Titta

En bok, en författare (2013)

En bok, en författare (2013)

Om En bok, en författare (2013)

Den rika utgivningen av svensk och utländsk facklitteratur hamnar i fokus då vi i varje program möter en aktuell författare som intervjuas om sin bok och dess ämne. Böckerna handlar om vitt skilda ämnen som till exempel media, historia, politik, samhälle, naturvetenskap, konst och kultur. Sändningsår 2013.

Till första programmet

En bok, en författare: Den magiska gnistanDela
  1. En veckas skrivkramp
    gav nog kreativitet-

  2. -för en bok
    byggd på personliga erfarenheter.

  3. Följer man sin inre vägledning-

  4. -kan man öka förmågan
    att ta emot inspiration och stöd-

  5. -och skapa förutsättningar
    för sig själv och för andra-

  6. -till ett mer meningsfullt liv,
    bl.a. universums samlade visdom-

  7. -skriver författaren Kajsa
    Ingemarsson i "Den magiska gnistan".

  8. Intervjuar gör Mattias Österlund.

  9. Det är en bok om kreativitet, inte en
    skrivhjälpsbok för romandebutanter.

  10. Vad är kreativitet för dig?

  11. Det är vår förmåga att skapa
    i allt vi gör.

  12. Inte bara konstnärligt,
    utan att skapa våra egna liv.

  13. Hur menar du?

  14. Vi har lagt
    en betydelse i kreativitet-

  15. -som handlar om konstnärlighet,
    men det är en liten del.

  16. Vi skapar ju hela tiden. Att vara
    kreativ... Ordet betyder "att skapa".

  17. Vi skapar förutsättningarna
    för vår egen existens, för vårt liv.

  18. Vi skapar den här situationen
    just nu. Vi skapar miljöerna vi är i.

  19. Är det livsval? Är det så man ska se
    din betydelse av ordet?

  20. Ja, kreativiteten tar sig uttryck
    genom de val vi gör.

  21. Det är valen som sammantaget
    skapar de liv vi lever.

  22. Varför behövs det här
    vidgade begreppet av kreativitet?

  23. -Varför behövs det?
    -Jag skrev den här boken...

  24. ...för att jag började ställa mig
    själv frågan "vad är kreativitet".

  25. Som författare får jag ofta frågan:
    "Var får du allt ifrån?"

  26. Jag började fundera själv över
    det här.

  27. Vad är det som gör
    att man får en idé?

  28. Jag skulle skriva om kreativitet
    i traditionell bemärkelse.

  29. Men när jag
    började dra i det här själv-

  30. -fann jag nånting
    som var väldigt mycket större.

  31. Det är inte så
    att den här definitionen behövs.

  32. Jag tar mig friheten att skapa den.

  33. Man har den konstnärliga friheten.

  34. Är alla lika kreativa
    i din bemärkelse-

  35. -att kunna göra sina egna val
    och att skapa sig ett liv?

  36. Förmågan att skapa
    är nånting vi föds med.

  37. Det har vi alla med oss.

  38. Sen är vi olika bra på att kanalisera
    skapandeförmågan och använda den.

  39. Där kommer andra parametrar med in.

  40. Till exempel hur medvetna vi är
    om valen vi gör.

  41. Ju mer medveten du blir
    om valen du gör-

  42. -desto mer kan du åstadkomma.

  43. Och desto mer kan du välja själv
    vart du vill med ditt skapande.

  44. Om man sitter i sitt tråkiga lilla
    liv och ska försöka förändra sig-

  45. -hur gör man konkret då
    för att nå den medvetenheten?

  46. Finns det några tricks
    för att nå medvetenheten?

  47. Det handlar ju om att ta sig utanför
    sina invanda föreställningar-

  48. -om vad livet är
    och vad man själv är.

  49. Jag kan inte ge konkreta fem punkter
    på hur du blir kreativ.

  50. Hur var det för dig, då?

  51. -Med vad?
    -Upptäckten av...

  52. ...ett ökat medvetande om
    sin egen skaparkraft.

  53. Jag har ju använt min skaparkraft
    väldigt utåtriktat, länge.

  54. För mig var det tvärtom. Jag började
    fundera över vad det var som hände.

  55. Vad är det som gör att jag kan ta
    emot en idé? Varifrån kommer den?

  56. Om man sitter "i sitt eget lilla liv"
    och vill bli mer kreativ-

  57. -kan du börja med att ta ansvar för
    det du har skapat hittills.

  58. Det låter lite tråkigt,
    för vi vill ha de lätta lösningarna.

  59. "Jag kan gå en skrivarkurs."

  60. Då säger jag: "Nej,
    det kommer långt, långt senare."

  61. Börja med att ta ansvar för
    det du har skapat i dag.

  62. Även det du inte tycker är kanonbra,
    trots att du har "ett tråkigt liv".

  63. "Det här är vad jag har skapat."

  64. Vad betyder det
    att ta ansvar för det?

  65. Att inte lägga ansvaret för
    din skapelse i händerna på andra.

  66. När du gör det avsäger du dig möjlig-
    heten att förändra nånting framåt.

  67. Att skapa det du vill framåt.

  68. -Och riskera att gå in i bitterhet.
    -Ja, och offerrollen.

  69. "Jag är offer för
    andra människors vilja hela tiden."

  70. Den skapar väldigt lätt en bitterhet.

  71. De människor som vi ser är väldigt
    kreativa och får ur sig mycket-

  72. -är ofta människor som tar ansvar för
    sitt liv och sitt skapande.

  73. Du skriver om den tredje vägens
    livsinställning som är nånting...

  74. Ja, vad är det till att börja med?

  75. Vi kan förhålla oss till
    våra förutsättningar på olika sätt.

  76. Man kan säga: "Du har beslutat i dag
    att ha en randig tröja på dig."

  77. Så långt är du säkert med mig.

  78. Men beslöt du dig för
    att födas med rött hår?

  79. Där börjar det bli lite svårare
    att acceptera det.

  80. Den sortens förutsättningar
    som vi till synes inte kan påverka...

  81. Var vi är födda, i vilken kropp,
    i vilken familj, och såna saker-

  82. -då är vi i vår del av världen
    väldigt ovana vid att säga:

  83. "Det är ett val jag gjorde". För oss
    startar livet i och med att vi föds.

  84. Då har vi fått med oss
    en påse med förutsättningar.

  85. Inte fått med oss, utan vi har en.

  86. Sen kan vi förhålla oss till det
    antingen som offer och säga:

  87. "Jag fick en så dålig tilldelning."

  88. "Jag är bara offer för
    andra människors vilja.

  89. Eller så kan vi säga:
    "Jag fick en viss tilldelning"-

  90. -"och jag förhåller mig till den
    på ett ansvarsfullt sätt."

  91. Säg att jag har...

  92. ...fått en whiplashskada.

  93. Då kan jag säga: "Jag ska bli
    en förebild för whiplashskadade"-

  94. -"och visa att man kan göra en massa
    saker ändå eller förbättra sitt liv."

  95. Det kallar jag för medelvägen.

  96. Man accepterar en typ av
    att vi är offer för somliga saker-

  97. -men också kan göra nånting med det.

  98. Sen finns den tredje vägen, som är
    väldigt radikal i vår del av världen-

  99. -men som är nåt som en stor del av
    världens befolkning tror på-

  100. -d.v.s. att vi faktiskt väljer även
    våra förutsättningar som vi föds med.

  101. -Och...
    -Även mitt röda hår?

  102. Även ditt röda hår,
    även att du föddes i Sverige.

  103. Och att du har de föräldrar du har.

  104. Och då blir det knepigt, för det
    förutsätter att man på nåt vis...

  105. ...att du kan acceptera tanken på att
    du existerade innan du existerade.

  106. Du hade en livsintention
    som skapade dig.

  107. Det här är ju främmande
    för de flesta av oss.

  108. -En buddistisk tankegång.
    -Och i många österländska filosofier.

  109. Och religioner. För mig är det
    ingen främmande tankegång.

  110. Jag har haft med mig det
    från att jag var väldigt liten.

  111. Jag är inte född i
    en religiös familj.

  112. -Men du tror på återfödelse.
    -För mig är det en självklarhet...

  113. ...att min innersta kärna är odödlig.

  114. Att min själ väljer nya existenser.

  115. Den här gången blev det Kajsa. Och
    att jag har valt förutsättningarna-

  116. -för att jag har...en uppgift här.

  117. -Att din själ valt dem?
    -Ja.

  118. Du skriver också mycket om
    den samlade energin i universum.

  119. Tanken är att vi alla hör ihop.
    "Det stora nätverket."

  120. För mig låter det som
    ett annat ord för gud.

  121. -Ja.
    -Ser du det så också?

  122. Det är ett ord som man
    skulle kunna ersätta det med.

  123. Nu har jag svårt för ordet gud.

  124. Inte för fenomenet, men ordet
    är för mig kopplat till religion.

  125. Religionen har lagt beslag på ordet,
    jag har svårt att tvätta rent det.

  126. -Du är inte troende själv.
    -Jag är inte religiös.

  127. Jag tror på en massa saker,
    men jag är inte religiöst troende.

  128. Jag har lättare för ordet gudomlig.

  129. Den gudomliga kraften,
    men ordet gud går jag runt.

  130. Jag vet att det finns många med mig
    som backar för ordet.

  131. När man läser
    amerikansk litteratur...

  132. En sån bok som jag har skrivit,
    till exempel.

  133. Amerikanska författare
    har lättare att använda "gud".

  134. Det ingår i deras kultur
    på ett annat sätt.

  135. För oss svenskar är det lite...
    För mig i alla fall.

  136. Hur gör du
    när ändå ska skriva budskapet?

  137. Förhåller du dig till
    det svenska synsättet?

  138. Eftersom jag själv är en del av det
    var det inte så svårt.

  139. Hade jag själv varit nån
    som hade lätt för begreppet gud-

  140. -hade jag använt det,
    men jag är den jag är-

  141. -och är filtret som det silas igenom,
    så för mig känns det inte naturligt.

  142. Vad får "den tredje vägens
    livsinställning" för konsekvenser?

  143. Det är just det
    att det är ett synsätt.

  144. Varken du eller jag eller nån annan
    vet-

  145. -hur det egentligen är.
    Det är i det fördolda.

  146. Vad vi kan göra
    är att välja ett synsätt.

  147. Konsekvensen det får
    är att du kan öka ditt ansvar.

  148. Då handlar det inte om
    att du valde en randig tröja-

  149. -utan helt plötsligt öppnar det sig
    en enorm potential.

  150. "Oj, tänk om det är så
    att jag har valt allt i mitt liv!"

  151. Alla förutsättningar i mitt liv.

  152. Vad innebär det då för mitt skapande
    framåt? Det öppnar för frågan:

  153. Varför valde jag
    att skapa ett liv som ser ut så här?

  154. Och då börjar det bli
    riktigt spännande.

  155. För vad är egentligen
    meningen med livet.

  156. -Då är skrivarkurserna långt borta.
    -Vad är meningen med livet för dig?

  157. Meningen med livet för mig
    är utveckling...

  158. ...att vidga mitt eget vetande,
    min egen visdom...

  159. Att utvecklas så långt det går.

  160. -Jag blir nyfiken...
    -Expandera.

  161. ...på Kajsa. Jag förstår att
    det här har varit en process för dig-

  162. -att nå fram till tankarna i boken.

  163. Hur har det förändrat ditt vardagsliv
    med det här nya tankesättet?

  164. Tankesättet är inte nytt för mig.
    Det har jag haft med mig hela livet.

  165. Vad som är nytt för mig är att
    jag faktiskt har formulerat det nu.

  166. Och att jag tog mina tankar, som
    har funnits som en fond i mitt liv-

  167. -och tittade på dem.
    "Hallå, egentligen...?"

  168. "Vad är det för nånting du tror?"

  169. I och med att jag har skrivit boken
    har jag klivit ut ur garderoben.

  170. Det här är egentligen... Om vi pratar
    om valen och medvetenheten-

  171. -så är det i mina sju romaner
    ett tema som återkommer hela tiden.

  172. Att vi kan alltid välja nytt.
    Det är brytpunkt på brytpunkt.

  173. Mina karaktärer hamnar i situationer-

  174. -där de går
    från omedvetenhet till medvetenhet.

  175. Som romanläsare
    känner man igen sig?

  176. Tankegångarna
    som har varit klädda i romanformat-

  177. -är nu extraherade. Det här är vad
    du har läst i varenda roman av mig.

  178. Men nu lägger vi det på bordet.
    "Vad har det här med dig att göra?"

  179. Nåt som du skriver mycket om är mag-
    känslan. Hur har man hjälp med det?

  180. Den inre vägledningen... Vi kan kalla
    det intuition eller inre röst.

  181. Den är min navelsträng-

  182. -till
    den här gränslösa, eviga existensen.

  183. Min själ, som i sin tur
    är förbunden med allt annat-

  184. -som är en del av
    det här stora nätverket.

  185. Om jag vill koppla upp mig på
    det stora nätverket-

  186. -på den intelligensen...
    Nu talar vi om att vara supersmart.

  187. Då går jag via min egen inre röst,
    för det är där...

  188. Det är liksom min "connection".

  189. Hur går det till? Om man
    inte är van vid att tänka så...

  190. Om man inte hör sin egen röst,
    hur hittar man den?

  191. För det första kan man konstatera
    att alla har intuition, en inre röst.

  192. Men alla
    är inte tränade att lyssna på den.

  193. Från att vi är väldigt små får vi
    lära oss att den inte är på riktigt.

  194. Vi har lärt oss att en auktoritet:
    en lärare, en förälder-

  195. -alltid är viktigare
    än det vi känner inuti själva.

  196. Vi har lärt oss att bortse från vår
    egen magiska upplevelse av världen.

  197. När vi är små har vi en känsla av
    att hänga ihop med allt.

  198. Sen får vi lära oss att vi hade fel.

  199. Det är så
    vi kollektivt har bestämt oss.

  200. Då måste vi tillbaka till
    nånting som är vårt eget ursprung.

  201. Nånting så naturligt
    att vi är födda med det-

  202. -d.v.s. förmågan
    att höra vår egen inre röst.

  203. Det finns inget recept för
    hur man gör.

  204. Det handlar om, om man är ovan vid
    att följa sin intuition-

  205. -att bygga upp en tillit till
    det vi hör.

  206. När vi hör den där lilla rösten
    som säger: "Nej, jag vill inte."

  207. Eller längtan som säger:
    "Åh, det där vill jag göra."

  208. Att reagera på den och säga:
    "Det var nåt! Det var på riktigt!"

  209. Vad kan det vara, då? Hur känner jag
    igen att det är min själ som talar?

  210. Det är svårt. Det är som att höra
    en triangel i en symfoniorkester.

  211. Men har man spelat triangel länge
    hör man bara triangeln.

  212. Man får öva sitt öra. Det finns saker
    som kan göra att vi känner igen den.

  213. Den må vara tystlåten,
    men den är väldigt envis.

  214. Den återkommer gång på gång.

  215. Jag kan distrahera mig själv
    från den.

  216. Vi ser på tv
    eller vi läser tjugo deckare i rad-

  217. -eller vi dricker lådvin
    för att inte höra den.

  218. Men den fortsätter ju att tjata på
    oss - i all tystlåtenhet.

  219. "Hallå!"
    Det är en envishet, en tydlighet.

  220. -Har magkänslan aldrig fel?
    -Nej, aldrig.

  221. Däremot kan den ha "fel"
    från sinnets perspektiv.

  222. Från den delen av oss
    som vi kan kalla för egot.

  223. Sinnet, personligheten...

  224. ...som har lite andra prioriteringar.

  225. Om magkänslans prioritering är
    utveckling, meningen med livet-

  226. -så kan din personlighet, ditt sinne,
    ha en lista-

  227. -som säger
    trygghet, social acceptans-

  228. -uppfostran, normer, kultur... Såna
    saker som blir viktigare för oss.

  229. De flesta av oss lever i nån form av
    familj och har folk runtomkring oss-

  230. -som påverkas av våra val.
    Blir det inte lite egoistiskt?

  231. "Jag måste följa min inre röst."
    Man har ju folk omkring sig.

  232. Då tror vi att "om jag följer min
    röst är det till nackdel för andra".

  233. -Det kan vara det.
    -Om vi ser att alla hänger samman...

  234. ...i detta stora nätverk...

  235. ...så kan inte...
    Alltså, i en fungerande...

  236. Om vi ser det som en kropp.
    I en fungerande kropp-

  237. -börjar man inte såga i sin egen arm.

  238. I en fungerande kropp
    gör alla delar det som de ska.

  239. Om du lever efter din...

  240. Om du hittar din livsmening
    och lever upp till din potential-

  241. -kan du inte inverka på
    nån annans potential.

  242. Du kan inverka på
    nån annans trygghet-

  243. -men i förlängningen är din
    utveckling också andras utveckling.

  244. Vi kan inte skydda andra människor
    genom att undvika vår egen livsväg.

  245. Det är viktigt att lyssna på kroppen,
    inte bara den inre rösten.

  246. Kroppen och personligheten är de
    redskap vi har att uttrycka oss med.

  247. För att få kontakt med
    den inre vägledningen...

  248. Den använder sig ofta av känslor
    och den använder sig av kroppen.

  249. Om jag går långa perioder och inte
    lyssnar på det min inre röst säger-

  250. -kommer det att förr eller senare
    sätta sig i kroppen på mig.

  251. Det kanske börjar med att du känner
    att tillvaron är lite grå.

  252. Lite matt, lite glanslöst,
    men det går på. Det är helt okej.

  253. Ignorerar du ännu starkare impulser
    inifrån kan du gå in i en depression.

  254. Du lägger så mycket band på dig
    att du skär alla toppar.

  255. Sen har du kroppen där också. Kroppen
    tar sig in i det här också-

  256. -och börjar säga sitt.
    I boken har jag många exempel.

  257. Exempel på historier.
    Det kan vara jag som berättar nåt-

  258. -eller att jag är inspirerad av
    nån i min bekantskapskrets.

  259. Det finns en historia om
    en sminkös på en stor teater-

  260. -som började darra så,
    som vantrivs så på sitt jobb-

  261. -och som trycker ner det och tar
    tabletter för att klara av arbetet.

  262. Huvudvärkstabletter, lugnande
    mediciner, antidepressiva medel.

  263. Till slut börjar hennes händer skaka
    så mycket när hon ska göra sitt jobb-

  264. -så att det fysiskt
    inte längre går att utföra arbetet.

  265. Det är ett exempel på hur kroppen
    samverkar med den inre rösten...

  266. -...och hjälper till.
    -Att lära sig sin inre röst...

  267. -Vad hindrar oss från att göra det?
    -Rädsla.

  268. Vi är rädda för att vara obekväma
    och inte bli socialt accepterade.

  269. Vi är rädda för att förlora
    vår trygghet, vårt sammanhang.

  270. Rädslan finns inom oss
    på tusen olika sätt.

  271. -Den dominerar oss.
    -Känner du av det själv också?

  272. Absolut, men jag har tränat mig
    så länge i att våga följa rösten-

  273. -så jag vet att den bär.

  274. Det är inte alltid så att den inre
    rösten leder oss mot karriärtopparna-

  275. -de stora pengarna
    eller den stora kärleken.

  276. Den kan faktiskt utsätta oss för
    situationer som kan vara utmanande.

  277. Situationer som utvecklar oss.

  278. Utveckling är inte spikrakt uppåt.

  279. Utveckling och karriär
    är inte samma sak.

  280. -Blandar vi ihop det?
    -Ja.

  281. Att vara lycklig och att vara lyckad
    är två saker som vi blandar ihop.

  282. Skulle jag lyssna på
    den sidan av mig-

  283. -hade jag skrivit en ny roman.
    Det här är en chansning.

  284. Jag kan bli rädd. "Vad ska folk tro?
    Jag pratar om det stora nätverket."

  285. -Vad fick dig att skriva boken?
    -En väldigt stark lust.

  286. Jag kände en sån längtan efter
    att skriva den.

  287. Det har jag lärt mig är en av signal-
    erna som den inre rösten uttrycker.

  288. Den uttrycker sig med
    längtan och nyfikenhet.

  289. Att det känns roligt
    att gå åt ett visst håll.

  290. Vi har lärt oss
    att roligt inte är "good enough".

  291. Att ha roligt är
    inte en parameter som vi räknar in.

  292. Det här är en allvarligare sida av
    Kajsa Ingemarsson än man är van vid.

  293. Du skriver några sidor om humor, men
    det är långt från sketchförfattaren.

  294. -Jo, det tycker jag.
    -Jo, det är en annan sida.

  295. Men var finns humorns betydelse
    i skapandet?

  296. Humorn är ju så fantastisk.
    Humorn kan vända på situationer.

  297. Humorn kan få oss
    att se eländet ibland-

  298. -och få det att bli... Vi ser den
    andra sidan, vi ser det humoristiska.

  299. Jag har svårt att beskriva det,
    men humorn är en livsviktig egenskap.

  300. Att kunna skratta åt sig själv.
    På den här vägen, när vi utvecklas-

  301. -när vi tar oss fram den snitslade
    banan, som den inre rösten ger oss-

  302. -kommer vi att misslyckas
    många gånger.

  303. Vi kommer att gå i väggen och göra
    saker som är jobbiga att hantera.

  304. Hur hanterar vi det?
    Med humor, förslagsvis.

  305. Vi garvar åt oss själva.
    Först är vi generade-

  306. -sen garvar vi.
    "Nu lärde jag mig nåt."

  307. Avslut är nånting du skriver om. Att
    lämna nånting kan vara utvecklande.

  308. Hur då?

  309. Att avsluta är en av
    de mest kreativa saker vi kan göra.

  310. Det finns i vår föreställning att
    saker som är bra bör pågå för evigt.

  311. En relation är misslyckad
    om den tar slut.

  312. En relation kan vara fantastisk,
    men man kan bli färdig med den.

  313. Man kan ha gjort det som man var
    ämnad att göra och bör gå vidare.

  314. Det kan vara ett jobb. Bara för
    att jag vill lämna en arbetsplats-

  315. -betyder inte det
    att det har varit ett dåligt jobb.

  316. Det kanske har varit fantastiskt,
    men jag är färdig med det-

  317. -därför att vi utvecklas.

  318. Om vi inte vågar avsluta
    så kan vi inte utvecklas.

  319. -Och nu är det här programmet slut.
    -Vilken tajmning!

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Den magiska gnistan

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad är kreativitet, vad är inspirationens källa och kan vi på något sätt påverka dess flöde? Detta är frågor som Kajsa Ingemarsson ställer i Den magiska gnistan. Kreativitet är i själva verket vår gränslösa förmåga att forma vår egen verklighet, menar hon. Ju mer medveten man blir om sitt skapande, desto mer kan man styra sin utveckling mot positiva upplevelser, utveckling, livsglädje, känslor av meningsfullhet och delaktighet. Intervjuare: Mattias Österlund.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil
Ämnesord:
Kognitiv psykologi, Kreativitet, Psykologi
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i En bok, en författare

2010
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sören Wibeck

I "Ett land, två folk" skildrar journalisten och författaren Sören Wibeck den sekellånga konflikten mellan israeler och palestinier som i grunden inte är religiös, utan har nationalistiska orsaker. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kurdo Baksi

I "Min vän Stieg Larsson" beskriver författaren samarbetet och de många diskussionerna med sin "storebror" Stieg. Hans arbetskapacitet, energi och idérikedom kom läsarna till del, men i många hänseenden var han också en gåtfull människa. Intervjuare: Marianne Rundström.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sanna Sjöswärd

I "Min mamma är en persisk prinsessa" skildrar Sanna Sjöswärd sin uppväxt som adoptivbarn i Sverige och mötet med sin biologiska familj i Iran många år senare. Intervjuare: Sharon Jåma.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Johan Hakelius

I "Döda vita män" porträtterar Johan Hakelius ett antal brittiska män. Intervjuare: Max Landergård.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Annika Borg

"Bibeln på mitt sätt" av teologen, prästen och författaren Annika Borg är en guide till Bibelns texter skriven på ett såväl kärleksfullt som respektlöst sätt. Intervjuare: Mats Svegfors.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Wanja Lundby-Wedin

I "På väg mot jämlikhet" skriver LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin Att jämlikhet är hennes måttstock när det gäller politiskt och fackligt arbete. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lars Gunnar Erlandson

I "Lunch med Victor Borge" berättar Lars Gunnar Erlandson, mångårig utrikeskorrespondent för Sveriges Radio, om den danske pianisten och underhållaren Victor Borge. Intervjuare: Kristina Bennet Westre.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Stig Hansén

I "Wallraff" frågar journalisten Stig Hansén ut den tyske författaren Günter Wallraff om moral och etik, och denne berättar öppet om sina bevekelsegrunder, valet av roller och om sina drömmar. Intervjuare: Anna Maria Höglund.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Pia Gadd

I "Frillor, fruar och herrar" tittar journalisten Pia Gadd närmare på frilloväsendet som under flera hundra år var en helt öppen företeelse och som också kunde ha maktpolitisk påverkan. Vem var frillan och vad betydde hon för sin samtid? Intervjuare: Antonio de la Cruz.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

David Eberhard

I "Ingen tar skit i de lättkränktas land" reder psykiatern David Eberhard ut varför vi, trots att vi lever i världens mest rättvisa land, allt oftare känner oss kränkta. Intervjuare: Erik Gandini.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Tilde Björfors

I "Inuti ett cirkushjärta" av Cirkus Cirkörs grundare Tilde Björfors följer vi Cirkus Cirkör som 1995 formulerade visionen om att förändra världen genom nycirkus. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Joel Dahlberg

Intervju med ekonomijournalisten Joel Dahlberg om hans bok "Bankbluffen", i vilken han granskar storbankernas tjänster som ofta innebär att kunderna betalar mer än de egentligen behöver.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sverker Sörlin om Den blinde skaparen

"Den blinde skaparen" av idéhistorikern Sverker Sörlin handlar om vetenskapsmannen Charles Darwin, urtypen för det ensamma geniet. Intervjuare: Eva Hamilton.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Björn Höglund

I "Alla spelar spel" skildrar kulturjournalisten Björn Höglund sällskapsspelens historia. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Klas Hallberg

I "YCDBRALAI", som ska utläsas som You Can't Do Business Running Around Like An Idiot, berättar författaren och föreläsaren Klas Hallberg om att få saker och ting gjorda. Intervjuare: Lena Scherman.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2011
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hooman Majd

I "Irans dubbla ansikte" av Hooman Majd möter vi den sekulära storstadseliten och den fattiga jordbrukarmajoriteten. Deras land är storslaget, komplext och motsägelsefullt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kristoffer Ahlström

Med "Magkänslans anatomi" vill journalisten Kristoffer Ahlström kartlägga de psykologiska mekanismer som ligger bakom hur vi fattar våra beslut. Vad krävs för att de beslut vi slutligen tar skulle kunna bli mycket bättre? Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lotta Schüllerqvist

"Marnas hemlighet" av journalisten Lotta Schüllerqvist vill visa det Gaza som finns bortom dramatiska bilder och rapporter om våld. Här möter vi människor i deras vardag med sina drömmar och okuvliga hopp. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sören Sommelius

"Från King till Obama" av kulturjournalisten Sören Sommelius tar upp de svartas kamp för sina medborgerliga rättigheter i det "civiliserade" USA. Rasåtskillnader är inte så långt bort som många tror. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ernst Brunner

I "Anckarström och kungamordet" tecknar författaren Ernst Brunner ett porträtt av Gustav III:s mördare. Jacob Johan Anckarström var ansedd som en brutal person i Sverige, men som ett moraliskt föredöme ute i Europa. Vilken är den sanna bilden? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Dilek Baladiz

"I hederns skugga" av socionomen Dilek Baladiz kommer unga män som är uppvuxna med hedersnormer till tals. Vilka krav och förväntningar har deras familjer på dem som bröder och som blivande äkta män och pappor? Intervjuare: Thord Eriksson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Thomas Anderberg

"Den stora konstsvindeln" av kritikern och filosofidocenten Thomas Anderberg handlar om Andy Warhols Brillolåda som skulle säljas på Stockholms Auktionsverk. Försäljningen stoppades sedan märkliga omständigheter framkommit. Intervjuare: Ulrik Petersson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Birgitta Kimber

"Att stå ut med busungar" av specialläraren och psykoterapeuten Birgitta Kimber handlar om att bemöta barn som skolkar, bråkar, stör eller på annat sätt visar att de inte mår bra. Här bygger metoden på att det skapas en allians mellan föräldrar och skola. Intervjuare: Thord Eriksson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Görrel Espelund

"8 kvinnor som skapat världsrubriker" av journalisten Görrel Espelund handlar om det manliga maktmonopol som håller på att brytas. Men vilken skillnad gör egentligen kvinnliga ledare? Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kjell Albin Abrahamson

"Så länge du lever" av radiojournalisten Kjell Albin Abrahamson handlar om samtal mellan honom själv och kollegan Kerstin Bodell - två människor som vill prata om något annat än sina sjukdomar. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jonas Söderström

"Jävla skitsystem!" av informationsarkitekten Jonas Söderström tar upp undermåliga datasystem ur ett arbetsmiljöperspektiv. Vad är det som stressar dig på jobbet? Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Steve Sjöquist

"Fotspår" av författaren och föreläsaren Steve Sjöquist handlar om livet som hiv-positiv i dagens Sverige. Vad händer när vi vågar möta medmänniskor utanför de konventionella ramarna? Steve Sjöquist intervjuas av Gabriella Ahlström.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Disa Håstad

"Frihetens frestelser" av den före detta utrikeskorrespondenten Disa Håstad handlar om huruvida de nya stater som bildats i Centralasien efter murens fall och kommunismens sammanbrott kommer att formas till fredliga och demokratiska stater. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bengt Göransson

I "Tankar om politik" vill den före detta skol- och kulturministern Bengt Göransson uppmana till eftertanke och nyansering i ett medialt klimat som ställer allt högre krav på politikern och medborgaren. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kristina Engwall

"Frivillig barnlöshet" handlar om den fråga som de flesta någon gång i livet behöver ta ställning till. Situationerna när det passar, eller inte passar, att skaffa barn omges av starka normer och föreställningar. En av bokens två redaktörer, historikern Kristina Engwall, intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2012
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Nisse Simonson

I "Glöm inte minnet" berättar läkaren Nisse Simonson om vår snillrika hjärna utifrån nyckelorden minnet och glömskan. Han bjuder också på olika fallbeskrivningar och berättar om det senaste inom minnesforskningen. Intervjuare: Aina Bergvall.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Dan Josefsson

"Den mörka hemligheten" av journalisten Dan Josefsson och psykologen Egil Linge vänder sig till alla som märker att det är något som inte stämmer när de försöker skapa, eller leva i, nära relationer, och till dem vars förflutna hindrar dem från att leva det liv de vill leva. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jan Jörnmark

"Avgrunden" av ekonomhistorikern Jan Jörnmark och bildkonstnären Annika von Hausswolff är en undersökning i efterdyningarna av kollaps, skenande statsskulder och ödeplatser. Hur sätter kapitalismen spår i geografin? Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Åsa Moberg

Vad är väninneskap - ett ord som inte ens finns? I "Väninnorna och jag" har författaren Åsa Moberg samlat exempel ur sitt eget och åtta nära väninnors liv. I fritt flödande och mycket spontana intervjuer diskuterar de väninneskapets natur. Intervjuare: Ann Lagerström.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bo Bergström

Vi upplever just nu en gigantisk fotoboom och det är många som är nyfikna på den kommunikativa sidan av fotograferandet. I "Bild & budskap" skriver Bo Bergström om triangeldramat mellan beställaren, fotografen och betraktaren. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Fatima Bremmer

I "De sista tanterna" har Fatima Bremmer och fotograf Magnus Wennman klivit in i tanternas värld. De har följt med Ebba, 85, på syjunta och Maj-Britt, 82, till Salong Fleur. Boken tar upp ämnen som husmorsideal och familjepolitik, ger bakgrund till tanternas karakteristiska inredning, frisyr, klädstil och fritidsintressen.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Åke Holmquist

I "Beethoven" av Åke Holmquist möter vi Ludwig van Beethovens (1770-1827) unika konstnärskap och tragiska liv som personifierade romantikens begrepp om ett geni. Han blev en legend redan under sin livstid, beundrad och ifrågasatt, utmanande och oroande. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Leif GW Persson

I "Gustavs grabb" berättar Leif GW Persson i romanform om sitt eget liv, om hela klassresan från uppväxten i arbetarkvarteren på Gärdet i Stockholm till livet idag. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kenneth Kauppi

Ett fritidshus kan ligga nästan varsomhelst. Och se ut hur som helst. Det som gör fritidshusen i "Arkitektens fritidshus" av Kenneth Kauppi så speciella är att de bebos av personer som i sitt dagliga värv bland annat skapar vackra, trivsamma miljöer åt andra. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Birgitta Forsman

I " Gudlös etik" argumenterar Birgitta Forsman för att etiken måste befrias ur religionens tvångströja. De religiösa moralreglerna är inte så bra som många vill tro, och sökandet efter svar på dagens moralfrågor i uråldriga skrifter är en usel metod att bedriva etik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Anders Andrén

"Det medeltida Gotland" av arkeologiprofessorn Anders Andrén tar upp öns dramatiska historia och dess spår av en svunnen storhetstid. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lena Granqvist

Under ett helt liv står en akademiker inför många val som får betydelse för livets sammanlagda inkomst. "Livslön", av bland andra Lena Granqvist, är tänkt som en vägledare för alla som vill veta mer om detta begrepp. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Tommy Deogan

"Män av våld" av Tommy Deogan tar upp dagens huligankultur i Sverige. Hur ska denna ständigt växande rörelse bemötas? Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Patricia Lorenzoni

I "Mama Dolly" av idéhistorikern Patricia Lorenzoni möter vi lyckliga, tragiska och parodiska modersgestalter. Vi har alla en relation till mödrar, om inte annat så till vår egen. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Göran Bexell

"Akademiska värden visar vägen" av Göran Bexell tar upp universitetens roll som en av samhällets främsta drivkrafter för utveckling och förnyelse. Författaren är professor i etik och före detta rektor för Lunds universitet. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2013
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jäkla människa

Hur hanterar man jobbiga människor i vardagen och på jobbet? Psykologerna Mattias Lundberg och Anders Wahlberg vill med ”Jäkla människa! - en handbok i hur du hanterar jobbiga människor på arbetet” ge oss verktygen. Mattias Lundberg intervjuas av Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Främling, vad döljer du för mig?

Rasism utförs oftast inte av monster. Den utförs av sådana som du och jag, välintegrerad och så kamouflerad att vi ofta inte ser den. Marcus Priftis, författare och spoken word-artist, hävdar att vi alla, mer eller mindre, gör oss skyldiga till sådan här vardagsrasism. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sveriges historia 1830-1920

I ”Sveriges historia: 1830-1920” beskriver Bo Stråth, professor i historia vid Helsingfors universitet, en period präglad av framtidstro och industrialism, men också av konflikter mellan kungamakt och folkstyre, mellan arbetare och arbetsgivare. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En dos stryknin

Snövit, Madame Bovary och pastor Gregorius är bara några exempel på personer i litteraturen som har förgiftats. I ”En dos stryknin” ger Olle Matsson, professor i kemi vid Uppsala universitet, en bred kulturhistorisk och naturvetenskaplig skildring av gifter och giftmord i litteraturen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den siste resenären

Tomas Löfström skriver i "Den siste resenären” om den bortglömde Torgny Sommelius som utvecklade reseskildringen under 50-talet. Journalisten och författaren Torgny Sommelius följde ett eget spår. Han skrev om resenärens ensamhet och blandade dokumentära reportage med fiktion. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Alltings mått

Vad är värdet av humaniora? Inom universiteten och forskningspolitiken har debatten om humaniora länge varit låst i två positioner. I ”Alltings mått” hävdar idéhistorikerna Anders Ekström och Sverker Sörlin att humanistisk kunskap redan idag spelar en betydligt större roll än vad som erkänns. Anders Ekström intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sveriges historia 1920-1965

Det Sverige som beskrivs i ”Sveriges historia: 1920-1965” är ett land som av sin samtid betraktades med såväl avund som misstro. Medan fattigdomen och arbetslösheten minskar ökar siffrorna för valdeltagande, löneökningar, semesterveckor och pensioner. Yvonne Hirdman intervjuas av Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Route 66

”Route 66 och den amerikanska drömmen” av Peter Kadhammar beskriver ett Amerika långt från den amerikanska drömmen. Kadhammar reser från Oklahoma till Kalifornien. Han stannar till i småstäder och pratar med folk på bensinmackar, härbärgen och i soppköer. Han ser ett land i förfall. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lärarens retorik

Hans Gunnarsons retoriska verktyg kan användas i klassrum, vid konferenser och i möte med föräldrar. "Lärarens retorik" är tänkt att utveckla såväl den egna som elevernas förmåga att kommunicera. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Maten och makten

Samtidigt som efterfrågan på mat i världen ökar blir de svenska bönderna allt färre. Vilka blir följderna av att Sverige ställer sig utanför den globala matproduktionen? Christer Isaksson intervjuas av Susanna Baltscheffsky.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mitt grymma öde

"Mitt grymma öde - roman" av Carl-Michael Edenborg är en ocensurerad berättelse. Det är kompositören Händel som själv får föra ordet. Han ansågs vara tidens största kompositör, men uppfattades också som fet, ful, snål och lynnig. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kongo - en historia

David van Reybrouck skildrar Demokratiska republiken Kongos utveckling från och med 1850. Det är en historia om exploatering, kolonisering och folkmord. Men också om människors förmåga att se framåt under de mest exceptionella omständigheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kryp

I John Hallméns närgångna fotografier får vi uppleva krypens värld i makroperspektiv - håriga flugor, slitna skalbaggar och färgstarka flicksländor täckta av daggens droppar. Det blir som en upptäcktsfärd till en främmande civilisation. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Godkänt?

Svenska elevers resultat i internationella mätningar blir allt sämre. I ”Godkänt? – en reportagebok om den svenska skolan” försöker reportern Emma Leijnse ta reda på varför. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Limbo

Vad gör en förälder med en 20-åring som tillbringar nätterna framför datorn och sover halva dagarna? Helene Lumholdt och Karin Enqvist har skrivit ”Limbo : en bok om dem som fastnat i entrén till vuxenvärlden till deras oroliga, arga och vilsna föräldrar”. Författarna vill visa på en väg framåt. Helene Lumholdt intervjuas av Hélène Benno.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2015
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Urban express

Per Schlingmann och Kjell A Nordström guidar oss i vad som händer i världen, staden och med oss människor. "Urban express" är ett collage som beskriver vår tid och hur man själv kan hantera de förändringar som möter oss alla.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

9,3 på Richterskalan

Andreas Norman berättar i sin bok ”9,3 på richterskalan” om hur han som nyss antagen till UD:s diplomatprogram skickades till Thailand dagarna efter tsunamin den 26 december 2004 och oförberedd hamnade mitt i krishanteringen efter en av de värsta naturkatastroferna i modern tid. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När lojaliteten prövas

Anders Carlberg reflekterar i sin bok ”När lojaliteten prövas” över svenska judars relation till den svenska offentligheten och om förhållandet till Israel och israelisk politik. Utgångspunkten är personlig och präglad av egna erfarenheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju svensk

I ”Jag är ju svensk” berättar Cheko och Nalin Pekgul om de ökade motsättningarna mellan konservativa muslimer och mer liberala eller sekulära. I Tensta är arbetslösheten hög och det finns många fördomar som skapar spänningar mellan olika grupper. Nalin Pekgul intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mediekratin - mediernas makt i svenska val

Kent Asp är statsvetare och professor i journalistik. I "Mediekratin - mediernas makt i svenska val" analyserar han mediernas roll inom politiken. Gör medierna egentligen demokratin bättre eller sämre? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vad är bildning

Odd Zschiedrich är bland annat kansliansvarig vid Svenska Akademien. I boken ”Vad är bildning” resonerar han kring hur begreppet bildning används i olika sammanhang. Finns det olika slags bildning och vad är allmänbildning? Har bildningsbegreppet förändrats över tid? Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Gymnasiet som marknad

Inom skolvärlden har marknadsföring blivit viktig sedan det beslutades att främja skolval och skolors frihet att utforma sin verksamhet. Lisbeth Lundahl reflekterar i "Gymnasiet som marknad" över den ökade konkurrensen mellan skolorna. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bibliotekarien som medpedagog

Sofia Malmberg är bibliotekarie på Adolf Fredriks musikklasser. I "Bibliotekarien som medpedagog" ger hon konkreta exempel på hur en pedagogisk skolbiblioteksverksamhet skapas. Även om hur man kan fungera som medpedagog i ämnesövergripande projekt. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag bara tvingar mig lite

”Jag bara tvingar mig lite” är en självbiografisk roman skriven av Maja-Stina Fransson. I den får vi följa Minna som barn, tonåring och ung kvinna. Vi får läsa hennes dagbok och följa med in i terapirummet. Hon har tvångstankar. I boken skildras det med allvar, men också med en viss komik som ett liv med tvångstankar kan innebära. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När jag inte hade nåt

Ison Glasgow är en av Sveriges mest hyllade hiphopartister. Han berättar i "När jag inte hade nåt" om sin uppväxt och hur den format honom till den han är idag. Han berättar om utanförskap, utsatthet och ett starkt band till sin mor. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Cornelis - en liten bok om vänskap

Agneta Brunius berättar i ”Cornelis – en liten bok om vänskap” om sin vänskap med Cornelis Vreeswijk. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

De nya dödssynderna

I "De nya dödssynderna" får vi reda på egenskaperna som svenska folket anser vara de sämsta. Stefan Einhorn presenterar resultaten från en opinionsundersökning och illustrerar med historier ur sitt liv. Intervjuare: Behrang Miri.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Facebookpolisen

Genom sina personliga och humoristiska inlägg på Växjö/Alvestapolisens Facebooksida har Scott Goodwin fått mycket uppmärksamhet. ”Facebookpolisen” är den ocensurerade bokversionen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Twitterboken

Sophia Sundberg, föreläser och utbildar i Twitter. I Twitterboken ger hon tips från första kvittret till att flyga fritt, och om hur man kan tänka strategiskt i sitt twitteranvändande. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den nya amerikanska maten

Emil Arvidson och Martin Gelin berättar i ”Den nya amerikanska maten” om den revolution som skett i amerikansk matkultur. Emil Arvidson intervjuas av John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2014
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Katastrofdoktorn

Johan von Schreeb har 25 års erfarenhet av att arbeta som kirurg på slagfält. "Katastrofdoktorn" handlar om varför han har sökt sig till platser som andra hjälporganisationer flyr. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Civilsamhället klämt mellan stat och kapital

Lars Trägårdh och hans medförfattare har analyserat centrala framtidsfrågor. I "Civilsamhället klämt mellan stat och kapital" synas utmaningar, som när det homogena folkhemmet ska övergå till ett pluralistiskt medborgarsamhälle. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju så jävla easy going

Jenny Jägerfelds roman ”Jag är så jävla easy going” handlar om 18-åriga Joanna som har adhd, är ganska impulsiv och inte alltid så genomtänkt. Men diagnosen är inget större problem så länge hon äter sin medicin. Men när familjen inte längre har råd med den och Joanna blir kär i Audrey blir det värre. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Giv mig, min son, ditt hjärta

Eskil Franck växte upp i en familj där prästämbetet gått i arv i generationer, och själv vigdes han till präst som mycket ung. Han blir framgångsrik inom kyrkan men kämpar mot tvivel. I ”Giv mig, min son, ditt hjärta” skriver han om vägen bort från tron och kyrkan och ut mot ovissheten. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En halv sanning är också en lögn

Journalisten Hanne Kjöller uppmärksammar fall i media där hon menar att läsare och tittare har vilseförts. I "En halv sanning är också en lögn" ger hon sin kritiska syn på delar av journalistkårens förhållningssätt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lappväsendet

Utnämnandet av Adolf Suwe till lappfogde år 1885 var första steget mot bildandet av myndigheten lappväsendet. I ”Lappväsendet” skriver Patrik Lantto bland annat om hur lapptjänstemännen agerade, hur samerna betraktades och om lappväsendets funktion i statens samepolitik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Organ till salu

I ”Organ till salu” skriver etnologen Susanne Lundin om organhandelns dunkla värld där desperata patienter utgör små bitar i ett stort pussel. Hon skildrar en växande marknad någonstans mellan medicinsk spetskompetens och människohandel. Intervjuare: Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Plundrarna

Under 1930- och 40-talen stal nazisterna miljontals konstverk. Mycket hittades vid krigsslutet men en del försvann för att komma fram i ljuset igen långt senare. I ”Plundrarna” skriver Anders Rydell om nazisternas besatthet av konst och om dagens bittra kamp om rätten till den ”försvunna” konsten. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Det nya Afrika

Den ekonomiska utvecklingen i Afrika förbises ofta till förmån för gamla stereotyper. I ”Det nya Afrika” skriver SVT:s korrespondent Erika Bjerström om ett Afrika där fattigdomen minskar, demokratin är på uppgång och utvecklingen av sjukhus, utbildning och vägar drivs på av en allt större medelklass. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vina Vinas vargpinne

I Jujja Wieslanders barnbok ”Vina Vinas vargpinne” hittar Vina Vina en pinne. Den kan bli både motorsåg och metspö men är framför allt användbar när vargen kommer. Jujja Wieslander intervjuas av Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

På andra sidan oss

Max Bergander, 26 år gammal, skriver i diktsamlingen "På andra sidan oss" om de känslor han hade när han separerade från sin dotters mamma och hennes tidigare barn. Det handlar om rädsla och skam, men också om glädjen över att ha tagit ett beslut för att förändra sitt liv. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ingens mamma

I antologin ”Ingens mamma – tolv kvinnor om barnfrihet” skriver kvinnor som av olika skäl valt att inte få barn. Kvinnor som valt att sterilisera sig, som tycker att klimakteriet är befriande och som vänder sig mot den kulturella press samhället sätter på kvinnor att bli mammor. Anna Lindman intervjuar bokens redaktör Josefine Adolfsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Eremiten i Paris

Den rumänske filosofen Emil Cioran föddes i Rumänien 1911 och kom till Paris 1937. I ”Eremiten i Paris” vill Tobias Dahlkvist visa hur Cioran förvandlar den teoretiska pessimismen till en levnadskonst. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Som om vi hade glömt

Journalisten Daniel Poohl berättar om sin uppväxt i början av 1990-talet. När flyktingar från inbördeskriget i Jugoslavien flyttar till den lilla orten blir Daniel lycklig. Men i mellanstadieklassen uppstår en konflikt, likt den som pågår i övriga Sverige, när flera i klassen börjar kalla sig patrioter. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever

Isa Ståhl och Zandra Bergman vill ge unga kunskapen som krävs för att kunna påverka skola och studiesituation. "Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever" visar bland annat vad skolan enligt lag är skyldig att ta ansvar för. Isa Ståhl på Sveriges elevkårer intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - När rättigheter krockar

Kvinnors rättigheter och kultur

Mäns våld mot kvinnor handlar ofta om makt och kontroll. Det är inte ett kvinnoproblem, utan våld mot kvinnor är ett problem för hela mänskligheten, menar Maria Hagberg, utvecklingsledare Kvinnofrid, Länstyrelsen i Örebro. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Örebro läns museum.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnaministeriet dokumentär

Bryta sig loss

Patryk och Darina går på Hindby skoldaghem, en liten specialskola i Malmö. Här går ungdomar som av en eller annan anledning inte kan eller får gå i sina vanliga skolor. Många av eleverna vill bryta sig loss från sitt gamla destruktiva liv.

Fråga oss