Titta

UR Samtiden - Bokförlagens framtid

UR Samtiden - Bokförlagens framtidDela
  1. Hej, allihop.
    Det är kul att vara här.

  2. Tack för att ni kom för att höra
    om min syn på förlagens framtid.

  3. Jag kommer att börja
    med en kort presentation-

  4. -av mig själv
    och min bakgrund med Smashwords.

  5. Efter det ska jag prata om tolv
    trender som formar förlagens framtid.

  6. Jag avslutar med några råd
    till svenska förläggare-

  7. -så att ni kan undvika några
    av de amerikanska förlagens misstag.

  8. Vi börjar med min bakgrund. Det
    började med romanen "Boob Tube".

  9. Egentligen började det med min fru,
    som sitter här nere.

  10. Den underbara vackra Lesleyann.

  11. Lesleyann var journalist
    för ett såpamagasin i USA.

  12. Hon intervjuade såpastjärnorna
    bakom kulisserna under inspelningen.

  13. Hon berättade historier-

  14. -om hur alla skådespelare
    var spritt språngande galna-

  15. -och knäppare än sina karaktärer.

  16. Jag föreslog att hon skulle skriva
    en bok. Hon ville samarbeta med mig.

  17. Ett konstigt sätt att flirta...
    Sagt och gjort.

  18. Vi bodde i Burbank i några månader-

  19. -intervjuade folk i såpavärlden
    och samlade snaskigheter.

  20. I en stuga i Vermont
    skrev vi sen vår första roman.

  21. Första utkastet var på 900 sidor.

  22. Det säger jag för att ni ska förstå
    hur okunniga vi var-

  23. -om publiceringsprocessen
    och skrivprocessen.

  24. De följande åren
    gjorde vi dussintals revideringar-

  25. -och anlitade proffs
    för att redigera boken.

  26. Till sist skickade vi den
    till litterära agenter i New York.

  27. Vi hade turen att bli företrädda
    av välrenommerade Dystel & Goderich.

  28. I två år skickade de runt boken-

  29. -till alla stora förlag för
    kommersiell litteratur för kvinnor.

  30. I två år blev vi ständigt avvisade.

  31. Förlagen tvekade
    att ge vår bok en chans-

  32. -eftersom tidigare böcker
    med samma ämne hade sålt dåligt.

  33. De ifrågasatte om boken hade
    en tillräckligt stor säljpotential-

  34. -för att de skulle ta risken.

  35. Som ni säkert förstår,
    efter att vi hade satsat allt-

  36. -och jobbat hårt i tusentals timmar
    med att skriva boken-

  37. -blev vi väldigt nedslagna av
    att få dörren slängd i ansiktet.

  38. Då måste vi fatta ett beslut.
    Hur skulle vi hantera problemet?

  39. Förläggarna hade sagt
    att vi inte skulle få några läsare.

  40. Vi utvärderade alternativen.

  41. Det första, rationella alternativet-

  42. -var att acceptera nederlaget, lägga
    sig i fosterställning och gråta.

  43. Det andra alternativet
    var irrationellt.

  44. Det var att tro på oss själva
    och försöka hitta en annan väg.

  45. Jag begrundade problemet
    som vi stod inför.

  46. Jag tänkte mig att det fanns
    miljontals andra författare-

  47. -som ville få sina böcker utgivna-

  48. -men som fick sina drömmar grusade
    av förlagen.

  49. Min slutsats var-

  50. -att den rådande förlagsmodellen-

  51. - det var
    rena medeltiden för fem år sen...

  52. Min slutsats var att
    den affärsmodellen inte fungerade.

  53. Modellen tjänade varken
    författarnas eller läsarnas behov.

  54. Den var inte ens bra för förlagen,
    och absolut inte för böckerna.

  55. Jag anser att böcker är otroligt
    viktiga för mänsklighetens framtid.

  56. De skapar förståelse
    över kulturgränserna.

  57. Och i en ständigt krympande värld-

  58. -är böckerna viktigare än nånsin
    för vår arts överlevnad.

  59. Min slutsats var att förlagen
    slösade bort böckernas framtid.

  60. Jag förstår att förlagsverksamhet
    är väldigt svårt.

  61. Förlagens affärsidé är att sälja
    böcker, inte att publicera böcker.

  62. Det senare är bara ett medel.

  63. De måste publicera böcker som säljer-

  64. -så att de kan göra vinst, betala ut
    löner och driva verksamheten.

  65. Förlagen tar en stor risk
    varje gång de tar sig an en bok.

  66. De betalar förskott till författaren.

  67. De försöker köpa in böcker
    som har stor säljpotential.

  68. Men det är svårt att förutse vilka
    böcker som kommer att sälja bra.

  69. Det vet bara läsarna, och först
    när de håller boken i sin hand.

  70. Många av förlagens böcker
    misslyckas på marknaden.

  71. Som tur är klarar sig några så bra-

  72. -att vi kan tacka förlagen
    för många andra utmärkta böcker.

  73. Förlagen skriver kontrakt,
    betalar ut förskott-

  74. -och investerar sin kompetens
    och sina resurser i boken.

  75. De redigerar och producerar boken.

  76. De säljer och distribuerar den.

  77. Det är viktiga tjänster som hjälper
    böckerna att nå sina läsare.

  78. Det ska vi vara tacksamma för.

  79. De tar en stor risk när de försöker
    förutse efterfrågan på en bok.

  80. Bokhandlarna betalar inte
    för att ta emot böckerna.

  81. Om böckerna inte säljer
    måste förlagen ta tillbaka böckerna.

  82. Samtidigt utsätts förlagen
    för konkurrens från andra medier.

  83. Andra underhållningskanaler
    och annan kunskapsförmedling.

  84. Många av de konkurrerande tjänsterna
    är gratis.

  85. Det är en spännande tid för
    förläggarna, men också skrämmande.

  86. Vi står inför större konkurrens
    om läsarna än nånsin.

  87. Förlagen har genom århundradena-

  88. -skapat en nejsägarkultur.

  89. Deras affärsidé är att försöka
    vaska fram de bästa böckerna-

  90. -och bara publicera just dem.

  91. Resultatet blir att de avvisar kanske
    så mycket som 98 procent...

  92. ...eller kanske t.o.m. 99 procent
    av alla färdigskrivna böcker.

  93. Deras affärsidé är att säga nej.

  94. Det är väldigt få böcker
    som blir publicerade.

  95. Vi har tusentals författare
    här i Sverige-

  96. -och flera miljoner författare i hela
    världen, som inte når sina läsare.

  97. Förläggarna kan bara gissa
    vilka böcker som ska sälja bra.

  98. Alltså avvisar de många böcker
    som skulle ha blivit stora succéer-

  99. -om de bara hade fått chansen.

  100. Men nejsägarkulturen är nödvändig
    för förlagen-

  101. -eftersom de är oförmögna
    och ointresserade-

  102. -av att ta risken
    att ge ut alla böcker.

  103. Jag begrundade alternativen.

  104. Jag tänkte mig en utopisk värld-

  105. -där alla författare i världen
    fick möjlighet att publicera en bok.

  106. Det var min drömvärld.

  107. Jag anser att varje författare
    har rätt att publicera en bok.

  108. Jag vet att många i branschen
    är av en helt annan åsikt.

  109. Vore det inte häftigt-

  110. -att erbjuda gratis publicering
    till alla författare-

  111. -och ge läsarna friheten att välja
    bland denna mångfald av böcker-

  112. -vilket vore möjligt
    om alla böcker kunde publiceras?

  113. Mitt svar på utmaningen
    var att bilda Smashwords.

  114. Vi startade Smashwords 2008.

  115. Det är en e-boksplattform
    där det är gratis att publicera.

  116. Det är snabbt, enkelt och gratis
    för alla världens författare-

  117. -att själv publicera en e-bok.

  118. Författarna är förläggare.

  119. De innehar rättigheterna,
    bestämmer priset-

  120. -och avgör när manuset är färdigt
    för publicering.

  121. Vi var först i USA med
    att börja distribuera-

  122. -till flera
    av de största e-bokhandlarna-

  123. -så att våra böcker såldes
    med de andra-

  124. -hos bland annat Barnes & Noble,
    Sony, Kobo och Apple.

  125. Vi lägger ner mycket tid-

  126. -på att informera om hur man
    publicerar böcker professionellt.

  127. Så här fungerar Smashwords:

  128. Man skriver sin bok
    i ett vanligt ordbehandlingsprogram.

  129. Man laddar upp en formaterad version
    på Smashwords server.

  130. Manuset konverteras automatiskt
    till flera e-boksformat-

  131. -så att boken kan läsas av alla.

  132. Boken finns till salu omedelbart.

  133. 3-4 minuter efter uppladdningen
    på Smashwords-

  134. -finns boken till salu på en global
    marknad till författarens pris.

  135. Boken distribueras
    till återförsäljarna.

  136. Författaren, eller förläggaren,
    får 80-85 procent av intäkterna.

  137. Så här ser vår utveckling ut: första
    året publicerade vi 140 böcker.

  138. Sedan växte vi till 6 000
    och 28 000.

  139. 2012 hade vi 191 000 böcker
    och nu är vi uppe i 220 000.

  140. Vi har publicerat ungefär 9 000
    böcker den senaste månaden.

  141. Det var bakgrunden till Smashwords-

  142. -vilket kan belysa
    det jag kommer att prata om nu.

  143. Vi ska prata om er framtid.

  144. Men först ska vi sticka hål
    på en farlig myt.

  145. Jag syftar inte på påskharen...

  146. ...eller tandfen...

  147. ...eller jultomten.

  148. Jag syftar på myten om storförlagen.

  149. Författare i alla tider
    har fått lära sig-

  150. -att man ska knäböja underdånigt
    inför förlagens altare.

  151. Skrivande människor har fått höra
    att man inte kan bli författare-

  152. -förrän ett förlag
    har "välsignat" dem.

  153. Och de har fått höra att
    innan de har fått ett bokkontrakt...

  154. ...är de misslyckade.

  155. På sätt och vis stämmer det.

  156. Under förlagens medeltid
    var man misslyckad-

  157. -eftersom förlagen kontrollerade
    tryckerierna, distributionskanalerna-

  158. -och kunskapen som krävdes
    för professionell publicering.

  159. Om man inte fick nån förläggare
    var man en misslyckad författare.

  160. Men det var i går. Nu är det i dag.

  161. Dagens författare har valmöjligheter
    som inte fanns för fem år sen.

  162. Det handlar inte bara
    om egenpublicering-

  163. -som har funnits i decennier
    men som alltid varit otillräcklig-

  164. -och nästan alltid misslyckats
    med att nå läsarna-

  165. -eftersom metoden
    saknade distributionskanaler.

  166. En egenpublicerad författare
    har inte tillgång till bokhandeln.

  167. Min fråga är: Vad händer om för-
    fattarna slutar tro på förlagsmyten?

  168. Svaret finner man hos Nietzsche.

  169. Jag läste filosofi
    första terminen på UC Berkeley.

  170. Läraren pratade länge om det citatet.
    Han sa-

  171. -att Nietzsche inte syftade
    på den bibliske guden-

  172. -utan på institutionerna-

  173. -och på
    hur institutionerna upprätthålls-

  174. -av de frommas tro.

  175. Alla företag upprätthålls av
    kundernas och uppdragsgivarnas tro.

  176. Om du är förläggare
    är framtiden beroende av-

  177. -att författarna
    sätter sin tilltro till dig.

  178. Förr, när författarna saknade
    alternativ, var förlagen allsmäktiga.

  179. Men nu är inte förläggarna
    allsmäktiga längre.

  180. Författarna har alternativ.

  181. Är då storförlagen döda?
    Den frågan får jag ofta.

  182. Svaret är nej.

  183. Men i USA har de amerikanska
    förlagen gått vilse.

  184. De har begått ett antal stora misstag
    under åren.

  185. Efter dagens föreläsning hoppas jag-

  186. -att svenska förlag
    kan undvika deras misstag.

  187. Ni kan lära er
    av New Yorks och Londons misstag.

  188. Vi lever i en osäker tid.

  189. Vi lever där flera starka krafter
    möts och skapar strömvirvlar.

  190. Så här är vi många som känner oss:
    Som en jagat djur.

  191. Så fort en bransch
    står inför en förändring-

  192. -innebär det både ett hot
    och en möjlighet.

  193. Det är man själv som avgör
    hur resultatet ska bli.

  194. Våra reaktioner bestämmer resultatet.

  195. Om man har en bra känsla
    för hur världens vindar blåser-

  196. -kan man genom förberedelser
    utnyttja trenderna till sin fördel.

  197. Det hoppas jag att ni kan-

  198. -för förlagen är väldigt viktiga
    för böckernas framtid.

  199. Nu ska vi prata om de tolv trenderna.

  200. Den första trenden är
    att läsandet från skärmar ökar.

  201. Skärmarna börjar bli
    det nya papperet.

  202. Här ser ni
    Kindle, iPad, iPhone, Nook...

  203. Utrustning för e-bokläsning.

  204. De representerar olika metoder
    för att konsumera ord.

  205. Skärmar och e-böcker är format,
    precis som tryckt material.

  206. Den här tabellen
    visar e-böckernas tillväxt i USA.

  207. Här ser vi hur världen såg ut 2008.

  208. Det är andelen e-böcker
    på den amerikanska bokmarknaden.

  209. Vi ser en stor tillväxt,
    men vi ser också-

  210. -att 2008 stod e-böckerna för så lite
    som 1 procent av bokmarknaden.

  211. Det råkar vara andelen e-böcker
    på dagens svenska bokmarknad.

  212. När amerikanska förlag
    såg tabellen 2008-

  213. -konstaterade många
    att e-böcker var ointressanta.

  214. 99 procent av intäkterna
    kom fortfarande från tryckta böcker.

  215. E-bokmarknaden växer,
    men inte särskilt fort.

  216. Många förlag var senfärdiga med
    att engagera sig i e-böckerna.

  217. Så här har det gått efter 2008.

  218. I USA växte marknaden exponentiellt.

  219. Vi gick från 1 procent av marknaden
    till 3 procent och 8 procent-

  220. -20 procent
    och till sist 30 procent förra året.

  221. Kurvan kommer att plana ut-

  222. -men tillväxten började i USA och
    spreds till engelskspråkiga länder.

  223. De flesta länder utanför USA-

  224. -är på väg in
    i den exponentiella fasen.

  225. Det finns en god chans-

  226. -att marknaderna utanför USA
    kommer att växa ännu fortare-

  227. -för de förutsättningar
    som krävs för e-böckernas tillväxt-

  228. -finns redan på plats överallt.

  229. Det här är den första av några-

  230. -ansvarslöst förenklade
    makroframställningar av framtiden.

  231. För ett förlag...

  232. ...är det viktigare att veta
    i vilken riktning världen rör sig-

  233. -än exakt hur fort det går,
    så linjerna är raka.

  234. Men linjerna behöver inte vara raka.
    Förändringar kan komma plötsligt.

  235. Men nu pratar vi om riktningen.

  236. Den här tabellen visar-

  237. -att e-böckerna står för 30 procent
    och tryckta böcker för 70 procent.

  238. Då har man mätt i dollar
    för den amerikanska marknaden.

  239. Men vad tabellen inte visar-

  240. -är att den underskattar
    e-böckernas betydelse.

  241. Den underskattar
    hur snabbt skärmläsandet ökar.

  242. E-böckerna är betydligt billigare
    än tryckta böcker.

  243. På varje dollar som går till e-böcker
    går det betydligt fler lästa ord.

  244. Den här grafen visar
    hur den sålda volymen ser ut i dag.

  245. I USA når vi troligen brytpunkten
    under det närmaste året.

  246. Fler ord kommer att läsas
    som e-böcker på skärmar-

  247. -jämfört med pappersböcker.

  248. Det här är viktigt,
    för man måste följa läsarna.

  249. Vårt arbete går ut på
    att förmedla ord till läsare.

  250. Det här är branschens riktning.

  251. De närmaste åren...

  252. ...två år i USA och tre år
    i andra engelskspråkiga länder-

  253. -kommer vi troligen att se intäkterna
    från e-böcker överskrida 50 procent.

  254. Samma sak gäller Sverige,
    om än inte samtidigt.

  255. Här är en orsak till att e-böckerna
    är så populära hos läsarna.

  256. Jag tror att det beror på-

  257. -att e-böckerna erbjuder läsarna
    en överlägsen läsupplevelse.

  258. Den bästa egenskapen hos läsplattor-

  259. -är att man kan öka typstorleken.

  260. Då blir läsningen bekvämare.

  261. I böckerna använder man liten stil-

  262. -inte för att det är optimalt
    för ögonen-

  263. -utan för att det är optimalt
    för förlagens ekonomi.

  264. Med e-böckerna kan läsaren
    skräddarsy sin läsupplevelse-

  265. -så att läsningen blir mer njutbar.

  266. I USA var de första e-bokläsarna
    inte ungdomar-

  267. -utan de av oss som är över 40 år,
    alltså medelålders-

  268. -och inte har lika bra syn längre.

  269. E-böckerna ger läsarna
    en bättre upplevelse-

  270. -bortsett från typstorleken.

  271. Det finns tre faktorer som är
    särskilt viktiga för konsumenterna:

  272. Pris, bekvämlighet och sortiment.

  273. Återförsäljare som lyckas med det
    går oftast segrande ur striden.

  274. Det gällde Wall-Mart
    i konkurrens med MainStreet America.

  275. Det gäller Amazon
    i konkurrens med Barnes & Noble.

  276. De erbjuder lägre priser, större
    bekvämlighet och bättre sortiment.

  277. Detta fångar konsumenterna,
    och detta erbjuder e-boken.

  278. Den andra trenden är
    att bokhandeln flyttar till nätet.

  279. Det är ett globalt fenomen
    som har nått hit.

  280. Här är den andra av min
    överförenklade makroframställning.

  281. I dag säljer både tryckta böcker
    och e-böcker bättre på nätet-

  282. -jämfört med
    i den fysiska bokhandeln.

  283. Det här kommer att bli
    en global trend.

  284. Varför flyttar då bokköpen
    till nätet?

  285. En orsak är
    att fysiska bokhandlar försvinner.

  286. Det är samma sak i alla länder.

  287. Bokhandlarna har svårt
    att få lönsamhet med sina böcker.

  288. Tryckta böcker minskar i popularitet.

  289. Det kommer att märkas i Sverige
    de kommande åren.

  290. Det handlar också
    om pris, sortiment och bekvämlighet.

  291. Där har den fysiska bokhandeln
    en nackdel-

  292. -och nätbokhandeln en fördel-

  293. -både vad gäller tryckta böcker
    och e-böcker.

  294. En intressant följd av att
    bokförsäljningen flyttar till nätet-

  295. -är att vi plötsligt får
    ett obegränsat lagerutrymme.

  296. Man kan ha upp till 30 000 böcker
    i en fysisk bokhandel-

  297. -medan en nätbokhandel
    kan ha miljontals böcker.

  298. Egenpublicerade böcker,
    förlagsbranschens otrogna-

  299. -de opublicerade,
    oprofessionella författarna-

  300. -säljer sina böcker sida vid sida
    med professionellt utgivna böcker.

  301. Då förlorar förlagen sin ensamrätt
    till distributionskanalerna.

  302. Den tredje trenden är
    bokutgivningens demokratisering.

  303. Förr kontrollerade förlagen tryckeri,
    distributionskanaler och kompetens.

  304. Utan dem
    kan man inte lyckas som förlag.

  305. Utan dem kan man inte nå läsarna
    med sina ord.

  306. Men i dag har författarna
    kostnadsfri tillgång-

  307. -till alla verktyg
    som är nödvändiga vid bokutgivning.

  308. E-bokpubliceringen är gratis och
    tillgänglig för alla hos Smashwords.

  309. Samma sak gäller distributionen.

  310. Alla stora e-bokhandlar över hela
    världen säljer egenutgivna böcker.

  311. Även kompetensen som krävs
    för professionell publicering-

  312. -finns tillgänglig
    för alla författare.

  313. Jag menar
    att framtidens bästa metoder-

  314. -provas ut redan i dag
    av egenpublicerande författare.

  315. Det sker mycket uppfinningsrikedom
    och kunskapsutbyte-

  316. -mellan
    dagens egenpublicerande författare.

  317. Förlagen håller på
    att förlora sitt monopol.

  318. Författarna kan sälja böcker
    på andra sätt.

  319. Författarna börjar ställa sig
    två frågor-

  320. -som är farliga för förlagen.

  321. Den första lyder: "Vad kan förlagen
    göra som jag inte klarar själv?"

  322. "Jag har tillgång till verktygen
    och kan publicera min bok i dag."

  323. Den andra frågan är ännu farligare-

  324. -och den ställs allt oftare i USA:

  325. "Kommer det att skada mig
    som författare..."

  326. "...om jag samarbetar
    med ett stort förlag?"

  327. "Kommer förlagen att hindra mig
    från att nå läsare?"

  328. Anledningen är att de ser
    andra egenpublicerade författare-

  329. -som är bättre på att nå läsare
    än vad förlagen är. Mer om det strax.

  330. Trend nummer fyra.

  331. Egenpublicerade författare
    har konkurrensfördelar.

  332. Om man är en egenpublicerad
    författare, eller "indieförfattare"-

  333. -kan man publicera snabbare.

  334. Ett förlag kan dröja 18 månader
    med utgivningen-

  335. -medan en indieförfattare kan
    publicera så fort boken är färdig.

  336. Man kan publicera
    och nå läsare samma dag.

  337. Som indieförfattare
    har man större kreativ kontroll.

  338. Om man har skrivit en bok
    om paranormala kaniner-

  339. -och förlaget säger-

  340. -att de redan har fem böcker
    om paranormala kaniner-

  341. -kan man som egenförläggare
    strunta i det.

  342. Vad förlaget anser är ointressant.

  343. En egenpublicerad författare
    har lägre kostnader.

  344. Man slipper kontorshyra
    och anställda experter.

  345. Man har bättre tillgång
    till den globala marknaden.

  346. Många traditionella förlag
    delar ut sina bokrättigheter-

  347. -område för område,
    vilket är meningslöst med e-böcker.

  348. E-bokmarknaden är global.

  349. De egenproducerade författarnas
    e-böcker är odödliga.

  350. I den gamla förlagsvärlden,
    under medeltiden-

  351. -hamnade en ny bok i 1 000
    bokhandlar på utgivningsdagen.

  352. Om den inte snabbt började sälja-

  353. -skulle bokhandlaren skicka tillbaka
    boken och få pengarna i retur.

  354. Den boken skulle sluta tryckas-

  355. -innan den ens hade nått
    några läsare.

  356. Men med e-böckerna finns det alltid
    en ny dag att nå läsare.

  357. E-böckerna ger kunderna lägre priser
    samtidigt som författaren tjänar mer.

  358. Hur mycket mer tjänar de då per bok?

  359. Egenpublicerade författare tjänar
    60-80 procent av priset i royalty.

  360. Man kan jämföra det med vad
    traditionella förlag i USA betalar.

  361. Det är bara 12-17 procent.

  362. Egenpublicerade författare kan tjäna
    4-5 gånger mer per såld bok-

  363. -räknat i procent
    om de är egenpublicerade.

  364. Det här leder till
    en intressant eknomisk dynamik.

  365. Av 2,99 dollar, ett vanligt pris
    för egenpublicerade e-böcker-

  366. -i USA och på
    övriga engelskspråkiga bokmarknader-

  367. -tjänar indieförfattaren 2 dollar.

  368. För att en traditionellt publicerad
    författare ska tjäna 2 dollar-

  369. -måste boken kosta över 10 dollar.

  370. Det leder till att förlagsknutna
    författare får en stor nackdel-

  371. -och att egenpublicerade författare
    får en marknadsfördel.

  372. Varje gång man kan erbjuda
    ett lägre pris-

  373. -blir produkten mer attraktiv för
    kunden än den dyrare produkten.

  374. Det gäller särskilt om man erbjuder
    två likvärdiga produkter-

  375. -där den ena kostar 10 dollar
    och den andra 2,99 dollar.

  376. Trend 5: Förlagsknutna författare
    tar skada av höga priser.

  377. Vi vet att bokkunderna
    är priskänsliga.

  378. När en författare säljer en bok,
    genom förlag eller egenproducerat-

  379. -drar de två fördelar.

  380. Den första fördelen
    är att de får royaltypengar.

  381. Tyvärr fokuserar de flesta författare
    främst på det.

  382. Men de börjar inse att försäljningen
    har en andra fördel-

  383. -nämligen att man når ut
    till en läsare.

  384. En läsare är ett potentiellt fan-

  385. -och ett fan
    är ett potentiellt superfan.

  386. Och ett superfan köper allt
    som författaren skriver.

  387. Ett superfan råder alla de känner
    att köpa boken.

  388. Därför är det en fördel
    för både författare och förlag-

  389. -att maximera såväl intäkterna
    som antalet sålda exemplar.

  390. Jag menar att läsandet
    är viktigare på lång sikt-

  391. -jämfört med
    den mer kortsiktiga inkomsten.

  392. Det här är siffror
    som vi släppte förra veckan.

  393. Vi granskade 12 miljoner dollar
    i intäkter-

  394. -över 11 månader
    för över 200 000 böcker-

  395. -distribuerade genom Apple,
    Barnes & Noble, Sony och Kobo.

  396. Vi ville ta reda på
    hur priset påverkar säljvolymen.

  397. Vi sammanställde all försäljning
    och tog ett genomsnitt.

  398. Här ser ni genomsnittsversionen.

  399. Referenspunkt var antalet sålda
    exemplar med pris över tio dollar.

  400. Det är 1,0=x.

  401. Det innebär att om en bok säljs
    till priset 99 cent-

  402. -kommer boken att sälja i 3,9 gånger
    fler exemplar i genomsnitt-

  403. -än en bok som kostar över 10 dollar.

  404. Kurvans nedförsbacke
    är ingen överraskning.

  405. Vi ser att när priset sjunker
    ökar säljvolymen.

  406. Undantaget är priset 1,99 dollar,
    som är ett svart hål.

  407. Det är inget populärt pris
    hos kunderna.

  408. Det är logiskt att man säljer
    fler exemplar för 99 cent-

  409. -än om boken kostade över 10 dollar.

  410. Följdfrågan är vid vilket pris-

  411. -som förläggare eller författare
    tjänar mest pengar.

  412. Vid 99 cent, 10 dollar
    eller ett helt annat pris?

  413. Alla de här tabellerna
    kan ni hitta på Smashwords blogg.

  414. Det är intressanta siffror.

  415. Priser under 2 dollar visade sig
    mindre lönsamma än genomsnittet.

  416. Genomsnittet motsvarar 100 procent.

  417. Det lönsammaste priset
    för egenproducerade e-böcker-

  418. -låg på 3,99 dollar.

  419. Den lönsamheten låg
    55 procent över genomsnittet.

  420. Men den viktigaste lärdomen är-

  421. -att om man jämför priserna
    2,99 dollar och 10 dollar...

  422. ...är de ungefär lika lönsamma.

  423. Det finns variationer i varje pris.

  424. Frågan att ställa sig för
    en författare eller förläggare är...

  425. ...vilket pris som är bäst.

  426. Om man tjänar lika bra
    på att sälja för 2,99 dollar-

  427. -som för 19,99 dollar,
    vilket är då det bästa priset?

  428. Det självklara svaret
    är det lägre priset.

  429. Man tjänar lika mycket pengar-

  430. -och dessutom kan man nå
    fyra gånger så många läsare-

  431. -om man säljer för 2,99 och 3,99.

  432. Den här tabellen förklarar-

  433. -varför förlagsknutna författare-

  434. -har en nackdel på marknaden
    medan indieförfattarna har en fördel.

  435. Indieförfattarna säljer sina böcker
    för högst 3,99 dollar-

  436. -medan de traditionella förlagen
    i USA-

  437. -försöker upprätthålla
    de högre priserna.

  438. Det innebär att de undanhåller
    författarna läsare.

  439. Trend 6.

  440. Mängdexplosionen
    leder till prispress.

  441. En klassisk situation
    av tillgång och efterfrågan.

  442. Det finns ett överflöd av böcker.

  443. Det har alltid funnits ett överflöd
    av kvalitetsböcker på marknaden.

  444. Det finns alltför många läsvärda
    böcker som vi inte hinner läsa.

  445. Traditionella förlag-

  446. -fortsätter att pumpa ut
    hundratusentals böcker varje år.

  447. Vi ser äldre böcker ges ut på nytt.

  448. Jag kallar dem zombieböcker,
    för de får nytt liv som e-böcker.

  449. Vi har också e-bokrevolutionen
    som vi själva är en del av.

  450. Vi ser en explosion
    av egenpublicerade e-böcker.

  451. Det finns en oerhörd mängd böcker
    i världen-

  452. -men ett begränsat antal kunder.
    Det leder till prispress.

  453. När alla marknadsaktörer konkurrerar
    om ett begränsat antal läsare-

  454. -konkurrerar de med priset.

  455. Det här är prisutvecklingen
    den senaste tvåårsperioden.

  456. Priserna har stabiliserats runt 3
    dollar för egenutgivna e-böcker-

  457. -men prispressen
    kommer inte att upphöra.

  458. Överflödet kommer bara att öka-

  459. -och man kan vänta sig
    miljontals fler titlar-

  460. -som vi alla måste konkurrera med
    de kommande åren.

  461. Det finns en fördel
    med den stora bokfloden-

  462. -och de sjunkande bokpriserna:

  463. Böckerna blir tillgängliga
    för fler läsare.

  464. Det främjar en global läskultur.

  465. Böckerna blir tillgängliga
    för fler läsare tack vare e-boken.

  466. I den gamla världen var det inte
    ekonomiskt möjligt för förlagen-

  467. -att distribuera över hela världen.

  468. Om de inte kunde sälja
    ett visst antal böcker i ett land-

  469. -skickades inga böcker dit.

  470. Men jag ber er föreställa er...
    Det behövs förresten inte-

  471. -för i dag finns det över en miljard
    smarta telefoner hos kunderna.

  472. Föreställ er att alla telefoner
    är smarta om några år.

  473. Tänk er flera miljarder
    smarta telefoner-

  474. -i fickorna hos barn i Afrika, Kina,
    Indien och över hela världen.

  475. Varje telefon är då en bokhandel-

  476. -ett bibliotek
    i en potentiell läsares ficka.

  477. Tack vare e-böckerna kan man
    distribuera böcker till låg kostnad.

  478. Man kan tjäna på att ge bort böcker
    gratis eller sälja dem för 99 cent.

  479. När jag var i Tanzania
    för att bestiga Kilimanjaro-

  480. -märkte jag att många bodde i hus-

  481. -utan vare sig elektricitet
    eller rinnande vatten.

  482. Ändå hade de mobiler. Det var fem
    år sen, så tänk er hur det är i dag.

  483. Det är en fantastisk tid
    för författare och förläggare-

  484. -eftersom man tack vare e-boken
    kan nå fler läsare än nånsin.

  485. Jag vet att förlagsbranschen
    är orolig för-

  486. -att prispress och egenpublicerade
    författare som ger bort böcker-

  487. -ska göra att priserna sjunker
    till noll och ingen vill betala.

  488. Men jag är inte orolig.

  489. Varje författare och förläggare
    skapar unika böcker.

  490. Den finns ingen annan likadan-

  491. -och om boken är värd att köpas
    kommer läsarna att köpa den.

  492. Trend 7.

  493. För egenpublicerade författare
    är den tryckta boken död.

  494. Tänk på grafen
    över den amerikanska marknaden-

  495. -där 70 procent av böckerna
    är tryckta.

  496. Den marknaden är inte tillgänglig
    för egenpublicerade författare.

  497. Vi på Smashwords har insett
    att många författare-

  498. -publicerar sina böcker
    enbart digitalt.

  499. De avstår från den tryckta boken.

  500. Trenden är att tryckta böcker
    blir allt mindre viktiga i framtiden.

  501. Nedgången drivs av nedläggningen
    av fysiska bokhandlar...

  502. ...egenpublicerade författare
    som väljer bort tryckta böcker-

  503. -och av konsumenter
    som väljer billigare bokalternativ.

  504. När kunden kan välja
    mellan en e-bok för 3 dollar-

  505. -och en tryckt bok för 20 dollar-

  506. -är det ett enkelt val
    att köpa den billigare.

  507. Det finns några undantag
    till de tryckta böckernas nedgång.

  508. Vissa böcker passar bättre
    i tryckt form.

  509. Det gäller exempelvis
    bilderböcker och seriealbum.

  510. Men det kommer att ändras
    med mer avancerad teknik.

  511. Studieböcker och läroböcker passar
    fortfarande bättre i tryckt form.

  512. Men även det kommer att förändras
    med bättre teknik.

  513. Trend 8. E-böckerna säljs globalt.

  514. USA är världens största bokmarknad,
    men dess betydelse kommer att minska-

  515. -när antalet böcker på engelska
    som säljs utanför USA ökar.

  516. Det här ser vi på Smashwords.
    Vi distribuerar till Apple.

  517. De har redan expanderat
    till 51 länder över hela världen.

  518. 44 procent av vår försäljning genom
    Apple går till länder utanför USA.

  519. Varje dag säljer vi böcker
    till Sverige, Norge-

  520. -Danmark och Spanien
    och många andra länder.

  521. Alla stora e-bokhandlar
    expanderar internationellt.

  522. Amazon finns i drygt tio länder,
    och även Kobo expanderar.

  523. Barnes & Noble är äntligen på väg
    att expandera internationellt.

  524. Jag tror att svenska författare
    och förlag-

  525. -kan se fram emot
    en global chans.

  526. Översätt era bästa böcker
    till engelska och andra språk-

  527. -som spanska, portugisiska och tyska,
    och ta del av en global marknad.

  528. Marknaden är tillgänglig
    på ett helt nytt sätt.

  529. Trend 9.

  530. De stora förlagen i New York
    börjar med egenpublicering.

  531. Det är jättebra
    att de stora förlagen inser-

  532. -att det går att tjäna pengar
    på egenpublicering-

  533. -och att egenpubliceringen
    är en del av branschens framtid.

  534. Men...

  535. De stora förlagen har snubblat in
    och gjort allt galet.

  536. Jag visar det här i hopp om-

  537. -att ni, när era förlag
    börjar med egenpublicering-

  538. -kan undvika
    de amerikanska misstagen.

  539. I juli 2012-

  540. -köpte Pearson, Penguins moderbolag,
    Author Solutions.

  541. Det är
    världens största publiceringsföretag.

  542. De har urdåligt rykte-

  543. -särskilt i USA,
    för att de utnyttjar författarna.

  544. Över 2/3 av deras intäkter-

  545. -kommer från tjänster
    sålda till författare.

  546. Det är dyra tjänster som säljs
    med mycket aggressiv taktik-

  547. -som dessutom är vilseledande.

  548. Det är ett parasitföretag.

  549. De säljer publiceringspaket
    för 25 000 dollar.

  550. Att kräva en författare på 25 000
    dollar är kriminellt, anser jag.

  551. Nu är Author Solutions föremål
    för en kollektiv stämning.

  552. Utgången blir intressant.

  553. Men det är ett företag
    som beter sig fruktansvärt.

  554. Jag blev otroligt besviken-

  555. -när jag såg att Pearson
    hade köpt företaget.

  556. Jag hade alltid haft höga tankar
    om amerikanska förlag.

  557. Det förlagen är allra bäst på-

  558. -är att investera resurser
    och kompetens i författarna.

  559. De hjälper till att göra en bra bok
    till en strålande bok.

  560. De hjälper till
    att föra ut boken på marknaden-

  561. -säljer boken
    och hjälper den att nå läsare.

  562. De hjälper också boken
    att dra in pengar-

  563. -som förs
    från förlaget till författaren.

  564. Varje förläggare har anledning
    att vara stolt över det arvet.

  565. Vi har en situation-

  566. -där ett stort amerikanskt förlag
    har bestämt sig för-

  567. -att slå sig in på egenpublicering
    genom att utnyttja författare.

  568. I och med det bekräftade de-

  569. -författarnas värsta
    och mest paranoida farhågor.

  570. "Förlaget ser till sina egna
    intressen och tar inte hand om mig."

  571. Det tyder på en cynisk attityd-

  572. -bland traditionella förlag.

  573. De värdesätter inte
    de flesta författare.

  574. Budskapet till författarna är:

  575. "99,9 procent av er är urusla."

  576. "Ni duger inte, och får bara
    samarbeta med oss om ni betalar."

  577. Och som om det vedervärdiga
    företagsförvärvet inte var nog...

  578. ...började Simon & Schuster,
    ett annat stort förlag-

  579. -samarbeta med samma företag
    efter köpet.

  580. Nu har de ett eget varumärke
    för "egenpublicering"-

  581. -som heter Archway Publishing.

  582. Alla de här olika märkena-

  583. -är frontföretag
    för Author Solutions.

  584. Penguin köpte företaget trots att
    USA:s författare har protesterat-

  585. -mot Author Solutions
    missförhållanden och överträdelser.

  586. Jag menar...

  587. ...att New York-förlagens inträde
    på egenpublicerings-marknaden-

  588. -allvarligt har skadat ryktet för
    alla förlag baserade i New York.

  589. Även för dem som inte har haft
    med företaget att göra.

  590. Jag uppmanar er
    att inte göra samma misstag.

  591. Jag uppmanar alla förläggare
    att engagera sig i egenpublicering-

  592. -men tänk på att pengarna måste flöda
    från förlaget till författaren.

  593. Ni måste hitta ett sätt
    att investera i varje författare.

  594. Trend 10.

  595. Egenpublicering
    är inte längre stigmatiserat.

  596. För fem år sen-

  597. -ansågs egenpublicering
    som en sista utväg.

  598. Det var enda alternativet
    för misslyckade författare.

  599. Det var väldigt stigmatiserande.

  600. Egenpublicerade författare skämdes
    för att erkänna det.

  601. Andra författare
    kunde vara de hårdaste kritikerna-

  602. -mot de författare
    som provade egenpublicering.

  603. Det hade inte
    särskilt hög trovärdighet.

  604. Så är det inte nu.

  605. De senaste åren har vi sett många
    egenpublicerade författare-

  606. -uppnå stora kommersiella framgångar.

  607. Några har kontrakterats av förlag
    medan andra förblivit oberoende.

  608. Åter andra växlar
    mellan förlag och egenpublicering.

  609. Efter dessa framgångar
    inser nästa författargeneration-

  610. -att de själva har verktyg
    och möjligheter att egenpublicera

  611. Det börjar bildas
    en indieförfattar-identitet.

  612. Tusentals författare på nätet
    identifierar sig som indieförfattare.

  613. Indieförfattarna har blivit coola.

  614. Det har blivit nåt eftersträvansvärt
    för författare.

  615. Samtidigt som egenpubliceringen
    stiger i status-

  616. -och blir allt mer professionell-

  617. -sjunker trovärdigheten
    hos traditionella amerikanska förlag-

  618. -i författarnas ögon.

  619. För förläggarna i New York
    är det här mycket oroande.

  620. För att citera Nietzsche igen:

  621. Om man förlorar uppdragsgivarnas
    förtroende upphör man att existera.

  622. Om bara några år
    har vi en situation i USA-

  623. -där allt fler författare
    strävar efter att egenpublicera-

  624. -snarare
    än att vända sig till förlag.

  625. Många publicerar redan sina böcker
    via Smashwords och andra plattformar.

  626. De bryr sig inte om att sälja in
    boken till agenter eller förlag.

  627. Förlagen i New York
    står inför en situation-

  628. -där affärsmöjligheterna,
    tillgången till böcker, kan minska.

  629. Tillgången till kvalitetsböcker
    kan minska.

  630. Trend 11. Indieförfattare
    får möjlighet till marknadsföring.

  631. För såväl författare som förlag
    gäller-

  632. -att när en bok exponeras
    längst fram i butiken-

  633. - både e-bokhandlar
    och fysiska bokhandlar -

  634. -är det ett rent magiskt
    marknadsföringsprivilegium.

  635. Om boken står på främsta hyllan
    i butiken-

  636. -blir det den första bok
    som kunderna ser.

  637. Bokköparna ser placeringen
    som en rekommendation-

  638. -och ett slags kvalitetsgaranti.

  639. Som förläggare vill man att boken
    ska marknadsföras av butikerna.

  640. I USA kostar marknadsföringen pengar
    i butiker som säljer tryckta böcker.

  641. Jag vet inte hur det fungerar här.

  642. Men i e-bokhandlarna-

  643. -är marknadsföringen kostnadsfri
    för författare och förlag.

  644. Vi ser mer och mer
    att e-bokhandlarna-

  645. -allt oftare visar upp
    egenpublicerade författare.

  646. Varje gång en egenpublicerad
    e-boksförfattare-

  647. -står på hemsidan hos Apple,
    Barnes & Noble, Amazon eller Sony-

  648. -gråter förläggarna.

  649. För det ger den boken
    marknadsfördelar.

  650. Böcker som marknadsförs väl
    har också säljfördelar.

  651. Det är troligare att de blir köpta-

  652. -och när de börjar säljas
    utlöses e-bokhandlarnas algoritmer.

  653. Då stiger boken i bästsäljarlistorna
    och blir därmed synligare.

  654. Det står också: "Den som köpte
    den här boken köpte också..."

  655. Boken blir alltså synligare
    ju mer den säljer.

  656. Indieförfattare får en fördel.

  657. I slutet av förra året-

  658. -lanserade Apples e-bokhandel
    kategorin Breakout Books.

  659. Projektet började i Australien.

  660. Apples marknadschef och jag
    talades vid-

  661. -och han berättade att han ville
    skapa en särskild produktkatalog-

  662. -som han skulle kalla Breakout Books,
    med enbart Smashwords böcker.

  663. "Vad tycker du om det?"
    "Det vore toppen."

  664. Jag tänkte inte mer på det, för
    det lät för bra för att vara sant.

  665. Men några veckor senare
    lanserades katalogen i Australien.

  666. Den blev succé. Försäljningen
    i Australien exploderade.

  667. Sen spreds Breakout Books-

  668. -till Kanada, Storbritannien
    och USA.

  669. Det är en permanent katalog
    med enbart egenpublicerade böcker.

  670. Det är toppen för indieförfattare,
    men inte för förlagen-

  671. -som får helt ny konkurrens
    på marknaden.

  672. Ett skäl till att Apple så gärna
    vill stötta egenpublicerade böcker-

  673. -är för att böckerna säljer
    väldigt bra-

  674. -och för att kunderna
    är nöjda med dem.

  675. De egenpublicerade böckerna
    blir allt mer sofistikerade-

  676. -och egenpublicerande författare
    blir mer professionella förläggare.

  677. Böckernas kvalitet ökar.
    Butikerna gillar-

  678. -att deras kunder har tillgång
    till billiga böcker av hög kvalitet.

  679. För de flesta återförsäljare
    är det av högsta prioritet.

  680. De gör hellre kunderna nöjda
    än tjänar en dollar.

  681. Om de vet
    att e-boken för 2,99 dollar-

  682. -gör kunderna nöjdare
    än boken för 9,99 dollar-

  683. -kommer de troligen
    att marknadsföra den billigare boken.

  684. Vi ser hos såväl Apple
    som i andra butiker-

  685. -att egenpublicerade böcker inte
    alltid hamnar i en egen kategori.

  686. De står ofta i mainstreamkategorin.

  687. De ersätter böcker
    från traditionella förlag.

  688. Trend 12.

  689. Indieförfattare börjar sälja bättre
    än förlagsknutna författare.

  690. Om man tittar på världens bokhandlar-

  691. -ser vi allt oftare egenpublicerade
    böcker på bästsäljarlistan.

  692. Många av våra
    har hamnat på New York Times lista.

  693. Förra sommaren hade vi fyra böcker
    samma vecka på deras lista.

  694. För ett par år sen var det ovanligt-

  695. -att en egenpublicerad bok
    hamnade där.

  696. I dag hittar vi egenpublicerade
    böcker på listan nästan varje vecka.

  697. Om ett par år
    kommer det att vara ännu vanligare.

  698. I USA om tre år tror jag-

  699. -att över hälften av böckerna
    på listan är egenpublicerade.

  700. Det kan vara en alltför försiktig
    uppskattning. Det kan gå fortare.

  701. Här har vi ett
    två veckor gamla exempel.

  702. Smashwords hade tre titlar
    på Apples topp 20-lista.

  703. Böckerna säljer.

  704. Hur ska ni som förläggare
    planera för framtiden?

  705. Vad är kontentan för er?

  706. Jag tror att de tolv trenderna
    utgör en framtid-

  707. -som stärker och gagnar författarna.

  708. Det gäller särskilt
    egenpublicerade författare.

  709. Flera av trenderna missgynnar
    traditionella förlag-

  710. -om ni inte vidtar rätt åtgärder
    i dag.

  711. Eftersom e-böckerna bara utgör
    en procent av marknaden i Sverige...

  712. ...har ni chansen
    att agera annorlunda-

  713. -än förlagen i USA gjorde.

  714. Ni har chansen
    att lära er av deras misstag.

  715. Ni har chansen att vända ett
    potentiellt hot till en möjlighet.

  716. Jag tror att förlagens framtid
    är ljusare än nånsin tidigare.

  717. En del av det här
    är bra för förlagen.

  718. Det här är det viktigaste:

  719. Trots att indieförfattarna
    ökar i antal över hela världen-

  720. -märker jag i samtal med författare-

  721. -att alla författare inte vill
    publicera sina böcker själva.

  722. När de egenpublicerar inser de...

  723. De får en ny respekt...

  724. ...för det stora arbete
    som duktiga förläggare utför.

  725. Alla författare vill inte ta på sig
    förläggarens uppgifter.

  726. Alla vill inte själva anlita
    redaktörer och omslagsdesigner-

  727. -ta ansvar för marknadsföring
    och distribution-

  728. -samt administration
    och faktureringar.

  729. Många författare föredrar
    att bara skriva-

  730. -och överlåta förlagsarbetet
    till förlaget.

  731. Det är den största affärsmöjligheten
    för er som jobbar på förlag.

  732. Det är en stor möjlighet.

  733. Om ni betraktar författarna
    som kompanjoner-

  734. -och tar uppgiften att tjäna dem
    på allvar-

  735. -så att ni skapar mervärde
    ser framtiden ljus ut.

  736. Det här är möjligheterna
    för svenska förlag.

  737. Satsa på e-böcker redan nu.

  738. Många av er har mängder av böcker
    som inte trycks längre.

  739. Publicera alla dessa böcker
    som e-böcker i dag.

  740. Inte i morgon, utan i dag.
    Ni har ingen tid att förlora.

  741. Mitt andra tips:

  742. Förlagen ska hjälpa författarna
    med sånt de inte klarar själva.

  743. Att ge ut boken på ert förlag-

  744. -ska vara lönsammare och bättre
    än egenpublicering för författaren.

  745. Överge nejsägarkulturen.

  746. Förr var förläggarens inställning
    så här:

  747. "Vad kan författaren göra för mig?"

  748. Er nya inställning ska vara:
    "Vad kan jag göra för författaren?"

  749. Utveckla nya metoder.
    När författarna söker upp er-

  750. -och ber om ett samarbete
    ska ni säga ja.

  751. Ni ska säga ja
    till alla författare ni möter.

  752. Så gör vi på Smashwords.

  753. Det är svårt,
    särskilt om det ska vara lönsamt.

  754. Men det är er möjlighet.

  755. Det är viktigt att ni ger mervärde
    till utgivningsprocessen-

  756. -och mervärdet måste vara uppenbart
    för författaren.

  757. Förläggare är duktiga på-

  758. -att berätta
    vilket värde de har för böckerna.

  759. Men ibland uppstår diskrepans.
    Förläggarna talar om sina fördelar-

  760. -och författaren lyssnar,
    men ser det inte på samma sätt.

  761. På författarekongressen i San
    Francisco för några månader sen-

  762. -pratade jag med en redaktör
    på Saint Martin's Press.

  763. Han sa: "Vårt urvalsarbete är viktigt
    eftersom det utgör ett filter."

  764. Jag tänkte att han måste ha rökt på.

  765. Om han säger det
    till en författare som han refuserar-

  766. -retar han bara upp författaren, som
    anser sig ha rätt att bli publicerad.

  767. När ni satsar på egenpublicering-

  768. -kopiera inte Author Solutions
    parasitmetoder.

  769. Där har ni ett klart och tydligt
    exempel på vad ni ska undvika.

  770. Ni har möjlighet
    att förbättra svenska författare-

  771. -och föra ut dem i världen.

  772. Om ni kan publicera varje författare
    som söker upp er-

  773. -kommer den svenska marknaden
    att hjälpa er-

  774. -att välja ut de bästa berättelserna
    och de bästa författarna.

  775. Då kan ni som förläggare investera
    era resurser i den författaren-

  776. -och hjälpa dem
    att nå andra marknader.

  777. Det är sorgligt att tänka sig
    alla miljontals begåvade författare-

  778. -vars begåvning slösas bort-

  779. -eftersom de inte har blivit
    upptäckta och fått chansen.

  780. Ni har möjlighet
    att ge de författarna en chans.

  781. Om ni inte tar vara på möjligheten-

  782. -kommer författarna
    att hitta en marknad utan er.

  783. Ni kan välja att vara med
    eller stå utanför.

  784. Jag råder er att vara med.

  785. Utforska nya, rättvisa
    kompensationsmodeller.

  786. I USA är en vanlig royalty
    för egenpublicerade böcker-

  787. -25 procent av intäkterna.

  788. Författarna är inte nöjda med det.

  789. På Smashwords får de 85 procent
    av intäkterna.

  790. Er möjlighet är att minska det gapet.

  791. Utforska nya modeller
    så att ni kan betala mer.

  792. Det kan innebära
    att ni delar på riskerna.

  793. Det kan innebära lägre förskott.

  794. Det kan innebära färre gigantiska
    förskott till stora författare.

  795. Men pengarna ska alltid gå
    till författarna, inte från dem.

  796. Smashwords policy är att aldrig
    ta emot pengar från författarna.

  797. Författare erbjuder ofta att betala
    för olika saker, men vi säger nej.

  798. För när man tar emot pengar från nån-

  799. -för det med sig förpliktelser
    och förväntningar.

  800. Utforska glidande royaltysystem.

  801. Royaltyn kan öka när era utgifter
    är täckta, till exempel.

  802. Det är mina råd.

  803. Tack för att ni har lyssnat,
    oavsett om ni håller med eller ej.

  804. Om ni vill veta mer
    har jag skrivit tre böcker.

  805. Där står allt ni behöver veta.

  806. "Smashwords Style Guide" lär ut hur
    man skapar och publicerar e-böcker.

  807. "Book Marketing Guide" lär ut-

  808. -hur man marknadsför sig själv
    som författare eller förläggare.

  809. "Secrets
    to ebook Publishing Success"-

  810. -presenterar de mest framgångsrika
    indieförfattarnas 29 bästa metoder.

  811. Både författare och förläggare
    kan läsa boken-

  812. -och få reda på hur de mest
    framgångsrika författarna gör.

  813. Alla tre böckerna är riktigt dyra:
    De är gratis.

  814. De har laddats ned
    över 400 000 gånger.

  815. Här har ni min kontaktinformation.

  816. Tack så mycket
    för er tid och uppmärksamhet.

  817. Tack så mycket.
    Jag har en fråga till dig.

  818. Hur många exemplar
    av "Boob Tube" har ni sålt?

  819. Den finns väl på Smashwords?

  820. Ja, det var den tredje boken
    på Smashwords.

  821. De första 18 månaderna sålde vi
    hela 20 exemplar, eller kanske 15.

  822. Det blev kommersiellt fiasko.

  823. Då tittade vi på hur några andra
    Smashwordsförfattare gjorde.

  824. Många av dem fick tusentals läsare
    genom att publicera gratis.

  825. Vi frågade oss om vi skrev
    för att tjäna pengar-

  826. -eller för att nå ut
    med vår historia.

  827. Det var definitivt det senare,
    så vi lade ut boken gratis.

  828. Inom sex månader
    hade vi över 40 000 nedladdningar.

  829. Vi fick våra första beundrarbrev.

  830. Vi fick mejl där det stod:
    "Hur vågar ni göra så mot Gina?"

  831. Det kändes rörande.

  832. Vi lyckades uppnå
    våra vildaste drömmar-

  833. -genom att nå fram till läsarna.

  834. När vi hade skänkt bort
    över 40 000 exemplar-

  835. -trodde vi att marknaden var mättad.

  836. Då satte vi priset 2,99 dollar,
    och den började sälja.

  837. Vi sålde mer på än månad
    än under de första två åren.

  838. Nu säljer boken bättre än nånsin.

  839. Den säljer inte i tusentals exemplar-

  840. -men varje månad
    säljer vi ungefär 30 exemplar.

  841. På det tjänar vi ungefär 500 dollar
    om året, och det efter fem år.

  842. Jag är glad, för jag ser det
    som biopengar.

  843. Det blir ett par biobesök i månaden.

  844. Det kanske blir
    en livslång inkomstkälla för oss.

  845. Vi är inspireras
    av andra Smashwordsförfattare-

  846. -när vi tittar på våra betyg.

  847. Vi har 3,5 stjärnor i genomsnitt-

  848. -medan våra bästsäljare
    har 4,5 stjärnor.

  849. Det talar för att vi inte gjorde
    ett tillräckligt bra jobb.

  850. Vi kommer att göra en ny version
    och troligen ett nytt omslag.

  851. Man kan utveckla
    och göra om e-böckerna över tiden-

  852. -för att
    tillfredsställa läsarna bättre.

  853. Den första frågan kommer från
    Eva Gedin, förläggare på Norstedts.

  854. Vill du komma upp? Nej...

  855. Jag är förlagschef på Norstedts.

  856. Vi ger bara ut ungefär 180 nya titlar
    om året.

  857. Det är lite mindre än 120 000...

  858. Det hinner vi med på tolv timmar.

  859. Tack, det var mycket intressant.

  860. Jag ser inte mig själv alls
    som nån gud-

  861. -som du beskrev förläggarna.

  862. Men jag har en känsla av
    att allt jag säger-

  863. -kommer att låta gammalmodigt,
    traditionellt och dammigt.

  864. Men det kanske är det jag är.
    Nå, vi får se.

  865. Jag tänkte på...

  866. Jag har en ganska enkel fråga
    om författarna.

  867. Du pratade om er aningslöshet
    som författare-

  868. -när ni skrev er första bok
    och mötte agenter och förläggare-

  869. -som refuserade er.

  870. Men när du beskriver
    hur alla författare blir publicerade-

  871. -och att man kan ladda upp
    sitt Worddokument på fem minuter...

  872. Jag förmodar
    att det finns fler aningslösa...

  873. Du vet...

  874. Man kan skriva
    och publicera på fem minuter.

  875. Jag ser framför mig,
    och nu är jag lite orättvis-

  876. -att det är som att publicera
    en slaskhög.

  877. Ni publicerar allt som vi refuserar.

  878. Ni råder oss alltså
    att säga ja till allt-

  879. -och sen vänta
    på marknadens reaktion-

  880. -och på vad som hamnar
    på bästsäljarlistorna?

  881. Först efter det ska vi välja
    om vi vill redigera och...

  882. Investera?

  883. Det var en fråga.

  884. Det var en väldigt diffus fråga
    om vem som får kalla sig författare.

  885. Du pratar mycket om...

  886. ...rätten att bli publicerad.

  887. Jag har en annan fråga också.

  888. Du sa att alla unika böcker
    hittar läsare.

  889. Men det publiceras rätt många böcker
    varje år-

  890. -och du pratar
    om en indierevolution...

  891. Hur ska vi då kunna välja?

  892. Begåvningar kommer förstås
    att bli publicerade.

  893. Men i den här enorma textmassan,
    hur ska vi kunna välja?

  894. Är inte risken stor
    att man missar stora talanger?

  895. Vi delar upp frågorna. Om jag har
    förstått den första frågan rätt...

  896. ...undrar du vad som händer
    med böckerna-

  897. -när vilken författare som helst
    kan publicera en bok-

  898. -som inte är av högsta kvalitet.

  899. Det är den vanligaste kritiken
    mot Smashwords-

  900. -att vi gör det alltför enkelt
    att publicera böcker.

  901. Vi är troligen störst i världen
    på att möjliggöra publiceringen-

  902. -av böcker av låg kvalitet.

  903. Och det är jag faktiskt stolt över.

  904. Jag anser inte
    att det är min uppgift-

  905. -att bedöma
    vad som är värt att publicera.

  906. Att jag inte gillar boken
    innebär inte-

  907. -att andra läsare
    inte kan hitta nåt av värde.

  908. Jag gillar också
    den rena, fria marknaden-

  909. -där det är författarens ansvar
    att respektera läsaren.

  910. Om de ger ut en bok som varken
    är redigerad eller korrekturläst-

  911. -kommer läsarna att strunta i den.

  912. Det är Darwin som styr.
    Den bäst anpassade överlever.

  913. De genetiskt undermåliga böckerna
    kommer att falla ifrån-

  914. -medan de som tar publicerings-
    processen på allvar lyckas bättre.

  915. Vi har också sett att skickligheten-

  916. -hos de egenpublicerade författarna
    har ökat-

  917. -i och med att företag som vårt-

  918. -erbjuder praktisk vägledning,
    som med mina tre böcker.

  919. Och författarna samlas
    på nätet och i skrivargrupper-

  920. -och delar erfarenheter
    om vad som funkar.

  921. Alla författare vill nå läsarna.

  922. De som lyckas har ansträngt sig
    för en professionell publicering.

  923. Det är viktigt att inse-

  924. -att de av oss som är experter på
    att bedöma böckernas kvalitet-

  925. -kanske ändå inte har förmåga
    att upptäcka morgondagens klassiker.

  926. Klassikerna upptäcks ofta
    av framtida generationer.

  927. När allt blir publicerat
    kan allt bli upptäckt-

  928. -och en dag bli erkänt som begåvat-

  929. -medan de riktigt usla böckerna
    inte kommer att få några läsare.

  930. Du undrade också
    hur en bok hittar läsare.

  931. Det finns miljontals böcker
    i en nätbokhandel.

  932. Apples e-bokhandel
    har över 1,5 miljoner titlar.

  933. Om fem år
    kanske de är över tio miljoner.

  934. Våra undersökningar har visat-

  935. -att läsarna hittar böcker
    med hjälp av olika metoder.

  936. Det finns inte en enda metod.

  937. Vissa läsare söker
    efter sina favoritförfattare.

  938. Det är faktiskt det vanligaste sättet
    att hitta böcker.

  939. Det näst vanligaste sättet att hitta
    böcker är genom mun-till-mun.

  940. Läsarna rekommenderar böcker
    till andra läsare.

  941. Vi upptäckte också-

  942. -att ungefär hälften av böckerna
    upptäcks av en slump.

  943. Det är inte konstigt.
    Vi går ofta in i en bokhandel-

  944. -i syfte att hitta en ny bok
    att läsa.

  945. Oavsett genre
    letar vi efter intressant läsning.

  946. Vi plockar upp böcker, tittar
    på omslaget och läser ett par sidor.

  947. Till sist hittar vi en som
    tilltalar oss, och den köper vi.

  948. E-bokläsare fungerar likadant.

  949. De använder flera olika metoder.

  950. Ungefär 5 procent av läsarna
    läser bara böcker som är gratis.

  951. Om de gillar gratisboken
    köper de författarens övriga böcker.

  952. Vissa läsare
    vill provläsa allt först.

  953. Det är jättebra-

  954. -för det innebär att även
    okända författare får en chans.

  955. Några läsare tittar bara
    på e-bokomslagen.

  956. Om omslaget ser intressant ut-

  957. -provläser de boken
    och kanske köper den.

  958. Det är väldigt viktigt-

  959. -att tänka på sin bok som en klump-

  960. -med mängder av knappar och spakar-

  961. -som man kan skruva och vrida på
    för att göra boken mer tillgänglig-

  962. -upptäckbar, njutbar
    och attraktiv för läsarna.

  963. Det finns många olika saker att göra.

  964. Man kan byta ut omslaget,
    sänka priset, skänka bort boken-

  965. -eller ändra på boktiteln.

  966. Förra veckans undersökning visade att
    korta titlar säljer bättre än långa.

  967. Det finns flera saker att ändra på.

  968. När man publicerar en e-bok
    tar den aldrig slut på förlaget.

  969. Förra veckan publicerade vi
    ett exempel-

  970. -med en författare som sålde
    5-10 exemplar om dagen av sin bok.

  971. Det var över genomsnittet,
    men ingen succé.

  972. Men när författaren bytte omslag
    tog försäljningen fart-

  973. -och boken blev en bästsäljare.

  974. Författaren hade redan
    en fantastisk bok-

  975. -och bara genom att byta ut omslaget
    blev boken mer attraktiv.

  976. Gav det svar på din fråga?

  977. Du får vänta.
    Vi har två förberedda frågor.

  978. Rasmus Fleischer
    är historiker och författare.

  979. Tack. Jag har två frågor,
    och den här är den första.

  980. Du beskriver bokbranschen med
    dess författare, läsare och förlag-

  981. -men du nämner inte
    några översättare-

  982. -eftersom du främst talar
    om engelskspråkig litteratur.

  983. Jag tror att du främst syftar
    på ett enspråkigt bokföretag.

  984. Det är förståeligt,
    men i en svensk kontext-

  985. -kan det vara intressant att
    ta hänsyn till översättarna också.

  986. Om man gör det blir hela
    frågeställningen annorlunda.

  987. Min första fråga är
    huruvida förlagens "mörka medeltid"-

  988. -kommer att bestå
    på den globala bokmarknaden-

  989. -eller om du kan se andra lösningar
    än professionella översättningar-

  990. -som t.ex.
    att alla börjar skriva på engelska-

  991. -eller att man använder
    mer avancerade maskinöversättningar?

  992. Det här är fullständigt relevanta
    frågeställningar.

  993. Folk läser e-böcker med maskin-
    översättningar, oavsett resultat.

  994. Jag vet att folk i USA
    läser mina böcker-

  995. -i en väldigt märklig
    Google Translate-version.

  996. Vad tror du om översättningar?

  997. Det faktum
    att folk läser dina böcker-

  998. -med hjälp av maskinöversättning,
    t.ex. Google Translate-

  999. -visar att det finns en efterfrågan
    på dina böcker-

  1000. -som du inte kan uppfylla.

  1001. Och även om din bok
    blir undermåligt översatt-

  1002. -är boken intressant nog-

  1003. -för att läsarna ska vara beredda
    att läsa en märklig översättning.

  1004. Det här kan nog fungera
    med facklitteratur-

  1005. -men knappast med skönlitteratur.

  1006. Maskinöversättningarna kommer säkert
    att förbättras i framtiden-

  1007. -men man kan aldrig ersätta en
    mänsklig, professionell översättare-

  1008. -som kan fånga nyanserna
    i en bra roman.

  1009. Det var en sak jag glömde att nämna.

  1010. Av mina samtal
    med svenska förläggare att döma-

  1011. -verkar hälften av böckerna
    som säljs här-

  1012. -vara skrivna på andra språk
    och översatta till svenska.

  1013. Det tycker inte jag låter bra.

  1014. Ni har möjligheten
    att utveckla den lokala marknaden-

  1015. -och börja exportera er talang
    till andra länder.

  1016. Tack. Jag har en andra fråga.

  1017. Den handlar om
    den pågående övergången-

  1018. -från e-ink-läsare till surfplattor.

  1019. Jag tror att det är
    en av anledningarna till-

  1020. -att vi inte kan vara säkra på
    att e-bokmarknaden kan explodera-

  1021. -också i alla länder utanför USA.

  1022. Situationen har förändrats
    med den förändrade tekniken.

  1023. Surfplattor som Ipad
    är inte optimerade för bokläsning.

  1024. De fungerar för läsning,
    men är bäst på multimediauppgifter-

  1025. -och är främst till för distraktion.

  1026. Vissa kanske anser att det är ett hot
    mot artens överlevnad.

  1027. Så långt skulle jag inte gå-

  1028. -men det kan på sikt hota
    bokens egenart-

  1029. -d.v.s. att man särskiljer
    vissa texter som "böcker".

  1030. När själva bokdefinitionen
    blir luddigare-

  1031. -kan man inte hävda att böcker är
    nödvändiga för artens överlevnad.

  1032. En av åtskilliga aspekter-

  1033. -handlar om distinktionen mellan
    böcker och andra f.d. tryckta medier-

  1034. -som tidningar och tidskrifter.

  1035. Skillnaden mellan dem
    handlar främst om papperskvalitet.

  1036. Kommer skillnaden att kvarstå
    om fem år?

  1037. Kommer böcker och tidskrifter
    att publiceras via olika plattformar-

  1038. -eller kommer de att sammansmälta
    och publiceras på samma plats?

  1039. Om de kommer att sammansmälta-

  1040. -kommer boken som begrepp
    då att förlora sin betydelse?

  1041. Jaha, det var en stor fråga.

  1042. Boken som begrepp
    håller redan på att förändras.

  1043. På Smashwords publicerar vi e-böcker-

  1044. -som ibland bara är
    1 000-3 000 ord långa.

  1045. Är det en e-bok då?
    Jo, det anser läsarna.

  1046. Du nämnde att surfplattor
    som Ipad och Iphone-

  1047. -har distraktion som huvuduppgift.

  1048. Det är den förhärskande synen
    på många av prylarna.

  1049. När e-böckerna dök upp
    trodde de flesta-

  1050. -att texter med kort innehåll
    skulle ha en fördel-

  1051. -efter övergången
    till e-böcker och e-läsning.

  1052. Men vi har erfarenhet
    av det motsatta.

  1053. Det ingår i förra veckans studie
    samt i en studie från förra året.

  1054. Vi upptäckte att de längre böckerna
    säljer bäst på Smashwords.

  1055. När antalet ord minskar
    sjunker försäljningssiffrorna.

  1056. Det är en stark och klar trend.

  1057. Våra hundra böcker som säljer bäst
    har i genomsnitt över 100 000 ord.

  1058. Marknaden har kommit fram till-

  1059. -att långa texter är bättre.

  1060. Det handlar om läsare som röstar
    med läsning och pengar.

  1061. Kontentan av det...

  1062. Det är en glad nyhet
    för alla oss i publiceringsbranschen-

  1063. -som anser att böcker har
    en särställning.

  1064. Det här med långa texter...

  1065. Det är en unik och speciell metod-

  1066. -att överföra idéer och berättelser
    till andra.

  1067. Det är ett helt paket.

  1068. Böcker kan leverera berättelser,
    underhållning och kunskap-

  1069. -på ett sätt
    som kortare texter inte klarar.

  1070. Oavsett om vi läser på papper
    eller på skärmen...

  1071. ...kommer långa böcker och romaner
    aldrig att försvinna.

  1072. De senaste åren i USA har man försökt
    föra in multimedia i böckerna.

  1073. En bra roman skapar-

  1074. -mer levande bilder, ljud
    och känslor...

  1075. ...än film och ljudspår klarar-

  1076. -eftersom romaner
    är interaktiva till sin natur.

  1077. Romanen får liv i läsarens fantasi,
    och inget är starkare än det.

  1078. Det är därför böcker är så magiska.

  1079. Men en viss sammansmältning
    kommer att ske.

  1080. Vi kommer att få se multimediaböcker,
    särskilt inom facklitteraturen.

  1081. Gränsen mellan tidskrifter och böcker
    kommer att suddas ut.

  1082. Det går bra-

  1083. -men jag tror inte
    att all sammansmältning-

  1084. -kommer att förändra bokens natur.

  1085. Nu har litteraturvetaren Anna-Maria
    en fråga-

  1086. -och sen får publiken ställa
    några frågor.

  1087. En, två, tre...

  1088. Högst fem frågor.
    Sen behöver vi lite mat och dryck.

  1089. -Anna-Maria?
    -Tack.

  1090. Min första fråga
    har med Evas att göra-

  1091. -och handlar om redaktörens roll.

  1092. Vad har du för syn på förlagens
    traditionella redaktörsarbete?

  1093. Erbjuder Smashwords
    liknande tjänster?

  1094. Jag syftar delvis
    på redaktören som "grindvakt"-

  1095. -men även på synpunkter på tryckfel
    och fula bokomslag.

  1096. Och hur kontrollerar ni böckerna?
    Hur är det med olagliga böcker?

  1097. Om vem som helst kan publicera,
    hur kontrollerar ni böckerna?

  1098. Vi har levande människor
    i Kalifornien...

  1099. ...inte i Indien
    eller nån annanstans...

  1100. De öppnar och inspekterar
    alla böcker.

  1101. Vi läser inte, utan inspekterar bara.

  1102. Vi söker efter olagligt innehåll.
    Vissa böcker tillåts inte.

  1103. Alla har rätt att publicera vad de
    vill, men det finns begränsningar.

  1104. Vi publicerar inte pornografi-

  1105. -med bilder med avsikt
    att göra läsaren upphetsad.

  1106. Vi tillåter inte barnpornografi-

  1107. -eller erotiska skildringar
    med minderåriga.

  1108. Vi tillåter inte plagiat.

  1109. Du måste garantera att du
    har laddat upp en originaltext-

  1110. -och att du är dess författare
    eller rättighetsinnehavare.

  1111. Vi använder oss av filter,
    vilket nätbokhandlarna kräver.

  1112. För det andra:
    Vi erbjuder inga redaktörstjänster.

  1113. När vi bedömer böcker
    filtrerar vi bort olagligt material-

  1114. -samt material
    som inte har rätt format.

  1115. Vi tittar på yttre faktorer,
    men vi är inga redaktörer.

  1116. Redigering är viktigt,
    men vi erbjuder inte den tjänsten.

  1117. Det är författarens ansvar
    att anlita professionella redaktörer.

  1118. Vi uppmuntrar dem ofta
    att göra det.

  1119. Om det är omöjligt-

  1120. -föreslår vi att de byter tjänster
    för att ändå få boken redigerad.

  1121. Vad gäller förlagen anser jag...

  1122. ...att redaktörsarbetet
    är en av deras viktigaste uppgifter.

  1123. Om vi återvänder till
    New York-förlagens misslyckanden...

  1124. När jag pratar med mycket erfarna
    förlagsmedarbetare i USA-

  1125. -säger de att de senaste decennierna-

  1126. -har redaktörerna, som tidigare kunde
    anta böcker som de själva trodde på-

  1127. -förlorat sin maktställning
    hos förlagen.

  1128. För att en redaktör
    ska kunna anta en bok-

  1129. -måste de först få den godkänd-

  1130. -av försäljningsavdelning,
    marknadsavdelning och ekonomer.

  1131. Det som alla förläggare måste inse-

  1132. -är att redaktören utför en
    av de viktigaste uppgifterna-

  1133. -som dessutom är oerhört uppskattad
    av författarna.

  1134. Deras arbete värderas mycket högt.

  1135. Redaktörerna är i mångt och mycket
    förlagens själ.

  1136. Ge redaktörerna större makt
    över utgivningsbesluten.

  1137. -Det är det bästa förlagen kan göra.
    -En snabb fråga till.

  1138. Metadatabehandlingen är viktig
    när det gäller digitalpublicering.

  1139. Vad gör ni som distributörer
    med all metadata ni samlar in?

  1140. En sak som vi på Smashwords
    är ensamma om-

  1141. - och som vi införde
    för att vi inte visste bättre -

  1142. -är att författarna har all makt.

  1143. De får ändra pris
    eller bokbeskrivning när som helst.

  1144. De får ändra kategori,
    titel, innehåll och omslag.

  1145. De får ändra allt när de vill
    och utan kostnad.

  1146. Vi tar den stora floden
    av metadataförändringar-

  1147. -och vidarebefordrar dem
    till återförsäljarna.

  1148. Det är ett stort, komplicerat arbete-

  1149. -men författarna
    börjar förvänta sig det.

  1150. Det är frustrerande att se sin bok
    gå ut till försäljning-

  1151. -utan möjlighet att utveckla den.

  1152. Tack.

  1153. Alla fem i publiken
    får ställa sina frågor-

  1154. -och så får du svara som du vill.

  1155. Annars får vi sitta här
    till klockan tio.

  1156. Uppge namn och nummer...

  1157. Jag heter Lars Grahn, pensionerad
    förläggare på ett Stockholmsförlag.

  1158. Jag var nog
    en traditionell förläggare-

  1159. -som besökte agenter och förlag
    i New York.

  1160. Men här kan jag skryta med-

  1161. -att jag var med och bildade-

  1162. -Sveriges första e-bokföretag Elib
    2002.

  1163. Tack för
    en mycket intressant presentation.

  1164. Jag anade inte att e-böckerna
    skulle förändra världen så mycket.

  1165. Det är också intressant
    att tänka på-

  1166. -hur det förändrar relationen
    mellan förlag och författare.

  1167. Du har varit författare,
    nu är du förläggare.

  1168. Det tycks som om relationen
    är betydligt mer avslappnad än för.

  1169. När du säger
    att förläggaren inte är en gud-

  1170. -har jag snarare en känsla av
    att jag tvingades in-

  1171. -i en annan roll som du har visat
    i dag, nämligen den som jultomten.

  1172. Jag har en fråga till dig.

  1173. Förlagsverksamhetens risker
    har minskat med e-böckerna.

  1174. Du kan säga till en författare
    som söker upp dig:

  1175. "Vi får se hur mycket boken säljer."

  1176. "Vi kan erbjuda en hög royalty."

  1177. "Hur mycket får jag i förskott?"
    frågar författaren.

  1178. "Ingenting, faktiskt.
    En mindre summa, bara."

  1179. "Mark, tror du inte på mig?"

  1180. "100 000 dollar, åtminstone?
    Ni måste visa lite förtroende."

  1181. Det fick den gamla tidens förläggare
    alltid höra.

  1182. Vi skulle visa förtroende
    genom en viss summa pengar.

  1183. Vad säger du till författare
    som ber om 100 000 dollar?

  1184. Undrar du vad förläggarna ska säga-

  1185. -när författarna kommer
    med höga förväntningar-

  1186. -på ett stort förskott?

  1187. Man säger ja till vissa
    och nej till andra.

  1188. Men ni säger nej till alla,
    eller hur?

  1189. Vi delar inte ut förskott,
    det stämmer.

  1190. Det är viktigt att vara tydlig
    och ärlig i sin kommunikation.

  1191. Vi förmedlar
    till alla våra författare-

  1192. -att vi inte betalar ut förskott och
    att försäljningen troligen blir låg.

  1193. Redan från början
    varnar vi för låg försäljning.

  1194. Vill du upprepa det du sa
    på tunnelbanan?

  1195. Ja, vi sålde böcker
    för 15 miljoner dollar 2012.

  1196. Vi hade ungefär 150 000 titlar,
    vilket innebär 100 dollar per bok.

  1197. Med ett genomsnittspris på 3 dollar
    blir det ungefär 30 böcker per år.

  1198. För de flesta förlag
    skulle det anses som ett fiasko.

  1199. Det är vårt genomsnitt.

  1200. Medianförsäljningen
    ser ännu sämre ut.

  1201. Men vi har också släppt ut
    många bästsäljare på marknaden.

  1202. Vi är ett extremfall
    av förlagens vanliga förutsättningar.

  1203. Några få titlar gör succé
    medan många andra säljer dåligt.

  1204. En möjlighet för förläggare
    som säger ja till alla författare-

  1205. -är att prioritera bland dem.
    Några författare tror man genast på.

  1206. Dem kan ni investera
    redaktörsarbete och kompetens i.

  1207. Andra författare är intressanta
    och värda att satsa på-

  1208. -trots att ni inte är beredda
    att ta risken ännu.

  1209. Då får ni utveckla metoder
    för att ta hand om dem också.

  1210. Och tänk på att författarna såg er
    som gudar-

  1211. -även om ni inte såg er själva så.

  1212. Ni hade alla nycklar till kungariket.

  1213. Ni var grindvakten som bestämde
    om de skulle nå ut till läsarna.

  1214. -Tack så mycket, Mark.
    -Tack.

  1215. Översättning: Malin Hedlund
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

UR Samtiden - Bokförlagens framtid

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Maktförhållandet i bokbranschen håller på att förändras till författarnas fördel. Bokförlagen i USA har inte insett i tid vilken revolution e-böcker innebär för bokbranschen. Det hävdar Mark Coker, grundare av företaget Smashwords, världens största distributör av egenpublicerade e-böcker. Här berättar han om de trender som e-böckerna leder till inom bokbranschen, vilka utmaningar det innebär för förläggare och varför han anser att så kallade indieförfattare idag har en fördel gentemot traditionella författare. Efter föredraget besvarar han frågor från förläggaren Eva Gedin, historikern Rasmus Fleisher och litteraturvetaren Anna-Maria Rimm. Inspelat 14 maj 2013. Mark Cokers föredrag är 2013 års Adam Helms Lecture, arrangerad av Stockholms universitetsbibliotek tillsammans med Svenska förläggarföreningen.

Ämnen:
Information och media, Teknik > Kommunikations- och informationsteknik
Ämnesord:
Bokförlag, Bokförläggare, Bokhandel, Bokväsen, E-böcker, Förenta staterna, Förlagsindustri
Utbildningsnivå:
Högskola

Mer högskola & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Dataspel gör patienter friska

Finska spelföretag styr mot hälsa

Programutvecklaren Jan Storgårds berättar om den finländska utvecklingen av dataspel avsedda att användas i sjukvården. Utvecklingen tog fart för ett år sedan och sedan dess har flera företag gett sig in på marknaden. Föreläsningen var en del av e-hälsomötet Vitalis. Inspelat den 10 april 2014. Arrangör: Svenska mässan.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - Kina

Den kinesiska muren

Kinesiska muren har varit en del av Kinas försvar mot omvärlden i två tusen år. När professor Chen Bingzhong lade fram bevis för att medlemmar ur kommunistpartiets ledning varit delaktiga i mörkläggningen av en aidskatastrof ställdes han inför den nya Stora Muren - brandväggen som ska skydda kineserna från information som anses skadlig.

Fråga oss