TV

Plugga bättre

Plugga bättre

Om Plugga bättre

En grupp sjätteklassare i en av Stockholms skolor ställs inför en rad utmaningar och erbjuds studiesmarta sätt att klara dem på. Det visas upp nya och annorlunda sätt att klara skolan, vilket ökar lusten och motivationen hos eleverna. Allt för att kunna plugga mer effektivt och lära sig så mycket som möjligt. En komprimerad version av Plugga bättre med 15 minuter långa program.

Till första programmet

Plugga bättre: Mindmap
Textning
  1. När man ska skriva en text
    eller göra redovisning-

  2. -kan det vara svårt att veta
    var man ska börja.

  3. Men det finns sätt
    som gör det enklare.

  4. Du ska få tips och tekniker som gör
    det lättare och roligare att skriva.

  5. Jag heter Alex,
    är 12 år och går i sexan.

  6. Vi ska följa Alex som har fått
    en svår uppgift i skolan.

  7. Han utsätts även för ett minnestest
    och ska memorera fakta med bilder.

  8. Allt det här för att sen redovisa
    en lång artikel inför hela klassen.

  9. -Hur känns det?
    -Nervöst.

  10. Alex går i sexan på Tallbackaskolan.

  11. Han tycker om parkour
    och att hänga med sina kompisar.

  12. Klassen har fått i uppgift att skriva
    ett arbete om sitt favoritintresse.

  13. Läraren Lars vill att de skriver
    med egna ord-

  14. -och inte kopierar texter från nätet
    som många gör ibland.

  15. Alex får hjälp av Måns, som är en av
    Sveriges bästa inom sporten parkour-

  16. -och som har tips på hur Alex kan
    hitta form och upplägg för sin text.

  17. -Tjena.
    -Hej.

  18. -Måns.
    -Alex. Kan du hjälpa mig?

  19. -Okej. Med vad?
    -Jag har fått en uppgift.

  20. Jag ska skriva om nåt jag gillar.
    Jag undrar om jag kan få din hjälp.

  21. Ja. Har du testat en tankekarta?

  22. -Nej. Jo, några gånger.
    -Testa samma sak med parkour.

  23. -Jag skriver parkour.
    -Ja, skriv det i mitten...

  24. ...och dra ut streck från det.

  25. Vi ska ha några frågor
    för att fylla på.

  26. Som "Varför?" "När?" "Var?"
    Vi börjar med varför.

  27. -Varför håller du på med parkour?
    -Jag gillar det. Det är spännande.

  28. Då kan du skriva det.

  29. Och när?
    När håller du på med parkour?

  30. På onsdagar och så kör jag lite
    med mina kompisar när jag vill.

  31. Man kan köra lite...

  32. När man vill. Skriv det.

  33. En tankekarta är en karta där man kan
    samla tankar och idéer om ett ämne.

  34. Om man vill komma i gång och samla
    fakta kan en tankekarta vara bra.

  35. Skriv ämnet som huvudrubrik i mitten.

  36. Dra sen streck och fyll på
    med ord som du kommer på.

  37. Använd gärna frågeställningarna
    "Vad?", "Hur?", "När?" och "Varför?"

  38. Du kommer säkert på fler
    frågeställningar beroende på ämnet.

  39. Känslor. Vad känner du när du tränar?

  40. Man blir glad när man kör.
    Och det finns inga gränser.

  41. Ganska snabbt
    fyller de på med ord och idéer-

  42. -som ska bli en grund för
    vad Alex ska ta med i arbetet.

  43. Fördelen är att det är lätt att se
    om allt är med eller om nåt fattas.

  44. -Har du allt du behöver?
    -Jag tror det.

  45. Det här kan vara inledning:
    historia, utrustning.

  46. Och det här som avslutning,
    om känslor.

  47. -Perfekt. Lycka till.
    -Tack.

  48. -Skulle vi kunna köra lite till?
    -Självklart.

  49. Perfekt. Redan proffs.

  50. Jag heter Linda Skugge
    och är producent för en teater.

  51. I skolan var det hemskt
    att prata inför folk.

  52. Det är fortfarande
    det värsta jag vet.

  53. Mitt tips för att våga hålla föredrag
    är att öva.

  54. Man måste utsätta sig för det.

  55. Vem har tagit in en apa
    i klassrummet?

  56. Den är så rolig!
    Högsta betyg till apan!

  57. Som ni ser
    kan en tankekarta vara bra-

  58. -när man vill få överblick eller
    samla in fakta till ett ämne.

  59. En tankekarta som består av text,
    bilder och symboler kallas mindmap.

  60. Mindmap kan användas
    vid olika tillfällen.

  61. Den ska vara personlig och behöver
    inte vara världens finaste tavla.

  62. Använd gärna enfärgat papper.
    Rutat eller linjerat papper-

  63. -kan lätt begränsa
    kreativitet och fantasi.

  64. Även här börjar man ofta med ämnet
    som en huvudrubrik i mitten.

  65. Dra linjer och skriv nyckelord.

  66. Använd enkla ord,
    bilder färger och symboler.

  67. Pröva dig fram till
    vad som passar dig bäst.

  68. Alex har lämnat in uppgiften
    och får en ny.

  69. Han ska redovisa en artikel
    muntligt för klassen.

  70. Den största utmaningen är att han
    måste prata fritt utan att läsa.

  71. Men först ska Alex
    och klasskompisen Carlos testa-

  72. -hur mycket lättare det kan vara
    att minnas om man får rita bilder.

  73. Välkomna. Vi ska göra ett litet test.

  74. Jag vill att ni använder
    pappret och pennorna.

  75. Ni ska göra en mindmap
    för att senare kunna återberätta-

  76. -den berättelse som jag
    berättar för er. Är ni med?

  77. Den här vinden kallas grisvinden.

  78. För 120 år sen bodde här en kvinna.
    Hon bakade bröd.

  79. Hon tjänade tre kronor i veckan.
    Hon sparade ihop fyrtio kronor.

  80. Då köpte hon tre djur:

  81. En tupp, ett lamm och en gris.

  82. Tuppen gol varje morgon
    när solen gick upp.

  83. Lammet bräkte hela nätterna.

  84. Men grisen var alldeles tyst.

  85. Kvinnan blev så frustrerad
    att hon piskade grisen.

  86. Grisen blev vildsint
    och panikslagen.

  87. Den tog ett stort bett ur kvinnans
    ben slet henne i stycken.

  88. När fullmånen går upp-

  89. -kan man höra grisens skrik
    här uppe på vinden.

  90. Den som har gått hit upp
    har aldrig kommit ner igen.

  91. Då vill jag att ni återberättar
    för mig så detaljrikt ni kan.

  92. Det var en vind
    som kallades grisvinden.

  93. Från början bodde det en kvinna här.

  94. Hon tjänade tre kronor
    för att baka bröd.

  95. Hon samlade så mycket
    så att hon fick ihop fyrtio kronor.

  96. Hon köpte en tupp,
    ett lamm och en liten, liten gris.

  97. Tuppen gol alltid på morgonen-

  98. -och fåret bräkte på natten.

  99. Och grisen är helt tyst.

  100. Kvinnan blev så frustrerad att hon
    tog en piska och piskade grisen.

  101. Så grisen tog ett bett i hennes fot
    och slet henne i stycken.

  102. Varje fullmåne kan man höra
    grisen skrika.

  103. De som har vågat sig upp på vinden
    har aldrig återvänt.

  104. Bra, grabbar. Ni klarade testet.
    Hade det gått utan mindmap?

  105. Det hade blivit svårare.

  106. Då vet ni att man kan minnas en
    historia utan att skriva ett ord.

  107. -Tack så mycket.
    -Hej då.

  108. En mindmap kanske inte passar alla,
    men är väl värd att testa.

  109. Till exempel om du ska anteckna under
    en lektion eller förhöra dig själv.

  110. Använd färger och undvik att rita
    eller skriva för smått eller tätt.

  111. Hjärnan har lättare att tänka i bild,
    så symbolerna och färgerna-

  112. -gör att man hjälper hjärnan
    att komma ihåg.

  113. Hjärnan används effektivt och man kan
    repetera inför prov med bara mindmap.

  114. Jag brukar göra frågor på texten
    och svarar på dem.

  115. Att plugga på bibliotek
    och inte hemma.

  116. -Hemma kommer man på saker att göra.
    -Helst ska det vara helt tyst.

  117. Bara ta upp böckerna och titta-

  118. -är bättre än att göra allt
    vid ett tillfälle.

  119. Jag är inte redo!
    "Igelkotten..."

  120. Vad ska jag säga?!
    "Den har taggar..."

  121. -"Den lever i skogen."
    -Riktigt bra redovisning! Starkt!

  122. Alex ska återberätta innehållet
    i en tidningsartikel inför klassen-

  123. -utan att läsa innantill.

  124. Alex har gjort en mindmap av artikeln
    och nu är det dags för redovisning.

  125. -Hur känns det?
    -Nervöst.

  126. -Du kan det. Det går kanonbra.
    -Tack.

  127. Du får göra presentationen
    av din artikel nu.

  128. -Ska jag börja?
    -Ja, gör det.

  129. Man har fått reda på-

  130. -att Kina
    gillar kycklingfötter och grisöron.

  131. De äter... Ska jag skrika?

  132. Man har fått reda på att Kina
    gillar kycklingfötter och grisöron.

  133. Man har börjat sälja det till dem.
    Grisöron ses som en skönhetsprodukt.

  134. För kvinnorna. Det är ett speciellt
    ämne i, som gör att huden mår bra.

  135. Man tuggar kycklingfötter och
    grisöron i stället för tuggummi.

  136. Redan nu har vi export
    på 244 miljoner kronor.

  137. -Gud...
    -Hur kändes det?

  138. Nervöst. Men det kändes bra
    att få det gjort i alla fall.

  139. Det gick jättebra
    och du läste hela artikeln-

  140. -utan att titta i tidningsklippet.
    Du hade bara din mindmap.

  141. -Fortsätter du med mindmap?
    -Ja, vid sån här tillfällen.

  142. -Är det en bra grej vid redovisning?
    -Ja, jättebra.

  143. Men du... Tack så mycket.
    Bra jobbat.

  144. -Nu får du gå in till de andra.
    -Tack. Hej då.

  145. Vi har olika sätt att lära oss på och
    det finns ofta inget rätt eller fel.

  146. Du kanske lär dig bäst
    genom att tänka i bilder?

  147. Testa då tankekarta eller mindmap
    när du ska plugga inför ett prov.

  148. Men våga testa dig fram och hitta det
    sätt att plugga som passar just dig.

  149. Textning: Veronika Haraldson
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Mindmap

Avsnitt 1 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Alex är väldigt nervös inför en redovisning han ska hålla inför klassen där han måste använda sina egna ord och inte får läsa innantill. Han måste bland annat skriva en kreativ text om sitt fritidsintresse parkour. För att få hjälp träffar han en av Sveriges bästa parkour-utövare som visar honom hur man använder en tankekarta. För att återberätta en svår artikel inför klassen får Alex också lära sig hur man använder en mindmap, något som påminner om en tankekarta men består av bilder istället för text. Kommer hjälpen han får att räcka? Och kommer hans nerver att hålla?

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Didaktik och metod
Ämnesord:
Mindmapping, Pedagogik, Studieteknik, Undervisning
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Plugga bättre

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Mindmap

Avsnitt 1 av 6

Alex är väldigt nervös inför en redovisning han ska hålla inför klassen där han måste använda sina egna ord och inte får läsa innantill. För att lyckas med att skriva en text om sitt fritidsintresse parkour och med att återberätta en svår artikel får han lära sig hur man använder en tankekarta och en mindmap. Kommer hjälpen han får att räcka?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Lästeknik

Avsnitt 2 av 6

Lawen får lära sig olika lästekniker för att lättare ta sig igenom stora textmängder. En erfaren tidningsredigerare hjälper henne att ge uppgiften ett proffsigt utseende. Sjätteklassare får tips om studiesmarta sätt att använda i skolarbetet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Koncentration

Avsnitt 3 av 6

Motivationen tryter när Carlos ska räkna matte. Han tappar koncentrationen och gör onödiga slarvfel. Carlos får träffa Micke som hjälper elitidrottare med mental träning. Han får även träffa en pilot som vet allt om hur man håller koncentrationen uppe. Tillsammans ger de Carlos tips inför terminens största matteprov!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Anteckningsteknik

Avsnitt 4 av 6

Parnian ska föra klassens anteckningar vid ett studiebesök och behöver tips. Universitetsstudenter visar hur man skriver så mycket som möjligt på kort tid. En journalist lär henne mer om stödord. Parnian får även en hisnande överraskning!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Minnesteknik

Avsnitt 5 av 6

Hur lär man sig lättast alla fakta inför ett prov - och har kvar kunskapen efteråt? Linnea får lära sig olika sätt av minnesmästaren Mattias Ribbing.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Glosor

Avsnitt 6 av 6

Hur kan man göra pluggandet av glosor lite lättare och roligare? Att sitta med boken och traggla kvällen innan provet har många gjort. Men vad finns det mer för knep? Rapartisten Ayesha låter Hanna testa att göra en låt av sina ord.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Koncentration

Motivationen tryter när Carlos ska räkna matte. Han tappar koncentrationen och gör onödiga slarvfel. Carlos får träffa Micke som hjälper elitidrottare med mental träning. Han får även träffa en pilot som vet allt om hur man håller koncentrationen uppe. Tillsammans ger de Carlos tips inför terminens största matteprov!

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVPlugga bättre

Anteckningsteknik

Parnian ska föra klassens anteckningar vid ett studiebesök och behöver tips. Universitetsstudenter visar hur man skriver så mycket som möjligt på kort tid. En journalist lär henne mer om stödord. Parnian får även en hisnande överraskning!