TV

Är det sant?

Är det sant?

Om Är det sant?

Nyhetsankaret Anna Ankare tycker själv att hon leder Sveriges bästa nyhetsprogram. Men sanningen är att både hon och reportern Jenny Josefsson gör alla tänkbara misstag. De kollar inte sina källor, blir lurade av företag att göra smygreklam, köper manipulerade bilder, gör nyheter om oviktiga saker och ifrågasätter inte könsdiskriminerande uppgifter. Men hoppet är inte helt ute. I varje program får de vägledning av en okänd sanningsröst och lär sig av sina misstag. De får träffa verkliga experter som hjälper dem att i slutändan få ihop just Sveriges bästa nyhetsprogram. Programmet som hela tiden ställer frågan: Är det sant? Syftet med serien är att eleverna ska förstå hur media fungerar, att uppmana till källkritiskt tänkande och att ge dem en förståelse för sin egen roll som publicister på bloggar och i sociala medier.

Till första programmet

Är det sant?: Källkritik
Textning
  1. I "Är det sant?" i kväll:
    Är allt som skrivs och sägs sant?

  2. Vad betyder det
    att vara källkritisk?

  3. Hur vet man om man kan lita på
    en källa? I kväll med Anna Ankare.

  4. God afton! Sanna mina ord. I "Är det
    sant?" ställer vi oss frågan:

  5. Är det sant?

  6. Och i kväll handlar det om hur man
    tar reda på om det är sant-

  7. -det man hör, ser eller läser
    på internet-

  8. -i tidningar, i böcker,
    på tv och i radio.

  9. Det kallas "källkritik".

  10. Källkritik. Att man är kritisk
    mot den man får informationen av.

  11. Hur kan ni veta
    att det jag säger är sant?

  12. Ja, hur kan vi veta
    att det du säger är sant?

  13. -Hallå? Vem är det som pratar?
    -Jag är din sanningsröst.

  14. Det står ingenting om det
    i mina manus.

  15. Det är klart att det är sant.
    Jag jobbar ju på tv!

  16. -Allt som sägs på tv är sant.
    -Så enkelt är det inte.

  17. Mycket är sant, men inte allt. Det
    finns knep för att ta reda på det.

  18. Jag kommer till det. Jobba på, du.

  19. Det är det jag försöker göra,
    men du avbryter ju.

  20. Hur ska jag då kunna göra
    mitt arbete som sanningssökare-

  21. -på tv?

  22. Läsa telegram? Tidspress? Javisst.

  23. Nu är det klart. Megaburgerz
    gör godast och nyttigast burgare.

  24. Det visar en undersökning
    gjord av Megaburgerz.

  25. Nu är det klart. Burger Queen
    gör de äckligaste burgarna.

  26. Det visar en stor undersökning gjord
    av Megaburgerz.

  27. -Var det där verkligen sant?
    -Ja, det var sant.

  28. -Undersökningarna visade det.
    -Men hur vet du att de är sanna?

  29. -Hur var det med källkritiken?
    -Det var väl bra.

  30. Jag jobbar ju på tv.
    Nej, just det...

  31. -Vem gjorde undersökningarna?
    -Megaburgerz.

  32. -Är det en trovärdig källa?
    -En källvärdig tova?

  33. En tokkällig värda? Du menar
    om de var en trallvänlig trosa?

  34. Jag får kolla upp det här.

  35. Känner du dig lurad?
    Vet du inte vad du ska tro på?

  36. Lugn. Med sanningsglasögon
    kan du känna dig helt säker.

  37. -"Ät tallrikar, lev längre."
    -Känner du igen dig?

  38. Har du trott på nåt
    som förstört din dag?

  39. Med den unika teknologin i glasögonen
    kan du avslöja bluffen.

  40. Är det Sanningsshopen? Jag vill
    beställa ett par sanningsglasögon.

  41. Jag visste inte vad jag skulle tro,
    men det var värt att pröva.

  42. "Ät tallrikar så tappar du tänderna".
    Jaha, där ser man.

  43. Förr var det svårt att veta. Jag
    bara: "Hallå! Vem ska jag tro på?"

  44. Glasögonen varnar automatiskt
    när nåt inte stämmer.

  45. Nu vet jag vem som har sagt vad.
    Tack, sanningsglasögonen!

  46. Beställ glasögonen inom tjugo
    sekunder så får du en sommarstuga.

  47. Japp. Där har vi svaret. Det var
    enkelt att ta reda på sanningen.

  48. -Är det sant?
    -Ja!

  49. Oj, oj. Nu var det tekniken som
    surrade och strulade lite grann.

  50. Så kan det vara på tv. Nåväl.

  51. Vi har en nyhet som den mest matglade
    kan rygga tillbaka inför.

  52. Råttor i pizzan. Är det sant?
    Jag tar på mig sanningsglasögonen.

  53. Det var
    utanför pizzeria Knogjärnet-

  54. -som de fasansfulla händelserna
    utspelade sig-

  55. -och jag har hittat källan
    till nyheten.

  56. Jag står här med Emmy.
    - Vad hände?

  57. Jo, det var så här att min kompis
    käkade på pizzerian här.

  58. Hon fick nåt hårt i tandköttet.

  59. Hon åkte hem, men på natten fick hon
    ont och fick åka till sjukhus.

  60. Det visade sig att det var en råttand
    som hade fastnat i munnen.

  61. När polisen kom till pizzerian
    hittade de ett igenbommat rum.

  62. När de öppnade det, så var det en hel
    frys fylld med döda råttor.

  63. -Och det var dig som det hände?
    -Nä, utan min faster...

  64. -...sons dagisfrökens kompis...
    -Hon gick på en skola...

  65. -Min kompis systers...
    -...svärmors barnbarn...

  66. -...systers kompis...
    -...hantverkares bror...

  67. ...det här hände.

  68. Det verkar som om vi har problem med
    att hitta den som det hände.

  69. Vem åt råttan i pizzan? Jag
    har tagit mig till konkurrenten-

  70. -pizzeria Glada Taxen.
    Vi ska höra vad de har att säga.

  71. Man serverar råtta på pizza
    här bredvid. Är det sant?

  72. Absolut. det är helt sant.

  73. De där bredvid använder råttkött
    i sina pizzor. Det vet alla om.

  74. Kom hit till Glada Taxen
    i stället. Det är mycket bättre.

  75. Då var det bekräftat.
    Råttkött på pizzeria Knogjärnet.

  76. Vi på "Är det sant?" utfärdar
    en varning. Tillbaka till studion.

  77. Det här berättade alltså killens
    kompis kompis systers mosters-

  78. -lärares grannes
    kompis kompis...kompis.

  79. -Är det sant?
    -Ja, jag har ju glasögonen på mig.

  80. Strunta i glasögonen.
    Man ska inte tro på all reklam.

  81. Nu får du veta hur man
    tar reda på om nåt är sant.

  82. Andreas Widholm
    är expert på källkritik.

  83. -Var det där med råttan sant?
    -Nej, förmodligen inte.

  84. Reportern borde ha varit mer miss-
    tänksam mot dem hon pratade med.

  85. Till exempel
    gick hon inte till pizzerian-

  86. -som misstänkliggjordes. I stället
    gick hon till konkurrenten.

  87. En bra reporter
    hade hittat olika perspektiv-

  88. -och vänt sig till olika personer som
    hade kunnat ge olika svar.

  89. Egentligen var det nog snarare rykten
    som andra hade spridit.

  90. -Min sons dagisfrökens...
    -En källa kan vara olika saker.

  91. En så kallad primärkälla är nån som
    har sett eller bevittnat nåt.

  92. Till exempel en olycka
    eller nåt sånt.

  93. En sekundärkälla, däremot, är nån som
    bygger på en annan källa.

  94. Det vill säga att man har hört nåt
    och förmedlar informationen.

  95. Min systers systers kompis...

  96. Ofta är en primärkälla mycket mer
    trovärdig än en sekundärkälla.

  97. Att vara källkritisk
    är att inte ta allt för givet-

  98. -som man läser i tidningar
    eller på internet.

  99. Man försöker avgöra om det man läser
    i texten faktiskt är sant.

  100. -Där ser man.
    -Att vara källkritisk är viktigt.

  101. Det är viktigt
    att vi får korrekt information.

  102. Att vi bildar oss en uppfattning som
    stämmer med hur det är.

  103. Det är också viktigt att avslöja
    om folk försöker dölja nåt-

  104. -eller om nån försöker förmedla ett
    budskap som inte är sant-

  105. -för att det gynnar
    ett specifikt intresse.

  106. Tack för de sanningstipsen.
    Och jag vill be om ursäkt-

  107. -för att jag, jag menar
    vår så kallade reporter...

  108. ...inte hade kollat källan.
    Nu vet jag-

  109. -jag menar vår reporter,
    eller...ni.

  110. Nu vet ni att ni måste kolla
    om källan är trovärdig.

  111. Jag ska bara torka upp lite grann.

  112. Ni ska inte heller
    tro på sanningsglasögonen.

  113. -De är skit, alltså.
    -Nu vet vi det.

  114. Men visste du att vem som helst kan
    skriva vad som helst på nätet?

  115. Hur kan du då
    veta vad som är sant?

  116. Du kan fråga dig
    de fem superfrågorna.

  117. Du kanske ska skriva ett arbete
    om att äta kött.

  118. Det finns många åsikter om det.
    Fråga dig: Vem ligger bakom sidan?

  119. Är det nån du litar på?
    Finns det namn på den som skrivit?

  120. Vad står det på sidan?
    En massa tyckande eller fakta?

  121. När skrevs
    eller uppdaterades sidan?

  122. Om den är gammal kanske det inte
    stämmer längre. Funkar länkarna?

  123. Varför har hemsidan gjorts?
    Vill den sprida åsikter-

  124. -underhålla eller tjäna pengar?

  125. Hur hittade du dit?
    Via ett ställe du litar på?

  126. Är det stavfel och dåligt skrivet är
    det ofta nån som bara tycker.

  127. Vem, vad, när, varför, hur?

  128. Tack för det. Nu blir det sport.

  129. Kanske lättare
    att ta reda på sanningen där.

  130. Den som är snabbast
    är ju snabbast.

  131. -Nu handlar det om skidåkning.
    -Jag har tagit mig till år 1520...

  132. ...och befinner mig i Dalarna.
    Det är både tiden och platsen-

  133. -för det första Vasaloppet. Här
    flydde Gustav Vasa från fienderna.

  134. Jag hoppas självklart
    på en intervju med Gustav Vasa.

  135. Om jag inte har helt fel
    så är det han som kommer nu.

  136. Gustav Vasa? Vänta ett tag.

  137. Nu är du på väg åt fel håll.
    Vasaloppet går ju åt Mora - ditåt.

  138. -Kommentar?
    -Vad pratar du om?

  139. Jag ska ju till Sälen från Mora. Det
    här har du fått om bakfoten.

  140. Vad är det här -
    det är ju inte skidor, direkt?

  141. Varför skulle jag ha skidor? Snöskor
    är mycket bättre.

  142. Jag har ändå läst på
    om Gustav Vasa...

  143. Och en annan sak:
    Jag heter inte "Gustav Vasa".

  144. Jag heter Gustav Eriksson.
    Kolla själv.

  145. Gustav Vasa blir jag först när jag
    blir kung. Du uppehåller mig.

  146. Du är väl journalist?
    Då säger jag bara en sak:

  147. -Kolla dina källor.
    -Ni hörde det här först.

  148. -Kolla alltid källan.
    -Tack vare dig?

  149. Säkert!

  150. Nu ska jag säga dig att jag känner
    mig lite källkritisk, så där.

  151. Är det sant att Gustav Vasa
    aldrig åkte skidor?

  152. Att han gick med snöskor?
    Åt andra hållet?

  153. -Är det sant?
    -Ja, faktiskt.

  154. Det var precis så det gick till. Ni
    kollade en trovärdig källa.

  155. Herregud, det är väl självklart! Vi
    jobbar ju på tv.

  156. Här i Sveriges bästa nyhetsprogram
    har vi berättat det här:

  157. Allt är inte sant
    som sägs och skrivs.

  158. Man ska alltid vara källkritisk.

  159. Man tar reda på om källan är tro-
    värdig med de fem superfrågorna:

  160. Vem, vad, när, varför och hur.

  161. Sist och allra minst
    har vi en rättelse.

  162. Tidigare berättade vi
    om en undersökning om hamburgare.

  163. Vi har nu kollat källan,
    och den var inte trovärdig.

  164. Simpelt skryt helt enkelt,
    och det hör icke hemma-

  165. -i Sveriges bästa nyhetsprogram.

  166. God afton! Sanna mina ord.

  167. Bra jobbat.

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Källkritik

Avsnitt 1 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Är allt som sägs och skrivs sant? Vad betyder det egentligen att vara källkritisk? Och hur vet man om man kan lita på en källa? Nyhetsankaret Anna Ankare får lära sig varför det är så viktigt att vara källkritisk. Reportern Jenny Josefsson går på en riktig journalistnit när hon missar källkritiken och gör ett nyhetsinslag som bygger på illvilliga rykten. Källkritikexperten Andreas Widholm förklarar skillnaden mellan en primärkälla och en sekundärkälla. Historiska reportern reser tillbaka till år 1520 för att träffa en trovärdig källa. Och så får vi lära oss de fem superfrågorna man ska ställa för att få fram sanningen.

Ämnen:
Information och media > Informationssökning och källkritik, Information och media > Massmedia, Samhällskunskap
Ämnesord:
Källkritik, Masskommunikation, Massmedia
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Är det sant?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVÄr det sant?

Källkritik

Avsnitt 1 av 6

Är allt som sägs och skrivs sant? Och hur vet man om man kan lita på en källa? Reportern Jenny går på en nit när hon missar källkritiken och Andreas Widholm förklarar skillnaden mellan en primärkälla och en sekundärkälla. Och så får vi lära oss frågarna man ska ställa för att få fram sanningen.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVÄr det sant?

Reklam

Avsnitt 2 av 6

Hur fungerar reklam? Och hur länge har reklam funnits? Nyhetsankaret Anna Ankare får veta varför man inte kan dricka läsk i tv hur som helst. Reportern Jenny Josefsson försöker bevisa att vi inte blir påverkade av reklam, men experten Nina Åkestam förklarar hur det egentligen ligger till.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVÄr det sant?

Nyheter

Avsnitt 3 av 6

Vem bestämmer vad som är en nyhet? Nyhetsexperten Ester Pollack förklarar hur det går till. Kommer Anna Ankas och Jenny Josefssons inslag att få godkänt? Historiska reportern reser tillbaka till 1600-talet och hälsar på redaktionen på Sveriges första tidning.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVÄr det sant?

Att fuska med bilder

Avsnitt 4 av 6

Måste foton vara sanna eller får man ändra som man vill i dem? Bildexperten Johan Miderberg förklarar varför man inte ska tro på allt man ser. Reportern Jenny Josefsson blir lurad att göra en nyhet om ett flygande tefat i Bollnäs.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVÄr det sant?

Tjejer och killar i media

Avsnitt 5 av 6

Skildras tjejer och killar olika i media? Experten Anja Hirdman berättar mer om detta. Reportern Jenny Josefsson blir lurad av en professor som menar att killar och tjejer är från olika planeter. Historiska reportern reser tillbaka till 1700-talet och får se hur man tyckte att män skulle se ut då.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVÄr det sant?

Att vara på internet

Avsnitt 6 av 6

Får man låtsas att man är någon annan på internet? Sofia Mirjamsdotter berättar vad som är bra med att finnas på nätet och vilka risker som finns. Historiska reportern rester till vikingatiden för att ta reda på hur länge bloggar har funnits.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVTystnad tagning!

Om att klippa film

Vi följer barnen som arbetar med filmen När Granvik tystnar.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVTeckenspråksland

Intervjunäs

Vi får tips på hur man gör en bra intervju och ser hur man rappar på teckenspråk.