Titta

UR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

UR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

Om UR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

Seminarier och föreläsningar från bokmässan i Göteborg, Bok och bibliotek 2013. Inspelat den 26-29 september 2013.

Till första programmet

UR Samtiden - Bok och bibliotek 2013: Dickens med tuttarDela
  1. Välkomna allihop.

  2. Som författare studerar man andra
    författare för att själv bli bättre.

  3. Man studerar hur man bygger
    meningar och rytm i det man skriver.

  4. De senaste fem åren
    finns det ingen författare i världen-

  5. -som jag har studerat mer
    eller lärt mig och stulit mer av-

  6. -än av vår gäst.
    Så hälsa Caitlin Moran välkommen.

  7. Tack. - Det var...

  8. Det var lite av en bomb.
    Nu måste jag gråta som Miss World.

  9. Vilken ära att du säger så. - Jag är
    så glad över att vara här med honom.

  10. Du är min trygghet. Om jag måste föda
    ett barn igen, ska jag tänka på dig.

  11. Inte på nåt dåligt sätt, utan lugnande.
    Jag känner mig glad med dig.

  12. Eftersom jag var lite nervös,
    vaknade jag lite för tidigt i morse.

  13. Jag satte på tv:n,
    och råkade se några komediserier.

  14. Sista kvarten av "Nanny" och första
    kvarten av "Alla älskar Raymond".

  15. När jag ser de komediserierna,
    ser jag liksom texten.

  16. De är så vackert konstruerade,
    med hur skämten byggs upp.

  17. Och de berör allvarliga ämnen,
    som relationer.

  18. Då tänkte jag: "Det här är Caitlin."
    Är det så?

  19. Inspireras du av tv, som författare?

  20. Det är otroligt...
    Gud, vad smart du är. Ja.

  21. Jag kan inte överdriva
    vilken konstig uppväxt jag hade.

  22. Det var som ett skumt experiment
    som nog vore olagligt nu.

  23. Vi var väldigt fattiga.
    Pappa var invalidiserad.

  24. Mamma var besatt av
    lesbiska författare från 1800-talet.

  25. Vi var de enda hippierna
    i industristaden Wolverhampton-

  26. -som bara är känd för bandet Slade.

  27. De utbildade oss själva i hemmet.
    Alla andra som gör så-

  28. -anser att utbildningen i skolan
    är undermålig.

  29. Om barnen utbildas i hemmet
    kan man skräddarsy lektioner åt dem-

  30. -och utbilda dem bättre, gå ut i naturen
    och lära ut geologi på stranden.

  31. Det hände inte i vår familj.

  32. De tog oss ur skolan,
    satte på tv:n och sa: "Varsågoda."

  33. Vi hade inga vänner.
    Vi gick inte i skolan och kände ingen.

  34. Vi lärde oss att vara människor
    genom att se på tv.

  35. Delar man upp min personlighet -
    och jag har gjort det när jag var full-

  36. -är jag nog 20 procent Bill Murray
    i "Ghostbusters"-

  37. -10 procent Miss Piggy i "Mupparna"-

  38. -20 procent Paddan i Paddeborg,
    den tecknade från 1986...

  39. Paddan är alltid okuvlig
    och sprudlande och aktiv.

  40. Det är nog enda referensen
    svenskar inte förstår.

  41. Då kan ni tro att jag är originell. Men
    allt är snott från en tecknad tv-serie.

  42. Resten består antingen
    av Snurre Sprätt eller Daffy Duck.

  43. -Visas de här?
    -Daffy Duck, absolut.

  44. Komediserier, tecknat och musikaler.

  45. Sånt där allt slutar bra.
    Precis som på film.

  46. Jag hade inga erfarenheter
    som lärde mig att det ofta inte är så.

  47. Jag menade även själva skrivandet, för
    om man vill få ut allvarliga budskap-

  48. -är det bästa sättet
    att vara korrekt och samtidigt rolig.

  49. Du verkar alltid vara noga med att vara
    underhållande, vilket är väldigt svårt.

  50. Länge ville jag skriva om allvarliga
    ämnen, men ville inte tråka ut nån.

  51. Det finns en hel del
    som skriver om allvarliga ämnen-

  52. -men där allt egentligen
    är en enda stor masturbation:

  53. "Det känns så bra att skriva att rasism
    är dåligt. Då framstår jag som bra."

  54. "Jag behöver inte bry mig eller vara
    originell, utan bara vara mot rasism."

  55. Länge skrev jag inte
    om allvarliga ämnen-

  56. -för jag hittade ingen originell vinkel,
    som kunde locka folk.

  57. Man vill helst hitta en ny metafor,
    som får folk att se saker på nya sätt.

  58. Annars säger man bara det uppenbara.
    Det gör jag också ofta.

  59. Det jag främst vill göra är...
    att förändra hur folk tänker.

  60. Jag brukade skämta om att jag vill
    förändra världen och tror på revolution.

  61. Det kändes kul att som lätt överviktig
    38-årig mamma vara för revolution.

  62. Men ingen skrattade och jag tänkte:
    "Jag ska nog inte bara skämta om det."

  63. Och skriver man på ett argt sätt,
    hör folk ofta bara din ilska-

  64. -och reagerar känslomässigt,
    utan att lyssna.

  65. Och jag kan inte bråka.
    Om du försökte provocera mig nu-

  66. -skulle jag bli hysterisk
    och börja gråta.

  67. Många kvinnor gör det
    när samtalet blir lite hetsigt.

  68. Då kan vi inte prata. Allt handlar om
    att inte bråka. Så, attackera mig inte.

  69. När du säger saker som att säga
    det uppenbara och att vara arg-

  70. -sammanfattar du
    all debatt i svensk media just nu.

  71. -Men det går vi inte in på nu.
    -Du får berätta över en drink senare.

  72. Om vi tar ett trevligare ämne...
    Din lysande bok "Morantologi".

  73. Nu visar vi upp produkten.
    Jag har gjort en bok.

  74. Du verkar...ganska besatt
    av "Downton Abbey".

  75. Den nya säsongen har börjat i England
    och börjar i Sverige i november.

  76. -Varför är du så besatt av den?
    -Åh, herregud...

  77. Det är första serien sen "Dynastin",
    där man säger: "Va?"

  78. "Skrev ni det så? Och filmade det
    och sände det? Helt allvarligt?"

  79. "Dynastin" är som en massaker, där de
    tar död på skådespelare i varje avsnitt.

  80. Och höjdpunkten i "Downton Abbey"...
    Nu avslöjar jag lite om första säsongen.

  81. En ond jungfru oroas över att få
    sparken om det kommer en ny arvinge.

  82. Vi vet inte varför, men hon tror det.

  83. När frun i huset blir gravid, bestämmer
    hon sig för att frun måste få missfall.

  84. Hon måste förlora barnet.

  85. Så hon lägger en lavendeltvål...
    bredvid badkaret.

  86. Förvånande nog vet hon
    att frun i huset lär sätta foten där-

  87. -halka och förlora barnet.

  88. Så vi har en ond jungfru som säger:
    "He, he...tvål på golvet."

  89. Och den får högsta betyg
    i Storbritannien och går på export...

  90. Jag recenserar varje avsnitt. Normalt
    recenserar man bara första avsnittet.

  91. Jag har gjort en poäng av
    att recensera varenda avsnitt-

  92. -och i detalj beskriva vad som sker.

  93. När kusin Matthew var ute i krig...

  94. Fast han åkte bara till frontlinjen
    och såg ledsen ut.

  95. Sen kom han tillbaka till en bal
    eller en middagsbjudning.

  96. Jag vet inte riktigt
    vad västfrontexpressen var-

  97. -men när intrigen krävde
    att han kom tillbaka, var han där.

  98. Och om ni minns så blev
    hans genitalier överfallna av tyskarna.

  99. Han förlorade
    sin sexuella funktion ett tag.

  100. Han trodde att han var invalidiserad.

  101. Lady Mary kom in i rummet och
    jungfrun hade lämnat kvar en bricka.

  102. Hon sa: "Åh nej,
    tesakerna är inte borttagna."

  103. Som om: "Nej, tjänarna vill
    att vi ska göra det själva!"

  104. Kusin Matthew hjälpte henne
    och insåg att han inte var lam längre.

  105. Han sa: "Jag känner nåt,
    nåt som spritter lite."

  106. Lord Grantham sprang runt
    och jublade: "Det blir sex!"

  107. "Matthews genitalier är tillbaka!"

  108. Jag bara...

  109. För det är så
    att om jag har några läsare nånstans-

  110. -måste jag påminna dem om
    att det här inte är en normal serie.

  111. Men den handlar om
    sånt du ofta skriver om-

  112. -som klass, skillnaden
    mellan fattig och rik, och så.

  113. Om du var en rollfigur i serien, vem
    skulle du vara och var skulle du jobba?

  114. De skulle inte ha med mig, för jag
    skulle vara byhoran på bypuben.

  115. Jag skulle... Jag skämtar så, när
    folk undrar varför jag började skriva.

  116. För jag insåg
    att jag inte hade några meriter alls-

  117. -eller några kontakter, ingenting.

  118. Som 13-åring var
    mina jobbutsikter begränsade till-

  119. -att jobba på snabbköpet
    eller att bli prostituerad.

  120. Jag kände verkligen
    att det var det enda som fanns.

  121. Jag pratade med min syster
    om att det var de enda möjligheterna.

  122. Hon sa: "Du får inte bli prostituerad,
    för vi sover i våningssäng."

  123. "Det vore obehagligt för mig
    och pinsamt. Bli inte prostituerad."

  124. Då kom utväg tre. För i "Järnvägs-
    barnen" blir mamman författare.

  125. Och samma sak i "Unga kvinnor",
    med Jo.

  126. Tack vare barnböcker från 1800-talet
    fick jag en tredje utväg: Att skriva.

  127. Så jag skulle spela byns prostituerade,
    som lorden träffar i smyg.

  128. Du skrev om din uppväxt
    i The Times för två år sen.

  129. Den ingår också i boken.
    Du skriver:

  130. "Allt jag är har sin grund
    i den här fula byggnaden."

  131. Det lokala biblioteket. Det är många
    bibliotekarier här, och på bokmässan.

  132. Hej, alla bibliotekarier!
    Tack, ni är fantastiska människor.

  133. -Vad betydde biblioteket för dig?
    -Allt.

  134. Grejen med det kapitalistiska
    samhället är att...

  135. Om man inte trivs hemma, eller inte
    kan vara där, vart kan man annars gå?

  136. Man kan gå till gallerian, där man
    känner sig värdelös för man är fattig.

  137. Kan man inte köpa nåt
    är man inget värd där.

  138. Jag hade turen att kunna gå till
    ett bibliotek - det tredje alternativet.

  139. Där spelar det ingen roll om man
    har pengar. Man är ändå värdefull-

  140. -om man är nyfiken
    och vill läsa många böcker.

  141. Det är en mäktig position...
    att få som barn.

  142. På ett ställe känner man sig värdelös,
    men där blir man en vinnare.

  143. Det finns inte många såna ställen
    och biblioteket är det bästa.

  144. Bättre än museer och konstgallerier.

  145. För böcker är inte bara böcker,
    de är portaler.

  146. Läser man en bok
    hamnar man i en annan värld.

  147. De bästa böckerna är de
    som innehåller nåns hela liv.

  148. För varje bok man läser, äter man en
    person och ett helt liv av erfarenheter.

  149. Man blir mångfacetterad.
    Man blir varje bok man har läst.

  150. Jag har lärt mig så mycket av böcker.

  151. Och att det var gratis,
    att staten försåg oss med det-

  152. -och att hur dålig min utbildning
    än var, kunde jag utbilda mig själv där.

  153. Och sen bankkraschen 2008,
    har vi haft en åtstramningsbudget.

  154. Vi har lagt ner
    en tredjedel av biblioteken.

  155. De hölls igång
    under andra världskriget-

  156. -och under skuldåren efter kriget.

  157. Men nu läggs de ner. Det är
    en absolut skam för dagens samhälle.

  158. Det är viktigt
    och har debatterats även i Sverige.

  159. En del säger att biblioteken inte behövs
    för vi har internet.

  160. Men du visade
    att det är en av få offentliga platser-

  161. -dit man kan gå
    utan att vara kund med ett kreditkort.

  162. Och en annan sak med internet...
    För jag har också hört det där.

  163. Söker man efter nåt på nätet-

  164. -får man de populäraste resultaten,
    det som folk oftast har sökt efter.

  165. Går man på biblioteket, hittar man inte
    bara det populära, det som alla vill ha-

  166. -utan de bästa sakerna och böckerna
    som människan har åstadkommit.

  167. Och allt på samma ställe.

  168. Och läser man
    igenom allt alfabetiskt-

  169. -blir informationen så slumpmässig.

  170. En författare nämns i en bok,
    och så läser man den författaren.

  171. Man förs in i en underbar värld.

  172. Författare är jättebra på
    att leda en till andra författare.

  173. Man lär sig på ett helt annat sätt
    av böcker än via nätet-

  174. -där alla hittar samma saker
    och följer samma väg.

  175. Det syns i yngre barns skrivande
    att de bara har varit på nätet.

  176. Alla som vill bli journalister
    har läst samma saker-

  177. -på samma webbsidor
    med samma åsikter.

  178. De inser inte ens
    deras åsikters homogenitet-

  179. -som står i motsats till
    bibliotekets slumpmässighet.

  180. En annan bra sak med böcker är
    att man blir bra på frågesport.

  181. För det slumpmässiga...

  182. Kan man lite latin, efter att ha läst
    om geografi, kan man gissa svaret.

  183. Jag har vunnit så mycket ost på olika
    pubfrågesporter tack vare biblioteket.

  184. Och den krönikan i The Times,
    var en av dina mest spridda och lästa.

  185. Kan du berätta lite mer om den?

  186. Den om bibliotek slog verkligen an.

  187. Jag skriver för The Times, så
    det mesta finns bakom en betalvägg.

  188. Jag säger hellre att man får betala
    för det, som för en papperstidning.

  189. Det är viktigt. En annan krönika
    handlar om kulturens förändring–

  190. –sen saker blev gratis på nätet.

  191. Det enda som är gratis på nätet
    är musik, texter-

  192. -tv-program och filmer som laddas ner.
    Inget annat är gratis på nätet.

  193. Man får inte gratis skor, kläder,
    resor eller bilar.

  194. Bara det kreativa finns gratis på nätet.

  195. Och det var en av få utvägar man hade
    om man kom från arbetarklassen.

  196. Man bildade ett band, blev författare,
    skådespelare eller regissör.

  197. Det är inte viktigt
    bara ur klassperspektivet-

  198. -utan även
    utifrån den kultur vi speglar.

  199. Vi brukar komma underfund med vem
    vi är utifrån den kultur som omger oss.

  200. Och om arbetarklassen inte längre
    har råd att bli journalister...

  201. Jag känner många
    som vill jobba på skivbolag.

  202. De säger: "De vill bara ha
    oavlönade praktikanter".

  203. Då frågar jag hur många låtar du har
    på din telefon som har varit gratis?

  204. De tittar och hittar runt 3 000 låtar.
    Lägger man ihop hur mycket de kostar-

  205. -motsvarar det din lön för 20 år sen,
    när det fanns en musikindustri.

  206. Nästa generations nerladdare
    har laddat ner sin framtid gratis.

  207. Tidningar och tidskrifter läggs ner.
    Man fick en bra start i musikpressen-

  208. -i NME och Melody Maker. De flesta
    är nerlagda och NME tynar bort.

  209. Och enligt den senaste statistiken
    från skivbolagen-

  210. -har andelen band ur arbetarklass
    sjunkit till 25 procent.

  211. Bara de ur medelklassen
    har råd att spela i band.

  212. Generationen som har laddat ner allt
    gratis, har slukat sin egen framtid.

  213. Vi måste återuppfinna populärkulturen.

  214. Man måste betala för den, för sina
    tidningar, tv-program och skivor.

  215. Då finns det pengar
    så folk kan göra skivor och tv.

  216. Slutar man betala
    utrotas delar av kulturen.

  217. Så jag gillar inte "betalvägg", utan
    säger: "Betala för det, som vi brukade."

  218. Vilket är väldigt passande. Tack.

  219. På bokmässan har man även
    diskuterat att folk läser mindre.

  220. Män, och framför allt yngre män,
    läser inte romaner längre.

  221. Vad anser du om det? Finns det
    en lösning eller måste vi leva med det?

  222. Man blir ju författare
    för att man är läsare.

  223. Och man vill ju läsa nåt
    som speglar ens egna erfarenheter.

  224. Om det finns stora delar av folket som
    inte läser eller kan gå på bibliotek-

  225. -ser de inte sig själva
    och kan inte göra egen konst.

  226. Och det är inte bara... Det finns ju
    inte nån grupp i hela världen-

  227. -som inte är utsatta.
    Vi talar ju om minoritetsproblem-

  228. -att vara kvinna, färgad, transsexuell,
    homosexuell eller handikappad.

  229. De är minoriteter, men om man lägger
    ihop dem, blir de majoriteten.

  230. De är världens majoritet.

  231. När vi talar om
    mäns och pojkars läsproblem-

  232. -bör vi inte kalla det mansproblem, och
    inte barnomsorg för ett kvinnoproblem.

  233. Det är mänsklighetens problem. Och
    när du undrar hur vi ska hjälpa män-

  234. -reagerar jag som kvinna negativt.

  235. Fortsätt ni styra världen bara,
    jag lägger mig inte i det.

  236. Bättre då att se det
    som ett problem för mänskligheten.

  237. För då involverar man alla människor.

  238. En annan aspekt som många inte
    pratar om, är hur man skriver.

  239. Din lysande "Konsten att vara kvinna"
    handlade om feminism-

  240. -men viljan var inte att säga nåt nytt.

  241. Poängen med boken var att skriva
    för nån som inte läser, som din syster.

  242. Ja, så var det. Alla i min familj läste
    mycket, utom en av mina systrar.

  243. Hon läste bara skvallerblaskor,
    såg på tv och rökte.

  244. Vilket är ett härligt sätt
    att njuta av livet på.

  245. Jag ville skriva en bok
    som fick henne att bli feminist.

  246. För den generella bilden av feminister
    var att de var arga manshatare.

  247. Och en del är så, och jag älskar dem.

  248. Det är en vanlig åsikt, att man
    som modern feminist ska hata dem.

  249. De arga och korthåriga. Men de
    skapade den här världen åt mig.

  250. Man ska respektera de arga
    feministerna, för de åstadkom mycket.

  251. De tillät mig att komma
    och lite spralligt prata om min vagina.

  252. Så, tack till er arga feminister.

  253. Jag ville att boken skulle få opolitiska
    kvinnor att säga: "Jag är feminist."

  254. Och...när vi fick idén till boken...
    hade jag en idé till omslaget.

  255. Vi gick på ett stort möte. Jag gillade
    idén, men att den skulle sälja så bra...

  256. När min agent berättade om boken,
    utbröt ett stort budgivningskrig.

  257. Jag gick på många stora möten
    med seriösa män i kostym.

  258. Och på ett av mötena frågade de
    om jag hade några idéer till omslaget.

  259. Då vill de att man säger:
    "Nej, det kan ni fixa."

  260. Men jag hade en idé - jag hade
    kommit på ett "feministiskt leende".

  261. De undrade vad det var.

  262. Det var ett möte i ett styrelserum
    med 20 män.

  263. Jag sa: "Kvinnor skäms ofta över
    sina kroppar och trivs inte med dem."

  264. "Frågar ni en kvinna om hennes kropp,
    hittar hon sällan nåt bra"-

  265. -"förutom kanske sina ögon.
    Många kvinnor gillar dem."

  266. "Det motsvarar 0,02 procent av kropps-
    vikten. Vi borde gilla mer av den."

  267. "Kvinnokroppar i kulturen
    är antingen perfekta"-

  268. -"eller fel på nåt sätt
    och fulla av skam."

  269. "Mitt feministiska leende ska göra
    kvinnor nöjda med sina kroppar."

  270. Jag stoppade in min topp i behån-

  271. -drog ner byxorna och sa:
    "Det här är det feministiska leendet."

  272. "Det här tar vi, och..."

  273. "Vi ritar ögon på tuttarna och har
    en näsa här. Ett stort leende ansikte."

  274. Jag stod där och gjorde så här.
    Jag såg några som ryste.

  275. De sa: "Tack för dina tankar.
    Vi ska fundera på idén."

  276. De använde en bild av mitt ansikte.

  277. Om du kunde resa...

  278. Jag gjorde det här första gången
    för några veckor sen.

  279. Efteråt kom tre gråtande kvinnor fram.
    De hade blivit berörda.

  280. Jag visste inte vad jag skulle säga.
    Jag tyckte mest att det var kul.

  281. Det var första gången de hade sett
    en kvinna gilla sin ofullkomliga kropp.

  282. Annars när man ser en sån mage-

  283. -och särskilt på nån
    som är en smula känd-

  284. -skulle det vara en bild
    tagen i hemlighet-

  285. -som förlöjligades: "Hon har sålt
    många böcker, men vilken mage."

  286. Men jag skambelägger dem och säger:
    "Jag bryr mig inte. Jag gillar den."

  287. Den känslomässiga reaktionen
    överraskade mig.

  288. Så nu gör jag den
    på middagsbjudningar.

  289. Föra veckan i affären,
    överraskade jag många i kassakön-

  290. -genom att...plocka fram den.

  291. Vilka råd skulle du ge dig själv
    som 13-åring?

  292. Oj, massor.
    Jag hade behövt få reda på allt.

  293. Som hur många kalorier
    det finns i alla livsmedel.

  294. Min logik var spännande: ju mindre
    exotisk smak, desto färre kalorier.

  295. För mig innehöll en potatis en kalori.

  296. En brödlimpa, kanske tio.

  297. Och med lite smör, kanske tretton.

  298. Så jag gick upp jättemycket i vikt, fast
    jag gjorde tio armhävningar var kväll-

  299. -och åt bara runt 50 potatisar per dag.
    Ändå vägde jag plötsligt 100 kilo.

  300. Så kalorierna skulle jag förklara.
    Och så... Det här är med i nästa bok-

  301. -en roman om en tonårsflicka.
    Jag har inte berättat för min familj än-

  302. -men, precis som jag gjorde, mastur-
    berar hon maniskt med en hårborste.

  303. De är fattiga, så det är inte hennes
    borste, utan familjens gemensamma.

  304. Jag inser nu
    att det inte var så fint gjort.

  305. Jag rengjorde den alltid
    och ställde tillbaka den, men...

  306. Det var nog lite ohyfsat.

  307. Jag råder nog mig själv
    att inte göra så.

  308. Det var nog de viktigaste två sakerna.

  309. I somras skrev du i The Times,
    som jag betalar för att läsa...

  310. Tack. Du är en riktig prins.

  311. Du skrev en lysande krönika,
    det mest berörande jag har läst i år.

  312. Den hette: "Mina postuma råd
    till min 13-åriga dotter."

  313. Du skrev ett brev till henne,
    som om du var död.

  314. Kan du berätta lite om
    vad du skrev och varför?

  315. Kul att du tog den. Författare vet
    vad andra författare är stolta över.

  316. Jag hade strulat till det.
    Jag åkte till Glastonbury-festivalen-

  317. -och genom en lång rad
    märkliga sammanträffanden-

  318. -delade jag husvagn med
    min favorit Benedict Cumberbatch.

  319. Hela helgen var jag lyckligt full över
    att se en barbröstad Sherlock Holmes.

  320. Och efter festivalen är man alltid
    på nåt sätt döende, och det var jag.

  321. Jag har oftast full koll, men då ringde
    redaktören och undrade om krönikan.

  322. Jag hade en timme på mig,
    och då jag trodde att jag var döende-

  323. -skrev jag de postuma råden
    till min dotter.

  324. Men inte att masturbera med hårborste
    och få veta kaloriinnehållet i potatis.

  325. De råden borde jag ha fått
    som tonåring. Nu är det saker som...

  326. ...att bli vän med sin kropp. Är den
    frisk, tacka benen för att de går-

  327. -och magen för att den smälter maten.

  328. De som ska vara dina vänner
    är de du trivs med.

  329. Dina vänner finns inte där du är
    hämmad och dina skämt inte funkar.

  330. De är inte rätt för dig, spring.

  331. Gå inte ut med en pojke
    som måste fixas till-

  332. -eller som får det
    att kännas som om du måste fixas till.

  333. Det finns vampyrer - pojkar
    som står bredvid vackra flickor-

  334. -och viskar i ditt öra och suger energin
    ur dig. Kör en påle i dem och spring.

  335. Ha sköna skor, var en generös värd
    och gå över gatan till blommorna.

  336. Det sista rådet var: Börja inte röka.

  337. Du tror att du har en rolig bebisdrake,
    som får dig att verka cool-

  338. -men 20 år senare vaknar du
    i ett nerbränt hus.

  339. Brevet blev viralt,
    eftersom nån la upp det på en blogg.

  340. Och det har fått
    en kvarts miljon visningar.

  341. Sen tweetade popstjärnan
    Adele om det.

  342. Nu befinner jag mig i en märklig
    situation, i Adeles tidslinje-

  343. -för alla Adeles fans
    lägger till mig i alla sina svar:

  344. "Adele, vi älskar dig i Belgien.
    När spelar du här?"

  345. "Jag lyssnade på dig och gråter.
    Jag älskar dig."

  346. "Var köpte du skorna
    du hade på MTV Awards?"

  347. Hundratals varje dag. Jag lever
    Adeles liv. Det är ganska speciellt.

  348. -Vad har du lärt dig av det?
    -Hon har inte spelat i Belgien.

  349. Folk är väldigt arga över det.
    Hon måste ändra turnéplanen.

  350. Hon måste spela i Belgien.

  351. När du försökte bli skribent,
    som tonåring...

  352. Jag läste nånstans
    att du skrev till Melody Maker-

  353. -vilket kändes självklart att göra.

  354. Men du skrev inte brev, utan dikter.

  355. Det är ju spännande.
    Vad för slags dikter var det?

  356. Det är en sak till
    jag måste berätta för mitt tonåriga jag.

  357. Jag måste säga åt mig själv
    att inte skriva dikter till folk.

  358. Jag skrev om mina favoritskribenter
    och hur vackra de var.

  359. Men jag skrev även en dikt
    till chefen på tv-kanalen Channel 4.

  360. Jag var besatt av "Anne på Grönkulla"-
    filmerna, särskilt av musiken.

  361. Jag skrev en dikt
    och bad honom skicka filmmusiken.

  362. Och, herregud... Det fanns
    en klassisk violinist, Nigel Kennedy...

  363. Man tror att det värsta man kan göra är
    att skriva en dikt till nån, men icke.

  364. Det värsta man kan göra...är att rita av
    nån man gillar när de gifter sig med en.

  365. Det var en bild av mig
    och Nigel Kennedy när vi gifter oss.

  366. Jag ritade den med blyerts,
    färglade med oljefärg-

  367. -och skickade den till honom.

  368. Men först gjorde jag en kopia av bilden
    som jag sparade-

  369. -tillsammans med en identisk bild av
    mig och Roddy Frame i Aztec Camera-

  370. -och en av mig
    och Bernard Sumner i New Order.

  371. Jag hittade dem nyligen i en
    anteckningsbok och tweetade dem.

  372. Till min stora skräck
    svarade Edwyn Collins-

  373. -som spelade i Orange Juice
    och är vän med Roddy Frame:

  374. "Jag såg bilden på dig och Roddy när ni
    gifte er och skickade den till honom."

  375. "Hur kunde jag?! Först att rita bilden"-

  376. -"och sen lägga upp den
    så han kan se den?"

  377. Jag blev världens värsta stalker.
    Men han kanske blev hänryckt av det.

  378. Han kanske funderar på att gifta sig
    med mig. Nej...det gör han inte.

  379. Som musikskribent
    har jag alltid velat fråga en sak.

  380. Läser man om din barndom,
    återkommer en del saker.

  381. Du hade ofta med linser
    till skollunchen-

  382. -hade poncho och var som en hippie.
    Och du älskade Beatles.

  383. Varför älskar du Beatles?

  384. De är den bästa berättelsen nånsin.
    Större än berättelsen om Jesus.

  385. Han var bara en
    och spelade inte in "Abbey Road".

  386. Och hans historia slutar rätt olyckligt.

  387. Beatles är ett raster
    utifrån vilket jag ser allt-

  388. -hur man kan utvecklas
    som människa:

  389. Först är man i Hamburg
    och sliter hund i 10 000 timmar.

  390. Sen går man igenom
    en sorts punkig fas-

  391. -en storhetsfas, en experimentell
    fas innan allt rasar med heroinet.

  392. Jag längtar efter min egen heroinfas.

  393. Det handlar om dynamiken och hur
    fyra olika personligheter fungerar ihop.

  394. De är rastret via vilket jag ser allt.

  395. Och...det knäppa med att gilla Beatles
    i början av 90-talet-

  396. -var att de var
    det minst coola bandet då.

  397. Jag minns att jag runt 1989 läste i Q-

  398. -att de sålde George Harrisons gitarr
    för 6 000 pund.

  399. Jag vet inte hur mycket det vore nu.

  400. Och fast pappa
    inte hade råd med skor-

  401. -så ville han övertrassera sitt konto
    och köpa gitarren.

  402. Så vi insåg att Beatles var viktiga.

  403. Men att gilla Beatles då
    var som ett hemligt vapen.

  404. Det var som att ha en teknologi
    som ingen annan hade.

  405. För andra sa:
    "Världens bästa band är Simply Red."

  406. Men jag hade en djupare sanning.

  407. Som i "Häxan och lejonet", där Aslans
    djupare magik besegrar den vita häxan.

  408. Beatles hade också en djupare magik
    som övertrumfade allt.

  409. -En garderob att kliva in i.
    -Och aldrig komma ut igen.

  410. Jag älskar dem så. Och man kan
    kartlägga sin livsutveckling-

  411. -utifrån vem av dem man ville
    gifta sig med eller gillade mest...

  412. Som barn börjar man med Ringo,
    för han är rätt enkel.

  413. Han är bandets barn:
    "Lilla lustiga Ringo."

  414. Han var berättarröst i "Thomas
    the Tank Engine". Han är inkörsporten.

  415. Sen när man är elva, tolv år,
    hittar man Paul McCartneys grodlåt.

  416. Då tycker man att Paul
    är söt och vänlig, den melodiske.

  417. Sen i tonåren går man över
    till revolutionären Lennon.

  418. Och efter det hittar man George
    Harrison som tog in olika kulturer.

  419. Han är den experimentelle, den
    esoteriske med österlandets filosofi.

  420. Sen växer man upp och inser
    att Paul är den bäste.

  421. Och där ska jag befinna mig
    resten av livet.

  422. Du borde skriva en bok om Beatles.
    Den skulle bli väldigt annorlunda.

  423. Ja, jag gjorde ju
    en hemsk intervju med Paul.

  424. Den historien finns med i boken.

  425. När man säger
    att man ställde en riktigt smart fråga-

  426. -och inleder sin historia med det,
    så var det ingen smart fråga.

  427. Men, jag ställde en smart fråga.
    Jag sa:

  428. "Om du var med i en bilolycka
    och ditt ansikte blev helt förstört"-

  429. -"skulle du då genomgå plastikkirurgi
    och bli dig själv eller nån annan?"

  430. Det är faktiskt en smart fråga:
    "Vill du vara anonym"-

  431. -"och börja om igen,
    eller vill du fortsätta som förut?"

  432. Men han hörde bara det där
    om det förstörda ansiktet, och sa:

  433. "Vilken fruktansvärd tanke.
    Jag vill inte vara med om en bilolycka."

  434. Jag sa: "Så klart inte. Men om?"

  435. Men då hade han helt tappat intresset.
    Fem minuter senare gick jag därifrån-

  436. -och gjorde den sorts ljud som Chew-
    bacca i "Star Wars" när nåt går fel.

  437. Jag stod i korridoren och...

  438. "Varför gjorde jag så
    mot Paul McCartney?"

  439. I ditt skrivande
    använder du många ljudeffekter.

  440. Du skriver mycket
    med stora bokstäver.

  441. Du är inspirerad av Germaine Greer
    och av Daffy Duck.

  442. Och lika mycket, ungefär.
    Men hur är det med alla ljudeffekter?

  443. Jag antar att det är
    för att det är som ett manus.

  444. Jag gillar att skriva manus.
    "Konsten att vara kvinna" ska bli film.

  445. Och samma sak med twitter. Det var
    intressant när twitter lanserades.

  446. Kvinnor behöver utrymme. Det mesta
    i populärkulturen är ju gjort av män.

  447. Men kvinnor behöver utrymme. Och
    när twitter kom fanns det utrymme.

  448. I Storbritannien
    var kvinnorna först med twitter.

  449. Okej, nu pratar jag om mig.

  450. Jag uppfann det där med asterisker
    och en scenanvisning.

  451. Om jag skriver:
    "Jag sa till Paul McCartney"-

  452. -"att jag föreställde mig honom
    i en bilolycka *ledset ansikte*"-

  453. -så blir det till ett litet manus.
    Så gör folk på twitter nu.

  454. Det är inte bara proffsskribenter
    som vill ta in andra discipliner.

  455. Om jag kunde få in gitarrsolon
    i skrivandet, skulle jag göra det.

  456. Och en dag kanske jag lyckas.

  457. Man vill ha ljudeffekter, saker
    som gör nåt när man läser en text.

  458. Jag använder alla billiga knep
    för att få folk att fortsätta läsa.

  459. Ja, det stämmer.
    Du är ju väldigt produktiv.

  460. Var skriver du? Har du ett särskilt bord
    eller en särskild stol?

  461. Ja, min stol... Från mars till oktober
    skriver jag utomhus, på uteplatsen.

  462. Där får jag röka.

  463. Halva året sitter jag glamoröst påbyltad
    där ute och skriver och röker.

  464. När den första snön kommer,
    tar jag datorn och går in.

  465. Jag har hemskt dålig hållning
    och min man gav mig en sittriktig stol.

  466. Den är som en sadel. Man sitter så
    här.

  467. Den är så smutsig, för jag tappar mat
    och menstruerar på den.

  468. När vi får gäster slänger jag över
    en handduk. Den är hemsk.

  469. Den är som en sadel,
    så det är som att sitta på en häst.

  470. Om jag skriver en svår mening
    eller är trött-

  471. -föreställer jag mig att den är hästen
    Artax i "Den oändliga historien"-

  472. -och att jag är Atreju
    och att vi är i det där träsket.

  473. Artax dör. Han sjunker ner i träsket.
    Jag är Atreju: "Vi klarar det."

  474. Jag försöker rida min fantasihäst
    genom en svår mening.

  475. Vad som än krävs för att klara dagen.

  476. Ni förstår hur ensamt det är. Jag pratar
    med en stol, som är en fantasihäst.

  477. Jag låtsas vara Chewbacca.
    Det är...

  478. Jag har aldrig hört
    att nån skriver utomhus.

  479. Du kanske skriver fortare då,
    eftersom det är kallt.

  480. Ja. Och på somrarna,
    insekterna som ständigt attackerar.

  481. Och grannarna har haft
    byggarbetare hos sig i ett år nu.

  482. Det är första gången
    jag har jobbat i kontorsmiljö.

  483. Men byggarbetarna bredvid
    har varit bra sällskap.

  484. Särskilt som sommarens plåga var
    "Blurred Lines" med Robin Thicke.

  485. När den var på radion sjöng de med.
    En polack blev särskilt bra på en del...

  486. ...och sjöng för de andra.
    För första gången hade jag kollegor.

  487. Jag kände nån sorts gemenskap
    med dem. Det var underbart.

  488. I din senaste krönika i Times
    är du ute på ett nytt uppdrag:

  489. Hur man gör vinter-OS i Ryssland
    till det mest homosexuella nånsin.

  490. Berätta lite om det.

  491. Det finns en hel drös av läskig
    homofobisk lagstiftning i Ryssland.

  492. Första responsen från
    alla HBT-rörelser i Storbritannien-

  493. -var att vi skulle bojkotta OS.

  494. Men regeringen anser
    att man påverkar mest genom att delta.

  495. Jag försöker komma på hur nån
    som stöder homosexuellas rättigheter-

  496. -kan få sin protest hörd där.
    Som att alla borde pussas.

  497. I friidrotts-VM var det två ryskor
    som pussades på podiet när de vann.

  498. De sa att det inte var nån protestpuss,
    att de bara var lagkamrater.

  499. Men bilden spreds över världen
    som en protestpuss-

  500. -och då inser man hur starkt det är.
    Så alla borde pussa alla.

  501. För i förvirringen som uppstår
    om vad det är för sorts puss-

  502. -inser man att alla pussar bara är
    pussar mellan människor som njuter.

  503. Om alla pussas-

  504. -blir det absurt att det skulle finnas
    rätt och fel pussar.

  505. Alla ska ha regnbågsfärgade
    skosnören, naglar och hår.

  506. Det ska göras drycker så man svettas
    och gråter i regnbågens färger.

  507. Inget kan bli ett bättre stöd för homo-
    sexualitet än en regnbågsfärgad tår.

  508. Jag minns inte det andra.

  509. Det viktiga är att jag insåg
    att vi måste delta i OS.

  510. -För när Hitler höll OS i Berlin 1932...
    -1936.

  511. Just det. Förlåt, jag var inte där.

  512. Det var nog det häftigaste nånsin-

  513. -när Jesse Owens vann fyra guld
    inför nazistpubliken.

  514. Om nåt kan uppmuntra HBT-personer
    att springa fortare än nånsin...

  515. Man försöker få kärleken
    att slå fascismen.

  516. Och kärleken slår alltid fascismen,
    till slut. Den måste det.

  517. Jag ser fram emot vad som händer.
    Det blir en känslomässig skål-

  518. -där det enorma slaget står.
    Ja, det var dagens krönika.

  519. Vi...

  520. Vi har tyvärr bara tid
    med en sista fråga.

  521. -Ska jag ta fram magen igen?
    -Nej, faktiskt inte.

  522. Det här skulle vara min första fråga.
    Men det hade varit...

  523. Ja, jag vill gifta mig med dig.
    Vi har blommorna här.

  524. Jag kan hålla dem.
    Jag trodde aldrig att du skulle fråga.

  525. -Men... Om ditt liv...
    -Oavsett vad, så slår han inte det där.

  526. Det blir en besvikelse.
    Om ditt liv blev en musikal-

  527. -vad blev då det stora numret?

  528. Åh, herregud...
    Det blev nog att ta fram magen.

  529. Kanske till tonerna av "Hello, Dolly".

  530. Fast alla skulle sjunga:
    "Well, hello, belly."

  531. Det blir rädslans slut. Det värsta
    som kunde hända mig när jag var 13-

  532. -vore att uppträda halvnaken på en
    offentlig plats och visa min feta mage.

  533. Det var skräcken jag flydde från.

  534. Men när man är 38 är det
    det bästa man kan göra.

  535. Det gör folk glada. Och mig med.
    Så, så skulle det bli.

  536. Vi kan nog inte sluta bättre.
    - Tack så mycket, Caitlin Moran.

  537. Tack så mycket, Jan Gradvall.
    Du är bäst i världen.

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Dickens med tuttar

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Efter dundersuccén med den bitskt humoristiska Konsten att vara kvinna tar sig den brittiska författaren Caitlin Moran nu an Downton Abbey, panikattacker, koffein, karriär och välfärdsstatens fall. Hon samtalar med journalisten Jan Gradvall. Inspelat på Bokmässan den 28 september 2013. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Ämnen:
Information och media
Ämnesord:
Biografi, Feminism, Kvinnliga journalister, Massmedia, Moran, Caitlin, 1975-, Publicistik, Storbritannien, Tidningar, Tidskrifter
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

Fram med fiktionen

Måste allt idag baseras på en personlig berättelse för att väcka intresse? Anna Fredriksson, Jens Liljestrand, Philip Teir och Kjell Westö sjunger fiktionens lov och analyserar den dokumentära trenden. Moderator: Katarina Gäddnäs. Inspelat på Bok & bibliotek i september 2013. Arrangör: Schildts & Söderströms och Bokförlaget Forum.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

Om godheten och girigheten

Klyftorna i vårt samhälle växer samtidigt som forskningen visar att ett samhälle med stora klasskillnader är dåligt för alla. Filmaren Stefan Jarl samtalar med Kajsa Ekis Ekman, Andreas Cervenka och Caroline Krook. Moderator: Marit Kapla. Inspelat på Bok & bibliotek i september 2013. Arrangör: Svenska kyrkan/Se människan, Göteborg International Film Festival och Leopard.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

Sverige och rättsosäkerheten

Många ensamkommande flyktingbarn som kommit till Sverige har försvunnit. Katia Wagner och Jens Mikkelsen har träffat flera hundra av dem, och har skrivit boken De förlorade barnen. De samtalar med Lena Sundström, som skrivit Spår. Moderator: Björn Linnell. Inspelat 26 september 2013. Arrangör: Natur och kultur.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

Lyssna på mig

Kan barn må bra under och efter en skilsmässa? Vad säger barnen? Hur kan litteraturen stödja barn i kris? Med Bris studie Lyssna på mig som utgångspunkt samtalar Bris' socionomer Sofia Grönkvist och Marie Angsell, författaren Mats Wänblad och illustratören Per Gustavsson. Moderator: Kattis Ahlström. Inspelat 26 september 2013. Arrangörer: Bris och Lilla Piratförlaget.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

Litteraturens status på folkbiblioteken

Skol- och folkbibliotekarier ska främja läsning och läslust i och utanför skolan. Har de tillräcklig tid och kunskap? Vem ansvarar för bibliotekariernas kompetensutveckling? Samtal med Jenny Lindh, Karin Linder, Magnus Persson och Margareta Rodin Lundberg. Moderator: Signe Westin. Inspelat på Bok & bibliotek i september 2013. Arrangör: Kulturrådet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

Berättartraditionen lever vidare

Författarna Kerstin Ekman och Therése Söderlind möts i ett samtal om vad som utmärker en stark berättelse. Moderator: Åsa Beckman. Inspelat på Bok & bibliotek i september 2013. Arrangör: Wahlström & Widstrand.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

438 dagar - Johan och Martin berättar

Journalisterna Johan Persson och Martin Schibbye reste till Afrikas horn för att rapportera om hur jakten på olja drabbade befolkningen i Ogadenregionen. Istället blev de skjutna och fängslade. Här talar de om händelserna, om boken de skrivit och om litteraturen som hjälpte dem att uthärda livet i fängelset. Moderator: Mattias Göransson. Inspelat på Bok & bibliotek i september 2013. Arrangör: Offside press.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

Men läs då unge!

Vad gör vi när ungas läsförmåga blir allt sämre? Hur påverkas samhället på sikt av det? Samtal med journalisten Johanna Koljonen, litteraturlektorn Ann Steiner och litteraturprofessorn Magnus Persson. Moderator: Daniel Sandström, kulturchef på Svenska Dagbladet. Inspelat 26 september 2013. Arrangörer: Kulturrådet, UR och Riksbankens Jubileumsfond.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

Digital revolution i klassrummet

Skolundervisningen förändras. Fysikläraren Daniel Barker föredrar metoden flipped classroom, alltså filmade föreläsningar och mer tid för diskussioner i klassrummet. Språkläraren Patricia Diaz använder webben. Moderator: Hans Renman. Inspelat 26 september 2013. Arrangörer: Natur & kultur och Studentlitteratur.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

Vad händer i oss när vi läser?

Vi lever i en digital tid där människor ständigt reflekterar över sig själva och gärna publicerar sig offentligt. Här följer ett samtal om läsning i vår tid. Medverkar gör författaren Kristoffer Leandoer, litteraturvetaren Yvonne Leffler och litteraturvetaren Cecilia Pettersson. Moderator: Sharon Jåma. Inspelat 26 september 2013. Arrangör: Riksbankens Jubileumsfond.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

Läsande och lärande rum

Går det att tala om inre och yttre rum i samband med lärande och läsande, och hur kan de befrukta varandra? Medverkar gör bl.a. Börje Ehrstrand, Pia Carlsson och Björn Ranelid. Moderator: John Chrispinsson. Inspelat 26 september 2013. Arrangörer: Läsrörelsen, Lärarförbundet, Svensk biblioteksförening, Kulturrådet, ABF Stockholm och Natur och Kultur.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

Människans gåtfulla drivkrafter

Trots att han led av dyslexi bestämde sig den amerikanske författaren Richard Ford för att studera litteratur. Här talar han om sin senaste roman och om sitt författarskap med litteraturkritikern Ingrid Elam. Inspelat på Bok & bibliotek i september 2013. Arrangör: Brombergs förlag.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

På djupet med Leif GW Persson

Kriminologen Leif GW Persson är en bästsäljande författare och en känd samhällsdebattör. Vad är det som driver honom? Ett samtal om livssyn och personliga övertygelser med ärkebiskop Anders Wejryd. Inspelat på Bok & bibliotek i september 2013. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

Dregen - ett rock 'n' roll-drama

Rockstjärnan Dregen, med bakgrund i bland annat Hellacopters och Backyard Babies, berättar om sitt rock´n’ roll-liv med droger och festande för medförfattaren Tore S. Börjesson, men också om att som 11-åring ha sett sin pappa ta livet av sig. Moderator: Kai Löwen-Åberg. Inspelat 28 september 2013. Arrangör: Norstedts.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

Isol - om att berätta för barn

Bilderböcker skapade i barnets ögonhöjd. Ständigt nya bildlösningar som tänjer på invanda perspektiv och flyttar bilderboksmediets gränser. Så beskrivs 2013 års Almapristagare, Isol. Här samtalar den argentinska bilderbokskonstnären med juryledamoten Mats Kempe. Inspelat 26 september 2013. Arrangör: Kulturrådet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Livsstilsrådgivning på nätet

Livsstilsrådgivning på nätet

Hur kan människor förändra sina levnadsvanor med hjälp av internet? Professor Preben Bendtsen berättar om vilken roll sms, e-post och appar kan ha vid behandling av ohälsa. Från föreläsningsserien Forskning i framkant. Inspelat 20 februari 2014. Arrangör: Linköpings universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - ledarskap

Hovnarren och makten

I gamla tider var det bara hovnarren som fick kritisera kungen. Men än idag används humor som vapen mot makthavare. Vilken är den politiska satirens ställning och funktion idag?

Fråga oss