försvararna häller glödande kol över riddarna och knuffar dem så att de faller. De behöver alltså en järnkorg av trä, en riddarhjälm och glödande kol. Men vad ska man göra glödande kol av?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDen försvunna papegojan

Statistik

Tullys papegoja Hilbert har blivit kidnappad. Kidnapparen har gett henne i uppdrag att hitta en rund röd väska. En mystisk tant dyker upp då och då och lämnar meddelanden i kuvert. Dessa leder Tully till ett hemligt rum i skolans bibliotek, ett rum fullt med väskor. Del 2 av 3.

Fråga oss