Titta

Är det sant?

Är det sant?

Om Är det sant?

Nyhetsankaret Anna Ankare tycker själv att hon leder Sveriges bästa nyhetsprogram. Men sanningen är att både hon och reportern Jenny Josefsson gör alla tänkbara misstag. De kollar inte sina källor, blir lurade av företag att göra smygreklam, köper manipulerade bilder, gör nyheter om oviktiga saker och ifrågasätter inte könsdiskriminerande uppgifter. Men hoppet är inte helt ute. I varje program får de vägledning av en okänd sanningsröst och lär sig av sina misstag. De får träffa verkliga experter som hjälper dem att i slutändan få ihop just Sveriges bästa nyhetsprogram. Programmet som hela tiden ställer frågan: Är det sant? Syftet med serien är att eleverna ska förstå hur media fungerar, att uppmana till källkritiskt tänkande och att ge dem en förståelse för sin egen roll som publicister på bloggar och i sociala medier.

Till första programmet

Är det sant? : NyheterMaterialDela
  1. I "Är det sant?" i kväll:
    Vad är en nyhet?

  2. Skulle vi kunna få en kommentar?

  3. Vem bestämmer över nyheterna? Hur vet
    man att nyheterna talar sanning?

  4. "Är det sant?",
    i kväll med Anna Ankare.

  5. God afton. Sanna mina ord.
    "Är det sant?" är nyhetsprogrammet-

  6. -där vi ställer oss frågan
    "Är det sant?"

  7. Precis. I kväll
    handlar programmet om nyheter-

  8. -i tidningar, radio, tv och på nätet.

  9. Hur vet man att nyheterna talar
    sanning? Vad är en nyhet egentligen?

  10. Det är ganska klart.

  11. Det är allt jag säger
    eftersom jag ju är nyhetsjournalist.

  12. -Är det verkligen sant?
    -Hallå, vem är det?

  13. Jag är din sanningsröst.
    Är allt du säger nyheter?

  14. Det står inget om nån sanningsröst
    i mina manus.

  15. Det är klart att det är sant.
    Jag är ju nyhetsankaret Anna Ankare.

  16. Jag är ju nyheterna.

  17. Så enkelt är det inte,
    men vi kommer till det.

  18. Jobba på så hörs vi om en stund.

  19. Det är det jag försöker göra
    men jag blir avbruten hela tiden.

  20. Som riktig journalist
    och sanningssökare...

  21. ...som nyhetshjälte och...

  22. Läsa nyheterna... Tidspress...
    Telegram...

  23. Det var vid tvåtiden i går som en
    hund nosade en annan hund i rumpan.

  24. Det kan nu avslöjas att en hund
    har ätit upp en hel sko.

  25. Slutligen kan vi rapportera
    att hunden Sigge har utnämnts-

  26. -till världens bästa och gulligaste
    hund av sin matte.

  27. Det är klart det är sant.
    Sigge är ju min hund.

  28. Ja, men är det intressant?

  29. Det är ju jätteintressant.
    I alla fall för mig och för mamsen.

  30. Tittar du nu, lilla mamsen?

  31. Men för att en nyhet ska vara
    intressant måste den intressera fler.

  32. I det här programmet,
    nyhetsprogrammet "Är det sant?"-

  33. -ställer vi oss hela tiden frågan
    "Är det sant?"-

  34. -inte "Är det 'intres-sant'?"

  35. Sanningen framför allt. Och nu
    blir det reklam. Sanna mina ord.

  36. Sanningsshopen

  37. Möt Stephanie Carlgren,
    företagsledare, pianist-

  38. -och olympisk guldmedaljör i rodd.
    För henne är tid värdefullt.

  39. Jag lever ett liv med många bollar
    i luften och många järn i elden.

  40. När jag ser på nyheter
    har jag inte tid för skitsnack.

  41. -Kommer badhuset att byggas?
    -När utredningen har garanterat...

  42. Känner du igen dig? Rinner tiden iväg
    när man lyssnar på svammel?

  43. Ring nu
    och köp XL Comfort Anti Bullshit 2.0.

  44. Hallå.
    Har jag kommit till Sanningsshopen?

  45. Numera ser jag på nyheter
    med sanningsglasögonen-

  46. -XL Comfort Anti Bullshit 2.0
    med den unika hörselteknologin.

  47. Det har gjort mitt liv
    mycket enklare.

  48. -Kommer badhuset att byggas?
    -Nej.

  49. Nu när jag slipper allt skitsnack
    så har jag mycket mer energi.

  50. Med de senaste sanningsglasögonen
    blir nyheterna fria från skitsnack.

  51. Beställ inom tre sekunder så får du
    en bättre begagnad travhäst på köpet.

  52. Ta nu på er sanningsglasögonen
    så ser ni om mina nyheter är sanna.

  53. Kanske inte just mina,
    men alla andras...

  54. Det är väl ingen
    som går på det här med reklam?

  55. Alla vet väl att det inte är sant.

  56. Nej, nu blir det nyheter. Viktiga,
    allvarliga och stora nyheter.

  57. Nyhet... Nyheter...

  58. Det står inte... Här kommer den mest
    spännande nyheten för dagen.

  59. Över till reportern...

  60. Det verkar som
    att det står helt still.

  61. -Över till dig med nyheten...
    -Alldeles strax...

  62. Hitta nån kris eller nån katastrof.
    Hitta nån drabbad.

  63. Kom igen nu då...

  64. Kom.

  65. Här har vi nån.

  66. -Hej. Är du drabbad?
    -Nej.

  67. -Är du drabbad?
    -Nej.

  68. Ursäkta. Vänta. Är du drabbad?

  69. Är du drabbad?

  70. Det var här
    som vårt team stötte på ett rådjur.

  71. Ursäkta.
    Skulle vi kunna få en kommentar?

  72. -Är du drabbad?
    -Vad menar du?

  73. Drabbad?
    Har det hänt något förfärligt?

  74. Ja, posten kom sent i morse.

  75. Vid 17-tiden skakade skandalen med
    den sena posten det lilla samhället.

  76. Jag är på plats med ett vittne som
    vill protestera mot det som hände-

  77. -och kan berätta hur dåligt hon mådde
    när problemet med posten inträffade.

  78. Nej, jag vill inte. Nu får du ge dig.

  79. -Kan vi inte köpa en korv?
    -Vi har ju inte hittat nåt än.

  80. Kolla.

  81. Vi kör.

  82. Det var vid 20-tiden som en
    papperslapp brann här i Nässjö.

  83. Någon har antänt den
    och lämnat den brinnande på marken.

  84. En man som bodde i närheten...
    - Vänta.

  85. ...stannade modigt och släckte elden.

  86. Fruktade du nån gång för ditt liv?
    Säg ja.

  87. Va?

  88. Fruktade du nån gång för ditt liv?
    Säg ja.

  89. Nej.

  90. Tillbaka till studion.

  91. Anna. Anna!

  92. Det här var alltså det mest spännande
    som hände i dag.

  93. Jag förstår att ni satt som på nålar.
    Hur ska det gå med papperslappen?

  94. Var verkligen det här
    dagens viktigaste nyhet?

  95. Ja, det tror jag att jag vet
    att det var. Det visste jag.

  96. Är det sant att det
    var den viktigaste nyheten i dag?

  97. Vänta. Du ska få träffa Ester Pollack
    som är expert på nyheter.

  98. Var det här
    det viktigaste som hände i dag?

  99. Nej, det var antagligen inte det
    viktigaste som hände den dan.

  100. Det händer så otroligt mycket
    varenda minut i världen-

  101. -så allt får inte plats i nyheterna.
    Man gör ett val.

  102. Men det kanske var viktigt
    på precis den gatan.

  103. Skulle nån göra nyheter på den lilla
    orten kanske det var det viktigaste.

  104. Men om nån ska göra nyheter för
    hela staden, landet eller världen-

  105. -så var det nog inte
    det viktigaste som hände.

  106. Om en hund biter brevbäraren
    så är det ingen nyhet.

  107. Men om brevbäraren biter hunden
    är det en nyhet.

  108. Det är ett gammalt talesätt för att
    förklara att nåt nytt och oväntat-

  109. -som är viktigt och sant
    är en nyhet.

  110. Hur blir då en nyhet en nyhet?

  111. En journalist kan själv arbeta på
    att hitta nyheter som är viktiga-

  112. -eller få veta det genom källor,
    d.v.s. andra människor som berättar.

  113. Sen är det en chef på redaktionen
    som bestämmer-

  114. -om vad vi faktiskt i dag
    ska välja att göra till nyheter.

  115. Viktiga saker kan hända på platser
    där ingen bevakar och kan då missas.

  116. Viktiga saker kan också vara
    sånt som inte händer-

  117. -t.ex. inget beslut om att jobba mer
    för att förbättra vår miljö.

  118. Det kanske
    var det viktigaste som hände-

  119. -och det kanske
    vi inte har fått veta.

  120. Men är alla nyheter verkligen sanna?

  121. Nej, alla nyheter är inte sanna.
    Det blir fel ibland.

  122. Ibland ljuger de som berättar
    för journalisten om vad som har hänt.

  123. De kanske överdriver eller ger det
    ett särskilt perspektiv-

  124. -och berättar på ett sätt
    som inte är helt sant.

  125. Då blir heller inte nyheten
    helt sann.

  126. Anna Ankare, nu vet du det.
    Men visste du att...

  127. Genom nyheter får du reda på problem
    i världen och runt omkring dig-

  128. -som du annars kanske inte
    hade vetat om.

  129. Men en nyhet får inte styra dig
    att tycka på ett sätt.

  130. Nyheter påverkar dig-

  131. -så journalister ska släppa fram
    så många olika åsikter som möjligt.

  132. Då kan
    du själv välja vad du ska tycka.

  133. Men ibland kommer bara en åsikt fram-

  134. -kanske för att journalisten själv
    tycker nåt-

  135. -eller för att journalisten har
    blivit övertalad av nån annan-

  136. -som väldigt gärna vill påverka folk
    åt ett visst håll.

  137. Det kan vara Janne som
    är sur på sin granne...

  138. Han förstör min gräsmatta.

  139. -....eller politikern Maj-Lis...
    -Vi ska bygga en ny motorväg.

  140. ...eller organisationen
    "Fåglarnas kompis"...

  141. Näbbsnäppan håller på
    att bli utrotningshotad. Ta upp det.

  142. ...eller ett tandkrämsföretag som
    vill att man nämner deras tandkräm...

  143. ...så att de får gratisreklam.

  144. Fråga alltid dig själv: "Kommer flera
    åsikter fram, eller bara en?"

  145. Lillfingret, vad tycker du?

  146. "Du är så himla smart."

  147. Tummen, vad tycker du då?

  148. "Du är den bästa programledaren
    i hela världen."

  149. Hinner inte leka...
    Dags för historieinslag...

  150. Ni sa ju att det var viktigt
    att olika åsikter kom fram.

  151. I Sverige har vi haft tidningar
    väldigt länge, ända sedan 1645.

  152. Jag har tagit mig till år 1645 och
    befinner på ett tryckeri i Stockholm.

  153. Här bakom mig pågår arbetet
    med Sveriges första tidning.

  154. Som ni märker
    är nyhetspulsen oerhört hög.

  155. Jag tror några kollegor till mig
    jobbar här. Jag ska prata med dem.

  156. Jag kommer från "Är det sant?"
    och undrar...

  157. -Vad är det som skulle vara sant?
    -Jag kommer från ett nyhetsprogram.

  158. Vem är du och vad gör du här?

  159. Jag är drottning Kristina
    och du ska inte säga "du" till mig.

  160. Vi gör en tidning så du får ursäkta.

  161. Ers Majestät
    gör alltså tidningen själv?

  162. Jag bestämmer
    vad som ska stå i tidningen.

  163. Vem skulle annars göra det?

  164. Skriv så här: "Det är bevisat
    att Sverige är jordens bästa land."

  165. "Kriget går utmärkt.
    Vi vinner alla strider."

  166. -Fick du med det?
    -Ja.

  167. Jenny Josefsson från "Är det sant?"
    som rapporterar från 1600-talet-

  168. -där det som stod i tidningen
    bestämdes av den som styrde landet.

  169. Skakande nyheter...

  170. Det kan väl inte stämma? Är det sant?

  171. Ja, det som skrevs
    i Sveriges första tidning-

  172. -bestämdes av de som hade makten, men
    så är det inte längre.

  173. Nej, och tur är väl det. Så är det
    inte heller i "Är det sant?"-

  174. -Sveriges bästa nyhetsprogram,
    med mig, Anna Ankare-

  175. -som i kväll har berättat det här:

  176. Något nytt och aktuellt som
    intresserar många och händer nära-

  177. -är en nyhet.

  178. Ja, det är sant. I nyheter måste
    flera åsikter komma fram.

  179. Och de som hade makten bestämde
    innehållet i Sveriges första tidning.

  180. Sist och allra minst
    har vi en liten rättelse.

  181. I början av programmet läste jag
    ett telegram om hunden Sigge.

  182. Det var ingen nyhet, för det
    intresserade bara mig och mamsen.

  183. God afton. Sanna mina ord...

  184. Bra jobbat, Anna Ankare.

  185. Textning: Henrik Johansson
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Nyheter

Avsnitt 3 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vem bestämmer vad som är en nyhet? Nyhetsankaret Anna Ankare får veta att hon inte kan läsa en nyhet om sin egen hund för det intresserar bara henne. Reportern Jenny Josefsson hittar ingen katastrof eller någon drabbad att göra nyheter om, men upptäcker till slut en brinnande papperslapp i Nässjö som hon rapporterar om som det viktigaste som hände den dagen. Nyhetsexperten Ester Pollack förklarar vad som är en nyhet och vem som bestämmer vad som blir en nyhet. Historiska reportern reser tillbaka till 1600-talet och hälsar på redaktionen på Sveriges första tidning. Och så får vi veta att det är viktigt att så många olika åsikter som möjligt kommer fram i en nyhet.

Ämnen:
Information och media > Informationssökning och källkritik
Ämnesord:
Källkritik, Masskommunikation, Massmedia, Mediekompetens, Nyhetsvärdering
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Är det sant?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÄr det sant?

Källkritik

Avsnitt 1 av 6

Är allt som sägs och skrivs sant? Och hur vet man om man kan lita på en källa? Reportern Jenny går på en nit när hon missar källkritiken och Andreas Widholm förklarar skillnaden mellan en primärkälla och en sekundärkälla. Och så får vi lära oss frågarna man ska ställa för att få fram sanningen.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÄr det sant?

Reklam

Avsnitt 2 av 6

Hur fungerar reklam? Och hur länge har reklam funnits? Nyhetsankaret Anna Ankare får veta varför man inte kan dricka läsk i tv hur som helst. Reportern Jenny Josefsson försöker bevisa att vi inte blir påverkade av reklam, men experten Nina Åkestam förklarar hur det egentligen ligger till.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÄr det sant?

Nyheter

Avsnitt 3 av 6

Vem bestämmer vad som är en nyhet? Nyhetsexperten Ester Pollack förklarar hur det går till. Kommer Anna Ankas och Jenny Josefssons inslag att få godkänt? Historiska reportern reser tillbaka till 1600-talet och hälsar på redaktionen på Sveriges första tidning.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÄr det sant?

Att fuska med bilder

Avsnitt 4 av 6

Måste foton vara sanna eller får man ändra som man vill i dem? Bildexperten Johan Miderberg förklarar varför man inte ska tro på allt man ser. Reportern Jenny Josefsson blir lurad att göra en nyhet om ett flygande tefat i Bollnäs.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÄr det sant?

Tjejer och killar i media

Avsnitt 5 av 6

Skildras tjejer och killar olika i media? Experten Anja Hirdman berättar mer om detta. Reportern Jenny Josefsson blir lurad av en professor som menar att killar och tjejer är från olika planeter. Historiska reportern reser tillbaka till 1700-talet och får se hur man tyckte att män skulle se ut då.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÄr det sant?

Att vara på internet

Avsnitt 6 av 6

Får man låtsas att man är någon annan på internet? Sofia Mirjamsdotter berättar vad som är bra med att finnas på nätet och vilka risker som finns. Historiska reportern rester till vikingatiden för att ta reda på hur länge bloggar har funnits.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaProgrammera mera 2.0

Datorer

Hur ettor och nollor kan bli till spel, bilder och text. Deltagarna får tävla tillsammans i tre moment. Det första handlar om vad transistorer är för något. Det andra om att kunna läsa ettor och nollor i form av lampor. Efter besök i en serverhall i Stockholm, kommer det tredje momentet. Nu ska deltagarna först montera ihop en dator, och sedan programmera den att skapa ljud/musik, som datorn ska kunna spela upp. Allra sist ett quiz.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaSå funkar Sverige

Källkritik

Vi förklarar vad källkritik är och varför det är viktigt. Vad har källkritik med demokrati att göra?

Fråga oss